חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
תפילין
שלום רציתי לדעת את סדר התפילות כאשר מניחים תפילין. האם קוראים קודם את הפרשות של השמע ישראל ואז את שתי הפרשיות שיש בתפילין? שזה וידבר ה' אל משה לאמור, והיה כ יבאך ה'. או שקוראים קודם כל את שתי הפרשיות האלה ואז את הפרשיות של הקריאת שמע. 2) האם קוראים את שתי הפרשות כאשר התפילין עדיין עליי, או אחרי שאני כבר חולץ (מוריד) את התפילין?
אחרי הנחת התפילין יש נוהגים לומר שני פרקים מתוך המובא בתפילין, קדש, והיה כי יביאך, כפי שמובא בסידורים. ואחר כך על סדר התפילה אומר שמע והיה אם שמוע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-28 20:25:46
תה בשבת
שלום וברכה בשבת כשמכינים תה(כמובן כלי שלישי) האם צריך לשים קודם את התיון ואז את המים או קודם את המים ואז את התיון?
כשאומרים להכין משהו בכלי שלישי הכוונה לשים את המים בכלי שלישי ואחר כך לשים את המאכל. הלכה למעשה, מותר להכין תה גם בעירוי מכלי שני, כלומר לשים את התיון בכלי ריק, ולערות עליו את המים מכלי שני, משום שכלל לא בטוח שתה מקלי הבישול, ומשום ששקית התיון עצמו היא כדי קליפה, ועירוי מבשל רק כדי קליפה, כך שבכוח המים לבשל רק את שקית התיון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-27 12:47:39
שיט בשבת
הלכה למעשה- חברת מנו ספנות (ישראלית) מוציאה שיט מחמישי עד ראשון, המלחים גויים, בשבת חלק עגינה וחלק שיט, ספינה משוכללת וחדישה כך שלא מצוי שמישהו יחלה, אינני יודע מה תהיה האוכלוסיה, מיועד לישראלים (יהודים, רוסים וערבים). האם ניתן להצטרף? המשפחה המורחבת מבקשת.
אסור, שכן ברור שרובם יהודים. כמו כן, כיון שהספינה שייכת לחברה ישראלית, ברור שרבים מעובדי החברה יהודים, ולכן אסור להיות שותף בחילול השבת שלהם, כמובא פניני הלכה סעיף יא בסוף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-27 08:22:09
שעון שבת לפלטה
שלום לרב.השעון כבה את הפלטה בלילה לאחר סעודת ליל שבת ומכוון להדליק בבוקר בשבת.האם מותר להניח תבשיל המבושל כל צרכו ויבש בבוקר לפני ההדלקה או רק לאחר ההדלקה או לא משנה או בכלל אסור? תודה מראש לרב.
אם התבשיל מבושל כל צרכו ויבש מותר להניחו על הפלטה מתי שרוצים, ולדעת רבים צריך לשים חציצה של צלחת או משהו אחר בינו לבין הפלטה, כמובא בפניני הלכה שבת חלק א' פרק י'. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-21 19:16:14
נישואים שניים
שלום רב,לפני מספר שנים התגרשתי מבעלי ,היום הגרוש שלי חי עם אישה אך לא נשוי לה ,גם לא מתכוון להתחתן איתה האם מותר לי לנסות להשפיע עליו לחזור אלי (והמטרה שלי היא כמובן להתחתן איתו ) ? תודה רבה
מותר, אלא אם כן הוא כהן, וכהן אסור בגרושה אפילו היא אשתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-21 18:08:49
כשרות
שלום וברכה 1.סבתא שלי שוטפת טוב את הירק עלים מפוקח מחרקים. זה לא עובר השריה בסבון או סטרילי. לפעמים היא משרה את זה במי מלח או בחומץ. 2. כרוב מגידול רגיל שעובר השריה בחומץ ושטיפה אפשר לאכול? לפי המאמר של הרב אליעזר מלמד שליט"א ברביבים אפשר לאכול במקרה הראשון והשני?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-18 07:24:53
לימוד תורה
שלום וברכה וחג שמח, רציתי לשאול מהי משנתו ודעתו של הרב בנושא לימוד תורה אליבא דהילכתא כמו שכתב בליקוטים בפניני הלכה, אשמח לקבל תשובה בהרחבה ומה צריכה להיות לפי זה תכנית לימוד התורה בישיבות תיכוניות וכו' תודה רבה!
קצר הזמן וקצרה היריעה מלהכיל עניין זה בדף זה. העקרון הוא שכל אחד צריך לעשות תכנית ברורה ומעשית שמקיפה בכמה שנים את לימוד כל ההלכות המעשיות, ספרי האמונה הבסיסיים (כוזרי, רמב"ם, רמח"ל, הרב קוק), ולימוד תנ"ך באופן בסיסי. אם הוא איש הלכה – ישקיע יותר בהלכה, אם איש אמונה – ישקיע יותר באמונה, וכן לגבי תנ"ך. העיקר הוא לחשוב מה המטרה של כל לימוד, ולא לומר רק שכיון שזה תורה, אין צורך לחשוב מה יוצא לי מזה, ואיך אני מגיע לידיעתה כראוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-17 13:54:51
אורך התקיעות
שלום וברכה, ראיתי בספר 'פניני הלכה', שאורך תרועה לכתחילה 2.5 שניות, ו 1.25 שניות בדיעבד. שאלתי, האם ניתן ללמוד מכך, שזהו גם אורך זמן השברים? שאז, לכתחילה אורך כל שבר, לכתחילה 0.83 שניות, ובדיעבד – 0.4 שניות? תודה רבה!
כן, אם בעל התוקע תוקע מהר כל תרועה, אין חשש ששבר קצר כל כך יראה אצלו כתרועה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-17 11:22:20
קשירת ציצית בחול המועד
האם מותר לקשור ציצית [להטיל ציצית] בטלית בחול המועד?
כפי שמובא בפניני הלכה מועדים יב, 8 אסור לקשור את חוטי הציצית בבגד אם יש לו ציצית אחרת ללכת איתה במועד, שבכה"ג קשירת הציצית לא הוי צורך מצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-17 09:02:16
הבדלי מנהגים
אני חוזר בתשובה ממוצא אשכנזי וארוסתי בא מבית חרדי ממוצא תימני. עכשיו אחרי האירוסין אנחנו מגלים הרבה הבדלים ברקע התרבותי והדתי עד שאנו שוקלים עכשיו לדחות את החתונה. רצינו להתייעץ עם הרב מלמד כיצד עלינו לנהוג.
אכן כדאי לדחות מעט כדי לראות שאתם מסתדרים כראוי, ומסוגלים להכיל באמת אחד את השני, ומקבלים בשמחה את שנות ההתמודדות הראשונות שיהיו לכם. גם אם שניכם הייתם תימנים מרקע חרדי או אשכנזים מרקע דתי-לאומי היו לכם התמודדויות ללא ספק כל ימי חייכם. אבל במצב הנכחי נראה שאתם צריכים ליותר כוחות ומידות טובות כדי להצליח בדרככם הארוכה, כדי שתהיה כמה שיותר נעימה. כדאי לכם מאוד ללכת לייעוץ זוגי. אם אינכם יודעים על מישהו, אפשר לפנות למכון פוע"ה. בהצלחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-16 06:30:22
נדרים
שלום רב אני מתמודד עם חרדה כפייתית. זה אומר שאני עושה שוב ושוב אותם הדברים וחרד על כל מיני דברים שאינם חשובים כלל. אין מדובר בדברים שהאדם הרגיל היה חושש אליהם, כמו למשל, באיזו צורה יש לסדר כלי מסויים על השולחן וכדומה. אני מקבל טיפול ועזרה מקצועית בנושא כבר כמה שנים עם הטבה מסויימת. שאלתי היא האם מותר לי לנדור על דברים ספציפיים שלא אתעסק בהם. למשל – הנני נודר שלא אתעסק יותר הערב בסידור השולחן לפני השינה. אני יודע בבירור שאם אנדור – לא אפר את הנדר, מאחר ואני מודע לחומרת הפרת נדרים וזה חזק יותר מהחרדה הנ"ל. אם לעניין חרדה ושלוות נפש בלבד, לא הייתי מעלה שאלה כזו אך מאחר ומדובר בקיום התורה ממש (שינה בזמן על מנת לקום לתורה ותפילה, גמילות חסדים וכיו"ב) אני מעלה שאלה זו. בתודה
מותר ובזהירות, כלומר רק נדרים שברור לך שתוכל לעמוד בהם בטווח הקצר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-16 02:57:17
ברכת אשר יצר בתוך חדר השירותים
מועדים לשמחה קיבלנו שי ובו תמונה ועליה ברכת:"אשר יצר". שמו של הקב"ה מופיע כ-ה'. האם מותר לתלותה בתוך חדר השירותים ?
לא שייך לתלות את ברכת אשר יצר בתוך השירותים, אלא בקיר שלידו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-15 16:02:51
חול המועד וסוכות
שלום וברכה 1. האם אפשר להקל לאשכנזים ולגזוז ציפורנים בחול המועד?(ראיתי בפניני הלכה שלדעת האשכנזים אסור לגזוז ורק בשעת הדחק אפשר. השאלה גם אם זה לא יפה כבר אסור)? 2. אם יורד גשם ואז פטורים מסוכה אז האם מותר לאכול דברים שאסור מחוץ לסוכה במקום שאין לי סוכה (בבית שלנו אין סוכה. יש אצל סבתא שלי ושם אנחנו אוכלים את הסעודות וכו. השאלה אם אני בבית מותר לי לאכול דברים שאסור מחוץ לסוכה מתי שיורד גשם? 3. האם פטורים מהסוכה רק שיורד גשם או גם אחרי שעדיין רטוב?
- אפשר להקל.
- רק אם הגיע זמן הארוחה, ניתן להקל.
- גם אחרי כל עוד אי אפשר לאכול בסוכה, כמבואר בפניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-15 13:28:53
סוכה
שלום וברכה אם הבנתי נכון מהפניני הלכה מותר לאכול מחוץ לסוכה הכל חוץ מכביצה מזונות והמוציא ומארוחה שבאה להשביעה? ומה הכוונה ארוחה שבאה להשביע?(שכן גם כמה פירות יכולים להשביע)
הבנת נכון, זה כתוב במפורש. פירות לא משביעים כארוחה, וכן ממתקים כבמבה וקורנפלקס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-15 12:47:28
סוכה שתחת האילן וסכך פסול
א. סוכה שתחת האילן (הלכות סוכה, ב, ט) – מפשט הסעיף משמע שאם לאחר הסרת הסכך שכנגד הענפים צילו של הסכך הנותר מרובה מחמתו, כל הסוכה כשרה, כולל השטח שתחת העץ, אבל ממ"ב תרכ"ו, סעיפים ו,יא משמע שיש לזה דין של סכך פסול. מה הדין? ב. סכך פסול (ב, יא) – מפשט הסעיף משמע שאם הוא רחב ד' טפחים באופן שלא חוצה את הסוכה, רק החלק שתחתיו פסול והשאר כשר, אבל משו"ע סעיף תרלב משמע לא כך. מה הדין?
עיין פניני הלכה סוכות פרק ב, סעיפים ט, יא. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-15 09:26:33
כביסת מפות שולחן בחול המועד – דבר האבד
כמעט בכל איסור חג, לפחות זה התרשמות שלי, יש מפת שולחן או שתים שאני צריך לזרוק כי יש עובש אליהם. לא ידוע למה שיש כאלה שיש עובש ויש כאלה שאין עןבש אליהם. נסיתי לדאוג שהיו יבשים אבל בכל זה קורה. האם מותר לכבס (רק) מפות שולחן החול מועד כדי למנוע את תופעה זו?
כן, מפה שיש לך חשש סביר שתצטרך לזרוק אם לא תכבס, מותר לכבס משום דבר האבד. דרך אגב לפי מיטב ידיעתי המועט, ניתן להוריד עובש ממפת שולחן בכביסה אם המפה לבנה, על ידי ששמים על העובש אקונומיקה לפני הכביסה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-14 17:23:51
חול המועד
צהרים טובים. האם מותר לשים מטלית משקפיים בכלי קטן במים חמים עם חומר אבקת כביסה בחול המועד?
אם לאדם יש בגד אחד שהתלכלך, מותר לו לכבסו. לכן אם אין לך מטלית נוספת והמטלית הנכחית התלכלכה, מותר. אך יותר סביר שאם תנקה אותה לפני החג, היא לא תתלכלך כל כך באופן שצריך לכבסה במועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-13 11:53:24
ספרי קריאה ולימוד תורה
1.איזה ספרים מותר לקרוא ואסור? (ובפרט לגבי ספרי שואה מרתקים,ספרי צבא של ישראל,ושל אומות העולם. השאלה נשאלה בגלל סימן ש"ז סעיף טז' לגבי ספרי מלחמות,אשמח אם אפשר להרחיב). 2.התוודע לי שישי מחלוקת בגדר לימוד תורה האם זה בכל רגע פנוי שיש לאדם,מלבד מצוות,פרנסה הכרחית וצרכי הגוף החשובים,או שזה כל אחד לפי כוחו ומדגתו וכל המרבה הרי זה משובח?(אשמח אם אפשר להרחיב בנידון)
- אם כוונתך לקריאה בשבת, עיין בפניני הלכה שבת ב' פרק כב, שם מבואר שמותר לקרוא כל ספר שיש בו ערך. אפשר לקרוא מפניני הלכה דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
- אין לי אפשרות להרחיב בזה. אמנם ברור ללא ספר שהמנהג גם בקרב הדוסים לסמוך על הדעה המקלה, אמנם בשבת חייב כל אחד ללמוד כמה שעות טובות, כמבואר בפניני הלכה שבת, ובכל יום חייב כל אחד לקיים את ההלכה הקובעת ללמוד פרק אחד בתחילת היום ופרק אחד בלילה. פרק הכוונה לפחות לסעיף בפניני הלכה למשל, לא לפרק שלם ולא לסעיף קטן מספר קיצור שולחן ערוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-12 19:40:59
אכילה בשעורים ביום כיפור
שנה טובה וחג שמח בהלכות יום כיפור כתוב שצריך למדוד את השעורים לפי נפח (30 סמ"ק לאכילה) אך לא מסבירים איך למדוד את זה. אני נעזרתי בהלכות מצה, שם כתוב ששליש מצת מכונה הוא נפח כזית, אך לכל מאכל יש משקל סגולי אחר. בנוסף לא צוין שקיימת שיטה נפוצה למדוד לפי משקל וראוי לציין את ההבדל העקרוני בין השיטות כדי לחדד את הענין אצל הקוראים. תזכו למצוות.
לדעת הרב מלמד אין מקום כלל להתחשב בשיטה של משקל, וכן לדעתו אין צורך לומר לאדם את הסמ"ק המדוייק, שכן מימות משה רבינו עד לפני זמן לא רב, אחד לא העלה בדעתו למדוד באופן מדוייק כזה. אלא זה שאמרו לאכול פחות מתמר גדול ואמרו שהוא קצת יותר מגודל חצי ביצה, זה מספיק. וכן לגבי שתיה, כל אחד צריך למדוד כמה הלחי שלו סופגת. דעה זו של הרב מלמד מובאת באר היטב בפניני הלכה ברכות בהלכות ברכה אחרונה בספר ובספר ההרחבות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-10 21:43:11
אתרוג
שלום וברכה בהמשך לשאלת האתרוג. מחילה אבל אם יש נקודה שחורה בשליש עליון ורואים בבירור זה פסול לא?
רק אם רואים בראיה שטחית ראשונה בלא בדיקה. כיום כבר התרגלנו לחפש נקודות קטנות, ולדעת הרב מלמד זו טעות, כי אם תראה את האתרוג למישהו שלא התרגל בזה, הוא לא יראה את זה מהר כמוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-10 17:57:52


