חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פסח
שלום האם צריך להכשיר את המגב שאיתו גורפים את המים בכיור? האם צריך להכשיר את כלי מייבש הסכו"ם?
לא. לא בלעו חמץ רותח. רק לוודא שהם נקיים מכל פירור חמץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-08 05:03:32
שריפת עיסת חלה
פרק יא סימן ה "כיוון שאסור לאכול את החלה, צריך לשרוף אותה, כדי שלא יכשלו באכילתה" שאלה: אם שורפים את העיסה בתוך התנור, כמה זמן זה צריך להיות שם באיזה מעלות? דהיינו האם די שהעיסה שחור מבחוץ או שכולה צריכה להיות נשרף גם מבפנים? תודה
כיון שמדובר על כמות קטנה מאוד, לא שייך בה 'בחוץ' ו'בפנים', אלא שתשרף כולה לגמרי. אם יש קושי בזה, ניתן לזרוק אותה לפח בתוך שקית בלי לשורפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-08 04:31:41
זמן בירכת הלבנה.
עד מתי אפשר לברך בירכת הלבנה החודש.ניסן
פניני הלכה זמנים א, יח – מי שלא הספיק לומר את ברכת הלבנה, לכתחילה יאמר אותה עד תחילת ליל י"ד, ובדיעבד יכול לאומרה עד סוף ליל ט"ו, שעד אז הלבנה עדיין במילואה, אבל אחר כך היא מתחילה להתמעט.
ניתן לקרוא מהספר מתוך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-07 18:08:44
פסח
שלום הרב, השנה שבעקבות הקורונה אין אפשרות להתפלל במנין בליל הסדר האם בכל זאת אומרים הלל בברכה בתפילת ערבית?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-07 17:54:16
פסח
שלום. 1)הכשרתי את הכיריים אינדוקציה שלנו, ואז נזכרתי שיש כלים שלא הגעלתי, האם אפשר להגעיל עם סיר על הכיריים כרגיל? 2)ניקינו את פלטת השבת, אך נשארו עליה עדיין לכלוכים, האם אפשר להכשיר אותה(כמו שהרב מלמד כותב) בלי לעטוף בנייר אלומניום(התפרסמו כל מיני סרטונים שהראו שלעטוף פלטה עם נייר כסף עלול להיות מסוכן) תודה
- כן. תמים במים שבסיר מעט סבון.
- אם הלכלוכים שחורים ומפוייחים, ניתן להקל. אבל אם לא, יש לכסותה. לגבי הסיכון, אינו סיכון כזה שאסור לכסות, אלא שצריך משנה זהירות לגבי המגבות ששמים על הסירים שעל הפלטה, כיון שאם יגעו בפלטה עלולות להישרף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-07 13:16:21
טבילת כלים
שלום וברכה לאור המצב מה ניתן לעשות עם כלים שצריכים טבילה?
למכור לגוי דרך האתר של מכון צומת
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 18:21:27
סעודה בשרית בחול המועד
בהלכות חול המועד נכתב (מועדים י,ג) "מי שאכילת שתי סעודות בשריות ביום מכבידה עליו, יאכל באחת משתי הסעודות מאכלים אחרים שמשמחים את ליבו". האם לדייק מכאן שסעודה בשרית אחת כן חייבים לאכול, גם אם זה מכביד?
לא. בכל מקרה אין חובה לאכול בשר בחול המועד אלא מצווה. רק ביום טוב זו חובה. ואם לא משמח אין חובה ואין מצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 18:10:44
הכשרת כלים לפסח
שלום רב, למן הסר הספק, ברצוני לוודא נקודה מסוימת בנוגע להכשרת כלים לפסח. ניקח סיר גדול של חמץ בו מבשלים בשר בדרך כלל. נרתיח מים עם קצת סבון בתוכו ונכניס כל כלי ברצוננו להשכיר לתוך הסיר. כלומר זה כולל כלי בשר וכלי חלב ולפי מיטב הבנתי, כל כלי שהוכשר באופן זה, ניתן לייעד אותו לבשר או לחלב ללא קשר לשימושו קודם לכך. האם זה נכון? ושאלה נוספת: מה דין הסיר הגדול אחרי התהליך? תודה רבה. בברכת חג שמח ובריאות איתנה.
- נכון. ובלבד שאין חשש בלבול אם יהפוך כלי שרגיל בו שהוא חלבי לבשרי.
- הסיר נשאר בשרי, כיון שלא הוכשר לפי הכללים (שפתו וידיותיו).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 17:38:56
תשלומין, קבלת שבת
האם אישה יכולה לקבל שבת על דעת לההתפלל ערבית פעמיים בתור תשלומין, כלומר תפספס מנחה בזדון. לומדים פנהל שבת ג ה
אם מתכננת זאת מראש ולא בגלל חוסר זמן, לא. שהרי אין תשלומין למזיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 17:15:21
פסח
שלום הרב מלמד כתב בפרק ט ששוקולדים וממתקים אף שכתוב עליהם לאוכלי קטניות, מצד הדין אפשר לאוכלם. האם שוקולד למריחה נכלל הנ"ל? האם וופלים? האם חטיפים? תודה
כל מאכל שאין הקטניות בולטות בו אלא בלולות, והן מיעוט, בכלל ההיתר. כולל שוקולד למריחה ושאר חטיפים, כולל שאר מאכלים, כגון סחוג וסלט חצילים קנויים שכתוב עליהם לאוכלי קטניות בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 16:58:20
סיום מסכת
לעניין סיום מסכת בתענית בכורות שנעשית דרך זום. האם לומר קדיש או לא?
אם אין מניין אנשים שנמצאים במקום אחד, לא אומרים קדיש. לכן אין אפשרות לומר קדיש דרך הזום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 07:52:28
מיקרוגל
בעניין הכשרת מיקרוגל לפסח, קראתי בפניני הלכה שצריך לשים חוצץ על הצלחת המסתובבת. איזה חוצץ זה מספיק טוב? האם נייר זה מספיק טוב? מה האפשרות לשים? אני לא מסתדר..
אם מגעילים את הצלחת לא צריך לשים חוצץ. ואם לא מגעילים עוטפים בניילון נצמד או ששמים צלחת גדולה של פסח, ורק עליה שמים מה שרוצים לחמם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 07:48:41
מרור
שלום, קראתי בפניני הלכה שכזית מרור זה 27 גרם. אין לי משקל ואני לא יודע להעריך בעין. האם תוכלו לתת לי דרך להעריך את הכזית מרור?
עלה חסה גדול, או שניים קטנים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 07:47:08
מוזיקה
האם מותר לשמוע מוזיקה [באופן כללי בלי קשר לשלושת השבועות] בימינו דרך הפל'?
מותר, כפי שמובא בספרו של הרב מלמד – פניני הלכה העם והארץ ט, ט (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
ט – שירה וכלי זמר
בעקבות חורבן המקדש גזרו חכמים שלא לנגן בכלי זמר ושלא לשיר (סוטה מח, א, גיטין ז, א). נחלקו הפוסקים בהלכה זו:
לדעת רמב"ם (הל' תעניות ה, יד), ושולחן ערוך (או"ח תקס, ג), אסור לנגן ולשמוע כלי זמר לשם תענוג והנאה, ורק לצורך מצווה, כמו בחתונה, מותר. ובעת משתה היין – גם שירה בפה אסורה. אבל לשיר סתם מותר, וכן מותר לשיר בסעודה ששותים בה יין, כי רק על שירה בשעה שמתקבצים לשם שתיית יין ומשקאות חריפים – גזרו, מפני ששתייה זו מביאה לשמחה יתירה ואף להוללות.
ולדעת רש"י ובעלי התוספות ורוב הראשונים, אין הבדל בין שירה לניגון בכלי זמר. ובכל מקרה בעת משתה היין אסור גם לשיר וגם לנגן או לשמוע נגינה, אבל בשעה שלא שותים יין, או כששותים יין במסגרת סעודה, מותר לשיר ולנגן. וסייג אחד הוסיפו בעלי התוספות, שלא לשמוע כלי זמר במשך כל היום, כפי מנהג המלכים שרגילים שמנגנים לפניהם בעת שהם עומדים ובעת שהם שוכבים. מפני שכל זמן שבית המקדש חרב ישנו צער בעולם, וכאשר מנגנים כל היום מתעלמים מהצער על החורבן.
למעשה נוהגים להקל כדעת רוב הראשונים לנגן ולשמוע מוזיקה כדי ליהנות. וידוע שהיהודים הצטיינו מאז ומתמיד במוזיקה ובנגינה. ואף הגאון מוילנא שיבח מאוד את חכמת המוזיקה, ואמר שחכמת המוזיקה והמתמטיקה הן החכמות החביבות עליו ביותר.[1]
[1]. אמנם באג"מ או"ח א, קסו, החמיר כרמב"ם, וכן בשבט הלוי ו, סט. אולם בציץ אליעזר טו, לג, הקל לגמרי, שאין לפקפק על מנהג ישראל. וכן ביחו"ד א, מה, כתב שגם הנוהגים בכל מקום כשו"ע נוהגים להקל בזה כאן כדעת רוב הראשונים וכרמ"א. קל וחומר כאשר השמיעה על ידי מכשירים אלקטרוניים שאין בה חגיגיות כשמיעת נגן המנגן בכלי זמר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-05 20:04:38
עלינו לשבח
כבוד הרב שלום וברכות, כילדה מתוך קיום מסורת ארוכה של אשכנז, בתפילת עלינו לשבח לא היינו אומרים את המילים ש"הם משתחווים להבל וריק ומתפללים אל אל לא יושיע". אשמח לדעת מה מקור המנהג, ובנוסף אשמח לדעת האם לומר את המילים האלה בתפילה כמו שכתוב בסידורים הרגילים, או לא לאמר זאת על מנת לשמור על המנהג המשפחתי של הדורות הקדמונים. תודה וסליחה על ההפרעה.
במקור משפט זה מופיע, ויש שהורידו אותו בגלל פחד מהגויים (אפשר לראות למשל בויקיפדיה). הנכון יותר הוא לאומרו, אלא אם הדבר יגרום לפגיעה בהורים וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-05 18:16:03
פסח
לגבי הכשרת מיחם שבת, הרב מלמד כתב, לנקות מהאבנית ולהרתיח, יש בתחתית המיחם אבנית שאני לא מצליח להסיר, האם זה מעכב?
לא מעכב, שכן לא סביר שמתחבא שם חמץ. לכן כתב הרב את המילה 'טוב', כדי לומר שאין זה מעכב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-05 17:37:16
חומרות בפסח
שלו' רב ראשית אני מאד נהנה ללמוד בספרכם. ישר כח! רציתי לשאול הרב בספרו ביאר חילוק בין רמ"א והשו"ע אשכנזים וספרדים האם מחמירים כמה שיותר בפסח. ושאלתי מדוע הרב אינו מחמיר כפי שכתב או מורה לאשכנזים להחמיר. ועל דבר שהוא חשש בעלמא כמו חומצת לימון אני מבין. אבל על שימוש בסבון כסיכה. בליעת תרופות מרות. שימוש בשפתונים וכד' לפי האי כלל דכייל הרב יש לאשכנזים להחמיר ועל כל פנים לכתחילה. ומדוע הרב לא מורה כך בספרו?? תודה רבה
יתכן שאם המחלוקת במקרים שהבאת היית שווה היה מקום לשאלה, אבל אין זו המציאות, אלא יש בדבר כמה וכמה ספקות, כך שאין סיבה לא להקל. ואף על פי כן, ברוב המקרים הרב לא כותב להקל לכתחילה ותו לא, אלא נותן מקום לדעה המחמירה, לפי מקומה בהלכה. ניתן למנות הרבה יותר מקרים בהם הרב נוקט לחומרה לכתחילה רק בגלל פסח, אף שבספר הכשרות הקל יותר בשאר איסורים.
דבר נוסף – הרב מלמד משתדל מאוד למעט במחלוקות אשכנזים – ספרדים, שכן כיום שאנו חיים בארץ ישראל עדות שונות ביחד, יש מקום לחבר ולא להפריד אם אפשר. וכאשר אין מנהג ברור לצד מסויים, אין סיבה לחלק על פי זה שהאשכנזים נהגו יותר להחמיר בפסח. ואף על פי כן, הרב הולך על חבל דק – לפעמים מקל ולפעמים מחמיר ולפעמים נותן מקום לשני הצדדים, הכל לפי הסוגיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-03 08:25:15
הכשרת כיריים אינדוקציה
שלום איך מכשירים לפסח כיריים אינדוקציה?(בפניני הלכה הרב מלמד מתייחס לכיריים קרמיות.) הבנתי שלערות מים רותחים יכול להרוס את הכיריים. תודה
במהדורה החדשה של פניני הלכה הדבר מובא, ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה:
"כיריים אינדוקציה: המשטח שעליו מניחים את הסירים כזכוכית אטומה, אולם שלא כמו בכיריים קרמיות שבהן מקור החום במשטח הקרמי, באינדוקציה מקור החום בסיר שמתחמם על ידי שדה מגנטי, ומהסיר החום מתפשט לתבשיל ולמשטח שעליו הוא עומד. החמץ עלול להיבלע במשטח-הכיריים בעקבות מאכלים שגלשו מהסיר למשטח, וחלקם נותרו דבוקים לסיר בתחתיתו והמשיכו להתחמם עמו. לפיכך, הכשרת כיריים אלו בניקוי ובעירוי, וכדי להכשירם מהגלישה שהיתה דבוקה מתחת לסירים, יש להרטיב במים את תחתית הסירים כשהם ריקים, ולחמם אותם על המשטח כרבע שעה, וכבולעו כך פולטו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-03 06:19:37
זום בי"ט
שלום הרב מה דעת הרב על ההיתר של סדר עם זום ? תודה כבוד הרב
אם הכוונה לאחר כניסת החג, ודאי שהדבר אסור. ואם הכוונה לפני החג רק לומר יחד את המגיד בלי הברכות ובלי לאכול מצה, אין שום בעיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-02 19:46:30
תפילת ערבית
שלום הרב האם מי שמתפלל (בשעת הצורך) מנחה לפני פלג המנחה וערבית בפלג המנחה ביחיד , צריך לחכות אחר הלילה לברך ברכות ק"ש או אפשר לסמוך גאולה לתפילה ? תודה כבוד הרב
העושה כך מתפלל ערבית רגיל, ובצאת הכוכבים קורא שוב את שלושת הפרקים של קריאת שמע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-02 19:45:11


