חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
בייביסיטר במשך ליל הסדר
האם מותר לשכור בייביסיטר (לא יהודי) לשמור על הילדים במשך ליל הסדר? היא לא תצטרך לעשות מלאכה אלא רק לשבת בבית כשהילדים הקטנים ישנים. תודה על העזרה.
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 18:53:11
ברכת האילנות
שלום וברכה לפי מה שראיתי יש שלוש דעות בעניין שרואה את העץ וכבר גדלו הפירות – 1. בכל מקרה לא מברך (טור,ב"י אמנם ראיתי שהב"ח מיישב כדעה השניה) 2. אם לא ראה אילן בפריחתו לפני ועכשיו פעם ראשונה שרואה וכבר התחיל לגדול הפרי כל עוד הוא לא בשל לגמרי יברך (מרדכי,א"ר,מ"ב) 3. בכל מקרה יכול לברך כל עוד לא גדלו הפירות לגמרי (גר"א). לפי מה שהבנתי הרב בספר הכריע כדעה השניה והחמיר מעט יותר שדווקא אם הפירות ממש קטנים ניתן להקל. הבנתי נכון?
זאת ההלכה למעשה כפי שהדברים מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9):
הרואה עצי פרי בתחילת פריחתם, מברך "ברוך… שלא חיסר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובים להנות בהם בני אדם". לכתחילה יש לברך בחודש ניסן על ראיית שני אילנות לפחות שהתחילו לפרוח ואין עליהם עדיין פירות כלל. לא בירך בניסן או שאין במקומו שני אילנות ללא פירות, יברך על אילן אחד לפני או אחרי ניסן, ובלבד שפירותיו עדיין קטנטנים ובקושי ניכרים. בארצות בהן הפריחה מתרחשת בחודש אחר, יברך על האילנות בזמן פריחתם. לא מברכים על אילנות ערלה או שידוע שהורכבו באיסור, אבל כל שלא ידוע שהעץ מורכב או ערלה, אפשר לברך עליו. ראה אילנות ולא בירך, יברך כשיראה אותם שוב, ומותר לברך גם בשבת. גם נשים מברכות ברכה זו.
וזה מספר ההרחבות של פניני הלכה:
עד איזה שלב בצמיחת הפרי אפשר לומר את הברכה
כתב המרדכי (ברכות קמח) שאם לא ראה את העצים בזמן שהיו מלבלבים והפירות כבר גדלו, בכל זאת יברך את ברכת האילנות. וכן מבואר בתשב"ץ קטן (שכב), והגה"מ (י, ט). וכך פסקו א"ר והגר"א.
לעומת זאת דעת הטור ושו"ע (רכו), שאם הפירות גדלו לא יברך עוד, שהברכה נתקנה דווקא על 'אילני מלבלבי' כלשון הגמרא (ברכות מג, ב). וכן פסקו ברכ"י (רכו, א), ומאמ"ר (רכו, א) ורוב האחרונים. ונחלקו מתי נחשב שגדלו הפירות ואי אפשר לברך עוד. לאשכול (עמ' סח) כל שראה התחלת גידול הפרי כבר אינו מברך, וחשש לשיטה זו בכה"ח (רכו, ט), וכך פסק הגרע"י למעשה (חזו"ע לפסח עמ' טז). ולברכ"ה ח"ד, ד, 121, על ניצני פירות יכול לברך, אבל כאשר הפירות כבר ניכרים, אין לברך.
ויש מבארים את דברי השו"ע באופן שהוא מסכים למרדכי, ולדעתם ההלכה היא, שכל עוד הפירות לא גדלו כל צרכם, עדיין אפשר לברך עליהם את ברכת האילנות. ורק כאשר נגמרו כל צרכם ואפשר לברך עליהם 'שהחיינו', אין לברך עליהם את ברכת האילנות. כ"כ פמ"ג (א"א רכו, א), נשמ"א (סג, א), מ"ב (רכו, ד).
ראה את האילנות ולא בירך יכול לברך בראייה השנייה
כך דעת מהרי"ל (שו"ת קמג), "משום כך דאותה שמחה עדיין קיימא". וכ"כ האגור (שיח), וכך משמע מהטור ושו"ע רכו, שכתבו: "ואם איחר לברך עד אחר שגדלו הפירות – לא יברך עוד". ומשמע שרק זה מבטל את הברכה ולא ראייה קודמת. וכ"כ הפרישה (רכו, א), מאמר מרדכי (רכו, א), מטה משה (שסא), אליה רבה (רכו, ב), פמ"ג (רכז, משב"ז ב), שו"ת התעוררות תשובה (א, קד).
אמנם לעולת תמיד (רכו, א), אם כבר ראה ולא בירך, הפסיד ברכתו. וכ"כ מחה"ש אליבא דמ"א (רכו), נשמ"א (סג, א), דעת תורה (רכו), קצוש"ע (ס, א), ספר החיים לגר"ש קלוגר (רכו), קצוה"ש (סו בדה"ש יח).
אבל למעשה ההוראה המקובלת לברך גם אחר שראה, וכ"כ מ"ב (רכו, ה), ברכת הבית (כט, יד), חזו"ע (פסח עמ' כה), שעה"ב (כא, כו), אוצר ההלכות (עמ' רעו ה), וזאת הברכה (עמ' 157), שער העין (יד, ח), מנחת שלמה (א, עג, והליכות שלמה כג, לא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 16:18:39
שניים מקרא ואחד תרגום
שלום וברכה! האם צריך לקרוא את ההפטרה כל שבוע? האם מותר להפסיק בדיבור בין פסוק ופסוק בשניים מקרא?
א. לא
ב. כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 13:26:33
פסח
סליחה , עוד שאלה …האם אטריות אפשר למכור במכירת חמץ ?
גם אטריות זה חמץ גמור, ולכן דינן כדין הבורגול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 13:25:59
פסח
האם ניתן למכור במכירת חמץ, בורגול יבש ( לא מבושל ) או חייבים לסיימו לפני פסח ?
בורגול עובר תהליך של בישול וייבוש, ולכן הוא חמץ גמור. ואמנם מעיקר הדין מותר למכור במכירת החמץ גם חמץ גמור, אך המנהג הוא שלא למכור חמץ גמור אלא אם כן מדובר על הפסד משמעותי, כפי שמובא בפניני הלכה פסח.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
"עיקר מכירת החמץ מיועדת לבעלי מפעלים, רשתות מזון וחנויות, כדי שלא להפסיד את השווקים בימים שאחר הפסח. וכן כל אדם רשאי לכתחילה למכור דבר שיש בו ספק חמץ, או חמץ גמור שיש לו הפסד גדול בביעורו. אבל עדיף שלא למכור מעט חמץ גמור."
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 11:13:24
הליכה לחתונה חד מינית
לאשתי ישנה חברה שעומדת להינשא לאישה. האם מותר ללכת לחתונה כזו?
ודאי שלא. איך אפשר להיות שותף בדבר כזה?!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 06:47:27
פסח
שלום, רשום: "אין דינן של הקטניות חמור יותר מדין חמשת מיני דגן, וכל מה שכשר במיני דגן כשר גם בקטניות. לפיכך, אם לא באו עליהן מים, או שבאו עליהן מים אבל נזהרו שלא ישהו שמונה עשרה דקות עד שאפאום כמצות, מותר לאוכלן. ויש שנהגו להחמיר בזה, ודעת רוב הפוסקים להקל (פסח, ט, ו). לא הבנתי את ההלכה, הרי קטניות אסורות, אז איך הן מותרות אם לא נגעו בהם מים וכו'?
היתכן שקטניות יהיו אסורות יותר מחמשת מיני דגן שעושים מהם מצות ?
לכן למשל מותר לאכול את הפרכיות אורז של חברת B&D, כפי שמופיע כאן – https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=413768&lang=HEB
וכאן – https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=414016&lang=HEB
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-31 11:47:30
פסח
שלום, האם מי ששומר ר' תם עובר איסור בסוף פסח כאשר הרבנות קונה בחזרה את חמצו מהגוי? חשבתי לדמות זאת לתושב חו"ל שנמצא בארץ שעליו לנהוג יו"ט שני של גלויות ואיסור חמץ חל עליו עד סוף היום השמיני, מכיוון שהוא עדיין בפסח כמנהג בני חוץ לארץ ואין הוא מעוניין לקנות את החמץ. החמץ נשאר הפקר או ברשות בית הדין, ורק לאחר שיסתיים יום טוב שני של גלויות, יחזור החמץ לרשותו. הדימוי נכון? (פסח, ו, ה)
שמירת זמן ר"ת היא הידור שרבים פקפקו עליו, ולכן אין צורך להתחשב בו לגבי נידון השאלה, כמו שאין צורך להתחשב בו כשרוצים להתחיל את ליל הסדר כמה שיותר מהר כדי שלא להטריח את האורחים והילדים לחכות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-31 10:23:14
כשרות רבנות עם הרבה על אפייה על פי הרמ״א
בארוע בעבודה הביאו מזון חלבי עם כשרות רבנות שמופיעה שם ההערה שבישול, טיגון ואפייה על פי הרמ״א האם לי כבן המזרח מותר לאכול ממזון זה?
אם אתה רגיל לאכול כשרות רגילה, זה בסדר. אמנם אם אתה מקפיד על כשרות מהדרין, תאכל באירוע כזה דברים שאינם מבושלים.
דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות ב' פרק כח.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
השתתפות ישראל בבישול
יח. אם יהודי ישתתף בתהליך הבישול, כל עוד הדבר ייעשה בשלב שמועיל לשיבוח התבשיל – התבשיל מותר, ולכתחילה יעשה זאת לפני שהתבשיל יגיע לחצי בישולו. כמו כן, לכתחילה ההשתתפות צריכה להיות בשעה שהתבשיל על האש (כמנהג יוצאי ספרד ע"פ השו"ע), כגון לערבבו או להניחו עליה, או להדליק את האש תחתיו, או להנמיך מעט את אש הגז או התנור ושוב להגבירה. ובדיעבד שההתעסקות עם האש נעשתה קודם שהיה התבשיל עליה, התבשיל מותר (כמנהג יוצאי אשכנז ע"פ הרמ"א). לפי זה, כאשר רוצים לטגן על אותה מחבת כמה חביתות בזו אחר זו, צריך שבמשך כל הטיגון, ישראל הוא שיניח את הביצים על המחבת, מפני שלכתחילה הדלקת האש תחת המחבת מועילה רק למאכל שמונח עליה באותה שעה, שכן שותפות הישראל צריכה להיות בעת הבישול עצמו. ובדיעבד כל החביתות שהוכנו מכוח הדלקת האש על ידי הישראל, מותרות.
יט. במקומות שבהם אין קִרבה אישית בין המבשל לסועדים, כגון במטבח ציבורי או במסעדה שהטבח אינו יוצא בה אל הסועדים, אפשר מלכתחילה להעניק כשרות רגילה כדעה המקילה, אבל כשרות מהדרין אפשר להעניק רק לנוהגים כדעה המחמירה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-31 06:19:48
ממונות
שלום וחודש טוב! הולך ברחוב בשבת והתחיל לרדת גשם ורואה על המדרכה תחת כיפת השמים ארגז עם ספרי קודש שכתוב עליו מחיר כל ספר ומצורפת קופה לתשלום. הרי כל הספרים הולכים לאיבוד מיד בעקבות הגשם.האם זה הופך אותם להפקר ואפשר לקחת?
לא. מצווה גדולה לכסות אותם מפני הגשם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-30 15:28:48
הגדות
איזה הגדות פסח הכי מומלצות? תודה על העזרה.
ההגדה שמשתמשים בה בזמן ליל הסדר צריכה להיות כמה שיותר פשוטה, עם ההלכות הבסיסיות בלבד, ועם כמה שפחות פירושים. הרוצה ללמוד את ההגדה צריך לעשות זאת לפני או אחרי הסדר. יש הרבה הגדות נחמדות ללימוד, אני ממליץ ללמוד מתוך פירוש של רב ציוני מזמננו שמודע לתהליך הגאולה שאנו בתוכו, כמו למשל ההגדה של הרב אלי אלדר – והגדת לבנך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-30 11:37:39
טבילת מעבד מזון (פוד פרוססור)
בוקר טוב הרב אורן מצא, האם צריך להטביל את חלקי מעבד המזון? הוא כולל דיסקיות חיתוך, להבי ריסוק וקערות פלסטיק. חודש טוב ומבורך
טבילת כלי גויים היא רק לזכוכית ומתכת. לכן אין צורך להטביל את קערת הפלסטיק, ויש להפריד את הדסקית והלהבים מהמכשיר ולהטביל רק אותם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-30 07:56:59
שבת
שלום הרב ענה לי לגבי סחיטת לימון בשבת שסוחטים במקום אחד בסלט ומוציאים את הגרעינים יחד עם האוכל. האם זה לא בעיה כמו שיש 'כמה חרקים' שצריך הרבה אוכל? או שמכיוון שבדכ יש כ 3 -4 גריעינים זה מועט?
3-4 זה מעט. כמו כן גרעין שנופל ממש על חתיכה למעלה ולא התערבב בתוך הסלט בין החתיכות באופן שיש טרחה קלה להוציאו – מותר להוציא רק אותו, שהרי אין זו תערובת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 14:21:03
כתבי הרב קוק
האם כדאי ללמוד את כתבי הרב קוק אם ביאור? או אם יש ערך במאבק להבין? תודה על העזרה.
אין שום צורך להאבק להבין ! יש ספרים נפלאים כמו ספרי הרב זאב סולטנוביץ באתר של מכון הר ברכה. וכן יש שיעורים נפלאים באיטרנט כמו אלו של הרב אורי שרקי ושל הרב גור גלון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 13:29:18
פסח
שלום רב לרב ! אנחנו מתוכננים לטוס לחו"ל ביום חמישי י"ב ניסן לפנות בוקר, ולחזור ביום ראשון איסרו חג לאחר תום פסח, בע"ה. משך תקופה זו לא יהיה אף אחד בבית. האם, איך, ומתי אנחנו צריכים לנהוג לקראת פסח בקשר ל-: הכנה ונקיון הבית, נקיון והכשרת המטבח, בדיקת חמץ, ביעור חמץ, וכן בבקשה כל דרישה נוספת. תודה מראש וחג שמח !
לכתחילה עדיף שלא למכור חמץ גמור, כגון לחם, בסקוויטים, וופלים ועוד (קמח אינו מוקצה גמור). ולכן הנכון הוא לוודא לפני שיוצאים מהבית שאין בבית חמץ גמור. אמנם מי שרוצה למכור גם חמץ גמור – רשאי.
בשטר מכירת החמץ שאתה ממלא (אפשר למכור חמץ דרך האתר של צוהר למשל), אתה בעצם משכיר את כל הבית לגוי ומוכר את כל האוכל שבו, חוץ מחדר אחד שבו אתה מקיים את מצוות הבדיקה בתחילת ליל י"א בניסן בלא ברכה. אתה צריך לכתוב בשטר שבאתר שאתה מוכר את כל האוכל שבבית חוץ מחדר מסוים שאתה מתאר אותו (ראשון משמאל לדוגמא). למה למכור את כל האוכל ולא רק את האוכל שיש בו חשש חמץ? כי אתה מן הסתם לא מתכוון לעשות סדר בבית ולמיין את האוכל שיש בו חשש חמץ.
לאחר הבדיקה הקצרה מאוד שתעשה בליל י"א בחדר שלא מכרת כדי לקיים בו את מצוות הבדיקה, אתה אומר את נוסח ביטול החמץ שבסידורים כמו כולם, ובזה אתה מבטל את החמץ שאולי לא מצאת בחדר שלא מכרת לגוי.
את החמץ שאתה לוקח איתך או קונה בהמשך, אתה תבטל בשבת לאחר תאכל אותו בסעודת הבוקר ולפני זמן ביטול חמץ המופיע בלוחות.
הערה – אם אתם לא מתארחים בחו"ל בבית של יהודי שומר מצוות שמקיים את מצוות הבדיקה, אלא בבית מלון או משהו כזה, אפשר למכור את כל הבית בארץ כולל כל האוכל שבו (עדיף לא להשאיר חמץ גמור כמו למשל פסטה, קוסקוס ופתיתים), ולקיים את מצוות הבדיקה בליל יום שישי בברכה במקום שתשהו בו בפסח.
פסח כשר ושמח.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 11:35:31
פסח
שלום, רשום בספר פסח, ה, ג – שהביטול צריך להיות בלב שלם וגם אחרי הפסח לא ישתמש בחמץ. אבל אם בדעתו להשתמש בחמץ אחר הפסח, אין ביטולו ביטול, והוא עובר על חמצו באיסורי בל יראה ובל ימצא" – כל שנה אני מוכר את החמץ לגוי ומשאיר אותו במחסן עד אחרי פסח. לפי זה האם אני עושה איסור משום שבשעת הביטול עדיין החמץ לא נמכר לגוי ואני מתכנן להשתמש בו אחרי פסח אז הביטול כלפי חוץ?
מה שכתוב שם לא שייך לחמץ שאתה מוכר, שהרי אותו אתה מוכר ולא מבטל ומחשיב כעפר הארץ, שכן הוא שווה הרבה כסף. מה שכתוב שם שייך רק לחמץ שלא התכוונת למכור ולא שמת לב אליו בבדיקה, אזי כדי שלא לעבור עליו באיסור, אתה מבטל אותו ומחשיבו כעפר הארץ, ואם במקרה תמצא חמץ כזה בתוך הפסח, אתה תבער אותו בשריפה. לגבי האוכל שאתה מוכר – הוא לא שייך לך כל הפסח, כך שבוודאי אינך עובר עליו באיסור.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 08:55:37
פסח ושבת
שלום וברכה! 1. בימות השנה הרב מתיר להשתמש בשפתון עם טעם ללא כשרות (כשרות ב לז,ח) ואילו לפסח הרב כתב שצריך כשרות למשחת שיניים או שפתון עם טעם טוב (פסח ח,ט) מדוע החילוק? 2. כיצד ניתן לסחוט לימון לסלט בלא לעבור על איסור בורר?
- על משחת שיניים צריך כשרות כל ימות השנה. לגבי שפתון, הסיבה לחומרה בפסח היא מפני חומרת חמץ שאינו בטל בפסח, ומפני שיש תחליפים בקלות. אם יבדקו ויימצאו שאין חשש חמץ בכל השפתונים, הם לא יהיו צריכים כשרות לפסח, אבל איני מכיר בדיקה כזו.
- סוחטים אותו במקום אחד מעל הסלט, ואז אוספים את הגרעינים יחד עם אוכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 23:56:22
הכשרת סכום בסיר חמץ ואינדוקציה שלא הוכשרה
שלום, האם יש בעיה לשים סיר חמץ על אינדוקציה שלא הוכשרה, להרתיח בפנים מים, לשים בתוך המים הרותחים סכו"ם והסכו"ם יהפוך לכשר לפסח? תודה
אם לא השתמשו בסיר ובסכו"ם ב-24 השעות האחרונות לחמץ רותח – אפשר, כפי שמובא בפניני הלכה ובספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 22:42:16
פסח
שלום, ציינתם בתשובה לשאלה שאיסור לא תחנם הוא במכירת קרקע לגוי. אז איך מותר למכור לו?. אולי יש חילוק בין א"י שאסור לבין חו"ל שמותר? – פרק ד, יא – "יש משפחות שנוסעות מביתם לכל ימי הפסח, וברצונם להיפטר מניקוי הבית ובדיקת חמץ, והשאלה האם על ידי שימכרו את כל הבית או ישכירוהו לנוכרי ייפטרו מבדיקת חמץ. נחלקו בזה הפוסקים: יש מקילים, שהואיל ובפועל הבית אינו ברשותו בערב פסח, שכן הוא נמכר או הושכר לגוי, אינו חייב לבודקו (חק יעקב וגר"א בדעת הטור ורמ"א).
אז איך מותר למכור לו? זהו בדיוק העניין, שלא מוכרים לו את הבית אלא משכירים, ומוכרים רק את החמץ. בחו"ל אכן נהגו למכור, כי איסור מכירת בית לגוי הוא רק בארץ ישראל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 17:26:20
פסח
שלום, רשום בפניני הלכה פסח, ד, י: "והטוב ביותר שמי שנסע ושכח לבדוק – ישכיר את ביתו לגוי וימכור לו את כל החמץ שבו" – איסור לא תחנם להשכיר בית לגוי בא"י?
האיסור אינו על שכירות אלא על מכירה, לכן אף שבגלות היו מוכרים גם את מקום החמץ, בארץ ישראל מקפידים לכתוב בשטרות שהחמץ מכור והמקום מושכר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 17:09:23