חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
תפילה
שלום וברכה, היכן שאני מתפלל מנחה בכל יום מתפללים ללא חזרה. ובגלל שאני מאריך קצת בתפילה כדי לכוון יוצא שאני מפסיד י"ג מידות. האם להמשיך איך שאני עושה או להתפלל מהר כדי להספיק י"ג? (לי לוקח 5דק בערך שמונה עשרה, והם מתחילים תחנון לאחר 3 דק בערך)
זה ממש לשיקולך, להתפלל לאט או מהר, או בכלל להתפלל במניין אחר. זה עניין של הידורים. מצד אחד אפשר בהחלט לכוון כראוי גם באמירה מהירה של המילים, זה עניין של החלטה וריכוז. אך מצד שני לכולם זה מתאים וגם יש בתפילה מהירה מדי צד של חוסר דרך ארץ, שכן לא כך מתפללים לפני בורא עולם. כמו כן, מצד אחד אמירת י"ג מידות אינה חובה אלא מעלה, ומאידך חבל להפסיד מעלה זו באופן קבוע כל יום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-17 16:03:43
שלט למזגן בשבת ושינויים תוך כדי השבת
שלום, האם אפשר להשתמש בשלט למזגן בשבת שמתכנתים בו תכניות שונות (https://shalatshabat.co.il/) או שיש איזשהי בעיה? ואם אפשר – האם אפשר לעשות במהלך השבת שינויים שונים בתכניות על ידי הנחת מגבת או משהו אחר על השלט? למשל – נניח שהוא מתוכנת להכבות ב20:00, להדלק ב21:00 ולהכבות ב22:00. אז האם אני יכול למשל לשים עליו מגבת לפני 20:00, ואז המזגן לא יקלוט את הפקודה ולא יכבה ואז כמה דקות לפני 22:00 להוריד את המגבת כדי שיקבל את הפקודה להכבות ב-22:00 וכן הלאה כל מיני שינויים שונים במהלך השבת כדי לגרום למזגן לקלוט או לא לקלוט שדרים מהשלט? תודה רבה
מותר לכוון את המזגן לפני שבת על ידי שלט איך שרוצים. לגבי שינויים בשבת עצמה, כמובן שאסור ללחוץ על השלט, אבל לגבי כיסויו כדי שהמזגן לא יקלוט אותו, אם הדבר לא גורם לשום פעולה אחרת במזגן או בשלט – הדין הוא כמו המובא בפניני הלכה פרק יז לגבי שעון שבת רגיל המחובר לשקע, שמותר להמשיך את המצב הקיים (המקרה הראשון שהבאת בכיסוי השלט כדי שהמזגן ימשיך לעבוד) ובמקום צורך גדול או צורך מצווה מותר אף לשנות את המצב הקיים (המקרה השני שהבאת בהורדת הכיסוי מהשלט כדי שהמזגן יכבה).
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
שעון שבת
ז. מותר לכוון לפני שבת את תאורת הבית, המזגן והמיחם על שעון שבת שיכבה וידליק אותם בשעות הרצויות, ומותר בתוך השבת להמשיך את המצב הקיים של השעון. לכן כאשר השעון מכובה, מותר להוריד את הזיזים שלו ולהמשיך את זמן כיבויו. וכאשר השעון עובד, מותר להעלות את הזיזים ולהאריך את זמן עבודתו.
מותר להמשיך את המצב הקיים גם כאשר אינו המשך רצוף. דוגמה: השעון כעת עובד בין שמונה לעשר, ומתוכנן להיכבות בין עשר לארבע, ושוב לעבוד בין ארבע לשש – מותר כעת להרים איזה זיזים שרוצה לפני ארבע או אחרי שש.
כשם שמותר להמשיך את המצב הקיים על ידי הזיזים של השעון, כך מותר כאשר האור כבוי, להוריד את המתגים של חלק מהנורות בבית, כדי שהם לא יידלקו כשהשעון ידליק את האור.
ח. במקום צורך גדול, הפסד משמעותי, או צורך מצווה, ניתן לשנות את המצב הקיים בשעון ולהקדים את פעולת הכיבוי או ההדלקה. כגון במקרה שהאור יישאר דולק לשעות הקרובות, ויש בבית חולה שצריך לישון – מותר להוריד את הזיזים ובכך לגרום לכיבויו מוקדם מכפי שתוכנן, ובלבד שיקפיד שהורדתם לא תכבה את האור מיד אלא לאחר זמן ('גרמא'). וכן כאשר האור מכובה, מותר להעלות את הזיזים ובכך לגרום להדלקתו לאחר זמן לצורך מצווה, כגון לימוד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-17 02:54:22
מעשר כספים
שלום וברכה! יש אצלי סכום כסף ואני לא יודע האם נתתי עליו מעשר כספים, האם עליי לתת עליו מספק? תודה רבה מראש
ספק דרבנן לקולא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-15 17:25:44
ציצית
שלום הרב, ברשותי ציציות חלקם עם פתיל תכלת וחלקם בלי וקשירות לא אחידות. האם עלי לנהוג באחידות. ואם כן בתור אשכנזי כיצד עלי לנהוג לעניין הקשירות? לעניין התכלת מה עלי לעשות? תודה בברכה בנימין
אין חובה לנהוג באחידות, שכן כל הקשירות כשרות וכן גם בציצית בלי פתיל תכלת מתקיימת המצווה, אבל אם כבר זכית ללכת עם פתיל תכלת, למה לא לקיים מצווה מהתורה בכל הציציות?
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-13 15:47:20
סכו״ם רותח על שיש טרף
היי, אני גר בדירת שותפים ואין לנו שיש נפרד לחלבי ובשרי ולא הכשרנו אותו מעולם כשחבר שלי מטגן שניצלים הוא מניח מדי פעם את המזלג על השיש לאחר שהשתמש בו לטיגון. האם המזלג טרף?
המזלג בדיעבד לא טרף. לא אמרת האם השותפים דתיים או חילונים. אם דתיים, אז צריך להקפיד לאחר כל פעם שעושים בשרי או חלבי על השיש לנקות אותו, ובנוסף לכך להקפיד לא להניח על השיש מאכלים רותחים. ואם הם חילונים, אז אתה צריך להקפיד שלא ייגע בשיש מאכל רותח. ובדיעבד שנגע בשיש מאכל רותח, אם היה על מקום נקי שלא הונח עליו ביממה האחרונה (24 שעות) מאכל רותח מהמין השני (חלב/בשר) – בדיעבד המאכל כשר.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-13 09:07:20
אמצעי מניעה
היי האם מותר להשתמש באמצעי מניעה דיאפגרמה או כובעון?רק אותם בלי תוספת כלשהי
הלכה זו מובאת בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ה. אביא לך את הדברים בקצרה, הלכה למעשה.
אמצעי המניעה המותרים והאסורים
טו. כאשר מותר למנוע היריון, מותר לכתחילה לעשות זאת על ידי גלולות, מדבקה, טבעת (נובה רינג), או התקן תוך רחמי, משום שהמניעה על ידם נעשית בדרך עקיפה, שאין בה פגיעה בזרע או חציצה בין הזרע לרחם (לגבי כתמים שמגיעים בעקבות אמצעים אלו, עי' בהלכות טהרת המשפחה ב, יב-יג).
טז. כאשר יש צורך ממשי למנוע היריון וקשה להיעזר באמצעים אלו, מותר למנוע היריון על ידי פעולה פחות עקיפה – קצף, נרות קוטלי זרע, או דיאפרגמה (קונדום נשי). זאת בתנאי שבני הזוג יכוונו בדעתם שאם יתחיל היריון יקבלו אותו ברצון. אישה שמניקה ואינה רואה וסת, יכולה להשתמש באמצעים אלו כדי להגביר את הביטחון שלא תכנס להיריון.
יז. אסור למנוע היריון על ידי פעולה ישירה שמונעת מהזרע להיכנס לגוף האישה – קונדום או הוצאת הזרע בחוץ. אמנם כאשר בגלל בעיה רפואית, הוראת הרופא להימנע מקיום החיבור, מותר לבעל להוציא את זרעו בפי הטבעת, או על גוף האישה, או בחיבור עם קונדום (עי' לעיל ב, לז-לח, ולהלן ו, ח).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-12 20:50:31
גניבה
יש בטלפונים אפליקציה של קוקה קולה, כשאתה עושה את עצמך בתור חייל ומרוויח פקקים(הכסף באפליקציה) אתה יכול להוציא ממכונות שתיה בקבוקים חינם. האם זה גניבה?
אם הדבר נועד רק לחיילים, בוודאי שאסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-12 17:06:27
סגולת הבן איש חי
האם ראוי להפיץ את סגולתו של הבן איש חי נגד פחד בתוך תליון עבור חיזוק והגנה?
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-11 12:23:25
יציאה לחו"ל
שלום וברכה! חבר שאל אותי, האם מותר לצאת לחו"ל ליותר מחודש כשכבר לפני היציאה יש כרטיס טיסה חזור? למשל למסע חיפוש עצמי במזרח, אבל עם יעד לחזור לארץ. תודה רבה!
הלכה זו של היציאה מהארץ הובאה בפניני הלכה העם והארץ פרק ג. אביא לך את הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
יציאה לחוץ לארץ
ח. בכל רגע שיהודי נמצא בארץ ישראל הוא מקיים מצווה, וכן עיקר מעלת המצוות כשמקיימים אותן בארץ ישראל, ועל כן טוב להיות תמיד בארץ, וחובה לקבוע את מקום המגורים בארץ ישראל. אמנם לצורך גדול כדוגמת לימוד תורה, נישואין, פרנסה, רפואה וכיבוד הורים, מותר לצאת לחוץ לארץ לזמן מוגבל תוך כוונה לחזור כשתסתיים מטרת הנסיעה. ולשם טיול מותר לצאת רק לזמן קצר, וטוב שיהיה פחות משלושים יום, ובתנאי שקונה לעצמו 'כרטיס הלוך-חזור'.
ט. כאשר גזרו חכמים טומאת מת על כל המקומות שמחוץ לגבול ההתיישבות של עולי בבל, מותר היה לכהנים לצאת מחוץ לגבול רק לצורך גדול של לימוד תורה, נישואין ופרנסה. אבל כיום שאין הטהרה נוהגת וכולם בחזקת טמאי מתים, מותר לכהנים לצאת לחוץ לארץ כדין ישראל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-10 12:35:21
ברכות
שלום וברכה, בברכות ט,ו כתב הרב :"בירך על מאכל מתוך מחשבה שאולי ירצה להמשיך לאכול ממנו וממאכלים הנפטרים בברכתו, כל זמן שהוא עדיין מתכוון להמשיך לאכול, אפילו אם הפסיק כל היום כולו, יכול להמשיך לאכול על סמך ברכתו הראשונה…" בהמשך י,יג כתב הרב שאם יש הפסק בין האכילות של יותר חצי שעה (ובדיעבד 72 דק) אז יברך ברכה ראשונה ואחרונה על כל אכילה. לכאורה זה סותר את מה שכתוב בפרק שלפניו שאפילו מפסיק כל היום זה מועיל לגבי ברכה ראשונה.. או שכוונת הרב שברכה אחרונה יוצרת הפסק לברכה הראשונה ואז כיוון שיש בעיה של זמן עיכול וצריך לברך אחרונה זה מבטל את הראשונה גם אם נשאר באותו מקום.
בפרק ט מדובר על מציאות של בדיעבד, ובפרק י מה ראוי לעשות לכתחילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-08 23:11:44
כשרות
יש לנו בלנדר מוט בשרי. על פי פסיקת הרב מלמד, האם מותר לכתחילה להשתמש בו במרק פרווה שבושל בסיר חלבי? האם מותר לאכול אחרי כן את המרק הזה עם חלב? תודה רבה
אם הבלנדר נקי לגמרי – מותר.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-07 07:57:13
ברכות
היי, בנוגע לאחד שמברך הגפן ומוציא את הרבים – הדרך מהודרת היא שכל אחד ימזוג לכוסו לפני הקידוש. בפניני הלכה שבת כתוב שלכתחילה המסובים צריכים להמתין עד שהמקדש ישתה רביעית, ובפניני הלכה ברכות ה' משמע שלא. האם זה שייך רק בקידוש ולא ביין של הזימון? הנוסח הברכות ה,ט"ו: "ואחר שיסיים המברך את ברכת המזון, יברך על היין, וכולם יענו אמן וישתו מן הכוסות שלפניהם" הנוסח בשבת ו,ז: "וכיוון שאין להם 'רביעית' בכוס, ישתו אחר המקדש, שש"כ מח, הערה עד"
כתבת ש "בפניני הלכה שבת כתוב שלכתחילה המסובים צריכים להמתין עד שהמקדש ישתה רביעית", ואז הבאת ציטוט ש"כיוון שאין להם 'רביעית' בכוס, ישתו אחר המקדש". אין כוונת הציטוט לומר שהם צריכים להמתין שהמקדש ישתה רביעית, אלא שישתה משהו כדי שהברכה תחול, ואז ישתו הם על סמך זה. זה הכל.
כלומר הדין הוא שאם הם לא שותים בעצמם הם צריכים לשתוק עד שהמקדש ישתה מלא לוגמיו, ואם הם כן מתכוונים לשתות אבל אין להם רביעית בכוס, ימתינו שהמקדש ישתה משהו לפני שהם שותים.
אכן בפניני הלכה ברכות לא כתוב חידוש זה של שש"כ שהובא לגבי קידוש, אני מעריך שזה משום שאין לך בו אלא חידושו, כלומר החידוש (שאני כלל לא בטוח שהוא מוסכם) נאמר לגבי קידוש, אז הרב כתב אותו רק לגבי קידוש, וגם זה רק בסוגריים.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-06 18:33:03
ברכת המוציא
שלום הרב, אני חולה במחלת הצליאק שלא מאפשרת לי לברך המוציא על לחם רגיל בשבת וכן אני גם רגישה ללחם ללא גלוטן שעשוי מעמילן חיטה ללא גלוטן (שכן ברכתו המוציא) ולכן אני מחפשת תחליפים ללחםשניתן יהיה לברך עליהם המוציא. אשמח לדעת האם ניתן לברך המוציא על הלחם הבא שמוכן כפי המתכון הבא: -3 כוסות קמח שיבולת שועל ללא גלוטן -אבקת אפייה -1/2 כוס חלב שקדים צמחי – 1 כוס סודה -1/2 כפית מלח מערבבים הכל בקערה ואופים במשך 45 דק. אם כן ניתן לברך עליו המוציא, האם מספיק לאכול ממנו כזית כרגיל או שיש צורך לאכול כמות גדולה יותר כדי לצאת בברכת המוציא? תודה רבה מראש
אכן זהו מתכון לחם שברכתו המוציא שהאוכל כזית ממנו יצא ידי חובת אכילת לחם בסעודת שבת, אמנם לכתחילה כפי שכתוב בהלכה על כל סוג של לחם, עדיף לאכול בסעודות השבת כמות נפח לחם של כביצה, כלומר גודל של ביצה רגילה, כפי שמובא בפניני הלכה שבת פרק ז (וכעת בספר הקיצור לפניני הלכה – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d )
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-06 15:34:40
הפעלת מדיח בשבת
שלום. האם מותר להפעיל מדיח כלים בשבת? כמובן שאני שם את חומר הניקוי לפני כניסת השבת. שעון השבת ידליק את המדיח באמצע הלילה. האם סגירת הדלת בעייתית והאם ניתן להקל ולהשתמש במדיח בשבת?
פניני הלכה שבת יז, י – גם על ידי שעון שבת אסור להשתמש במדיח הכלים, משום שבלא סגירת דלת המדיח – המכונה לא תתחיל לפעול, נמצא שהסוגר את דלת המדיח אחר שהכניס לתוכו את הכלים המלוכלכים גורם להפעלתו (שש"כ יב, לז). אמנם בשעת הדחק, כאשר יש צורך גדול לנקות כלים רבים בשבת, וקשה מאוד לנקותם בידיים – מותר לעשות זאת. משום שסגירת הדלת נחשבת לפעולת 'גרמא', שאין בה מלאכה ממש, ובשעת הדחק היא מותרת (לעיל ט, ט; שו"ת מראש צורים ל). ואם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת, כך שגם אם לא יסגרו את דלת המדיח, הוא יתחיל לעבוד בשעה היעודה – מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת (הרב פאוסט 'לאוהבי יש' סימן א).
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-06 12:35:25
קריאת התורה
שלום הרב. האם יוצאים ידי חובה בקריאת התורה מבעל קורא עם מבטא אמריקאי שלא הודה טוב את האותיות ח' ור'?
בעל מבטא אמריקאי יכול לקרוא לאמריקאים לכתחילה, שכן זוהי דרך הגיית האותיות שלהם, אבל אם קורא לישראלים זה בדיעבד, אמנם כל עוד הקריאה נעשית בצורה שמאפשרת זיהוי ברור של המילים, כלומר המבטא לא מאוד כבד, יוצאים בדיעבד.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-05 21:16:09
כלליות בהלכות
המסיים את סעודה שלישית במוצאי שבת, האם צריך להוסיף בברכת המזון 'רצה' ?
כן.
הלכה זו מבוארת בפניני הלכה ברכות פרק ד'. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
התחיל או סיים את הסעודה בזמן שהיה צריך להוסיף דבר בברכת המזון, צריך להוסיפו. לכן מי שהתחיל לאכול סעודה שלישית בשבת וסיימה לאחר צאת הכוכבים, כיוון שאכל 'כזית' לחם בשבת, אומר בברכת המזון 'רצה', אלא אם כן התפלל ערבית לפני הברכה. וכן מי שהתחיל סעודתו ביום רגיל והמשיך לאכול אחר צאת הכוכבים ביום שהוא ראש חודש, אם אכל 'כזית' לחם לאחר צאת הכוכבים, אומר בברכת המזון 'יעלה ויבוא'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-04 15:49:17
ייחוד בעזרה לאישה מבוגרת
שלום וברכה! מבחינת הלכות ייחוד, האם מותר לי להגיע פעם בשבוע לעזור לאישה מבוגרת בבית שלה למשך כשעה? תודה רבה מראש
אם הדלת נשארת פתוחה – כן. אם לא שייך להשאיר את הדלת פתוחה, אז לפחות לא נעולה כך שכל אחד יכול להכנס בלי לדפוק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-03 15:52:14
הנחת תפילין
בס"ד בוקר טוב ושלום רב, לגבי הנחת תפילין של ראש כפי שהיא נכתבת בליקוטים א. הבנתי שההנחה של החלק הקדמי, אם היא מגיעה למצח – אז לא קוימה המצווה. אבל לגבי החלק האחורי, שצריך להיות בחלק העליון של השקע שבאחורי הראש – אם הוא יותר מדי למטה, לכיוון הצוואר אבל עדיין במקום בו צומח שיער הראש – האם זה מעכב?
אם נמצא במקום צמיחת שיער, יצא בדיעבד, אבל צריך להקטין כדי שהקשר יהיה במקום הנכון.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-02 07:32:23
ברכות
חולה שפעת שהחלים לאחר שבוע במיטה האם מברך ברוך רופא חולים בשם ומלכות
לא.
התשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה ברכות פרק יג סעיף טו. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
חולה שנכנס לטיפול רפואי, יאמר לפני כניסתו "יהי רצון מלפניך ה' אלוהי שיהא עסק זה לי לרפואה, כי רופא חינם אתה". ולאחר טיפול שהיה בו סכנת חיים, כמו צינתור, אירוע מוחי או ניתוח בהרדמה מלאה, יברך "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם רופא חולים". ואם לא היה בטיפול סכנת חיים, יאמר "ברוך רופא חולים". מנהג יוצאי ספרד, שגם לאחר טיפול שיש בו סכנה, אומרים את הברכה בלא שם ומלכות, והרוצה לברך רשאי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-01-30 08:14:58
קדיש דרבנן שלפני תפילת שחרית
שלום וברכה לפעמים אין מניין בתחילת תפילת שחרית ולא ניתן להגיד קדיש. אצלינו במניין נוהגים להתקדם בתפילה ולחכות לפני ברוך שאמר ואז אומרים קדיש. האם הדבר נכון? האם יש הבדל בין יום חול לשבת? תודה מראש ינון
הזמן של אנשים חשוב מאוד, ולכן בין בחול בין בשבת חשוב מאוד להתחיל את התפילה בזמן שנקבע גם אם אין מניין, ואם גם כשהגיעו לברוך שאמר לא התקבץ עדיין מניין, ממשיכים בלי קדיש, לא מחכים למניין.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-01-29 12:15:47