חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ברכות
הרב כתב בברכות פרק ז סעיף ד שברכת היין פוטרת את שאר המשקים "בתנאי שאותם המשקים יהיו לפניו בעת שיברך על היין, או שיחשוב לשתותם בעת שיברך על היין, או שהוא רגיל לשתותם באותה שעה, שאז הוא פוטרם גם בלא שחשב עליהם במפורש (שו"ע קעד, ב)." מה מיוחד בברכת היין? גם ברכת "שהכל" על מים למשל פוטרת משקים אחרים בתנאים האלה, לא?
נכון, המיוחד ביין הוא רק שפוטר שאר משקים שאין ברכתם הגפן, אבל כללי היסח הדעת זהים בכל המשקים והמאכלים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-12 13:08:57
מנהגים
שלום, מה יחס היהדות למנהג העולמי של נרות שמניחים על עוגת יום הולדת? יש בזה צד שלילי?
אין בזה שום בעיה, להיפך כיון שזה משמח זה מצויין.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-12 03:28:36
כללי
שלום לכבוד הרב 1.נייר טישו בשבת יש בעיה לפתוח אותו בשבת לפי הסימון/לא לפי הסימון לדעת מרן ולדעת רמ'א? 2.יום טוב שחל במוצש כמו השנה ואני משתמש בפתילות צפות לשמן להדלקת נרות- מותר במוצש להוציא את הישנות? את החדשות הכנתי לפני כן ואני רק רוצה להחליף השאלה היא משום איסור מוקצה/מתקן כלי או משהו אחר
- פניני הלכה שבת טו, יד- הרוצה להקל יש לו על מה לסמוך, והמחמיר תבא עליו ברכה. והנכון לפתוח לפני כניסת השבת.
- פניני הלכה מועדים ב, ב- מותר להסיר על ידי סכין את השעווה שנותרה בנקב הפמוט ומפריעה להכנסת הנר החדש, וכן מותר להסיר דיסקית מתכת של נרונים שנדבקה לתחתית כוס-הזכוכית שמניחים בה את הנרונים. וכן מותר להכניס פתיל-צף בתוך מצוף השעם.
- אפשר לקרוא מתוך ספרי פניני הלכה דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-10 20:51:55
מצוות דינים מ7 מצוות בני נוח
שלום כבוד הרב אינני הבנתי את מצוות דינים מתוך שבע מצוות בני נוח אני ממשמש אשמח אם תסביר לי מה לעשות בדיוק בצורה מרגיעה כי זה מפחיד אותי ממש שבגלל מצווה אחת אני לא עלה לעולם הבא ואני ממש רוצה לעשות את המצווה הזאת גם אני אשמים רק תסביר לי בצורה מרגיע ומובנת אני צריך לעשות בדיוק תודה רבה
מצוות דינים זו מצווה על המדינה לארגן בתי דינים ששופטים על פי הצדק, כלומר על פי ערכי התורה, אף שאינו לפי מצוות התורה שלנו.
מצווה זו מתקיימת כיום בכל המדינות המתוקנות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-10 12:17:00
הדלקת נרות שבת
רעייתי עובדת כאחות ולעיתים נמצאת במשמרת בליל שבת, כאשר אני (ולעיתים עוד בני משפחה) נשאר בבית. מה נכון לנהוג בענין הדלקת נרות: אני יכול להדליק בבית ורעייתי יכולה וגם רוצה להדליק במרכז הרפואי בו היא עובדת. שם מדליקים בדרך כלל בפינה מיוחדת במסדרון. האם שנינו מדליקים בברכה?
אתה חייב להדליק בבית בברכה. היא פטורה מהדלקה, אמנם אם היא רוצה, היא יכולה להדליק במקום שאוכלת בו את סעודת השבת. ולגבי הברכה, תלוי במנהגה כאשר מדליקה במקום שכבר הדליקו בו, האשכנזיות מברכות ואצל הספרדיות המנהגים חלוקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-05 08:59:45
קביעת מזוזה
בכניסה למשרד, כאשר הדלת נפתחת כלפי חוץ בצד ימין, האם יש לקבוע את המזוזה: 1. בדופן הפתח מחוץ לדלת, אולם אז כשהדלת נפתחת היא מסתירה את המזוזה או 2. בצד הפנימי של משקוף הדלת (בתוך המשרד) ואז כשהדלת סגורה לא רואים את המזוזה מבחוץ אולם הנכנס בפותחו את הדלת מבחין בה מצד ימין, והמזוזה עצמה פונה לכיוון פנים המשרד (פונה כלפי היוצא)?
לא הבנתי האם באפשרות 1 המזוזה בחלל הפתח או על הקיר. אם על הקיר, צריך לעשות כאפשרות 2 כדי שתהיה בחלל הפתח. ואם גם באפשרות 1 המזוזה בחלל הפתח (לפי זה הדלת מותקנת באמצע חלל הפתח), יותר טוב לקובעה כאפשרות זו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-04 13:08:16
תפילת השל"ה
האם גם מי שלא נשוי רצוי שיגיד את תפילת השל"ה בערב ר"ח סיון?
לא בקיא בדברים אלו. מי שהגיע לגיל מאוחר או שיצא הרבה פעמים "ולא מצא", צריך לעשות תשובה אמיתית ואז מובטח לו שימצא את זיווגו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-03 22:03:19
פניני הלכה ליקוטים ט תלמוד תורה הלכה ט
שלום הרב, כתוב בפניני הלכה ת"ת ט(וגם בשו"ע הרב ג ד):"מי שמתאים להיות תלמיד חכם, הן מצד כשרונו והן מצד אופיו ורצונו, עליו מוטלת אחריות לעשות את תורתו קבע ומלאכתו ארעי. אולם מי שאינו מוצא עצמו מתאים לכך, מוטב שיקדיש יותר זמן לעבודה… ויקפיד לקבוע עיתים לתורה..". שאלתי היא: איך אדם יכול לדעת אם הוא מתאים מאופיו וכישרונו? כישרון- לפחות רוב האנשים אם יתאמצו- יכולים להגיע רחוק(נכון, לא כל אחד גאון כמו הרמב"ם, אבל בכל זאת…) והאופי כם לא ממש מובן לי, שהרי יש הרבה תלמידי חכמים, ולכל אחד אופי שונה… בקיצור אשמח להגדרה קצת יותר בהירה ל"מי שמתאים להיות תלמיד חכם". (חוץ מזה, קצת לא מובן לי למה כתוב "ורצונו", שהרי כל אחד רוצה…) תודה רבה!
על זה נאמר "עשה לך רב וקנה לך חבר", שכן בהחלטה כזו חשובה לפעמים האדם לא יודע להבחין בעצמו האם יש לו כשרון הבנה ברמה מספיק גבוהה, או האם יש לו כשרון הסברה ראוי וכד'. כמו כן כמובן שהרצון הוא משמעותי מאוד בדבר זה, ובוודאי שאם אדם מעריך היטב את שאר תחומי החול בארץ ישראל, אין סיבה שירצה דווקא להשקיע עצמו בתורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-03 14:15:26
ברכה ראשונה ואחרונה על מרקי קטניות
מהי ברכה והראשונה והאחרונה על מרקים העשויים מתערובת קטניות כמו חומוס, גריסים, שעועית, עדשים וכיו"ב?
אם אפשר לזהות את הקטניות, מברכים אדמה. ואם טחנו אותם עד שלא ניתן לזהותם, בטל מהם שמם, ומברכים שהכל. ועיין עוד בזה בפניני הלכה ברכות בדין מרק ירקות. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-06-01 20:09:32
שאלה בהלכה
לגבי מדוע אומרים את פרק אשרי יושבי ביתך. הרב כתב : "עיקר פסוקי דזמרה הם ששת הפרקים האחרונים שבספר תהלים. החשוב שבהם הוא הראשון – 'תהלה לדוד' (תהלים קמה). וכל האומרו שלוש פעמים בכל יום, מובטח לו שהוא בן העולם הבא, ששבחיו מסודרים לפי סדר האלף בית, ונזכר בו הפסוק החשוב "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן" (ברכות ד, ב). ונהגו לומר לפניו פסוק 'אשרי', ולכן רגילים לכנותו – 'אשרי'. שאלתי היא- המ"ב רושם על השולחן ערוך סימן נא סימן טו – שאומרים אותו רק בגלל הפרנסה ולא לפי סדר השבח שמסודר על פי ה א ב . אם כן מה הנכון ? מדוע תיקנו לומר 3 פעמים אשרי יושבי ביתך ?
דברי הרב מובאים במסכת ברכות דף ד עמוד ב, ובכל הספרים שמבארים את טעם אמירתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-27 13:33:43
ירקות עלים ותותים .וקורבנות בזמן הזה
ב"ה שלום הרב הייתי אתמול אצל הרב בהר ברכה עם תלמידי אוהל שילה. ורציתי לשאול לגבי חרקים בירקות עלים ותותים וכו' רציתי לשאול לגבי גידול ירקות עלים ותות שדה ותות עץ בגינה פרטית אני מגדל ירקות עלים ובעיקר תות שדה בגינה ורציתי לשאול לגבי תולעים האם יהיה אפשר לאכול מהם אחרי שטיפה טובה אפילו עם מי סבון ובדיקה טובה? וכן לגבי צמחי תבלין רוזמרין וזעתר שאני מגדל ולא כלכך משתשמש בהם בגלל החשש מתולעים האם יש דרך להשתמש בהם ועד כמה צריך להיזהר כי הרבה פעמים נפוצות טענות שאין כל דרך להשתמש בירקות עלים ותותים ללא ריסוס ומצע מנותק בנוסף רציתי לשאול את הרב לגבי קורבנות בזמן הזה ובנית המקדש בימינו מה היא דעת הרב בנושא? תודה רבה.
- הרב מלמד בימים אלו כותב את הספר השני בדיני כשרות, ובו פרק העוסק בתולעים, שם יהיה מבואר שניתן לאכול את המאכלים שהזכרת על ידי ניקוי טוב לאחר שרייתם במים וסבון שתי דקות.
- לדעת הרב בניית המקדש צריכה להיות מעשה של כלל ישראל ולא של אנשים פרטיים, כיון שהוא בניינה של האומה ומבטא את מצבה, ולכן עוד חזון למועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-27 08:21:26
שבת
שלום לכבוד הרב שליט"א. צלחת שיש בה חתיכות של גמבה,צנון,מלפפון,ועגבניות. האם מותר לשים מלח על הירקות על דעת לאכול לאלתר או שיש כאן איסור כובש? תודה לרב.
אתה מוזמן לעיין בספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א פניני הלכה שבת יב, ט דרך האתר של ישיבת הר ברכה, שם מבואר לדוגמא שאם תשים שמן, פתרת את בעיית כבישה לכו"ע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-26 19:10:44
פסיקת הלכה נגד הרצי"ה
ראיתי שהרב אליעזר מלמד כותב בהרבה מקומות בניגוד למה שהורה הרצי"ה לדוגמא בנושאי לימודי חול, הר הבית ועוד. האם אפשר להורות במפורש נגד מנהיג הדור ממשיך דרכו של הראי"ה? האין זו סטייה מהדרך אותה סלל הרצי"ה?
הרב מלמד לא חושב שהוא אומר אחרת מהרצי"ה ולא מהרב קוק שהתייחסו בכבוד גדול ללימודי חול, והזכירו את הגר"א שאמר שמי שחסר לו בהם, חסר לו כנגד זה הרבה מאוד בלימוד התורה. כמו כן לגבי הר הבית, הדברים נאמרו כאשר לא ידעו ע"פ חישובים מדוייקים היכן היה בית המקדש, לכן אי אפשר ללמוד בנקודה זו ממה שנאמר לפני חמישים שנה לימינו. ומסיבה זו, כל עשרות ואולי מאות הרבנים שמורים לעלות להר הבית, לא חושבים שהם חולקים על רבם. יש לציין דבר פשוט, והוא שמנהיג הדור צריך לחיות בדור, והרב קוק והרצי"ה נפטרו כידוע, וכעת עלינו ללמוד את עקרונותיהם היטב וללכת לאורם, ולא להעתיק בכל דבר ודבר בדיוק מה שהם אמרו, שאם נעשה כן, נדרוך במקום ולא נזכה לקדם את גאולתנו. נכון, צריך בשביל זה חכמה גדולה, לדעת מה התקדם ומה לא, במה לשנות ובמה לא, אך לא בגלל זה נתיירא כל כך עד כדי לא לשנות כלום. וכפי שכידוע יש עשרות דוגמאות שהפוסקים אומרים על דברי חז"ל, שהיו לדורם, וכעת מכל מיני סיבות ההלכה שונה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-25 20:09:30
שינוי מקום בסעודת לחם
בעניין שינוי מקום בסעודת לחם – בברכות ג,יא נכתב "לדעת רבים, לכתחילה מותר לאדם להתכוון בשעת ברכת 'המוציא' להתחיל את סעודתו במקום אחד ולהמשיכה אח"כ במקום אחר". לעומת זאת בברכות ט,ז יש פירוט נרחב לאן אפשר ולאן אי אפשר לצאת באמצע הסעודה. האם כל הסעיף שבפרק ט' מתייחס רק למצב שלא כיוון כנ"ל, ואם כיוון אכן יכול לעבור לכל מקום שירצה, כולל בית אחר וכד'? (לפי מנהג רוב ישראל כמובא שם)
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-24 15:01:42
כוסות זכוכית לבשרי וחלבי
שלום לרב, מותר להשתמש באותם כוסות זכוכית (למשקאות פרווה) בארוחות בשריות וחלביות? מדובר בארוחות שבת וחג, האם צריך לקנות סט כוסות נפרד. תודה מראש, דניאל
מצד הדין מותר, אך נהגו ישראל להפריד גם בזה בין בשר לחלב, ולכן לכת' כך נכון לעשות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-16 09:30:16
מעשר כספים
שלום כבוד הרב, רציתי לשאול אם אפשר לתרום את מעשר הכספים לארגונים הבאים: * האגודה למלחמה בסרטן * Jews for Judaism – שנלחם במסיון הנוצרי יום ולילה. במידה ולא אשמח לסיבה ומקור למה אסור. כמו כן תכלו להמליץ על עמותות לנזקקים?
מעשר הכספים נועד לכל פעילות טובה שלפועליה אין כסף לפעול טוב בעולם. הכי טוב לתרום למקום שאתה מכיר וקשור אליו ויודע שהוא עושה דברים טובים עם הכסף שלך. מעשר כספים זה הרבה כסף וחבל לתת למקומות שאינך בטוח שהם צריכים ומתנהלים כראוי ובצניעות ולא מבזבזים. הטוב ביותר הוא לתרום לישיבות הסדר, שכן אנו יודעים שהם מתנהלים בצניעות ותקציבם אינו מספיק, וממילא העזרה מכספי מעשר עוזרת מאוד, ובזה אתה מחזיק ידי לומדי תורה, וזו המעלה הגדולה ביותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-13 13:30:58
מועדים
שלום יש לי כמה שאלות 1) רציתי לדעת האם צריך להגיד תחנונים ביום העצמאות המקורי ? 2) וגם האם מותר להתגלח ולהסתפר לקראת יום העצמאות אף שעדיין יום הזיכרון ולא מתפללים מנחה ? 3) האם מותר להתחיל יום העצמאות (עם התפילה, וריקודים…) מפלג המנחה או עדיין יום הזיכרון 4) למה נשים פטורות מהלל של יום העצמאות וים ירושלים ? אף הן היו באותו הנס. בענין של פסח : 1) האם יש איסור של חמץ שעבר עליו פסח על תערובת חמץ ? 2) האם יש איסור של חמץ שעבר עליו פסח על דברים שהם לא חמץ ממש אבל מוכרים ולא אוכלים בפסח כגון ירקות משומרים… אשמח לקבל מקורות תודה רבה
- לא. כמבואר בפניני הלכה זמנים פרק ד' (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
- להתגלח מותר, להסתפר מותר רק אם נראה לא מכובד, וביום העצמאות מותר בכל מקרה. כמבואר בפניני הלכה זמנים פרק ד'
- השמחה בפועל היא רק ביום עצמו.
- כמו שפטורות מהלל גם בימים טובים, בחנוכה ובפורים, שכן סברת 'אף הן היו', שייכת רק במצוות היום. כמבואר בפניני הלכה תפילת נשים ב,ט. ועיי"ש עוד בפרק כג,ה וכג,ט.
- רק אם יש בו כמות של כזית חמץ, אסור גם לאחר הפסח. מבואר בפניני הלכה פסח.
- אין בעיה. מבואר שם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-13 11:49:28
הישענות על העמוד
האם החזן יכול להישען על העמוד בעת אמירת ההלל ?
אין הבדל בין החזן למתפללים, בהלל עומדים, וכל הנשען באופן שאם יסירו את הדבר שנשען עליו הוא יפול, לא נחשב שעומד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-06 11:33:10
תענית בכורות
בפניני הלכה, פסח עמ\' 181 כתוב \" ובכור לאמו שנולד בנתוח קיסרי כיון שאין דינו כבכור לא לענין ירושה ולא לענין פדיון בכורות אינו צריך להתענות בערב פסח\". שאלתי: מדוע אינו בכור לענין ירושה ? האם מדובר במקרה שאינו בכור לאביו וגם נולד בנתוח קיסרי ? או שעצם הנתוח הקיסרי שולל ממנו את הבכוקה לענין ירושה גם אם הוא בכור לרביו ? תזכו למצוות וחודש טוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-05 07:51:54
קדיש
אדם שהתחיל לומר קדיש יתום או על ישראל ופתאום לא עלינו נשתתק מה יהיה הדין האם מישהו אחר ימשיך במקומו מאיפה שהוא עצר או יתחיל מחדש או לא יאמר בכלל או שיוותרו על אותו הקדיש אני מאוד אשמח אם כבוד הרב יתן לי תשובה בדקתי כמעט בכל הפוסקים ולא מצאתי שום תשובה אולי כבוד הרב יחכים אותי וממכם תבוא התשועה בברכה יואב עטיה ס"ט
נלע"ד שימשיך מישהו אחר ממקום שעצר. לא שייך להפסיק באמצע שבחיו של הקב"ה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-05-02 19:40:33


