חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
בשר וחלב
מי שטועם מתבשיל בשרי כמות קטנה של עד כף (כמו שנהוג בערב שבת) האם צריך להמתין 6 שעות. אני מדגיש הטעימה היא לא מהבשר עצמו אלא מהרוטב או מהתפוח אדמה שבתבשיל.
צריך להמתין שש שעות, כמבואר בפניני הלכה כשרות כו, ה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-03 15:40:05
הלכות בורר בשבת
שלום הרב,, יש לי אלרגיה לאגוזים .מה עושים אם יש בעוגה שאני אוכלת אגוזים? אפשרי להוציא אותם?
לא, שהרי אסור להוציא את הפסולת מהאוכל, אלא צריך לאכול את העוגה מלבד האגוזים, ואם הם קטנים והדבר לא אפשרי, אוכלים עוגה אחרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-03 13:28:37
זריקת קליפות לצלחת בשבת
שלום וברכה ראיתי שהרב פסק שמותר להניח קליפות על צלחת. בשש"כ פסק שיש להניח חתיכת פת על הצלחת, וכך גם בילקוט יוסף. אשמח אם אפשר לקבל למקורות לדין זה (מלבד המנ"א). תודה מראש יישר כח!
לא הבנתי את הקושיה, וכי בגלל שבשש"כ וילקו"י פסקו משהו, יש קושיה איך הרב מלמד פסק אחרת, ועוד בדין דרבנן ?? השאלה יכולה להיות מדוע הרב פסק להתיר, הרי לפי הסוגיה או הפוסקים נראה אחרת. אבל במקרה הנוכחי הסוגיה והפוסקים מראים שניתן להקל, כפי שכתב הרב בספר.
שלושה טעמים נאמרו להיתר:
1. אין איסור ביטול כלי בדברים שאין להם חשיבות (ע"פ משנה שבת מז: ושו"ע רסה, ד). וכפי שכתב גם בשש"כ כב,הערה מג,ז בסוף, והערה נא ע"פ מ"ב,יד.
2. אין איסור ביטול כלי בדבר כאשר יכול לנער המוקצה מתוך הכלי בכל רגע (שבת קכח: שו"ע שח, לט מ"ב שח, קמז; רסה, ה). וכפי שכתב גם שש"כ (כב,הערה מג,אות ב) ואורחות שבת (יט,הערה תעב אות ג; שכח ובהערות תעב אות ד-ה ותפד).
3. אין איסור ביטול כלי בצלחת חד פעמית, או בצלחת שנועדה לנתינת קליפות בה. אורחות שבת יט,שכז ושש"כ כב,כט.
וכפי שציינת כן פסק גם במנוח"א. ואמנם בשש"כ,כט כתב שלכת' טוב להניח חתיכת מאכל או חפץ אחר בצלחת ורק אז לתת בה את הקליפות. אך מלבד זה שלא מצריך הדבר מדינא, נראה שאין צורך בזה, וכנ"ל. ואכן לא ברור לי למה שש"כ כתב כן, שהרי בהערה מג,ז בסוף כותב שכיון שאין בהם חשיבות אין בהם איסור ביטול כלי, וכדביאר בהערה נא. ומ"מ הוסיף בסעיף כט שאם נותנם בכלי המיועד לכך, או בצלחת חד פעמית א"צ בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-02 13:13:56
כשרות ב'
בכשרות ב פרק כו הלכה ב הרב מכריע כמו הש"ך בסתם שלא צריך להדיח ולקנח אם מחכים שעה. הטז חולק והפמ"ג הכריע כטז. האם ידוע למה הרב הכריע כמו השך בלי איזכור של הדעות האחרות?
אולי הדבר יבואר בספר ההרחבות שיצא בקרוב. בכל אופן גם בספר הכשרות י,מח כתב כך ע"פ הש"ך, והוסיף שיתכן שגם הט"ז שחלק בדין גבינה אחרי בשר יודה בזה. וכ"כ בספר מעדני השולחן (מטעמי השולחן,י). וכן פשוט, שהרי הוא דין דרבנן, וספק דרבנן לקולא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-02 10:03:12
תפילה ונסיעה
שלום וברכה 1. אם אני טס פחות מ72 דקות צריך להגיד תפילת הדרך עם שם ומלכות או בלי? 2. האם יש מעלה יותר גדולה ככל שאדם מתפלל מוקדם יותר?(מהנץ והלאה)? נגיד מי שמתפלל ב7 יש לו יותר מעלה ממי שמתפלל ב8?(נגיד שאמר ק.שמע בזמן)?
- בשם ומלכות, שכן תפילת הדרך אינה על דרך של 72 דקות, אלא על דרך של פרסה מחוץ לעיר – קרוב לארבע קילומטר (3.648 ק"מ), כמבואר בפניני הלכה ברכות פרק יח.
- כן – זריזים מקדימים למצוות. אמנם אם אדם עושה שיקול ריציני, והגיע למסקנה שבאמת יותר טוב לו לקום יותר מאוחר ולהתפלל בשמונה, עדיף שיתפלל בשמונה. אמנם נראה שהדבר הנכון יותר לטווח ארוך הוא לארגן את סדר היום כך שהשינה היא בלילה והקימה ביום (למרבה החידוש…), גם מהצד הבריאותי, שכן דווקא שינת הלילה היא השינה הטובה, וגם מצד סדרי היום. לכן הנכון יותר לקום לתפילה של שבע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-02 07:44:21
טיסה לחול
האם מותר לטוס לחול להופעה בימי בין המצרים במקרה וההופעה רק בתאריך הזה ואין שוב
בוודאי שאסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-01 17:56:34
צמיד עם כיתוב מהברית החדשה
שלום לכבוד הרב, קיבלתי צמיד במתנה מחברה גויה עם חריטה פנימית (שאינה נראית מן החוץ) ובה "פסוק" הלקוח מן הברית החדשה. כיצד עלי לנהוג?
אם יש אפשרות לשייף את כל הפסוק, אפשר לאחר מכן ללובשו. ואם אין אפשרות, צריך לשבור אותו ולזרוק לפח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-31 13:26:23
מלאכים
כבוד רב שלום, רציתי לשאול לגבי מלאכים, השבוע ההייתי בירושלים וניגש אלי בחור חרדי . שאמר לי שאני נשמה אלוהית ויש מלאך ששומר אלייך Cahetel , בחיים שלא ראיתי את הבחור ולא מכיר אותו בהתחלתי חשבתי שמדובר באיזה אדם הזוי. בדקתי באינטרנט וראתי על פי התאריך לידה 28.4.93 שיש מלאך כזה ששומר ,רציתי לדעת אם זה קשר ליהדות או לקבלה,במידה וכן אשמח לדעת איך הוא קשור? בברכה, ניר
מה ששומר על האדם יותר מכל הוא מעשיו הטובים והתורה שהוא לומד. וככל שהאדם מתאמץ יותר להיות טוב וישר ומלא בתורה מסייעים לו מן השמים. אומנם מוזכר בספרים כי מי שעושה מצווה קונה לו פרקליט אחד, שהוא מלאך המעיד עליו שקיים את המצווה, אך העיקר הוא לא השמירה של המלאך אלא מה שהאדם שומר את עצמו להיות נאמן לטבעו הישר והטוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-30 11:17:14
מדף שנפל בשבת
בשבת נפל אחד התומכים המחזיקים מדף בארון. המדף לא נפל והסתפקתי מכמה צדדים האם מותר להחזיר את התומך. אולי נוגע לדין בנין בכלים, אולם זה ארון גדול אולי יותר מ-40 סאה. בפועל המדף לא נפל כי נשארו עוד 3 תומכים בפינות האחרות אבל היה עלול ליפול. מדובר בתומך שהיא בעצם סיכה עם חתיכת פלסטיק הנכנסת לחור בארון . הוא לא מחובר חזק ונופל מדי פעם. אם מותר להחזיר מה הדין אם המדף כן נפל האם מותר להכניס את התומכים ולהחזיר את המדף?
החזרת התומך: אם הארון מחזיק ארבעים סאה (אמה על אמה על שלוש אמות. אמה היא – 45.6 ס"מ), דינו כבניין בקרקע, ואסור להכניסו רגיל אלא הפוך. ואם הוא קטן מארבעים סאה, דינו כבניין בכלים שבמקום שהחיבור רופף וארעי ורגיל להשתמש בו כך, אין חשש שיחזקו בשבת, ומותר. (פניני הלכה כג, 13).
החזרת המדף: גם אם הארון גדול, אם המדף לא נכנס שם בדוחק אלא בקלות, מותר, כיון שאין זה חיבור כלל. (הרחבות לפניני הלכה פרק טו ו, ז).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-29 13:04:21
לימודים בבר אילן
שלום כבוד הרב. עקב כנס הפריצות שהתקי'ים באוניברסיטת בר אילן, האם מותר ללמוד שם?
מותר. המקומות האחרים לא יותר טובים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-29 05:43:46
פינוי אריזות ריקות בשבת
האם בקבוקי שתיה ריקים או עטיפות ואריזות ריקות של מוצרי מאכל שנותרו על השולחן בשבת הם מוקצה או שניתן להחשיבם כ"גרף של רעי"? (לכאורה אין להחשיבם, כיוון שלא מדובר על דברים מטונפים או מאוסים שמעוררים גועל; זה רק לא מכובד ולא "אסתטי" להשאיר אותם כך, ופוגם בכבוד השבת)
- גרף של רעי: פניני הלכה כג, יב- "הכל תלוי בחומרת הטינוף ובמקומו. בבית, גם דברים מטונפים מעט, כמו סירים שנותרו בהם שיירי מאכל וכוסות שנותר בהן מעט יין ונר שמן מפויח, כאשר הם גורמים לאי נעימות, דינם כדין 'גרף של רעי' ומותר לפנותם. וכן הדין בחצר סמוך למקום ישיבת אנשים. אבל שלא סמוך למקום ישיבתם, אסור לפנותם. ואם היתה צואה ברחוב או בחצר שאנשים מהלכים בה, כיוון שהיא דוחה מאוד, גם אם היא רחוקה ממקום ישיבתם – מותר לפנותה. אבל אם היתה בחצר אחורית שכמעט ואין הולכים בה, אסור לפנותה. ואם היתה שם נבלה מסריחה שריחה הרע נודף וגורם צער, למרות שאין הולכים לידה, מותר לסלקה." לכן התשובה לשאלתך היא שכאשר הם על השולחן, הם 'גרף של רעי'.
- מוקצה: שקיות אוכל שרוקנום מתכולתם,אף שלא נקרעו הוי מוקצה,[1] שלא רק שאין הדרך כלל להשתמש בהם שימוש חוזר (רשז"א),אלא שנשתנו מצורתם הראשונה וע"י פתיחתם בטל שם כלי מהם,כיון שדוקא בעודם סגורים יפה על המאכל יש להם שם כלי,ודמי לשברי כלים שאין הדרך כלל להשתמש בהם. אמנם אם הוא באופן אישי רגיל לשומרם לשם שימוש בהם, כגון לשים בהם טיטולים מלוכלכים וכגון לעשות בהם יצירות – אינם מוקצה מחמת גופו. אם שומרם כשקית פח דינם ככשלמ"ה, ואם שומרם ליצירה דינם ככשמל"א, שכן בד"כ מדביקים אותם או גוזרים אותם, וא"כ דינם כדין דפי טיוטה. אמנם אם שומרם מפני מבצע הוי ממ"ג, שאין עליהם שם כלי, שהרי לא שומרם כדי להשתמש בהם בתור כלי. ולגבי קופסאות אוכל ובקבוקי שתיה, כיון שרבים ממחזרים אותם לפעמים, דינם ככלים שלמים שזרקם, ולפחות כדין שברי כלים שניתן להשתמש בהם ואינם מוקצה, גם אם הוא לא נוהג כלל לשומרם. כלים חד פעמיים, שמראש קונים אותם כדי לזורקם לאחר שניטנפו מהשימוש ולא רגילים לנקותם כלל (ולא נחתכו או ניקבו באופן שא"א להשתמש בהם)- אם עדיין אפשר שישתמשו בהם אינם מוקצה, ואם טונפו באופן שאין רגילים להשתמש בהם יותר, או שנזרקו לפח מטונף, נעשו מוקצה. אמנם במקום שהם מפריעים בטינופם, מותר לפנותם מדין 'גרף של רעי'. [1] מדובר על שקיות שהניחו האוכל בתוכם במפעל וכד', אבל לא שקיות שהאדם בביתו שם בהם אוכל, שכן לפעמים שומרים אותם לאחר הוצאת האוכל מהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-28 18:19:30
צניעות
שלום כבוד הרב,האם בת שנוהגת לכסות את רגלה עד הקרסול,אך לא נוהגת שיש לשמור על צניעות בכפות הרגלי'ים,יכולה ללכת עם חצאית אמצע/חצאית עד הקרסול ומתחת מכנסי'ים עד הקרסול (במצב שהחצאית עד הקרסול מתרוממת קצת מעליו אולי המכנסי'ים מתחת יכולים למנוע בעי'ה זו)?
אין צורך ללבוש מכנסיים לשם צניעות אם החצאית מגיעה עד קרוב לקרסול.
אין צורך לכתוב 'רגליים' 'ומכנסיים' 'ובעיה' עם גרש, אין זה שם ה'. ואף בשם שרומז קצת לשם ה' כגון מוריה וידידיה אין צורך בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-27 07:59:41
תענית דיבור
האם צריך לקבל את תענית הדיבור בתפילת מנחה של היום שלפני התענית או שמספיק לקבל בדיבור או במחשבה
כיון שאין זה צום, אין לזה גדר, אבל אם רוצים להקביל אז מקבלים בדיבור בלי נדר במנחה או בזמן אחר לפני השקיעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 16:32:24
כשרות
האם מותר להמשיך להשתמש בחמגשית מפלסטיק שכנראה שהיא הייתה בשרית לפני הרבה שנים ובשנה האחרונה היא משמשת לצורך ארוחת בוקר חלבית לגן של בני ?
כן. אין בארוחת בוקר דברים חמים. וגם אם יש ובטעות יפלו על החמגשית, יקבלו טעם פגום שאינו אוסר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 09:39:13
תהילים
שלום וברכה ראיתי תשובה של הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבה שהאשכנזים לא הבדילו בין לילה ליום לגבי לימוד תנך והספרדים הנוהגים לפי המקובלים נהגו להמנע בלילה מלימוד תנך. לפי זה מותר לאשכנזים לקרוא תהילים בלילה?
דעת הרב היום שלכל העדות מותר ללמוד בלילה וביום תנ"ך ולקרוא תהילים. ואם אפשר עדיף לסדר את הלימוד כך שקריאת פסוקים תעשה במשך היום, אך במקום הצורך אין בעיה, כגון קריאת תהילים לצורך חולה, או שבלא זה לא יתקשה ללמוד דבר אחר.
כל האמור לגבי קריאת פסוקים בלבד, אבל ללמוד עם פירוש מותר, שכן הפירוש הוא תורה שבעל פה.
אחר חצות וכן בלילי שבת ויום טוב, אין כל בעיה לקרוא פסוקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 08:48:00
הבאת עד לרב בשבת
האם מותר לקחת בתוך שבת עד לשאול רב בשבת/מוצ"ש?
רק אם בלא שתקח אותו בשבת תהיה לך טרחה גדולה לעשות זאת במוצאי שבת, כמבואר בפניני הלכה שבת כב, טז – "בשעת הדחק כדי למנוע טרחה יתירה, מותר לעשות מעשים קלים לצורך חול, למרות שאין רגילים לעשותם תמיד כדרך שגרה, ובתנאי שלא ייראה שהוא עושה אותם עבור חול, כדי שלא לזלזל בשבת. למשל, מי שהולך למקום שקשה למצוא בו יין להבדלה, רשאי להביא עמו יין, ובתנאי שיביא אותו בעוד היום גדול, כדי שלא ייראה שהוא מביא את היין למוצאי שבת".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-24 08:40:04
תפילה
שלום וברכה אם התחיל להתפלל ובאמצע התפילה הבחין שהדלת של השרותים פתוחה מה יעשה? (בפניני הלכה תפילה ג,י הרב כותב שאם הדלת של השירותים פתוחה אסור להתפלל השאלה מה הדין במקרה הנ"ל?)
אם מגיע אליו ריח, ילך משם. ואם לא מגיע ריח ופניו מול השירותים, יסתובב מעט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-23 15:48:01
תפילה
שלום וברכה אם התחיל להתפלל ובאמצע התפילה הבחין שהדלת של השירותים פתוחה מה יעשה? (בפניני הלכה תפילה ג,י הרב כותב שאם הדלת פתוחה אסור להתפלל שם השאלה מה הדין במקרה הנ"ל?)
אם לא מגיע ריח ואינו עם הפנים לשירותים, ימשיך להתפלל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-23 12:28:38
ברכת ברקים ורעמים
אם אדם בירך על ברקים ורעמים בעיר אחת. ונסע לעיר אחרת ובדרך היה שמש ואין עננים וכשהגיע לעיר השניה, יורד שם גשם ויש ברקים ורעמים. -האם יכול לברך שוב על הברק והרעם?
רק אם בעיר שהגיע אליה נגמרה מערכת הגשם, יצאה השמש, והתחילה מערכת חדשה, יכול לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 15:48:02
שבת צוות מעורבת
שלום כבוד הרב. רציתי לשאול לגבי ארגון וקיום שבת צוות מעורבת. אני קומונרית בסניף בני עקיבא מעורב באחד היישובים וכמדי שנה יש רצון לקיים שבת צוות. השבת מיועדת לכלל חברי הצוות (כ-30 בנים ובנות בכיתות י יא) ובאה הן להכשרת הצוות (במהלך השבת מתקיימות שיחות ויחידות בנושא מסוים) והן לגיבושו- כדי שיוביל את הסניף בצורה טובה יותר. השאלה שלי היא האם מבחינה הלכתית מותר לי לארגן שבת מעין זו? חשוב לציין שהסביבה המעורבת היא הסביבה הרגילה שהם גדלים בה ואין חידוש מיוחד בעירוב שבשבת עצמה, בנוסף סביר להניח שגם אם לא אני אארגן שבת צוות אחד מחברי הצוות יעשה זאת ואז גם השבת תהיה ללא נושא וכתוצאה ישירה הגיוני גם שתהיה יותר קלות ראש במשך השבת. אשמח לתשובה בהקדם, בתודה מראש.
כיון שהדבר מוטל עלייך, אזי במצב הבדיעבדי שאת בו, הדבר אפשרי, תוך שמירה על מקסימום הפרדה שאפשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 15:34:55


