חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מחשבות קדושה בשירותים
שלום וברכה פעמים רבות בזמן המקלחת/השירותים עולות לי מחשבות בעיניינים של עבודת ה', האם זה בעייתי? אם כן מה אפשר לעשות? תודה!
במקלחת מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 06:31:52
דייט חדר בריחה
שלום כבוד הרב, האם ניתן לצאת לדייט לחדר בריחה?, מדובר כאן מדובר על חדר סגור שבו מבצעים משימות ופותרים חידות ביחד, יש כל הזמן מישהו שצופה במצלמה במה שקורה בחדר, האם יש בעיה של ייחוד? האם יש בעיה של משחק ואיסור התקרבות יתירה? האם אפשר להקל בנושאים הנ"ל? האם זה לדעתך ראוי?(מדובר כמובן בדייט לצורך חתונה) תודה מראש
ייחוד – אין בעיה. אבל מצד הקירוב הדבר בהחלט בעייתי. לדעתי ניתן להקל רק במקום צורך גדול, כגון שהקשר תקוע ומנסים לרוממו או לרעננו על ידי כך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-19 19:13:07
ביסמוט
האם מותר לכתוב פסוק על צלחת אירוסין ששוברים? האם יש הבדל בין חצי בסוק לפסוק שלם? האם יש עניין לא לרשום את שמות בני הזוג? תודה!
פסוק – אם יש על הצלחת פסוק על ירושלים, כגון 'אם אשכחך', מותר (שלא בכתב הדומה לספר תורה), כיון שמנהג השבירה הוא גם, או בעיקר, זכר לחורבן. אבל פסוק אחר, עדיף שלא, כיון שאין בכך תועלת. ובכל מקרה לא לכתוב פסוק עם שם ה'. מקור – פניני הלכה ליקוטים א' ה, ז.
שמות הזוג – אין בעיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-19 13:31:35
חזרה ל"מנהג אבות"
בוקר טוב. סבא רבא שלי הוא הולנדי ששמר שעה וסבא שלי החליט שהוא מחמיר על עצמו ושומר 5 וקצת על עוף ו6 על בשר וכך גם אבא שלי שומר. האם מותר לאבא שלי/לי לחזור למנהג העדה והאבות ולשמור שעה או לפחות להקל ולשמור 3 שעות?
כיון שכבר שני דורות אתם נוהגים להחמיר כמנהג רוב ישראל, אין זה מן הראוי לחזור אחורה. וגם הרוצה להקל, לא יעשה כן תוך חשש כלשהו של פגיעה בכבוד הסבא או האבא, לכן רק אם כולם יחד חוזרים למנהג המקורי, יש למיקל על מי לסמוך, ובלבד שהדבר נעשה מתוך יראת שמים ושמירה על מנהג אבות, ולא כרצון למצוא קולות בהלכה מתוך תחושה שהתורה מכבידה. והנכון יותר הוא להמשיך לשמור שש שעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-17 07:19:40
שירות צבאי
האם השירות הצבאי היא מצווה שיכולה להיעשות על ידי אחרים ? מדוע ?
אם המציאות היתה שלא צריך את כולם, היה אפשר לומר זאת, אך אנו רואים שהצבא לא מוותר בקלות למי שלא מעוניין להתגייס, למרות שהוא מוציא עליו הרבה מאוד כסף, ועוד רוצה שגם החרדים יתגייסו. אם כך, מוכח שאין זו מצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-16 12:12:48
נטילת ידיים
שלום. לפני אילו פעולות צריך ליטול ידיים (חוץ מתפילה. ברכות, לימוד תורה)? והאם בכל פעם שנוגעים ברצפה/ בנעליים (עוד משהו?) צריך ליטול או רק לפני הפעולות הנ"ל? תודה רבה!!
לאחר הקימה מהשינה – צריך ליטול מכלי ג' פעמים. לפני שחרית מנחה וערבית, אם נגע במקום מכוסה שבגופו או מקום אחר מלוכלך – צריך ליטול מכלי פעם אחת. לפני ברכות או לימוד תורה, אם נגע במקום מכוסה שבגופו או מקום אחר מלוכלך – מצד הדין מספיק לשפשף את ידיו בבגדיו, ורבים נוהגים להדר ולשוטפם במים ללא כלי (המנהג יותר נפוץ לפני לימוד תורה). לאחר עשיית צרכים – שוטפים ידיים, ויש נוהגים ליטול מכלי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-15 20:43:28
חימום אוכל בשבת
שלום כבוד הרב. האם מותר לכוון שעון שבת (לפני שבת) לצורך חימום האוכל לפי זמנים כשאוכל עדיין בתנור.? תודה רבה
שימוש בתנור אפיה בשבת על פי פניני הלכה פרק י'.
– השהיית תבשיל בתנור לפני שבת
א) אש גלויה: אסור להשהות מערב שבת תבשיל שלא הגיע למחצית בישולו, על אש הגז או כיריים חשמליות או בתנור אפיה, שמא יבוא להיטיב את האש לאחר כניסת השבת לצורך סעודת שבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. ולכתחילה ראוי להשהות רק תבשיל שמוכן לאכילה, וכל התעסקות באש או במאכל תפגום בטעמו.
ב) אש מכוסה: גם אם התבשיל לא הגיע למחצית בישולו, ניתן להשהותו לפני שבת על ידי כיסוי האש, כגון שיניח טס נחושת על אש הגז, או יחמם על פלטה של שבת, או יכסה את כפתורי התנור, וכך אין חשש שיבוא להיטיב את האש. והטוב ביותר, שכל המאכלים יהיו מבושלים לגמרי לפני כניסת השבת, כדי שאם יהיה צורך, יוכל להזיז את הסיר למקום יותר חם על הפלטה, או שאם יפתח את הסיר או דלת התנור, יוכל לסוגרו. כמו כן, טוב להקפיד שהמים שבמיחם ירתחו לפני השבת.
ג) שעון שבת: כאשר כפתורי התנור מכוסים, מותר להניח בו לפני כניסת השבת מאכל לא מבושל, ולכוון את שעון השבת שידליק את התנור שעה לפני הסעודה, כדי שלקראת הסעודה המאכל יתבשל. אך כל שפתח את דלת התנור לפני שהמאכל מוכן לאכילה – אסור לסוגרו, כיון שבכך גורם לבישולו יותר מהר.
ד) תרמוסטט: השהה מאכל בתנור שעובד על תרמוסטט ולא על מצב שבת קבוע, נכון להקפיד לפתוח את התנור רק כאשר גופי החימום עובדים, כדי שלא לגרום להפעלתו.
– הנחה והחזרת תבשיל לתנור בשבת
תבשיל שהיה בתנור אפיה מערב שבת, והוציא אותו בשבת, מותר להחזירו לתוכו כשהתנור חם רק על ידי כיסוי כפתורי התנור, ובנוסף צריך לכתחילה להקפיד על שלושת כללי ההחזרה: א – שלא יניח את התבשיל על הרצפה. ב – שתהיה דעתו להחזירו. ג – שידו תמשיך לאחוז בו. אבל אסור לקחת בשבת תבשיל קר ולהניחו בתוך תנור חם, אלא רק בתוך תנור קר שיידלק על ידי שעון שבת, ובנוסף לכך צריך להסתיר את הכפתורים או להניח את המאכל על צלחת או תבנית הפוכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-15 18:04:41
הגשת תביעה בבית משפט
ערב טוב, מתנהל מו"מ בשכונתנו לבצוע פרויקט "פינוי בינוי" שמשמעותו הריסת הבנינים ובנית בנינים חדשים במקומם תוך מתן דירות חדשות לדיירים שויתרו על דירתם. היזם נדרש להשיג הסכמה של 80% מהדיירים כדי להתחיל את הפרויקט. עפ"י החוזה עם היזם, הדיירים נדרשים להגיש תביעות משפטיות נגד הדיירים שלא הסכימו להשתתף בפרויקט במטרה להגיע להסכמה של 100%, העילה לתביעה היא מניעת רווח מרוב הדיירים עפ"י החוק. במהלך המשפט יתברר אם הסיבות מוצדקות או לא. שאלות: א) מן הסתם התביעות תוגשנה במרוכז בבית משפט אזרחי. ב) האם זה מוסרי שדיירים יתבעו שכנים מבוגרים וחלשים שחיים איתם עשרות שנים ? כיצד לנהוג במצב זה ? תזכו למצוות.
- אסור ללכת לבית משפט חילוני, אלא על ידי היתר מבית דין. אם אתה לא הולך, אין צורך להתערב.
- כיון שלדעת הרוצים בזה הצורך הוא גדול, לכן אם בזמן הפינוי דואגים לחלשים, איני רואה בזה בעיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-13 17:17:01
הלכות לכלה
אחותי מתחתנת בעזרת השם וכפי שידוע לי שבוע לפני החופה אסור שיראו אחד את השני אשמח לדעת איפה זה רשום , צריכה הוכחה לבעל של הכלה . אודה לכם
אין למנהג זה מקור, הוא נוצר בדורות האחרונים בקהילות מסויימות כמנהג יפה ולא כדבר מחייב. טעמי המנהג: 1. מחשש שתראה דם בעקבות התרגשות וחימוד. 2. מחשש מכשול מפני הקירבה היתירה שעלולה להיות בימים אלו. 2. מחשש לויכוחים מיותרים מפני ההתרגשות לקראת היום הגדול.
למרות שרבים מקיימים אותו, רבים אחרים לא נוהגים בו. לכן אין צורך להוכיח לחתן שכך צריך לעשות.
מקורות: ספר אמת ליעקב אבן העזר סימן סד הערה 32 בשם הרב קמנצקי שמנהג נכון הוא שהחתן והכלה לא יתראו זה עם זה שבוע ימים קודם החתונה. וכן בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק א' פרק ו' סעיף לב בשם הרב אלישיב שנוהגים שאין נפגשים זה עם זה שבוע לפני החתונה. וראה עוד בשו"ת אבן פנה חלק א' סימן קטו. בילקוט יוסף (שובע שמחות, חלק א', עמוד פא) כתב שמעיקר הדין אין איסור להיפגש גם בתוך השבוע שלפני החתונה. וגם לא היה מנהג הספרדים להימנע מזה. ומיהו לאחרונה התקבל מנהג זה שלא להיפגש שבוע קודם החתונה גם אצל הספרדים, ובפרט בקרב בני התורה. ויש לברך על כך, שהוא מנהג נכון והגון למעט ככל האפשר בפגישות שבין החתן והכלה קודם החתונה. עד כאן דבריו. עוד ניתן לראות בספרו של הרב בנימין אדלר, הנישואין כהלכתם ג, צג עמ' קטו, והערה 254.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-13 16:21:07
ברכות
הרב כותב בפניני הלכה ברכות הלכות "ברכה ראשונה" במקרה שאדם מברך על משהו מסוים שנמצא אצל חבירו אבל לא לפניו, שאם הוא מברך בשביל לגרום לחבריו להביא לו את אותו המאכל בירכתו אינה תופסת, השאלה שלי האם אדם שבירך על מאכל שאצל חבירו ולפניו, האם בדיעבד יצא? או שמכיוון שהמאכל אצל חבירו ודעתו תלויה בדעתו של חבירו אז לא יצא? האם יש מציאות שאני תלוי בדעתו של חברי ולמרות זאת יצאתי ידי חובה בדיעבד?
- אם אין וודאות שיאכל ממנו, ברכתו לבטלה.
- כן. כאשר ברור לך שיביא מהמאכל, כגון שהוא מציע לך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-12 17:13:10
נסיעה של אחים/אחיות בשבת
שלום הרב, אני עובד בתור סטודנט לסיעוד(אחיות) בבית חולים, ההסעה לבית חולים בשבת היא על ידי גוי. שאלתי האם צריך למעט עד כמה שאפשר בציוד שאני לוקח איתי מהבית לבית חולים? או שאפשר לקחת איתי כל מה שאני צריך מכיוון שהגוי נוהג והרכב הוא רשות בפני עצמה. דוג'- האם אפשר לקחת איתי ספר לדרך ללמוד(הנסיעה היא כשעה ורבע עד לבית החולים).
כיון שאתה מגיע למקום שיש ב עירוב, מותר לקחת כל מה שצריך לשבת, כמבואר בפניני הלכה שבת כז, ו. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-11 21:43:12
בצל לעניין חלב ובשר
בצל שטוגן בסיר בשרי : 1. הבנתי שלא משנה אם בן יומו בגלל שחריף מבטל לא בן יומו – האמנם? 2. האם מותר לאכול מרק המכיל בצל זה בכלים חלביים? האם רק אם יש כנגד 60? 60 כנגד מה – הסכין/הבצל? או שגם זה לא מועיל כי לא מבטלים היתר? 3. האם מותר להשתמש במצקת חלבית לא בת יומה? המרק כבר אינו חריף. תודה רבה תזכו למצוות!
פניני הלכה כשרות פרק כה: (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה)
ח – מאכלי פרווה
מאכל פרווה הוא מאכל שאינו חלבי ואינו בשרי. לכתחילה יש לשמור על ההפרדה בין המינים, וכאשר מתכוונים לאכול מאכלי פרווה עם בשר – לבשלם בסיר בשרי; וכאשר מתכוונים לאוכלם עם חלב – לבשלם בסיר חלבי. וזאת כדי למנוע בלבול, שאם יתרגלו לאכול מאכלי פרווה שבושלו בסיר בשרי עם חלב, יתכן שלעיתים יטעו ויחשבו על מאכל בשרי שהוא פרווה ויבואו לאוכלו עם חלב או להפך. וכן יש לחשוש שמא לעיתים לא ינקו את הכלים היטב, ואזי יש חשש רחוק שמאכל הפרווה יקבל טעם מהסיר ויהפוך לבשרי או חלבי ויטעו לאוכלו עם המין השני.
אמנם בשעת הצורך, מותר לבשל מאכל פרווה בסיר מתכת או זכוכית בשרי נקי כדי לאוכלו אחר כך עם חלב או להפך. כמו כן מותר בשעת הצורך לחתוך מאכלים חריפים כדוגמת בצל ושום, בסכין מתכת בשרית שנוקתה היטב, עבור תבשיל חלבי או להפך. ואמנם יש מחמירים ואוסרים לאכול עם חלב מאכל פרווה שבושל בכלי בשרי, או להפך. אולם כיוון שברור מעבר לכל ספק, שלאחר שמנקים כלי זכוכית ומתכת עם סבון, הם אינם פולטים טעמים (להלן לב, ו; ח), הלכה כדעת המקילים (להלן לב, יא-יב).
אבל אם בישלו את מאכל הפרווה בקדירה של מתכת או זכוכית בשרית או חלבית שלא ניקו היטב עם סבון, נחלקו הפוסקים אם מותר לאכול את תבשיל הפרווה עם המין השני. וכן אם בישלו את מאכל הפרווה בכלי חרס בשרי או חלבי, למרות שניקו אותו היטב עם סבון, כיוון שהחרס בולע טעמים לתוכו, נחלקו הפוסקים אם מותר לאוכלו עם המין השני. [1]
קרש חיתוך מעץ או מפלסטיק סופג טעמים, לפיכך, יש לייחד קרש מיוחד למאכלים בשריים וקרש מיוחד למאכלים חלביים. ומי שרוצה לחתוך מאכלים לשני המינים, צריך לייחד גם קרש למאכל פרווה. בדיעבד, אם חתכו ירקות על קרש חיתוך בשרי שניקו אותו היטב, ועירבו אותם בתבשיל חלבי, התבשיל כשר. אבל אם הירקות היו חריפים, כדוגמת בצל, ולא היה בתבשיל פי שישים כנגד הבצל, יש לאסור את התבשיל באכילה, שמא דרך הבצל נכנס בו טעם חלב. ובשעת הדחק יש להקל (להלן לב, יב).
[1]. דין זה מבואר בהרחבה להלן לב, יא, 14. ובקיצור, שלוש דעות בדין זה: א) מנהג חלק מיוצאי ספרד על פי ר' יוסף קארו בבדק הבית: מותר לכתחילה לבשל בכלי בשרי בן יומו תבשיל פרווה כדי לאוכלו עם חלב או להפך. ב) מנהג רוב יוצאי ספרד על פי המבואר בשו"ע צה, א: לכתחילה אסור לבשל בכלי בשרי בן יומו תבשיל פרווה כדי לאוכלו עם חלב או להפך, ואם הכלי אינו בן יומו מותר. ג) למנהג יוצאי אשכנז: גם בכלי שאינו בן יומו בשרי אין מכינים מאכל פרווה כדי לאוכלו עם חלב או להפך. ובדיעבד אם כבר בישלו מותר בשעת הצורך לאוכלו עם המין השני. ואם הסיר היה בן יומו, גם בשעת הצורך אין מקילים בזה, ורק בדיעבד אם כבר התערב, אין אוסרים את המאכל.
מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה.
וכן לגבי סכין בשרי שחתכו בו מאכל חריף, או סיר בשרי שבישלו בו מאכל חריף, נחלקו הראשונים אם המאכל החריף מפני חריפותו סופג את טעם הבשר. וכיום בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, יש להורות כדעת המקילים. כמבואר בהרחבה להלן לב, יב, 15.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-11 18:52:28
בצק עלים ממולא
שלום. מה דינו של מאפה בצק עלים/פריך ממולא בבשר? (אני אשכנזי) לפי פס"ת (על סעיף יד בסימן קסח) דינו של בצק עלים (מלאווח לדוגמה) הוא מזונות, מצירוף הטעמים שהוא דק ושמעורב בו מי פירות (אף אם לא רוב). אמנם, לפי פסק המ"ב וכמו שהביא הרב מלמד בפנ"ה, מברכים המוציא על מאפה הממולא בבשר או גבינה, שמטרתו לשביעה. האם מדובר דווקא על בצק של לחם? לכאורה השאלה נכונה גם לבורקס ,שהרב מלמד כותב שברכתו מזונות כיוון שמעורב בעיסתו הרבה שמן (אמנם זה לא נשמע הכי פשוט, ע"פ וזאת הברכה ביאור הלכה מ'). האם גם בבצק עלים/פריך שקונים קפוא יש רוב מי פירות כנגד העיסה, לפי שיטת הרמ"א?
השאלה לא ברורה לגמרי. צריך לכתוב לפי הסדר בדיוק מה השאלות (1. שאלה. 2. שאלה), ואין צורך להזכיר ספרים נוספים, כיון שאתר זה פוסק לפי פסקי פניני הלכה.
תשובה
דברי הפנה"ל נאמרו דוקא על בצק הדומה ללחם כפי שמציין בתחילת הסעיף (סעיף ח'), שאף ש'ממולא' הוא אחד מכללי פהב"כ, מ"מ כיון שהמילוי מדברים משביעים, אם מטרתו כשל לחם הרי הוא כלחם.
אין צורך לברר האם יש רוב מי פירות, אלא האם זהו מאפה מיוחד שיש בו מתיקות ואין מטרתו כלחם- מזונות אם לא קבע סעודה, כגון פיצה שעשו את המאפה עם מתיקות ניכרת. ואם אינו מאפה מיוחד, אלא לחם שהוסיפו לא מתיקות כפי שעושים בחלות מתוקות- המוציא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-11 18:44:08
ציצית
שלום וברכה בליקוטים א:ח,ו כותב הרב שליט"א שלא מברכים על ציצית מחומר סינתתי(או פוליאסטאר). ובמאמר של היום ברביבים כותב הרב שכן לברך…?
כפי שמסביר במאמר, הדין השתנה בעקבות המציאות. התורה היא דבר חי שעלול להתעדכן עם המציאות, אך הסברות היסודיות נשארות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-09 12:39:17
המשך שאלה
לפי החוזה שכתוב מקבלים החזר כספי על כך שהמוצר לא הגיע תוך חודשיים כפי שהתחייבו. לא על סמך זה שהמוצר לא יגיע בכלל….האם זה משנה האם ההחזר הוא בסכום גדול או קטן?
ההחזר הוא בגלל שיתכן שהמוצר לא יגיע בכלל, אלא שהוא יודע שיתכן שהמוצר יגיע מאוחר יותר, אך אם לא יכתוב שיהיה החזר, לא ירצו לקנות אצלו (או שהוא חייב לכתוב כך), אז הוא כותב כך ומקווה שישלמו כשידרוש כסף כאשר המוצר הגיע. לכן אם המוצר הגיע ודרשו כסף, צריך לשלם. יש מקום לא לשלם רק אם אין דרישה, או אם כתוב בחוזה שגם אם המוצר יגיע, לא צריך לשלם. כמו כן, אם כבר קנו את המוצר במקום אחר, אפשר להחזיר אותו ולא לשלם. אבל להשתמש בו ולא לשלם, אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-09 11:30:27
קניות אליאקספרס
כשקונים דרך אתר אליאקספרס המוכרים מתחייבים כי תוך חודשיים אקבל את החבילה, ואם לא – אז אקבל את הכסף חזרה. מניסיון רב של קניות שם, לפעמים החבילה מגיעה זמן רב אחרי קבלת ההחזר הכספי, ולפעמים החבילה לא מגיעה בכלל … לאחרונה קיבלתי החזר כספי על מצלמה שהזמנתי שלא הגיעה בזמן, וכמה שבועות לאחר מכן הגיעה בדואר. המוכר פנה אלי וביקש שאשלם שוב על המצלמה. האם לפי ההלכה אני חייבת לשלם לו שוב? תודה רבה!
צריך לשלם, כיון שהחזרת המוצר היא על סמך זה שהוא נאבד ולא יגיע, ולא קנס שהמוכר קונס את עצמו ומוכן לצ'פר את הקונה אם המכירה תתאחר. לכן לא כתוב בתנאים שגם אם המוצר מגיע אחרי הזמן לא צריך לשלם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-09 06:27:47
ברקים
שלום וברכה 1. כשיש סופת רעמים זה לא קצת מסוכן לצאת לרחוב?(בעיר). 2. בציצית צריך שהפתילות יהיו בקרן ולא כלפי מטה?
- מעריך שלא. הכל לפי אחוזי הסיכון בפועל, אם הם פחות מנסיעה בכביש, אין בעיה.
- לכתחילה יש הידור שיהיו על הצד ונוטפות על הקרן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-08 18:19:26
תפילת מנחה בצום
שלום וברכה, רציתי לשאול האם מותר בתפילת מנחה גדולה בצום להתחיל לומר אשרי וקריאת התורה לפני זמן מנחה גדולה ולהתחיל להתפלל עמידה בזמן מנחה גדולה? תודה רבה מראש, אמיתי אימבר
נראה שלא ניתן לקרוא בתורה לפני זמן מנחה, כיון שנתקנה דוקא בצמוד לתפילת מנחה, וממילא צריכה להאמר בזמן הראוי לתפילה. לגבי אשרי, נראה שניתן בשעה"ד לאומרו לפני הזמן, כפי שבשעת הדחק התירו לומר פסוקי דזמרה לפני עלות השחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-07 21:00:37
בשמים
האם מותר להשתמש בסוכריות ריחניות לברכת בורא מיני בשמים בהבדלה?
מה שמברכים עליו 'בורא מיני בשמים', ניתן לברך עליו גם בהבדלה. אבל אין מברכים על מאכל בורא מיני בשמים, מלבד פירות ותבלינים, שיש לריחם ערך עצמי. לכן אין ברכים על מאפה חם ובשר צלוי, שריחם טפל לחשיבותם (פניני הלכה ברכות יד, ה). אמנם אם אלו סוכריות שהוסיפו להם ריח טוב כדי להנות ממנו בפני עצמו ולא כדי שהריח יעורר לאכילתם (לא מכיר כאלו), מברכים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-05 03:12:46
תפילה
חייל שעשה מדס (אימון כוח) והזיע, וכשסיים הגיע זמן התפילה במניין בבית הכנסת בבסיס, האם ישים בגדים ארוכים מעל בגדי ההתעמלות ויתפלל איתם, או שילך להתקלח ולהחליף בגדים ויתפלל יחיד?
ישים בגדים ארוכים ויתפלל במניין.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-01 20:04:44


