חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
סוכה
סוכה שהדופן שלה עשוי מבד והבד קשור היטב לברזלים מסביב מימין ומשמאל ומילמעלה ולימטה בכל זאת הבד קצת זז האם יש בזה בעיה ? האם יש הבדל אם הבד זז שלושה טפחים או פחות או שיש הבדל אם הבד מתרומם מלמטה ללמעלה?
כל שלא מתרומם ג' טפחים מהקרקע – כשר. כך מבואר בפניני הלכה סוכות ב, ח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
סוכה שדפנותיה מיריעות בד
בדורות האחרונים החלו לייצר 'סוכות לנצח', היינו סוכות שמסגרתן מברזל ודפנותיהן מיריעות בד עבה (ברזנט). סוכות אלו מצויות מפני שזול לייצר אותן ולשווקן, קל לבנותן ולפרקן, ונוח לאחסנן. אלא שיש מפוסקי זמננו שפקפקו בכשרותן, מפני שלדעתם דפנות הסוכה צריכות להיות יציבות, וכאשר הרוח מניעה אותם אנה ואנה, הן פסולות.
אמנם להלכה, סוכות אלה כשרות, מפני שכל מה שהזהירו הראשונים הוא, שלא לעשות דפנות מיריעות שאינן מחוברות למטה, וכשהרוח נושבת בהן, הן עולות מעל שלושה טפחים מהקרקע ונפסלות בכך מלשמש דופן. ואף יש חשש שמא הרוח תנתק אותם לגמרי ממקום חיבורן. אבל ב'סוכות לנצח' אין חשש כזה, שכן היריעות מחוברות היטב מכל צדדיהן. ולכן סוכות אלו כשרות ואפשר לברך על הישיבה בהן. והרוצים להדר, מוסיפים בהן מוטות כדי ליצור דופן על ידי 'לבוד'.[1]
[1]. בסוכה כד, ב, מבואר שדפנות שעשויות מענפי אילן שנעים ברוח פסולות, ולכן צריך לחזקן שלא ינועו. וכ"כ רמב"ם ד, ה, ושו"ע תרל, י. ויש שרצו לומר על פי זה, שכל תנועה של הדופן פוסלת אותה (משכנות יעקב או"ח קכג; יחו"ד ג, מו). אולם דבריהם קשים מאוד, כי לא יתכן לחזק ענפי אילן עד שלא ינועו כלל. וכך משמע מדברי כל הראשונים שפירשו סוגיה זו וביארו, שהפסול הוא רק כאשר רוח מצויה יוצרת פרצה של ג' טפחים בין הדופן לקרקע ופוסלת בכך את הדופן, ואז הדופן פסולה גם כשאין רוח. אבל סתם תנועה שאינה יוצרת פרצה – אינה פוסלת. ועיין בהרחבות שכך עולה מדברי רס"ג, מאירי, רשב"א, הגהות אשרי ור"י מלוניל. וכן עולה במפורש מר' פרץ שהובא בטור ושו"ע תרל, י, שרק כאשר יש חשש שהיריעות יתנתקו לגמרי, נכון שלא לעשותן דפנות. וכ"כ המבי"ט, תוס' שבת, פמ"ג, חזו"א או"ח עז, ו; מלומדי מלחמה צו. והרוצים לחוש לדעת המחמירים יקבעו בסוכות הללו מוטות במרחק של פחות משלושה טפחים (22.8 ס"מ) זה מזה, עד לגובה של עשרה טפחים (כ-80 ס"מ), שכל רווח של פחות משלושה טפחים נחשב לבוד (מאוחה), ועל ידי כך יש להם דופן גם בלא היריעות. אלא שרבים טועים וסומכים על חישוב ר' חיים נאה ששלושה טפחים הם 24 ס"מ ובאמת הם 22.8 ס"מ, ואם המרחק גדול יותר – כבר אין להם שם דין לבוד (כמבואר לעיל בהערה 1). ומ"מ סוכתם כשרה בלא פקפוק, שהלכה כדעת המקילים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-06 10:20:32
חיוב לנשים תפילת שחרית
לאישה רווקה מותר לה לאכול ולשתות קודם תפילת שחרית? ועד מתי יש לה זמן להתפלל ? תודה רבה. ומועדים בשמחה!!
אישה הרגילה להתפלל תפילת שחרית, כפי הנכון על פי ההלכה, דינה כדין הגברים שמותר רק לשתות מים לפני התפילה.
גם זמני התפילות כדין הגברים. זמנים אלו מופיעים בלוחות שבאתרים השונים, כמו למשל באתר של ישיבת בית אל.
כל דיני תפילת נשים מובאים בספרו של הרב מלמד – פניני הלכה תפילת נשים. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-05 15:26:12
כביסה בחול המועד
יש לי, לילדים ולבעלי מספר מוגבל של בגדים חגיגיים לחול המועד. האם מותר לכבס אותם כדי ללבוש שוב או שנלבש בגדים פשוטים יותר? מגבות ידיים (בגלל הקורונה התחלופה גבוהה יותר) מותר לכבס? מה כן מותר לכבס בחול המועד?
לילדים קטנים שבגדיהם התלכלכו, מותר לכבס. לגדולים שיש יותר מבגד אחד, אסור לכבס. כמבואר בפניני הלכה מועדים פרק יא, סעיפים יא-יב. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-04 11:14:08
ברכת שהחיינו נוספת
בברכת הקידוש של ליל יום טוב הראשון של סוכות בירכנו ברכת שהחיינו , לקראת סוף הסעודה הביא אחד מן האורחים פרי חדש שלא ידענו עליו בתחילת הסעודה , האם צריך לברך על הפרי עוד פעם שהחיינו . וכן אם בירכתי כבר ברכת בפה"ע על פרי בתחילת הארוחה ואז הגיע הפרי החדש שלא ידענו עליו , האם צריך לברך עליו שוב בפה"ע?
שהחיינו – כן. בפה"ע – אם הפרי היה בבית והייתם תוך כדי סעודה, באופן שיתכן שפתאום יביאו משהו נוסף כדרך סעודות – אין לברך. אבל אם הפרי לא היה בבית, כלומר כלל לא היה באופציה לאוכלו, יש לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-04 10:52:08
העברת סדנאות בחול המועד
שלום הרב, מועדים לשמחה! יש לי שאלה אליך: אני מתלבט אם מותר לי להעביר סדנאות בחריטה ואומנות בעץ בחול המועד..מה אתה אומר? התחייבתי למישהי שמגיעה אלי מגבעתיים ושילמה כבר על הקורס מראש כדי שנקבע לה תאריכים מראש..מדובר על קורס אחד על אחד בעבודה עם מחרטה של עץ! היא רוצה לסיים את הקורס לפני תחילת הסמסטר הקרוב ואני מתלבט אם לתת לה לבוא או לומר לה שפחות מתאים כי זה נחשב מלאכת אומן ואני יכל לתרץ גם את זה שאנחנו בסגר..העניין שאם אני לא יעשה סדנאות אני פשוט אשב משועמם בבית…אראה סדרות או אשן עד מאוחר..מה אתה אומר? העניין שהשנה עם הקורונה גם אי אפשר ללכת לבקר אנשים או ליסוע לטיול וגם אם תגיד לי ללמוד תורה כמה אפשר שעה שעתיים ביום? היא מעוניינת לבוא 3 פעמים בשני שלישי ורביעי והיא מגיעה ממש מרחוק זה ממש חשוב לה לעשות את זה על חול המועד כדי שנספיק לסיים את הקורס בחודש הקרוב..כבר פיספסנו פעם אחת כי עצרו אותה בדרך אלי..אציין שמבחינת הקורונה שנינו עם מסכה כפפות ובזמן שהיא עובדת אני בעיקר יושב מרוחק ממנה חוץ מזמנים שאני צריך להסביר לה.
הבנתי היטב את השאלה, והתשובה היא שאסור לעשות זאת בחול המועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-04 10:26:19
הלכות חול המועד
שלום האם ניתן להעביר שיעור כחלק מקורס שאינו תורני באמצעות הזום במהלך חול המועד.אציין כי אני מקבל שכר עבור השיעור
אסור, אלא אם כן מדובר על דבר האבד, כגון שיפטרו אותך אם לא תעביר את השיעור, או שהתלמידים לא יוכלו להשלימו לאחר המועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-04 09:38:24
חול המועד
מועדים לשמחה הרב. רציתי לשאול בבקשה האם מותר לסחור במניות (בורסה) בחול המועד? פירוט השאלה: המטרה לסחור במניה עצמה היא לא משום דבר האבד (אני לא סוחר עכשיו כי חושש שאחרי חוה"מ היא תרד/תעלה) אלא תחביב קטן, 15 דקות ביום בערך.. הכוונה שזה לא לשם עבודה ומסחר אלא לשם רווח קטן מהצד, שלא דורש כלל מאמץ.. ? תודה רבה
אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-03 20:40:38
זימון
שלושה שאכלו כאחד ואחד טעה ובירך, יכולים לזמן עמו. האם מדובר רק כאשר כולם התחייבו בזימון, או גם אם יש להם רק רשות לזמן?
גם כשיש רשות, "שהואיל ואכל עמהם, יכול לענות "ברוך שאכלנו משלו" ולהצטרף לזימון".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-03 17:41:38
מי כשר להניח סכך על הסוכה
האם לכתחילה שבחורה תניח את הסכך על הסוכה? ומה המקור להלכה?
פניני הלכה סוכות ב, 17 – יש אומרים שלמרות שלהלכה סוכה שעשה גוי כשרה וכן סוכה שעשתה אשה כשרה (סוכה ח, א-ב, שו"ע יד, א; תרלה, א), לכתחילה נכון להדר לעשות את הסוכה על ידי יהודי זכר שהגיע למצוות (לחשוש לדעת ר"ת שפוסל מי שאינו חייב), וכ"כ מ"א יד, ג; בכורי יעקב תרלה, ב; בנין שלמה א, מג. אמנם הדעה הרווחת שסוכה שעשה גוי או אשה כשרה לכתחילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-01 20:30:20
סוכה
שלום וברכה לפי מה שהבנתי מפניני הלכה: לדעת האשכנזים מכביצה פת או מזונות חובה לאכל בסוכה ולברך. אם פחות מכביצה או משהו אחר כמו פרי או שתיה לא חייב בסוכה אבל אם כן אוכל אותם בסוכה מברך. נכון?
הבנת נכון. וכעת הרב הוסיף שאם בשהייתו הנכחית בסוכה לא יטעם כלום – יברך כדעת רוב הראשונים וכמה מגדולי האחרונים, ביניהם המ"ב כמובא בהערה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-01 15:35:50
זילברשטיין
האם מותר להשתמש בזום בחול המועד? האם יש הבדל בין לצורך שיעור או חברותא לבין צורך סתם? ואם כן, האם חברותא שכנראה גם יהיו בה דיבורי חולין מותרת? והאם לפגישת משפחה או חברים שאין דרך אחרת לפגוש זה יוצא דופן?
הכל מותר, אין שום איסור בשימוש בזום בחול המועד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-01 10:33:24
מניעת הריון בתחילת הנישואין
שלום הרב. בעוד כחודש ארוסתי ואני עתידים להתחתן. שנינו סטודנטים בשיאם של לימודי תואר ראשון כל אחד מאיתנו בתחומו. בשלב זה של תחילת הנישואין, מצבנו הכלכלי והזוגי לא מבוסס ומתוקף כך, הריון וילד יקשה עלינו יותר גם בלימודים וגם בתחום הכלכלי. היינו רוצים לדעת באיזה צורה ניתן למנוע הריון בשלב הזה, על מנת שנוכל לבסס את הקשר שלנו כזוג עם משק בית תקין ושלם, לסיים את לימודינו ולאחר מכן להקים משפחה. תודה רבה וחג שמח!
לדעת הרב מלמד אסור לכם למנוע הריון עד סוף הלימודים, כיון שהמקרה שלכם הוא נורמטיבי לחלוטין, שכן הרבה זוגות בדיוק במצב שלכם, ואין היתר גורף למנוע הריון בתחילת הנישואין לחמישים אחוז ומעלה של הזוגות. מכל מקום אתם יכולים לקרוא בעיון ולהחליט לבד על פי מה שבאר לגבי שאלה מורכבת זו בספרו שמחת הבית וברכתו (מניעת הריון בפרק ה סעיף טו, ואמצעי מניעת ההריון בסעיפים יז-כ). ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 20:40:01
קידוש בסוכות
שלום, אימי לא מרגישה טוב ולכן לא תרד בחג לאכול בסוכה (בליל החג כפי הנראה כן). בנוסף, אבי יאכל בסוכה של השכנים לאחר שהם יסיימו לאכול, כך שתהיה הפסקה ארוכה בין החזרה מהתפילה והקידוש לאימי ועד שירד לאכול בסוכה. השאלה אם לאחר שאבי יקדש לאימי בבית 1. יהיה מותר לו לאכול דבר מה בבית? 2. יש צורך שיקדש שוב לאחר שירד לאכול בסוכה? תודה רבה מראש
אין צורך לקדש פעמיים. את הקידוש צריך לעשות בסוכה על חתיכת עוגה, ולאחר מכן מותר לאכול אכילת ארעי מחוץ לסוכה. מהי אכילת ארעי ומהי אכילת קבע:
אכילת קבע חובה לאכול בסוכה, ואכילת ארעי אין חובה לאכול בסוכה אם יש בדבר קושי. א – פירות, ירקות חיים ומשקים שאינם חריפים, נחשבים תמיד כאכילת ארעי. ב – לחם ומזונות בשיעור של יותר מנפח ביצה, נחשבים כאכילת קבע. ובשעת הצורך אפשר לאכול מחוץ לסוכה תבשילי דגן יותר מ'כביצה', אם אינם חלק מסעודתו העיקרית שמתכוון לשבוע ממנה. ג – בשר, דגים, אורז, תפוחי אדמה ושאר ירקות מבושלים, נחשבים כאכילת ארעי אם אינם חלק מסעודתו העיקרית. ד – משקאות חריפים ששותה בחבורה, או רביעית יין, ישתה לכתחילה בסוכה.
בעת הסעודה, כל מרכיביה בכלל אכילת קבע שחובה לאכול בסוכה, ויש להקפיד שלא לטעום דבר מחוץ לסוכה. לפיכך, הנצרך לצאת באמצע הסעודה מהסוכה לבית, לא ישתה ולא יטעם דבר בבית, ואף לא ימשיך לבלוע את מה שהתחיל לאכול בסוכה.
שאר הלכות סוכה מובאים באר היטב בפניני הלכה סוכות. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 20:03:39
יו"ד של התפילין
האם מעיקר הדין צריך שהיו"ד של התפילין של יד יהיה מוצמד לבית ?
כן. שולחן ערוך סימן כז סעיף ב – "יש להזהר שלא תזוז יו"ד של הקשר מהתפילה".
אמנם גם אם לא היה צמוד קיים מצוות תפילין ולא צריך להניחם שוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 12:36:35
ספירת 30 יום לאבלות לפני סוכות
שלום הרב , אני שואל עבור מישהו אחר איך סופרים 30 ימי אבלות במקרה שהפטירה הייתה בערב כיפור בצהריים ( בשעה 13:00) והקבורה הייתה ביום שלישי יא תשרי ? והאם יש הבדל בין אחים לילדים ? תודה מראש
לא משנה מי מת, אח, בן, או הורה, מונים שלושים מהקבורה, שכן עד הקבורה נחשב אונן, ומהקבורה נחשב אבל. לכן השלושים מסתיימים ביום רביעי לאחר ארבע שבועות בי' בחשוון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 10:51:06
ברכת שהחיינו
ברכת שהחיינו למי שמתפלל ביחיד ביום כיפור: אם נמצא מחוץ לבית – האם מברך לפני תפילת ערבית ואם כן באיזה שלב ? אם מתפלל ביחיד בבית ואשתו מברכת שהחיינו בעת הדלקת הנרות, האם היא מוציאה אותו ואת יתר בני הבית ? אם הוא מברך שהחיינו האם הוא מוציא אותה ואת בני הבית ? כלומר האם מספיקה ברכה אחת או שצריך שתי ברכות ? חג שמח.
כל אחד מברך בעצמו 'שהחיינו' ברגע שהוא מקבל את קדושת יום הכיפורים לפני שקיעת החמה. נהגו הנשים לעשות זאת בזמן הדלקת הנרות, והגברים לאחר אמירת כל נדרי גם אם מתפללים ביחיד, ואת תפילת ערבית מתפללים בצאת הכוכבים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-30 08:14:57
מוקצה
בפניני הלכה שבת כג, ו בענין 'בסיס לדבר האסור' הרב כתב שאם היו על שולחן שבת פמוטי כסף וחלה – השולחן נעשה 'בסיס לדבר האסור'. ראיתי שמביאים שהרב פיינשטיין מסביר שאם יש היתר ואיסור על הבסיס הולכים לפי מה שחשוב בעיניו כרגע, האם כרגע החלה לשבת יותר משמעותית?
כיון שיותר סביר שגם כרגע הפמוטים חשובים לו יותר, שהרי אם יגידו לו לוותר על אחד מהם ואת השני ייקחו לו, על מה היה מוותר?? האג"מ עצמו כותב שזה המדד, ומוסיף – בכלל זה אם היה מוותר כי יש לו שניים כאלה, או שיכול להשיג חפץ כזה בקלות יותר (עיין אורחות שבת יט,הערה תיד).
עוד כתבו הרב פיינשטיין (באג"מ ה,כב) וריש"א (שבות יצחק טז,ח) שכאשר המגש מיוחד לצורך הפמוטים ואין רגילים כלל להניח עליו דברים אחרים, אין להתיר את טלטולו בשבת ע"י שיניח עליו חלה, יין או שעון זהב וכד'. וכ"כ שש"כ (כ,סד). (יסוד הדבר בשו"ע רעט,ג שפוסק ע"פ הרא"ש שאסור לטלטל את הנר אפילו אם נתן עליו מבעו"י דבר המותר (ודלא כריב"ש שמתיר). וכתב המ"ב (רעט,י ע"פ המ"א) הטעם- כיון שעיקר עשיית המנורה בשביל השלהבת,ולכן היא תמיד נעשית טפילה ובסיס לה ולא לדבר אחר אף אם הוא חשוב יותר מהשלהבת. וא"כ למדנו כלל,שאם עיקר השימוש בבסיס הוא ע"י האיסור,אזי לא מהני ההיתר אפילו שהוא חשוב).
יש לציין לרוצים להקל ולסמוך על דעת יחד, שחידש בשבט הלוי ח,נב, שאף שבד"כ המדד של מה חשוב לו יותר הוא על מה היה מעדיף לוותר, מ"מ בנד"ד אף אם היה מעדיף לוותר על החלות מאשר לוותר על הפמוטים היקרים, כיוון שעיקר תשמישו של השולחן הוא הסעודה, החלות נחשבות יותר מהפמוטים. ולכן אם מונחות על מגש שאינו מיוחד לנרות שבת וגם מתכוון להשתמש בהם בשבת, ניתן להקל, ויותר טוב להורידו על ידי שניים, שי"א שהוא ש'ינוי'.
אפשרות נוספת כמובן, היא להוריד את הפמוטים בשינוי, אם הדבר אפשרי.
כל זה כמובן רק לגבי פמוטים שהם מוקצים מחמת חסרון כיס, ולא רק כלי שמלאכתו לאיסור. אבל אם אינו מקפיד על הפמוטים, חלה שמשתמש בה לשבת יותר חשובה מאור הנרות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 20:34:29
שיעור טפח
שלום וברכה ידוע ששיעור טפח לפי ר' חיים נאה זה 8 סמ. והשיעור העדכני 7.6. הרב שליט"א לפעמים כותב לפי רח נאה כמו בגודל הלולב וההדס. לעומת זאת במרחק דפנות של הלבוד וכן במרחק קישוטים מהסכך לפי חשבון העדכני. השאלה למה לא ניתן לסמוך לפי רח נאה גם בלבוד ? האם אי אפשר בכלל??
שיעור ר"ח זו טעות, אלא שבגלל שיותר קל לזכור מספרים עגולים ובגלל שכל האנשים מכירים שטפח זה 8, אזי כאשר מדובר לחומרה, הרב מעגל למעלה. אבל לגבי לבוד ומרחק הקישוטים זה יהיה קולא, ולכן יש להקפיד על השיעור הנכון.
גם לגבי שיעורי הסוכה הרב כתב להחמיר, כיון ששם מחשבים לפי טפח שוחק שהוא 7.8, כפי שביאר בפרק ב, הערה 1, עיין שם שצרף גם הסברה הנ"ל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 17:30:11
ארבעת המינים
שלום הרב, ע"פ מ"ב תרנ"א סקל"א שאומר שמי שנטל לולב עם טבעות, צריך לחזור ולטול, האם דין חציצה זהה לחציצה בנטילת ידיים, וממילא מי שלא מוריד/ה הטבעות אף פעם לא צריך גם הכא?
אני חושב שאתה צודק, וגם לדעת המחמירים להסיר טבעות, בכה"ג ניתן להקל. יש לציין שמדינא אין צורך להסיר את הטבעת, כפי שכתוב בפניני הלכה סוכות ה, ג ובספר ההרחבות. ניתן לקרוא מהספר באתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 16:04:21
כשרות פסל סוכה
גודל הסוכה הוא 1.95 מטר 2.5X מטר. בחזית של הסוכה (פתח הסוכה) יש המשך של קורות עץ באורך של כשני מטר והם מהווים המשך ישיר של השטח העליון – גג הסוכה עליו מונח הסכך. הסוכה עצמה כשרה למהדרין יש לה 3 דפנות מלאות. האם החלק הנוסף באורך של כשני מטר של הסכך הבולט (פסל סוכה) כשר לשימוש כסוכה עצמה לכל דבר? תודה רבה וחג שמח.
זו מחלוקת – יש אומרים שרק אם דופן אחת נמשכת לאורך הסכך, הסכך כשר, אבל במקרה שלך לדעתם הסכך לא כשר. וכיון שהוא ספק דאו', יש להחמיר. לענ"ד אם תעשה צורת הפתח בדופן אחת, זה היה יכול להספיק במקום דופן, אך כעת אין לי פנאי לבדוק את הדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 11:26:52


