חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
חנוכה
שלום וברכה ברביבים תשפ"ג הלכות חנוכה כתב הרב: "ואם ירצו, יוכלו לסכם שבן הזוג שנמצא בבית ידליק נרות בזמן בברכה, וכשהמאחר יחזור, אף הוא ידליק נרות בברכה" ובהמשך כתב: "אומנם אם המאחר יגיע לאחר תשע בערב, עדיף שלא להמתין לו ולהדליק לפני כן. והמאחר צריך להקפיד להשתתף בהדלקת נרות ולשמוע את הברכות במקום שבו הוא נמצא. ואם אינו יכול, ואין מדובר באירוע חד־פעמי, מוטב שינהג כמנהג אשכנז, ויכוון שלא לצאת בהדלקת המשפחה, וכשיגיע הביתה ידליק נרות בעצמו בברכה" ממה שכתב הרב בפניני הלכה משמע שרק בני זוג אשכנזים יכולים לעשות את הפתרון שאחד יכווון לא לצאת והשני ידליק עליו וכן אם אין מדובר במקרה חד"פ ימתינו לו אם הם ספרדים. ולא כמו שמשמע מהרביבים שלא חילק או שגם הספרדי ינהג כאשכנז
עקרונית אשכנזי לא צריך לכוון לא לצאת, שהרי בכל מקרה הוא יכול להדליק בברכה. ומה שכתוב בפניני הלכה פרק יג, סוף הערה 12 הוא דווקא לגבי זוג, שמכיוון שהם רגילים שהבעל מוציא את האישה, אזי אם באופן חד פעמי הם משנים את הרגלם, יתכוונו שלא לצאת, וסיכום ביניהם שאחד ידליק בזמן והשני מאוחר, נחשב ככוונה. החידוש היותר גדול הוא לגבי ספרדי, וכפי שמובא בפרק יב סוף הלכה ג וסוף הערה 2.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-24 22:46:00
דברי תורה בעיתונים
דברי תורה המופיעים בעיתונות דתית וחרדית – בשבע,יתד נאמן,למשפחה וכו'. מה לעשות לאחר קריאתם ?
פניני הלכה ליקוטים א פרק ו סעיף יד (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה): עיתון שרובו חול ונדפסו בו גם דברי תורה, מותר להניח בפח, משום שמגמת ההדפסה של העיתון אינה לשם מטרת קודש. ואף העמוד שיש בו דברי תורה נדפס כדי שיקראו בו לזמן קצר בלבד ואח"כ יזרקו את העיתון, לפיכך, לא חלה קדושה על אותו הדף. אמנם נכון להניחו בפח באופן מכובד, היינו שדברי התורה לא יהיו גלויים אלא מוסתרים בדפים אחרים. ואם הפח מזוהם מאוד, נכון לעטוף את העיתון בשקית או נייר נוסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-23 07:32:09
משפחה המתארחת בחנוכה
שלום וברכה! כאשר משפחה ספרדית מתארחת אצל משפחה אשכנזית, יצאו בהדלקה של המארח כמנהגו הספרדים או ידליקו בברכה כמנהגו האשכנזים? (במקרה שלנו מדובר בזוג שמתארח אצל ההורים של האישה, אז אולי פה יש גם היבט של מנהגי ההורים של האישה)
צריכים לקנות שותפות בנר בפרוטה (עשר אגורות), או לעשות קניין עם בעל הבית בנר על ידי הגבהתו.
דין זה מבואר בפניני הלכה זמנים בפרק העוסק בהלכות חנוכה (אפשר לקרוא מהאתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d):
הדלקה כשאינו בביתו
יא. משפחה: מצוות ההדלקה נקבעת לפי מקום השינה בלילה. לכן משפחה שמתארחת אצל משפחה אחרת לארוחה ולא לשינה, לא יכולים לקיים שם את מצוות ההדלקה, אלא ידליקו במקום שבו יישנו. ואם הם מתארחים אצלם גם לשינה וקיבלו דירה נפרדת, נכון שידליקו במקום השינה, ואם הדליקו במקום האכילה, יצאו ידי חובה.
כאשר ישנים בבית המשפחה שמארחת אותם, למנהג יוצאי ספרד יצאו בהדלקת המארח, ויקפידו לקנות שותפות בנר בפרוטה, או שהמארח יקנה להם במתנה חלק בנר, ויקנו את חלקם על ידי הגבהתו. ולמנהג יוצאי אשכנז ידליקו נרות בברכה, ואם אין להם נרות ינהגו כיוצאי ספרד.
המתכוונים להתארח גם לשינה, אם יוצאים מביתם לאחר שקיעת החמה, עדיף שידליקו בביתם, ואם יוצאים לפני השקיעה, ידליקו במקום שבו יישנו.
כשחוזרים לביתם לאחר שהתארחו לשינה אצל משפחה אחרת, אם חוזרים מיד בתחילת הלילה, מוטב שידליקו בביתם. ואם חוזרים לאחר השעה תשע (ובמוצ"ש – לאחר שכבר לא ילכו אנשים ברחוב), עדיף שיצאו ידי חובה בבית המארחים, ובלבד שנשארים שם חצי שעה אחר ההדלקה. ואם אינם חוזרים בתחילת הלילה אבל גם לא מאוחר, רשאים להחליט היכן להדליק.
יב. רווק: דין רווק שיש לו דירה משלו, כדין משפחה. ואם הוא רגיל לישון אצל הוריו פעמים רבות, כשמגיע אליהם לישון בחנוכה, דינו כבן בית ולא צריך לקנות חלק בנר אם אינו מדליק בעצמו.
יג. נשוי שנוסע מביתו ומתארח לשינה במקום אחר, אם אשתו נשארה בביתם – צריכה להדליק נרות, ובזה מוציאה אותו ידי חובה, והוא ישמע את הברכות בבית המארח (לעיל יב, ז), ואשכנזי רשאי להדליק אצל המארח בברכה. והישן בדירה ריקה, חייב להדליק שם נרות, ולמנהג ספרד לא יברך מפני שאולי יוצא בהדלקת אשתו. אמנם אם גם אשתו נסעה מביתם, או שהוא יצא לחוץ לארץ, ידליק בברכה או יצא בהדלקת בעל הבית על ידי השתתפות בנר.
וכן דין אישה נשואה שישנה מחוץ לביתה, ונשים אשכנזיות רבות נוהגות לצאת בהדלקת המארח כמנהג יוצאי ספרד. וכדין בעל ואישה, כך דין נער או נערה הסמוכים על שולחן הוריהם וישנים מחוץ לביתם באחד מלילות חנוכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-23 07:20:05
תפילה מוקדם נגד כיבוד הורים
ערב טוב! ראשית אני רוצה לומר תודה רבה לכם שאתם עונים על שאלות ועוזרים אשירכם!! יש לי שני שאלות. 1. בשבוע יש לי תפילת שחרית במניין בבוקר בישבה אך בימי שישי אני בבית רציתי לדעת מה עדיף להתפלל במניין פועלים או ללכת למניין בשעה שמונה? 2. בימי החנוכה יש לי בבוקר כמה אפשרויות לתפילה בבוקר: תפילת פועלים, תפילת ותיקין אך זה מרחק 15 דק הליכה, מניין ב8.. ולגבי השאלה אבי היקר לא מעוניין שאני ילך לתפילת ותיקין לבד בשעה כזאת מוקדמת(אבי לא בבית בשעות אלו) רציתי לדעת מה הדין? תודה!!!
- היתר התפילה לפני הנץ הוא דווקא לפועלים.
- כשאתה בבית תעשה מה שאביך מבקש. תפילה בנץ היא הידור בדרבנן, ושמיעה בקול ההורים היא מצווה מהתורה. מן הראוי שתנצל את רצונך לקום מוקדם, לקום בזמן שהיית קם לתפילה בנץ כדי ללמוד תורה עד המניין של שמונה, ובך הרווחת מצווה נוספת מהתורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-22 21:05:13
מלחמת מצווה
האם מלחמת חרבות ברזל מוגדרת כמלחמת מצווה (בהגדרה ההלכתית שהתגבשה להלכה למעשה) או לא? אשמח לקבל מקורות. ובמידה וכן, האם יש לכך השלכות למעשה בפועל ממש בנושאים שונים?
בוודאי, הרי זוהי בפירוש מלחמה שנועדה כדי להציל את עם ישראל. השלכות? שכל אחד שנדרש לכך חייב להשתתף במלחמה.
מקורות – בפניני הלכה העם והארץ בפרק העוסק במצוות המלחמה והגיוס לצבא. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-22 17:25:24
.שפתיים יבשות בשבת
מה ניתן לעשות לגבי שפתים יבשות בשבת למי שזה מאד מפריע לו
למרוח שמן זית.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-22 07:06:56
הלכות תפילה
אני אישה שמשתדלת להתפלל שחרית ומנחה כל יום. עליי לנסוע באופן קבוע בימי ראשון מוקדם בבוקר. לרוב, כדיי להגיע בזמן אני צריכה לצאת לדרך לפני נץ החמה. הדרך שלי ארוכה ובפועל אני יכולה להתפלל ברכבת בעמידה בלי בעיה. האם עדיף להתפלל בדיעבד כמה דקות לפני הנץ החמה כדי שלא להקדים את צרכי ואת הנסיעה לתפילה, או שעדיף לצאת אחרי ברכות השחר ולהתפלל ברכבת בנחת ביישוב הדעת? בנוסף, במקרה ששעת היציאה גבולית ויתכן שכן אגיע בזמן אם אצא אחרי תפילה בנץ, להתפלל בנץ או שבכל זאת כדאי להתפלל בנחת ברכבת?
מכיוון שאת עושה כדעת רוב הפוסקים ומתפללת שתי תפילות ביום, אין ברכות השחר מהווים עבורך תחליף לתפילה אלא בשעת הדחק בלבד, ולכן עדיף להתפלל בבית לפני הנץ ואחר כך לצאת לדרך, ולהקדיש את הזמן של הנחת בדרך ללימוד תורה, כך תרוויחי מכל הכיוונים והנהגתך תהיה לכתחילה. אין צורך להידחק ולהתעכב בבית כדי להתפלל בנץ כאשר יש חשש שלא תגיעי בזמן.
הוצאנו השנה ספר חדש – ספר קיצור לספרי פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d), שיכול להיות מצוין לנסיעה ברכבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-21 20:56:40
ציור / מדבקות של ירח שמש כוכבים
האם כיום יש הגבלה הלכתית על ציור/ הדבקה של צורת ירח שמש וכוכבים. אם יש מקור בו הרב מלמד מתייחס לכך אשמח
דין זה יבואר בעז"ה בספר הבא של פניני הלכה שנכתב כעת (ברביבים הדבר הובא יותר בהקשר של צורת אדם – https://yhb.org.il/shiurim/revivim1076/).
למעשה יש לחלק בין איסור דאו' של עשיה ולכן אסור לעשות פסלי שמש ירח וכוכבים, לבין איסור דרבנן של השהיה שמותר ולכן מותר לקנותם כל עוד לא מדובר על דבר שנעשה לשם ע"ז, או שמדובר על שמש ירח וכוכבים בולטים בצורה של הע"ז שרגילים לעבוד לה. הדין של ציורים ומדבקות קל יותר ולכן מותר אפילו לעשותם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-21 19:05:04
מזוזות בבית
עד כמה זמן מותר שלא יהיו מזוזות בבית אם שלחתי אותן לבדיקה? והאם יש בעיה לישון בכזה מצב בבית? תודה רבה
כל הבודקים המקצועיים יודעים שהם צריכים להחזיר את המזוזות באותו יום או לתת מזוזות אחרות עד שיבדקו, ואם אין להם אפשרות כזו, הם מדריכים את בעל הבית לתת את המזוזה של פתח הבית רק לאחר שייבדקו את שאר המזוזות, כדי שלפחות היא תשאר בזמן הבדיקה. אם הבודק לא הדריך כראוי את בעל הבית, בדיעבד לא מחייבים את בעל הבית לקנות מזוזות אחרות עד שיבדוק לו את המזוזות שלו, ולא לגור בבית אחר אם הדבר קשה לו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-20 09:40:10
מעשרות כספים על מתנות
שלום כבוד הרב! האם צריך לתת מעשרות כספים על כסף שקיבלנו לחתונה? תודה
כן. כל כסף שאם מקבל או מרוויח, יש מצווה לתת ממנו מעשר.
הלכות מעשר כספים מובאות בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק העוסק בצדקה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 12:06:19
התאבדות
בספר איוב פרק ג, מדוע איוב לא מתאבד אם כל כך רע לו?
א. להתאבד זה נגד טבעו של האדם גם כשרע לו. ב. איוב היה צדיק וממילא בוודאי קיים את שבע מצוות בני נח שבתוכם איסור הרצח. ג. בגלל שהיה צדיק ידע שהרע הוא מאת ה' אלא שבגלל שלא הבין למה שיהיה לו רע, שהרי הוא אדם טוב, הקושי והתמיהה היו גדולים יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 10:28:44
כשרות
שלום וברכה יש היום מוצרים שעוזרים לבעיות שינה חרדות וכד'ו שמייצרים אותם מצמח הקנאביס שבעצם מוציאים ממנו רק את החלק הטוב שבו (CBD) ללא הסטלה שבו (THC). האם מוצר כזה שמגיע כמין סיגריה אלקטרונית מותרת גם ללא כשרות? אציין שזה לא גורם נזק בריאותי כמו שאר מוצרי העישון ולכן אני שואל רק מצד הכשרות. הרכיבים שמופיעים בו הם: CBD, טרפנים טבעיים, פרופילן גליקול מחומרים טבעיים.
הדין הוא כדין תרופות וויטמינים המובא בפרק לז בפניני הלכה כשרות.
ספר הקיצור לפניני הלכה כשרות פרק לז (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d): תרופות וויטמינים שאין להם טעם טוב, אינם צריכים הכשר. ואילו לתרופות וויטמינים שיש טעם טוב, לכתחילה צריך הכשר, אבל אם לא מצא תרופה או ויטמין עם הכשר, רשאי ליטלם, מפני שבפועל הסיכוי שאינם כשרים נמוך מאוד, ואין הצרכן צריך לחשוש לו. אבל ויטמינים ותוספי מזון שנאכלים גם לשם הנאה, חייבים הכשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 01:41:25
גזל
יש בטלפונים החכמים אפליקציות של קופות החולים שכאשר אתה עושה כמות מסוימת של צעדים אתה מקבל כסף דיגיטלי ועם זה אתה יכול לקנות דברים שהקופת חולים מציעה. רציתי לדעת כאשר אני יושב ומוזיז את הטלפון מעלה מטה וזה סופר לי צעדים ואני מקבל את הכסף הדיגיטלי זה נחשב גזל? מה אפשר לעשות כדי לתקן עוון זה? תודה!
לשער את מספר הפעמים שעשית זאת, ולהשלים את הצעדים בלי הפלאפון ביד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-15 14:55:31
גזל
יש בטלפונים החכמים אפליקציות של קופות החולים שכאשר אתה עושה כמות מסוימת של צעדים אתה מקבל כסף דיגיטלי ועם זה אתה יכול לקנות דברים שהקופת חולים מציעה. רציתי לדעת כאשר אני יושב ומוזיז את הטלפון מעלה מטה וזה סופר לי צעדים ואני מקבל את הכסף הדיגיטלי זה נחשב גזל? תןדה!!!
אכן, זו רמאות, וכסף שמקבלים ברמאות נחשב גזל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-15 14:37:50
מעשר /צדקה
לשם מבצע לעידוד לימוד תורה לילדים אנחנו תורמים פרסים. הכסף לפרסים חלקו ממעשר כספים וחלקו מכספי צדקה. אנו מקדישים את המבצע לעילוי נשמת. האם זה בסדר להשתמש בכספי מעשר (משולב עם כספי צדקה) לעידוד ילדים ללמוד תורה? האם זה בסדר להשתמש בכספי מעשר (משולב עם כספי צדקה) לעילוי נשמת..? האם זה בסדר להשתמש רק בכספי מעשר למטרות אלו? (לא בשילוב כספי צדקה)
כפי שכתוב בפניני הלכה ליקוטים ב' בהלכות מעשר כספים, לכתחילה אין הבדל מהותי בין צדקה לבין מעשר כספים, אלא על פי חכמים הצדקה הנדרשת מהאדם היא לתת מעשר מכספו לטובת עניים או לחיזוק התורה של ישיבות, שכן גם ישיבות נחשבות עניים, שהרי ללא תרומות הן לא יוכלו להתקיים. יש לגבי מעשר כספים קולא והיא שהרוצה להקל רשאי להשתמש בכספי המעשר לטובת מצוות שאינו חייב בהם אף שאינם לעניים או ישיבות. לגבי מבצעים לעידוד לימוד תורה, מכיוון שללא המבצע הילדים לא ילמדו או ילמדו הרבה פחות, נמצא שזה בוודאי עבור מצווה שלא היתה מתקיימת ללא המבצע, ולכן אפשר להשתמש בחלק מכספי המעשר לטובת זה, אבל כדאי מאוד שחלק חשוב מהמעשר ינתן עבור ייעוד הלכתחילי שלשמו נועד, והוא עניים וישיבות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-14 19:40:01
מכשירי חשמל עם גוף להט מוקצים מחמת גופם
שלום. הרב מלמד כותב בשבת כג:ז שמכשירי חשמל עם גוף חימום מוקצים מחמת גופם. קניתי לא מזמן קומקום חשמלי (בלי ברז) שמיועד לשימוש גם בשבת (ע"י כפתור יעודי של מצב שבת). אבל בעצם, לפי הרב מלמד, אין אפשרות להשתמש בקומקום כזה, כי אסור לי לטלטל אותו כדי למזוג ממנו. האם הבנתי נכון? ואם כן, אז האם יש שמתירים להשתמש בקומקום כזה בשבת? תודה רבה ושבוע טוב.
שני הבדלים יש בין קומקום זה לבין שאר מכשירי החשמל שיש להם גוף חימום, ובצרוף שניהם מותר לטלטלו: א. כל שימושו של הקומקום הוא בטלטולו. ב. כשם שסיר בישול מוקצה (גם אם הוא מוקצה מחמת חסרון כיס) מותר בטלטול כל עוד יש בו אוכל מפני שכל עניינו עבור האוכל וממילא הוא בטל אליו, כך גם הקומקום. על גבי נקודה זו נראה גם שהקומקום נעשה בבין השמשות בסיס לדבר האסור והמותר, והמים המותרים חשובים לא פחות מהאיסור, וכיוון שיש אומרים שמספיק שרמת החשיבות של ההיתר תהיה שווה לאיסור ולא צריך דווקא שתהיה חשובה ממנו, וכיוון שיש אומרים שקומקום כזה דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ולא כבסיס לדבר האסור, ניתן לערות מכלי זה מים חמים בשבת. לגבי מיחם של שבת, אמנם ניתן לומר את הסברות של ב', אבל אין את א' בזה למיקל יש על מי לסמוך אבל לא בטוח שזה לכתחילה.
עי' עוד בתשובה כאן שהרחיב בדיוק בעניין זה – https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/%D7%98%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%97%D7%9D-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C%D7%99-%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA/
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-14 19:08:43
נגיעה בין אח לאחות
שלום וברכה! האם מותר לאחים שעברו בר ובת מצווה לגעת אחד בשני ? האם מותרת גם נגיעה של חיבה? האם מותר גם אם זה מהנה? ואם כן, האם מותר גם אם מרגישים משיכה מסוימת, לא כמו של אישה זרה, אבל בכל זאת?
ג' מדרגות ישנן בנגיעה באחות: א. יש שמדריכים להחמיר כדעת הרמב"ם ולא לגעת כלל אחרי בר מצווה. ב. יש מקלים לגעת נגיעה שאינה של חיבה אלא של נימוס. ג. יש מקלים לגעת גם נגיעה של חיבה שאין בה שום צד מיני, אבל אם הנגיעה גורמת הנאה – אסור, קל וחומר אם מרגישים משיכה. למעשה כל אחד יכול לבחור כיצד נכון לו לנהוג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-13 13:25:31
מעשר כספים
נאמר לי שיש להוריד צורכי מחיה מנטו שאני מקבלת ממשכורת ואז להפריש מעשר. רציתי לדעת איזה הוצאות בדיוק נחשבים צורכי מחיה? קניות בסופר של הבית, ביגוד גם?
מה שנאמר לך אינו נכון לדעת הרב מלמד כפי שכתב בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק העוסק בדיני צדקה ומעשר כספים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. שם מבואר שהמעשר הוא מכל הכנסה בלי להוריד צרכי מחיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-12 11:50:54
תענית
בשבת י"א בטבת נחגוג בע"ה שבת בת מצוה עם משפחה שמגיעה מקצוות הארץ. ביום שישי צום עשרה בטבת. האם אפשר לארגן פינה עם שתיה ועוגות לאנשים שמגיעים ביום ששי ואינם צמים מחמת חולי או מסיבות אחרות, ולילדים שאינם מחוייבים בצום?
כתוב בפניני הלכה שהפטור מהצום יכול לאכול ולשתות כהרגלו, אבל לא יתענג במאכלי מותרות. לכן תשימו מים, קפה, תה ועוגות פשוטות. לא ממתקים ועוגות מיוחדות, אותם תשימו בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-11 23:03:05
כשרות ברוקולי וכרובית
הרב שלום. בנושא אכילת כרובית וברוקולי, כתב הרב בפני הלכה שאם שותפים עם מים וסבון 4 דקות ובנוסף מבשלים את הכרובית והברוקולי אז מגיעים ככה לדרך האמצע. שאלתי היא האם זה נכון גם באפיה בתנור? אם רק משרים את הכרובית והברוקולי במים עם סבון 4 דקות ולאחר מכן שוטפים היטב ואז אופים בתנור, האם זה כשר לדרך האמצע או שזה ייחשב כמו הדעה המקלה בלבד? תודה רבה.
כן, לדעת הרב גם אפייה נחשבת כדרך האמצע, משום שכמו שבבישול יש סיכוי שהחרקים יימחו, כפי שכתוב בפניני הלכה, כך באפייה יש סיכוי שיתייבשו מהחום ויתפרק חלק מגופם וכבר לא ייחשבו ברייה ויתבטלו בשישים. לכן בספר הקיצור לפניני הלכה סתמתי ולא כתבתי שהדבר תלוי בבישול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-11 21:22:43