חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מדף שנפל בשבת
בשבת נפל אחד התומכים המחזיקים מדף בארון. המדף לא נפל והסתפקתי מכמה צדדים האם מותר להחזיר את התומך. אולי נוגע לדין בנין בכלים, אולם זה ארון גדול אולי יותר מ-40 סאה. בפועל המדף לא נפל כי נשארו עוד 3 תומכים בפינות האחרות אבל היה עלול ליפול. מדובר בתומך שהיא בעצם סיכה עם חתיכת פלסטיק הנכנסת לחור בארון . הוא לא מחובר חזק ונופל מדי פעם. אם מותר להחזיר מה הדין אם המדף כן נפל האם מותר להכניס את התומכים ולהחזיר את המדף?
החזרת התומך: אם הארון מחזיק ארבעים סאה (אמה על אמה על שלוש אמות. אמה היא – 45.6 ס"מ), דינו כבניין בקרקע, ואסור להכניסו רגיל אלא הפוך. ואם הוא קטן מארבעים סאה, דינו כבניין בכלים שבמקום שהחיבור רופף וארעי ורגיל להשתמש בו כך, אין חשש שיחזקו בשבת, ומותר. (פניני הלכה כג, 13).
החזרת המדף: גם אם הארון גדול, אם המדף לא נכנס שם בדוחק אלא בקלות, מותר, כיון שאין זה חיבור כלל. (הרחבות לפניני הלכה פרק טו ו, ז).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-29 13:04:21
לימודים בבר אילן
שלום כבוד הרב. עקב כנס הפריצות שהתקי'ים באוניברסיטת בר אילן, האם מותר ללמוד שם?
מותר. המקומות האחרים לא יותר טובים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-29 05:43:46
פינוי אריזות ריקות בשבת
האם בקבוקי שתיה ריקים או עטיפות ואריזות ריקות של מוצרי מאכל שנותרו על השולחן בשבת הם מוקצה או שניתן להחשיבם כ"גרף של רעי"? (לכאורה אין להחשיבם, כיוון שלא מדובר על דברים מטונפים או מאוסים שמעוררים גועל; זה רק לא מכובד ולא "אסתטי" להשאיר אותם כך, ופוגם בכבוד השבת)
- גרף של רעי: פניני הלכה כג, יב- "הכל תלוי בחומרת הטינוף ובמקומו. בבית, גם דברים מטונפים מעט, כמו סירים שנותרו בהם שיירי מאכל וכוסות שנותר בהן מעט יין ונר שמן מפויח, כאשר הם גורמים לאי נעימות, דינם כדין 'גרף של רעי' ומותר לפנותם. וכן הדין בחצר סמוך למקום ישיבת אנשים. אבל שלא סמוך למקום ישיבתם, אסור לפנותם. ואם היתה צואה ברחוב או בחצר שאנשים מהלכים בה, כיוון שהיא דוחה מאוד, גם אם היא רחוקה ממקום ישיבתם – מותר לפנותה. אבל אם היתה בחצר אחורית שכמעט ואין הולכים בה, אסור לפנותה. ואם היתה שם נבלה מסריחה שריחה הרע נודף וגורם צער, למרות שאין הולכים לידה, מותר לסלקה." לכן התשובה לשאלתך היא שכאשר הם על השולחן, הם 'גרף של רעי'.
- מוקצה: שקיות אוכל שרוקנום מתכולתם,אף שלא נקרעו הוי מוקצה,[1] שלא רק שאין הדרך כלל להשתמש בהם שימוש חוזר (רשז"א),אלא שנשתנו מצורתם הראשונה וע"י פתיחתם בטל שם כלי מהם,כיון שדוקא בעודם סגורים יפה על המאכל יש להם שם כלי,ודמי לשברי כלים שאין הדרך כלל להשתמש בהם. אמנם אם הוא באופן אישי רגיל לשומרם לשם שימוש בהם, כגון לשים בהם טיטולים מלוכלכים וכגון לעשות בהם יצירות – אינם מוקצה מחמת גופו. אם שומרם כשקית פח דינם ככשלמ"ה, ואם שומרם ליצירה דינם ככשמל"א, שכן בד"כ מדביקים אותם או גוזרים אותם, וא"כ דינם כדין דפי טיוטה. אמנם אם שומרם מפני מבצע הוי ממ"ג, שאין עליהם שם כלי, שהרי לא שומרם כדי להשתמש בהם בתור כלי. ולגבי קופסאות אוכל ובקבוקי שתיה, כיון שרבים ממחזרים אותם לפעמים, דינם ככלים שלמים שזרקם, ולפחות כדין שברי כלים שניתן להשתמש בהם ואינם מוקצה, גם אם הוא לא נוהג כלל לשומרם. כלים חד פעמיים, שמראש קונים אותם כדי לזורקם לאחר שניטנפו מהשימוש ולא רגילים לנקותם כלל (ולא נחתכו או ניקבו באופן שא"א להשתמש בהם)- אם עדיין אפשר שישתמשו בהם אינם מוקצה, ואם טונפו באופן שאין רגילים להשתמש בהם יותר, או שנזרקו לפח מטונף, נעשו מוקצה. אמנם במקום שהם מפריעים בטינופם, מותר לפנותם מדין 'גרף של רעי'. [1] מדובר על שקיות שהניחו האוכל בתוכם במפעל וכד', אבל לא שקיות שהאדם בביתו שם בהם אוכל, שכן לפעמים שומרים אותם לאחר הוצאת האוכל מהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-28 18:19:30
צניעות
שלום כבוד הרב,האם בת שנוהגת לכסות את רגלה עד הקרסול,אך לא נוהגת שיש לשמור על צניעות בכפות הרגלי'ים,יכולה ללכת עם חצאית אמצע/חצאית עד הקרסול ומתחת מכנסי'ים עד הקרסול (במצב שהחצאית עד הקרסול מתרוממת קצת מעליו אולי המכנסי'ים מתחת יכולים למנוע בעי'ה זו)?
אין צורך ללבוש מכנסיים לשם צניעות אם החצאית מגיעה עד קרוב לקרסול.
אין צורך לכתוב 'רגליים' 'ומכנסיים' 'ובעיה' עם גרש, אין זה שם ה'. ואף בשם שרומז קצת לשם ה' כגון מוריה וידידיה אין צורך בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-27 07:59:41
תענית דיבור
האם צריך לקבל את תענית הדיבור בתפילת מנחה של היום שלפני התענית או שמספיק לקבל בדיבור או במחשבה
כיון שאין זה צום, אין לזה גדר, אבל אם רוצים להקביל אז מקבלים בדיבור בלי נדר במנחה או בזמן אחר לפני השקיעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 16:32:24
כשרות
האם מותר להמשיך להשתמש בחמגשית מפלסטיק שכנראה שהיא הייתה בשרית לפני הרבה שנים ובשנה האחרונה היא משמשת לצורך ארוחת בוקר חלבית לגן של בני ?
כן. אין בארוחת בוקר דברים חמים. וגם אם יש ובטעות יפלו על החמגשית, יקבלו טעם פגום שאינו אוסר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 09:39:13
תהילים
שלום וברכה ראיתי תשובה של הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבה שהאשכנזים לא הבדילו בין לילה ליום לגבי לימוד תנך והספרדים הנוהגים לפי המקובלים נהגו להמנע בלילה מלימוד תנך. לפי זה מותר לאשכנזים לקרוא תהילים בלילה?
דעת הרב היום שלכל העדות מותר ללמוד בלילה וביום תנ"ך ולקרוא תהילים. ואם אפשר עדיף לסדר את הלימוד כך שקריאת פסוקים תעשה במשך היום, אך במקום הצורך אין בעיה, כגון קריאת תהילים לצורך חולה, או שבלא זה לא יתקשה ללמוד דבר אחר.
כל האמור לגבי קריאת פסוקים בלבד, אבל ללמוד עם פירוש מותר, שכן הפירוש הוא תורה שבעל פה.
אחר חצות וכן בלילי שבת ויום טוב, אין כל בעיה לקרוא פסוקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 08:48:00
הבאת עד לרב בשבת
האם מותר לקחת בתוך שבת עד לשאול רב בשבת/מוצ"ש?
רק אם בלא שתקח אותו בשבת תהיה לך טרחה גדולה לעשות זאת במוצאי שבת, כמבואר בפניני הלכה שבת כב, טז – "בשעת הדחק כדי למנוע טרחה יתירה, מותר לעשות מעשים קלים לצורך חול, למרות שאין רגילים לעשותם תמיד כדרך שגרה, ובתנאי שלא ייראה שהוא עושה אותם עבור חול, כדי שלא לזלזל בשבת. למשל, מי שהולך למקום שקשה למצוא בו יין להבדלה, רשאי להביא עמו יין, ובתנאי שיביא אותו בעוד היום גדול, כדי שלא ייראה שהוא מביא את היין למוצאי שבת".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-24 08:40:04
תפילה
שלום וברכה אם התחיל להתפלל ובאמצע התפילה הבחין שהדלת של השרותים פתוחה מה יעשה? (בפניני הלכה תפילה ג,י הרב כותב שאם הדלת של השירותים פתוחה אסור להתפלל השאלה מה הדין במקרה הנ"ל?)
אם מגיע אליו ריח, ילך משם. ואם לא מגיע ריח ופניו מול השירותים, יסתובב מעט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-23 15:48:01
תפילה
שלום וברכה אם התחיל להתפלל ובאמצע התפילה הבחין שהדלת של השירותים פתוחה מה יעשה? (בפניני הלכה תפילה ג,י הרב כותב שאם הדלת פתוחה אסור להתפלל שם השאלה מה הדין במקרה הנ"ל?)
אם לא מגיע ריח ואינו עם הפנים לשירותים, ימשיך להתפלל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-23 12:28:38
ברכת ברקים ורעמים
אם אדם בירך על ברקים ורעמים בעיר אחת. ונסע לעיר אחרת ובדרך היה שמש ואין עננים וכשהגיע לעיר השניה, יורד שם גשם ויש ברקים ורעמים. -האם יכול לברך שוב על הברק והרעם?
רק אם בעיר שהגיע אליה נגמרה מערכת הגשם, יצאה השמש, והתחילה מערכת חדשה, יכול לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 15:48:02
שבת צוות מעורבת
שלום כבוד הרב. רציתי לשאול לגבי ארגון וקיום שבת צוות מעורבת. אני קומונרית בסניף בני עקיבא מעורב באחד היישובים וכמדי שנה יש רצון לקיים שבת צוות. השבת מיועדת לכלל חברי הצוות (כ-30 בנים ובנות בכיתות י יא) ובאה הן להכשרת הצוות (במהלך השבת מתקיימות שיחות ויחידות בנושא מסוים) והן לגיבושו- כדי שיוביל את הסניף בצורה טובה יותר. השאלה שלי היא האם מבחינה הלכתית מותר לי לארגן שבת מעין זו? חשוב לציין שהסביבה המעורבת היא הסביבה הרגילה שהם גדלים בה ואין חידוש מיוחד בעירוב שבשבת עצמה, בנוסף סביר להניח שגם אם לא אני אארגן שבת צוות אחד מחברי הצוות יעשה זאת ואז גם השבת תהיה ללא נושא וכתוצאה ישירה הגיוני גם שתהיה יותר קלות ראש במשך השבת. אשמח לתשובה בהקדם, בתודה מראש.
כיון שהדבר מוטל עלייך, אזי במצב הבדיעבדי שאת בו, הדבר אפשרי, תוך שמירה על מקסימום הפרדה שאפשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 15:34:55
כוס של קידוש
האם מותר מעיקר הדין להשאיר את כוס הקידוש במקרר בלי כיסוי ?
על פי הטעם של איסור יין מגולה, נראה שהדבר מותר, שהמקרר נחשב ככיסוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 10:45:36
ברכות
אנח ספרדיה מה מברכים על שניצל עם פרורי לחם
לא קשור לאשכנזים-ספרדים, ברכת השניצל 'שהכל', ויש שמברכים 'מזונות'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-21 16:33:44
יפרח
האם מותר למסור מספר טלפון של עובדים שעובדים איתי לאיזה עובד שביקש
אם אתה חושב שהוא ישמח שתתן להם את המספר שלו, ודאי שמותר. אם אתה חושש שלא, תגיד להם שיבקשו הם ממנו את המספר באופן אישי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-21 14:56:35
שתי דמויות בוהקות
שלום, אני כיום בן 35 , כשהייתי בן בערך 15 (הייתי בחור ישיבה אני אקטין ואומר שכאשר הייתי מתרכז מאוד בארון ספרי התורה הייתי רואה דברים עשהייתי עוצם את העיניים אך זה לא העניין) ,אני זוכר שהייתי בחדר הסטתי את מבטי לחלון וראיתי שתי דמויות לבנות בוהקות מצחקקותת אני יודע שזה לא היה חלום כי עד היום אני זוכר את המקרה בביררור , אני עוד יודע שזה לא היה חלום כי אני לא זוכר שום חלום שחלמתי לפני 20 שנה ת לפני שנה או שבוע , הייתי רוצה לדבר אם יש לכך הסבר דתי.
כנראה היית בחור צדיק שיש לו כשרון לראות קצת דברים מעבר למה שכולם רואים. אני מכיר כמה וכמה אנשים כאלו באופן אישי שרואים הילות מעל ראשם של אנשים, ובמקרים נדירים רואים דברים נוספים. בפועל אין לזה שום משמעות מבחינתך, רק זכית לראות משהו ממה שכולנו יודעים ולא רואים – שבדברים של קדושה יש אור אמיתי שחופף אותם, ושיש דברים שמסתובבים בינינו ואיננו רואים אותם, כמו שאמרו חז"ל שאם אדם היה רואה אותם לא היה מצליח להתנהל מרוב בהלה. מה שחשוב זה לקיים תורה ומצוות, להיות ישר וטוב. אין כל מקום להתעסק עם זכרונות אלו, אין להם שום יתרון בעבודת השם היומיומית, והמתעסקים איתם אינם רואים ברכה כלל וכלל, כיון שהדבר מסיט אותם מהעבודה האמיתית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 22:13:18
מכשיר חיתוך ביצים בשבת
האם מותר לחתוך ביצה בשבת עם מכשיר שחותך ביצים ?
כן. כמובא בפניני הלכה שבת יב, ב בהלכות 'טוחן'- "מותר להשתמש בכלי שנועד לחתוך חתיכות גדולות. לפיכך, מותר להשתמש בסכין שנועד לחתוך פרוסות מגבינה צהובה, וכן מותר להשתמש ב'מקצץ ביצים', שיש לו שורה של להבים המרוחקים זה מזה, ועל ידם ניתן לחתוך את הביצה לפרוסות". אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 20:47:04
שימוש באייפד ביומ"ט לילד עם פיגור שיכלי
שלום במסגרת לימודיי לתאר שני. אני עוסקת בסוגיית יחס ההלכה לילדי חינוך מיוחד לאור קשיים ואתגרים העומדים לפניהם במהלך החיים. הנושא שבו אני מתמקדת הוא שימוש באייפד ביומ"ט ובשבת לילדים עם פיגור שיכלי. באייפד מותקן לוח תקשורת המשמש כ "פה" של הילד- בעזרתו הוא מביע את רצונו וניתן לתקשר איתו. אני בודקת את יחס ההלכה כלפי ילדים אלו האם הם ברי מצוות ? ברי חינוך? האם ישנה אפשרות לשימוש באייפד ככלי תקשורת במיוחד ביומ"ט ובשבת?- חשוב לציין שהאייפד הוא כלי בלתי נפרד מהם לאורך כל היום ובלעדיו עולה קושי גדול למשפחה ולסביבה של הילד. תודה רבה על התייחסותך אושרת הרכבי
חשמל ביו"ט אסור מדרבנן, ובשבת: אם יש חוט להט האיסור מהתורה, ואם אין חוט להט, לדעת רוב הפוסקים האיסור מדרבנן. כמו כן, האיסור לכתוב במחשב, לדעת רבים הוא מדרבנן ולא מדאורייתא. לכן אם הילד מבין עניין ואפשר להגדירו כהגיע לגיל חינוך, אסור לו להשתמש בכלים אלו מדרבנן כמו כל ילד שלא הגיע לגיל מצוות, וכיון שהשימוש בהם לדעת רבים אינו מדאורייתא אלא מדרבנן, ניתן להקל במקום צורך גדול כדין שני דרבנן. וכיון שיש אומרים שמותר לילד לעשות איסור דרבנן לצורך עצמו, יש מקום יותר להקל. אמנם שתי בעיות ישנן: א. כל ההיתרים שנאמרו למקום צורך גדול, נאמרו למקרים חד פעמיים ולא באופן קבוע ב. גם אם מקלים באופן קבוע כי הדבר מאוד מאוד נצרך, זה רק בתוך הבית בלא שרבים רואים זאת, כיון שכאשר הדבר נעשה בפרהסיה יש בו משום זלזול בכבוד השבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 10:51:44
שבת
שלום, ראיתי בספר פניני הלכה שבת כג-ד שהתעודת זהות היא מוקצה מחמת חסרון כיס. וב'כא-טו הרב מתיר לטלטל התעודת זהות בשינוי במקומות שבהם אסור לאדם ללכת ברחוב בלא תעודת זהות אבל אם היא מוקצה מחמת חסרון כיס, איך מותר לטלטל וגם להשתמש בה ? תודה רבה
מותר לטלטל בשינוי כל סוג של מוקצה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 07:31:17
מחשבות קדושה בשירותים
שלום וברכה פעמים רבות בזמן המקלחת/השירותים עולות לי מחשבות בעיניינים של עבודת ה', האם זה בעייתי? אם כן מה אפשר לעשות? תודה!
במקלחת מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 06:31:52


