חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מקווה
שלום 1. האם בריכה נחשבת כמו מקווה? כלומר האם זה נחשב טבילה? 2. איזה הלכות צריך לדעת אם רוצים לעלות להר הבית?
- לא. אמנם לעניין מנהג 'טבילת עזרא' זה מועיל.
- הלכות חציצה בטבילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-21 07:55:59
עיטור בית מזוזה
שלום לכם בעיטור בית מזוזה בצד החיצוני האם ניתן לכתוב גם משפט כגון : אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני אודה לתשובה אם זה פוסל מזוזה או תקין
על בית המזוזה אפשר לכתוב מה שרוצים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-21 06:46:42
מלון
שלום האם מותר לקחת הביתה את העטים והסבונים שיש בחדרים במלון?
סבונים כן. עטים רק אם ברור שהם שלכם, אבל אם יש רק אחד או שניים כדי שתרשמו תקלות, הם של המלון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-20 07:28:50
הראל
האם מותר לאבל ליטול צפרניים בכלי המיועד לכך? בתוך שבעה לכבוד שבת? ובתוך שלשים? תודה
שו"ע– "כשם שאסור לגלח כל שלושים כך אסור ליטול ציפרוניים בכלי, אבל בידיו או בשיניו מותר אפילו תוך שבעה". ומוסכם.
שבות יעקב– מותר להתחיל לחתוך מעט בסכין והמותר יטול בידיו או בשיניו. וכ"כ פני ברוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-16 08:04:07
חרדים
שלום וברכה. למה בברוקלין חרדים כן עובדים? למה בארץ הקודש חרדי לא יכול לכלכל את עצמו? למה חילוני' צריך לממן חרדי?
צודק. חמור מאוד שאינם עובדים ושותפים במדינה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-16 06:13:15
אבלות
1. בתוך השבעה בליל שבת האם חובה לנהוג בהפרדת המיטות? 2. מי שיש לו עור מחוספס ביד, וזה גורם להרגשה לא נעימה, ורגיל לשים קרם ידיים מידי יום. האם מותר בשבעה? 3. חופשה משפחתית – הורים ילדים ונכדים, שתוכננה מראש ויוצאת בתוך השלשים. האם מותר לסבא להשתתף בחופשה? השאלה מתפצלת כך: האם מותר לשהות במקום הארוח, ואם כן, האם מותר לצאת ממקום הארוח לטיולים בשעות היום (מעיינות, אתרים, מסלולי הליכה קלה, וכו')
- יש להחמיר
- מותר רק כדי למנוע צער, כגון שגורם לו גירוד.
- אני מבין שהסבא הוא האבל היחידי. כיון שאינו טרוד בשמירת ילדיו והנופש לא יתבטל בלעדיו, אסור לו להיות בחופשה כל כך שמחה. התירו רק נופש כדי לנוח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-15 20:09:07
חוף ים
שלום האם מותר ללכת לחוף שהוא נפרד אבל כשנכנסים לים אז אם מסתכלים לצד שמאל רואים את החוף המעורב? זה משנה אם יש עוד חוף שהוא נפרד לגמרי אך קצת יותר רחוק(יש עדיפות)?
הכל לפי המרחק. אם רחוקות באופן שרק רואים דמויות, זה לא נורא, אבל לא מהודר. ואם קרובות, צריך ללכת לנפרד לגמרי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-15 17:25:40
דיני הרחקות (הלכות נידה)
שלום הרב. אין לנו בבית מיטה יהודית, ובשעת הצורך אני ישן על הספה. 1. האם במצב כזה המיטה המשותפת שלנו נחשבת מיטה המיוחדת לאשתי, כיוון שבאופן קבוע רק היא ישנה עליה בזמנים אלו, או שמסתכלים על רוב הזמן שזו מיטה משותפת? 2. האם ניתן לקבוע שרק עבור שינה בלילה זו מיטה שלה אך ביום היא מיטה משותפת של מי שרוצה לישון עליה ? 3. אם התשובה ל2 היא כן, ואוכל לישון על המיטה הזו ביום, אז האם יש משמעות לצדדים השונים של המיטה וכגון שיש צד קבוע איפה כל אחד ישן במיטה, האם עליי להקפיד לשמור דווקא על צד זה גם ביום כשאני קורא/ישן לבד במיטה?
אתה יכול לישון בצד שאתה רגיל לישון .
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-12 13:38:08
לימוד הלכות תענית בתשעה באב
הרב מלמד (זמנים, י, י) לא הזכיר בין הדברים המותרים ללימוד בתשעה באב את הלכות תעניות ציבור (הרגילות). האם אכן הדבר אסור? ואם כן למה, הרי לכאורה לדינים הללו יש יותר שייכות לתשעה באב ביחס להלכות אבילות (שמותרות בלימוד)?
כל מה שקשור לתענית מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-09 11:43:40
תשעה באב
שלום ראיתי בפניני הלכה שכתוב לגבי סנדלים ומעלים גם כשהם לא מעור אם רגילים ללכת בהם על אבנים אסור ללבושם בתשעה באב. יש לי סנדלים שאני הולך איתם ביום יום הם מותר לי ללכת איתם בתשעה באב?(יש לי גם קפקפים ונעלי ספורט ללא עור במה עדיף ללכת?)
אסור ללכת עם הסנדלים והנעלי ספורט, מותר עם הקפקפים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-09 09:40:24
לחם משנה שהתגלה כחסר
במהלך סעודת השבת התגלה שאחד הלחמים ששימשו כלחם משנה לא היה שלם. האם בדיעבד אפשר להמשיך בסעודה כרגיל? (מדובר כשיש עוד לחמים שלמים בבית)
גם אם שני הלחמים לא היו שלמים, בדיעבד אפשר להמשיך כרגיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-07 19:58:00
רשות
שלום אם אני בבית כנסת או בבית מדרש ואני רוצה לעיין או ללמוד באיזה ספר וכתוב שזה שייך למשהו פרטי (כתוב שם של משהו) האם מותר להשתמש?
פניני הלכה ליקוטים ב' ד, ח – "שאלה נוספת בדיני שואל שלא מדעת היא, האם מותר לאדם לקרוא בספריו של חבריו ללא בקשת רשות. כמובן שאם בעל הספר נמצא, אסור לקחת את ספרו ללא בקשת רשות. השאלה היא מה הדין כאשר הוא לא נמצא.
לגבי ספר חול, דין הספר כדין כל חפץ, ואסור לקחתו ללא רשות מפורשת. ואם ברור במאה אחוז שבעל הספר מסכים שישתמשו בו, כבר למדנו (בהלכה ג) שיש בזה מחלוקת, ולדעת רוב הפוסקים מותר להשתמש בספר, ויש מחמירים. והמנהג להקל.
לגבי ספר קודש לכאורה הדין קל יותר, שהואיל ויש לנו כלל שנוח לו לאדם שיעשו מצווה בחפציו, גם כאשר לנו אישית אין ביטחון של מאה אחוז שבעל הספר מסכים, אפשר להישען על הכלל שנוח לו לאדם שיקיימו מצווה בממונו ולהשתמש בספרו ללא רשות. אלא שהכלל הזה הוא רק כשאין חשש שהחפץ יינזק, כמו למשל בתפילין, אבל לגבי לימוד בספר ישנו חשש שהספר יתבלה, ולכן פסק הרמ"א (או"ח יד, ד), שגם בספר קודש אסור להשתמש ללא רשות מבעליו.
אומנם כל זה אמור לגבי עיון ממושך בספר, אך עדיין צריך לברר מה יהיה הדין לגבי עיון קל של מספר רגעים, או למשל השאלת סידור לתפילה אחת בלבד. לדעת ה'משנה-ברורה', הואיל וכבר נפסק שאסור להשתמש בספרו של חבר ללא רשות, אין חילוק בין עיון ממושך לעיון קל, ובכל מקרה אין ליטול ספר ללא רשות (מ"ב יד, טז, עפ"י פמ"ג). אולם לדעת 'ערוך-השולחן' (יד, יג) מותר לאדם לעיין עיון קל בספרו של חבירו או להתפלל בסידורו גם ללא רשות, והמנהג להקל כדעת 'ערוך-השולחן'.
יתכן שנצטרפה כאן סיבה נוספת להקל, שהרי מקור הדין שאסור לשאול ספרי קודש ללא רשות נאמר לגבי ספרים שנכתבו בכתב יד, ומחירם היה גבוה מאוד, וכל נזק קל היה גורם צער גדול לבעל הספר, ולכן היה ברור שאף שיש בלימוד מצווה, אין אדם מסכים שייגעו בספריו ללא רשות. אבל כיום שמחיר הספרים זול יחסית, מן הסתם נוח לו לאדם שיעשו מצווה בספריו, למרות שיתכן שיתקמטו מעט. ולכן נוהגים כיום להקל, וכשאי אפשר לבקש רשות מבעל הספר, מותר לעיין בו עיון קל, וכן מותר להתפלל בסידורו. ויש מחמירים וגם ספר קודש אינם נוטלים ללא רשות מפורשת."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-05 16:57:44
צניעות בגבר
האם לגבר מותר ללכת עם גופיה ?
בבית כן, בחוץ לא מכובד בכלל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-05 15:06:11
ברכה על גרנולה
קודם כל שאלה כללית לגבי פניני הלכה- אני רואה שוני בין הספר והובא באתר, האם יצא מהדורה מעודכנת של הספר כי אם לא זה אומר שמעיין בהלכה חייב להתעדכן באתר? לעצם השאלה לגבי גרנולה, לפי המבואר בפנינ הלכה ברכתו מזונות ובברכה אחרונה , מעין שלוש. השאלה מה הדין אם מערבבים אותו עם לבן. האם ברכת מזונות פוטרת הלבן ומה לגבי ברכה אחרונה עם לא אכלתי שיעור של גרנולה וכמה בעצם זה שיעור של גרונלה האם למש 2 כפיות?
אינני יודע איזה מהדורה יש לך, אבל אכן לפני כחצי שנה יצא מהדורה מעודכנת. זו המהדורה שבאתר. אם בספר שלך כתוב לגבי הגרנולה שאין אפשרות לברך ברכה אחרונה מפני הספק, זה אומר שיש לך מהדורה ישנה.
כיון שברכת הגרנולה מזונות, היא תמיד העיקר ופוטרת את הטפל שהוא הלבן במקרה הנוכחי. ולגבי ברכה אחרונה – אם לא אכל שיעור כזית מהגרנולה, צריך לברך בורא נפשות על הלבן, אלא שאם הלבן נוזלי דינו כמשקה ולכן אם לא אכל ממנו שיעור רביעית בזמן של שתיית רביעית ברציפות (כפי שכתוב בפניני הלכה), מספק אין אפשרות לברך ברכה אחרונה.
שיעור כזית של גרנולה הוא בגודל של חצי ביצה. וכפי שכתב הרב בספר, שיעור זה נתנו חכמים לכל אחד, ולכן כל אחד צריך לשער זאת בעצמו. אין צורך ברב בשביל זה. לוקחים ביצה או חצי ביצה או קופסת גפרורים ומתאמנים על מאכלים שונים. לדוגמא – 7 חתיכות של במבה זה כזית. 20 חתיכות של שקדים זה כזית. 77 גרגירים של חומוס קטן זה כזית (מובא בהרחבות לפניני הלכה ברכות עמוד 128). כמובן שלא מצפים מהאדם לדייק על המספר, כפי שבאר הרב, אבל צריך להיות בכיוון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-05 07:34:28
הר הבית
שלום רציתי לשאול כל מי שעולה להר הבית בעצם למה עולים? יש מצווה בכך ?
מלבד החשיבות העצמית להיות במקום הכי חשוב בעולם שהשכינה לא זזה משם, יש חשיבות גדולה לעלות מצד המצווה הגדולה של יישוב הארץ, שתהיה בידינו ולא ביד אוייבנו. אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לשמור על המקום הזה כמה שאפשר. סימן מובהק לדבר החשיבות לעלות הוא ההתנגדות הגדולה מצד אוייבנו. המשטרה והוואקף סופרים כל הזמן בדיוק כמה יהודים עולים. אם לא יעלו, יראה הדבר כלא חשוב, וממילא יהיה קל יותר לממשלת ישראל לוותר על המקום בגלל קשיים לאבטח ותרוצים שונים. האנשים הקטנים רגילים לסמוך על אחרים שיעשו וכו', במקרה הזה ובמקרים רבים דומים, מסתבר שהאדם הקטן יכול לעשות הרבה בלי השקעה גדולה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-04 19:59:41
קביעת סעודה על וופל בלגי
בפניני הלכה מתחייסים למאפים שונים האם נחשבים כפת הבא בקיסמין וברכתם המוציא וכו' אם קובעים עליהם סעודה השאלה מה הדין לגבי וופל בלגי והוא עשוי מעיסה של קמח, ביצים ועוד חומרים שמכינים אותו במכשיר חשמלי או במחבת http://www.10dakot.co.il/%D7%9E%D7%AA%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%95%D7%95%D7%A4%D7%9C-%D7%91%D7%9C%D7%92%D7%99/ אותה שאלה לגבי "פבקייק שדומה ין לו מראה של לחם אך אולי תלוי במחלוקת האם טיגון נחשב כבישול או אפייה?
דין וופל בלגי כפת הבאה בכיסנים. לא מכיר את המאכל השני, אבל אם התוצאה דומה ולא מטוגן עם הרבה שמן, דינו כנ"ל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-04 11:16:44
תשעת הימים
שלום מה ההגדרה באיסור כיבוס לאשכנזים בתשעת הימים? מותר למשל לנקות עם מגבונים לכלוך שיש בבגד?
לכלוך מקומי מותר לנקות אם אין אפשרות אחרת, כגון שאין לו בגד אחר באותו רגע ולא שייך להסתובב עם כתם כזה, וכגון שאם לא יסיר את הכתם כעת, עלול שלא לרדת אחר כך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-02 10:54:43
תשעת הימים
שלום האם מות ללכת בתשעת הימים נגיד עם חבר ליוגורט או פיצה וכו ?
מותר, והרוצים להדר במנהגי האבלות על כך שאין לנו בית מקדש, לא עושים שום בילוי מיוחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-01 16:15:24
ברכות
מה דין מי שאוכל ארוחת צהריים אורז ובשר ובאמצע הולך לשירותים- האם כשחוזר צריך לברך מחדש על המשך אכילתו? והאם היה צריך לברך ברכה אחרונה לפני שהלך לשירותים? לטעמי, אפשר להוסיף התייחסות לזה בפניני הלכה- אני לא מצאתי לפי מה שכתוב שם מה הדין
כיון שלא שינה מקומו (ע"פ המבואר בפרק ט, ז), ולא הסיח דעתו מלאכול עוד (ע"פ המבואר בפרק ט, ו), לא יברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-31 08:05:32
שידוך
אני יוצאת עם בחור שלמד הרבה שנים בישיבה בעל מידות טובות אך הוא מקלל. לא יודעת האם להמשיך?
לא ברור מה זאת אומרת מקלל. היית צריכה להביא דוגמא. זה לא נשמע טוב. איך יכול להיות מידות טובות ומקלל? ועוד בפגישות? אולי עבורך אלו קללות, ולרגילים בזה זה לא נחשב קללות. כדאי לך לדבר עם הרב שהיה לו בישיבה ולומר לו למה את שואלת, אם את לא מגזימה, אז לא ממשיכים עם שידוך כזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-07-29 08:05:19


