חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
חמץ
אשתי ואני מתכננים לעשות את חג הפסח אצל ההורים ולא להגיע לדירה שלנו כלל לאורך כל החג. כיצד עלינו להתכונן לקראת הפסח? האם אפשר למכור את החמץ שבדירה בכללותו או שיש לשרוף את החמץ ולנקות את הדירה על אף שלא נהיה בה?
עניין זה מבואר בפניני הלכה פסח פרק ד. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
הנוסע לכל הפסח ולא רוצה לבדוק את כל ביתו מחמץ, יכול להשכירו לגוי ולמכור את כל החמץ שבו, חוץ מחדר אחד שבו יקיים את חובת הבדיקה. וכשאפשר, טוב לבצע את המכירה לפני ליל י"ד.
לגבי מכירת חמץ גמור, העניין מבואר בפרק העוסק במכירת חמץ:
עיקר מכירת החמץ מיועדת לבעלי מפעלים, רשתות מזון וחנויות, כדי שלא להפסיד את השווקים בימים שאחר הפסח. וכן כל אדם רשאי לכתחילה למכור דבר שיש בו ספק חמץ, או חמץ גמור שיש לו הפסד גדול בביעורו. אבל עדיף שלא למכור מעט חמץ גמור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 17:00:12
מעשר כספים
שלום רציתי לשאול אם אדם שגר בשכירות ויש לו דירה אחרת והוא משלם מהשכרת הדירה שב בעלותו את השכירות שהוא משלם]או חלקה[ האם צריך לעשר והאם כסף שניתן צדקה לפדיון )לא לאדם פרטי ( ובפרט שזה ניתן לרפואת קרובי משפחה אבא אמא וכו) או אם זה פדיון לעצמו ולבני ביתו האם אפשר להחשיב חלק מהסכום כספי מעשר תודה אסף תהבלום
א. צריך לתת מעשר מהרווח שאתה מקבל מהשכירות לאחר ניקוי השכירות שאתה משלם.
ב. כסף של מעשר נחשב רק כסף שהולך לעניים או לישיבות, ובדיעבד גם עבור מצוות אחרות, אבל לא לרפואה של אנשים שיש להם כסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-27 12:56:23
שבת בחו"ל וקשר דיגיטלי לארץ
שלום הרב, כתוצאה מצרכי עבודה אני נדרש לשהות בארה"ב לא מעט שבתות במשך השנה. כידוע יש פער של 7 שעות בין הארצות, כך שליל שבת בישראל הוא עדיין יום שישי בארה"ב. ההיעדרות מהבית קשה כמובן לאשתי ולילדי ופוגעת באווירת השבת. כיום עם התרבות המצלמות ושיפור הטכנולוגיה ניתן ליצור מצב שבו "משתתפים" דיגיטלית בחיי הבית באמצעות מצלמה ומיקרופון בכל ימות השבוע. השאלות הן האם מותר בדרך זו או אחרת ליצור "השתתפות" כזו גם בליל שבת? כלומר, האם אני בחו"ל יכול לצפות ולשמוע את השבת שנעשית בבית? הידיעה של הבית שאני עושה זאת, מצד אחד נתפסת כחילול השבת, אך מצד שני משרה אווירה של נוכחות שלי כאב המשפחה. בנוסף לכך, האם יש איזה אופן הלכתי שמאפשר למשפחה לשמוע ו/או לראות אותי בשבת, כאשר כל המכשירים כמובן דולקים קודם לכן? תודה רבה
חכמינו 'סגרו את הפינה' של כל האפשרויות הללו בקובעם את איסור 'עובדין דחול' כדי שצביון השבת יישמר כראוי. ואמנם ישנם מקרים שלכאורה נדמה שהיו צריכים להיות מותרים מפני שהם נראים כסותרים עקרון אחר, אבל על זה אמרו את הכלל 'לא פלוג רבנן', כלומר חכמים לא חילקו בדבריהם אלא אמרו עקרון כולל גם אם פעמים שהוא יסתור עקרון אחר. לטווח קצר נדמה שהעקרון הפרטי שהתבלט כעת גורם לגריעותא, אבל לטווח ארוך העקרון הכללי הוא הנכון. ובמקרה הנכחי, בוודאי ש'קובינות' הלכתיות, גם אם יש מי שמוכן להקל בהן (לא מכיר מישהו כזה, אבל היום הכל יכול להיות…), פוגעות לטווח ארוך ביחס הנכון לדברי חכמים. על כן הדבר הנכון הוא למצוא את הדרך לשמור על קשר במשך השבוע, ולקדש את השבת כראוי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-26 07:14:52
מאכל אחד ב"גרסאות" שונות
שלום כבוד הרב, אם רגילים להחשיב מאכל מסויים (יוגורט למשל) כמנה עיקרית (בארוחת בוקר) וכקינוח (בארוחת ערב). האם הברכה הראשונה עליו משתנה בהתאם ? כלומר בבוקר הוא ייפטר על ידי הלחם ובערב למרות הלחם נברך עליו שהכול כמו כל קינוח מוצק.
נכון, ובלבד שאכן הוא הוא קינוח, כלומר היתה שביעה והוא לא בא להשלימה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 16:46:41
עשה לך רב
שלום כבוד הרב, האם מעיקר הדין מותר שיהיה לאדם רב אחד בתחום מסוים ורב אחר בתחום אחר ? המדובר הוא בהלכות פסוקות.
בוודאי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 10:46:18
תולעת באורז
אם בישלתי אורז שאמור להיות לא חשש למצוא בו תולעת ומצאתי תולעת אחרי הבישול,האם צריך לזרוק הכל? ואם זה ספק תולעת?
אם נותר אורז באותה חבילה, יש לבדוק אותה, ואם לא אז להתבונן היטב באורז המבושל, ואם אינך מוצא עוד תולעים, האורז מותר באכילה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-25 10:06:48
צדקה
למי הכי טוב לתת מעשר כספים, להורים או לבית כנסת ? או חצי חצי ?
להורים יש לתת מכספך אם הם צריכים ולא מכספי צדקה. לבית הכנסת אפשר לתת בדיעבד. אבל הכי טוב לתת לישיבות הסדר/גבוהות שאתה מזדהה עם דרכן. דין זה מבואר בפניני הלכה ליקוטים ב בפרק העוסק בצדקה. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה מתוך האתר של פניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-24 15:12:03
ספק בספירת העומר
שלום הרב. סיימתי עכשיו את ההלכות אל ספירת העומר, ובסוף הרב מדבר אל אם אדם בספק אל היום אם זה תשעי או עשירי? ופסקתה בסופו של דבר בגלל שיש ספק אין מברכים. השאלה היא שבפרק הקודם פסקת שאם אדם אינו זוכר אם הוא ספר או לא ויש כאן ספק יכול להמשיך לספור בברכה. מה ההבדל בין המקרים ?
במקרה הראשון יש ספק ברור, ולכן אמרינן ספק ברכות להקל. ואילו במקרה השני שלא זוכר האם ספר ביום הקודם (אם ספר ולא זוכר אם ברך, כמובן שאין שום בעיה לכל הדעות להמשיך לברך, שהרי אין כאן שום ספק, שהרי קיים את המצווה כראוי אף שלא ברך עליה וממילא לכול הדעות ממשיך לספור בברכה), לדעת רוב הפוסקים אין כאן ספק כלל, שכן כל יום הוא מצווה בפני עצמה, ולכן לדעתם גם אם וודאי לו שלא ספר – יספור ביום הבא בברכה. ואמנם במקרה שוודאי לו שלא ספר אנו חוששים לדעת שאומרת שהספירה כולה מצווה אחת, ולכן ימשיך לספור בלי ברכה, אבל אם מסופק האם ספר, בזה לא חיישינן.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-24 07:20:28
שבת
שלום וברכה 1. לדעת הרב שליט"א מותר להשרות במים וסבון ירק עלים/תותים וכד'ו בשבת? 2. שאלתע לגבי משחת שיניים שהרב כתב שבשעת הצורך מותר בשבת לעומת זאת בסבון קשה כתב שהמיקל יש לו על מה לסמוך. והרב כאן השיב לי שמשחה זה יותר קל וממילא יוצא שבשעת הצורך יותר קל מאשר יש על מי לסמוך מדוע? אני חשבתי דווקא שההיפך יותר קל
- כן. דין זה הוכנס להוצאה האחרונה. וכפי שמובא בספר הקיצור – "מכיוון שדרך אכילת מאכלים שיש להם קליפה או שדבוק בהם לכלוך, נעשית על ידי הסרתם, מותר להסיר את קליפת התפוז ולשטוף מלפפון מלוכלך סמוך לאכילתם. וכן מותר לשרות חסה במי סבון, כדי שיהיה קל להסיר בשטיפה את החרקים והחול הדבוקים בה. אבל אסור להשרות במים פירות וירקות מלוכלכים כדי שהעפר ייפרד מהם וישקע. ואם הפירות נקיים ושוטפם רק מפני הרגלי ניקיון יפים, אין בשטיפתם איסור בורר כלל.
2. ככה נוהגים להתנסח כותבי ההלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-22 23:52:03
תפילין
בס"ד שבוע וערב טוב ומבורך. יש לי חבר שמסתובב עם כיפה שומר שבת, אבל לא רוצה להניח תפילין, הוא פשוט אומר שלא בא לו. ולא משנה כמה אנמ מנסה לשכנע אותו אני אפילו מציע לו כסף שפעם אחת סה עבד אבל הוא אומר שהוא לא רוצה לקחת ממני כסף. ואני לא יודע מה לעשות איתו, מכיוון שאני מאוד דואג לו. במצב כזה מה עלי לעשות?
תעזוב אותו, זה צריך לבוא ממנו כדי שזה יהיה קבוע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-22 19:18:47
שבת
שלום וברכה, לגבי סבון קשה בשימוש בשבת הרב כותב שהמיקל יש לו על מי לסמוך. לעומת זאת לגבי משחת שיניים כתב הרב שבשעת הצורך אפשר להקל למרות שטעם האוסרים (כך משמע) כטעם האוסרים בסבון קשה. מדוע הדין בשניהם לא שוה?
משחת שיניים יותר קל כי תוצאת המירוח אינה ניכרת וגם היא לזמן קצר מאוד.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 13:59:46
שבת
האם מותר להשתמש בכותש שום בשבת או במלחיה שמסובבים אותה והיא כותשת את המלח הגס או את הפלפל השחור? ומה לגבי טלטולם בשבת?
אסור בהחלט משום איסור טוחן, ולכן כלים אלו הם מוקצה כדין כל כלי שמלאכתו לאיסור.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 11:59:55
ארץ ישראל
האם מותר לטוס לחו"ל?
הדין מובא בפניני הלכה העם והארץ שאפשר להקל.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/) :
"בכל רגע שיהודי נמצא בארץ ישראל הוא מקיים מצווה, וכן עיקר מעלת המצוות כשמקיימים אותן בארץ ישראל, ועל כן טוב להיות תמיד בארץ, וחובה לקבוע את מקום המגורים בארץ ישראל. אמנם לצורך גדול כדוגמת לימוד תורה, נישואין, פרנסה, רפואה וכיבוד הורים, מותר לצאת לחוץ לארץ לזמן מוגבל תוך כוונה לחזור כשתסתיים מטרת הנסיעה. ולשם טיול מותר לצאת רק לזמן קצר, וטוב שיהיה פחות משלושים יום, ובתנאי שקונה לעצמו 'כרטיס הלוך-חזור'."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 07:43:30
שינוי מקום בברכה
שלום הרב, שאלת הבהרה לגבי קיצור פניני הלכה: אדם שבירך ברכה ראשונה (שהכל, או מזונות או המוציא), ואוכל לבדו, ורוצה להניח את המאכל על השולחן וללכת לחדר אחר בביתו ולשוב לאחר מכן לשולחנו לאכול, האם עליו לברך שנית? אדם שבירך שהכל או מזונות או המוציא בחדר אחד בביתו ורוצה לאחר מכן לקחת עמו את המאכל ולעבור לחדר אחר, או אפילו לאכול על סמך הברכה שבירך בחדר אחד ולאכול בחדר אחר – האם הוא רשאי לעשות כן לכתחילה? תודה רבה
- לא
- כן
- אם הוא לפעמים נוהג לעשות את 1 את 2 תוך כדי אכילה, זה לכתחילה 'לגמרי'. מקרה 1 ודאי נהוג, מקרה 2 תלוי לאן בבית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-21 03:34:35
פירוש לכה דודי
בכל מפרשי הסידור הם מפרשים "לכה דודי" כפירושו בלשון הפסוק שאומרים להקב"ה, נלך יחד לקבל פני שבת מהיכן לקחתם לפרש "דודי" דקאי על ישראל לא מצינו במקרא "דודי" ככינוי על ישראל, רק על הקב"ה וכך פירשו כל המפרשים, ראו ביסוד ושורש העבודה, באוצר התפלות, בעולת תמיד, סידור ר"ש רפאל הירש, וכן משמע בספר סדר היום
ע"פ המדרש: "תני רבי שמעון בר יוחאי: "אמרה שבת לפני הקב"ה רבונו של עולם, לכולן יש בן זוג ולי אין בן זוג! אמר לה הקב"ה כנסת ישראל היא בן זוגך וכיוון שעמדו ישראל לפני הר סיני אמר להם הקב"ה זכרו הדבר שאמרתי לשבת – כנסת ישראל הוא בן זוגך וזהו שנאמר "זכור את יום השבת לקדשו" (בראשית רבה יא' ח').
כלומר: הפייטן פונה אל הקהל ומבקשו להצטרף אליו ויחד לקבל את פני השבת שהיא בת זוגו של ישראל.
שבת י' עב': "אמר לו הקב"ה למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני מבקש ליתנה לישראל, לך הודיעם".
וכפי שכתוב כאן – https://www.daat.ac.il/daat/sifrut/maamarim/leha-dodi2-2.htm
וכן כתוב גם כאן – https://www.yeshiva.org.il/midrash/15823
וגם כאן – https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%9B%D7%94_%D7%93%D7%95%D7%93%D7%99
ומן הסתם בעוד מקומות…
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-20 14:45:08
כבוד יום קודם לכבוד הלילה
נוכחתי לדעת שמבחינה מעשית קשה לי לקיים את ההלכה שכבוד יום קודם לכבוד הלילה – לפעמים מתארחים אצל אנשים אחרים בסעודות (או בסעודה אחת) ואין שליטה/מידע על האוכל שיוגש, וגם כשאוכלים בבית לפעמים קשה להגדיר מה נחשב יותר מכובד כי זה לא מדע מדויק ולא תמיד אפשר "לדרג" את רמת המאכלים. בעיה דומה קיימת גם ביחס להלכה שסעודות יו"ט צריכות להיות מכובדות יותר משבת. (באופן כללי תמיד יוצא בסוף ששתי הסעודות מכובדות וטובות, אבל בגלל שכיום יש מגוון רחב כל כך של מאכלים, ולפעמים אוכלים דברים שונים לגמרי בלילה וביום, נותר ספק.) האם יש לרב איזו עצה מעשית בנושא?
אם מתארחים כמובן שאין שום בעיה. אבל בבית כדאי למצוא דרך. אנחנו פתרנו את הבעיה הזו על ידי מנות קבועות בליל שבת, ומנות משתנות בבוקר, וכך בבוקר יש תמיד שינוי שיוצר תחושה של כבוד. למדתי ממנהגם של תימנים רבים שכך עושים – בלילה אוכלים לחם עם סלטים, ואז מרק עוף עשיר עם קוסקוס (אפשר גם איטריות של מרק, ושקדי מרק או קרוטונים), וזהו. שלא כמו שעושים רבים שחשוב להם לעשות שתי מנות חוץ מהלחם והסלטים, ולכן מגישים מרק נחמד ולא עשיר כמנה ראשונה. הבעיה שראינו אצלנו היא שמלבד הטרחה שבהכנת שתי מנות לערב, בפועל מגיעים למנה העקרית לא רעבים בכלל. לכן זכינו ללמוד מהתימנים, ובכך פתרנו את הבעיה בבוקר. אם זה לא שייך מבחינתכם, אפשר למשל לצאת י"ח בכך שבערב לא תהיה מנה אחרונה ובבוקר כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-20 03:06:57
שבת
כמה זמן לפני כניסת השבת אני יכול להגיד קידוש ולאכול
מזמן פלג המנחה. היום בירושלים זה בשעה 16:20 כפי שמופיע כאן – https://skyview2020.co.il/%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/
כך מובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה – https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/
" הרוצה לקבל את השבת זמן רב לפני השקיעה, יכול לקבלה עד שעה ורבע זמנית קודם השקיעה ('פלג המנחה'), ובזמן זה יכול להדליק נרות, להתפלל תפילת שבת ולקדש. והרוצה להוציא את השבת זמן רב לאחר צאת הכוכבים, יכול להוציאה לאחר שעתיים ואף יותר."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-19 03:47:41
ניקיון ירקות גוש קטיף
שלום רב לרבנים. לדעת הרב מלמד שליט"א כיצד צריך לנהוג עם ירקות גוש קטיף (הכוונה האם דיי בשטיפה או צריך שרייה במים או שאולי יותר מכך וכו'). תודה רבה
כפי שכתוב על האריזה – שרייה במים עם סבון. בדיעבד אם שטף היטב ללא שריה, אפשר לאכול.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-18 09:24:57
טהרת המשפחה
שלום רב, באיזה ספר מומלץ ללמוד הלכות שמירת נגיעה וטהרת המשפחה ?
טהרת המשפחה – מפניני הלכה טהרת המשפחה. אפשר עד שתרכוש אותו ללמוד מתוך האתר של פניני הלכה.
שמירת נגיעה – פשוט אסור לגעת בשום אישה חוץ מאמך, סבתך, בתך, אחותך, אשתך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-02-17 20:16:41