חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
חוגר ללא מדים
שאלתי אם מותר מבחינה הלכתית לנסוע אם חוגר ללא מדים בניגוד לנהלי הצבא, ותשובות הרב היתה שנהלי הצבא הם ההלכה. מהו המקור לכך? תודה רבה
פניני הלכה העם והארץ פרק ו. ניתן לקרוא באתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-03-04 14:17:53
גיור
שלום. אני עליתי לישראל לפני 3 שנות. אבא שלי יהודי והאמא שלי בנות אנוסים מדרום אמריקה. אני גיור והגיור שלי היה אם הבית דין גיור כהלכה. אני תורני לאומי ואני מחפש לאישה עכשיו בשדוך ואני דואג אם הגיור שלי בסדר. אתם יכולים לעזור אלי? האם הגיור שלי תקפה?
'גיור כהלכה' זהו מוסד של רבנים גדולים, לכן ללא ספק אתה יהודי, גם אם למוסד הרבנות הראשית יש בעיה איתם. במיוחד במקרה שלך שאתה באמת דתי, נמצא שגיורך היה מהודר. מברך אותך שתמצא אישה טובה במהרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-03-03 22:02:46
קריאה בתורה
השוע כותב לגבי קריאת התורה עם תרגום שלא נהגו היום (חוץ מהתימנים) כי ממילא לא מבינים, אבל לגבי מצות קריאת שניים מקרא ואחד תרגום אומנם אפשר עם רשי אבל כותב שעדיף גם עם התרגום אונקלוס- מה הסברא לחלק בינהם?
אמנם אמרו שמעלתו של תרגום אונקלוס גבוה שמקורה בסיני, ויש שהתעצמו לומר שאף אם אינו מבינו, יש מקום לקוראו, אך במשך השנים יותר ויותר העדיפו את רש"י. ואכן נלע"ד שאין להקל בזה , שכן מי שלא מבין את פירוש האונקלוס לפסוקים (כמו רוב האנשים), ספק גדול אם מקיים את חובת שניים מקרא ואחד תרגום, שהרי כל התקנה נוצרה בבבל משום החשש שלא יבינו את הפסוקים כראוי בלא תרגום. לכן כיום יש לקרוא בתור תרגום את פירוש רש"י. ונלע"ד שגם בפירוש הפשוט של שטיינזלץ או של יסוד מלכות יוצאים ידי חובה, שהם מפרשים על פי רש"י וגדולי ישראל הפשטנים. וזהו שאמרו שהמלמד ילדים את הפרשה יצא י"ח אם קרא איתם כל פסוק פעמיים ופרשו על פה. וכ"כ הרב קרליץ בחוט שני פז, ב, הערה ד: "הקורא שנים מקרא ואינו מבין פירוש המקראות יצא ידי חובה, אבל אם אינו מבין את התרגום יש לדון דאפשר שלא הועיל בזה שתרגם, אף שיש לתרגום מעלה שניתן בסיני". ובפס"ת רפה, ה הערה 49 הביא בשם מכתבי החפץ חיים, יח – "בימים האלה אין אנו יוצאים י"ח בתרגום, לפי שאין המוני אחב"י מבינים אותו, וצריכים אנו ביאור נכבד שיפרש היטב התוה"ק, וביאור כזה הוא פירוש רש"י, והוא אצלנו מדינא במקום התרגום".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-03-03 13:19:40
שיעור 72 דקות
בהלכות ברכת "אשר יצר" (ברכות יג,יג) הוזכר שיש הבדל אם אדם יכול להתאפק 72 דקות או לא. השאלה, איך אפשר לשער דבר זה? אני באופן אישי נמצא תמיד בספק ולא יודע אף פעם להעריך.
אין מה לעשות, אדם צריך לשער, ואם טעה לא עבר באיסור, כפי שכתב הרב, שכן חכמים נתנו שיעורים אלו לבני אדם ביודעם שאינם יכולים לדייק (וכן לגבי שיעורי כזית, כביצה ורביעית כפי שכתב הרב בפנה"ל ברכות). עם זאת, צריך להשתדל ללמוד להעריך נכון, ועם הזמן אדם לומד לדייק יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-03-02 08:16:33
משקאות גויים
שלום רב, אחרי עיון בפניני הלכה כשרות ב דף 216 על משקאות גויים רציתי להתייעץ על כמה נקודות הלכה למעשה. האם מותר לשתות בירה כשרה במטוס שנמצא בבעלות של גוי. האם יש מקום להקל לשתות משקא חריפה כשרה בבית של קרוב משפחה שאינו יהודי. תודה מראש ויישר כח
- רק אם זה מטוס פרטי של גוי מסויים, אבל לא מטוס רגיל שבבעלות חברה בבעלות גויים.
- אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-27 14:45:18
הצלת חיים
בס”ד שלום כבוד הרב, ברצוני לשאול האם אדם שהיה בחייו חילוני בעל נטיות הפוכות (משכב זכור) ולא עשה תשובה, אך הקריב את חייו למען מישהו אחר (הציל חיים) ונפטר מן העולם, האם כל עוונותיו מתכפרים לו והוא יהיה בגן עדן? או שהוא עדיין ייענש ולא יזכה לגן עדן לעולם? תודה מראש! חודש טוב.
כל אדם יקבל עונש על עוונותיו ושכר טוב על הדברים הטובים שעשה באופן מדוייק. לכן אדם זה לאחר מירוק עוונותיו יזכה לגן עדן. יש לציין שלאדם שגדל כחילוני, יש לימוד זכות משמעותי לגבי כל העבירות שבין אדם למקום ואין בהם פגם מוסרי, שהרי חינכו אותו כל חייו שהדברים שעושה מותרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-26 15:21:36
תפילת עמידה ברכבת
אני נוסעת בדרך ורוצה להתפלל תפילת עמידה מתפללים בישיבה? אני יודעת שאם לא אתפלל ברכבת אז אפספס את התפילה ולא אוכל להתפלל
הנוסע בדרך ובלא שיתפלל בישיבה יעבור זמן התפילה, יתפלל בישיבה תוך הצמדת הרגליים, וכשיגיע למקומות שמתכופפים, יעמוד ויתכופף, ואם לא יכול לעמוד, יתכופף בישיבה. כמובא בפניני הלכה תפילה יז, טז. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-26 06:42:27
עבודה בשבת
שלום כבוד הרב, אמא שלי עובדת בעבודת ניקיון בבית חולים . ויש לי שאלה לגבי זה על כל מני איסורים של עובדי ניקיון בשבת . אומרים לרופאים,לאחים ולאחיות ,לכוחות עזר וכו' שהם עושים עבודה של פיקוח נפש ולכן מותר להם לעבוד בשבת אבל נשאלת השאלה , אני בתור סטודנטית לסיעוד לומדת במכללה עד כמה זה חשוב מניעת זיהומים ובמידה וחס וחלילה אין ניקיון בסביבת הבית חולים זה יכול לגרום נזקים למטופל שמאושפז במחלקה . אנחנו לומדים במשך כמה שיעורים ומתרגלים עשרות תירוגלים כדי למנועה זיהומים. לפי כל מה שתיארתי אני מבינה שניקיון הוא מציל חיים כמו כמו התפקיד של רופאים ואחים ואחיות ושאר הצוות הרפואי.אומנם הם לא מנתחים מטופלים אבל הניתוח לא יכול להתבצע בלעדיהם, לצורך העניין ניתוח נעשהה בסביבה סטרילית לחלוטין וזה נעש ע"י עובדי ניקיון. אז אני לא מבינה למה אסור לעבוד בשבת . ואם מותר לעבוד בשבת יש הרבה מגבלות כמו אסור לסחוט סמרטוט וכו'. אשמח לתשובה תודה רבה כבוד הרב.
אכן שטיפת הרצפה בבתי חולים חיונית, אך אין צורך לעשות זאת בעזרת סמרטוט רטוב, אלא על ידי שפיכת מים עם חומר ניקוי ושפשופו בעזרת המגב, ולאחר מכן לגרוף את המים, ואז מותר לנגב את השאריות בסמרטוט, כך שאין חשש שיבואו לסוחטו כיון שאינו סופג כל כך הרבה מים. ואם רב בית החולים שמכיר יותר את המציאות אומר שאין אפשרות לנקות כראוי בלי סמרטוט עם הרבה מים, או בעזרת מכשיר ניקוי חשמלי, צריך לעשות זאת על ידי גויים. ורק אם אין שום אפשרות לעשות זאת על ידי גויים, ובאמת אין אפשרות לנקות היטב בלא סמרטוט, יכול רב בית החולים לאחר התייעצות עם רופאים, להתיר זאת על ידי יהודי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-25 16:44:59
לימודים מעורבים
שלום כבוד הרב, עברתי תהליך התחזקות לפני למעלה משנה ועכשיו אני נמצאת בצומת דרכים בחיים. אני גרה במרכז ורוצה לעבור לירושלים בשביל להעניק גם לילדים שיהיו לי בעז"ה בהמשך חברה יותר דתית (מאוד רוצה לגור ביישוב דתי באזור ירושלים) וחשבתי שהגיע הזמן עכשיו כבר לעשות את צעד המעבר לירושלים בתור התחלה וללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים (כי אני בעז"ה גם שואפת להתחתן במהלך האוניברסיטה) ויש שם חברה מעורבת אומנם אבל במעונות מובטח לי שיהיו בנות דתיות ואני גם רוצה ללכת לשיעורים במדרשה (במכון אורה) , אני מודעת לכך שישנם מכללות מופרדות בירושלים אבל גם הרמה הלימודית שם פחות נחשבת וגם כל המכללות הללו מופנות לציבור החרדי ואיני חלק ממנו וההורים שלי מאוד מאוד יתנגדו שאלמד במקום חרדי. אני יודעת שאני אשמור על עצמי שם כי גם במקום שאני נמצאת בו עכשיו אני מאוד צריכה לשמור על עצמי אבל בכל מקרה אשמח לדעת הרב בעניין. תודה מראש!
לדעתי את צודקת בשיקול דעתך, רק צריך לשים לב לא ללמוד שם לימודי יהדות שלפעמים הם דורשים. עם זאת אני ממליץ מאוד על בירור לימודים באוניברסיטת אריאל שיש שם הרבה דתיים, זאת יחד עם מגורים אצלנו בהר ברכה. יש לנו כאן תוכנית לבנות שלומדות באריאל, עם מלגה יפה ולימוד תורה משמעותי. לבירור ניתן לפנות למשרד הישיבה – 02-9974836
בהצלחה רבה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-23 07:33:21
הטבלת כלים
דירות נופש בארץ או בחול. מה שמכונה Airbnb, האם אפשר רק להכשיר את הכלים ולהשתמש או שמא חייבים להטביל את הכלים בנוסף על הכשרתם.
אם הכלים של גוי לא צריך להטבילם. ואם הם של יהודי צריך להטבילם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-20 20:45:11
מייק אפ וסומק בשבת
שלום, אני מלמדת "פניני הלכה שבת". אחרי שלמדתי את הפרק עלתה שאלה. הרב כותב שאסור להשתמש ב'מייק אפ 'משום ממרח.'פודרה' שהיא אבקה- מותרת. האם בכלל הפודרה נכנס גם 'הסומק' שהוא אבקה? האם 'מייק אפ' העשוי מאבקה גם מותר? תודה רבה!
אם הסומק והמייק אפ שעשויים מאבקה עומדים בקריטריון של הפודרה, מותר – כלומר אין בהם חומר מדביק, אלא רק מונח על הפנים.
בכל ספרי פניני הלכה, כדי שהרב לא יצטרך לכתוב את כל המקרים, הוא הקפיד לבאר כראוי את טעם ההיתר או האיסור, כך שיהיה ניתן ללמוד מהם למקרים זהים.
דרך אגב, טוב ששאלת זאת, כי אני כעת כותב עבור הרב ספר 'קיצור פסקי פניני הלכה', ותהיתי על הלכה זו, אם אין שם חומר מדביק, אז איך הפודרה לא נופלת על הבגדים ומלכלכת אותם?? המייל שלי- [email protected]
מחבר התשובה: יעקב וינברגר
2020-02-17 10:12:23
מזוזות מעבר דירה
שלום הרב, אני עובר דירה בעזרת ה' בעוד שבועיים. הדירה שאני נמצא בא היא בשכירות וכשבאתי לא היו שם מזוזות והבאתי מזוזות משלי. עכשיו אני רוצה לעבור לדירה אחרת בשכירות וגם שם אין מזוזות, אני רוצה לנסות למכור את המזוזות לדייר שמגיע במקומי בדירה הראשונה אבל לא יודע אם הוא יסכים. השאלה האם אני חייב להשאיר את המזוזות בדירה הראשונה במקרה והדייר הבא שמגיע לא מעוניין לשלם על המזוזות או שאני יכול להשאיר מזוזה אחת בפתח ולהוריד את כל שאר המזוזות? ואם לא האם יש מצד הדין ההלכתי הדייר הבא שמגיע מחוייב לשלם לי על המזוזות(הוא דתי)? תודה
לדעת הרב מלמד אינך יכול להסיר את המזוזות גם אם הדייר לא ישלם לך, ואינך יכול להסתפק במזוזה שבפתח. עיין פניני הלכה ליקוטים א' פרק י, טז. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. לגבי חובת התשלום – אכן אם תתבע אותו לבית דין, סביר שיאמרו לו לשלם משהו או לשים מזוזות שלו ולהחזיר לך את שלך. אמנם סביר להניח שאם הוא דתי, שיחה איתו יכולה לפתור את הבעיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-16 20:42:27
איפור
האם מותר לאשה נשואה להתאפר גם כשיוצאת מהבית ללא בעלה?
כן. כפי שנוהגות כל הנשים, כולל כולם. אין סיבה שלא תיראה יפה בעיני חברותיה ובעיני עצמה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-16 12:21:29
קידוש לבנה
האם נשים מחויבות בקידוש לבנה? ואם אינן מחויבות האם מותר להן לומר קידוש לבנה?
פניני הלכה זמנים פרק א סוף הערה אחרונה-
נשים בברכת לבנה: כיוון שהברכה תלויה בזמן, נשים פטורות ממנה. ואמנם לפי מנהג אשכנז, נשים רשאיות לברך ברכות שתלויות בזמן, מכל מקום המנהג הרווח שאינן מברכות את ברכת הלבנה (מ"ב תכו, א). ועיין בפנה"ל תפילת נשים כג, א, 1.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-11 09:01:33
טהרה
אחרי 3 חודשים שלא קיבלתי ווסת, עשיתי בדיקות דם ואולטרה סאונד והרופא המטפל הנחה אותי לקיים יחסים כי לפי מה שראה נצפה זקיק והייתי לקראת ביוץ. באותו הערב ראיתי על התחתון כתם בהיר מאוד בצבע סגלגל, אך ייחסתי זאת לכך שאכלתי הרבה סלק ושזה היה צבע השתן. בבוקר למחרת קיבלתי ווסת, והבנתי כי זה כנראה מה שראיתי קודם. באותו לילה שבין לבין היינו במגע אינטימי אך לא היתה שפיכת זרע. ברצוני לדעת איך אוכל לכפר על החטא הנ"ל. תודה מראש
אם התחתון לא היה לבן (כמנהג הנשים כשהן טהורות), היית מותרת. ואם היה לבן (כמנהג הנשים בשבעה נקיים) והכתם היה קטן משטח גודל מטבע של שני שקלים, היית מותרת. כמו כן, אם השתן שלך בפועל היה קצת סגלגל, אכן יש מקום לתלות זאת בשתן. לכן לא נראה שהיית בסדר ואינך צריכה לכפר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-10 17:00:54
ברכה לאחר עשיית צרכים
לכבוד הרב כאשר אני יוצא מהשרותים לאחר גדולים ומוריד את המים, האם אני מקיים מצות עשה של "ושבת וכיסית את צאתך" ? ואם כן, אז למה אין ברכה על מצווה זו ? אין הכוונה שנברך חלילה בשרותים אלא לאחר שיוצאים מהשרותים ולאחר נטילת ידיים (ושטיפת ידיים עם סבון) נברך שתי ברכות. אשר יצר וברכה על כיסוי הצואה . תודה מראש על האפשרות לשאול ועל התשובה.
נראה שכן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-09 13:09:47
נגיעות
שלום וברכה מה הדין לגבי גרעיני חמניה מבחינת נגיעות ובדיקה? צריך לבדוק אחד אחד? כל כמה? לא צריך בכלל?
לא צריך לבדוק אם לא ניכרת נגיעות כללית שרואים אותה על הגרעינים מבחוץ. חורים, שחרורית, קורים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-09 12:49:12
טו בשבט
האם אישה מחויבת בסדר טו בסבט?
אף אחד לא חייב בסדר טו בשבט, לא גבר ולא אישה. זה דבר נחמד שאנשים עושים כדי לסמל את היום המיוחד הזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-09 11:25:13
תפילה
במשך לשאלתי עם הקפה לפני התפילה.. מחילה אבל לא הבנתי מה ככ חמור לשתות קפה לפני התפילה? מה הדין לגבי חלב או מיץ או תה? מה הבעיה בתה? לפעמים זה מקל לשתות משהו חם בבוקר
- החמור הוא הקדמת צרכיך הלא חיוניים על הבוקר להודאה לבורא עולם. זה עניין קריטי של הבנה מה עיקר ומה טפל. האדם צריך לקום בבוקר עם תודעת שליחות של הנושאים המובאים בתפילה. כך ההלכה מחנכת את היהודי להיות עובד ה' אמיתי.
- רק מים מותר.
- זה פינוק לא נצרך.
- מקל זה לא צורך. אפשר לשתות מים חמים, זה אחלה ממש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-09 10:39:34
תפילה
שלום וברכה 1. בפניני הלכה תפילה הרב כותב שרק מי שרגיל ואין דעתו מתיישבת בלי זה יכול לשתות תה או קפה לפני התפילה. האם מותר גם אם זה לא בהכרח מיישב את דעתו? האם מותר לשתות סתם לפני התפילה תה או קפה? אם אדם קצת עייף וזה עוזר לו להיות ערני מן הסתם שמותר לשתות לפני התפילה השאלה אם מותר סתם? 2. איפה נמצאים ההלכות של טו בשבט בפניני הלכה?(בפנינה היומית כתוב ליקוטים א,יב. לפי מה שראיתי אין יב בליקוטים א יש עד יא). 3. בכשרות ב הרב כותב שצריך להפריד גם בכלי זכוכית בין חלב ובשר ורק בשעת הצורך מותר להשתמש גם וגם בתנאי שמנקים טוב בין לבין. לפי מה שראיתי בהערות ההלכה שכל העדות יכולים לנהוג כדעה המיקלה אבל לכתחילה דרך האמצא זה להפריד. אם אני הולך לחבר/משהו מהמשפחה ושם נוהגים לא להפריד כלי זכוכית בין הבשר לחלב האם מותר לי לשתות או לאכול בכלים אלו(בשרי או חלבי כמובן שמנקים בין לבין)?
- ודאי שאסור כל שאין בדבר צורך גדול.
- כשרות א' ב, ד; ח, ה.
- כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-09 06:18:38


