חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
יום טוב שני של גלויות
לזוג אמריקאי יש בית בישראל, אך הוא נמצא בשיפוצים ולכן הם אינם יכולים להתגורר בו כרגע. עכשיו, כשהם בארץ הם שוכרים דירה זמנית לטווח קצר. בדרך כלל הם נמצאים בישראל למשך 1-2 מהשלוש רגלים בכל שנה, וגם ליום כפור ועוד למספר נסיעות קצרות נוספות במהלך השנה. יש רצון/כוונה חזקה לעשות עלייה בעתיד, כאשר השיפוצים יסיימו. כבר יש להם כלי בית שנשארו בארץ והם משתמשים בהם כשהם בארץ. בחגים שהזוג הזה נמצא בארץ, עליהם לשמור יום או יומיים של חג? ומה לגבי חגים כשהם נמצאים באמריקה? תודה וגמר חתימה טובה.
כשהם מגיעים לארץ אינם צריכים לעשות יומיים, אבל כשהם בחוץ צריכים.
התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה מועדים פרק ט. אפשר לקרוא את הדברים מתוך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
ט – יום טוב שני של גלויות
עיקר הדין
א. הגרים בחוץ לארץ צריכים לקיים את כל הימים הטובים יומיים, היום הראשון מהתורה והשני מדברי חכמים, ונקרא 'יום טוב שני של גלויות'. את ראש השנה גם בארץ ישראל תיקנו לעשות יומיים בגלל שזמנו בתחילת החודש (הלכות ימים נוראים ג, ה), וביום הכיפורים גם בחוץ לארץ עושים יום אחד מפני הקושי הגדול להתענות יומיים רצוף.
ב. יום טוב שני שווה ליום טוב ראשון בכל הלכותיו, ואף מברכים בו 'שהחיינו' (לגבי מצוות סוכה וד' מינים, עי' בהלכות סוכות ו, ט-י. ולגבי קבורת מת עי' לעיל ז, ה). יש להיזהר שלא להכין שום דבר מיום טוב ראשון ליום טוב שני, וגם את נרות יום טוב שני נכון להדליק לאחר צאת הכוכבים. לכתחילה נכון שלא לאכול ביום טוב ראשון סעודה בתוך שלוש השעות הסמוכות לשקיעת החמה, כדי שיאכל את סעודת ליל יום טוב שני לתאבון (עי' לעיל ב, כב-כה).
דין היוצא לחוץ לארץ
ג. היוצא מארץ ישראל להשתקע בחוץ לארץ, דינו כבן חוץ לארץ. אבל אם בכוונתו לחזור, דינו כבן ארץ ישראל, ואם הוא נמצא מחוץ לתחום שבת של קהילה יהודית (הלכות שבת ל, א), אינו נוהג יום טוב שני של גלויות. אבל אם הוא נמצא בקהילה יהודית או בתחום שבת שלה, דינו כדלהלן:
איסורים: עליו לנהוג בכל איסורי החג כמותם, ורק בשעת הדחק יכול להקל אם אף אחד מאנשי חוץ לארץ לא רואה אותו.
מצוות: עליו לקיים את המצוות שחייב בהן כאילו הוא יום חול, ולכן יבדיל בצנעה במוצאי יום טוב ראשון, ויניח תפילין בצנעה. וכדי שלא יראה סותר את מנהגם, יקפיד ללבוש בגדי יום טוב וידליק נרות לכבוד יום טוב שני בלא ברכה. ואם הוא מתארח בליל הסדר, ישתתף בסדר בלא לומר את ברכות המצוות, אלא יענה אחריהן 'אמן'. ואם אינו מעוניין לשבת עמהם – רשאי.
תפילה: כיוון שהוא צריך להתפלל בנוסח של חול המועד או יום חול, יכול להתפלל ביחיד. ואם יוכל להצניע את נוסחו, ואין חשש שיקראו לו לעלות לתורה בלא שיוכל לסרב, טוב שיתפלל בציבור. ואם ישימו לב שאינו נמצא בתפילה, צריך להתפלל בציבור ולהשתדל שלא ישימו לב שהוא מתפלל בנוסח שונה, ואם קראו לו לתורה ולא יכול לסרב – יעלה, ואם הוא כהן יעלה עם הכהנים גם בתפילת מוסף ויבליע את שם השם בברכה כיוון שאינו מתפלל מוסף, ואם הוא הכהן היחיד – יעלה ויברך.
אסור לעשרה מבני ארץ ישראל לעשות מניין לבד אפילו בצנעה, ויש נוהגים להקל בזה ברשות רבני המקום.
היוצא לזמן רב ודעתו לחזור
ד. היוצא מהארץ למשך שנה לפחות, למטרה שאין לה זמן קצוב, אף שדעתו לחזור, דינו במשך שהותו שם כבן חוץ לארץ. ואם יש לו משפחה שגרים איתו בבית, הוא נחשב כבן חוץ לארץ באותה שנה רק אם גם משפחתו יצאה עימו.
ה. היוצא למטרה ברורה שיש לה זמן קצוב שבסיומה הוא מתכנן לחזור לארץ, כגון שיוצא להשלמת לימודים גבוהים, או לשליחות חינוכית או עסקית – אם הוא מתכוון לחזור בתוך פחות מארבע שנים, נחשב עדיין כבן ארץ ישראל. יצא למטרה מוגדרת למשך שנתיים, ואחר כך החליט להישאר עוד שנתיים, משעה שהחליט להוסיף שנתיים ינהג כבן חוץ לארץ. אמנם כשיגיע לבקר בארץ דינו כבן ארץ ישראל, הואיל ויש לו זיקה עמוקה לארץ.
ו. אם רב הקהילה שנמצא בה הוא מורה הוראה מובהק שכל בני הקהילה נשמעים להוראותיו, ולדעתו כל השוהים בקהילתו שנה ומעלה דינם כבני חוץ לארץ, צריך לנהוג לפי פסיקתו.
דין העולה לביקור או לשהייה בארץ
ז. מי שגדל בחוץ לארץ ואין לו כוונה לגור בארץ ישראל, כיוון שזיקתו לארץ אינה ניכרת, כשמגיע לביקור בחגים צריך לעשות יום טוב שני של גלויות. אבל כל מי שזיקתו לארץ ניכרת, אינו צריך לעשות יום טוב שני כשמגיע לארץ, ואלו הם:
– יש לו ילדים או הורים שעלו לארץ.
– קנה דירה בארץ כדי לגור בה במשך ביקוריו.
– החליט לעלות לארץ כאשר הדבר יתאפשר, אף שיעברו שנים עד שיוכל להגשים את תוכניתו.
– עלה לארץ למשך שנה, אף שבתוכניתו לחזור לחוץ לארץ. וכן מי שביקוריו בארץ במשך השנים נצברו לזמן של שנה.
– התגורר במשך שנים בארץ, ויש סיכוי שיחזור.
מנהג בני חו"ל שמבקרים בארץ
ח. הנמצאים בביקור בארץ ישראל וצריכים לקיים יום טוב שני של גלויות, רשאים לעשות מניין לעצמם ולהתפלל בו יחד את תפילות החג (ועי' בהלכות סוכות ו, י).
ט. לצורך מצווה או לצורך גדול, מותר לבן חוץ לארץ לבקש מבן הארץ לעשות עבורו מלאכה ביום טוב שני, שהוא יום חול או חול המועד לבן הארץ (עי' בהלכות שבת ט, יא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-01 09:51:03
אשתי לגבי צום כיפור לוקחת כדורים
בע״ה שלום וברכה, אשתי סובלת מדלקת בקיבה גסטריטיס לוקחת פעמיים ביום כדור הנקרא פמוטידין שמסייע קצת לכאבים בקיבה לצרבות . בנוסף היא בתחילת היריון שבוע 6 ולוקחת בונג׳סטה ( כדור לבחילות והקאות ) . ללא שני הכדורים האלה היא יכולה מאוד לכאוב וגם בחילות והקאות יכולות להיות לה . האם היא יכולה לקחת לפני השינה כדור 1 של בונג׳סטה ובבוקר כשהיא קמה כדור 1 של פמוטידין ? לא צריך אוכל בשביל שניהם , אך צריך לשתות עם הכדורים לגימת מים . היא חלשה ועייפה בגלל ההיריון וגם בגלל הקיבה ומפחדת לא לקחת את 2 הכדורים שאולי יוכלו לעזור לה לעבור את הצום . תודה
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
נטילת תרופות
ב. הנצרך לקחת גלולות מספר ימים ברצף, או החש בצער משמעותי שלא מחמת הצום, או החש בצער גדול מחמת הצום – מותר לבלוע גלולות לרפואתו או להקלת צערו, ובתנאי שאין בהן טעם טוב ושיבלע אותן בלא מים. מי שאינו יכול לבלוע אותן בשלמותן, ילעס את הגלולה ויבלע, או יערב במעט מים טיפת סבון שתפגום מאוד את טעמם, ובעזרתם יבלע את הגלולה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-01 08:17:23
להרחיב סוכה לתוך מרפסת
בסוכות ב,יא מוזכרת אפשרות להרחיב סוכה לתוך מרפסת מקורה ע"י מחיצה וצורת הפתח. האם כל דיני מחיצה רגילים חלים עליה (למשל להיות מסוגלת לעמוד ברוח מצויה)?
כן.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-01 07:45:18
אישה מניקה ביום הכיפורים
שלום וברכה, אשתי מניקה את בתנו בת 10 החודשים. לאחרונה בתנו כבר לא רק יונקת, אלא גם אוכלת מוצקים ואילו קצת השלמות תמ"ל. אני מכיר את פסק הרב בפניני הלכה שלא להקל בצום למרות הקווים המקילים שיש. חשוב לנו להבין – מתי כן אשתי תצטרך לעבור לשיעורים? כן חשוב לנו שתמשיך להניק, והיא שומרת על 3 ילדינו לבדה. האם למשל אם היא מרגישה לא טוב – שתעבור לשיעורים? בנוסף אשתי חוששת שאם תניק חצי מההנקות שבד"כ – היא תפתח גודש. תודה רבה וכתיבה וחתימה טובה לכל עם ישראל
קודם כל אם אינך במילואים אין סיבה שהיא תשמור על שלושת הילדים לבדה. יותר חשוב לעזור לה לישון ולנוח הרבה מאשר להיות בכל משך התפילה.
אכילה ושתיה לשיעורין היא איסור תורה. לכן ההיתר לעבור לשיעורים הוא כאשר יש מקום לחשוש לסכנת מוות. גודש והרגשה לא טובה לא תביא למוות. לכן חולים חייבים לצום גם אם הם מרגישים מאוד לא טוב. היא צריכה היום להכין עצמה כראוי בשתיית מים מרובה ואכילה מזינה ובריאה, וכך אין שום סיבה שתהיה בסכנת מוות.
משאלתך אני לא בטוח שלמדת את המבואר בפניני הלכה כראוי, אז אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
טז. מינקת חייבת לצום ביום הכיפורים גם כאשר יש סיכוי סביר שבעקבות הצום חלבה ייפסק, כיוון שיש כיום תחליפי חלב-אם טובים. אמנם כאשר התינוק חלש מאוד, והרופא סבור שהוא נזקק באופן מיוחד לחלב אימו, ויש חשש סביר שבעקבות הצום חלבה ייפסק או יתמעט באופן משמעותי, על פי הוראה של רופא ירא שמיים תשתה לשיעורים. אולם זה מקרה נדיר מאוד, מפני שאם המינקת תשתה בימים שלפני הצום הרבה מים ותישן כראוי, קרוב לוודאי שחלבה לא יתמעט בעקבות הצום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-30 18:45:19
השבת אבדה
אני עובד בחנות ביישוב קטן בצפון. מישהו מצא על הרצפה שטר כסף, והביא ךי למקרה שיבואו לחפש אותו. אף אחד לא הגיע עד סוף היום. האם אני יכול לשמור אותו? ואם לא – מה לעשות עם הכסף? תודה וגמר חתימה טובה
הכסף שלך
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-30 17:21:25
עבודה בליל ערב יום כיפור
כבוד הרב, מצאתי ברשת שהעובד בערב יום כיפור אינו רואה ברכה במלאכתו. האם הכוונה גם לליל ערב יום כיפור (כלומר הלילה אפשר לעבוד, או נכון מהלילה שלא לעסוק בדברים אחרים)? תודה רבה וגמר חתימה טובה
הלכה למעשה מותר לעשות מלאכה בערב יום כיפור כמו בערב שבת וערב יום טוב.
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
איסור עשיית מלאכה בערב שבת
י. אסור לעשות מלאכת קבע שעתיים וחצי זמניות לפני שקיעת החמה, אף אם סיים את כל הכנותיו לשבת, כגון עבודת נגרות, חייטות, חשמל, עבודה גדולה בגינה, כתיבת סת"ם והגהת ספרים בשכר. אבל מותר לבצע פעולה קצרה, כגון להניח מלכודת לחיות או לתת הוראה למחשב לבצע פעולה מתוחכמת. גם מסחר אינו נכלל באיסור מלאכה, ומותר למכור בחנות באותן השעות.
יא. לצורך שבת מותר לעשות מלאכת קבע, ומותר גם לקבל עליה שכר אם ניכר שנעשית לצורך שבת, כגון תספורת, הסעה וחשמלאות. אבל אסור לחייט לתפור בגד בשכר באותן השעות אפילו לצורך שבת, משום שלא ניכר שתפירתו לצורך השבת, כי ייתכן שאותו הבגד נועד ליום אחר.
יב. גם במקום הפסד או כדי למנוע נזק, מותר לעשות מלאכת קבע. וכן דין עני שאין לו כסף לצורכי עונג שבת, כגון לקנות בשר ודגים.
יג. מותר לעשות באותן השעות עבודות שאינן דורשות מומחיות, כגון השקיית גינה, ניקוי חדרים, תפירת כפתורים, כיבוס במכונה וכתיבת חידושי תורה. ומותר גם לקבל עליהן שכר. אבל אם משלמים לו שכר כדי שיעשה את המלאכות הללו בכל ערב שבת, אסור לעשותן שלא לצורך שבת, מפני שהשכר והתדירות הופכים אותן למלאכות קבע.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-30 08:32:02
מעשר כספים
שלום, מובא בפניני הלכה לגבי מעשר כספים, שלושה מצבים: טוב, דחוק במקצת , ודחוק. השאלה איך לחשב מצב טוב – כאשר מוציאים את כל צרכי המשפחה ולא נשארים במינוס? ומה לגבי מותרות- מה נחשב מותרות? האם למנוע/לדחות חידוש בגדים / נעליים לילדים כדי לתת את כל המעשר בשלמותו? ומה נחשב דחוק במקצת – מה רמת הדוחק?
קשה לענות על שאלה כזו בכתב. מה שאני יכול לומר בשם הרב מלמד זה שלא כדאי להיחשב דחוק ולהיפטר ממעשר כספים. אין בזה ברכה. ברכת הנותנים מעשר נובעת מכך שהם שמחים לשתף את הקב"ה בממונם. לכן כל אחד צריך לעשות הכל כדי לא להיחשב דחוק ולהיפטר ממעשר. הרב סובר שהנכון הוא קודם לתת את המעשר ואחר כך להוציא את שאר ההוצאות לפי הצורך והיכולת, ולא הפוך. אם מתרגלים בזה, רואים שאפשר לתת מעשר בשמחה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-29 20:54:05
זרע לבטלה
מה המשמעות של זרע לבטלה? מה האיסור למעשה?
https://ph.yhb.org.il/14-04-01/
האיסור הוא להוציא זרע שלא בתוך גופה של האישה שהתחתן איתה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-29 15:00:02
הדלקת נרות חנוכה
שלום. נרשמתי לקרוז באנייה בחנוכה והתברר לי שחל איסור מוחלט על הדלקת נרות או העברת אש באנייה מטעמי בטיחות, ואת נרות החנוכה ידליק רק משגיח הכשרות. האם כאכסנאי (ממוצא אשכנזי) אני יכול לצאת ידי חובה בהשתתפות בפרוטה בהדלקה של המשגיח אף שהוא אינו בעל הבית?
אם יש שם חדר אוכל משותף – אפשר לצאת ידי חובה בהדלקת המשגיח בחדר האוכל, וצריך להיות איתו בשעת ההדלקה כדי לשמוע את הברכות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-29 13:39:13
שתייה לפני קידוש ליל שבת
אני מקפידה לא לשתות לפני קידוש ליל שבת כהלכה. אך לפעמים אני מתארחת ושם מתעכבים בהמשך הכנות לסעודה ולפעמים עד כדי שעה. האם יהיה אפשר לי חד פעמי לשתות מים עקב צמא חזק ,ולפעמים יום חם מאד?
לא מכיר היתר בזה. מה שאפשר זה לבקש לקדש לבד על עוגה כמו שרבים עושים בבוקר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-29 10:39:20
שימוש בחלב שנשאב בשבת
האם מותר לתרום חלב שנשאב בשבת לבנק חלב האם של מדא במקום לאבד אותו?
לא, שהרי ההיתר בנוי על כך שמכיוון שהוא לאיבוד מדובר על איסור דרבנן ובמקום צער לא גזרו חכמים. אבל כאשר שומרים על החלב מדובר על איסור תורה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-29 10:03:29
התנצלות בימים נוראים
שלום הרב, לפני כמה זמן עשיתי מעשים שהגעילו אנשים, אני לא יודע בדיוק מי אבל זה בעיקר העיקר אנשים מהכיתה שלי. מה לעשות לגבי התנצלות על המעשים? מספיק לשלוח הודעה לכיתה בסגנון סליחה מכל מי שפגעתי, או לבקש סליחה רק מאנשים ספציפיים שאני יודע שפגעתי בהם?
מטרת הסליחה היא שהאנשים באמת יסלחו. כדי שיהיה לך סיכוי שזה יקרה, אתה צריך לבקש סליחה באופן אישי ממי שנפגע ממך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-29 05:30:37
התנהגות לא טובה
אדם שחוזר על אותה התנהגות לא טובה ומודע לזה ואומר שככה הוא ואינו יכול להשתנות האם בזה שהוא מבקש סליחה יש כפרה?
אם האדם שהוא מבקש ממנו סליחה מוחל לו, יש כפרה. אבל כמו בכל עבירות שבין אדם לחברו, לאחר שהחבר מחל יש גם את התשובה שצריך לעשות מול בורא עולם, ובתשובה זו יש מרכיב חשוב של קבלה לעתיד שלא אשוב לזה החטא לעולם. ככל שמרכיב זה יותר אמיתי, הכפרה יותר גדולה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-29 04:46:47
אכילת מעדנים ביום כיפור לפטור מצום
שלום וברכה. עפ"י המבואר בהרחבות לפננה"ל ימים נוראים ח' (ז' א') בשם הרב אליהו זצ"ל והגרשז"א זצ"ל והרב נבנצאל יבדל"א להביא לילדים מאכלים ערבים ביום הכיפורים, האם אותו הדין לגבי מבוגרים הפטורים מצום כגון חיילים בלחימה או חושיב"ס?
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
י. המותרים לאכול ולשתות ביום הכיפורים, יאכלו וישתו דברים ערבים ומזינים, שהוא כיום טוב, אמנם לא יאכלו וישתו יותר מכדי הצורך לחיזוק גופם, ומי שיכול להסתפק בשתייה, לא יאכל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-28 17:00:40
החודש בכשרים
מה יחס ההלכה לחושד בכשרים שהחשוד אינו יהודי?
הקב"ה ברא את כל בני האדם, גם את הגויים, והוא רוצה שנאהב אותם כפי שכל אומן רוצה שיאהבו את אומנותו, וזהו אנו מתפללים בתפילות ראש השנה ויום כיפור על כל בני האדם, וכפי שהרחיב בכך הרב קוק במידות הראי"ה:
א.
האהבה צריכה להיות מלאה בלב לכל.
ב.
אהבת כל המעשים כולם [1] היא קודמת לכל, אח"כ אהבת כל האדם, אחריה אהבת ישראל, שהיא כוללת הכל, שעתידין ישראל לתקן את כל המעשים כולם. וכל אהבות אלה הם אהבות מעשיות, לאהוב אותם לעשות להם טובה ולגרום להם עילוי, ונעלה על כולן אהבת ד', שהיא אהבה שבפועל, אינה גוררת בעצמותה שום דבר, כי-אם מה שהלב מלא ממנה זה הוא האושר היותר נשגב.
ה.
אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם ביחוד, ואהבת כל העמים כולם ח), חפץ עילוים ותקומתם הרוחנית והחמרית, והשנאה צריכה להיות רק על הרשעה והזוהמא שבעולם. אי-אפשר כלל לבא לידי רום-הרוח של "הודו לד' קראו בשמו הודיעו בעמים עלילותיו"[4] בלא אהבה פנימית, מעמקי לב ונפש, להיטיב לעמים כולם, לשפר את קניניהם, לאשר את חייהם. תכונה זו היא שמסגלת את רוחא דמלכא משיחא[5] לחול על ישראל. בכל מקום שאנו מוצאים רמזי שנאה (שבת פט, א), הרינו יודעים ברור שהכונה רק על הרשעה, שהיא מרתקת בחזקה את האיגוד של עמים רבים, גם בהוה וביחוד בימים מקדם שהיתה זוהמת העולם יותר מסואבת יא). אבל עלינו לדעת כי נקודת חיים, אור וקודש, תמיד לא זזה מהצלם האלהי שנחנן בו האדם בכללו, וחוננו בו כל עם ולשון, כל אחד לפי ערכו, וגרעין קודש זה ירומם את הכל. ומתוך נקודת-חיים זו אנו חפצים את העילוי הגמור שיחול בעולם, את אור הצדק והמישרים, המתאחד עם ההוד והתפארת, עם הגבורה והנצח, והשלמת היצור כולו, והאדם וכל אגפיו בתחילה. זאת הנשמה הפנימית המונחת בעומק הדעת של כנסת ישראל, שברוח ד' עלינו הננו הולכים ומעוררים אותה לחיים מעשיים ורוחניים.
ו.
מדת האהבה השרויה בנשמת הצדיקים היא כוללת את כל הברואים כולם, ואינה מוציאה מן הכלל שום דבר ולא עם ולשון, ואפילו עמלק אינו נמחה כי-אם מתחת השמים יב), אבל ע"י הזיכוך מתעלה הוא לשורש הטוב יג), אשר הוא מעל לשמים יד), ונכלל הכל באהבה העליונה טו), אלא שצריך כח גדול וטהרה עצומה ליחוד נשגב זה.
י.
אהבת הבריות צריכה טיפול מרובה, להרחיבה ברוחב הראוי לה, נגד השטחיות הנראה בסקירה הראשונה ע"י שימוש שאינו כל צרכו, מצד התורה ומצד המוסר המנהגי, כאילו יש נגודים ולפחות שויון-נפש לאהבה זו, שהיא צריכה להתמלא תמיד בכל חדרי הנפש. המעמד היותר עליון באהבת הבריות צריכה לקחת אהבת האדם, והיא צריכה להתפשט על כל האדם כולו, למרות כל שינויי דעות דתות ואמונות, ולמרות כל החילוקים של הגזעים והאקלימים, נכון הדבר לרדת לסוף דעתם של העמים והקיבוצים השונים, כמה שאפשר ללמוד את אופיים ואת תכונותיהם, למען דעת איך לבסס את האהבה האנושית על יסודות המתקרבים למעשה. כי רק על נפש עשירה באהבת הבריות ואהבת אדם תוכל אהבת האומה להתנשא בגאון אצילותה וגדולתה הרוחנית והמעשית. וצרות-העין הגורמת לראות בכל מה שחוץ לגבול האומה המיוחדת, אפילו אם הוא חוץ לגבול ישראל, רק כיעור וטומאה, היא מהמחשכים הנוראים שגורמים הריסה כללית לכל בנין הטוב הרוחני, שכל נפש עדינה מצפה לאורו.
יא.
צריכים ליסר את עצמו לאהבת-הבריות וביחוד לאהבת המעולים שבבני-אדם, החכמים, הגבורים, המשוררים והאמנים, העסקנים, צריכים להכיר את אור הטוב שבמצוינים שבבני-אדם, שעל-ידם אור ד' מתפשט בעולם, בין כשהם מכירים את ערך משלחתם ובין כשאינם מכירים אותו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-28 16:25:01
גפרור ביום טוב
האם מותר להעביר מאש לאש ביום טוב על ידי חלק הבערה של הגפרור, או שיש להקפיד להעביר דווקא מהחלק האחורי (העץ) שלו?
על ידי חלק ההבערה
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
הבערה
א. אף שהבערה היא מהמלאכות המותרות ביום טוב, אסרו חכמים להבעיר אש חדשה, כגון להבעיר גפרור או להדליק חשמל ותנור, והתירו רק להעביר אש מאש קיימת (גם שלא לצורך אכילה. לעיל ג, ד). לכן הרוצה לבשל אוכל או לחמם את הבית על ידי אש הגז, צריך להדליק מבעוד יום נר שאיתו ידליק את הגז. ואם קשה לו להדליק ישירות מהנר, יכול להעביר אש מהנר לגפרור, ויקפיד שלא לכבותו לאחר השימוש בו, אלא יניחו שיכבה מעצמו. כך יש לעשות גם כאשר מדליקים את נרות החג לאחר כניסת החג, כגון בליל יום טוב שני או ביום טוב שחל במוצאי שבת.
ב. מותר להגביר אש קיימת ביום טוב, כגון להוסיף עצים למדורת החימום וגחלים למנגל, ולהגביר את חום התנור ואש הגז, או את עוצמת הנורה החשמלית. ובלבד שהגברת האש אינה מדליקה נורה חדשה או גוף חימום נוסף בתנור.
ג. מכיוון שאיסור הבערת אש חדשה ביום טוב הוא מדברי חכמים, מותר לצורך מצווה או לצורך גדול לבקש מגוי להדליק אש או חשמל. ואם אין שם גוי, יעשה זאת בשינוי או על ידי קטן (עי' בהלכות שבת ט, יא). עבר והדליק אש או אור באיסור, מותר בדיעבד ליהנות מהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-28 10:39:11
[email protected]
מערבל חשמלי ידני – האם צריך טבילה לפני השימוש ?
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
כה. כלי חשמלי אינו צריך טבילה. והרוצה לחשוש לדעת המחמירים, יטביל בלא ברכה כלי שבא במגע ישיר עם האוכל בעת שהוא ראוי לאכילה, כגון טוסטר וקומקום חשמלי, ובלבד שאין כמעט חשש שהכלי יתקלקל (וימתין שיתייבש לגמרי לפני הפעלתו). ואם יש חשש שיתקלקל, יכול לפוטרו מטבילה על יד נתינתו במתנה לגוי, והשאלתו לזמן בלתי מוגבל (לעיל, כא). או על ידי פירוק יסודי של החלק שנוגע באוכל, והרכבתו מחדש על ידי ישראל (אין תועלת בפירוק חוט החשמל המחובר לכלי).
כאשר החלק שנוגע באוכל נעשה באופן שניתן להפרידו בקלות מהכלי, אם חלק זה עשוי מתכת או זכוכית, כגון סכיני בלנדר ומערבלי מיקסר – יש להטביל רק אותו בברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-28 10:15:49
צום יום כיפור.
מדובר באישה בת 80 שבעבר התגלה קריש דם בריאותיה. נוטלת פעמיים ביום תרופה לדילול דם. נוזלים אמורים לדלל את הדם, ומחסור בהם עלול ליצור עיבוי בכלי הדם. לאור זאת, האם מותר לה לצום, ואם לא, האם יכולה לשתות במהלך היום, ואם כן, איזה משקה חוץ ממים ? האם אפשר שתיה חמה (כגון קפה עם מעט חלב). תודה.
כפי שמבואר בפניני הלכה, כאשר רופא ירא שמים מחליט שצום מהווה סכנה, מותר לאכול ולשתות לפי הצורך. אם אין לכם רופא כזה שאפשר לסמוך עליו, אביא לך מספר של מישהו כזה.
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
חולה שיש בו סכנה
ה. חולה שהצום עלול לגרום למותו או להחליש את התמודדותו עם מחלה מסוכנת, חייב לאכול ולשתות בצום כדי צורכו. וגם אם ברור שלא נותרו לחולה ימים רבים לחיות, כל זמן שהצום עלול לקרב את מותו, יאכל וישתה כפי צורכו. והנמצא בספק סכנה ומחמיר על עצמו שלא לאכול ולשתות – חוטא. אבל אם חשש הסכנה רחוק ולא סביר, אסור לאכול ולשתות.
ו. על החולה לשאול בעניין זה רופא ירא שמיים שאפשר לסמוך עליו שאינו חששן מדי ואינו מזלזל בחובת הצום. ואם חטא ולא התייעץ לפני יום הכיפורים עם רופא ירא שמיים, בלית ברירה יאכל וישתה על פי הוראת הרופא ששאל.
ז. חולה שמרגיש שהוא נמצא בספק סכנה וכדי להינצל עליו לאכול ולשתות בצום; גם אם הרופאים סוברים שאין במצבו סכנה, עליו לשתות ולאכול, ובתנאי שיש הגיון בדבריו, כגון שאין זו מחלה ידועה ואינו מוכר כחששן גדול. וכן הדין לגבי בריא שנחלש מאוד ביום הכיפורים ומרגיש שהוא עומד לאבד את הכרתו ולמות. אלא שהואיל ולעיתים הצורך הוא פסיכולוגי בלבד, יטעם בתחילה מעט, ורק אם לא התאושש ימשיך לאכול ולשתות לשיעורים (כמבואר בהלכה הבאה). ואם גם בזה דעתו אינה מתיישבת, יאכל וישתה עד שדעתו תתיישב ויצא מכלל סכנה.
אכילה ושתיה לשיעורים
ח. אף שכל אכילה ושתייה אסורה מהתורה ביום הכיפורים, כאשר החולה המסוכן אינו חייב לשתות ולאכול בדחיפות כמות גדולה, עדיף שישתה ויאכל בהפסקות פחות משיעור האכילה והשתייה שמתחייבים עליו כרת, כדי למעט באיסור. כלומר, יאכל כל פעם פחות מגודל של תמר גדול (שגודלו קצת יותר מחצי ביצה), וישתה כל פעם פחות מכמות המשקה שנכנסת לחלל פיו כשלחי אחת מלאה (לכתחילה יש לבדוק זאת לפני כניסת הצום).
לכתחילה יאכל וישתה כמות מעטה זו כל תשע דקות, ואם צריך לאכול ולשתות יותר, יפסיק שבע דקות, ואם צריך יותר, יפסיק ארבע דקות. ובשתייה, אם צריך לשתות יותר, יסתפק בהפסקה של דקה.
ט. כאשר יש חשש שהשתייה והאכילה לשיעורים תגרום להתרשלות כלשהי בחיזוקו של החולה המסוכן, עליו לשתות ולאכול כרגיל. לכן כאשר היולדת עייפה, מוטב שתשתה כרגיל כדי שתוכל לישון ברציפות, ולא תצטרך להישאר ערה על מנת שתספיק לשתות כפי צורכה לשיעורים.
גם חולי סכרת שלא נמצא למצבם פתרון יציב, צריכים להיזהר בזה מאוד, ואם יש חשש שבעקבות האכילה לשיעורים יתרשלו ולא יאכלו כפי צורכם, יאכלו ברציפות. ועדיף שיתפללו במניין בבית הכנסת ויאכלו כל כמה שעות יותר מ'כשיעור', מאשר יהדרו באכילה לשיעורים ולא יבואו לבית הכנסת. גם ילדים שלא צמים, יאכלו וישתו כרגיל.
דיני אכילת חולים מסוכנים וילדים
י. המותרים לאכול ולשתות ביום הכיפורים, יאכלו וישתו דברים ערבים ומזינים, שהוא כיום טוב, אמנם לא יאכלו וישתו יותר מכדי הצורך לחיזוק גופם, ומי שיכול להסתפק בשתייה, לא יאכל.
יא. לא עושים קידוש ולא בוצעים על לחם משנה גם כשיום הכיפורים חל בשבת. הנוטל ידיו ללחם, ייטול רק את אצבעותיו. והרגיל במים אחרונים, רשאי ליטול גם ביום הכיפורים.
יב. השותה לשיעורים, לא יברך ברכה אחרונה, כיוון שבכל פעם שתה פחות מרביעית. והאוכל לשיעורים, רק אם אכל כמות של חצי ביצה תוך פחות משבע דקות, יברך ברכה אחרונה.
יג. המברך 'מעין שלוש' צריך להזכיר את יום הכיפורים, והמברך ברכת המזון צריך לומר 'יעלה ויבוא' ולהזכיר את יום הכיפורים, ואם חל בשבת יאמר גם 'רצה'. שכח ולא הזכירם, אינו חוזר.
יד. מותר להעלות לתורה בשחרית חולה מסוכן שנאלץ לאכול ביום הכיפורים, אבל בקריאה של תפילת מנחה עדיף שלא להעלותו, אלא אם כן אכל ושתה לשיעורים. כמו כן, חזן קבוע שנאלץ לאכול ולשתות לשיעורים, רשאי להמשיך להיות שליח ציבור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-28 08:35:08
עליה לתורה ,חזן, מתפלל עם נשק ארוך
בבית כנסת מתפלל בכיתת כוננות נושא נשק ארוך. האם רשאי להכנס לאולם להתפלל עם הנשק בהצלב? להיות חזן עם הנשק בהצלב? לעלות לתורה עם הנשק בהצלב? או שיש צורך להצפינו ולכסותו או לשים בכספת לנשק . האם יש הבדל באם יש נושאי נשק קצר או ארוך
דין נשיאת נשק בתפילה ובבית הכנסת מובא בפניני הלכה תפילה פרק ה. אביא תחילה את ההלכה למעשה בקצרה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה ואז אתייחס לשאלה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
"אין להיכנס לבית הכנסת עם נשק ואין להתפלל עם נשק, שאין ראוי להתפלל על החיים והשלום כשכלי הריגה עליו. אבל כשיש בכך צורך ביטחוני, או שחושש שיגנבוהו – מותר, וכשאפשר עדיף להצניעו בבגדו."
בפועל המציאו היא שרוב רובם של נושאי הנשקים הארוכים (ביישובים כמו אצלנו יש הרבה כאלו) מניחים את הנשק לידם בצנעה (אין צורך לכסותו, שכן הדבר לא מעשי בדרך כלל לעשות כך, ואנו מעוניינים בימינו שיהיו כמה שיותר אנשים עם נשקים ולא להכביד עליהם), וכך נכון לעשות. אם הבן אדם לא מוכן להוריד את הנשק הארוך, אז חזן לא מתאים אם יש חזנים אחרים, אבל שאר הדברים זה בסדר, שכן מן הסתם הוא לא מוכן להורידו מסיבות טובות (לא לשכוח אותו, להיות יותר מבצעי ומוכן לכל מקרה, או שהוא פשוט צעיר…).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-28 08:17:08
משהו כללי
שלום כבוד הרב. אני שומר על הברית כבר הרבה מאוד זמן ומשתדל לא להסתכל על הנשים בכלל. נוצרה סיטואציה מביכה שבה בחורה שאני מכיר וכלל אין ביננו קשר מיני, באה לחבק אותי בעקבות קושי שאני עובר. היא לא יודעת שאני שומר נגיעה כי לא נפגשנו הרבה זמן. הסיטואציה היתה מהירה ולא ידעתי איך להגיב, והחזרתי לה חיבוק. לא היתה לי כלל הנאה מינית מהחיבוק, ואין לי כלל הירהורים על בחורה זו. מה עלי לעשות כדי לכפר על החטא הזה?
קודם כל יש לציין שברוך ה' לא מדובר על חטא חמור, שכן מלבד זה שזה היה בשוגג גמור , לפי דבריך גם לא בא בעקבות המעשה חטאים אחרים.
באופן כללי חשוב לדעת שעל כל חטא שאדם עושה, הוא צריך לעשות תשובה. טבילה אינה חלק מחובת התשובה. איך עושים תשובה לפי ההלכה? וידוי, חרטה וקבלה לעתיד: קודם כל מתוודים לפני בורא עולם בדיבור פשוט שחטאנו בחטא פלוני, אחר כך אומרים לו שאנו מתחרטים על כך, ואחר כך אומרים לו שאנחנו מקבלים על עצמנו שלא לעבור על חטא כזה שוב לעולם. אפשר לקצר ואפשר לפרט, העיקר שיהיה בלב שלם. לאחר תשובה כזו, החטא נמחל. זה הכל. יש לציין שכדי שהקבלה לעתיד תהיה שלמה, צריך לחשוב איך אני לא נופל בחטא בפעם הבאה שיקרה לי אותו מקרה. כגון במקרה הנכחי צריך לחשוב איך בפעם הבאה בסיטואציה דומה אני מתנצל בפני הבחורה ומסביר לה שאני לא נוגע בנשים.
עניין זה מבואר בפניני הלכה ימים נוראים, ובקצרה הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-26 11:23:33