חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
תפילת הדרך
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת אם אנחנו עושים, למנהג ספרדים, תפילת הדרך כשאנחנו נוסעים מירושלים לנתב"ג (שדה תעופה) ? מתי אנחנו צריכים לעשות תפילת הדרך ? תודה על הסברים כל טוב
אין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים כמבואר בפניני הלכה ליקוטים ג' י,ח, אלא על כל דרך של יותר מפרסה יש לברך. מתי? כשיוצא מהעיר, כמבואר שם,ט. (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-26 10:29:52
קידוש בשבת
שלום כבוד הרב!!! אם הייתי מוכרך לקדש על החלות בשבת. האם זה מוציא ידי חובה גם את המשקים שבתוך הסעודה או רק את האוכלים?- לדעת האשכנזים!!! תודה
ברכת הפת פוטרת את כל המשקים חוץ מיין מפני חשיבותו, ולכן במקרה שלך אם אתה שותה יין בסעודה, צריך לברך עליו. אין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים. כמבואר בפניני הלכה ברכות ג,ו (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של הישיבה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-26 10:11:56
רפואה והלכה
שלום וברכה ושפע טוב נשאלתי מאחד בני הקהילה שלנו ברעננה (קהילה של עולי אמל"ט וספרד) אם רופא שהוא כהן יכול לעבוד כפטולוג אשמח לדעת חוות דעתכם ברגשי תודה ובברכת שבוע טוב הרב מערבי עורך פניני הלכה בספרדית
שאלתי בשבילך את הרב מלמד, וכתב לי כך- "אינו יכול לעבוד בכך, כי הוא צריך כל הזמן להיטמא למתים בלא פיקוח נפש".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-26 09:12:07
בית כנסת
שלום הרב! בבית כנסת שלי אחרי התפילה יש שיעור שנשים מהעבירות לגברים האם זה מותר? אם כן איפה כתוב את זה?
מותר להיות בשיעור או שיחה של אישה אם הדבר מקובל באותה חברה. אבל בבית הכנסת אין זה מקובל כלל בשום חברה, וקל וחומר שלא כמה נשים שמעבירות לגברים, וממילא הדבר נחשב לפריצה של חומת הצניעות, ולכן אין להשתתף בשיעור כזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-25 14:05:33
שבת
שלום, אם יש לי פירות מאותו מין שחלקם טובים וחלקם מתולעים אבל ברמה שאפשר לאכול חצי מהפרי ולזרוק רק את החלק המתולע, האם שייך בזה בורר? אם כן זה דאורייתא או דרבנן ?
אם חלק הפרי שאינו רקוב הוא חלק חשוב באופן שלא יזרוק את כל הפרי בגללו, אין בזה איסור בורר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-25 13:37:25
גריבת גרביים
האם יש עניין בלכסות את כף הרגל (היינו ללכת עם סנדלים בלי גרביים) שכל שאר הרגל מכוסה בטייץ??
כיסוי כף הרגל תלוי במנהג. במקום שנהגו לכסות צריך לכסות, ובמקום שלא נהגו לכסות לא צריך לכסות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-24 14:39:19
קידוש בשבת
שלום כבוד הרב!!! אני אשכנזי . ורוצה לשאול: כאשר עושים קידוש בבית הכנסת בשבת, האם חייבים לשתות את היין אחרי ששומעים את הקידוש ? ואיזה השלכות יש לזה? אם לא שתיתי אני צריך לברך על שתיה אחרת ?
המקדש צריך לשתות מלא לוגמיו ושאר השומעים לא חייבים לשתות. מי שטעם מהיין בשעת הקידוש (אפילו לא מיין של המקדש, אלא מיין שהיה לפניו בשעת הקידוש) פטר כל שתיה שישתה באותו מקום, ומי שלא שתה צריך לברך על השתיה שהכל.
עיין בכל זה בפניני הלכה שבת א' הלכות קידוש (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-24 09:46:02
זרע לבטלה
שלום כבוד הרב, אני נשוי עם ילדים . אשתי ואני בגילאי 50. כבר שנתיים ורוב הזמן ביחסי אישות עם אשתי לפני המעשה יש לי שפיכות מוקדמת. האם זה נקרא זרע לבטלה ? ואם כן האם יש להימנע ביחסי אישות או להמשיך בתקווה שזה יחזור להיות בפנים. תודה על תשובתך
אם לא בטוח שיהיה הזרע בחוץ, הרי זה בגדר 'אינו מתכוון', ואין בזה איסור, כמבואר בספרו של הרב מלמד שמחת הבית וברכתו ב,10 (אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה). באופן פשוט, אם תקפיד לא לקרב את האבר שלך לגוף של אשתך עד הביאה עצמה, ואולי אף תשאר עם תחתונים, אני מעריך שאין וודאות שיצא זרע. כמו כן יש אפשרות להזריע בגוף האישה כבר בשלב מוקדם, ואחר כך לשמח אותה כראוי. אם כל זה לא עוזר, אפשר באופן זמני לסמוך על המקלים ומתירים בדרך אקראי הזרעה תוך כדי שהאיבר נוגע באישה אף שאינו בתוך גופה.
כמובן שאתה חייב לגשת למטפל מיני לטפל בעניין, כדי שתוכל לקיים את מצוות עונה כראוי (מלמדים כיצד לחזק שרירים מסויימים באזור האבר). בינתיים אולי משחת אלחוש תוכל לעזור באופן זמני. זו משחה שמורחים על האיבר ומפחיתה את רגישותו. רוכשים אותה בבית מרקחת ללא מרשם, יש לבקש משחה להפחתת כאב (הכי טוב לומר את הסיבה האמיתית כדי שהרוקח יבין מה הוא צריך לתת. הם ודאי מכירים את העניין).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-23 21:23:10
שבעת נקיים
שלום וברכה. אשתי מתמודדת עם קנדידה (פטריה הגורמת לגרד, שרט, קושי ביחסי אישות, דימום לעיתים) כבר מספר שנים. נפסק לה בעבר לפסוק בטהרה ולבדוק פעם אחת או פעמיים בשבעה נקיים. היא פסקה בטהרה ובדקה בדיקה אחת נקיה. ביום למחרת, הרגישה את הקנדידה, התאמצה בשירותים, ובעת הניגוב ראתה דם על הנייר.. היא בדקה שוב בעד בהמשך היום והבדיקה היתה נקיה. האם יכולה לתלות הדם שראתה במכה (קנדידה)? תודה.
כן, אפשר להקל משום שהנייר של השירותים אינו מקבל טומאה, וממילא הרואה עליו כתם אפילו גדול מגריס מותרת.
לגבי דיני תליה יש מחלוקת בין השו"ע לרמ"א האם ניתן לתלות בשלושת הימים הראשונים של ז' נקיים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-22 13:27:03
לחיצת יד לגבר מפאת נימוס
שלום כבוד הרב, אני עושה שירות לאומי במשרד החוץ. לכתחילה הבהרתי לחברי האגף העובדים עימי כי אני שומרת נגיעה והם מכבדים זאת, אך לעיתים יוצא שאנשים זרים מכובדים מגיעים מבחוץ – שגרירים, מנכלים וכו' בד"כ הם לא ישראלים\יהודים ולא מכירים את המושגים. האנגלית שלי אינה במיטבה ולכן אין לי אפילו היכולת להתנצל ולהסביר, לכן במקרים האלו אני כן לוחצת את היד מתוך ידיעה ברורה שזה לא הדבר הרצוי אך אין לי ברירה מול זה. האם זה מותר?
כן, זו נגיעה שאינה של חיבה שמותרת במקום כבוד הבריות. אך תנסי כמובן לא להקלע לסיטואציה כזו שמובילה לשליחת היד של הגבר כלפייך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-21 12:40:07
תפילת 18
שלום הרב רציתי לדעת האם מותר לברך בברכת החזירנו בתשובה שלמה להוסיף הנוסח פלוני בן פלוני כי ימינך פשוטה לקבל שבים וגם בברכת רפאנו יש בסידור עבודת השם נוסח ארוך יותר מהרגיל יהי רצון מלפניך שתרפאני פלוני בן פלוני רפואה שלמה בנפש ובגוף . האם מותר להסויף את הנוסח המאורך באופן קבוע
לדעת רבים טוב שהמתפלל יוסיף בקשות משלו בתפילה, מפני שהתפילות האישיות שאדם אומר בלשונו, יוצאות מעומק הלב ומעוררות את הכוונה. אמנם שני סייגים נאמרו בזה: 1. שלא יעשה כן באופן קבוע, כדי שלא יראה כמוסיף על הנוסח שתקנו חכמים (ערוה"ש קיט, ב). 2. אין להאריך בבקשות פרטיות בתוך התפילה, מפני שעיקר נוסח התפילה מכוון לענייני הכלל, וכשמרבים בבקשות פרטיות, האופי הכללי שלה מתבטל. אמנם אחר שיסיים את הברכות ויאמר 'יהיו לרצון' שלפני 'אלוקי נצור', יכול להרבות בבקשות פרטיות, שכל מה שהוא אומר שם כבר אינו מעיקר התפילה, אבל הוא תוספת השייכת לתפילה, שכל זמן שלא פסע שלושה צעדים לאחור, עדיין הוא עומד לפניו יתברך בתפילה (שו"ע או"ח קיט, ב, מ"ב קיט, יב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-20 18:40:51
קריאת שמות לקריאה בתורה
א. מהם הכללים לבחירת שם לתינוק על פי עיקר הדין ? אדם קיבל בברית שלו 2 שמות. בנוסף לכך, הוא קיבל עוד שתי שמות בעקבות מחלה שקיבל בעת ילדותו. אך בחייו קוראים לו רק בשם אחד. ב. בכלל, האם לפי ההלכה יש עניין לקרוא לו בכל שמותיו ? ג. בעת העלייה לתורה האם הוא צריך להגיד לגבאי את כל שמותיו ? תודה רבה !
- אין בבחירת שם לתינוק כללים ודינים. מה שכדאי זה שאם זו בת שיהיה שם מובהק של בת, ואם זה בן שיהיה שם מובהק של בן.
- מידי פעם טוב לקרוא בשם המלא. אפשר להסתפק במנהג שבעת העליה לתורה מקובל שקוראים בשם המלא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-20 09:03:05
פיג'מה מכובסת בתשעת הימים
בעניין לבישת בגדים מכובסים בתשעת הימים: האם דין פיג'מה כדין בגדים רגילים (ש"מכינים" לפני כן, ובדיעבד אפשר לזרוק על הרצפה ולדרוך), או כדין לבנים וכד' (בהם מעיקר הדין אין צורך)?
כדין בגדים רגילים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-18 19:32:07
מולטי ויטמין
שלום הרב קניתי ויטמין מחו"ל וראיתי שאחד מרכיביו זה oyster extract שזה צדפות השאלה אם מותר לקחת את המולטי ויטמין ? האם זה כשר
אם אין לכדור טעם טוב, מדינא לא צריך כשרות, ומותר לקחתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-18 13:38:11
שמירת נגיעה
בס"ד שלום לכבוד הרב. לצערי הרב דודה שלי נפטרה לא מזמן ממחלה בגיל צעיר. יש לה ילדים, בערך בגיל שלי,שהם בעצם בני דודים שלי. ביתה הגדולה טיפלה בה במסירות עצומה ובאופן כללי כל המשפחה ממש האמינה ברגעים קשים וכולם, בפרט בת דודתי הנ"ל, מאוד שבורי לב ולא מעכלים. אני ממש מנסה לנחם אותם ולדבר על ליבם, אך בשל שמירת נגיעה אני מרגיש ריחוק מסויים מבנות דודתי והעדר מסויים בדיבור עימן ובחיזוקן. מה הרב מציע לעשות בעניין? תודה רבה!
אין היתר של נגיעה בשום אופן. העזרה הכי גדולה היא שמיעת צערן ברוב עניין. נשים במצב כזה בדרך כלל רוצות הרבה לדבר, ולא תמיד יש מי שישמע אותן. לכן זו מצוותך וזכותך הגדולה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-18 09:57:56
המלאך גבריאל הוא ג'יבריל?
כבוד הרבנים לפי ספרי ההסטוריה והקוראן, נתגלה "המלאך גבריאל" (ג'יבריל כפי שכונה בקוראן) למוחמד, הכתיב לו את הקוראן, העלה אותו לשמים לפגוש את משה וישוע בתופעה שנקראת " המיראז' " על סוסו "אל-בוראק" ממכה למסגד הקיצון (אל-אקצא) בירושלים, וזאת לפי אמונת האיסלם. האם זה אותו המלאך גבריאל מארבעת המלאכים? אם כן אז למה הוא מוצב בקטגוריה הזו ביחד עם מיכאל, רפאל ואוריאל, שהרי בכך הוא יצר את מוקד הרשע בעולם עד היום רחמנא ליצלן ?
אני המום מהשאלה. אתה באמת חושב שזה היה??? אז מה אם זה כתוב בספרי ההסטוריה והקוראן??? זה שקר!!! מישהו ראה את זה? מישהו יכול להעיד שכך היה? שום מלאך לא התגלה למוחמד! הוא היה רשע. איזה מלאך יתגלה לרשע?! אם היה זוכה, במקרה הכי טוב שלו, היה מתגלה אליו מלאך המוות. רק בתורתנו הקדושה הדברים מתועדים לעיני כל ישראל ולעיני הגויים באופן שלא ניתן לערעור (מעמד הר סיני, מכות מצרים, קריעת הים וכו'), הגויים לא יכולו להכחיש את המובא בתורה (למרות שהיו נסיונות באסלם לכך, אך הם נכשלו ע"י המוסלמים עצמם), אז בקנאתם, או שסלפו אותה, או שהוסיפו עליה דברים כדי שתתאים להם. יש עוד הרבה שטויות שכתובות בספרי ההסטוריה ובעיקר בקוראן, אני מציע לך לא להיות כל כך תמים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-17 21:11:26
שאלה לגבי למידת פסנתר לבת
לרב שלום וברכה, בתי לומדת פסנתר (הייתה לי שאלה אם היא יכולה להמשיך והרב אמר לי שכן ואין בעיה). יש לי שאלה נוספת: התברר לי כי התווים עצמם (הסימון נכתב ע"י נזיר), והשמות עצמן (דו רה וכו') נכתבו עפ"י הברות ראשונות של מזמור שנכתב עבור יוחנן הקדוש והכנסייה (לדוגמא: סי – סיינט יוחנן – כלומר יוחנן הקדוש). שאלתי, האם אין בעיה בקריאת התווים ולמידתם במהלך לימוד הבת את המוזיקה. תודה מראש על תשובתך אלדד
אין זה משנה מאיפה הגיעו הדברים, אלא מה הם מייצגים היום, וכיון שאינם מייצגים משהו נוצרי מובהק, מותר (וכפי שכתבתי לגבי השירים שמותר "משום שמנגינות אלו השתרשו בעולם בתור מנגינות רגילות שאינן קשורות דוקא לכנסיה").
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-17 14:00:22
מלגת בית מדרש
האם מותר למי שלומד במכון לב תואר אקדמי, ללמוד במסלול בית מדרש בבוקר ולקבל מלגה על כך ?
כן, כך עושים גם אצלנו. אם השאלה מצד קבלת כסף על לימוד תורה, עיין בזה בפניני הלכה ליקוטים א פרק א, יח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-17 11:12:44
מצוות עונה מול תפילה במניין
מהי העמדה ההלכתית כשעומדת מצוות עונה בלילה מול תפילה במניין בבוקר ? חשוב לציין ששעות השינה בלילה קריטיות כדי לפעול היטב למחרת. תודה ויישר כוח
באופן חד פעמי אפשר להקל. אין להסתכל על התפילה במניין רק כחובה דרבנן, אלא כעניין כולל יותר, כמבואר בפניני הלכה. וכיון שברוב רובם של הפעמים ניתן לסדר את מצוות עונה יחד עם חובת התפילה במניין, יש לעשות כך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-17 05:50:33
בורקס בשר
שלום, הרב כתב שעל בורקס בשר מברכים המוציא, רק במידה והבצק הוא בצק של לחם, אבל במידה והבצק הוא נילוש, מברכים עליו מזונות. אומנם הילקוט יוסף כותב כך, אבל במשנה ברורה ובשאר אחרונים לא משמע כך, והגדר הוא שאוכלים אותו כדי לשבוע, אז מנפק"מ ממה עשוי בבצק. תודה רבה
אכן מה שחשוב זה האם הרגילות לאכול את המאכל כדרך שאוכלים לחם או שהרגילות היא לאוכלו כדרך שאוכלים שאר מאכלים. אבל במציאות חוץ מחלה מתוקה אין כיום מאכל שעונה על אחד משלושת הגדרים (נכסס, מתוק, ממולא) ולמרות זאת רגילים לקבוע עליו סעודה כלחם. וכן לגבי בורקס בשר, כיום אין הדרך לקבוע עליו סעודה כלחם, ולכן רק האוכלו כדי לשבוע ואוכל ממנו שיעור שביעה, עלה מדרגתו למדרכת הלחם ומברך עליו המוציא, אבל אם לא קובע עליו את סעודתו אלא אוכלו כדרך שאוכל שאר מאכלים, ברכתו מזונות (אין לי פנאי כעת לבדוק מה משמע במ"ב ובאחרונים ספציפית לגבי בצק עם בשר, אך מה שחשוב זה שהפרטים יסתדרו עם הכללים, ואם מוצאים סתירה ביניהם, לא הבינו נכון. ולכן אין זה כל כך משנה מה כתוב בספרים על כל מאכל, אלא אחרי שהבנו היטב את הכלל, אנחנו יכולים להחליט לבד האם דין המאכל כדין פהב"כ או כדין לחם).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-06-15 11:33:45


