חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
עבודה
כבוד הרב שלום! אני יכולה ללכת לאישה קשישה לשבת אתה, לעזור במה שצריך מותר בזמן צום תשע באב?
כן. מצווה גדולה. למה שיהיה אסור ?
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-03 07:28:42
עליה לתורה אחרי לידה
האם חובה/ ראוי לבעל לעלות לתורה אחרי לידה ושהאישה תשמע ותענה אמן. לפני יום 40 לזכר. אחרי יום 40. תודה
לא חובה ולא ראוי, כך נוהגים בלידת בת שעולים לתורה וקוראים לה בשם. אין צורך שהאישה תהיה שם.
כמו כן, נוהגים שהאישה מגיעה לבית הכנסת כדי לברך 'הגומל', אך אין לזה קשר לעלייה לתורה של הבעל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-02 22:16:25
יזכור
בס"ד מהו הטעם שתיקנו לומר "יזכור" ביום טוב אחרי קריאת התורה ולפני מוסף?
בגלל שאלו ימי דין לכל הברואים, אנו מתפללים על המתים שתהיה להם עליית נשמה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-01 03:56:49
הליכות ט באב
שלום וברכה יש לי 2 שאלות לקראת ט באב תשפה 1. ראיתי שיש בעיתיות לשטוף כלים בשבת ערב ט באב בכל שבת לאחר סעודת יום שבת אני ממלא את המשיח בכלים משום צער שבת(אימא שלי לא אוהבת כלים בכיור) ומפעיל במוצ"ש האם אני צריך לשנות ולפעיל רק אחרי חצות היום של יום ראשון? 2. מתי ניתן להתגלח השנה?
- מכיוון שרק מדובר על לחיצת כפתור – מותר.
- אחרי חצות היום של יום שני. בערך בשעה אחת בצהריים.
ספר הקיצור לפניני הלכה:מד. התענית נקבעה ליום ט' באב מפני שאז החלה שריפת בית המקדש, אך כיוון שבפועל רובו נשרף בי' באב, נהגו רוב ישראל להמשיך את מנהגי האבלות גם ליום זה עד חצות היום. לכן אין לכבס וללבוש בגדים מכובסים, ואין להסתפר ולשמוע מוזיקה משמחת, ואין לרחוץ בחמים וללכת לבריכה, ואין לברך 'שהחיינו'. ובשעת הדחק אפשר להקל. לגבי בשר ויין, יש מיוצאי ספרד שנהגו להחמיר כל היום (שו"ע), ויש שלא נהגו כלל להחמיר בזה (מנהג תימן, ג'רבה ולוב).https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-31 18:26:53
טלפון בשבת
האם אפשר לשים את הטלפון מכובה בתיק בשבת (כדי לפתוח אותו במוצש) וללכת איתו במקום עם עירוב? אם זה משנה אז גם בתיק יהיה טלית וספרי קודש
במקום צורך גדול מותר
קיצור פניני הלכה –
הנסיעה לבית החולים
י. אפשר לקחת כל דבר נחוץ לשהייה בבית החולים. ואף דברי מוקצה הנחוצים מאוד למוצאי שבת, כגון כסף ופלאפון, מותר להניח בתיק בשינוי, ולהביאם אגב שאר הדברים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-31 18:22:34
סוכרת בתשעה באב ובשבת
לצערי, השבוע אובחנתי עם מחלת הסוכרת. הרופא התרשם לרעה מהערכים הגבוהים ושלח אותי בדחיפות לקבל זריקות אינסולין. רכשתי חיישן ליברה המוצמד לזרוע ומשדר נתוני סוכר לטלפון הנייד כל 5 דקות. נפגשתי עם אחות סוכרת מומחית מאזור הדרום, שהסבירה כי אסור לי לצום בתשעה באב, הן בשל חוסר יציבות בנתוני הסוכר והן משום שהאינסולין עלול לגרום להתייבשות ואף להתעלפות. שאלתי אם עליי לבדוק את ערכי הסוכר בשבת, והיא השיבה שיש לבדוק לפחות 2-3 פעמים ביום. שאלותיי: לגבי צום תשעה באב – האם עליי לאכול פחות מהרגיל או כרגיל? אם לא ניתן להשאיר את מסך הטלפון דלוק כל השבת, האם מותר להדליק את הטלפון כדי לצפות בתוצאות המגיעות אוטומטית לאפליקציה?
תחילה נתייחס לעניין הצומות – מותר לאכול ולשתות כרגיל אבל לא להתענג במאכלי מותרות.
לגבי יום כיפור בעוד חודשיים, אפשר לאכול ולשתות לשיעורין – עדיף, אבל אם יש חשש להתרשלות מצד החולה, יש לאכול ולשתות כפי הצורך.
הדברים מבוארים בפניני הלכה. אביא לך את מסקנת ההלכה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה:
ט' באב
אדם חלש שיודע שיש חשש סביר שהצום יגרום לו לחלות, פטור מהצום. לכן הסובל מאולקוס פעיל או מיגרנה חזקה, והצום עלול לעורר את מחלתו, ואין תרופה שתוכל למנוע זאת, פטור מהצום. וכן דין חולה סכרת שנאלץ לקחת אינסולין, או הסובל מאבנים בכליות שצריך לשתות הרבה מים. אמנם מי שסובל מלחץ דם, אינו נחשב חולה ויכול להתענות אם לא קיבל הוראה רפואית אחרת. ובכל מקרה של ספק, יש לשאול רופא ירא שמיים.
יום כיפור
כאשר יש חשש שהשתייה והאכילה לשיעורים תגרום להתרשלות כלשהי בחיזוקו של החולה המסוכן, עליו לשתות ולאכול כרגיל. לכן כאשר היולדת עייפה, מוטב שתשתה כרגיל כדי שתוכל לישון ברציפות, ולא תצטרך להישאר ערה על מנת שתספיק לשתות כפי צורכה לשיעורים.
גם חולי סכרת שלא נמצא למצבם פתרון יציב, צריכים להיזהר בזה מאוד, ואם יש חשש שבעקבות האכילה לשיעורים יתרשלו ולא יאכלו כפי צורכם, יאכלו ברציפות. ועדיף שיתפללו במניין בבית הכנסת ויאכלו כל כמה שעות יותר מ'כשיעור', מאשר יהדרו באכילה לשיעורים ולא יבואו לבית הכנסת. גם ילדים שלא צמים, יאכלו וישתו כרגיל.
לגבי שבת – מותר לעשות כל מה שצריך, שכן מדובר על ספק פיקוח נפש. כמובן שיש ללחוץ על מכשיר הטלפון בשינוי, שכן כל מה שאפשר לעשות בשינוי יש לעשות.
מן הסתם יש באתרים השונים עצות טובות, והטוב ביותר למצוא חבר או מישהו מהקהילה שיש לו סכרת והוא כבר בקיא בפרטים. אם יש צורך, יש לי חבר טוב שיש לו סכרת והוא ישמח לעזור לך.
שיהיו בשורות טובות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-31 12:57:59
אישה מניקה בצום תשעה באב
אני מניקה באופן מלא וחוששת מצום תשעה באב הקרוב שישפיע על החלב מתוך ניסיון עם הילד הקודם. האם יש מקום להקל?
אין להקל מלכתחילה אם לא קורא משהו מיוחד במהלך הצום. בדרך כלל אישה שמכינה את עצמה יפה לצום על ידי שינה ושתייה מרובים שלושה ימים קודם הצום, כלומר ממחר, המציאות היא שהצום לא פוגם בהנקתה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
מינקת חייבת בצום תשעה באב, אלא אם כן תרגיש חולשה גדולה. ומינקת שהחלב שלה מתמעט בצום, תיתן לתינוק תחליפים, ורק אם אינו מוכן לשתותם, תפסיק את תעניתה כדי להניקו כראוי. וכן כאשר יש חשש סביר שבעקבות הצום חלבה ייפסק ולא תוכל להניק יותר, לא תצום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-30 12:12:25
צום תשעה באב
בדרך כלל נפשית צומות קשים לי מאוד ואני אף עובד בצום בלית ברירה כי אם לא יש חשש שיפטרו. האם אני חייב לצום את צום תשעה באב הקרוב?
אין כלל מקום לעבוד בצום מחשש פיטורין. עליך לדבר עם האחראי על כך. באופן פשוט גם מי שקשה לו מאוד לצום, צריך לצום אלא אם כן הגיע למדרגת חולה. אביא לך את מסקנת הדברים בעניין זה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
חולים
ו. חולה שסובל עד שנחלש מאוד ונצרך למנוחה משמעותית מחמת מחלתו, פטור מהצום. אבל מי שאינו חולה, אף שהצום גורם לו לחולשה כזו שנצרך לשכב על מיטתו, צריך לצום, שהרי תחושה זו תחלוף תוך שעות ספורות לאחר הצום. ורק מי שנחלש כל כך מחמת הצום, עד שהתחיל להיות ממש חולה, פטור מהצום.
ז. אדם חלש שיודע שיש חשש סביר שהצום יגרום לו לחלות, פטור מהצום. לכן הסובל מאולקוס פעיל או מיגרנה חזקה, והצום עלול לעורר את מחלתו, ואין תרופה שתוכל למנוע זאת, פטור מהצום. וכן דין חולה סוכרת שנאלץ לקחת אינסולין, או הסובל מאבנים בכליות שצריך לשתות הרבה מים. אמנם מי שסובל מלחץ דם, אינו נחשב חולה ויכול להתענות אם לא קיבל הוראה רפואית אחרת. ובכל מקרה של ספק, יש לשאול רופא ירא שמיים.
ח. הפטור מהצום יכול לאכול ולשתות כהרגלו, אבל לא יתענג במאכלי מותרות.
ט. הנצרך ליטול תרופה, מותר לקחתה בצום. וכן מי שהצום עלול לגרום לו צער, מותר לבלוע גלולות שאין להן טעם טוב, כדי להקל מצערו. אם יכול, יבלע או ילעס את הגלולה בלא מים, ואם לא יכול, יערב במעט מים טיפת סבון שיפגום מאוד את טעמם עד שלא יהיו ראויים לשתייה, ובעזרתם יבלע את הגלולה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-30 11:46:01
שבת שלפני תשעה באב
שלום יש לי 2 שאלות בקשר לשבת הנוכחית ח' באב: 1. האם מותר לגזור ציפורניים לקראת השבת?(אני אשכנזי אז אני לא גוזר במהלך השבוע.) 2. מה הדין לגבי לימוד תורה? האם מותר לי עד בין השקיעה ללמוד את מה שאני רגיל? תודה רבה.
- מותר. קיצור פניני הלכה הלכות שלושת השבועות – "מותר לגזוז ציפורניים בשלושת השבועות, ובשעת הצורך גם בשבוע שחל בו תשעה באב".
- מותר. אין אבלות בשבת.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-30 06:45:26
כניסה למתחם פעילות
שלום וברכה האם מותר לקחת ילדים למתחם טרמפולינות/גימבורי שפותח גם בשבת?
תמיד טוב ונכון לחזק שומרי שבת, ולכן אם יש מתחם שלא פתוח בשבת, נכון ללכת אליו, אבל מצד הדין מותר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-29 19:31:17
בגדים
אפשר לכבס את בגדים ותחתונים של ילדים? ומה עם יש לילד בגד נוסף שהוא בוכה שאינו מוכן ללבוש?
לא צריך לבכות, רק ללמוד פניני הלכה…
בגדי ילדים שרגילים ללכלך את בגדיהם – מותר במקום הצורך (להלן לג). לא רוצה ללבוש? נחשב כמקום הצורך.
תחתונים וגרביים שנגמרו – אפשר גם של גדולים (להלן לו).
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
כיבוס
לא. למנהג יוצאי אשכנז ומקצת יוצאי ספרד אסור לכבס בכל תשעת הימים, ולמנהג רוב יוצאי ספרד אסור לכבס רק בשבוע שחל בו תשעה באב. בכלל האיסור גם גיהוץ בגדים וכיבוסם בכיבוס יבש.
לב. מותר לנקות כתם מקומי בעזרת חומר ניקוי, ועדיף לעשות זאת בעודו לבוש. ומי שהתלכלכו כל בגדיו באופן שאינו יכול לצאת בהם, מותר לכבס בגד אחד.
לג. במקום הצורך מותר לכבס בגדים ומצעים של ילדים שרגילים ללכלך את בגדיהם, משום שאין בכיבוס למענם צד של שמחה.
לד. בכלל איסור כיבוס גם לבישת בגד מכובס, ושימוש במגבת מקלחת מכובסת. וכן אסור לפרוס מצעים מכובסים על המיטה, או מפה מכובסת על השולחן. ולכבוד שבת חזון (השבת שלפני תשעה באב) גם האשכנזים נוהגים ללבוש בגדי שבת מכובסים, ומי שלא נותר לו בגד שבת מגוהץ, מותר גם לגהצו.
לה. בגד מכובס שלא לבש אותו לפני זמן האיסור כשעה ויותר, יניחו על הרצפה למשך זמן מה, או ידרוך עליו מעט, וכך לא ייחשב מכובס.
לו. מותר ללבוש בימים אלו תחתונים וגרביים מכובסים ולהחליף מגבות ידיים שנזדהמו, משום שאין בהחלפתם תענוג אלא הסרת מיאוס. וכאשר לא נותרו מהם נקיים, מותר אף לכבסם. וכן בבתי חולים מותר להחליף את המצעים ולכבס את בגדי החולים, ובבתי מלון מותר להחליף את המצעים והמגבות לקראת האורחים החדשים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-29 07:48:02
סעודה שלישית בשבת של ערב תשעה באב
הכלל הוא שאין אבלות בשבת. ובביתי נוהגים לאכול סעודה שלישית שהיא לא בשרית ברוב השבתות. האם יש בעייתיות מסויימת להחליט שדווקא הסעודה שלישית של ערב תשעה באב תהיה בשרית? אשמח בבקשה לדעת/לקבל הפניה למקור הלכתי שמדבר בנושא, אם קיים. תודה רבה
אין צורך במקור לזה. כתוב שבשבת זו מותר לאכול חופשי בלי חילוקים. ברור שאנשים אוכלים בשבת כזו באופן שונה כדי להיות יותר מוכנים לצום וזה בסדר גמור, אך לא יאמרו שמכינים את עצמם לצום. אמנם איני בטוח שכדאי לאכול בשרי בסעודה שלישית מסיבה אחרת, והיא שלפי יועצי הצומות, ארוחה בשרית לפני צום אינה טובה להצלחת הצום מכיוון שמלבד העומס שלה על הגוף, היא גורמת להרגשת צמא מתמשך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-29 05:47:31
נטילת ידיים אחרי התפנות
שלום וברכה, האם לכתחילה צריך ליטול ידיים אחרי כל סוג של התפנות לצרכים במשך היום, או שמספיק לשטוף את הידיים?
מספיק לשטוף
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-29 04:57:13
הכשרת שיש
שלום – אנחנו עוברים לבית חדש. בעלי הבית שומרים כשרות. יש צורך להכשיר את השיש? אם כן, כיצד? אם לא, למה? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
אם בעלי הבית שומרים כשרות למה שיהיה צריך להכשיר את השיש? הרי כדי ששיש יהיה טרף, צריך שיהיו עליו מאכלים רותחים בשריים וחלביים, וכדי שהוא גם יאסור את המאכלים שלך צריך שהמאכלים הרותחים יהיו עליו באותו יום, ואחר כך שיהיה עליו מאכל רותח שלך גם באותו יום. כל זה לא שייך כלל בבית שאתה אומר שבעליו שומרים כשרות גם אם הם שומרים כשרות ברמה בסיסית. יחד עם זאת, אם אתה רוצה, אתה כמובן יכול להכשיר אותו בקלות כמו שמכשירים לפסח על ידי שפיכת מים רותחים עליו מהקומקום, כפי שכתוב בפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 17:30:18
הכשרת פלטה מבשרי לחלבי
שלום – כיצד להכשיר פלטה לשבת שאנשים חיממו עליה בשר לשימוש עם מאכלים חלביים. כלומר, כיצד להפוך פלטה בשרית לפלטה חלבית? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
כפי ההכשרה שעושים לפסח – לאחר נקיונה מחממים אותה על החום הגבוהה ביותר לחצי שעה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 16:52:59
אבלות שנה ראשונה
שלום וברכה מדוע לא עולים או ממעטים לעלות לקבר בשנה הראשונה? תודה מראש
כי בשנה הראשונה הנפטר עומד בדין בשמים, והעליה לקבר מפריעה לו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 08:58:47
המתנה בין בשר לחלב
שלום רב לרבנים. בכרך כשרות ב בדיני ההפסקה כותב הרב מלמד שליט"א שפלאפל שטוגן בשמן בשרי נחשב רק בחזקת בשרי ולכן מותר לאכול לאחריו חלב ואין צורך לחכות שש שעות. ובהערה 6 נכתב שיש מקום להחמיר אם שיירי הבשר נותנים טעם ברור בפלאפל…אבל כאשר אין מרגישים טעמו אין להחמיר… השאלה היא האם אין חשש של ממשות בשר שתידבק בפלאפל ובכך יווצר מצב שיאכל אדם בשר ממש שלכאורה צריך לחכות עליו שש שעות? (כדין הלועס לתינוק וכדומה). תודה רבה לרבנים על כל העזרה!
אכן אחד הטעמים להחמיר להמתין שש שעות לאחר אכילת תבשיל בשרי ללא הבשר שבושל עמו, הוא הסבירות שאכל שאריות בשר. אבל במאכל שאינו מוגדר כתבשיל בשרי, כגון המקרה שלנו, רק כאשר יודע שאכל בשר צריך להמתין.
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
תבשיל בשרי
י. האוכל תבשיל בשרי, אף שלא אכל את הבשר שבו, צריך לשמור שש שעות לפני שיאכל מאכל חלבי או תבשיל חלבי. 'תבשיל בשרי' הוא מאכל שהבשר שבו הוא חלק מהתבשיל, כגון תפוחי אדמה או מרק שבושלו עם בשר.
אבל אם אכל מאכל שהבשר שהיה בו אינו מרכיב בתבשיל, כגון סלט שלקחו ממנו עם כף שאכלו בה בשר, או כדורי פלאפל שטוגנו בשמן שטיגנו בו לפני כן בשר – אם אין בהם טעם ממשי של בשר, אינם נחשבים 'תבשיל בשרי', ולכן אף שאסור לאוכלם ביחד עם מאכל חלבי (לעיל כה, ח), מותר מיד לאחריהם לאכול מאכל חלבי, אפילו באותה סעודה. כמו כן, לאחר אכילת בשר מותר לאכול מאכל שאינו 'תבשיל חלבי', כל זמן שטעם החלב אינו מורגש בו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 06:58:47
ביאור הדברים ברביבים תכלת
שלום הרב כתב ברביבים 'תכלת להלכה' : "נכון למי שמהדר להטיל תכלת שידגיש שהוא עושה זאת בלי נדר, ואף ראוי שיתעטף לעיתים בטלית של לבן.." מה הביאור של הדברים? זה לא כ"כ מציאותי שלאדם יהיה עוד טלית כדי שפעם ב יתעטף בה. אני חושב שאפשר לאמר שאדם שהולך בט"ק עם תכלת ובט"ג בלי זה יכול להתאים לדברים או בט"ק של חול לשים ושל שבת לא וכד'ו. האם זה לא נכון?
- לרוב האנשים המבוגרים יש שתי טליתות, אחת לשבת ואחת ליום חול. 2. ודאי שהרב מתכוון גם לציצית. אין הבדל ביניהן. הרב לפעמים לא נכנס לפרטים, אלא סומך על חכמת האנשים שלאחר שהסביר את העקרון, הם יבינו ויבחרו כל אחד מה לעשות. אכן כיום, בגלל שיש ספרים שמנסים לומר הכל, אנשים התרגלו שאומרים להם הכל, אבל כמובן שהנכון הוא שאדם ישתדל להבין את העקרון ויפעל לפי חכמתו. לאחר כמה שנים שאדם משתדל להבין את היסוד ומתוך כך את הפרטים היוצאים ממנו, הוא לאט לאט יסמוך על עצמו יותר וישאל פחות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-27 23:14:33
צניעות בטיולים למעיינות/קייאקים וכו
שאלה בנוגע לצניעות וקדושה: יש לנו שני בנים במשפחה, אחד בן 15 והשני בן 12. השאר בנות. עכשיו בחופש, המשפחה שלנו עושה טיולים לכל מיני מעיינות, ולפעמים אנחנו מגיעים למעיין או בריכה טבעית, ויש שם בנות שוחות. השאלה, מה לעשות במקרה כזה: האם אפשר גם לשחות באותו מעיין/בריכה טבעית? אם הבנות קצת רחוקות מאיתנו, האם אז זה בסדר לרחוץ שם? מה מוגדר מספיק רחוק? האם זה משנה אם זה בנות ששוחות בבגדי ים, או בנות צנועות שנכנסות עם בגדים (חצאית וחולצה)? מצד אחד מאוד חשוב לילדים שלנו לצאת, מצד שני חשוב לנו לשמור על גדרי צניעות והקדושה, גם בחופשה. נראה שאם נאמר שלא ללכת למעיין שיש שם גם נשים, כמעט לא יישאר לאן ללכת. מה אתם מציעים לעשות. נשמח לתשובה בהקדם. כמו״כ מה לגבי טיולים עם קייאקים, שלפעמים יש שם גם בנות. מותר/אסור? תודה
אם יש בתוך המעיין בנות, לא שייך שבנים יכנסו, ואם הבנות לא רק בתוך המים אלא גם לבושות בבגדים לא צנועים, לא שייך להיות בקרבת מקום. אפשר לעשות בינתיים טיול קצר באזור ולקוות שהמצב ישתפר. אם הבנות רחוקות ולא לבושות באופן מוגזם, זה בסדר. יש להבדיל בין טיול שבו הולכים ועוברים דרך מקומות שיש בהן בנות לא צנועות, לבין שהייה במקום כזה שזה בוודאי יותר חמור. זה שיש במקום בנות, לא פוסל אותו, הכל לפי העניין כנ"ל. וכל אחד ישקול כל מקרה לגופו וישתדל לא להכנס מראש לבעיות שאין להן פתרון טוב.
אביא לך תשובה לשאלה דומה כדי שתוכל יותר להתבונן בדברים: אין אפשרות להיות בחוף שבו מצויות נשים עם בגד ים לא צנוע, אבל אפשר להקל ולהיות במקומות שיש בהן נשים, כמו בטיול, אפילו אם אינן מתלבשות בצניעות גמורה. מה ההבדל? החוף מיועד לחוסר צניעות גמור ונמצאים במקום אחד זמן רב. ואילו בטיול חולפים על פני מטיילים אחרים, או מקסימום יושבים רחוק מהם לאכול/לנוח קצת וממשיכים. חוף משפחות – אם ההתנהלות ראויה, ולא כחוף מעורב רגיל – מותר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-27 12:08:03
כשיש ספק אם משהו חלבי או לא
שלום וברכה, אני בדר״כ מחכה 6 שעות בין בשר לחלב. היה לי מקרה שאכלתי ארוחה בשרית (עוף), ואחרי כשעתיים רציתי לאכול ביסקוויטים תוצרת חוץ (כשרים בוודאות), ולא ידעתי אם זה ביסקוויט חלבי או פרווה. העטיפה נזרקה לפח. רציתי לדעת, כשיש ספק כזה אם משהו הוא חלבי או פרווה, האם אפשר לאכול אותו בתוך 6 שעות לארוחה הבשרית או לא? האם זה משנה אם אכלתי בשר עוף או בשר בקר? תודה
משתי סיבות לא ניתן להקל למרות שמדובר על ספק דרבנן: א. מאכל זה נחשב כדבר שיש לו מתירים שבו לא מקלים במקום ספק, וממילא מכיוון שיהיה מותר לאחר שש שעות, אין לאוכלו קודם. ב. מדובר כאן בספק בחסרון ידיעה שניתן לבררו בדרך כלל בקלות על ידי האינטרנט (מאכל קנוי) או על ידי שאלת מי שהכינו (במקרה של עוגה ביתית וכד'), לכן יש להחמיר גם כאשר באופן זמני לא ניתן לברר כגון שכעת שבת או שנמצא בלי קליטה וכד'. אמנם כאשר מדובר על מאכל שאין סיבה מיוחדת לחשוש שהוא חלבי, ולא ניתן לברר זאת בקלות, אפשר להקל מכיוון שאולי אין כאן כלל ספק.
מכיוון שכבר שאלת, אביא לך את פרטי הדינים בעניין שש שעות הלכה למעשה כפי שהם מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
אכילת חלב אחר בשר
ג. טעם הבשר חזק ונמשך בפה לאורך זמן, וכן הבשר קשה ועלול להיתקע בין השיניים זמן רב. לכן מנהג יוצאי ספרד ורוב יוצאי אשכנז להמתין שש שעות מסיום אכילת בשר בהמה, חיה או עוף ועד לאכילת מאכל חלבי. יש מיוצאי אשכנז שנוהגים להמתין שלוש שעות. ומקצת יוצאי אשכנז נוהגים להמתין שעה אחת, ומקפידים לברך קודם ברכה אחרונה על הסעודה הבשרית. ויש נוהגים להחמיר בבשר בהמה ולהקל בעוף.
אין לשכנע את הנוהגים להקל לשנות את מנהגם, אבל מי שאין למשפחתו מנהג מובהק להקל בזה, נכון שיקפיד לשמור שש שעות כמנהג רוב ישראל. ונכון שכל אישה תנהג כמנהג בעלה.
מנהגי שש שעות
ד. בשעת הצורך, כגון במוסדות חינוך שבהם המתנה של שש שעות פוגעת בסדרי המוסד, אפשר להקל ולהמתין חמש וחצי שעות, ובשעת הדחק – חמש שעות. והרוצה להקל לכתחילה ולאכול מאכל חלבי לאחר חמש שעות, יש לו על מי לסמוך. והמהדרים מחמירים להמתין גם בשעת הדחק שש שעות, אמנם כאשר הם מסופקים אם עברו שש שעות מסיום אכילת המאכל הבשרי, יכולים להקל לכתחילה ולאכול מאכל חלבי.
ה. מונים שש שעות מרגע סיום אכילת הבשר בלא להתחשב בבשר שתקוע בין השיניים. אמנם לכתחילה המוצא בשר בין שיניו, יוציאו מפיו ולא יבלענו. מצא את הבשר בין שיניו לאחר שש שעות ורוצה לאכול מיד מאכל חלבי, ינקה תחילה את פיו בצחצוח או באכילה ושתייה (כמבואר לעיל, א), ואז יכול לאכול את המאכל החלבי גם אם בדיעבד בלע את חתיכת הבשר. והיודע שיש בשיניו סדקים שחתיכות בשר נתקעות בהם, לכתחילה ינקם בקיסם לאחר אכילת הבשר.
ו. מי שלעס בשר עבור תינוק, צריך להמתין שש שעות אפילו שלא בלע אותו, משום שהבשר יכול להיתקע בין שיניו. וגם מי שאכל בשר רך שלא נתקע בין השיניים, צריך להמתין שש שעות, מפני שטעמו יכול להישאר בפיו עד שש שעות.
ז. אדם שטעה ובירך על מאכל חלבי לפני שעברו שש שעות, אם פיו נקי משאריות בשר, יטעם מהמאכל החלבי מעט כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה (ועי' בהלכות ברכות יב, יז).
ח. חולה שנצרך לאכול מאכל חלבי, יכול להסתפק בהמתנה של שעה לאחר אכילתו בשר, ויקפיד לנקות את פיו לפני כן.
קטנים
ט. אסור להאכיל אפילו תינוק מאכלים אסורים, ובכלל זה נתינת המאכל בידו. ומשהגיע לגיל שלוש, על ההורים להתחיל לחנכו שלא לאכול מאכלים אסורים, כיוון שמגיל זה הוא מסוגל להתרגל לכך שהדבר אסור תמיד (ועי' הלכות שבת כד, א-ג). לפיכך אסור להאכיל תינוק בבשר וחלב יחד. אבל לגבי שהיית הזמן, הדבר תלוי בהבנתו ובמצבו הגופני והנפשי:
עד גיל שלוש בערך, הקטן לא מבין את ההבדל בין בשר לחלב, ולכן מותר להאכילו חלב אפילו מיד אחרי בשר, ובלבד שפיו וידיו נקיים משאריות בשר. מגיל שלוש עד חמש בערך, הקטן מבין את ההבדל שבין בשר לחלב, אבל עדיין לא מסוגל להבחין בין זמנים ארוכים לקצרים, ולכן נכון כשאפשר שימתין כשעה בין בשר לחלב. וכאשר יש צורך מיוחד לתת לו מאכל חלבי, אפשר לעשות זאת לאחר ניקוי פיו וידיו בלא להמתין שעה.
מגיל חמש עד תשע בערך, הילד מתחיל להבחין מעט בזמנים, ולכן מתחילים להרגילו להפסיק כשלוש שעות בין בשר לחלב. ומגיל תשע, הוא כבר יודע לחשב את השעות ומסוגל להמתין יותר זמן, ולכן נכון כשאפשר להרגילו להמתין כשש שעות. ובשעת הצורך, כגון כאשר הוא אוכל עם אחיו הקטנים, וקשה לתת לו אוכל אחר כך, אפשר שימתין רק שלוש שעות בין הסעודות. וכשנה לפני שיגיע למצוות, יתרגל להמתין שש שעות.
תבשיל בשרי
י. האוכל תבשיל בשרי, אף שלא אכל את הבשר שבו, צריך לשמור שש שעות לפני שיאכל מאכל חלבי או תבשיל חלבי. 'תבשיל בשרי' הוא מאכל שהבשר שבו הוא חלק מהתבשיל, כגון תפוחי אדמה או מרק שבושלו עם בשר.
אבל אם אכל מאכל שהבשר שהיה בו אינו מרכיב בתבשיל, כגון סלט שלקחו ממנו עם כף שאכלו בה בשר, או כדורי פלאפל שטוגנו בשמן שטיגנו בו לפני כן בשר – אם אין בהם טעם ממשי של בשר, אינם נחשבים 'תבשיל בשרי', ולכן אף שאסור לאוכלם ביחד עם מאכל חלבי (לעיל כה, ח), מותר מיד לאחריהם לאכול מאכל חלבי, אפילו באותה סעודה. כמו כן, לאחר אכילת בשר מותר לאכול מאכל שאינו 'תבשיל חלבי', כל זמן שטעם החלב אינו מורגש בו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-27 07:52:39