חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מעין שבע
האם בחצר בית הכנסת אומרים ברכת מעין שבע
כן, כיון שלעת עתה זהו מקום בית הכנסת. עיין פניני הלכה שבת א פרק ה, הערה 7. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-30 08:26:15
פסל דמות אדם
שלום כבוד שאלתי אם השכן עשה פסל של אדם מעל הכניסה לבניין זה בסדר או יש בזה עניין
האיסור הוא לעשות דמות שלמה, אבל אם חסר משהו, מותר. כמו כן, יש מקלים בדמות אדם, ולכן כיון שלא אתה עשית, אינך צריך למחות, שכן העשייה היא האיסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-29 08:36:06
יום העצמאות
לא הבנתי בדיוק מה חוגגים האם את מות רבבות מעמינו במלחמות ובפיגועים או שמא שמאות אלפים יהודים שהסירו עול תורה ומצוות???
אם אתה באמת רוצה תשובה, היא מובאת בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה זמנים פרק ד, ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-29 07:43:44
כיסוי ספרים
האם מותר לשמש בחדר שיש בו ספריית קודש עם דלתות זכוכית. אני יודע שיש המקלים בספרים שלנו הכרוכים להסתפק רק בכיסוי אחד נוסף. האם דלת הזכוכית נכנסת כיסוי?
אכן כדבריך – מותר, כיון שיש לספרים כריכה ויש מחיצת זכוכית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-28 21:28:14
יום העצמאות, הלל.
מה הרב פסק לגבי אמירת הלל בברכה בבוקר ובערב ביום העצמאות הבעל"ט?
שבלילה לא אומרים הלל, וביום אומרים בברכה.
אפשר לקרוא את דברי הרב בספרו פניני הלכה זמנים פרק ד, דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-28 10:09:07
תכלת
כמובן מדובר בתכלת של ארגמן ככה קוצים נכון?
כן. צריך לקנות ממקור נאמן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-28 09:32:10
מניין ותכלת
שלום וברכה 1. בהמשך לשאלתי עם הפתיל תכלת. אם אני לובש רק בשבתות וחגים תכלת ראב"ד. האם בציצית של יופ חול לקשור רמבם או בגלל שכבר אני הולך עם ראבד ללכת עם ראבד?(וזה משנה סוגי הקשירות?) 2. לגבי מניין להיום בערב. יש מניין שכנראה הם לפי ההנחיות. השאלה אם עדיין עדיף תפילה ביחיד ולעשות את התפילה החגיגית בבית? תודה רבה וכל טוב!
- עדיף ללכת לפי פוסק אחד, ולא לערבב.
- לשיקולך. אם הדבר חשוב לך מאוד, באופן חד פעמי לדעתי זה בסדר גמור. אצלנו רובם מתפללים ביחיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-28 09:24:10
בעל צדקה
שלום הרב למה אנו מברכים על ההלל ביום העצמאות, הרי יש כאן מחלוקת פוסקים לספק ברכות להקל?
ספק ברכות אומרים כשהדבר מסופק לרב או כאשר יש מנהג לברך. אנחנו גם לא מסופקים שחובה לברך, וגם יש מנהג של רבים עשרות שנים לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-28 07:46:35
תספורת קצוצה – המשך 2
לגבי תספורת קצוצה, מה ההבדל בין 1 מ"מ לבין 0.5 מ"מ? והאם 0.8 מ"מ יהיה מותר?
כמו בכל ההלכות בתורה ובדברי חכמים, צריך לתת מספר (טפח, אמה, שש שעות וכו') כדי שההלכה תהיה ישימה. מה גם שבמספר אפס יש בעיה של מראית עין, שכן המנהג ברור להחמיר שיהיה ניכר שיש שיער באורך מסויים לפחות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-28 07:39:08
לגבי תספורת קצוצה – המשך
שלום, לגבי המשך שאלתי בנושא תספורת קצוצה מאוד, שהרב אורן מצא ענה לי ש-"כיון שכותב 'יש' לחוש, ולא 'נכון' או 'ראוי', זה חובה. לכן אין להסתפר במקומות פיאות הראש עם מספר אפס" ולפיכך אי אפשר להסתפר באורך נמוך כמו 1 מילימטר לדוג'. אני ראיתי עכשיו תשובה נוספת שהרב אורן ענה פה באתר ושם הוא כתב לאחד השואלים "לא זכיתי להבין את השאלה. מה שכן, להלכה אפשר להקל בפחות מחמש מ"מ, ודאי שלוש, ומדינא גם שתיים ואף מילימטר אחד." אם ככה, כן אפשר להסתפר באורך נמוך מאוד כמו 1 מ"מ? הרי גם 1 מ"מ וגם מספר "אפס" (שזה בעצם 0.5 מ"מ) הם בעצם מספריים כעין תער ולכן לא עומדים בקריטריון של הרא"ש. תודה
אין סתירה בין התשובות. מספר אפס אסור, מילימטר אחד מותר מדינא, ולכתחילה נכון לעשות לפחות שלוש מילימטר. ההבדל בין הדעות הוא האם צריך לתפוס את השערה או שרק תהיה ניכרת. עיין בזה סיכומים ודעות שונות של רבנים באתרים השונים. רובם נטו להחמיר, וכן המנהג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-28 06:18:31
עירוב
כמה הוא שעור העירוב שצריך להניח האםה18 גרוגרות זה לכל דייר ודייר ואםיש 10 דיירים אז 1800 גרוגרות או 18 גרוגרות זה לכולם .תודה מראש
פניני הלכה שבת ל, ה (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) – "אם הם פחות משמונה עשר אנשים, די שיהיה בפת המשותפת שיעור נפח של גרוגרת (תאנה יבשה) אחת עבור כל אחד. ולשמונה עשר אנשים צריך כשיעור 18 גרוגרות, שהן כשיעור שתי סעודות. וגם אם יש שם יותר משמונה עשר אנשים, אפילו הם אלף, די להם בשיעור פת של שתי סעודות, שעל ידו נעשים כולם שותפים. נחלקו הפוסקים בשיעור מזון שתי סעודות, ולהלכה נפסק (שו"ע שסח, ג), שמלכתחילה יש להניח 'עירוב' בשיעור נפח של שמונה ביצים (כ-400 סמ"ק), ובדיעבד מספיק שיעור נפח של שש ביצים (כ-300 סמ"ק)."
כמובן שלא כל בניין צריך לעשות עירוב, אלא רב המקום עושה עירוב עבור כל בני המקום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-27 15:51:42
תספורת
האם יהיה מותר להסתפר היום ומחר כיון שביום שלישי ערב יום העצמאות יהיה סגר..והמספרות נפתחו רק היום ואנשים כבר מפורים לא הסתפרו ויש כאלה שזה ממש מכביד עליהם
מי ששערו מצער אותו, יכול להסתפר, ועדיף שיעשה זאת לכבוד יום העצמאות, כלומר ביום רביעי מהבוקר עד הסגר, או ביום שישי לכבוד שבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-26 10:29:10
כמה
שלום וברכה 1. האם אפשר ללבוש פתיל תכלת לדעת הרב אליעזר מלמד שליט"א? ואם כן זה משנה אם רמב"ם או ראב"ד? 2. הרב כותב שבשבת אי אפשר לשפוך את השמן מהטונה וכן בתירס בשימורים את המים. האם ניתן לשפוך את המשך עם מעט טונה וכך זה לא יהיה בורר? וכן בתירס לשפוך קצת עם המים גם תירס? 3. האם יש בעיה של נגיעות בתמרים בוואקום?(מעוכי כאלו שמכינים איתם עוגיות וכו) תודה רבה!
- ודאי שאפשר, אמנם אצלנו לא נוהגים זאת, כיון שאביו של הרב – הרב זלמן לא לובש, וכן כל רבותיו של הרב לא לובשים תכלת, אין זה מכובד שהתלמיד ילבש. וכיון שהרב לא לובש, גם אנחנו נמנעים. אבל לך כדאי לקיים מצווה גדולה זו. האם כרמב"ם או כראב"ד- בכל פסיקותיו הרמב"ם התקבל יותר, ולכן גם בנד"ד המנהג הרווח כמו הרמב"ם.
- הדרך הטובה היא לשפוך הכל על משטח כמו זה של חיתוך ירקות למשל, כך שהמים יזלו והמאכל ישאר על המשטח.
- לא מכיר. מעריך שדינם כדין תמרים רגילים, שכן הוואקום פותר רק את הבעיה מרגע השיווק, אבל החרקים בתמרים מגיעים לפני כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-26 09:59:19
הלכות תפילה: צירוף למניין
אם אני מתפלל בחצר של בית כנסת או במרפסת לצידו ודרך הדלת או החלון אני רואה את המניין, או חלק ממנו, האם אני מצטרף למניין? תודה.
כן, כמבואר בפניני הלכה תפילה ב, ט. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
ט – כיצד מצטרפים למניין
כפי שלמדנו מניין הוא צירוף של עשרה יהודים זכרים שיש בהם דעת. וכדי שיצטרפו עליהם לשהות במקום אחד, אבל אם תשעה בבית הכנסת ואחד מחוץ לבית הכנסת או בחדר הסמוך לבית הכנסת – אינם מצטרפים למניין. ואם זה שמחוץ לבית הכנסת עומד ליד הדלת או החלון, ומראה להם את פניו – לדעת רוב הפוסקים הוא מצטרף למניין, מפני שקשר העין שביניהם מצרפם. ואין צריך שכולם יראוהו אלא די שמקצתם יוכלו לראותו. ויש אומרים שהראייה אינה יכולה לצרף למניין, ורק אם יכניס את ראשו לחלל החלון, יחשב כנמצא עמהם ויצטרף למניין. לכתחילה יש להחמיר, ובשעת הדחק כשאינו יכול להכנס פנימה, אפשר לסמוך על דעת רוב הפוסקים שמקילים לצרפו כשמראה להם את פניו.[1]
ומי שאינו מראה את פניו למתפללים בבית הכנסת אבל הוא נמצא בחדר הטפל לבית הכנסת, אף שאינו משלים למניין, אם כבר יש מניין בלעדיו, כשהוא מתפלל עמהם הוא נחשב כמתפלל במניין.[2]
עשרה שעומדים בשדה, כל זמן שהם רואים ושומעים זה את זה מצטרפים למניין (מנח"י ב, מד).
כשיש מניין של עשרה בתוך בית הכנסת, כל השומע את החזן, יכול לענות אחריו. למשל, חולה הרתוק למיטתו ששומע את תפילת הציבור מביתו, אף על פי שאינו נחשב כמתפלל במניין, מכל מקום הוא יכול לענות אחר החזן אמן. שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסיקה בין אחד מישראל לבין השכינה השורה עם המניין (שו"ע נה, כ). וכן אם ישמע מבית הכנסת תקיעת שופר או קריאת המגילה, יכול לכוון דעתו ולקיים את המצווה בשמיעתו.
השומע חזן בשידור חי דרך הרדיו או הטלוויזיה, יכול לענות אחריו אמן, אבל אם שמע דרך הרדיו או הטלוויזיה מקרא מגילה, אינו יכול לצאת ידי חובתו, מפני שאינו שומע את קול החזן עצמו.[3]
נמצא אם כן שישנן ארבע מדרגות בהצטרפות לדברים שבקדושה. א) כאשר נמצא עמהם באותו מקום או שמראה להם את פניו (לרוב הפוסקים), משלים למניין. ב) הנמצא בחדר הטפל לבית הכנסת ואינו מראה את פניו למתפללים, אינו משלים למניין, אבל אם יש מניין בלעדיו הרי הוא נחשב כמתפלל במניין. ג) הנמצא בחדר אחר או מחוץ לבית הכנסת, אינו נחשב כמתפלל במניין, אבל יכול לצאת ידי חובתו בשמיעת החזן. ד) השומע את החזן דרך הרדיו, יכול לענות אמן אחריו, אבל אינו יכול לצאת בשמיעתו ידי חובה.
[1]. מהשו"ע נה, יד, משמע שכל מי שמראה את פניו, אפילו שהוא ברשות אחרת מצטרף. וכך כתב בב"י בשם אורחות חיים שציטט דברי רב האי גאון והרשב"א. ודי שמקצתם יוכלו לראותו, כמבואר בדין זימון או"ח קצה, א. אולם בשכנה"ג הגב"י ו' כתב שדעת השו"ע למעשה, שרק אם מכניס את פניו לתוך חלל החלון מצטרף, וכ"כ כה"ח נה, ע, עפ"י כמה אחרונים. והמ"ב נה, נב, כותב לעיקר כדעה המקילה, ולכן מי שמתפלל בעזרת נשים, אם מראה את פניו מצטרף למניין. אלא שלכתחילה כתב שטוב לחוש לדעה המחמירה, ולכן מוטב שיכנס לבית הכנסת כדי להשלים מניין.
[2]. כתב במ"ב נה, נח, עפ"י הרדב"ז, שהמתפלל בחדר שהכניסה היחידה אליו היא דרך בית הכנסת, אף שאינו מראה פניו למתפללים ולכן אינו משלים מניין, מ"מ כיוון שהחדר שהוא נמצא בו טפל לחדר שמתפללים בו, הרי הוא נחשב כמתפלל במניין. ולפי"ז נלענ"ד שמי שמתפלל בעזרת נשים, אף שאינו מראה פניו ואינו משלים מניין, נחשב כמתפלל במניין, מפני שעזרת נשים טפלה לבית הכנסת, ואף שיש לה כניסה נפרדת מצד מהותה היא טפלה לביהכ"נ. אבל לכתחילה טוב להכנס לביהכ"נ, כי יש מחמירים בזה (הליכות שלמה ה, יב), ואינם משווים עזרת נשים לחדר הפנימי שדיבר בו הרדב"ז.
[3]. יחו"ד ב, סח. (וע' באשי ישראל טו, הערה סט). ואם בין החזן לבין זה ששומעו עומד עובד עבודה זרה, או פסל של ע"ז, או צואה, להרבה פוסקים יכול לענות אמן, ויש אומרים שאינו יכול לענות אמן (ע' שו"ע נה, כ, מ"ב סב, כה"ח צה, הלכה ברורה שם). אבל כששומע מרדיו, אין לחוש שהתדרים עוברים דרך מקומות מטונפים, מפני שכשגלי הקול עוברים שם, אין הקול נשמע (אורח משפט מח). ולעניין אם יוצאים ידי חובה בשמיעה דרך רדיו ורמקול, נחלקו הפוסקים, כמובא בפניני הלכה ברכות יב, ט, עי"ש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-26 04:51:00
הלכות שבת
קניניו בקבוק יין של חברה בשם "ט." האות ט חקוק על הפלסטיק שעל הפקק. האם מותר לקרוע את האות במהלך פתיחת הבקבוק? תודה!
עדיף לפני שבת, ואם לא עשו כן, מותר, כמבואר בפניני הלכה שבת יח, ג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-26 04:43:17
חלב נכרי
מה עמדת המחמירים והמקילים בחלב נכרי ונימוק
עיין בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות ב' פרק ל. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-25 20:49:29
תולעים בתות קפוא או מיץ סחוט
שלום, מבחינת דיני תולעים: 1. האם צריך לבדוק תותים מתולעים בתותים שמגיעים קפואים? 2 האם מותר לשתות מיץ סחוט מתותים, תמרים וכיוצא באלה הרי לא נבדקים מתולעים. ואם כן, למה? תודה מראש
אין הבדל בין פרי קפוא לטרי. באופן כללי לגבי דין חרקים עיין בפניני הלכה כשרות ב' פרק כא (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). לגבי תות כתוב שם בסעיף יב שמצד הדין לא צריך לחשוש לחרקים בתותים, ולכתחילה יש לחתוך את מקום החיבור של התות לענף, להשרותם במים עם חומר ממוסס ולשוטפם היטב. במיץ הדין יותר קל, כיון שנוסף ספק נוסף והוא ההתכנות שהחרק נמעך וממילא הוא בטל בששים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-24 07:22:59
מכירת מוזיקה – עבודה זרה
שלום כבוד הרב. אני מפיק מוזיקה ואני יוצר פסי קול , מוזיקה מרגיע,ועוד כל מיני סוגי מוזיקה שונים,אציין כי אני מוכר את רוב המוזיקה לגויים,לאור זאת שאני גם כותב מוזיקה מרגיע פונים אליי אנשים שעושים מדיטציות שאני יכתוב להם קטעים מוזיקלים,לאחרונה קיבלתי הצעה מגוי לכתוב לו קטע מוזיקלי הוא קורא לזה "מנטרה" השאלה היא אם יש מילים בקטע שהם בודאות עבודה זרה האם מותר לי לכתוב לו את הקטע המוזיקלי ?אציין גם שאני רק מפיק לו את המוזיקה ולא שר או אומר את המילים ואני עושה זאת אך ורק למטרת פרנסה. אשמח לתשובה! תודה רבה!!
אם יש בשיר תוכן וודאי של עבודה זרה, אין להיות שותף בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-23 13:27:38
תספורת קצוצה
האם מותר לספרדי להסתפר במכונת תספורת במספר "אפס" ככה שהשערות מאוד מאוד קצרות, אבל זה בעצם לא גילוח בתער? בשו"ע יו"ד קפ"א ג' הוא פוסק בסתם שחייב בגילוח הפאות רק בתער, וביש אומרים אפילו גם בעין תער ומסיים יש לחוש לדבריהם. האם ה"לחוש לדבריהם" זו חובה או רק חומרה והמלצה? כי הרי בסתם הוא פסק שרק בתער חייב
כיון שכותב 'יש' לחוש, ולא 'נכון' או 'ראוי', זה חובה. לכן אין להסתפר במקומות פיאות הראש עם מספר אפס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-23 11:52:32
טבילת טוסטר
שלום וברכה. קנינו טוסטר חדש. אנחנו משתמשים בו רק עם נייר אפיה. האם אפשר לא לטבול אותו? מכיוון שהאוכל לא נוגע ישירות בכלי. תודה רבה
נייר אפיה איזו מהווה חציצה (וכך הוא גם דין תבנית אפיה שרגילים לאפות עליה עם נייר אפיה), אלא הדרך הטובה ביותר היא למכור את הטוסטר לגוי דרך האתר של מכון צומ"ת. והרוצה לסמוך על הפוסקים המקלים שלא צריך להטביל מכשירי חשמל ולא למוכרם לגוי – רשאי, כמבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה כשרות ב' לז, י. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-23 10:25:12


