חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ללא נושא
שלום כבוד הרב, יש לי שאלה הלכתית בשבת התחתנתי לא מזמן ויוצא לנו לעשות שבתות פעם בצד אחד וצד אחר השאלה- בעלי עושה קידוש בשבת בדר"כ אצל הריו ושאנחנו מתארחים אצלם הוא עושה קידוש ואני שואלת למי הוא צריך לתת את היין של הקידוש ראשנה לאשתו או לאימו?
שלום וברכה,
אין בזה כלל אחיד, התשובה תלויה במשפחה ובמנהגיה. כדי שלא ליצור מתח, יש למזוג יין לפני הקידוש לכל המסובים וכולם יוכלו לשתות אחרי המקדש בבת אחת.
עצה חשובה: תשארו הרבה שבתות בבית כדי לבסס את הזוגיות, במיוחד בשנים הראשונות. כך תוכלו לבנות את הבית שלכם מתוך אהבה ואחדות.
כל טוב וחנוכה שמח
הרב מאור קיים
ר"מ בישיבת הר-ברכה
מחבר התשובה: הרב מאור קיים
2014-12-21 17:00:51
ללא נושא
בהגבהת ספר תורה לפני או אחרי הקריאה, לפי מה צריך ללכת? לפי הספר (ספרדי קודם ואשכנזי אחרי) או לפי החזן?
שלום
לפי החזן
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-12-18 06:30:36
ללא נושא
בהמשך לשאךתי הקודמת בקשר לכלי שני, נעניתי שעדיף להחמיר ולהימנע מהכנסת מאכל לכלי שני. השאלה היא כיצד יש להכין קפה בשבת לאור זאת והאם ההלכה בכך זהה לאשכנזים ולספרדים? שאלה נוספת בקשר לגוש חם שמבשל- מה דינו של מלח בעניין? האם מותר לשים מלח על גוש חם בחום שהיד סולדת בו? תודה.
שלום
א. למקל להכין בכלי שני יש על מי לסמוך ולכתחילה עדיף להכין בכלי שלישי
ב. מלח אפשר להניח על גוש א. מני שגם הוא עובר בישול מסויים ב. בגלל שהגמרא אומרת שהוא לא מקלי הבישול .
ולהלן הרחבות מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שלךיט"א ועיינו בספר באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/01-10-11/
לדעת ראבי"ה, מרדכי ורוב הראשונים, אין בזה איסור. שהואיל ועל ידי חום האש המאכל כבר עבר ממצב חי למצב מבושל או אפוי או צלוי, אין בו יותר איסור בישול. ושינוי מצבו מצלוי למבושל או להיפך, אינו נחשב בישול אלא הטעמה נוספת שאין בה איסור. וכן ההלכה לדעת חלק מהפוסקים הספרדים (יחו"ד ב, מד; מנו"א ח"ב י, כו).
אולם לדעת רבי אליעזר ממיץ (יראים סי' רעד), אמנם מותר לחמם בשבת מאכל מבושל, אפוי או צלוי, אבל לשנות את מהותו מצלוי למבושל אסור, מפני שזה נחשב כבישול חדש. וכן אסור לקחת לחם אפוי ולהכניסו לתוך סיר של תבשיל, שעל ידי כך הופכים את הלחם מאפוי למבושל. ואפילו אם המרק החם בכלי שני, יש לחוש שהלחם מ'קלי הבישול', והרי הוא מתבשל בכלי שני. וכן מנהג אשכנז להחמיר (רמ"א שיח, ה). וכן דעת חלק מהפוסקים הספרדים, שלכתחילה נכון להחמיר בזה (בן איש חי ש"ב בא ו; אול"צ ח"ב ל, ו).
אמנם גם הנוהגים להחמיר מסכימים שבדיעבד אם בישלו דבר אפוי או אפו דבר מבושל, המאכל לא נאסר, שכן בדיעבד אפשר לסמוך על דעת המתירים (מ"ב שיח, מו).
לפי מנהג רוב ישראל שנוהגים להחמיר בדין זה, הרוצה לטבול ביסקוויט בתה או קפה, צריך להקפיד שהקפה והתה יהיו בכלי שלישי שאינו מבשל. והרוצה לטבול לחם במרק, אם יעביר את המרק מהסיר לצלחת על ידי מצקת, יוכל להקל ולהחשיב את המרק ככלי שלישי ולטבול בו לחם (מ"ב שיח, מה).
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-11-27 06:45:20
ללא נושא
שאלת המשך לשאלה הקודמת ששאלתי על שימוש במים חמים כאשר הבוילער דלק בערב שבת, ובשבת הוא מכובה. בפניני הלכה כתובה נוסחה: אם המים היוצאים מן הברז הינם פחות משמונים מעלות – הרי שהמים שבתחתית הדוד הינם פחות מארבעים וחמש מעלות ובטוח שהמים הקרים הנכנסים לא יתבשלו. שאלתי היא כזו: הרי במציאות היום תמיד המים היוצאים מהברז הינם פחות משבעים מעלות (בגלל הווסת), ולפי הנוסחה דלעיל יוצא שתמיד מותר להשתמש במים שהתחממו בבוליער בערב שבת אם הבוילער כבוי. אם כן מדוע בפניני הלכה כתב לעשות בדיקה אם המים היוצאים מן הברז הינם יותר או פחות משמונים מעלות? בתודה
שלום
הווסת לא מונע חימום של הדוד אלא מערב מים קרים ביציאה כן כשיש ווסת – חום המים כב לא יכל להיות מדד לחום הדוד
ואדרבה ייתכן שהוא אוסר את השימוש בדוד כי אז יש בוודאות ערבוב של מים קרים עם מים רותחים
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-11-25 11:20:21
ללא נושא
לרב שלום וברכה, אני מלמדת את היחידה "דינים ומבוא" שבמסגרתה לומדים מפניני הלכה את הלכות בישול. רציתי לשאול על כלי שני: לפי הכתוב הוא מבשל רק קלי בישול, אך אסור להכניס אליו בכלל מה שאינו מבושל בגלל הסיבות שאין אנו בקיאים מה נכלל בקלי בישול ומשום שנראה כמבשל. האם זו ההלכה למעשה? או שמדובר בהחמרה? מה להורות למעשה לבנות בקשר להכנסה לכלי שני? תודה רבה. אנחנו נהנות מאד מלימוד הדברים דרך הספר הנהדר. תודה!
שלום
אכן כל צריך להורות.
אמנם דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל הייתה להקל אבל למעשה ההלכה היא שצריך להחמיר מפני שגם חלק מהפוסקים הספרדיים החמירו
ובפרט בימינו שהגיוון בתעשייה הולך וגדל – למשל כל מיני "מנות חמות" או מיני ספגטי שרק עוברים ייבוש בחום אך לא מתבשלים במפעל
והמכין סבור לתומו שהמאכלים כבר מבושלים
ואם מחמירים להכין הכל בכלי שלישי מתגברים על כל החששות.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-11-24 20:38:44
ללא נושא
הרב כתב בהלכות בישול (פרק י, הערה 28) שכאשר הבוילר כבוי, אם המים היוצאים מן הברז הינם פחות משמונים מעלות – מותר להתרחץ במים, כיוון שבטוח שהמים שנמצאים בתחתית הדוד לא יבשלו את המים הקרים שיכנסו. שאלתי: הרי על פי חוק לבוילר יש ווסת שמונע מהמים בדוד להתחמם מעל שבעים מעלות. אם כן, יוצא שתמיד מותר להשתמש במים החמים של הבוילר, ואין צורך להנחות את הציבור לבדוק אם המים הם פחות משמונים מעלות! בתודה, עודד מילר
שלום
המים שלמטה צריכים להיות נמוכים מ 45 מעלות
ראה בפרק על בישול https://yhb.org.il/01-10-04/למעשה, יש להיזהר שלא לחמם מים, בין הגבולות של 45 מעלות ל-71 מעלות, מפני שאיננו יודעים מהי מידת החום שהיד סולדת בו, ובכל חימום בטווח הזה, יש חשש שמא מעלים את המים לחום שהיד סולדת בו. אבל חימום מחוץ לטווח הזה – מותר, כגון מים שחומם למעלה מ-71 מעלות – מותר להניחם במקום שיתחממו יותר, ש"אין בישול אחר בישול". וכן מותר לחמם מים קרים במקום שבו יוכלו להתחמם לכל היותר לטמפרטורה של 44 מעלות, משום שבחימום כזה אין איסור בישול.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-11-23 08:48:57
ללא נושא
Dear Rabbi Melamed, I read your paragraphs on Brit Milah with great interest and it seems that your words confirm a (for lack of a better word) fear that I have had regarding the brit milah of my grandson. He was born on Shabbat by caesarian section but was totally healthy and yet both the rabbi of our yishuv and the mohel said that the halacha regarding this situation was to delay the brit until Sunday morning, basically, the 9th day. They say this this is based on the Rambam, that to do the brit milah on Shabbat for this baby would be to desecrate the Sabbath. I cant imagine that doing the holy brit milah could ever desecrate any day, let alon Shabbat!. So I feel that my grandson was circumcised on the wrong day and even the Rambam can be wrong. Thank you for listening. Sincerely, Richard Markowitz, Zufim, Western Shomron
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-11-03 18:52:40
ללא נושא
שלום הרב. האם ישנה חובה להטיל פתיל תכלת של ארגמון כהה קוצים בציצית כיום?
אין חובה יש בזה צד של הידור. אלא שבפועל גדולי הרבנים אינם מניחים תכלת זו בציציותיהם, וכנראה מפני שסוברים שצריכים ודאות גדולה יותר כדי להשתמש בתכלת זו. וכן אני נוהג. וגם בזה יש הידור, לנהוג כמנהג הגדולים. ואולי יש קצת בעיה של יוהרא ללכת בתכלת זו כאשר גדולי הרבנים אינם הולכים בה.
מכל מקום הבוחר יבחר במה שירצה להדר, וגם אם יחליט להטיל תכלת,
וכדי שלא לפגום בעצמו ביוהרא, ישתדל להדר עוד יותר בכבוד תלמידי חכמים.
הצבע הנכון הוא כנראה המופק מארגמון כהה קוצים – ראה בספרו של פרופ' זהר עמר,
—
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-10-19 12:12:08
ללא נושא
שלום רב! אני קודם רוצה לציין שאני נהנית ללמוד בפניני הלכה. זה כתוב בצורה מעניינת ואני מצליחה לקרוא בשוטף הלכות שזה משהו שהיה קשה לי לעשות. ממש מקסים. שאלתי- לא נראה לי שמצאתי, אם שתיתי לגימה מתה ונזכרתי לאחר הלגימה שלא בירכתי. מה הדין? תודה, חופית
שלום
ראי בפרק ט הלכה ד https://yhb.org.il/10-09-04/
טעה והכניס אוכל לפיו בלא ברכה, אם יכול להוציאו בלא שיימאס, יוציאו מפיו ויברך. ואם יימאס כשיוציאנו מפיו, יסלק את האוכל לצד אחד של פיו ויברך, ואח"כ ימשיך לאוכלו. ואם הכניס לפיו משקים רבים, באופן שאינו יכול להוציא את הברכה מפיו, מוטב שיפלטם, כדי שלא ליהנות מהם בלא ברכה. ורק אם הוא נצרך להם מאוד, שאין לו עוד הרבה משקים, יוכל לשתותם בלא ברכה. וכן אם כשיפלטם יעורר גועל אצל חבריו, יבלעם בלא ברכה. ואם הכניס לפיו מעט משקים, כך שיכול לסלקם לצד פיו ולברך בדוחק, יסלקם לצד פיו ויברך (שו"ע קעב, א-ב, מ"ב א-ב).
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-10-18 19:20:55
ללא נושא
אימנו היקרה אחרי אירועי מוח קשים שאינה בהכרה ולא מגיבה לסביבה,לא זזה ממקומה ועיניה סגורות. הערב אושפזה שוב בבית החולים ונתגלעה מחלוקת בין האחים שבסוף הוחלט להנשימה במכונת הנשמה. לפי הרופאים מוחה אינו מגיב,נמחק שאר המרכיבים לחץ דם,חום,סיטורציה תקינים. האם להמשיך עם מכונת ההנשמה? תודה מראש.
שלום
יש בנושא זה הרבה מצבי ביניים ולכן צריך להתייעץ עם רב בית החולים
ולהלן הרחבה בנושא מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א וראו עוד בספר באתר ישיבת הר ברכה
לדעת הרב פיינשטיין, כל זמן שיש עוד סיכוי להציל את החולה ולהחזירו לחיים רגילים, חובה לעשות הכל כדי להאריך את חייו. אבל אם ברור לרופאים שאין סיכוי להחזירו לחיים, על-פי ההלכה הוא מוגדר כגוסס שאין להאריך את חייו באמצעים מלאכותיים. מפני שהגסיסה היא מצב של סבל, ועל כן יש להימנע מלהעניק לו טיפול חריג שיאריך את חייו. אמנם, אם יש סיכוי שאולי יימצא רופא או תרופה שעל ידם יוכלו להצילו ולהחזירו לחיים רגילים, כמובן שיש להשאירו בחיים כל זמן שאפשר (אג"מ ח"ב קעד, ג).
כיוצא בזה כתב הרב גורן, שכל חולה המוגדר כגוסס שאין עוד סיכוי להחזירו לחיים, מצד אחד אסור לגרום למותו, ולכן אסור לנתקו מן המכשירים. אולם מאידך, אין לעשות פעולות שיגרמו להארכת חייו, ולכן לאחר שנתרוקנו המכלים של החמצן או המזון, מותר שלא להחליפם בחדשים (הרפואה 124, 518).
גם הרב אוירבאך הורה שאם החולה נמצא במצב סופני, ומחלתו גורמת לסבל וייסורים, אף אם איבד את הכרתו ואינו מרגיש בייסוריו, כיוון שהוא גוסס, אין לנקוט פעולה שתאריך את גסיסתו. ומספר פרופ' שטינברג בספרו אנציקלופדיה הלכתית רפואית (ערך נוטה למות הערה 357), על רב אחד שהגיע לשלבים אחרונים של מחלתו הסופנית, ובעצם היה כבר בגדר של גוסס. והרופאים נאלצו לחברו למכונת הנשמה עקב אי ספיקה נשימתית, וקיבל דיאליזה עקב אי ספיקת כליות חריפה, והיה שרוי בחוסר הכרה ומקבל עירויים מיוחדים של דם ותרופות. ושאל פרופ' שטינברג את הרב אוירבאך זצ"ל, האם מחויבים להמשיך את חייו באמצעים מלאכותיים? וענה, שאין להפסיק את העירוי, אולם כשהחומר שבשקית ייגמר, אין לחדש את העירוי. וכך חמש עשרה דקות לאחר שנגמר חומר העירוי, החזיר אותו רב את נשמתו לבוראו.
וכן לגבי אנשים שנפגעו בגזע מוחם, עד שאינם יכולים לנשום באופן עצמאי, ורק על ידי מכונת הנשמה ליבם ממשיך לפעום. לדעת הרב ולדינברג, רצוי לסדר שמכשירי ההנשמה יופעלו על ידי שעונים כדוגמת שעוני שבת, שכל כמה שעות יפסיקו לעבוד. ואז כאשר המכונה מפסיקה לפעול – לא יחדשו את פעולתה (ציץ אליעזר יג, פט). וכבר למדנו (לעניין השתלות) שלדעת רבים, כאשר ברור שגזע המוח מת לגמרי, האדם נחשב למת, ומותר לכתחילה לנתק בידיים את מכונת ההנשמה.
ומי שנמצא במצב המכונה צמח, שיכול לנשום בכוחות עצמו, אלא שאינו מגיב לסביבה, ויתכן שימשיך לחיות כך שנים רבות. אם יש סיכוי שיתרפא, צריכים לטפל בו גם טיפולים לא שגרתיים. ואם הוא במצב שכמעט אפסו סיכויי החלמתו, ברור שיש להמשיך להעניק לו את כל הטיפולים השגרתיים, כמזון, נוזלים, חמצן וכדומה. ולגבי טיפול חריג, ישנן דעות שונות (עיין אנציקלופדיה הלכתית רפואית ח"ד ע' 413).
ולמעשה, בין במקרה של צמח, ובין בסוגי מחלות אחרות, מאחר שיש מצבי ביניים רבים, מן הראוי בכל מקרה ומקרה לשאול שאלת חכם.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-10-16 23:38:19
ללא נושא
שלום לרב אני מחפש ספרים בנושא מצוות שבין אדם לחברו. הן מבחינה הלכתית והן מבחינת ספרי השקפה . אינני מכיר ספרים כאלו . אולי הרב יוכל להמליץ או להפנות אותי למספר ספרים העוסקים בנושא חשוב זה? תודה. אורי
שלום
ראה בקישור המצ"ב בספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א
https://yhb.org.il/category/%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%91/
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-10-12 04:27:26
ללא נושא
שלום כבוד הרב. חג שמח. ברצוני לשאול לגבי מדיח הכלים. האם אפשר להשתמש במדיח אחד לבשר וחלב, לא ביחד, אלא הפעלה אחת אחרי השניה. בתנאי שהכלים עברו שטיפה קלה ראשונית? או שצריך לקנות מדיח נוסף?
אבל הרב רוזן (תחומין יא עמ' 130 ) חלק עליהם כתב שהמציאות שונה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-10-09 19:26:33
ללא נושא
לגבי הדס- הרב כותב שצריך שרוב אורך ההדס יהיה משולש ולכתחילה גם רוב הקנים יהיו משולים. לא הבנתי מה ההבדל? אם רוב אורך ההדס משולש זה לא אומר בעצם שרוב הקנים משולשים? תודה רבה ויום טוב.
שלום
הצפיפות של הקנים לא תמיד אחידה ממילא ייתכן מצב שבו רוב האורך משולש למרות שרוב הקנים אינם משולשים
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-10-05 12:18:39
ללא נושא
כבוד הרב שלום, אנחנו חוגגים את חג ראשון של סוכות בבית ורוצים לבנות סוכה. הבעיה היא שלמשך כל שאר החג אנחנו לא בבית ואנחנו לא מרגישים בנוח להשאיר את הסוכה בנויה ופרוצה בגינה של הבניין (אנחנו דיירים חדשים בבניין ולא מכירים כ״כ את השכנים). רצינו לדעת אם יש אפשרות להתנות את הבנייה בכך שנפרק את הסוכה בצאת החג הראשון/ בליהתנייה האם מותר לפרק? תודה רבה.
שלום
מותר לפרק סוכה כדי לבנותה במקום אחר, כי איסור המוקצה אוסר להשתמש בקרשי הסוכה לצורך אחר, אבל לצורך סוכה אחרת מותר. [פנה"ל סוכה ב,טז]
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-09-30 06:02:05
ללא נושא
בס״ד שלום לכבוד הרב, רציתי לשאול, בנושאים שמדובר עליהם בפניני הלכה, האם כדי לדעת את ההלכות הנצרכות באותן נושאים ביום יום (אני לא מדבר על מצבים קיצוניים שהתעוררו ואז צריך לעיין ולשאול מה ההלכה) מספיק ללמוד פניני הלכה, או שצריך אחרי שלומדים פניני הלכה ללמוד גם ספר הלכה אחר? תודה רבה.
שלום
מספיק ללמוד פניני הלכה , מקרים וחילוקים שאינם שכיחים הושמטו – על מנת להקל על הלומד לזכור ההלכות המצויות כך שבסופו של דבר הידע ההלכתי של הלומד יהיה ברור ומדויק.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-09-14 16:54:15
ללא נושא
מה עושים כשנאבד כתובה??
שלום וברכה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-09-08 00:44:07
ללא נושא
שלום. אשמח לדעת מה ההלכה לגבי מי שקם בבוקר וגילה שבמשך הלילה יצאה ממנו ש"ז. מה עליו לעשות? האם מותר לי להתפלל ככה? ומה לגבי לימוד תורה? נ.ב – מדוע אין התייחסות לכך בפניני הלכה? תודה מראש.
שלום
יש הידור להתקלח אך לא חובה (וביוה"כ גם למי שראה קרי אסור לרחוץ בזמן שנהגו על פי תקנת עזרא, בעלי קרי היו צריכים טבילה. אבל עתה שאין חייבים בזה, אין מנהג החסידות מבטל ההלכה שאסור לרחוץ ביוה"כ, שכן המנהג בא לאסור את המותר ולא להתיר את האסור (רמב"ם שביתת העשור ג, ג; ר"ת, מהר"ם, מרדכי, הגה"מ). וכן נפסק בשו"ע תריג, יא, וכך דעת רובם המכריע של האחרונים).
ו ראה בפניני הלכה תפילה( יב, ד) שבכלל האיסור לעסוק בצרכיו קודם התפילה, אסור גם להסתפר ולהיכנס למרחץ (רמב"ם תפילה ו, ז). אבל חובה ליטול את הידיים, וראוי לשטוף את הפנים ולצחצח שיניים לקראת התפילה (שו"ע ד, יז; מו, א).
מותר לטבול במקווה לפני התפילה, מפני שאין בכך שום פגיעה בכבוד התפילה אלא להיפך – הכנה והיטהרות לקראתה.
יש שעדיין מהדרים לטבול כתקנת עזרא לפני התפילה והלימוד. ויש שמקיימים את ההידור ברחיצה בתשעה קבין (כ-11 ליטר). וכיום שבכל בית יש מקלחת, טוב להקפיד בזה
וכן מותר להתרחץ במקלחת לפני התפילה, מפני שגם רחיצת כל הגוף בתשעה קבין של מים, שהם כשנים עשר ליטר וחצי, מהווה הכנה והיטהרות לקראת התפילה (עיין שו"ע או"ח פח, א, מ"ב פט, ד, ומנח"י ד, כא). י
ולדעת כמה פוסקים אסור למתרחץ במים להסתבן לפני התפילה, מפני שזה בכלל רחצה האסורה. אבל למעשה, מי שמרגיש שהוא מלוכלך, ומטרתו להתנקות ולא להתפנק, רשאי לרחוץ את גופו בסבון, ובתנאי שלא יאחר לתפילה במניין
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-09-07 05:20:47
ללא נושא
שלום לכבוד הרב, האם מותר לקחת תינוקת למעון לפני תפילת שחרית ? תודה.
שלום
מותר.
ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיין בספר באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/02-12-03/
אמנם משעה שעלה עמוד השחר, אסור לאדם לעסוק במלאכתו קודם שיתפלל. מפני שהקודש קודם לחול, וכבוד שמים קודם לצרכיו של בשר ודם. לפיכך צריך להודות תחילה לה' ולהתפלל לפניו ורק אחר כך לעסוק בצרכיו. ואמרו חכמים (ברכות יד, א): "כל המתפלל ואחר כך יוצא לדרך, הקב"ה עושה לו חפציו". (שו"ע או"ח פט)
מ"מ פעולות קטנות אינן נחשבות מלאכה ועשיית חפציו, ומותר לעשותן לפני התפילה
וכן מותר לעסוק לפני התפילה בצורכי מצווה, שאין אלו חפציו האישיים אלא חפצי שמים. (מ"ב רנ, א, כה"ח פט, כה).
ובהליכות שלמה ב, הערות: ח, טז, העלה סברה שאיסור זה הוא דין בקדימה, שאסור להקדים צרכיו לתפילתו. אבל אם זמן תפילתו הקבוע עוד לא הגיע, למרות שכבר עלה עמוד השחר, רשאי לעשות מלאכה. ונראה למעשה שאפשר להקל בזה כאשר מצטרף עוד ספק לקולא, כגון שיש קצת ספק אם זו מלאכה או צרכי מצווה, ואם גם זמן תפילתו הקבוע לא הגיע אפשר להקל.
ולכן בשעת הצורך מותר בשעת הצורך להלביש את הילדים ולהכין להם כריך ולקחתם לגן ולבית הספר, מפני שזו פעולה קטנה ויש בה גם צד של מצווה.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-09-01 06:36:33
ללא נושא
מדוע הנכם ממשיכים להשתמש בציור הלוחות העגולות על כריכת ספריכם?
מפני שאין בזה איסור, וכך נהגו.
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-08-28 17:16:37
ללא נושא
שלום הרב. אמא של אשתי ביקשה שאברר לה לגבי הכנות מיום ראשון של ראש השנה ליום השני-לאשכנזים. 1.מותר לערוך את השולחן ביום הראשון-לפני הדלקת הנרות של היום השני לקראת הסעודה בערב? 2.מותר להכין סלטים ביום הראשון-לפני הדלקת הנרות של היום השני, לקראת הסעודה בערב של היום השני? 3.מותר לחמם אוכל 'מבושל כל צרכו' על הפלטה/גז ביום הראשון,לפני הדלקת הנרות של היום השני כדי לאכול אותו בסעודה בערב של היום השני? תודה רבה.
שלום
נכון להדליק נרות של יום טוב שני לאחר צאת הכוכבים, כדי שלא להכין מיום טוב ראשון ליום טוב שני.
והמדליקה לפני בין השמשות, יש לה על מי לסמוך, הואיל וגם באותה שעה יש קצת הנאה מהנרות
אסור להכין דבר מהיום הראשון ליום השני, ובכלל זה אסור לבשל או לערוך את השולחן ולשטוף את הכלים מהיום הראשון ליום השני, ככל דיני הכנה מיום טוב ראשון ליום טוב שני של גלויות (שו"ע תקג, א; פנה"ל מועדים ט, ה; ב, יב).
ולהרחבה ומקור התשובה ראה בספרי פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/15-03-09/
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-08-27 06:16:44


