חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
שבת
שלום לרב. ארגז ממתכת אטום לגמרי, שיש לו דלת מלמעלה, ובתוך הארגז יש פלטה לשבת. בתוך הארגז יש סירים עם אוכל לא מבושל שהניחו לפני כניסת שבת. האם מותר בשבת לפתוח ולסגור כרגיל את הדלת, או שבסגירה יש איסור של זירוז פעולת הבישול? לכאורה, ברגע שפתחתי את הדלת, החום יוצא ולא נראה לי שבפעולה קצרה כזו של פתיחה וסגירה יש חשש של תוספת חום. וגם אם נאמר שיש תוספת חום בסגירת הדלת, האם באמת יש כח לתוספת החום לזרז את פעולת הבישול?
ודאי שאסור. מה שכתבת אינו ניתוח נכון הלכתית. ודאי שאם תסגור מיד אין בזה תוספת בישול, אבל אנו לא מסתכלים על מהירות הסגירה אלא על התפוקה שלה אם לא היית עושה אותה, שכמובן תפוקתה משמעותית לבישול, בדיוק כמו שכתבו הפוסקים לגבי החזרת מכסה של סיר לאחר פתיחתו, ואפילו על הנחת מגבת על סיר שעדיין לא נגמר בישולו, כפי שמובא בפניני הלכה שבת פרק י. בדיעבד שעשה כן, אם התבשיל הגיע לשליש בישולו, כיוון שניתן היה לאוכלו בשעת הדחק, מותר לאוכלו בשבת
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-24 21:30:15
ט באב
האם מותר להמשיך ולשפץ דירה להשכרה בט' באב ? התחלנו לפני שלושה שבועות את השיפוץ. העבודה נעשית ע"י גויים. והאם מותר להמשיך ולשחות ב9 הימים כחלק מספורט שעושה כל השנה ?.
דינים אלו מובאים בפניני הלכה זמנים פרק י. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
בתשעה באב עצמו זו בעיה גם כשמדובר על גויים, שכן ההלכה היא שאף שמותר ליהודי להורות לגוי לעשות עבורו מלאכה בתשעה באב, יש לכך סייג – "ובלבד שאינה נעשית בפרהסיא, כבניית בית או מסחר בחנות", אלא אם כן מדובר על הפסד משמעותי, כגון שלא סיכמתם זאת מראש ותצטרכו לשלם על יום זה כאילו הוא יום עבודה.
לגבי שחיה כחלק מאורח חיים בריא – לפי המובא בפניני הלכה החומרה היא בשבוע שחל בו תשעה באב, והשנה שתשעה באב חל ביום ראשון, אין שבוע שחל בו, ולכן מותר כל שבוע הבא. וכך כתוב בספר הקיצור לפניני הלכה: מי שמסיבות בריאותיות הורו לו לשחות, מותר לשחות בתשעת הימים. ומי ששוחה כחלק מאורח חיים בריא, או מי שנמצא באמצע לימוד שחייה, נכון שיעשה הפסקה בשבוע שחל בו תשעה באב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-24 16:57:55
תכלת
שלום האם לדעת הרב אפשר לקחת חוט של ראבד ולחבר לו על ידי קשר חוט לבן בקצה ולשים על הקשר מעט דבק כדי לקשור תכלת כרמב"ם? האם זה לכתחילה העניין של הקשר?
נראה שאין בזה בעיה, בדיוק כפי שמותר בחוטי הלבן בציצית לקשור שני חצאי חוט וזה מועיל לכך שהחוט יחשב כאחד: משנ"ב י"ב, ס"ק ז: "מסקי האחרונים דדינא הכי אם מתחלה קודם שעשה הציצית מהחוטין נפסקו החוטין וקשרן בקשר קיימא ואח"כ עשה מהן ציצית כשר, דקשירה הוי חיבור גמור".
כמובן שכל זה לפני הטלת הפתילים בבגד ועשיית הגדיל, משום שאם יקשור לאחר שהפתילים הוטלו כבר בבגד יש בזה איסור של תעשה ולא מן העשוי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-24 14:54:20
תפילה
מה צריך לומר מי שמשלם מניין בערבית שחרית ומנחה?
אם הוא כבר התפלל, הוא רק עונה לקדיש ולקדושה ולברכת כהנים ואומר איתם פסוק ראשון של קריאת שמע ומודים של חזרת הש"ץ וי"ג מידות רחמים, ובנתיים שהם מתפללים הוא לומד תורה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-23 17:56:01
עריכת טקס חינה לפני לג בעומר
נקבע טקס חופה במוצאי לג בעומר תשפטו מתי ניתן לערוך טקס חינה ואם מותר לראש חודש אייר
תחליט אתה לפי המובא להלן. הדברים על פי המבואר בפניני הלכה:
הטוב ביותר הוא לעשות את החינה לפני פסח.
לגבי חול המועד פסח – המיקל לעורך מסיבת שידוכין עם סעודה בחול המועד, יש לו על מה לסמוך.
לגבי יום העצמאות – הרוצה להקל רשאי.
לגבי שאר ימי הספירה – מותר לערוך מסיבת אירוסין ביתית, והרוצים להקל ולהשמיע באירוסין מוזיקה, ואף לנגן ולרקוד, רשאים, וטוב שיחזקו את שמחת המצווה על ידי סיום מסכת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-23 13:06:44
כשרות צוהר
שלום וברכה האם כשרות צוהר דינה כלא כשר כלל? תודה מראש
כשר בדיוק כמו כל כשרות אחרת. מי שרגיל לאכול מהדרין מקפיד שעל התעודה יהיה כתוב מהדרין, ומי שאוכל כשרות רגילה מספיק לו שתהיה תעודת כשרות. בפועל הכשרות שמסעדות דורשות מצוהר זו כשרות רגילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-23 10:08:48
חרקים בירקות עלים
שלום רב לרבנים. האם לדעת הרב מלמד שליט"א יש חובה לקנות ירקות עלים "גוש קטיף" או שאפשר לקנות אפילו ירקות ללא פיקוח (מהשוק וכדומה)? ואם לא חייב לקנות בפיקוח כמה שטיפות/שריות הם צריכים? תודה רבה רבה על כל העזרה!
כפי שמבואר בפניני הלכה כשרות, אין חובה לקנות גוש קטיף אם שוטפים היטב לאחר שרייה במים עם סבון כמה דקות.
מתוך ספר הקיצור של פניני הלכה:
ירקות עלים
טז. הרוצים להדר כשיטת המחמירים, אינם יכולים לאכול ירקות עלים מגידול רגיל, כדוגמת חסה, כרוב, פטרוזיליה, שמיר וכוסברה, משום שגם שרייתם במים עם סבון ושטיפה טובה, לא תמיד מורידה את כל השרצים הזעירים שיש בהם. לכן הם קונים ירקות עלים שגידולם נקי יותר משרצים. אמנם גם אותם לפעמים צריך לנקות, לפי ההוראות שעל השקית.
יז. הנוהגים כדרך האמצע, משרים את ירקות העלים של גידולים רגילים כארבע דקות במים עם חומר שממוסס את הדבק שברגלי השרצים, כמלח, חומץ או סבון (סבון יעיל יותר, וסבון 'סטרילי' בריא יותר), ולאחר מכן שוטפים אותם במים זורמים. פעמים רבות התוצאה לאחר ניקוי טוב, מועילה גם לשיטת המחמירים.
יח. הרוצים ללכת כפי עיקר הדין, מסתפקים בשטיפה טובה והתבוננות בעלים במבט רגיל לוודא שאין שרצים. אבל נכון יותר לנהוג כדרך האמצע. לעיתים העלים מאיכות גרועה, ומלאים בשרצים שנראים היטב לעין, וכדי לנקותם צריך לשטוף שוב ושוב, עד שיהיו נקיים לגמרי.
יט. יש לשים לב בעת השריית העלים ושטיפתם, שהמים יגיעו לכל הקפלים והסדקים שבהם. לפיכך, בירקות כדוגמת חסה, כרוב וארטישוק, צריך לפרק את העלים לפני ניקיונם. כאשר מתכוונים לחתוך את העלים לסלט, עדיף לחותכם תחילה ואחר כך להשרותם ולשוטפם, מפני שככל שהם חתוכים יותר, כך המים מגיעים יותר בקלות לכל המקומות שבהם.
מאכלים שלא ניתן לנקות כראוי
כ. בכרובית, ברוקולי וקלחי תירס אין אפשרות להוציא בהשרייה ושטיפה את כל השרצים הזעירים, הואיל וזרם המים אינו מגיע בעוצמה למקומות שהם נחבאים בהם. לכן המחמירים צורכים רק גידולים שגודלו בתנאים מיוחדים שלא מתפתחים בהם שרצים. והנוהגים על פי עיקר הדין מסתפקים בשטיפה טובה, שאין לחשוש לשרצים זעירים שאדם אינו רואה. ונכון ללכת לפי דרך האמצע ולהשרותם במים עם חומר ממוסס למשך כארבע דקות, ולשוטפם היטב ואז לבשלם או לאפות אותם.
כא. עלי בצל ירוק וכרתי (כרישה-לוף): למחמירים יש לקנות גידול מיוחד, או לחתוך כל עלה לשניים, להשרותו במים עם סבון ולשוטפו תוך שפשופו לכל אורכו. לפי עיקר הדין לא צריך לחותכו, אלא לשוטפו כמו שהוא. ונכון לחתוך כשלושה ס"מ ממקום החיבור שבין הבצל לעלה ולזורקו, שבאזור זה החשש לשרצים גדול יותר, ואת שאר העלים להשרות כמו שהם במים עם חומר ממוסס ולשטוף.
כב. תות שדה: למחמירים ניתן לאכול תותי שדה מגידול רגיל רק אם מקלפים את קליפתם, או משרים אותם במים עם חומר ממוסס, ושוטפים תוך הברשה יסודית של הקליפה. לפי עיקר הדין מותר לאכול תות שדה כדרכו. ונכון יותר לחתוך את מקום החיבור של התות לענף, להשרות במים עם חומר ממוסס ולשטוף היטב. כך יש לעשות גם בפטל ובתות עץ.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-22 12:19:48
שלשת השבועות תספורת
שלום הרב כתב (זמנים ח,ח): "ויוצאי אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, ובתוכם יוצאי מרוקו וג'רבא והנוהגים על פי האר"י, נוהגים להחמיר באיסור תספורת בכל שלושת השבועות (רמ"א תקנא, ד; כה"ח פ; קיצשו"ע טולידנו שפז, ח, ברית כהונה ב, יב). ועולי תוניס, אלגי'ר ולוב מחמירים מראש חודש אב (עפ"י מהר"י עייאש). ונחלקו המחמירים אם יש להחמיר בזה גם לקטנים, ובשעת הצורך אפשר להקל לספר קטנים עד שבוע שחל בו תשעה באב (מ"ב תקנא, פב)." קטנים הכוונה כאן עד גיל בר מצווה?
כן. אמנם מכיוון שמדובר על גיל חינוך, ככל שהילד גדול יותר וממילא מבין יותר, הצורך צריך להיות חשוב יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-21 13:18:21
צום תשעה באב
שלום וברכה האם יולדת שילדה לפני שבועיים ומניקה מחויבת בצום תשעה באב? האם יש בעיה לשבת עם חברות בבית קפה בתשעת הימים? תודה רבה
יולדת פטורה מהצום עד שלושים יום מהלידה.
מינקת חייבת בצום תשעה באב, אלא אם כן תרגיש חולשה גדולה. ומינקת שהחלב שלה מתמעט בצום, תיתן לתינוק תחליפים, ורק אם אינו מוכן לשתותם, תפסיק את תעניתה כדי להניקו כראוי. וכן כאשר יש חשש סביר שבעקבות הצום חלבה ייפסק ולא תוכל להניק יותר, לא תצום. אבל מלכתחילה תכין עצמה כראוי שלושה ימים קודם הצום תאכל כראוי ובעיקר תשתה הרבה מים, כך שהסיכוי שתצטרך להיות פטורה מהצום יהיה קטן.
בית קפה עם חברות בתשעת הימים – ממעטים בשמחה בימים אלו, לכן מכיוון שאין צורך חשוב להיות איתן דווקא בשבוע זה, עדיף לוותר.
דינים אלו מבוארים בפניני הלכה זמנים, ובספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-21 11:20:12
שבת
ביום שישי האחרון כיוונתי את המזגן דרך השלט באופן כזה שהוא יידלק בשבת בצהריים.למחרת נוכחתי לדעת שאין צורך במזגן. האם מותר לי לפני שהמזגן אמור לפעול להעביר את השלט למקום אחר – להרחיק את החיישן שנמצא בשלט מהמזגן ובכך למנוע את הפעלתו ? ואם לא, האם אפשר לכסות את השלט במגבת כדי שלא יהיה קשר בין החיישן בשלט למזגן?
אם הרחקת השלט או כיסויו אינם עושים שום פעולה חשמלית מיידית, כגון הדלקת נורה בשלט או סימון מסוים על הצד – מותר.
דין זה כדין שעון שבת המבואר בפניני הלכה שבת פרק יז. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
שעון שבת
ז. מותר לכוון לפני שבת את תאורת הבית, המזגן והמיחם על שעון שבת שיכבה וידליק אותם בשעות הרצויות, ומותר בתוך השבת להמשיך את המצב הקיים של השעון. לכן כאשר השעון מכובה, מותר להוריד את הזיזים שלו ולהמשיך את זמן כיבויו. וכאשר השעון עובד, מותר להעלות את הזיזים ולהאריך את זמן עבודתו.
מותר להמשיך את המצב הקיים גם כאשר אינו המשך רצוף. דוגמה: השעון כעת עובד בין שמונה לעשר, ומתוכנן להיכבות בין עשר לארבע, ושוב לעבוד בין ארבע לשש – מותר כעת להרים איזה זיזים שרוצה לפני ארבע או אחרי שש.
כשם שמותר להמשיך את המצב הקיים על ידי הזיזים של השעון, כך מותר כאשר האור כבוי, להוריד את המתגים של חלק מהנורות בבית, כדי שהם לא יידלקו כשהשעון ידליק את האור.
ח. במקום צורך גדול, הפסד משמעותי, או צורך מצווה, ניתן לשנות את המצב הקיים בשעון ולהקדים את פעולת הכיבוי או ההדלקה. כגון במקרה שהאור יישאר דולק לשעות הקרובות, ויש בבית חולה שצריך לישון – מותר להוריד את הזיזים ובכך לגרום לכיבויו מוקדם מכפי שתוכנן, ובלבד שיקפיד שהורדתם לא תכבה את האור מיד אלא לאחר זמן ('גרמא'). וכן כאשר האור מכובה, מותר להעלות את הזיזים ובכך לגרום להדלקתו לאחר זמן לצורך מצווה, כגון לימוד תורה.
תרמוסטט
ט. גם במכשירים חשמליים העובדים על פי תרמוסטט, מותר להמשיך את המצב הקיים. לכן כאשר התרמוסטט הפסיק את פעולת החימום של הרדיאטור, מותר לסובב את כפתור הוויסות לרמה נמוכה יותר, כך שהפסקת החימום תארך יותר זמן. וכאשר הרדיאטור עובד, מותר לסובב את הכפתור לרמה גבוהה יותר, כך שימשיך לעבוד יותר זמן.
וכן דין מקרר שיש לו כפתור לוויסות החום ללא כתיבת המעלות על צג: בשעה שמנוע הקירור עובד, מותר לסובב את הכפתור לטמפרטורה קרה יותר, כך שימשיך לעבוד יותר זמן. ובשעה שהמנוע מפסיק לקרר, מותר לסובב את הכפתור לטמפרטורה חמה יותר, כך שיעבוד פחות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-21 07:32:19
אירוסין
לגביי מסיבת אירוסין. מה מהות העניין? מה צריך שיהיה במעמד כזה מבחינה תורנית הילכתית? מה מקובל לעשות?מעבר לאוכל וברכות
מהות העניין – שלב נוסף לקראת החתונה. אין בזה שום חובה, ויש שאינם נוהגים לעשות זאת, אבל יש בזה דבר נאה כדי שבני הזוג יפנימו את היותם עומדים להתחתן והמשפחות יכירו מעט זה את זה.
מה צריך שיהיה – דברי תורה ודברי ברכה של ההורים ושל החתן.
סעודה נחמדה, שבירת צלחת לסימן טוב, וזהו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-20 19:39:04
שלושת השבועות
האם מותר לעשות מסיבת אירוסין בשלושת השבועות? האם קיימות מגבלות? בעיקר לגביי מוזיקה. האם לכתחילה עדיף לדחות לאחרי תשעה באב? זה קצת בעייתי כי זה עלול לדחות את החתונה לאחרי החגים….
כך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה בהלכות זמנים בפרק העוסק בהלכות שלושת השבועות:
ח. לכל המנהגים אין לקיים מסיבת אירוסין גדולה בכל שלושת השבועות, ומסיבה ביתית רגילה מותר לקיים עד סוף חודש תמוז ללא מוזיקה, ובתשעת הימים מותר רק להורי החתן והכלה להיפגש ולקבוע את תנאי החתונה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-20 19:36:01
תכלת
שלום וברכה הרב כתב שהוא נוטה לעשות כראב"ד במספר חוטי התכלת בין היתר כי כך הכריעו הגרא והחידא. ראיתי שבגרא יש מחלוקת מה סבר ושיש אומרים שהעיקר שדעתו כרמבם (האדמור מראז'ין). לא יודע למה אבל בסוגיה כאן קשה לי לקבל החלטה כיצד מי לקשור. זה נראה לי שהרבה מהפוסקים ששמים תכלת כיום נוטים לדעת הרמב"ם בין היתר כי אין הכרעה בדברי השוע אז הולכים לפי האריזל שהכריע כרמבם. חשבתי כבר לעשות כראבד כנטיית הרב אבל אחרי שראיתי שיש מחלוקת בגרא, עלה לי יותר ספק..
הסיבה העיקרית של הרב משום שזו הדעה האמצעית, וכדרכו תמיד הוא שואף לדעה האמצעית, במיוחד במקרה הזה שהוא גם חושב שהיא הדעה היותר הגיונית בסוגיה. איני רואה כל בעיה שתעשה כרמב"ם. תלמיד לא צריך לעשות בדיוק כמו רבו. אין ספק שהאר"י זה שיקול מרכזי מאוד.
אולי יעזור לך להחליט לעשות כראב"ד מה שכתוב כאן
https://www.yeshiva.org.il/ask/85912
וכאן
https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%95%D7%9B%D7%90%D7%99%D7%96%D7%95-%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%94-%D7%9C%D7%94%D7%98%D7%99%D7%9C-%D7%AA%D7%9B%D7%9C%D7%AA-%D7%91%D7%A6%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%AA/
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-20 07:51:45
איסור ייחוד בבדיקה רפואית
שלום בשבוע שעבר הלכתי לבדיקות סקר רפואיות במכון מור במסגרתם הייתה גם בדיקת אולטראסאונד בטן בחדר שבו נערכה הבדיקה הייתה אשה שמבצעת את הבדיקה ועוד אשה נוספת שמקלידה במחשב אני השארתי את דלת החדר לא נעולה, אך הבודקת סגרה אותה אחריי מדובר בדלת שמבחוץ צריך להקיש קוד כדי שתיפתח האם היה בדבר איסור ייחוד, או שניתן לומר שככל הנראה יש עוד עובדים שיודעים את הקוד ויכולים להכנס? מה עליי לעשות להבא במקרה כזה? האם להמנע מהבדיקה? האם לדרוש שהדלת תישאר פתוחה (מה שפוגע בפרטיות שלי כמטופל)? תודה
הדעה המקלה בהלכות ייחוד אומרת שגם אם החדר נעול, אבל יש למישהו אחר מפתח והוא יכול להיכנס בכל רגע, אין איסור. אבל לכתחילה כשאפשר עדיף לבקש לא לנעול. אין בעיה של פרטיות, שכן אין צורך שהדלת תהיה פתוחה לרווחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-20 04:57:20
מעשר משובר
אני משתתף בתוכנית "הערב נא" של הישיבה ורציתי לשאול אם צריך לתת מעשר מהשובר שמקבלים על עשיית המבחנים. תודה רבה
רק מכסף שאפשר לעשות איתו מה שרוצים צריך לתת מעשר, אבל על שובר שאפשר לקנות איתו רק ספרים או רק משהו אחר, לא צריך, משום שהוא לא נחשב כסף אלא נחשב ספר ועל מתנה של ספר או כל מוצר אחר לא צריך לתת משוויה מעשר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-18 13:42:38
שחייה מעורבת
רציתי לשאול מה האיסור בשחייה מעורבת. מאיפה הוא נובע ומה הגדרים. האם יש הבדל בין ים בריכה או מעיין? האם מותר להיכנס עם משפחה: אחות, אמא, בת דודה, גיסה, סבתא וכו' והאם זה משנה אם לבושות בצניעות או לא. האם מותר ללכת למעיינות ו"לקחת סיכון שאולי יהיו שם נשים? האם זה משנה אם המעיין גדול?
האיסור הוא כפול: 1. להימצא במקום שנמצאות בו נשים שאינן לבושות בצניעות באופן בולט מאוד. 2. להביט בהן.
איסור זה מבואר היטב בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אין הבדל בין ים, בריכה או מעיין. במעיין לפעמים יש נשים שאינן נכנסות למים ואינן לבושות בבגד ים, ואזי אם תופסים איזו פינה אפשר להקל.
להכנס עם משפחה שנשותיה לבושות בצניעות – מותר, ובלבד שנוח להם שאתה שם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-18 10:31:11
מעבר דירה לאחר תשעת הימים
שלום וברכה! אנחנו זוג שעובר דירה תוך כדי סבב מילואים ארוך. הצלחנו לתכנן את המעבר עצמו כך שהוא יוצא לאחר תשעה באב,יומיים אחרי, כך שלא נצטרך להיכנס לדירה חדשה בתשעת הימים. אך עדיין ישנה שאלה, מכיוון שבמסגרת החוזה אנחנו מחויבים להשאיר את הדירה שאותה אנחנו עוזבים כשהיא צבועה ומסויידת. אם נשאיר את כל מלאכת הצביעה והסיוד ליום אחרי תשעה באב(היום היחיד לפני המעבר דירה), לא נספיק. האם מותר לצבוע ולסייד את הדירה השכורה שאותה אנחנו עוזבים בתוך תשעת הימים? האם יש בכך "בניין של שמחה"? או שבגלל שהסיוד והצביעה אינם עבורינו, אלא מחויבות גרידא, מותר?
הטוב ביותר כמובן זה לצבוע בשבוע הבא, לפני תשעת הימים. אם אין הדבר אפשרי – אפשר להקל כדבריך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-18 09:23:28
לימוד ועיסוק בתכנים רוחניים שמקורם מהמזרח
אני כרגע משתתפת בקורס רפלקסולוגיה שמשלב מפות פנים, שידוע ששורשן בתרבויות של עבודה זרה. האם מותר לפי ההלכה ללמוד את המפות הללו, להשתמש בהן עם מטופלים ולקבל טיפול באמצעות המפות הללו—אם מקורן במערכת רוחנית זרה? מה עלולים להיות הפקטורים שלפיהם אני יכולה להבהיר אם מפות הפנים פשוט באות מתרבות של עבודה זרה או אם הן עצמן כוללות מרכיבים בעייתיים הלכתית? מה הם עקרונות מנחים הלכתיים וקוים אדומים שאני צריכה להיות מודעת אליהם בנוגע להכשרה הרפלקסולוגית על מנת לוודא שאני לא נקלעת חלילה לתוך שטח רוחני אסור.
דברים אלו מבוארים בפניני הלכה אמונה ומצוותיה.
מותר ללמוד את הקורס המשלב מפות פנים, שכן מדובר על טיפול שהעוסקים בו רואים בו תועלת ממשית והגיונית על ידי לחיצות בפנים הגורמות להרגעת הגוף וזרימה טובה יותר של הדם והחמצן בגוף, ואין בו שום קשר לעבודה זרה. אין זה משנה האם מי שגילה את הריפוי הוא עובד עבודה זרה או מישהו אחר, אנו דנים לפי המציאות שמולנו – אם אין צד של עבודה זרה והמדע מצא על פי ההגיון והמחקר שהטיפול יעיל – מותר לעשות זאת לכתחילה כל עוד אין איזכור של אלילים וכד', והמטרה רפואית ולא רוחנית, היינו למצוא מזור לתחלואי הגוף השונים ולא להעצמה או הדרכה רוחנית.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-17 18:40:34
3 השבועות
האם אני יכול לקנות טלפון ב3 השבועות
לקנות – מותר עד ראש חודש אב. להשתמש – אסור עד אחרי תשעה באב, משום שצריך לברך על פלאפון חדש 'שהחיינו', ולא מתאים לברך שהחיינו בשלושת השבועות, כפי שמובא בפניני הלכה זמנים פרק ח. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
שהחיינו
יג. אין לקנות בכל שלושת השבועות דברים שצריך לברך עליהם 'שהחיינו', משום שלא מתאים בימים אלו לברך ברכה זו. אבל דברים שלא מברכים עליהם 'שהחיינו' מותר לקנות עד סוף חודש תמוז, כגון גרביים וגופיות (עי' בהלכות ברכות יז, ב-ה). גם הנוהג לברך על בגד חדש בזמן הלבישה ולא בזמן הקנייה (כפי המנהג הרווח), מותר לקנותו בלא ללובשו. וכן מותר לבני זוג לקנות רהיט, שהואיל והם שותפים בו, ברכתו 'הטוב והמטיב'. ומשנכנס אב ממעטים במשא ומתן משמח, ולכן גם כשלא מברכים על הקנייה 'שהחיינו', יש להימנע ממנה (להלן, טז-כ).
משא ומתן
טז. ממעטים בתשעת הימים במשא ומתן של שמחה. כלומר, אין קונים דברי מותרות משמחים, כגון תכשיטים, בגדים ורהיטים, גם באופן שאין מברכים עליהם 'שהחיינו'.
יט. אדם שנפלה לידו הזדמנות לקנות דבר משמח במחיר מיוחד, ויש חשש סביר שאם ימתין עד לאחר תשעה באב יפסיד אותו, רשאי לקנותו בתשעת הימים, וטוב שיתחיל להשתמש בו לאחר תשעה באב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-17 14:42:40
נגינה בשלושת השבועות למבוגרים עם צרכים מיוחדים
בס"ד אני עובד במרכז יום שיקומי דתי למבוגרים עם צרכים מיוחדים. בימי חמישי אנחנו לחבר'ה אצלנו קבלת שבת, בה אנחנו מלמדים על פרשת השבוע ושרים שירים חסידיים ושירי שבת. השירה מלווה על ידי גיטרה. האם מותר לנגן להם בגיטרה שירי שבת ונשמה? אנחנו בוודאות יודעים שהגיטרה תחסר לחבר'ה כאן, אבל הם לא צריכים אותה בהכרח..
אם השירים יהיו שירים שקטים של כיסופים לגאולה – מותר. כגון 'אם אשכך ירושלים', 'שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון'.
כך מובא בפניני הלכה ובספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ח: "כאשר מקיימים אירוע תרבותי, מותר להשמיע בו נגינה עצובה לזכר ירושלים אפילו בתשעת הימים."
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-17 08:29:51