חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
שימוש במקרר בשבת
שלום, רציתי לשול אם יש בעיה בפתיחת דלת מקרר בשבת אם זה לא מפעיל את הנורה, שמעתי שהמקררים היום דיגיטליים וכל פעולה עושה משהו במחשב הפנימי, האם זה באמת בעייתי? ואם כן מה אפשר לעשות? תודה רבה
אם אין שום נורה וכד' שנדלקת על צג המקרר אלא הבעיה רק עם המחשב הפנימי, השימוש במקרר כזה מותר בשבת, כיון שמדובר על פעולה שנעשית בדרך של פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן ובגרמא.
הסבר: 1. כיון שאינך מתכוון לעשות פעולה חשמלית במחשב הפנימי, אלא כוונתך לפתוח את דלת המקרר כדי להוציא או להכניס אוכל, הדבר קל יותר, ומכונה בהלכה פסיק רישא. 2. כיון שאין לך הנאה ישירה מפעולת האיסור במחשב הפנימי, הדבר קל יותר, ומכונה בהלכה פסיק רישא דלא ניח"ל. 3. כיון שהפעולה החשמלית שנעשית אינה כרוכה בהדלקה של חוט להט, הדבר קל יותר, כיון שלדעת רוב הפוסקים האיסור מדרבנן ולא מדאורייתא. 4. כיון שהפעלת המחשב אינה נעשית מיד עם פתיחת הדלת, הדבר קל יותר, כיון שלדעת רבים נחשב הדבר לגרמא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-25 21:36:21
אבלות בשבת
בס״ד ברכה ושלום. האם מותר לאיש בשנת אבל על אמו (אחרי השלושים), להשתתף עם משפחתו בסעודת שבת גיבוש של משפחות מתפללי בית הכנסת של קהילתו? בסעודה זו ישתתפו משפחות מתפללי בית הכנסת, ואחרי הסעודה יהיה עונג שבת בשירה וזמרה. מהו העיקרון ההלכתי לאבלים בשבתות השנה אחרי השלושים? האם יש הבדל בין אם האבל אשכנזי או ספרדי? אשמח לדעת גם את מקורות ההלכה לתשובתכם אודה.
נקודה זו אינה ברורה לי מספיק בסוגיית אבלות. מצד אחד אין אבלות בשבת, אך מצד שני נראה שגם בתוך השנה דוקא אבלות בפרהסיה אסורה, אבל כאשר אין האבלות בולטת יש להחמיר, ובמיוחד כאשר מדובר על סעודה שהשמחה בה בולטת. ולכן היה נראה לומר כך: אם יבלוט שאינך נמצא בסעודה בגלל אבלותך, מותר להשתתף בה, אבל אם לא כל המשפחות משתתפות ואינכם משפחה מרכזית, ממילא מכיון שלא יבלוט שאינכם נמצאים, אין זו אבלות בפרהסיה ואסור להשתתף בה. גם אם ע"פ המבואר תחליטו שמותר לכם להשתתף בסעודה, מ"מ לגבי העונג שבת יש יותר מקום להחמיר, גם כי הוא מיוחד לשמחה, וגם כי פחות ניכרת הסיבה כשהולכים אחרי הסעודה, כך שאין זו אבלות בפרהסיה.
הלכה למעשה, כיון שאיני בטוח לגמרי, איני מורה לך לעשות כך, אלא תשאל מישהו נוסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-23 21:51:56
אוטובוס
שלום הרב, מה הדין אם אישה מעוניינת לשבת לידי באוטובוס? ומה הדין אם היא כבר התיישבה? והאם יש חילוק בין גבר שמתיישב ליד אישה ואישה שמתיישבת ליד גבר?
מותר לשבת באוטובס איש ליד אישה, ומי שבאופן אישי הדבר מפריע לו וחושש להרהור עבירה, ישב במקום אחר. ומי שנכנס לאוטובוס שיש בו מספיק מקומות ישיבה, לא יתיישב לכתחילה ליד אישה, כיון שאין הדבר נראה מכובד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-22 07:07:43
שירים
שלום הרב, רציתי לדעת אילו שירים נחשבים שירים שאסור לשמוע? ומה זה שירי עגבים? האם שיר שגבר שר על אישה והכל במילים יפות גם אסור? ומה עם גבר ששר על אישתו? תודה רבה
שירי עגבים אלו שירים שמעוררים ליצר תאוות עריות והרהורים רעים. וכן כל שיר שמעורר ליצר הרע, אסור לשמוע אותו. כמו כן יש שירים שאינם מעוררים ליצר הרע, אבל מאוד לא מכובד לשמוע אותם בגלל תוכנם המכוער וכד'. גם שירים כאלו אסור לשמוע. שאר השירים מותרים גם אם יש בהם מילות אהבה באופן מכובד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-11 11:52:32
קריאת ספרי מינים
האם מותר לקרוא את הספר הארי פוטר? והאם יש בזה משום איסור קריאת ספרי מינים שר"ע אוסר במסכת סנהדרין
אין בזה איסור קריאת ספרי מינים, אבל יש בזה איסור חמור אחר, והוא איסור ביטול תורה. לצערנו איסור זה נשכח מהאנשים כיון שאין לו גדר מדוייק וברור של שעות, אלא גדר כללי, והוא, שכל שעושה דבר שאין בו צורך נחשב הדבר לביטול התורה (כפי שכתוב בפניני הלכה ליקוטים א פרק א- המאבד את זמנו לבטלה מעבר למה שכל אדם צריך לנוח ולהינפש, הרי הוא עובר על איסור ביטול תורה. וכפי שאמרו חכמים (יומא יט, ב): "וְדִבַּרְתָּ בָּם- בם ולא בדברים אחרים"). וגם אם עושה דברים שיש בהם צורך, מכל מקום חייב ללמוד זמן חשוב כל יום (זו הדעה הכי מקילה בגדר ביטול תורה!).
לפי זה, כיון שאין בקריאת ספר עב כרס זה שום ערך, ממילא אין בו צורך, וממילא קריאתו שעות על גבי שעות היא עבירה של ביטול תורה. וגם אם יאמר אדם שבכל מקרה לא ילמד תורה בזמן הזה (או משום שרוצה להנות מעט וכד' או משום שמדובר על אישה שאינה מצווה בגדרי לימוד תורה כגבר), נאמר לו שלפחות יקרא ספר שיש ממנו תועלת. ברוך ה' יש כיום ספרים רבים שיש בהם תועלת, או תועלת של מידע, או של הסטוריה, או של שאר רוח ומידות וכד', ולכן אין זה נכון וראוי לקרוא ספר שאין בו שום תועלת, גם כשאין בדבר איסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-10 19:55:39
גניזה
שלום. אני עיוור מלידה. יש לי שאלה, לגבי כתב ברייל. ספרי קודש המודפסים בכתב ברייל, כגון סידורים, גמרות וכדומה, טעונים גניזה?
יש בזה ספק, ונכון להחמיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-10 04:59:26
חיי אישות
שלום הרב, אני שלושה חודשים אחרי לידה וביחסי אישות אני מאוד סובלת אחרי זה ויכולה להיות במיטה כמה שעות. ולכן הגוף כל הזמן דוחה את היחסים מטראומה של כאב. האם מותר שהבעל יגמור בחוץ בשביל השלום בית? מאוד קשה לבעלי בלי יחסים ולי מאוד קשה בגלל הכאב. תודה רבה
לפעמים הבעיה היא שהמקום רגיש והכנסת האיבר מכאיבה, ואזי הפתרון הוא להזריע בפתח הנרתיק. לפי מה שאת אומרת נראה שלהבנתכם הבעיה היא ההזרעה, ואזי הפתרון להזריע בפי הטבעת. פתרון זה אפשרי כמובן רק באופן זמני (כמבואר בספר שמחת הבית וברכתו. אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה). חובה להתייעץ עם רופא נשים מה גורם לכאב ומה אפשר לעשות כדי להקל עליו, כגון משככי כאבים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-07 00:13:54
שמירת הברית
שלום לרב, נער בגיל ההתבגרות שלצערינו הרב הוציא שכבת זרע לבטלה – האם חלים בו שינויים פיזיולוגיים מסויימים ומהם? האם הם ניתנים לשינוי? והאם הרב ממליץ לדבר עם נערים בגיל הזה לפני ולהזהיר אותם מפני זה או לא? תודה רבה.
לא שמעתי על שינויים פיזיולוגיים מהעניין.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-06 19:06:11
מלווה מלכה לאחר הבדלה
האם מותר למי שעשה הבדלה לאכול מיד לאחר מכן סעודת מלווה מלכה על פת (מצד זה שמלכתחילה אין לשתות לפני סעודת פת)? במידה וכן, האם לברך ברכה אחרונה על היין / מיץ הענבים?
הבעיה שיש בסעודה מיד לאחר הבדלה היא רק אם שותה מהיין גם בתוך הסעודה, אבל אם לא עושה כן, לכל הדעות מברך על היין מעין שלוש לפני שסועד כיון שלא בא לפתוח את התאבון אלא למצוות הבדלה (שו"ע,רצט; שועה"ר רצו,יד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-06 16:47:28
פניני הלכה
שלום לרב, אני רוצה להביע את הערכתי הרבה לסדרת פניני הלכה, שכן היא מבארת בצורה נפלאה את ההלכות דרך ענייני האמונה ועקרונות המחלוקות עד למעשה. אני חייל בצבא, ופתחתי קבוצת וואצאפ בה חברים כמה מחבריי ואני שולח כל יום הלכה מתוך פניני הלכה (דרך האפליקציה של פניני הלכה). האם זה בסדר מבחינת זכויות יוצרים?
בסדר גמור. יגדיל תורה ויאדיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-05 10:04:19
שימוש במעשר כספים
שלום הרב. האם ניתן להשתמש בכספי מעשר כספים על מנת לקיים סעודת עניים? תודה רבה.
כספי מעשר נועדו לעזור לעניים ולעמלי תורה באופן ממשי, ואילו סעודת עניים נועדה לשמח אותם בגיוון המאכלים. מה גם שלא תמיד כל האנשים שבאים באמת עניים. לכן לענ"ד לכת' נכון שלא להשתמש בכספי מעשר לסעודה זו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-02 20:41:52
סדר עדיפויות
שלום הרב. הבנתי מספר "שמחת הבית וברכתו" שאם בשגגה יצא זרע עוד לפני החיבור, אין בזה עוון. אך שאלתי במקרה זה היא מה עדיף, האם עדיף לנסות להתחבר כמה שיותר מהר (אם האישה מוכנה לכך), גם אם יהיה זה בעוד האור דולק ועדיין לא מכוסים, או שגם במקרה זה לא להתחבר במצב של אור ולא מכוסים, גם אם זה יגרום שכמעט כל הזרע ייצא בחוץ עד שיספיקו לכבות את האור ולהתכסות.
לנסות להתחבר כמה שיותר מהר באור בלי כיסוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-01-02 13:43:37
כלי שני בשבת
שלום רב, שאלתי הינה בנושא כלי שני בשבת. בספר כתוב שכלי שני מעיקר הדין מותר, אך בגלל שיש מאכלים קלי בישול שיתבשלו בכלי שני, ורק כאשר ידוע במפורש שהמאכל אינו מקלי הבישול – אפשר לשים אותו. אני מודע לכך שבהמשך הרב כותב שרוב הפוסקים קבעו שאסור להכניס לכלי שני מאכל שאינו עבר בישול, אך שאלתי עוסקת במה שהרב כתב על מאכלים שאינם מקלי הבישול – מים ושמן. אם למשל אמזוג מים רותחים ממיחם לכוס שתיה בכמות של שלושת רבעי כוס, ואוסיף לשם כמה טיפות מים, האם הם לא יתבשלו? שמן מובן לי אבל אייך מים נחשבים כלא קלי בישול, הרי הנושא הבא הוא מים חמים שנמזגו מכלי ראשון לכוס רטובה ומבשלים את הטיפות. אשמח לתשובה, בכבוד רב אהרון
חכמים ידעו ששני נוזלים אלו אינם מתבשלים בכלי שני. ולכן ברגע שהמים הרותחים בכלי שני מותר ליתן לתוכם טיפות מים קרות. ומה שדנו לגבי כוס רטובה הוא משום שמדובר על עירוי מהמיחם ישירות לכוס, וזה עירוי מכלי ראשון ולא כלי שני.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-31 19:26:33
קילוף שפתיים בשבת
לרב שלום, לאחרונה יש משהו שמפריע לי והוא שבשלב מסויים ביום השבת נוצרת כאילו שכבה לבנה על השפתיים שלי (ייתכן שזה עור רטוב של השפתיים, ככל הנראה העור נרטב ומתקלף) כך שזה נראה ממש לא אסתטי ולא יפה. אני מכיר את ההלכה שחכמים התירו בשבת לקלף בשינוי עור כזה במקרה של צער אם העור פרש ברובו. מה נחשב צער לעניין זה? וכן לפעמים קשה לי לקבוע אם רוב העור התקלף או לא, מה ניתן לעשות במקרה כזה? תודה רבה.
מה שאתה אומר שבמקום צער מותר, זה דוקא לגבי ציפורן שנתלשה רובה, אבל לגבי עור אסור אפילו נתלש רובו ומצטער (שו"ע שכח,לא, ח"א כא, ד, שש"כ יג,נד, פנה"ל יד,ב). כמו כן ההיתר הוא דוקא במקום צער הגוף (דוקא צער ולא כשרק מטריד) ולא במקום של מראה לא יפה. אני מציע לך לשים על השפתיים שמן זית, שכיון שהוא נוזלי מותר לשים אותו גם בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-30 22:53:00
תהילים בלילה
שלום וברכה שמדליקים בלילה נר לעילוי נשמת צדיק האם מותר לומר אחר כך תהילים?
מותר, שכן קריאה זו של תהילים אינה כלימוד תורה שיש שנהגו שלא ללמוד פסוקים בלילה, אלא היא כתפילה שמותרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-30 21:26:36
מעשרות
רציתי לדעת בקשר למעשרות אני לא עובדת ומקבלת קצבת נכות מהממשלה פלוס עזרה כספית משני ארגונים (גרושה הגרה לבד בשכירות בקנדה הייתי עד לפני כשנה בערך נתמכת על ידי ביטוח לאומי כי יצאתי בלי כלום חוץ מחפצי האישים מהבית) הרב שלנו אמר שאם אני נתמכת ועוזרים לי אני לא חייבת במעשרות ואני יודעת שגם בן אדם עני חייב במעשרות עד עכשיו עישרתי מכל מה שקיבלתי אקסטרא (שני הארגונים שעוזרים לי כספית ומהחזרי מס או עזרה כספית בחגים וכו) ובתמיכת קיצבת הנכות לא נגעתי האם אני צריכה לעשר מקיצבה הזו גם תודה מראש מזל
אמנם יש אומרים שגם עני חייב במעשר, אבל להלכה עני חייב בנתינת צדקה אבל פטור ממעשר.
עני הוא אדם שיש לו צרכים בסיסיים בלבד, אבל מי שיש לו מעבר לכך אינו עני. ולכן מי שיש לו למשל כמה סוגי מאכלים וכמה סוגי ממרחים ויכול להרשות לעצמו לשתות פעמיים ביום קפה עם עוגה למשל, אינו עני. וכן אם המקרר שלו לא ישן מאוד, והמזגן לא ישן מאוד, אינו עני.
לפי זה את צריכה להחליט האם את עניה או לא. אני מעריך שברוך ה' בזכות העזרה הכספית שאת מקבלת אינך עניה. אם אני צודק, טוב את עושה שאת נותנת מעשר.
לפי ההלכה מי שמחוייב בנתינת מעשר, צריך לתת מעשר מכל כסף שנכנס לחשבונו. ולכן את צריכה לעשר גם מקצבת הנכות, שהרי זה כסף שנכנס לחשבונך כל לחודש כמו משכורת.
בעזרת ה' בזכות נתינת המעשר, תזכי לתוספת הברכה שהבטיחו חז"ל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-29 00:31:43
יולדת
שלום הרב, כמה זמן לאחר הלידה אישה נחשבת יולדת לעניין צומות? באילו צומות מדובר? וזה משנה אם היא מניקה או לא?
עד שלושים יום מהלידה פטורה מכל הצומות שקבעו חכמים (כלומר חייבת רק בצום יום כיפור). עברו שלושים יום והיא מניקה, פטורה מהצומות הקלים, חוץ מט' באב ויום כיפור. אם לא מניקה: לדעת רוב הפוסקים חייבת לצום משעברו שלושים יום מהלידה, ויש אומרים שפטורה עד שנתיים מהלידה. ולמעשה הרוצה להקל עד שנתיים יש לה על מי לסמוך, וק"ו אם היא מצטערת מהצום באופן מיוחד, יכולה להקל.
כל זה מובא בספרו של הרב מלמד פניני הלכה זמנים, ניתן לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-28 06:34:17
מצוות כתיבת ספר תורה – הגדרת "רכוש פנוי"
לגבי מצוות כתיבת ספר תורה – הרב מלמד כתב (ליקוטים א, ג, ד) על פי האגרות משה, שהחיוב חל רק אם העלות היא פחות מעשירית מהרכוש הפנוי. מה נקרא "רכוש פנוי" לצורך העניין? למשל, אדם שיש לו כסף נזיל, אלא שהוא חוסך אותו לצורך קניית בית, חתונת הילדים וכד', האם בינתיים הכסף נחשב פנוי?
כסף פנוי הכוונה לכסף שאינו צריך אותו לדברים חשובים כדוגמת הדברים שציינת, שכן אם צריך אותו לדברים חשובים כחתונה ולימודי ילדיו או לקנות דירה, אזי אמנם לא משתמש בכסף עכשיו, אבל אי אפשר לומר עליו שהוא 'פנוי'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-27 20:41:42
שמירת נגיעה לחובשים
הרב מלמד שלום וברכה אני חייל במחלקת ביניש בחטיבת כפיר ונתקלתי בבעיה במהלך יום רענון לחובשים כשהגיעה אלינו מדריכה להעביר את הרענון לחובשים במהלך הרענון היה צורך לפתוח וריד וכאשר פתחתי את הוריד לחופל שלי המדריכה העירה לי איך לעשות את הפתיחת הוריד והוזיזה לי את היד כדי שאני אצליח לפתוח את הוריד. עכשיו 2 שאלות יש לי 1 האם יש בעיה הלכתית לכתחילה לזה שיש מדריכה לרענון ואם יש האם אני צריך לסרב לעשות את הרענון 2 האם יש בעיה שהיא נגעה בי כדי לתקן אותי? כי מה שאני יודע שמותר לאחיות לביא זריקות לגברים כי הם עסוקות בעבודתם… תודה מראש
התשובות באתר הם של רבני הר ברכה ולא של הרב מלמד.
1. זה לא בסדר ששלחו חיילת למחלקת ביניש. הדבר מראה על זלזול של המערכת, וצריך להעיר להם על כך. אמנם לא נראה שהדבר חמור בכדי לסרב.
2. אסור לה לגעת בך. מה שהתירו זה לצורך רפואי ממשי. מעתה תחשבו על דברים כאלו מראש ותדרשו מדריך. אם תעמדו על כך, תקבלו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-27 18:16:31
אי מתן פיצויים למפוני גוש קטיף
שלום הרב,רציתי לדעת מה דעת התורה בנוגע לאי מתן פיצויים למפוני גוש קטיף.הרי אם יש מעמד למדינה של מלכות ברשותה לקחת רכוש מהתושבים. תודה!
מעמד המלכות כפוף לחוקי המלכות שהמדינה עצמה קבעה. כידוע לפי חוקי המדינה אין היתר לקחת מאדם רכוש. כמו כן לפי חוקי המדינה יש חובה לפצות את מפוני גוש קטיף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-20 13:44:27


