חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
כיבוי שריפה בשבת על ידי גוי
שלום בפרק כה מהלכות שבת הרב כותב שמותר להעזר בגוי ולומר לו לבצע מלאכה שאסורה בשבת מדרבנן במקום צורך גדול. הדוגמה שמובאת שם היא שמותר לומר לגוי לטלטל מוקצה בשבת כסף כדי שלא ילך לאיבוד. מדוע דין זה שונה מכך שאסור לומר לגוי לכבות שריפה בשבת והרי בשריפה ההפסד גדול יותר?
במקרה השריפה החמירו חכמים באופן מיוחד מפני החשש שמתוך הבהלה יבואו לכבות רגיל, כמבואר בשש"כ ל, הערה נו ע"פ המ"ב שלד,סח ושעה"צ,נז. והוסיף שלכן רשז"א התיר ליהודי אחר שאינו בעל הממון לומר לגוי לכבות. ועי' בפניני הלכה פרק טז סעיף ו והילך.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-30 21:30:17
חלומות
אם אני סובלת מחלומות חוזרים וגם סיוטים מה אפשר לעשות עם זה
להגיד את כל סדר קריאת שמע לפני השינה – https://www.tfilah.org/brachot/kriat_shma/
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-29 11:17:01
סיר פרווה לאחר טיגון בשר
שלום טיגנו בשר בסיר פרווה. רוצים להחזיר את הסיר לשימוש פרווה. תודה!
צריך להגעיל אותו על ידי הכנסתו למים רותחים מבעבעים בסיר גדול יותר (אפשר להכניסו חצי חצי אם נוח יותר), או על ידי מילואו במים רותחים באופן שינזלו גם על כל שפתו, אלא אם כן אתה יודע שהטיגון לא קפץ לשפת הכלי.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-28 15:20:50
נפילת אפים לנוהג בנוסח ספרד ומתפלל באשכנז
כתבתם לגבי מי שנוהג בנוסח אחד ומתפלל במניין בנוסח שונה יכול לבחור איך לבצע את עניין הוידוי ותחנונים ונפילת הפיים ואני מתפלל במניין של נוסח אשכנז ורוצה לנהוג כמותם בנושא הזה אז השאלה שלי זה לגבי שני וחמישי ברור שאני מתחיל כמוהם בוהוא רחום ואחר כך כשמגיע השם אחד עובר לנפילת אפים .האם אני יכול להשתמש בנוסח ספרד לגבי כל התחנונים או דוקא אשכנז. ואם בנוסח ספרד האם ניתן כמו מנהג אשכנז לשבת אחר נפילת אפים עד ואנחנו מה נעשה.
התשובה לשתי שאלותיך היא – כן. שכן כל עוד אינך עושה דבר בולט ששונה מכולם, זה בסדר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-28 12:23:46
קידוש
אם עשיתי קידוש בבית כנסת האם אני צריך לעשות שוב בבית ואם כן אז איך עושים קידוש בבתי כנסת בבוקר שבת אם הוא לא טופס לסעודה?
מי ששמע קידוש בבית הכנסת ואכל כזית מזונות, יצא ידי חובת קידוש ולא צריך לקדש שוב בביתו. הלכה זו מבוארת בהלכות קידוש בפניני הלכה שבת. אביא לך את מסקנתה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא השנה לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d) :
קידוש במקום סעודה
טז. מיד לאחר הקידוש יש לאכול לפחות 'כזית' פת או מזונות, ואם לא עשה זאת צריך לשוב ולקדש במקום שיאכל. בשעת הדחק אפשר לצאת ידי חובה בשתיית 'רביעית' יין (75 מ"ל), ובקידוש הלילה במקרה כזה יקפיד המקדש לשתות 'רביעית' בנוסף לשיעור 'מלא לוגמיו' שהוא צריך לשתות כדי לצאת ידי חובת קידוש, ושאר השומעים יכולים להסתפק בשתיית 'רביעית'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-28 10:47:26
שירים במקלחת
שלום וברכה. האם מותר לשמוע במקלחת שיש בה שירותים שירים שאין בהם פסוקים אך עוסקים בתכנים דתיים (כמו תשובה)? איפה בדיוק עובר הגבול בין דבר שמותר להרהר בו לדבר שלא (לדוג' חשבון נפש בעניין מצוות, או מחשבות לשיפור בין אדם לחברו). בנוסף האם מותר לשמוע ניגונים שחוברו ע"י רבנים בלי מילים? תודה רבה.
כל מה שציינת לגבי שמיעת שירים וניגונים מותר.
להרהר בתשובה בעניין מצוות ובין אדם לחברו מותר גם בשירותים ללא מקלחת. מה שאסור זה הרהור בדברי תורה, לא מוסר, כגון פסוקים, הלכה, גמרא וסוגיות באמונה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-27 10:26:10
קנקן עם תא ללימון
שלום יש לנו קנקן מים שיש לו מעין תא(כמו כלוב) שאפשר לשים בו לימון או עלי נענע והם יטעימו את המים בהתאם האם עשוי להיות בקנקן הזה משהו שאסור בשבת?
בישול: אם רוצים למלא את 'הכלוב' בשבת, צריך קודם להעביר את המים מהמיחם של שבת לכוס ואותה לשפוך לתוך הכלי, וכך הכלי יחשב כלי שלישי שאין בו בעיה של בישול.
בורר: עי' בפניני הלכה שבת יא, יד. ובספר הקיצור לפניני הלכה מובא כך:
"המכין תה בעזרת שקית תה, נכון להיזהר שלא להשהותה מעל הכוס כדי לטפטף ממנה טיפות לתוך הכוס."
"כלי שמבשלים בו עלי תה, ובפיו מסננת שמונעת מהעלים להישפך לכוס ('תיון'); כאשר עלי התה שקעו לתחתית התיון, ומעליהם יש תמצית צלולה, מותר למזוג את התמצית לכוס. וכאשר עלי התה מעורבים בתמצית, ימזוג לאט באופן שתצא רק התמצית, ואם בכל זאת העלים מעורבים בה, אפשר להקל בדיעבד ולמזוג דרך המסננת."
הכלי שאתה מתאר דומה יותר לשקית תה מאשר לכלי התיון, ולכן איני רואה בעיה של שימוש בו כפי שמותר לשתות כוס תה שיש בתוכה שקית תה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-26 19:40:43
מוקצה בעגילים
שלום, יש לי עגילים שעשויים מפרחים מיובשים, האם יש מותר לענוד אותם בשבת או שהם מוקצה? תודה רבה מראש
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-25 11:14:12
מלאכה בערב שבת-דחוף!!
כבוד הרב, לא עבדתי בחול המועד כדי לשמור על קדושת החג. עכשיו הצטברה לי עבודה רבה. האם אוכל לעבוד היום גם אחרי זמן מנחה קטנה, או שעדיין לא אראה בכך סימן לברכה? מובן מאליו שאתכונן לשבת ולא אחלל שבת חלילה. תודה רבה
זה לא רק עניין של סימן ברכה, אלא זה פשוט אסור, שהרי מדובר על עבודה קבועה שלך שאתה מקבל עליה שכר, וממילא ההיתר הוא רק במקום הפסד או כדי למנוע נזק. לשיקולך האם מצבך הוא כזה, או שפשוט תעבוד כעת במרץ, ותשאיר את ענייני השבת לזמן האסור במלאכה הסמוך לשבת.
אביא לך את סיכום הדינים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
איסור עשיית מלאכה בערב שבת
י. אסור לעשות מלאכת קבע שעתיים וחצי זמניות לפני שקיעת החמה, אף אם סיים את כל הכנותיו לשבת, כגון עבודת נגרות, חייטות, חשמל, עבודה גדולה בגינה, כתיבת סת"ם והגהת ספרים בשכר. אבל מותר לבצע פעולה קצרה, כגון להניח מלכודת לחיות או לתת הוראה למחשב לבצע פעולה מתוחכמת. גם מסחר אינו נכלל באיסור מלאכה, ומותר למכור בחנות באותן השעות.
יא. לצורך שבת מותר לעשות מלאכת קבע, ומותר גם לקבל עליה שכר אם ניכר שנעשית לצורך שבת, כגון תספורת, הסעה וחשמלאות. אבל אסור לחייט לתפור בגד בשכר באותן השעות אפילו לצורך שבת, משום שלא ניכר שתפירתו לצורך השבת, כי ייתכן שאותו הבגד נועד ליום אחר.
יב. גם במקום הפסד או כדי למנוע נזק, מותר לעשות מלאכת קבע. וכן דין עני שאין לו כסף לצורכי עונג שבת, כגון לקנות בשר ודגים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-25 06:59:44
שינה בסוכה
א. כאשר חוזרים מהושענא רבה רוצים לישון שעתיים – שלש רצוף. אני יודע שתוך שעה כבר יהיה חם בסוכה או רעש של ילדים- האם ניתן לדמות זאת לגשם ולכן לישון מראש בחדר? ב. אם ישן בצהריים כשיש אור בסוכה, הוא מצליח להירדם אבל מדי פעם מתעורר והשינה לא רציפה. האם זו סיבהטובה שישן בגללה מחוץ לסוכה?
א. כן. מן הסתם מי שהיה ער בלילה, זקוק לשינה רצופה של שעתיים שלוש כדי לתפקד כראוי.
ב. אם זקוק לשינה רציפה כדי להמשיך לשמוח בחג, להיות נינוח עם המשפחה, להיות מורכז בלימוד – כן. אם זה רק בשביל תוספת עונג בחג – לא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-23 06:04:43
שמיטה וערלה
שלום וברכה הרב קניתי עציץ פסיפלורה במוצאי ר"ה שבסוף שנת השמיטה דהיינו בערך ד תשרי תשפג, 1. האם נחשב לעץ או לירק כיון שהוא לא עץ אלא גדל דומה לירק 2. האם טו בשבט של שנת תשפה תתחיל להחשב שנת רבעי ונוכל לאכול את הפירות שגדלות אז בירושלים? אם כן אז לחכות שיפלו כל הפירות האלו כיון שגדלו מכח גשמים של תשפד ורק הגדלים אחרי כן יהיה מותר לאכול? תודה רבה מראש
דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שהוצאנו לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
- 2. פסיפלורה נחשב פרי אדמה-ירק ולא פרי עץ, ולכן לא שייך בו דין ערלה ורבעי, אלא אפשר לאכול אותו מיד לאחר הפרשת תרומות ומעשרות:
הגדרת עץ וירק
טו. מצוות ערלה חלה על עצי פרי ולא על ירקות. לעץ יש גזע שמתקיים ומתעצם במשך שנים רבות, ופירותיו מתרבים משנה לשנה. ואילו את הירק צריכים לזרוע בכל שנה, או שגזעו נובל לחלוטין ושב וצומח משורשיו, או שפירותיו צומחים בשנים הראשונות ומתמעטים עם השנים. לכן אין דין ערלה על בננה, אננס, פפאיה, פסיפלורה, פטל, אסנה, חציל ופלפל, הואיל וגידולם שונה במהותו מעץ, ולכן מברכים עליהם 'בורא פרי האדמה' (לעיל הלכות ברכות ח, ד).
- יש לציין שגם אם היה זה פרי עץ, אזי בשנה הרביעית (רבעי) היה אפשר כיום לאכול מהפרי בכל מקום בארץ ישראל לאחר פדיונו, כפי שמובא בספר הקיצור:
נטע רבעי
יז. פירות השנה הרביעית קדושים, ולכן אין מצווה לשייר מהם לקט שכחה ופאה לעניים, ולא להפריש מהם תרומות ומעשרות (להלן ח, יג). וכשבית המקדש היה קיים, היה צריך לאוכלם בטהרה בירושלים, ואם רצה בעל הפירות, פדה אותם בכסף וקנה בו בירושלים מאכלים ואכלם בטהרה.
יח. בזמן הזה פודים את הפירות על מטבע ששווה לפחות פרוטה, או על מאכל בשווי פרוטה, ובכך מתירים את הפירות באכילה. לפני הפדיון מברכים "על פדיון רבעי", ואומרים "כל הפירות הללו פדויים בפרוטה זו", או "במאכל זה ששווה פרוטה". את הפרוטה או המאכל שהתקדשו בפדיון – מאבדים, כדי שלא ייכשלו וייהנו בהם (פרטי דינים אלו יבוארו בפרק ט, לב-לח בהלכות פדיון מעשר שני).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-23 00:36:32
הושענא רבה
מועדים לשמחה בעבר נהגתי להישאר ער כל ליל הושענא רבה, לקרוא את כל ספר דברים כל ספר תהילים ואז ללמוד עד לשחרית. לצערי, ככל שאני מזדקן זה נהיה לי קשה יותר. כבר כמה שנים שלא הצלחתי להישאר ער. כל זה מביא אותי לשאול כמה שאלות: 1. האם בליל הושענה רבה עדיף לקרוא כל ספר דברים וכל ספר תהילים או ללמוד תורה? 2. אני ודאי היתניתי שלא לקבל בנדר להישאר ער. אבל לגבי משנה תורה וספר תהילים, אני משער שהיתניתי לא מסוגל לזכור בדיוק. צריך התרת נדרים? 3. זכור לי שקראתי איפשהו שהפתקא (הקוויטל) יוצא בליל הושענא רבה אחר חצות לילה. אם כן, מדוע אנחנו מבקשים בהקפות בבוקר? הרי הפתקא כבר יצאה? תודה רבה
- אם אתה מצליח להיות מרוכז בתוכן של ספר דברים ותהילים, יש להם עדיפות, שכן זה נחשב עבורך גם לימוד תורה.
- ההתרה שעושים לפני ראש השנה מועילה לזה.
- פניני הלכה סוכות ו, א – אף שגזר הדין נחתם ביום הכיפורים, ההוראה להוצאת הדין אל הפועל ניתנת בהושענא רבה. משל לבית דין שכבר קיבל החלטה, אבל כל זמן שגזר הדין עדיין לא נכתב על שטר וניתן ביד השליחים שיוצאים להביאו לידי הממונים האחראים על הוצאתו לפועל, עוד אפשר לפעול כדי לשנותו לטובה. וזה עניינו של הושענא רבה, שבו נכתבות הפתקאות של גזר הדין וניתנות ביד השלוחים היוצאים מבית הדין של מעלה להביאן לכל המלאכים הממונים על הוצאת הדין לפועל. וכיוון שהפתקאות עוד לא נכתבו והשליחים עוד לא יצאו, עדיין אפשר להיטיב את גזר הדין. ולכן נכון לחזור בתשובה ביום הושענא רבה (זוהר ח"ג לא, ב). ויש לדעת, שגם לאחר כתיבת הפתקה ב'הושענא רבה', עדיין לא ניתנה רשות לבצע את הדין עד סיום שמיני עצרת, ולכן עד סיום שמיני עצרת עוד מועילה התשובה לבטל את הדין ולהיטיבו (זוהר ח"א רכ, א; ח"ב קמב, א; שער הכוונות דרושי חג הסוכות עמ' שיד-שטז).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-19 17:18:54
אמן לנשים על ברכת שהחיינו בסוכה
שלום האם נשים יכולות לענות אמן על ברכת שהחיינו בסוכה, או שהדבר יהייו עבורן הפסק בין הברכה על הגפן ובין השתייה?
דינן כדין הגברים, ואף יכולות לברך בעצמן, שכן ברכה זו היא על עיצומו של יום ויחד עם זאת על מצוות הסוכה. ולמחרת הנשים יוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד אף מברכות שהחיינו על ארבעת המינים אם הן רוצות לקיים את המצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-16 06:09:18
הכנת מאכלים בשבת
חיתוך ירקות בשבת. האם מותר להשתמש בכלי שחותך ירקות לקוביות הוא דומה למקצץ ביצים רק עם להבים בשביל הירקות? כאשר זה סמוך לסעודה. כתוב בפניני הלכה בפרק הכנת מאכלים סעיף ב בסוף: "מותר להשתמש בכלי שנועד לחתוך חתיכות גדולות" מה זה חתיחות גדולות מה הגודל?
אמנם יש מחמירים בזה, אבל להלכה זה מותר מכיוון שלא מדובר על כלי המיוחד דווקא לחיתוך דק דק כמו האיסור של מגרדת, אלא כמו סלייסר.
לגבי גודל החתיכות: יש סלטים שחותכים לחתיכות ממש קטנות, ויש סלט רגיל. ההיתר הוא לחתוך חתיכות של סלט רגיל.
כיוון שאנחנו לפני שני ימים טובים, יש לציין שביום טוב אין איסור טוחן במטבח הביתי, כך שמותר להשתמש במגרדת או בכלי הנ"ל גם לשם חיתוך חתיכות קטנות מאוד.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-15 09:36:40
כשרות סכך ששימש לגידור
שלום, האם סכך שנעשה לסיכוך ושומש אחר כך לגידור למשך יותר משנה כשר לסיכוך? האם משנקבע לגידור נעשה ככלי המקבל טומאה או שכיוון שלכתחילה נעשה לסיכוך נשאר בכשרותו? תודה, גיא
מותר לסכך בגדר, כיוון שאינה דבר המקבל טומאה.
מקורות: תוספות (ביצה יד: ד"ה 'מפני', וכן בתוספות חולין צ: ד"ה 'שלש'); רשב"א ח"א, סי' נח; חזון עובדיה סוכות עמו כג ואילך; ילקוט יוסף דיני הסכך והדפנות, הלכה כא; פסקי תשובות סימן תרכ”ט אות ו’; הרב דוב ליאור. ולכן אף שיש חולקים, ספק דרבנן לקולא.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-14 16:05:41
הדלקת נרות בסוכה
שלום וברכה היכן נכון להדליק נרות יום טוב ושבת בסכות היות ובסוכה אנו חוששים להדליק בפרט שילדים מסתובבים שם? האם כדאי להדליק נרות בבית ולהדליק את החשמל בסוכה, רק לציין שאצלנו החשמל בסוכה ללא גוף להט? תודה רבה וחג שמח
אם יש חשש – יש להדליק בבית ולכוון גם על מנורת הסוכה גם אם אין לו חוט להט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-14 11:48:14
קשירת הבמבוק של הסכך באזיקונים
שלום בסכך לנצח יש ב2 קצוות הסכך במבוקים. האם ניתן להחשיב את הבמבוקים האלו כמעמיד של הסכך, ולקושרם באזיקונים לסוכה?
סברה יפה, אבל למעשה נראה יותר שהבמבוקים הללו ממש חלק מהסכך. אני מזכיר שאם יש על הסכך קרשים באופן שהוא עומד ברוח מצויה, אפשר לכתחילה לחזק אותו באזיקונים לסוכה, כמבואר בפניני הלכה.
קיצור פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d) :
"טוב שלא לחבר את הסכך עצמו במסמרים, חבלים ואזיקוני פלסטיק, אלא יניח עליו קרשים ואותם יחבר לסוכה איך שרוצה. ואם יניח על הסכך קרשים כבדים באופן שלא יעוף ברוח מצויה, יוכל לחזק גם את הסכך עצמו איך שרוצה. וכאשר יש הכרח לחזק את הסכך עצמו כדי שלא יעוף ברוח מצויה, עדיף לחזקו בחבלים על פני אזיקוני פלסטיק. והרוצה להקל בכל זה, רשאי."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-14 05:06:55
קריאת שמע שעל המיטה
אני רוצה להתחיל לקבל על עצמי לומר קריאת שמע שעל המיטה, מה המקור לכך? כמה זה חשוב?זה חובה? מהו הנוסח ( המקוצר שיש לומר)
הנוסח מובא בכל הסידורים לאחר תפילת ערבית. המינימום שיש לומר זה פרק ראשון של קריאת שמע ('ואהבת') וברכת המפיל.
לגבי מקור וחשיבות, נא לעיין בפניני הלכה תפילה פרק אחרון. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך כאן את המבואר בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
כו – קריאת שמע על המיטה
סדר קריאת שמע שעל המיטה
א. תיקנו חכמים שההולך לישון על מיטתו בלילה לחצי שעה ומעלה, יאמר את פרשת 'שמע' וברכת 'המפיל', כדי לישון מתוך קבלת עול מלכות שמיים והודאה לה' על השינה, וכדי להגן מן המזיקים שכוחם בלילה גובר. ורבים נוהגים להוסיף מזמורים, פסוקים ותפילות כמובא בסידורים.
ב. מברכים 'המפיל' רק פעם אחת בלילה, ולכן הקם משנתו וחוזר לישון, לא יברך שוב. נרדם בלא לומר 'שמע' ו'המפיל', אם התעורר לפני עלות השחר ומתכוון להמשיך לישון, ישפשף ידיו בשמיכה ויאמרם לפני שיירדם בשנית. רבים מיוצאי ספרד נוהגים שההולך לישון לאחר חצות הלילה אומר את ברכת 'המפיל' בלא שם ומלכות.
דינים נוספים
ג. לכתחילה מצמידים את 'שמע' ו'המפיל' לשינה, אמנם במקום הצורך מותר לדבר אחריהם. וכן אם נצרך לאכול או לשתות או לסדר דבר מה דחוף, רשאי.
ד. אפשר לומר את סדר קריאת שמע שעל המיטה בשכיבה, אבל יקפיד להטות על הצד כשאומר את פרשת 'שמע' (פרק טו, י). ולגבי השינה אמרו חכמים שאסור לגבר לישון כשפניו כלפי מעלה או כלפי מטה, אלא על הצד, אך כיום שישנים עם תחתונים, הרוצה לישון על הגב, רשאי להקל.
ה. טוב לערוך חשבון נפש לפני השינה, ואם נזכר שחטא, יעשה תשובה. וכן ראוי למחול לפני השינה לכל מי שחטא כנגדו וציערו, כדי שלא ייענש אדם בסיבתו, ובזכות זה יאריך ימים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-13 20:43:59
הזזת משמרות כך שמישהו יעבוד בשבת
שלום, אני עובד בתור מאבטח חמוש בבניין של משרד הייטק שצריכים שמירה 24/7. אמרתי מראש שאני לא עובד בשבתות וחגים ובאמת לא משבצים אותי אלא אחרים. השאלה היא – לפעמים יוצא שיש אפשרות שאעשה עוד משמרת (אני רוצה לעשות הרבה משמרות) אם מישהו יזוז למשמרת בשבת. למשל – אם יש משבצת ריקה בצהרי שבת ושואלים מי יכול לעשות את זה, אני יכול לבקש לעשות מוצאי שבת (ששם כבר משובץ מישהו) ושהוא יזוז לצהרי שבת. האם מותר לי לעשות כזה דבר? או למשל מישהו משובץ בשישי בבוקר ואני יכול לבקש שאני אהיה במקומו והוא יהיה בשישי בצהריים-לילה (אחרי שאני מבקש שואלים אותו אם הוא מסכים והרבה פעמים יסכימו). אז בעצם יוצא שבגלל הבקשה שלי מישהו זז לעבוד במשמרת בשבת. בשביל הבהירות, זה לא כמו בבסיס בצבא שמקפיד על שבת ששם כל מה שעושים בשבת זה באמת צורך מבצעי, אלא יש שם מעליות, מחשבים וכו' וכו' שמי שעובד בשבת משתמש בדברים השונים, וזה לא באמת הכרח בטחוני. תודה רבה
שאלה טובה. התשובה היא שאסור לך לעשות זאת, כיוון שאתה ממש גורם בידיים למאבטח השני לעבוד בשבת בדבר שאסור לעבוד בו, וגם מן הסתם להגיע לשם ברכב בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-13 18:08:20