חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
שבת ויו"ט
הכנה משבת ליו"ט: האם מותר לגלול ספר תורה בשבת (בשעות הצהריים של השבת), לצורך קריאת התורה למחרת בפסח ראשון ?
אם לא ניתן לעשות זאת ביום טוב עצמו, אפשר לגלול על יד קריאת כמה פסוקים בספר התורה לאחר הגלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-25 14:46:45
שנת אבל
שלום, באיזה מצב מותר לבן דוד בשנת אבל להגיע לחתונה של ילדים של הבן דוד שלו? או שזה אסור?
פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק י, סעיף יא (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
חתונה: כאשר יש צורך שהאבלים ישתתפו בשמחת נישואין, כגון שייגרם צער רב לחתן או לכלה אם לא ישתתפו, אזי נוהגים להשתתף בחופה בלבד ולא בסעודה. וכן הדין בילדים שאבלים על הוריהם במשך כל שנת האבלות, שבשעת הצורך ישתתפו בחופה בלבד. וכאשר האבלים קרובים מאוד לחתן או לכלה, כגון אחים ולפעמים גם דודים, ויש צורך גדול שישתתפו גם בסעודה, כי בלא זאת שמחת החתן או הכלה תפגע מאוד, לאחר סיום השלושים, אפשר שיאכלו בנפרד, ולא יימצאו באולם בעת שמשמיעים מוזיקה וקל וחומר בעת שרוקדים, כדי שלא יפגעו בכבוד הנפטר שעליו הם מתאבלים. ואם יהיה להם תפקיד משמעותי באירוח המוזמנים והגשת האוכל, מותר להם להיות עמם באולם גם בעת שמשמיעים מוזיקה.
כאשר האבלים הם הורים של החתן או הכלה, אפילו בימי השלושים, עליהם להשתתף בכל מהלך החתונה כדי שלא לפגוע בשמחה. אולם בריקודים לא ישתתפו, ורק אם החתן או הכלה יבקשו מהם לרקוד עמהם, ישתתפו מעט בריקודים כפי בקשת החתן והכלה. אין דוחים חתונה שנקבעה מחמת אבלות שלושים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-25 14:39:02
פסח
מה שיטת הרב מלמד במאכלים עם קטניות שנקנו לפני פסח,האם בטל ב60?האם אוכל שהוכן בבית עם קטניות פחות מ60 גם כלול בהיתר?מה פרטי ההיתר ,קיים בכל סוגי הקטניות?אם זה בישול זה משנה אם זה רוטב או כל דבר אחר .?איך לחשב?
כדי לדעת את דעת הרב מלמד אפשר לעיין בספרו – פניני הלכה פסח, מתוך האתר של פניני הלכה, יש פרק העוסק בקטניות. ובקצרה:
א) מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.
ב) שוקולדים וממתקים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.
ג) מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 18:47:34
פסח
שלום, השנה נצא מהבית לפני צאת הכוכבים ביום חמישי. מה עלינו לעשות לגבי בדיקת חמץ?
לבדוק היום בלילה בלי ברכה, כפי שכתוב בפניני הלכה פסח פרק ד – מי שנצרך לנסוע מביתו לפני ליל י"ד, יבדוק בלי ברכה בלילה האחרון שנמצא בביתו.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 15:33:37
קטניות שוקולד
שלום הרב, ראיתי בפניני הלכה התייחסות לגבי קטניות בממתקים ושוקולדים ולא בדיוק הבנתי. האם מותר לי לאכול אותם גם אם אני לא נוהג לאכול קטניות? תודה מראש.
זה בדיוק מה שכתוב, שכיון שהקטניות ששם בטלו ברוב לפני פסח, המאכל מותר. מה גם שבדרך כלל אין שם כלל קטניות, אלא שמני קטניות, כמו שמן קנולה או שמן סויה, שלהלכה אינם קטניות. הדבר נכון גם למעדני חלב, גלידה וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 14:54:26
ערלה
שלום רב. פניתי עם שאלה אודות הלכות ערלה. השאלה מתמקדת בענין של הובלת השתיל בתוך מכונית שלפ שו"ת יביע אומר אולי יש מקום להקל ולפי שו? מנחת שלמה יש להחמיחר. קבלתי תשובה מכם לעען בספר פניני הלכה, דיני ערלה, אבל הרב מלמד שליט"א שם לא מתייחס לשאלת הובלת השתילים במבונית. אני מבקש לדעת מה אומר הרב שליט"א בנוא זה. תודה וחג כשר ושמח
הערה 11
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 10:27:50
ערלה
אני הבאתי שתיל (בן ארבע שנים כאשר ה"סלע " היה עטוף בבד) הביתה באוטו. ראיתי בשו"ת יביע אומר (חלק י) שבתוך התשובה הוא כותב ש"לכתחילה" יש להקפיד להוביל שתילים בארגזים שיש בהם חורים למטה. וראיתי שו"ת מנחת שלמה שהגרשז"א זצ"ל הקפיד על זה בדיעבד. רציתי לדעת מה אומר הרב מלמד איך אני צריך לנהוג לגבי איסור ערלה. חג כשר ושמח
כדי לדעת את דעת הרב מלמד, יש לעיין בספרו פניני הלכה כשרות א בפרק העוסק בערלה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 08:40:43
פסח
שלום וברכה, יש לי תנור פירוליטי שאני מעוניינת להכשירו לפסח. את המסילות והרשת אי אפשר להכשיר בפירוליטי ולכן ראיתי בפניני הלכה שיש להכשירם במשך חצי שעה בחום מקסימלי. השאלה מתי להכשיר אותם? אם לפני שהתנור כשר אז אולי לא יוכשרו, ואם אחרי אולי יחמיצו את התנור?
כיון שהתנור נקי והרשת נקיה אין מעבר טעמים ללא נוזל, כך שאין זה משנה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 08:05:58
כללי כיסוי ראש
שלום 🙂 קראתי בספר פניני הלכה, וכן במקומות אחרים, שכשמכסים את השיער עם מטפחת אחרי החתונה מותר להשאיר שיער גלוי ברוחב של 2 אצבעות. ללא קשר לזה, כיסוי ראש עם פאה נחשב לגיטימי עבור חלק מהפוסקים. רציתי לשאול האם מבחינה הלכתית מותר לשלב את שני העניינים – האם מותר לחבוש פאה שמגלה שיער קדמי ברוחב של 2 אצבעות ( נקרא "פאת סרט")? תודה רבה
לדעת המקלים הפאה נחשב כמו כיסוי ראש. לכן הרוצה להקל כפי שאמרת, רשאית לעשות זאת לדעת המקלים בהשארת 2 אצבעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-23 21:14:09
ארבע כוסות
שלום וברכה הרב כותב שאם שכח להסב בארבע כוסות. לשוע יחזור בכולם. לרמא רק בכוס שניה. מה לגבי ברכה ?
על זה בדיוק מוסבת המחלוקת – האם צריך לברך על שתיית כוס נוספת. לכן למעשה: שתה אחת מארבע כוסות בלא הסבה, ולא קשה לו לשתות כוס נוספת: למנהג יוצאי ספרד, יחזור לשתות בהסבה בלי ברכה. ולמנהג יוצאי אשכנז, רק בכוס השנייה יחזור לשתות בהסבה בלי ברכה, אבל בשאר הכוסות לא ישתה שוב, כדי שלא יראה כמוסיף על ארבע כוסות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-23 20:37:07
הכשרת רשת לחציצה בפלטה
איך מכשירים רשת ששמים על הפלטה ומניחים עליה סירים?
בתוך התנור
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-23 10:55:13
הכשרת מחבת בציפוי שיש
האם ניתן להכשיר לפסח מחבת בציפוי שיד?
אם השתמשת במחבת זו לחמץ ללא נוזל, לכתחילה מחמירים ולא מכשירים אותה לפסח כיון שצריכה ליבון חמור, והיא תינזק בליבון כזה. אמנם אם אין לך כלי אחר לפסח, אפשר להקל וללבן אותה בחום הכי גבוה שהשתמשת בה. כלומר לשים אותה על אש הגז הכי גדולה עם מכסה למשך כ10-15 דקות. כך מובא בפניני הלכה פסח י, ה לגבי תבנית אפיה ובפרק יא, ח לגבי מחבת טפלון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 21:35:22
ארבע כוסות
שלום וברכה הרב כותב שמי ששכח להסב בארבע כוסות – לרמא יחזור וישתה רק כוס 2. ברמא כתוב שחוזר גם בכוס ראשונה…
בהערה 6 שלח לעיין לגבי כוס ראשונה במ"ב תעב, כא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 14:01:31
קטניות בפסח
שלום וברכה דעת הרב אליעזר מלמד בנושא אכילת קטניות בפסח היום (מתוך פניני הלכה) היא שאין לאכול קטניות מחשש של עירוב חמץ בקטניות. מנגד הרב כותב באותו המקום שכל אחד ינהג כמנהג אבותיו ואדם שאביו נוהג לאכול קטניות בפסח יאכל גם הוא. תמוה איך ניתן לפסוק כנגד הטעם שהרב בעצמו הביא, האם לא חשוב לרב שכל יהודי לא יאכל חמץ בפסח? תודה
- גם הנוהגים לאכול חמץ בפסח, שהם חצי מעם ישראל, צריכים לוודא שאין בהם חמץ.
- חשש הימצאות חמץ אינו החשש היחיד כפי שמופיע שם, ולכן גם כשאין חשש חמץ, כגון שאדם בדק את האורז היטב, מנהג אשכנזים לאסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 10:50:00
תנור חמץ בפסח
שלום, קבלתי תשובה בנוגע להכשרת תנור לפסח, אבל לא צויינו מקורות. אשמח לקבלם. כתבתם: "1. אין איסור אחשביה בפירור שאולי נמצא ויש לו טעם פגום. "2. אשכנזים יכולים לכתחילה להכשיר פלסטיק וזכוכית כמובא שם לקראת סוף הפרק. 3.מה שנופל על דופן התנור שלא במתכוון ודאי לא נחשב לרוב תשמישו." 1. אמנם מצאתי כן במ"ב (תמ"ב ס"ק מ"ג), אבל עדיין לא התייחסתם לטענה שאין אפשרות להגיע אל כל הפירורים לפגמם, וממילא יש לחוש שיפול פירור ויאסור את כל התערובת אפילו באלף. 2. במהדורה שלפניי כתוב בדיוק להיפך, וז"ל:"ולמעשה (מודגש), האשכנזים נוהגים שלא להגעיל כלי זכוכית לפסח כדעת הרמ"א, ורק בשעת הדחק סומכים על הדעה המקילה". 3. האם רוב תשמישו נקבע ע"פ רוב התשמיש ממש או ע"פ רוב הבליעה? בתודה מראש וכל טוב
- לדעת הרב מלמד יש אפשרות להגיע לכל הפירורים, או על ידי הסרתם או על ידי פגימתם. לכן אין צורך לחוש לפירור שאולי יקפוץ מאיפשהו לתוך המאכל, שהרי גם אם יש פירור שלא הגיעו אליו בנקיון, סביר שהוא תקוע במקום שאין שום סיכוי שיגיע לתוך המאכל.
2. המהדורה הנכחית – "רבים מיוצאי ספרד נהגו כדעת המקילים להכשיר כלי זכוכית בשטיפה בלבד, ורבים מיוצאי אשכנז נהגו שלא להכשיר כלי זכוכית. אולם למעשה נראה שהעיקר כדעה האמצעית, לפיה דין כלי זכוכית כדין כלי מתכות, שהכשרתם בהגעלה. ומי שנהגו במשפחתו להקל, רשאי להמשיך במנהגם. ומי שנהגו במשפחתו להחמיר, ראוי שימשיך במנהגם." הסיבה לדבר היא שאנו יודעים כיום שגם המתכת וגם הזכוכית שלנו כלל אינם בולעים, וכפי שכתוב בפניני הלכה כשרות ב'.
3. על פי רוב התשמיש ממש, שהרי כלים שרוב תשמישם בצונן אינם בולעים, ולכן הכשרתם מדינא בצונן למרות שבלעו גם בחום. כמובא בפרק י הערה 5. הנקודה היא שקוראים גם לתשמיש בצונן סוג של בליעה, ולכן קראו גם לניקוי כלים אלו הכשרה.
לגבי מקורות – מחילה, ממש אין לי זמן לחפש מקורות, ולא לקיים דיון נוסף בנושא. יש שאלות רבות והזמן קצר. כדאי לך ללמוד את הדברים מהמהדורה החדשה שמובאת באתר של פניני הלכה, וכן מפניני הלכה כשרות ב' בפרק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 21:00:35
גידול כלב לשעשוע
הרב שלום, קראתי את פסק ההלכה שכתבת בנדון. שמעתי שעל פי תורת הקבלה הדבר אסור. עוד אמרו שבית שמגדלים בו כלב, אליהו הנביא לא נכנס….האם זה נכון? אנחנו מאוד רוצים לגדל כלב לשעשוע שאינו מפחיד אחרים, מאידך, איננו רוצים לעשות זאת אם יש בעיה רוחנית, ולאו דווקא הלכתית. מה דעת הרב?, ואם יש אפשרות לציין מקור לדברי הרב? תודה רבה!!!
מותר ללא כל חשש. מקור – פניני הלכה כשרות א' פרק טו סעיף יג. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 18:34:48
ניקיון רכב מחמץ
שלום רב. ברכבינו מותקנים כסאות תינוק בהתקנה מיוחדת של מתקיני בטיחות ועל כן אנחנו לא פותחים אותם כל השנה, כי לא נוכל להחזיר לבד. מטבע הדברים לאורך השנה מתפזר חמץ רב באיזור הכסאות. בניקיון הרכב השתדלנו ככל יכולתינו לנקות היטב בחרצים ובסדקים עד מקום שידינו מגעת, אך לא ניתן להגיע היטב מתחת לכסאות עצמם, והגיוני שיש שם חמץ גמור בעין, לא ידוע באיזו כמות. האם חייבים לפרק את ההתקנה בשביל להסיר משם את החמץ?
אין צורך, כמובא בפניני הלכה פסח ד, יד. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 17:21:22
מעבר בשדה
"כי תבוא בכרם רעך ואכלת ענבים כנפשך שבעך ואל כליך לא תתן:כי תבוא בקמת רעך וקטפת מלילות בידך וחרמש לא תניף על קמת רעך" (דברים,כג,פס' 25-26). האם מותר לחיילים העוברים במטע לקטוף פרי על מנת לאכול ( ולא על מנת לקחת ) והאם מותר לאדם עובר אורח לקטו, פרי בעוברו בשדה מבלי לקחת . ולא בהשגת גבול …
אסור לאף אחד לקחת פרי מתוך מטעו של אדם ללא רשותו. מה שמדובר בפסוקים אלו זה דווקא על פועלים שעובדים בשדה, כפי שביארה הגמרא:
כי תבא בכרם רעך – בפועל הכתוב מדבר ולא בכל אדם, בכרם רעך – מותר לך לאכול ולא בכרם של הקדש (וכן בכרם של גוי אין היתר לאכול, כ"פ הש"ך בסי' שלז, סק"א, וראה בחכמת שלמה שיש סייעתא לדבריו מהשטמ"ק בשם הריטב"א דגזל הגוי אסור, ותלוי בגירסת הגמרא). ואכלת – ולא מוצץ רק את מיץ הנעבים וזורק החרצנים. ענבים – ולא ענבים ודבר אחר, שלא יהיה אוכלם עם פת או מלח וזה יגרום לו לאכול הרבה. כנפשך – מה נפשך אם חסמת פטור, אף את הפועל אם חסמתו מלאכול פטור (פטור אבל אסור, ואין על כך מלקות, אבל בעל הבית החוסם את הפועל – עובר באיסור זה, וצריך לשלם לו לפי מה שהיה יכול לאכול. שו"ע שם ס"א וברמ"א). שבעך – דוקא לשובע ולא אכילה גסה. ואל כליך לא תתן – בשעה שאתה נותן לכליו של בעל הבית אתה אוכל, והיינו בשעת גמר מלאכה ולא שהפועל עסוק במלאכות אחרות לא בשעת קטיף. (וכן אסור לפועל לקחת כדי להאכיל את בני ביתו).
וכל פרטי דינים אלו נפסקו בשו"ע חו"מ (שלז, א, ב, יא – יד) ולכן פועל העושה מלאכה אצל בעל הבית בדבר המחובר לקרקע, כגון פירות וירקות ועובד בקטיף, מותר לפועל לאכול בשעת גמר מלאכה כגון שבוצר בענבים, מוסק בזיתים, אורה בתאנים, וגודר בתמרים, וכן בתלוש מן הקרקע קודם מלאכה המחייבת אותו במעשר, רשאי עדיין לאכול. אבל פועל המנכש עשבים או עודר בגפנים וכל מלאכה אחרת שאינה גמר מלאכה – אינו רשאי לאכול מפירות בעל הבית. וכל שכן פועל העובד בדברים שאינם גידולי קרקע כגון חליבה, או מפעלי מזון שונים, אלא אם כן מרשה לו בעל הבית, או שכך מנהג הפועלים. עיין בשו"ע בכל פרטי דינים אלו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 15:39:43
קייטרינג לאוכלי קטניות בפסח
האם למי שנוהג איסור קטניות מותר לקנות אוכל מקייטרינג שמוגדר ככשר לאוכלי קטניות? לפי המשגיח מבשלים בכלים נקיים, אבל אי אפשר להבטיח שלא ייפול משהו לתבשיל וכו'. לפי פניני הלכה לכאורה זה בסדר, שמותר לבשל בכלים נקיים וכן אם נפלו קטניות לתבשיל צריך להוציאם ומה שאי אפשר בטל ברוב.
אין לקנות מקייטרינג כזה מסיבה אחת, והיא שרוב התבלינים הם קטניות, וממילא בכל דבר כמעט יהיה תבלין קטניות, ובזה כבר לא הקלו, בטח שלא לכתחילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 10:08:14
מכירת חמץ
שלום הרב אם אני נוהגת לאכול חמץ שנמכר בפסח מותר לי למכור אץ החמץ שבדירה (לסמןך עך המכירה של העמותה) ואז אחרי פסח לאכול ממנו? ואם החברות שלי עושות את זה האם מותר לי לאכול מהאוכל שלהם אחרי פסח?
מי שרוצה לסמוך לכתחילה על מכירת החמץ גם לגבי חמץ גמור ולא רק לגבי דברים שהם ספק חמץ, רשאי לעשות זאת, אף שהמנהג הרווח להחמיר כל עוד לא מדובר על הפסד משמעותי. ומכל מקום בוודאי שלאחר הפסח מותר לאכול חמץ שנמכר בפסח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 09:56:36


