חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הטמנה בשבת
אני משתמש קבוע בפלטה שבת שבתנור עם מצב שבת[חום קבוע] האם אפשר בשבת לפני הסעודה להכניס חלה אפויה בכדי לתת לה חמימות אשר מוסיף לטעמה של החלה . כמו"כ האם אפשר להכניס לתנור בשבת אוכל מוכן בכדי לחממו כגון שניצלים ודברים יבשים
מותר להניח בתנור זה לפני שבת מאכלים שמוכנים לאכילה, ובתוך השבת אם הוציאם מותר להחזירם רק אם יכסה את הכפתורים או יניח תבנית הפוכה על קרקעית התנור. ולהניח מחדש מאכל בתוך השבת, בנוסף לכיסוי הכפתורים/הנחת התבנית, מותר רק קודם שהתנור מופעל.
כך מובא בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה שבת א' פרק י סעיף כא (אפשר לקרוא עוד מהספר מתוך האתר של ישיבת הר ברכה):
כא – האם מותר להחזיר תבשילים לתוך תנור אפיה
תבשיל שהיה בתוך תנור אפיה חם, והוציאו אותו כדי ליקח ממנו מאכלים, אסור להחזירו לתוכו מפני שני טעמים: הראשון, שהואיל ואין דבר שימעט את חומו של התנור, יש חשש שהמחזיר את התבשיל לתוכו ישכח את השבת ויבוא להגביר את החום. השני, שפעולה זו נראית כבישול. אבל אם יניחו בתוך התנור קופסא בעלת ארבע דפנות, יהיה מותר להחזיר את התבשיל, משום שבאופן זה אין לחשוש שיגבירו את החום, וגם החזרת התבשיל אינה נראית כבישול, שאין דרך לבשל בקופסא שכזו. ונראה שאפשר להקל גם על ידי הנחת תבנית או צלחת הפוכה על קרקעית התנור שעליה יחזירו את התבשיל, או שיכסו את הכפתורים של התנור.
וכל זה על פי כללי ההחזרה שלמדנו לעיל (הלכה יט), שהואיל והתבשיל היה בתנור והוציאו אותו כדי להחזירו, אין הדבר נראה כבישול. אבל אסור לקחת תבשיל קר ולהניחו בתוך התנור החם, משום שזה נראה כפעולת בישול.
ואם התנור מופעל על ידי שעון שבת, מותר בשעה שהתנור קר להניח בו מאכלים שנתבשלו כל צרכם, כדי שיתחממו כאשר התנור יתחיל לפעול. והכנסה זו אינה נראית כבישול, משום שהיא נעשית בשעה שהתנור קר. וכדי להימנע מהחשש שמא יגביר את החום, צריך להסתיר את הכפתורים או להניח את המאכל על תבנית הפוכה. ואמנם יש פוסקים שאוסרים זאת, מפני שלדעתם גם כשהתנור קר, הכנסת המאכל לתוכו כדי שיתחמם נראית כפעולת בישול. אולם למעשה, כיוון שהדין דרבנן, אפשר לסמוך על דעת המקילים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-18 16:48:15
רעב בעולם
שלום כבוד הרב, בברכת המזון אנו מודים לשם שמזין את העולם כולו בחן ובחסד והוא מפרנס את הכל ונותן לחם לכול בשר. רציתי לשאול למה מתים בערך 9.1 מיליון אנשים ברעב כל שנה? המון תודה.
כי עדיין לא הגענו לתיקון השלם של העולם. ככל שנברך יותר בכוונה ונדבוק בתוכנה החשוב של כל ברכת המזון, נתגבר יותר בעבודת ה' שלנו, ונביא בעזרת ה' לתיקון השלם במהרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-17 19:16:32
כבוד יום עדיף מכבוד לילה
בעניין "כבוד יום עדיף מכבוד לילה": הרב מלמד הזכיר (שבת,ז,ד) את דעת ערוך השולחן, "שאם יצא שסעודת ליל שבת מכובדת יותר מחמת שניתן להגיש בה תבשילים חמים וטריים, אין בכך פגם", אבל בשורה התחתונה לא ברור לי – האם אכן אפשר לסמוך על סברה זו הלכה למעשה? (למשל, אם סעודת הלילה מכובדת יותר כי יש בה מרק שבסעודת היום אין, זה בסדר?)
בשורה התחתונה סעודת היום צריכה להיות יותר מכובדת מסעודת הלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-17 18:29:47
השלמת קדיש יתום למי שהפסיד
שלום רב, אבל בשנת האבל התפלל תפילת שחרית ביחידות. האם יש דרך להשלים את הקדישים שהוא הפסיד, באותו יום או ביום אחר?
אין צורך
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-17 15:10:43
האם מותר לאכול תותים טריים
האם מותר לאכול תותים טריים? ואיך ניתן לבדוק את התותים לפני האכילה?
- מותר.
- צריך להתבונן שאין בהם חרקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-16 17:29:17
ברית בתענית
שלום הרב, ברוך ה' בננו נולד ביום רביעי האחרון ו' אדר ב'. הברית יוצאת בתענית אסתר. רצינו לשאול, איך עורכים את סעודת הברית? האם מותר לעשות את הברית בזמנה אך את הסעודה לדחות למועד אחר? והאם אני חייב בצום בכלל? תודה רבה
לגבי הברית והסעודה- נוהגים לקיים את הברית לקראת סוף הצום, ועורכים את הסעודה אחר צאת הכוכבים (פניני הלכה זמנים ז,ט).
לגבי הצום שלך- יש בדבר מחלוקת, ולכן דעת המקלים על העליונה, ואמנם מנהג רבים לצום, אך אם קשה לך אתה יכול להקל (ע"פ פניני הלכה זמנים יד,12).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-15 08:25:25
יהודי
שלום כבוד הרב, בעולם יש 7.53 ביליון אנשים נכון לשנת 2019. מתוכם 6.6 מיליון יהודים בעולם. מתוך כל הגויים הקדוש ברוך הוא בחר בי להיות יהודי, זאת זכות שאף מילים לא יכולות לתאר אותה, אדם יכול לסבול כל חייו ולמות שמח רק על עצם היותו יהודי. וכאן השאלה שלי: למה אני? מכולם אני נבחרתי להיות יהודי, לפי מה הקדוש ברוך הוא בוחר ליצור גוי או יהודי? ושאלה אחרת, אנחנו יודעים שיש גם טוב באנשים גוים, והשאלה מה קורה כאשר אדם נולד למשל למשפחה נוצרית או מוסלמית, הרי לפי הערכים ודרך החיים שהם גדלו, הם בטוחים שהם הולכים בדרך נכונה ועובדים את השם. והשאלה השניה היא מה קורה לנשמות כאלה אחרי המוות? המות תודה, ציון חי קשני.
- זו בחירה אלוקית. אין אנו יודעים את השיקולים של הקב"ה בעניין זה.
- אכן יש גם טוב באנשים גויים אם אכן הם מתנהגים טוב. ואם אדם נולד למשפחה נוצרית או מוסלמית הוא בבחינת תינוק שנשבה, ואין לבוא אליו בטענות איך לא יודע שתורת ישראל היא הנכונה, ובלבד ששומר על הדרך ארץ המקובלת והראויה. לגויים טובים יש עולם הבא לפי מדרגתם, אך לא כפי העולם הבא של יהודי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-13 23:43:27
מתנות לאביונים
שלום הרב. 1. אני יודע שצריך לתת לעניים מתנות לאביונים בו ביום של פורים, אבל העניין שהיום לרוב אנשים עושים קניות לפורים כמה ימים לפני פורים, האם לא כדאי לתת לכתחילה מתנות לאביונים כשבוע לפני פורים, על מנת שיהיה לאביונים אפשרות להכין סעודת הפורים בצורה נוחה לפני פורים. אני שואל בגלל שאני מכיר חברים שאין להם כסף לסעודת פורים ואין לי אפשרות להזמין אותם אלי לסעודה. תודה.
אפשר בהחלט לתת לפני פורים צדקה לעניים מתוך המעשר כספים, כרגיל כל השנה. אבל את מצוות פורים לתת מתנות לאביונים, יש לקיים דוקא בפורים ולא מכספי מעשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-13 12:53:28
פורים
שלום רב, רציתי לשאול את כבוד הרב- לגבי סעיף ה' בהלכות פורים https://ph.yhb.org.il/05-15-05/ פיסקה שלישית ראיתי שהרב רשם כי הכהנים היו דוחים את הקרבת קורבן התמיד בשביל לשמוע מגילה. שאלתי היא האם ניתן לראות את המקורות לכך? ובנוסף- מדוע קיום איננו קוראים את המגילה לפני תפילת שחרית ?
- מסכת מגילה דף ג' עמ' א'. רמב"ם הלכות מגילה א, א. שו"ע תרפז, ח.
- כי אין צורך, שכן גם אחרי תפילת שחרית תהיה קריאה ברוב עם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-12 13:07:30
הלכה
שלום וברכה מה הם פירות אילני סרק?
עצים שיש להם פירות טובים לאכילה, נקראים עצי פרי. ועצים שאין להם פירות כלל נקראים עצי סרק, ובכללם עצים שפירותיהם נותנים פירות שאינם טובים לאכילה, ולכן ברכתם שהכל, כפי שכתב בפניני הלכה ברכות- על פירות הגדלים בעצי סרק שאינם טעימים כל כך, כמו תפוחים קטנים ואגסים קטנים הגדלים על עצי בר, אע"פ שהם ראויים לאכילה בשעת הדחק, כיוון שלא ניטעו לשם כך, אין להם חשיבות והאוכלם מברך 'שהכל'. ואף אם בישלם ונעשו טעימים, כיוון שלא ניטעו כדי לגדל פירות, אין לפירותיהם חשיבות, וברכתם 'שהכל' (שו"ע רג, ד-ה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-10 16:07:51
יעלה ויבא בשחרית
רעיתי שכחה יעלה ויבא בשחרית. היא רגילה גם להגיד תפ' מוסף בראש חודש. מאחר נשים פטורות מתפילות חוץ מתפילה 1 ביום 1. היא חייבת לחזור להתפלל שחרית ? 2. יש הבדל בין א' דראש חודש וב' דר"ח. ?
לכת' נכון שאישה שיש לה זמן תתפלל שחרית ומנחה כדעת רוב הפוסקים, כפי שבאר הרב מלמד בפניני הלכה תפילת נשים פרק ב (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה). אמנם גם הנוהגת להתפלל רק שחרית ושכחה יעלה ויבוא, אף שהתפללה מוסף, תחזור להתפלל שחרית כפי רגילותה, ואם לא עשתה כן תתפלל מנחה, ואם לא עשתה כן תתפלל ערבית, שכן לדעת רוב הפוסקים נשים פטורות מתפילת מוסף.
אין הבדל בזה בין שני ימי ראש חודש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-07 08:37:12
נתינת מתנה בשבת כפקדון
הרב מלמד הזכיר את האפשרות לתת מתנה בשבת כפקדון עד מוצאי שבת (שבת, כ"ב, ד'). א. לא לגמרי ברור מניסוח ההלכה – האם אפשר לכתחילה לנהוג כך? ב. האם צריך להגיד למקבל שזה פקדון או שמספיק לחשוב כך?
א. מניסוח ההלכה מבואר שעדיף לעשות את העצה הראשונה, ואם לא עשה או שקשה לו לעשותה, מותר לכת' ע"י פקדון.
ב. צריך לומר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-05 20:10:07
תפילה, פסוקי דזמרה
שלום כבוד הרב, בפניני הלכה תפילה, פרק יד, הלכה ד בערה 7, כתוב: "והרבה אחרונים לא הזכירו חילו זה כלל, ובכל מקום אפשר להפסיק לענות אמן ". השאלה שלי היא: מי מדבר ב"ובכל מקום אפשר להפסיק לענות אמן ", האם זה הרבה אחרונים שכתבו זה או שהרב שחיבר את הספר הזה שפוסק ככה ? תודה על התשובה בברכה,
אלו דברי הרב מלמד על פי זה שהאחרונים לא הזכירו חילוק זה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-01 16:48:13
המסת סבון מוצק במים בשבת
שלום לרב, לצערי יש לי משהו שנקרא פיסורה (סדק בפי הטבעת), לכן הרופא הנחה אותי לשבת כל יום בוקר וערב לתקופה ממושכת באמבטיית מים חמים כאשר אני ממיס לתוכם סבון מוצק (דווקא מוצק, שהופך את המים לעכורים). האם מותר לי לעשות זאת גם בשבת? אם לא אבצע את הטיפול בצורה מיטבית, אני עלול להצטרך ניתוח כדי לפתור את הבעיה… תודה רבה.
תחתוך לפני שבת את הסבון לחתיכות קטנות, או אף תגרדו במגרדת, ובשבת תניח אותו בתוך המים שימס מאליו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-01 13:57:55
נישואי כהן לגרושה לשעבר
אשה שהתגרשה מבעלה, והתחתנה עם איש אחר. ואח"כ בעלה השני נפטר. האם מותר לה להתחתן עם כהן?, כי כעת היא אלמנה ולא גרושה. תודה.
אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-28 08:46:42
נטילה שניה בבוקר
שאלה בנוגע לנטילת ידיים של בוקר- לא ברור לי מעשית מהניסוח בפניני הלכה, כמה פעמים יש ליטול שנית אחרי ההתפנות בבוקר (ולפני הברכה והניגוב)? כתוב שנוטלים ידיים, אך לא ברור לי כמה פעמים מדובר בפעם השניה:"בפועל, אין רגילים לברך מיד עם הנטילה הראשונה שלאחר הקימה מהשינה, וזאת מפני שבדרך כלל אנשים צריכים להתפנות לאחר השינה, ואין ראוי לברך ברכה בשעה שאדם צריך לנקביו. ועוד, שלדעת הרא"ש עיקר הנטילה נועדה להכנה לתפילה, וממילא צריך לברך על הנטילה הסמוכה לתפילה. ולכן, לאחר ההתפנות לוקחים שוב את הנטלה ונוטלים ידיים, ומברכים את הברכה לפני הניגוב." לתשובתכם אודה, בהערכה
שלא טובה. אפשר להסתפק בפעם אחת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-27 14:29:45
עבודת ה והמידות
שלום כבוד הרב. לפני כשנתיים הייתי במדרשה והרגשתי שהגעתי לנקודה מאוד מבורכת בחיים שלי. עבודת ה שלי הייתה ברמה גבוהה והייתי מאושרת ממי שאני, קמתי בבוקר בשמחה והרגשתי משמעות. לצערי כבר תקופה ארוכה שאני רחוקה מה' יתברך ומעצמי, זה התחיל בכך שהייתי בשירות לאומי שמאוד העמיס עלי נפשית, חשבתי שזה יגמר ברגע שתסתיים השנה אבל לצערי זה לא נגמר. אני לא מתפללת בכלל, קשה לי לקיים כל מיני מצוות שבעבר קיימתי אותם בשמחה, ויותר מזה-אני פשוט לא מצליחה ללמוד תורה. אני פותחת ספר ופשוט לאחר 10 דקות סוגרת אותו כי מרגישה שאני מואסת בזה. כל העניין הזה רק מקשה עלי יותר ומכניס אותי לתסביך שככל שאתרחק מה' ואעבוד אותו פחות, כך הוא יעניק לי פחות דברים. ואסביר- אני בגיל שב'ה בנות מתחילות לצאת ולהתחתן ולצערי יש לי כבר כמה חברות שבזוגיות ומאוד מאוד קשה לי לפרגן להן מכל הלב, לצערי אני ממש מקנאה בהן על כך שמצאו את זיווגון, ואני יודעת שככל שאקנא זה גם יוריד מהבטחון שלי בה' וגם ירחיק אותי יותר מעצמי, כי זה מכניס אותי לעצבות ולדכאון שלמה לי לא מגיע זוגיות. ואז אני נכנסת ללחץ שהקבה לא ישלח לי את הזיווג שלי כי אני לא עומדת במבחן שלו ויש בי חוסר אמונה, ואז זה שוב מצער אותי ומרחיק אותי יותר מהקבה וחוזר חלילה, ורק מחמיר אצלי את החששות ואת הקושי בלסמוך על ה'. אודה מכל ליבי אם הרב יוכל להתייחס ל2 העניינים שהעלתי כאן- 1. איך להחזיר את החיות בעבודת ה ובכללי את החיות שלי? כי לצערי יש ימים שאיני רוצה לצאת מהמיטה. 2. איך לא לקנא בחברות שזכו בזיווג, ואיך להגדיל את הביטחון שלי בקבה שישלח לי את זיווגי בזמנו. אשמח גם אולי אם הרב יוכל לייעץ לי איזה ספרים לקרוא כדי לקרב את הזיווג שלי וגם לשפר את מידותיי. תודה רבה אודה למענה
הנסיון מראה שפתרון טוב הוא למצוא מישהי ברמה גבוהה כדי ללמוד איתה באופן קבוע. כמו כן להשתדל ללכת לשיעורי תורה, וכן לשמוע שיעורי תורה דרך האינטרט. אני ממליץ במקרה שלך על שיעורי נשים של רבניות ולא רבנים. יש כאלה רבים, מן הסתם באתר של המקבילה של מכון מאיר – 'מכון אורה'.
לגבי זיווג, כדאי לקרוא את הספר של הרב אליעזר מלמד 'שמחת הבית וברכתו'. אפשר לקרוא ממנו דרך האתר של ישיבת הר ברכה בחלונית 'פניני הלכה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-26 20:59:29
פניני הלכה שמחה
בספר פניני הלכה מועדים, הרב דן במצוות השמחה ובעמ' 22 כתוב "ללמדנו שבראד ובראשונה מוטלת על האיש מצווה לשמח את אשתו. וכן לאשה, המצווה הראשונה – לשמח את בעלה". רציתי לשאול מה מקור הדברים שגם אשה חייבת לשמח את בעלה? תודה
כתוב "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ". איפה האישה? אלא שברור ש'אַתָּה' כולל את שני בני הזוג, מפני שהאיש ואשתו נחשבים חטיבה אחת. ואם המצווה היתה לשמח אותה והיא לא אותו, הפסוק היה מזכיר אותה ברשימה. כמו כן כשמוזכרת גם האישה (דברים יד, כו- "וְשָׂמַחְתָּ אַתָּה וּבֵיתֶךָ"), לא כתוב מי משמח את מי. ללמדנו ששניהם צריכים לדאוג לשמחת השני. וכן פשוט מסברא, וכי יעלה על הדעת שהאיש צריך לשמח את אשתו והאישה לא צריכה לשמח את בעלה? וכן הוא במציאות, שכתבו חכמים שעיקר השמחה לגברים בסעודה, וכידוע מאז ומעולם (עד הדור האחרון) נשים בישלו את כל האוכל.
וזהו שכתב הרב בספרו שמחת הבית וברכתו לגבי מצוות שמחת עונה, שהחובה גם על האישה לשמח את בעלה (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-26 14:30:43
פיקוח נפש
שלום כבוד הרב, קראתי בפניני הלכה שבת, פרק כז, פיקוח נפש וחולה, א – כללי פיקוח נפש: "אבל עבור תרופה שאין בסיס ממשי לכך שאולי תועיל, אין מחללים שבת", השאלה שלי היא: מה הכוונה ב"בסיס ממשי" ? האם הכוונה היא: אם החוקרים ברפואה אומרים שתרופה זו היא אולי מועילה, אבל הם לא ניסו את התרופה בבעלי חיים, זה רק בתאוריה, מותר לחלל שבת כדי להביא את התרופה לחולה כי זה נקרא בסיס ממשי? בברכה,
בסיס ממשי הוא שניסו תרופה זו וראו שמועילה, אלא שמועילה רק לאחוז מועט. אבל מקרה שהבאת אין בסיס ממשי, רק תאורטי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-26 11:23:56
ניתוח בכל המועד
האם מותר לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים בחול המועד? הבחירה בחול המועד נובעת מהרצון להחלים בטרם אשוב ללימודים כסטודנט .
כיון שלא מדובר על ניתוח דחוף אלא כזה שאפשר להקדים או לאחר, אסור לעשותו דוקא בחוה"מ, שכן יש בזה זלזול במועד שנועד לשמחה ולימוד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-24 09:07:35


