חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
סולימני
שלום לרב בשבת האחרונה פרשת מטות מסעי ערכנו ברית קודש בבית הכנסת לבננו הרך הנולד. כסנדק כבדתי את חמי ולא את מורי אבי. נציין כי זה הבן הראשון שלי ואבא דלי היה סנדק של אחיין שלי , חמי לעומת זאת לא היה סנדק ולכן חשתי לכבדו יותר מאבי. יום לאחר הברית אחד המתפללים האיר לי שלפי ההלכה היה עלי לכבד את אבי. מה ההלכה באמת? והאם עלי לעשות תשובה מול אבי מורי? כל טוב, נדב
אכן כיון שמצוות המילה היא על אבי הבן, יש לו הזכות לכבד את אביו תחילה, וכך נוהגים רבים, אך אין זו חובה וכשיש סיבה להקדים את אבי היולדת אין בעיה לעשות זאת, אמנם כמו תמיד צריך להיות רגישים ולהתנצל מראש או לאחר מעשה בפני מי שציפה לכבוד שלא קיבלו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-21 05:51:20
כיבוס בתשעת הימים
אני עוסק בפעילות גופנית אינטנסיבית יום יום. לאחר הפעילות בגדי ספוגי זיעה. "לחסוך" את הצורך לכבס יום יום (ובעיה קשה של ריח לא נעים), אני נכנס למקלחת עם הבגדים, ונשטפים במים בלבד. מה הדין לגבי שריה כזאת במים בתשעת הימים, ואם להשרות במים מותר, האם מותר להמשיך להשתשמש בבגדים. האם יש חילוק לגבי שבוע שחל בו ? אני נוהג ע"פ פסקי הרמ"א. תודה רבה
זה נחשב כיבוס שאסור למנהג יוצאי אשכנז כל תשעת הימים. אמנם אם אין לך מספיק בגדים לכל תשעת הימים, ניתן להקל ולהתקלח עם הבגדים כפי שציינת ולהחשיבם כדין גרביים, תחתונים ומגבות ידיים, שמותר לכבסם משום שאין בזה תענוג אלא הסרת מיאוס בלבד. אם ניתן להחמיר לפחות בשבוע שחל בו תשעה באב, יש לעשות כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-20 20:11:26
אישור תנאי שימוש
הרבה פעמים כשנרשמים לשירותים שונים באינטרנט או מתקינים תוכנות וכד', מופיע מסך בו צריך לאשר שקראתי ואני מסכים לתנאי השימוש. האם יש בעיה של "מדבר שקר תרחק" לסמן זאת גם אם לא באמת קראתי, בהנחה שאני אכן מסכים לתנאים? (לרוב מדובר במסמך משפטי ארוך ומן הסתם לנותן השירות זה לא ממש משנה אם קראתי כל עוד אני מאשר, זה רק עניין פורמלי כדי לכסות את עצמם מתביעות וכד')
אין בעיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-20 16:11:22
כביצה לחם בשבת
שלום. האם צריך לכתחילה לאכול בסעודות שבת כביצה לחם (ולברך על הנטילה), או שאפשר לכתחילה לאכול כזית ולא לברך על הנטילה?
כדי לקיים את סעודות השבת באופן הלכתחילי יש לאכול מעט יותר מכביצה לחם בלי קשר לברכת הנטילה, כמבואר בפניני הלכה פרק ז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-18 19:07:23
תמוז
מה הדינים של להתגלח ולהסתפר בחודש תמוז שלושת השבועות
דיני תספורת וגילוח מתוך ספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה זמנים פרק ח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
א) רבים מיוצאי ספרד נוהגים שלא להסתפר רק בשבוע שחל בו תשעה באב (שו"ע), ולא מספרים גם קטנים שלא הגיעו לחינוך. ויוצאי אשכנז וחלק מיוצאי ספרד (האר"י ומנהג מרוקו וג'רבא) לא מסתפרים בכל שלושת השבועות, ורק לצורך קטנים שהשיער מפריע להם, או לכבוד ברית מילה, מותר לאבי הבן ולסנדק ולמוהל להסתפר עד שבוע שחל בו תשעה באב. חתן בר מצווה ראוי שלא יסתפר בימים אלו, מפני שהוא יכול להסתפר לפני י"ז בתמוז, אבל מותר לאביו להתגלח לקראת סעודת בר המצווה עד שבוע שחל בו תשעה באב.
ב) לדעת רבים גילוח בכלל תספורת, ויש סוברים שדווקא תספורת אסורה אבל הגילוח בימינו הוא מעשה שגרתי שמגמתו הסרת ניוול. למעשה, כל אחד ינהג כאביו שלא לפגוע בכבודו, ולמי שאין מנהג עדיף שימנע מגילוח במשך השבוע ויתגלח לכבוד שבת עד סוף חודש תמוז. במקום הפסד ניתן להקל, ובשבוע שחל בו תשעה באב לכל המנהגים אסור להתגלח.
ג) מותר לגזור את השפם אם הוא מפריע לאכילה, ומותר לאשה לספר את השיער שהחל לצאת מכיסוי הראש ולהוריד שערות כדי להסיר גנאי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-16 07:47:34
בית כנסת
חזן שעומד באמצע בין הכניסה (שהיא פתוחה ואין דלת/קיר)ליציאה, יכול להתחיל תפילה כשבחוץ יש 5 ובפנים יש 5?
כן. שו"ע נה, טו – "אם מקצתן בפנים ומקצתן בחוץ ושליח הציבור תוך הפתח, הוא מצרפן". מה גם שבדרך כלל המתפללים בשתי המקומות רואים אלו את אלו, כך שגם בלא הש"ץ הם מצטרפים לדעת רוב הפוסקים. כמובן שכל זה בדיעבד, שכן לכתחילה צריכים להתפלל במקום אחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-15 20:33:35
סו וויד
לאחרונה נתקלתי בשיטת בישול צרפתית שהולכת וצוברת פופולאריות שנקראת "סו-וויד" שפירושו 'בישול תחת וואקום'. תהליך הבישול הוא כזה: שלוקחים חתיכת עוף/בשר מכניסים אותו לתוך שקית מיוחדת ועם מכשיר מסויים יוצרים וואקום. לוקחים את שקית הוואקום עם העוף/בשר ומכניסים אותו כולו לתוך מיכל מים ובו יש מכשיר ממתכת ובו טרמוסטט שמחמם את המים ל40-65 מעלות ושומר על טמפרטורה מדויקת שלא משתנה (זמן הבישול והטמפרטורה משתנים לפי סוג הבשר וגודלו – נע בין שעתיים ל24 ואפילו 48 שעות). שאלתי היא האם יש בעיה לשים נתח בשר מיום שישי בבוקר/ליל שישי בתוך המכשיר הזה לצורך סעודת ליל שבת/יום השבת או שיש לחשוש משום הטמנה/שהייה? (אציין שבמכשיר עצמו אין כפתור שנותן להוריד או להגביר את רמת החום כמו בסיר חשמלי, אלא מדובר בצג דיגיטלי ובשביל להוסיף חום צריך לאפס אותו לגמרי ולהתחיל תוכנית חדשה) יישר כוח
על פניו נלע"ד שהדבר מותר, וכפי שהקל הרב מלמד בפניני הלכה פרק י לגבי מכונה לאפיית לחם וסיר לבישול איטי (קראק-פאט). אם לא מכסה את הצג הדיגיטלי שעל ידו ניתן להוסיף חום לאחר איפוסו, צריך שהתבשיל יגיע לפני שבת למחצית בישולו, כדין השהייה על אש גלויה. ואם מכסה אותו, לא צריך להגיע למחצית בישולו. וגם מצד הטמנה מותר, וכפי שכתב הרב שם שמותר להניח בתוך סיר החמין שקית ובה אורז או מאכל אחר שאין רוצים שיתערבב בתוך שאר החמין, שאין איסור בהטמנת אוכל בתוך אוכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-15 11:59:39
שבת
שלום וברכה האם מותר לקנות מוצרים סגורים מחנות שפתוחה בשבת?
כן, ועדיף לקנות מחנות שלא פתוחה בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-14 13:02:15
צירוף נשים לתפילה בבית כנסת בתקופת הקורונה
השאלה לכבוד הרב אליעזר מלמד שליט"א. שלום, מאחר ואנו מוגבלים במספר מתפללים בבית הכנסת, עד 19 לאור מגיפת הקורונה, האם יש לתת אפשרות רק לגברים להתפלל היות ולהם יש חיוב (גם בקדיש), או שיש להוסיף גם נשים ע"ח הגברים. רוב תודות. רב בית כנסת במרכז הארץ.
לדעת הרב מלמד יש לתת רק לגברים להתפלל כיון שלהם יש חיוב. כך נהגנו עד היום גם כאשר היה אפשר להכניס יותר מתפללים לפי הכללים – הושבנו גברים גם בעזרת הנשים וביקשנו סליחה מהנשים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-10 08:58:50
חופשה כשיש לי הלוואה
שלום כבוד הרב, האם מותר לי לצאת לחופשה בזמן שאני חייב לאנשים כסף? (בההלואה שלי אין חוזה להחזיר בזמן מסוים אלא להחזיר מתי שאני מוכן לשלם) האם רק חופשה משמעותית צנועה ולא יוקרה? מה אם זו פשוט חופשה שלא צריך בגדול אלא סתם רוצה ליהנות? מה אם זו חופשה של בריאות הנפש או התחדשות נישואין? מה אם זו חופשה סופר זולה, מציאה נהדרת? והאם אנו זקוקים לאישור מהאנשים שאנו חייבים להם כסף? אם כבר דנים בנושא זו: מה ההלכה אם רכישה גדולה יותר (לא חיוני אבל עדיין סוג של צורך)?
כדי לסיים עם ההלוואה אתה צריך להפריש כל חודש סכום ניכר כך שתהיה לך תוכנית ברורה מתי אתה מחזיר את ההלוואה. אם תעשה זאת אתה יכול להתנהל בחייך איך שאתה רוצה. אם אינך עושה זאת, אין זה ראוי לעשות דברים מיוחדים, רק דברים שגרתיים. לא נכנס לפרטים. "לפי שיכלו יהולל איש".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 22:08:25
שבת
הנוטע עץ בשבת ולאחר שנים חזר בתשובה מה יעשה??
בספר ארחות שבת כה, יד מובא שאם הדבר נעשה בשוגג, במקום הצורך ניתן להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 18:07:24
צואת כלבים ותולים- דברי קדושה מולם
בימים אלו שמתקיימים מניינים בחוץ קורה ויש ליד צואת כלבים/ חתולים הצואה עצמה אינה גורמת לריח רע באוויר אך אם דורכים עליה והיא נדבקת לנעל יש לה ריח לא נעים האם ניתן לקיים את המנין לידה כאשר אין ריח ממנה באוויר? תודה
פניני הלכה תפילה פרק ג סעיף ט (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –
ט – נקיות המקום מצואה וריחות רעים
אסור לומר או להרהר דברים שבקדושה במקום שיש בו צואה או שאר דברים מסריחים, שנאמר (דברים כג, יד-טו): "וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת צֵאָתֶךָ. כִּי ה' אֱלֹוהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ וגו' וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ". בדין זה ישנם פרטים רבים, ונלמד מקצתם.
כל הנמצא בתוך ד' אמות (כשני מטרים) של אדם, נחשב בכלל מחנהו, לפיכך אם ישנה צואה בתוך ד' אמותיו, אין מחנהו קדוש ואסור לו להתפלל שם. ואם הצואה מונחת כנגד פניו, כל זמן שהוא רואה אותה – אסור לו להתפלל. ואם ריחה מתפשט, צריך להתרחק ד' אמות ממקום שכלה ריחה. וגם מי שחוש ריחו נפגע, צריך להתרחק כמו שאר האנשים שמריחים (שו"ע עט, א).
וכדין צואת אדם כך דין כל דבר שנתקלקל והסריח עד שבני אדם רגילים להצטער ממנו. לפיכך יש להרחיק מנבלה, ומצואת בעלי חיים שהסריחה, כפי שמתרחקים מצואת אדם (מ"ב עט, כג). לגבי קיא, אם ריחו רע, דינו כצואה. ואם אין ריחו רע, יש מקילים שלא להחשיבו כצואה (ע' מ"ב עו, כ, ואש"י נא, יב).
קרא קריאת שמע או התפלל בתוך ד' אמות של צואה, לא קיים את מצוותו ועליו לחזור ולקרוא קריאת שמע ולהתפלל. וגם אם לא ידע שהיתה שם צואה אבל הוא מקום שיש חשש סביר שתהיה בו צואה, והתרשל ולא בדק את נקיות המקום, לא יצא ידי חובתו. ואם הוא מקום שאין סבירות שתהיה בו צואה, יצא בדיעבד ידי חובתו (שו"ע עו, ח; מ"ב לא).
נחלקו הפוסקים לגבי ברכות קריאת שמע ושאר ברכות שנאמרו בתוך ד' אמות של צואה. יש אומרים שכיוון שעשה איסור תורה – לא יצא ידי חובתו ועליו לחזור ולברך (מ"ב קפה, ז, ובאו"ה שם). ויש אומרים שרק לגבי קריאת שמע ותפילה החמירו, אבל בשאר ברכות, בדיעבד יצא ידי חובתו (ח"א ג, לג; קצוש"ע ה, י; כה"ח עו, לז; קפה, יד). וכיוון שזו מחלוקת אין לחזור ולברך מספק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 12:30:44
ציצית
לכבוד הרב שליט"א, נראה שיש מחלוקת אם רצוי לברך שתי ברכות על טלית גדול וטלית קטן, או אם חייב רק בברכה אחת. רבים אומרים שאם אדם ילבש טלית גדול אחרי לבישת טלית קטן, אפילו אם הולך לבית הכנסת, מברך רק על הטלית הגדול, וזו דעת משנה ברורה. אבל נראה שבשלחן ערוך (וגם בערוך השלחן) כתוב שרק אם מתפלל בביתו מברך ברכה אחת, אבל אם הולך לבית הכנסת צריך לברך שתי ברכות. חיפשתי בספרי פניני הלכה ולא מצאתי דיון על עניין זה, ורציתי לשמוע דעתו של הרב מלמד איזו ברכה או ברכות מברך אדם שמתעטף בטלית גדול וגם לובש טלית קטן, ומדובר במצב שהולך לבית הכנסת מיד אחר קומו בבקר.
לדעת הרב מלמד מברך רק על טלית גדול כמשנה ברורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 01:09:10
תפילה ברחוב
הסימטה שלנו היא דרך ללא מוצא בצורת ח 3 בתים מימין 3 משמאל ואחד סוגר(אין תנועה בשבת). אנחנו מיתפללים בה חלק מהמרפסות וחלק יורדים לרחוב .בכל מקרה יש 10 ברחוב. האם הציבור צריך להתרכז בפינה אחת או בגלל הבטיחות יכול להתפרס לאורך הרחוב כאשר הש"צ נמצא במרכז רואה את כולם וכולם שומעים אותו. הבעיה חזרה להיות שוב רלוונטית. תודה
כל עוד רואים ושומעים זה את זה, מותר להתפרס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-06 16:28:35
צניעות
בנותי בנות 13.14 קיבלו במתנה פיגמה כשהמכנסיים קצרות והחולצה קצרה האם לפי ההלכה זה בסדר להשתמש בהם
לפי ההלכה זה בסדר, אבל אם את שואלת כנראה שלא נוהגים אצלכם להסתובב כך בבית, לכן לדעתי אם הדבר לא יגרום צער רב, עדיף לא להשתמש, כדי לחנך את הבנות לרמת הצניעות היפה שהן נוהגות בה ולא להוריד את הרמה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-05 19:49:47
כללי
שבוע טוב 1. האם בימינו מקפידים שלא לשלב אצבעות?(שזה מביא דינים וכו) 2. האם מקפידים בימינו לגבי סדר גזיזת ציפורנים או שאין בעיה?(יש בעיה לגזוז בלילה?יום חמישי?)
- רק מי שעוסק בקבלה נוהג בזה.
- לפי ההלכה אפשר לגזוז ציפורניים מתי שרוצים ואיך שרוצים. וגם לפי הסוד, כיון שכמעט בכל דבר יש מחלוקת (כגון לגזוז הידיים והרגליים באותו יום), כמובא בספר פסקי תשובות רס, ניתן להקל. וגם במה שאין מחלוקת (כגון לא לקצוץ ציפורני הידיים ביום חמישי[1]) מבואר שם שבמקום הצורך ניתן להקל. מה שבכל זאת כדאי להקפיד זה לגזוז ביום ששי לכבוד שבת, לא רק בגלל הקבלה, אלא גם כדי להרוויח מצווה של הכנה לשבת קודש. כמו כן, כיון שהדבר קל, עדיף לא לגזוז לפי סדר האצבעות אלא בדילוג (לא משנה איזה דילוג).[1] וז"ל המ"ב- ומקפידים שלא ליטלן בחמישי כיון שהן מתחילות לחזור ולגדול ביום השלישי לגילוחן ואין זה כבוד שבת שבשבת עצמה יחזרו לצאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-04 20:16:33
סרטים
שלום וברכה אם אני שולח למשהו סרט או סדרה שיש בזה בעיות אני מכשיל אותו וזה אסור?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-01 21:34:44
קריאת תורה בימי שני וחמישי
בימי שני וחמישי תיקן עזרא הסופר שיעלו שלשה עולים לתורה. בסידורים ובתיקון קוראים מצויינים הקטעים בהם שלושת העולים קוראים ..כהן לוי ישראל. בהלכה לא ראיתי שמופיע כמה לקרא..יש מינימום שלשה פסוקים אין מקסימום . אנו מלמדים ילדים לבר מצווה וישנו ילד שלמד את כל הפרשה מראשון עד שביעי . היו מתוכננים לעשות שבת חתן במלון ובכלל המצב בוטל האירוע. לחלופין הילד מאוד רוצה לקרא את הפרשה כולה אבל בשבת לנו יש בעיה מכיוון שאנו רוצים למנוע חילול השבת. האם ניתן לתת לילד לקרא את כל הפרשה ביום שני ויהיו שלשה עולים בסך הכל כמו שההלכה מציינת ימי שני וחמישי שלשה עולים .. מצפה לתשובה יצחק איבגי מהעיר מודיעין
לענ"ד זה מותר, ובלבד שאין בעיה של טירחה דציבורא, היינו שמדובר על מניין של אורחי בר המצווה בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-30 15:22:18
דין סדר קדימה בברכות הנהנין
שלום וברכה, השאלה: אם יש לפני תפוח אדמה שגודל בארץ ישראל ואיטריות שהחיטה גודלה בחוץ לארץ, האם מותר לי להקדים ולברך על תפוח האדמה? והסיבה: הרמב"ם פסק להקדים ולברך על החביב. ופירות ארץ ישראל חביבין עלי יותר ממיני מזונות מחוץ לארץ. כי הם גודלו באדמת ארץ הקודש. יש לי חבר תלמיד חכם והוא אמר לי שלא הגמרא ולא הראשונים ולא השלחן ערוך העלו את השאלה הזאת, למיטב ידיעתו. ואם כן נראה לו לא להקדים. אמרתי לו, בעבר לא מסתבר שהיו יבוא ויצוא של תוצרת חקלאית. אדם היה אוכל מזון שגודל בסביבתו הקרובה. ולכן לא היה מצוי שיהיו לפני אדם מיני מאכל שונים מארץ ישראל ומחו"ל ביחד. לכן השאלה היא מודרנית לגמרי, לדעתי. בכבוד רב, מיכאל מוריס פסגת זאב
לעניות דעתי על פי הסוגיה הנכון הוא להקדים את האיטריות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-29 12:21:30
תפילה מול ערווה
האם מותר לאשה להתפלל מול ערווה של עצמה, שרגילה לכסות?
יש לחלק בין ברכות לתפילת עמידה ובין מקום הערווה עצמו לשאר מקומות המכוסים:
ברכות – לכתחילה נכון לברך את כל הברכות ובפרט את ברכת המזון בלבוש סביר, אמנם מצד הדין כל שערוותה מכוסה, אפילו יושבת על הרצפה ערומה, כיוון שמקום הערווה מכוסה – מותר לברך.
תפילת עמידה – צריכה להיות לבושה לפחות באופן שאם מישהו ידפוק בדלת, תפתח לו כך, כמבואר בפניני הלכה תפילת נשים פרק י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא כך את הנוגע לענייננו מסעיפים ג-ד:
"ושלא כדין שאר הדברים שבקדושה דין התפילה. שבכל שאר הדברים שבקדושה, כדוגמת ברכות וקריאת שמע, כל זמן שהאדם מכסה את ערוותו, הרי הוא רשאי לאומרם (שו"ע או"ח עד, ו). אבל בתפילה הדין שונה, שהואיל והאדם עומד לפני המלך ברוך הוא, עליו להתלבש באופן מכובד (שו"ע צא, א). ולגבי נשים, כל זמן שהבגדים צנועים על פי גדרי ההלכה, הרי הם כשרים לתפילה. לכתחילה, יהדר אדם ללבוש בגדים נאים, שלא יהיה כבוד שמים פחות מכבוד בשר ודם. וכאשר קשה להחליף את הבגדים, אפשר להתפלל בבגדים רגילים, והעיקר שלא יהיו בזויים. לכן מי שעוסקת בעבודות ביתה ומטפלת בילדיה ואין לה פנאי להתלבש לקראת התפילה, רשאית להתפלל בבגדיה הרגילים או בחלוק נאה שבו היא הולכת בביתה, שכל זמן שאין היא מתביישת לפתוח בבגדים אלו את דלת ביתה – אין הם נחשבים בזויים אצלה. אין להתפלל בכתונת שינה (פיג'מה) (מ"ב צא, יא). אבל לחולה מותר להתפלל בכתונת שינה, מפני שמקובל שזהו לבושו של חולה גם בעת שאנשים מכובדים באים לבקרו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 20:02:47


