חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ציצית
שלום וברכה בליקוטים א:ח,ו כותב הרב שליט"א שלא מברכים על ציצית מחומר סינתתי(או פוליאסטאר). ובמאמר של היום ברביבים כותב הרב שכן לברך…?
כפי שמסביר במאמר, הדין השתנה בעקבות המציאות. התורה היא דבר חי שעלול להתעדכן עם המציאות, אך הסברות היסודיות נשארות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-09 12:39:17
המשך שאלה
לפי החוזה שכתוב מקבלים החזר כספי על כך שהמוצר לא הגיע תוך חודשיים כפי שהתחייבו. לא על סמך זה שהמוצר לא יגיע בכלל….האם זה משנה האם ההחזר הוא בסכום גדול או קטן?
ההחזר הוא בגלל שיתכן שהמוצר לא יגיע בכלל, אלא שהוא יודע שיתכן שהמוצר יגיע מאוחר יותר, אך אם לא יכתוב שיהיה החזר, לא ירצו לקנות אצלו (או שהוא חייב לכתוב כך), אז הוא כותב כך ומקווה שישלמו כשידרוש כסף כאשר המוצר הגיע. לכן אם המוצר הגיע ודרשו כסף, צריך לשלם. יש מקום לא לשלם רק אם אין דרישה, או אם כתוב בחוזה שגם אם המוצר יגיע, לא צריך לשלם. כמו כן, אם כבר קנו את המוצר במקום אחר, אפשר להחזיר אותו ולא לשלם. אבל להשתמש בו ולא לשלם, אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-09 11:30:27
קניות אליאקספרס
כשקונים דרך אתר אליאקספרס המוכרים מתחייבים כי תוך חודשיים אקבל את החבילה, ואם לא – אז אקבל את הכסף חזרה. מניסיון רב של קניות שם, לפעמים החבילה מגיעה זמן רב אחרי קבלת ההחזר הכספי, ולפעמים החבילה לא מגיעה בכלל … לאחרונה קיבלתי החזר כספי על מצלמה שהזמנתי שלא הגיעה בזמן, וכמה שבועות לאחר מכן הגיעה בדואר. המוכר פנה אלי וביקש שאשלם שוב על המצלמה. האם לפי ההלכה אני חייבת לשלם לו שוב? תודה רבה!
צריך לשלם, כיון שהחזרת המוצר היא על סמך זה שהוא נאבד ולא יגיע, ולא קנס שהמוכר קונס את עצמו ומוכן לצ'פר את הקונה אם המכירה תתאחר. לכן לא כתוב בתנאים שגם אם המוצר מגיע אחרי הזמן לא צריך לשלם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-09 06:27:47
ברקים
שלום וברכה 1. כשיש סופת רעמים זה לא קצת מסוכן לצאת לרחוב?(בעיר). 2. בציצית צריך שהפתילות יהיו בקרן ולא כלפי מטה?
- מעריך שלא. הכל לפי אחוזי הסיכון בפועל, אם הם פחות מנסיעה בכביש, אין בעיה.
- לכתחילה יש הידור שיהיו על הצד ונוטפות על הקרן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-08 18:19:26
תפילת מנחה בצום
שלום וברכה, רציתי לשאול האם מותר בתפילת מנחה גדולה בצום להתחיל לומר אשרי וקריאת התורה לפני זמן מנחה גדולה ולהתחיל להתפלל עמידה בזמן מנחה גדולה? תודה רבה מראש, אמיתי אימבר
נראה שלא ניתן לקרוא בתורה לפני זמן מנחה, כיון שנתקנה דוקא בצמוד לתפילת מנחה, וממילא צריכה להאמר בזמן הראוי לתפילה. לגבי אשרי, נראה שניתן בשעה"ד לאומרו לפני הזמן, כפי שבשעת הדחק התירו לומר פסוקי דזמרה לפני עלות השחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-07 21:00:37
בשמים
האם מותר להשתמש בסוכריות ריחניות לברכת בורא מיני בשמים בהבדלה?
מה שמברכים עליו 'בורא מיני בשמים', ניתן לברך עליו גם בהבדלה. אבל אין מברכים על מאכל בורא מיני בשמים, מלבד פירות ותבלינים, שיש לריחם ערך עצמי. לכן אין ברכים על מאפה חם ובשר צלוי, שריחם טפל לחשיבותם (פניני הלכה ברכות יד, ה). אמנם אם אלו סוכריות שהוסיפו להם ריח טוב כדי להנות ממנו בפני עצמו ולא כדי שהריח יעורר לאכילתם (לא מכיר כאלו), מברכים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-05 03:12:46
תפילה
חייל שעשה מדס (אימון כוח) והזיע, וכשסיים הגיע זמן התפילה במניין בבית הכנסת בבסיס, האם ישים בגדים ארוכים מעל בגדי ההתעמלות ויתפלל איתם, או שילך להתקלח ולהחליף בגדים ויתפלל יחיד?
ישים בגדים ארוכים ויתפלל במניין.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-01 20:04:44
טבעונות
שלום הרב. אם מפרסמים נתונים קשים על צער בע"ח שנעשה כדי לספק , למשל, ביצים בכמות גדולה יותר- האם ראוי להימנע מאכילתן (רק ביצים שמיוצרות באופן תעשייתי)? לפי מה שהבנתי מחזון הצמחונות והשלום- לא טוב שהאנושות בכללה תהיה בדור הזה טבעונית, משום שזה עשוי לפגום בכמה תפיסות ומעשים מוסריים. אולם אם הטבעונות היא ממניע פשוט של צער בע"ח שנובע מהתעשייה הנוכחית, האם גם אז יש סכנה שכאנושות- נימנע מאכילת מוצרים שכאלו (כאשר הם מיוצרים באופן כזה)? אם הנתונים האלו נכונים ואמיתיים- האם לא ראוי שמפאת צער בע"ח תצא פסיקת רבנים שתאסור אכילת ביצים, לדוגמה, שיוצרו באופן שכזה? ואם לכלל אין זה נכון כעת- האם כיחידה ראוי שאימנע? תודה רבה!!
במקרים כאלו, האדם הקטן באמת לא יודע מה קורה במציאות, ולכן אין לנו אלא לסמוך על הנחיות המדינה לגבי גידול התרנגולים, ומותר לכתחילה לאכול ביצים. אביא לך מה שכתב בזה הרב אליעזר מלמד בפניני הלכה כשרות א' פרק טו, ט. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
ט – דרכי גידול בהמות ועופות למזון
הכלל הוא שכל מה שהאדם עושה לתועלתו ולא לשם אכזריות מותר, ולכן מותר לגדל בצפיפות רבה תרנגולים ועגלים לבשר כדי לחסוך בעלויות גידולם. וכן מותר לגדל בצפיפות רבה תרנגולות לביצים ופרות לחלב. וכשם שהאדם מצער את עצמו בעבודה ומגורים במקומות צפופים כדי לחסוך בעלויות, על אחת כמה וכמה שמותר לו לצופף בעלי חיים כדי לחסוך בעלויות.
אמנם יש נוטים לומר שכאשר הדבר כרוך בצער גדול ונורא, אסור. מפני שההיתר לצער בעלי חיים צער גדול מאוד, כגון לקטוע את רגלי הסוסים מעל פרסותיהם, הוא היתר נדיר לצורך מיוחד, לכבוד המלכות או לשם עקירת עבודה זרה. אולם אסור לצערם באופן קבוע ושיטתי צער גדול לשם פרנסה. ויש נוטים לומר, שכל שהוא לצורך פרנסה, גם צער גדול מאוד מותר לצערם. אמנם למעשה השאלות בדרך כלל אינן על העיקרון אלא הוויכוח הוא האם אכן מדובר בצער גדול מאוד, שכן מטבע הדברים, גידול בעלי חיים והאכלתם לשם בשר, חלב וביצים – אינו כרוך בצער גדול מאוד.[1]
הנה דוגמא לשאלה: באופן טבעי התרנגולות מטילות ביצים מעת שיגיעו לגיל ששה חודשים ועד שיגיעו לגיל עשרים חודש, ואז הם נשחטות. וניתן להאריך את משך תקופת הטלת הביצים על ידי הרעבתן בחודש החמישה עשר למשך כעשרה ימים, ואז נוצותיהן נושרות ואחר כך כשהן חוזרות לאכול כוחותיהן חוזרים ונוצותיהן גדלות מחדש והן מסוגלות להטיל ביצים עד היותן בנות עשרים ושמונה חודשים. השאלה האם מותר להרעיבן ולצערן לשם כך? יש אוסרים, מפני שרק בצער רגיל מותר לצער בעלי חיים לצורך פרנסה, אבל אין היתר לצערם צער גדול לצורך פרנסה, כי הוא כבר נחשב אכזריות אסורה (שבט הלוי ב, ז). ולדעת רבים, שיטת גידול זו מותרת הואיל והדבר נעשה לתועלת המשק, ולשם כך מגדלים את העופות. בנוסף לכך, לטווח ארוך ההרעבה מוסיפה להן בריאות, עובדה שהן מאריכות ימים, ואף בני האדם היו מוכנים לרעוב עשרה ימים כדי להאריך את חייהם. וכן כתב הרב גולדברג, רבה של כפר פינס ('הארץ ומצוותיה', וכן נפסק במנח"י ו, קמה). למעשה נראה להקל, הן מצד הסברה, והן מצד שבעניינים אלו יש יתרון לרבני המושבים שהם בבחינת 'מרא דאתרא', שהם מכירים מקרוב את דרכי גידול הבהמות והעופות, ויודעים לשקלל את התועלת למגדלים מול צער בעלי החיים. ומנגד, מי שאינו מכיר את דרכי גידול העופות והעגלים לעיתים מזדעזע לראותם, והוא דומה במידה מסוימת לבן כרך שמגיע לכפר נידח ורואה אנשים שחיים בבקתות ללא חשמל ומים כדרך אבותיהם מדורי דורות וסבור שכל חייהם רצופים צער וסבל בלא שום נחת ושמחה.
אמנם יש מקום לומר, שיחד עם העלייה ברמת חייהם של בני האדם מבחינה מוסרית וכלכלית, גם המושג 'צער בעלי חיים' יכול להשתנות. וכשם שבעבר דברים מסוימים לא נחשבו כמצערים בני אדם וכיום הם נחשבים מצערים, כך במקביל יתכן שדברים שלא נתפשו בעבר כצער גדול ונורא לבעלי חיים, יתפשו כצער גדול ונורא שאסור לצערם בו באופן שיטתי לצורך פרנסה. בעקבות זה יתרבו האנשים שיתנזרו מאכילת בשר של בעלי חיים שגודלו באופן מצער לפי הבנתם. עמדה זו גם יכולה להשפיע בהדרגה על כלל הציבור, שנציגיו ישקללו את מכלול הערכים והלחצים הציבוריים ויקבעו חוקים, שמצד אחד יצמצמו את צערם של הבהמות והעופות שמגדלים עבור תעשיית המזון, ומאידך, יתחשבו בכלל הציבור ובמיוחד העניים, שלא לייקר עבורם את מחיר המזון יתר על המידה. במצב פחות טוב, בלחציהם של הפעילים למען זכויות בעלי החיים יקבעו חוקים שאינם מתחשבים בעניים, ואינם משקללים את מכלול הערכים, ויהיה צורך לתקנם ולאזנם.[2]
[1]. הרב אליהו קלצקין באמרי שפר לד, אסר לצער בעלי חיים צער גדול עבור צרכי פרנסה, וכך כתב ביד הלוי יו"ד קצו. ורוב הפוסקים התירו, ומהם יש"ש ב"ק י, לז; שבות יעקב ג, עא; חת"ס ב"מ לב, ב; שועה"ר צעב"ח ד; דעת קדושים יו"ד כד, יב. בשבט הלוי ב, ז, חידש שיש שלוש מדרגות: א) צער קטן אסור מדרבנן. ב) צער גדול אסור מהתורה ומותר עבור צרכי פרנסה, והוא הצער הרגיל שהתירו. ג) צער גדול מאוד הוא נחשב אכזריות ואסור גם לצורך פרנסה. ולענ"ד גם המדרגה השלישית מותרת, וכפי שהתירו לעקר סוסים (כמבואר בהלכה ה), ואין צער גדול מזה. אלא שהיתר זה נועד למקרים מיוחדים ולא כהתנהלות שיטתית. אמנם כאשר המטרה היא אכזריות, גם צער רגיל אסור כמבואר בהלכה ו.
[2]. דוגמא לכך הוא הוויכוח על פיטום אווזים. בעבר הפיטום היה נחשב כצער מקובל עבור צרכי פרנסה, וכן למדנו כדרך אגב מדיון בהלכות שבת (שבת קנה, ב), שהיו מאביסים את הגמלים, היינו דוחפים את האוכל לתוך גרונם בכוח עד למקום שאינם יכולים לפולטו, כדי שיוכלו ללכת במדבר ימים רבים בלא לאכול. כיוצא בזה היו מאמירים את העגלים ומהלקטין לתרנגולים כדי להשמינם, כלומר תוחבים בכוח את האוכל לגרונם למקום שלא יוכלו לפולטו (ביצה כט, ב). וכן היו מפטמים אווזים כדי להשמינם, עד מצב שהאווזים כבר לא ידעו לאכול בכוחות עצמם בלא שידחפו את האוכל לגרונם, והתירו לבקש מגוי לפטמם בשבת כדי שלא יצטערו מחמת הרעב (שו"ת הרמ"א עט). אמנם התעוררה בעיה, בעקבות תחיבת האוכל לגרונם בכוח, הוושט נפצעה והיה חשש שהאווז נעשה טרף. ויש שהתירו את האווזים אחר בדיקת הוושט (רמ"א יו"ד לג, ט, ועוד רבים), ויש שאסרו, מפני שיתכן שנטרפו ולא יראו זאת בבדיקת הוושט (ב"ח ועוד רבים).
בדורות האחרונים שיכללו את הפיטום, ובמקום לבצעו בידיים החלו להיעזר במכונות. כמו כן מצאו שכדי להגדיל את הכבד טוב להלעיט את האווז בתירס ולצמצם את תנועתו של האווז, כך מגדילים את הכבד פי עשרה מגודלו הרגיל. יש סוברים שבאופן זה צערו של האווז גדול יותר, מפני שמלעיטים אותו בכמות גדולה יותר, בנוסף לכך, התירס היבש מגדיל את הסיכון של פציעת הוושט והטרפתו. מאידך, יש סוברים שאין בכך יותר צער מבעבר, לא זו בלבד, אלא שבתקופה האחרונה שוכללה השיטה והלעיטו את האווזים בדייסת תירס רטובה שמוחדרת לקיבתו בקשית דקה, באופן שאינו מכביד עליו בעת ההלעטה וגם ממעט את סיכון ההטרפה. ועדיין רבים טוענים שהגדלת הכבד לממדים של פי עשרה גורמת לאווז צער רב וקשיי נשימה והליכה. להלכה, יש שנטו לאסור משום צער בעלי חיים (הרב יעקב אפשטיין בחבל נחלתו ט, כו) ויש אומרים שאין בזה איסור (הרב איתי אליצור ב'תחומין' כד; הרב פינחס טולידאנו ברית שלום ח"ב חו"מ ז). ולרב יעקב אריאל שליט"א אין בזה איסור אבל אינו מהודר, ולכן ההכשר שנתנו לכבד אווז הוא כשר ולא חלק. בפועל, בעקבות המאבקים החריפים של ארגוני צער בעלי חיים נגד מגדלי האווזים, בארצות לא מעטות נקבע חוק שאוסר פיטום אווזים. במדינת ישראל ניסו נציגי הציבור לקבוע עם מגדלי האווזים מתווה ביניים שיאפשר המשך פיטום האווזים בתנאים נוחים יותר לאווזים, אולם שופטי בג"ץ החליטו לקבל את עמדת ארגוני צער בעלי חיים ואסרו באופן מוחלט פיטום אווזים בישראל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-30 16:03:44
הפסק טהרה לאחר שקיעה
שלום, אשתי ביצעה בדיקת הפסק טהרה ביום שבת האחרון (ל' כסליו) כ-5 דקות דקות לאחר שקיעה (שהייתה ב-16:45, אזור אשקלון). האם יש סיבה להקל או שרק הבדיקה של יום ראשון (א' טבת) תחשב כהפסק? תודה רבה.
בדיקה קצת אחרי השקיעה יכולה להיחשב רק בשעת הדחק, כגון מי שנוסע לחול וכד' ויום אחד משמעותי עבורו. אם ההפרש היה של דקה הייתי אומר לך לבדוק באתר של 'חזון שמים' את זמן השקיעה המדוייק במקומך, כי לא תמיד הלוחות מדוייקים, אבל לא נראה לי שיש טעות בלוח של חמש דקות .
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-30 14:30:53
בדיקות בעונות הפרישה
מתי בודקים בעונה בינונית ואור זרוע? בתחילת וסוף כל עונה? בתחילת אור זרוע וסוף בינונית? בתחילת אור זרוע, תפר ביניהם וסוף אור בינונית?
כל עונה בפני עצמה. לכן לכתחילה בודקים בתחילת כל עונה ובסופה. יש לציין שאין חובה לפרוש ולבדוק בעונת אור זרוע. אמנם אם מכירה בעצמה שפעמים רבות רואה בעונה זו, יש יותר מקום להחמיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-25 21:08:28
הזזת החנוכיה
שלום וברכה האם מותר להזיז את החנוכיה לאחר שמדליקים אותה? חג שמח!
לא. אמנם אם הניח את הנרות על אדן החלון אבל שכח להצמידם לחלון לפני ההדלקה, רשאי לקרבם מעט אחר ההדלקה, כדי שהעוברים ושבים ברחוב יראום טוב יותר. פניני הלכה זמנים יב, ט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-25 15:38:11
עיקור ארנבת
שלום הרב, אני מגדל ארנבת, כיום בת ששה חודשים.רציתי לשאול האם מותר לעקר אותה? מגדלי ארנבות ווטרינרים טוענים שהעיקור מסייע למנוע מחלות עתידיות ומאריך את חיי הארנבת בכשלוש שנים. ללא העיקור 70% שהארנבת תחלה בסרטן ותמות. בנוסף, עיקור עוזר לבעיות התנהגותיות ואגרסיביות של הארנבת. תודה רבה!
כיון שמדובר על נקבה, האיסור קצת יותר קל, ולכן אם עושה זאת וטרינר גוי בניתוח, מותר. אם יהודי, מותר רק אם מדובר על צורך גדול ורק על ידי זריקה ולא באופן ישיר, כפי שכתב הרב מלמד בספרו פניני הלכה כשרות א' פרק טו, יד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-24 21:21:58
הפרדת מיטות בעונת פרישה
האם צריך להפריד את המיטות בעונת פרישה?
בווסת קבוע כן, ובווסת שאינו קבוע רק אם יש חשש סביר שיבואו להיכשל בתשמיש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-24 16:09:20
קריאת שמע שעל המיטה
שלום רב, אני מאוד רוצה לקרוא לפני השינה באופן קבוע את "קריאת שמע שעל המיטה", הרבה פעמים אני נתקלת בקושי בהתמדה היות ועייפה מידי כשקוראת בשכיבה לפני השינה, ואז מתחילה לקרוא ומפסיקה באמצע כי העייפות מכריעה. שאלתי היא, האם אפשר לקרוא כשעה / שעתיים לפני השינה ומותר לאחרקריאת שמע שעל המיטה, לצפות בטלויזיה / לקרוא ספר עד להרדמות ? או שהקריאה חייבת להיות ממש בו זמנית עם ההתכווננות ללכת לישון ? הכוונה היא האם התעסקות כלשהי לאחר הקריאה מבטלת אותה בעצם ? אשמח למענה
הפתרון הוא לקרוא קריאת שמע בישיבה לפני שנשכבים, כך גם מהדרים יותר בכבוד קריאת שמע. אם יש צורך לאחר מכן לעשות משהו שלא תוכנן, או לדבר, מותר. אבל לכתחילה קוראים סמוך לשינה, כדי להכנס לשינה מתוך דברי תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-24 05:52:08
שירת נשים
שלום הרב, אנחנו שתי חברות שמנגנות בבתי חולים, בעיקר במחלקות בהם מאושפזים זקנים (פנימית וכד). היא בכינור ואני בגיטרה, ככה שהנגינה היא חזקה. השאלה האם מותר לי לשיר תוך כדי כשזה לזקן / כשנמצאים באותו החדר גם גברים. אני מניחה שזה לא פרמטר, אבל אני לא שרה יפה במיוחד, זה ממש נטו כדי לחבר את השומע לשיר, וגם הקול שלי די נבלע בנגינה. אני מניחה שתשומת הלב של מי ששומע אותנו מופנית לנגינה, וממש לא לקול שלי. אני מניחה שגם זה לא פרמטר, אבל במידה והתשובה היא שלא, אז כנראה שנפסיק לננגן בבתי חולים, כי השירה די הכרחית כדי שהזקנים יקלטו את השיר, וברוב החדרים ישנם גם גברים. תודה רבה!
אסור לבנות לשיר גם לפני גברים זקנים וגם במקרה הנידון. אין סיבה להפסיק במצווה, יש גם נשים זקנות וחולות בבתי החולים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-22 06:31:14
יציאת מצרים
לאן מצווים בני ישראל להגיע ביציאה מנצרים. ארץ ישראל אינה מוזכרת אז איך ידעו להגיע לארץ?
המילה 'ישראל' לא מוזכרת כי לא קראו לה כך, אבל זו הכוונה כשכתוב סתם 'ארץ', כמו "אל הארץ אשר אראך". ולכן רש"י על פי חז"ל מפרש כך כל פעם שמדובר על הארץ. יש לציין שבפועל ביציאת מצרים, הם לא היו צריכים לדעת לאן להגיע, כיון שהיו להם ענני כבוד שהראו להם את הדרך. גם בכל ימי המדבר הם לא הלכו לאן שהם רוצים, אלא הכל היה על ידי העננים "על פי ה' ביד משה".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-21 17:53:10
שלוש השבועות
לכבוד הרב. בנוגע לשלש השבועות, שנובעות משיר השירים. האם אין לראות בהן שבועות שמיועדות דווקא לנשים?
לא. כל לשון הנקבה שבשיר השירים מיוחסת לרעייתו של הקב"ה, הלא היא כנסת ישראל – עם ישראל בכללותו. לגבי היחס הנכון לשלושת השבועות, כדאי לראות פניני הלכה זמנים ד, ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-21 09:06:19
מעלת תפילין רבנו תם
מהי מעלת הנחת תפילין רבינו תם? האם ניתן להניח תפילין רשי ואז לאחר חזרת תפילת 18 השצ להניח ריבנו תם
ההידור הוא בכך שיוצאים ידי חובת שיטה נוספת בהלכות תפילין. אמנם כמו בכל הידור צריך לראות שאינו סותר שיקולים אחרים, כגון בעיית 'מחזי כיוהרא'. ולכן כאשר רוב הציבור לא מניח תפילין של ר"ת, והוא אינו ידוע כחסיד, הדבר הנכון הוא לא להניח תפילין של ר"ת, לפחות לא בפניהם.
לגבי זמן הנחתם – במקום שנוהגים להניחם, יעשה כמו כולם. יש שנוהגים בחזרת הש"ץ, ויש נוהגים לפני קדיש תתקבל, ויש נוהגים אחרי כל התפילה. לענ"ד הנכון היה להניח בסוף כל התפילה, כדי לא להפריע למהלך התפילה ולכוונה הנדרשת בעניית ברכות חזרת הש"ץ והקדישים ושאר מזמורי התפילה.
פניני הלכה ליקוטים א' ט, טו: "בעקבות הגלות התעוררה מחלוקת בין גדולי הראשונים בסדרן של פרשיות התפילין. לדעת רש"י והרמב"ם, סדר הפרשיות הוא כסדרן בתורה, ואם כן כשהתפילין מונחות על הראש, הפרשה שבבית הימני היא 'קדש', אחריה 'והיה כי יביאך', אחריה 'שמע' ואחרונה משמאל 'והיה אם שמוע'. אולם לדעת רבנו תם הפרשה השלישית היא 'והיה אם שמוע' והפרשה הרביעית היא 'שמע'. וכן בתפילין של יד נחלקו, שלפי רש"י ורמב"ם הפרשה השלישית 'שמע' והרביעית 'והיה אם שמוע'. ולדעת רבנו תם, השלישית 'והיה אם שמוע' והרביעית 'שמע'.
וכיוון שסדר הנחת הפרשיות מעכב, נמצא שהתפילין לשיטת רבנו תם פסולות לפי שיטת רש"י, ואילו התפילין לשיטת רש"י פסולות לפי שיטת רבנו תם. עוד בתקופת הראשונים, הוכרעה הלכה על ידי רוב הראשונים כדעת רש"י ורמב"ם, וכן נהגו כל ישראל. והיו יראי שמיים שהוחזקו בחסידות שנהגו להניח בנוסף לתפילין לפי שיטת רש"י זוג נוסף לפי שיטת רבנו תם, כדי לצאת ידי חובת כל השיטות. לכתחילה הניחום ביחד על היד והראש, וכך יצא שהתפללו וקראו קריאת שמע עם שני הזוגות, שאחד מהם כשר. אבל כאשר התפילין מבתים גדולים, כרוב הבתים של ימינו, אין מקום לשני זוגות, והרוצה להניח תפילין של רבנו תם יניחן אחר התפילה. ויקפיד לכוון, שבאותן שהן כשרות הוא מקיים המצווה, ואילו השניות הן חול. שאם יכוון לצאת בשתיהן נמצא עובר ב'בל תוסיף' (שו"ע או"ח לד, א-ג. ועיין מ"ב ובאו"ה שם).
ולפי האר"י ז"ל, יש ערך לשתי השיטות, שכל שיטה רומזת לכוונה וייחוד אחרים, ואם כן שני הזוגות קדושים, ולכתחילה יש מקום להניח את שני זוגות התפילין, כדי לרמוז לשתי הכוונות. על פי שיטתו היו שעודדו את הציבור הרחב להניח באופן קבוע שני זוגות תפילין (קול יעקב לד, סעיפים ד, ז. ועיין יבי"א ח"א או"ח ג).
לעומת זאת לדעת הגר"א, גם ירא שמיים המפורסם בחסידות אינו צריך להניח תפילין של רבנו תם, משום שהוכרעה הלכה כרש"י ורמב"ם, וכן נהגו כל ישראל, ומנהגם של ישראל תורה הוא. ואם נחשוש לכל השיטות השונות בדיני התפילין, נצטרך להניח לפי חשבונו עשרים וארבעה זוגות תפילין בכל יום. אלא שהלכה כרש"י ורמב"ם ודי להניח זוג אחד בלבד. וכן נוהגים רבים. (גם הרב משאש בשמש ומגן ח"ג או"ח נח, ד, כתב שלא נהגו במרוקו להניח תפילין של ר"ת).[1]
למעשה, ראוי לכל אדם לנהוג כמנהג אבותיו. ואם יש לו רב מובהק – כפי שידריכו רבו." עד כאן ציטוט מפניני הלכה.
[1]. בתוספת מעשה רב יח, כתב שיצטרך להניח ס"ד זוגות. וב'עץ החיים', שליקט וסידר הרב רובין בסוף ספר 'נפש החיים' אות קכב (עמוד תמה), הביא את דברי רבי חיים מוואלוז'ין, תלמידו הגדול של הגר"א, שכך אמר: "שאל רבנו (רבי חיים) את הגר"א ז"ל על תפילין דר"ת, וכך אמר לו (רבי חיים לגר"א) בצחות לשונו: בשלמא אתם אינכם רוצים לילך ד' אמות בלא תפילין, על כן אין אתם מניחים תפילין דר"ת כדי שלא לבטל מתפילין דרש"י. אבל אני מה בכך אם אניח תפילין דר"ת כדי לצאת כל הדעות. השיב אם תרצה לצאת כל הדעות תניח כ"ד זוגות תפילין. והיה מתפלא מאוד היכן מצא כ"ד זוגות. השיב לו: דוק ותשכח. נפק דק ואשכח, היינו שיש דעה שלישית של רב שר שלום סובר כר"ת רק שר"ת מתחיל להניח הפרשיות בתוך הבתים מימין לשמאל, והוא מתחיל משמאל לימין, הרי ג' זוגות. ועוד, יש מחלוקת הפוסקים אם הפרשיות יהיו עומדים או שוכבים, הרי ששה. עוד יש דעות בתמונת האותיות, הרי י"ב. עוד יש מחלוקת הפוסקים אם לכתוב על מקום שיער או על מקום בשר, הרי כ"ד זוגות. אמר רבנו (רבי חיים): הלא נמצא בזוהר הקדוש שתפילין דרבנו תם הם עולם הבא, וגם האריז"ל כתב בפירוש שיש להניח תפילין דרבנו תם? והשיב לי (הגר"א): אין אני מהדר אחר עולם הבא, והמהדר אחר עולם הבא יניח תפילין דרבנו תם. וגם פשט הזוהר אינו כן. ומיום ששמע רבנו (רבי חיים) מפי הגר"א לא הניח תפילין דרבנו תם".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-19 23:35:07
חנוכה
שלום וברכה אבי חוזר מעבודתו אחרי צאת הכוכבים(איזור 19:00). האם אסור לאכל מזונות או לחם מעל כביצה וכן ללמוד מצאת הכוכבים עד שאנו מדליקים נרות חנוכה? עדיף שאני ידליק בצאת הכוכבים(אחרי ערבית ישר) לבד או עם כולם מאוחר יותר? אנחנו אשכנזים
- לפי המבואר בפניני הלכה, מותר לאכול וללמוד אם עושים תזכורת, כשעון מעורר, או בכך שקובעים זמן להדלקה וממתינים אחד לשני, או שבפועל מחכים לבעל הבית להדלקה.
- לפי המבואר בפניני הלכה, אם מדליקים לפני תשע, עדיף שכולם ידליקו יחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-18 14:55:54
הלכות שבת
לכבוד הרב שליט"א, האם דג חי מוקצה בזמן הזה, היות וכיום רבים אוכלים סושי העשויה מחתיכות של דג חי? בכבוד רב, אברהם ל.
לא סביר שכיום בתקופת השפע יש מאכלים חיים שאוכלים, ובשלושת אלפי השנים האחרונות לא אכלו אותם אפילו בשעת הדחק. ולמעשה, אם האדם שהדג שייך לו היה אוכל אותו בשעת הדחק, כלומר כאשר הוא רעב מאוד, אין הדג מוקצה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-12-18 04:15:50


