חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
בישולי גויים והר הבית
שלום רציתי לשאול: 1. מה דעת הרב אליעזר מלמד שליט"א בנושא הר הבית? 2. האם חביתה או ביצה נחשב לבישולי גויים?
- שמותר ואף ראוי לעלות.
- כן, כיון שזה מאכל שמגישים בארוחות חלביות חשובות. אמנם ניתן לצרף את המקלים במאכלים פשוטים, כגון ביצה וחביתה, לספקות נוספים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-21 07:59:26
צום תשעה באב שנדחה למעובר ומניקה
אני בתחילת הריון (שבוע 6 ) וכן מניקה את ביתי בת השנה , רציתי לשאול לגבי תשעה באב בשנה זאת שנדחה ליום א. האם אישה מעוברת ומנקה צריכה לצאת או עקב כך שהצום נדחה פטורה מהצום? תודה!
פניני הלכה זמנים פרק י סעיף כ – כאשר תשעה באב חל בשבת ונדחה ליום ראשון, דין המעוברות והמניקות קל יותר, ואם הן חלשות במקצת או שיש להן מיחוש מסוים, או מניקות הנקה מלאה, או מניקות הנקה חלקית אבל חוששות שיתמעט חלבן ולא יחזור, אף שאינן חולות, פטורות מהצום. (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
דרך אגב, נדמה לי שלפעמים יש מקום להפסיק את ההנקה בזמן ההריון, כדאי לברר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-19 06:40:06
בישולי גויים
שלום בהמשך לשאלה ששאלתי היום לגבי המון עם הבישולי גויים…… לספרדים לכתכילה יכולים להקל גם ולאכול שם? (מה ששאלתי היה לגבי מקרה ספציפי)
מי שמחליט לאכול במקום שהכשרות בו רגילה, הוא בעצם מחליט לנהוג לפי עיקר הדין. וכך יהיה כתוב לגבי עניין זה בספרו הבא של הרב מלמד כשרות ב' – "כיוון שכיום בני כל העדות חיים יחד, וכל בני עדות המזרח וצפון אפריקה נהגו להחמיר, למרות שהדין מדרבנן, לכתחילה יש להורות לבני כל העדות כדעת המחמירים. ובדיעבד, כיוון שהדין מדברי חכמים, יש להורות לבני כל העדות כדעת המתירים. והרוצה מלכתחילה להקל לעצמו – רשאי. ובמקומות שבהם אין קִרבה אישית בין המבשל לסועדים, כגון במטבח ציבורי או במסעדה שהטבח אינו יוצא בה אל הסועדים, אפשר מלכתחילה להעניק כשרות רגילה כדעת המקילים, אבל 'כשרות מהדרין' אפשר להעניק רק לנוהגים כדעת המחמירים."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-18 13:25:56
בישולי גויים
שלום אנחנו בעזרת ה' הולכים למלון בעוד כשלושה שבועות. המלון בכשרות רגילה. דיברתי עם המשגיח ולגבי הבשולי גויים זה לפי דעת הרמ"א. אנחנו אשכנזים. אמא שלי ספרדית במקור השאלה האם גם אימי יכולה להקל לגבי זה?
מן הסתם אתם הולכים למלון אחרי תשעה באב, כי בתשעת הימים אסור ללכת לנפוש במלון בשביל הכיף, אלא אם כן יש בזה צרוך בריאותי, כמובא בפניני הלכה זמנים פרק ח סעיף ו.
לגבי אכילה במלון, ניתן להקל בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-18 08:38:13
שאלה
שלום וברכה. למה יש פעמים שאדם מתפלל ותפילתו לא נענית?
איננו יודעים את שיקוליו של הקב"ה, אנחנו יכולים לעשות את שביכולתנו, ובדרך כלל אין להסתפק רק בתפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-16 07:35:35
בגדים
בוקר טוב. האם מותר לקנות בגדים אחר יז בתמוז?
פניני הלכה זמנים פרק ח- אין לקנות דברים שמברכים עליהם 'שהחיינו' בימי בין המצרים, שאין ראוי בימים אלו לברך "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". אבל דברים שאין מברכים עליהם 'שהחיינו', מותר לקנות עד סוף חודש תמוז, כגון גרביים וגופיות, וכגון נעליים לנוהגים שלא לברך עליהם 'שהחיינו'. וכן הנוהג לברך על בגד חדש בזמן הלבישה ולא בזמן הקניה, מותר לקנותו. וכן מותר לבני זוג לקנות רהיט, שהואיל והם שותפים בו, ברכתו 'הטוב והמטיב'. ומשנכנס אב ממעטים במשא ומתן משמח, ולכן אף כשאין מברכים על הקנייה 'שהחיינו', יש להימנע ממנה. מותר לברך 'שהחיינו' על פרי חדש בשבתות של ימי בין המצרים. ועל בגד חדש יש יותר שמחה, ולכן מותר לברך רק בשבתות שלפני ראש חודש אב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-16 07:28:20
זימון בהתונות
בהמשך למאמר ברביבים על זימון בחתונות האם פתרון אפשרי הוא לא לאכול לחם ולא להתחייב בברכת המזון או זימון ? ומה לגבי מזונות , אם אכל מזונות זה גם מחייב זימון ?או בכלל שמא בהימנעות מלחם/מזונות יש חיסרון כי לא נקראת סעודת מצווה ללא לחם?
אכן כדבריך האחרונים, אין מקום כלל לא לאכול לחם בסעודת מצווה, ובטח לא בסעודת מצווה כזו גדולה של חתונה. ובכלל, לדעת הרב מלמד, כל סעודה מכובדת, גם אם אינה של מצווה, ראוי לעשותה על לחם, כיון שאין זה יפה שאדם סועד את ליבו ולא מברך בסוף את הברכה שנקבעה עבור סעודה חשובה – ברכת המזון. אלא מן הראוי לאחר סעודה כזו להודות לה' כראוי. וקל וחומר שאין זה ראוי שלא לאכול לחם בכוונה כדי להיפטר מברכה זו ומהזימון.
עוד חשוב להזכיר שמלבד העניין ההלכתי המוזכר של חובת ההשארות על הסוף מצד הזימון והשבע ברכות, אסור לשכוח את החובה להישאר כמה שיותר מצד הלכות דרך ארץ ובין אדם לחברו דאו' ממש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-14 10:17:40
טיול בר"ח אב
ערב טוב הרב, האם מותר לקיים טיול סוף שנה בגולן (כמה בנות שירות) בר"ח אב? תודה!
דין ראש חודש אב כדין כל תשעת הימים. לכן הם קרויים תשעת הימים ולא שמונת הימים. בכל תשעת הימים צריך להימנע מטיולים ובילויים שעיקרם לתענוג ושמחה, אמנם טיול או נופש שנועדו בעיקר לצורך לימודי או בריאותי, מותר. כמובא בפניני הלכה זמנים ח, ו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-11 18:25:59
אכילה לפני התפילה
האם מותר ללעוס מסטיק לפני התפילה? ( לפי דעת הרב אליעזר מלמד שליט"א)
לא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-11 13:11:47
שהחיינו
שלום הרב, ברוך ה' נולדה לנו בת ושישה שבועות לאחר הלידה אנחנו עושים זבד הבת(בריתה\שמחת בת). רציתי לדעת האם באפשרותנו לברך שם ברכת שהחיינו(או הטוב והמטיב מאחר ומדובר על שמחה לי ולאשתי) למרות שעברו שישה שבועות מהלידה(בלידה עצמה שכחנו לברך)? תודה רבה
פניני הלכה ברכות יז, יג – על לידת בן מברכים 'הטוב והמטיב', ועל לידת בת מברכים 'שהחיינו'. ואם לא בירכו בעת הראייה הראשונה, כל עוד הם שמחים ומתרגשים מראייתה, עדיין יכולים להודות לה' ולברך 'שהחיינו'.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-11 10:33:08
מעשר כספים
שלום הרב, חלק מהמשכורת של אשתי זה כסף למעון של הילדים/ כסף לנסיעות לעבודה. האם צריך להפריש מכסף זה מעשר כספים. תודה.
את הכסף לנסיעות לעבודה צריך להוריד מהרווח, אם לא מקבלת תוספת שכר על זה. את ההוצאות למעון אין להוריד, שכן אלו הוצאות שותפות של החיים. כדאי לעיין עוד בעניין המעשר בפניני הלכה ליקוטים ב בפרק של צדקה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-02 17:14:32
תפילות להחזרת מאור עיניים
שלום רב כבוד הרב ברצוני לשאול לגבי תפילות שאני מתפללת להחזרת מאור עיניי והחזרת הראייה שלי. לצערי הרב איבדתי את הראיה בעין אחת כמעט ואנני רואה בה כלל והעין השניה כבדת ראיה יש לי מחלה בעיניים שנקראת קרטוקונוס אשר גורמת לעיוות הקרנית והקרנית הופכת להיות קמורה ומקבלת צורה של קונוס מצב זה גורם לירידה בראיה. ברצוני לשאול האם תפילות שאני מתפללת להחזרת מאור עיניי והחזרת הראייה מעומק ליבי לאלוקים יכולות להחזיר לי את הראייה? והאם הקרניות ע"י התפילות יכולות לחזור לצורתם הטבעית? כבר חצי שנה שאני מתפללת ואין שיפור מתי תפילות מתקבלות ונענות?
תפילות מתקבלות ברוב רובם של המקרים בדרך הטבע ולא בדרך נס, שכן הקב"ה ברא עולם טבעי, ופועל דרכו ולא בניגוד לו. ולכן כהמשך לתפילות ועשיית תשובה ונתינת צדקה, חובה לעשות מה שאפשר בצד הרפואי, והתפילות יתנו תנופה לרופאים לרפא בעז"ה. עם זאת יש לדעת שלא תמיד נמצא מרפא למחלה, והאדם צריך לקחת בחשבון שבורא עולם מנהל את העולם בדרכו הנסתרת, ואנחנו לא יודעים את דרכיו. לפעמים האדם צריך לתקן משהו, או מגלגול זה או מגלגול קודם, וע"י הייסורים שיקבל באהבה יתקן כראוי. ועם זאת, תמיד צריך לקוות ולהתחזק ולקוות, שנאמר 'קווה אל ה' חזק ויאמץ לבך וקווה אל ה' ", ובלבד שהתקווה לא תגרום לדכדוך, אלא לקרבה יתירה וחיזוק בקיום המצוות ושמחת החיים, למרות הקושי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-02 07:27:41
כבוד הספרים
האם מותר להניח ספר קודש מודפס ,על הריצפה , כשהספר בתוך שקית
אם הדבר נראה מכובד מותר. לכן כשאין מקום אחר, מותר להעמיד ספרים על רצפה נקיה. וכשאין אפשרות להעמידם, מותר להשכיבם באופן מכובד. לכת' יש לתתם בקופסה או שקית, שאז זה יותר מכובד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-01 07:05:12
השתתפות אבל בקידוש בר-מצווה
האם מותר לאבל בשלושים להשתתף בשבת בקידוש של בר מצווה?
אם חסרונך יהיה ניכר, מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-30 18:28:28
חרקים בענבים
שלום כבוד הרב, לפי שיטת ההולכים לפי הרב אליעזר מלמד בחרקים במזון, האם צריך לבדוק ענבים טובים שנקנו בחנות לפני האכילה? ואיך הבדיקה צריכה להעשות? תודה רבה
אם הם נראים יפים בלי חורים, אין צורך לבודקם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-24 18:07:50
שלושת השבועות
הפנימי הלכה כתוב לגבי שלושת השבועות: אין איסור לעשות דברים שיש בהם הנאה ותענוג, ורק מאירועי שמחה מיוחדים יש להימנע, כגון מקיום מסיבות, קונצרטים וריקודים. לפיכך, מותר לטייל, לרחוץ ולנפוש בבית מלון עד סוף חודש תמוז. אנחנו סטודנטים שרוצים לעשות בסיום תקופת המבחנים מנגל לסיום המבחנים וזה יוצא בשלושת השבועות. האם מותר להשתתף באירוע ואם כן האם יש הגבלות מסוימות ( כמובן שהאירוע עצמו נפרד וללא חשש צניעות).
אם רק עושים מנגל בלי שירים בקול, מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-24 10:31:42
מכונת גילוח
שלום האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט"א מותר להתגלח עם מכונת גילוח? יש הבדל בין המכונות של פעם ושל היום? אם כן רק את אלא שמאושרות (כמו על ידי מכון צמת)?
מותר כפי המנהג הרווח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-23 13:31:01
ברכה על ציצית שנפשטה ונלבשה
כשפושטים במהלך היום את הציצית ואז לובשים שוב (אותה אחת), ראיתי שיש הרבה דעות האם לברך שוב, כתלות במשך ההפסק. מה הדין? והאם ניתן לצאת מהספק על ידי כך שמכוונים בבוקר שהברכה תחול עד לפשיטה, ואז תמיד יהיה צריך לברך שוב?
למעשה, אם פשטה לשעה, חוזר ומברך, ואם פחות, לא מברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-23 13:11:12
שמירת נגיעה
כבוד הרב שלום! מחפשת ספר או מקור שאוכל ללמוד ממנו על דיני והלכות שמירת נגיעה וייחוד. אשמח אם הרב יוכל לפרט על דינים והלכות בסיסיות, לדוג' מה המרחק שצריך לשמור, מאיזה קירבה משפחתית צריך לשמור נגיעה ומאיזה לא, האם דיני ייחוד חלים גם על דודים ובני דודים? תודה רבה מראש על המענה והזמינות!
- אין בהלכה מרחק, רק איסור נגיעה. אמנם ברור שאם המרחק קרוב מדי ונותן תחושה של חוסר צניעות, יש להמנע.
- מותר לגעת באבא, סבא, אחים וילדים קטנים עד גיל 9.
- כן. דיני ייחוד שייכים בכל מי שאסור לגעת בו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-18 14:58:31
יוסף הצדיק
שלום וברכה. למה אנו אומרים רק לגבי יוסף אומרים יוסף הצדיק ולבי בועז אנו לא אומרים בועז הצדיק?
כי אצל יוסף זה היה הרבה יותר מיוחד. הוא נבגד על ידי משפחתו והיה הרבה מאוד שנים לבד בין המצרים, ואעפ"כ שמר על זהותו באופן לא רגיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-18 10:12:12


