חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הנחת עציץ שאינו נקוב על הקרקע
בשו"ע או"ח סי' שלו סעיף ח מפורש שאסור להניח עציץ שאינו נקוב על הקרקע (אמנם, כנראה מדרבנן). ובפניני הלכה ראיתי בפרק יט סעיף י שלענין הנחה על גבי הקרקע יש התיחסות רק לעציץ נקוב, ומשתמע שביחס לעציץ שאינו נקוב הדבר מותר. תודה.
אם העציץ אינו נקוב בתוך כלי שאינו מחרס או עץ אלא מתכת, זכוכית או פלסטיק- מותר כפי שכתב הרב (התייחס רק לפסטיק כיון שזו המציאות הרווחת).
הרב שלח בהערה להרחבות, וכך כתוב שם:
י, ה – עציץ מעץ או חרס שאינו נקוב
נחלקו בגמ' מנחות פד, ב, י"א שעציץ חרס נחשב כנקוב גם כשאינו נקוב (וכך הלכה לרש"י גיטין ז, ב). וי"א שרק עציץ עץ נחשב כנקוב גם כשאינו נקוב (וכן הלכה לר"ת שם). ולכן בשו"ע שלו, ח, החמיר שלא להגביה מהקרקע עציץ מעץ או חרס גם כשאינו נקוב (לפי באור המ"א והגר"א ובאו"ה). לפי"ז אם העציץ שאינו נקוב עשוי ממתכת או זכוכית מותר להגביהו (ארח"ש יח, הערה מא). (אמנם אם נאמר שהשו"ע החמיר משום גזרה אטו נקוב, וכך אפשר לפרש לפי הרמב"ם, אזי בכל שאינו נקוב יש להחמיר. ע"כ דברי הרב. ולמעשה פסק להקל כיון שהוא ספק דרבנן).
י, ו – עציץ חרס שאינו נקוב ובו אילן גדול
בירושלמי פ"ק דערלה, מבואר שעציץ מחרס שאין בו נקב שיש בו אילן, דינו כעציץ נקוב. שכל דין נקב שייך רק בשתיל רך, אבל באילן, נחשב כנקוב. (ומשמע מהרמב"ם שאף במתכת נחשב כנקוב, ולרא"ש רק בחרס נחשב כנקוב. ויש אומרים שגם בעץ נחשב כנקוב). וכתב בארח"ש יח, כב, למעשה, שאם הוא ממתכת או פלסיק קשיח, נחשב שאינו נקוב. ועי"ש בהערה לו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-30 05:52:39
הר הבית
האם מותר לעלות להר הבית בתשעה באב? ואם כן איך טובלים בתשעת הימים?
מותר לטבול ולעלות להר בתשעה באב. אם יש צורך מותר לטבול בערב תשעה באב, ובלבד שאין סימני קרי מהלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-27 18:44:29
בורר בשבת
כבוד הרב שלום, כאשר בורר 2 מיני אוכלין, כגון בוטנים ושקדים ומוציא בידו את מה שבגינו הוא פסולת ( לא מעוניין מסיבה צדדית ) ומניח את האוכל בצלחת ואוכל לאלתר. האם עבר על דרבנן או דאורייתא. תודה וברכה
לרוב רובם של הפוסקים עבר באיסור תורה. אבל כיון שיש מי שאומר שזה מותר, לכן בדיעבד מי שברר בידו פסולת מאוכל או מאכל שלא רוצה ממאכל שרוצה, אם עשה כן לאלתר, לא חייב להחזיר את האוכל לתערובת כדי לא להנות מהאיסור שעשה, אלא יכול לאכול את מה שברר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-27 10:27:50
הר הבית
איזה מצווה אני מקיים שאני עולה להר הבית?
מצוות דאו' של יישוב הארץ, וכפי שכתב הרמב"ן "ולא נעזבנה ביד האומות או לשממה".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-24 13:52:54
מניין מחוץ לבית הכנסת
בישוב שלנו ישנם שיעורים בערב בבית הכנסת בחלק מימות השבוע ולאחריהן נקבעה תפילת ערבית מאוחרת (2130) קבועה. בפועל תפילה זו מתקיימת רק בחלק מימות השבוע (וגם זה לעיתים באיחור ועם השלמה של אנשים שהתפללו) כאשר בשאר הימים לא מתאספים מספיק אנשים למניין. האם ניתן/כדאי/אסור לקיים תפילת ערבית ברחובה של עיר (ליד בתי התושבים) במקום בבית הכנסת – כאשר למניין זה יגיעו יותר אנשים והוא לא יתבטל – או שעדיף להשאיר את המניין בבית הכנסת – גם לטובת הלומדים שלא יפספסו מניין (כאשר מתקיים) וגם כי זה בית כנסת – גם במחיר ביטול המניין לגמרי כמה פעמים בשבוע?
שיקול לא פשוט, יש להתייעץ עם רב היישוב שהוא ודאי יודע יותר טוב ממני מה נכון לעשות ביישוב שלו. לפעמים השאלה אינה נכונה כי אפשר למשל לקיים מניין לפני השיעור ולא דוקא אחריו, או שרב היישוב יודע לשער שאם המניין ישאר בבית הכנסת, במשך הזמן יהיה מניין קבוע, וכד' דברים שרק רב המקום יכול לחשוב עליהם.
אמנם כיון ששאלת, הענה לך את הנלע"ד שבמקרה הזה עדיף להתפלל במניין בטוח בחוץ, מאשר בבית הכנסת. אך זה בתנאי שאין חשש שאפילו אדם אחד לא יבוא בגלל זה לשיעור באופן קבוע. לגבי התפילה בחוץ- יש להשתדל שיהיה כמה שיותר סמוך לקיר ואם אפשר לשתי קירות (בצורת ר) שבזה נחשב פחות כמתפלל בשדה, וממילא יש בזה פחות חוסר דרך ארץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-23 13:57:07
הר הבית
מדוע רוב הפוסקים בדרנו אוסרים עלייה להר הבית והרי הרמב"ם עצמו עלה להר הבית?
איני בטוח שהרמב"ם רלוונטי לדיון, כיון שהטענות הם שתיים: 1. לא בטוח שאנו יודעים היכן מותר ללכת. ויתכן שהרמב"ם ידע, ויתכן שחשב שידע וטעה. 2. אנשים שלא מקפידים על טבילה עלולים לעלות בעקבות עלייתנו. וכיום אכן יש מקום לטענה זו יותר מתקופת הרמב"ם.
כמובן שלמעשה אנו סוברים שראוי ונכון לעלות להר, כיון שכל הספקות אינם עולים כנגד החשיבות הגדולה של העלייה. ונראה שככל שהזמן עובר, יותר רבנים מקבלים דעה זו, או עכ"פ לא מורים שאסור לעלות. יש בזה הבדל בולט בין רבנים מבוגרים שהתרגלו לאיסור שהיה רווח שנים רבות לפני שהרב גורן ברר את המקומות המותרים (ולוקח זמן עד שדבריו מתפרסמים ומתבררים), לבין רבנים פחות מבוגרים שפחות התרגלו לאיסור וממילא יותר פתוחים לשינוי שנוצר עם השנים. זו נקודה חשובה, להבין את הצד הפסיכולוגי שעומד מאחורי שינויים בפסיקת הלכה. יש חשיבות גדולה לשמור על הדברים הברורים, וממילא יש קושי לשנותם. הקושי לשנות הוא דבר מבורך ששמור על התורה וממצריך את המשנים לברר את דבריהם כראוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-22 19:33:55
תפילת ערבית
לפני תפילת ערבית כותב הרב אליעזר שהראשונים אומרים לומר שלושה פסוקים הפותחים ב"והוא רחום", תלמיד העיר לי שזה שני פסוקים, האם נכון הדבר שהראשונים אמרו לומר שלושה פסוקים אך האשכנזים אומרים שניים תודה רבה!
נראה שזו טעות בספר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-22 06:49:58
הפקדה וחיסכון בבנק
שלום וברכה. האם מותר להפקיד ולחסוך בבנק מידי חודש? האם יש בזה בעיה של ריבית?
מותר. יש לבנק היתר עסקה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-21 19:48:25
הר הבית
שלום הרב! אני עולה להר הבית ומתעוררת לי השאלה: האם יש ענין לעלות כל יום(או לעיתים קרובות) להר הבית?!
ודאי שיש עניין לעלות לעיתים קרובות. הדבר תלוי בטירחה שדורשת העליה, כמה אתה קרוב להר וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-21 17:53:20
טלפון בשבת
האם מותר לענות בטלפון בשבת שאמא בבית חולים
כן, יש לענות בשינוי, וצריך להודיע למי שעלול לטלפן שיטלפן רק אם מדובר על צורך גדול. אם אין אפשרות להודיע, מותר, כי אולי מדובר על צורך גדול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-18 10:04:18
הלכות שבת
מודע הפיתרון שנתן הרה"ג מלמד לאדם ששכח לכבות את המנגנון הארה במקרר לפני שבת הוא להוציא את השקע בשינוי הרי לכאורה אם הנורה היא לא להט ויש אור במטבח מותר לפתוח את המקרר בשינוי שהרי זה שבות דשבות במקום מצווה/צורך גדול ובנוסף ופסיק רישא דלא ניחא ליה בשני דרבנן מותר? תודה רבה.
נורת המקרר בהרבה מקרים היא להט (אולי תמיד). כמו כן לדעת הרב מלמד גם אם אין בה חוט להט, יד הסוברים שכל מוצר חשמלי הוא איסור דאו' על העליונה. כמו כן בכלל לא פשוט לומר שהוא לא ניחא ליה גם אם יש אור בחדר.
למעשה- אם מדובר על נורת להט, אפשר לבקש מילד קטן שיפתח בשינוי. ובשעה"ד אם אין קטן, אפשר לפתוח בשינוי ולסמוך על הפוסקים שפס"ר דניח"ל בדרבנן מותר. ואם אינה להט ואין אפשרות ע"י קטן, גם גדול יכול לפתוח בשינוי כיון שבכה"ג המחלוקת לגבי הנורה יורדת למחלוקת בדרבנן. כמו כן אם פשוט לו שעבורו אין לו שום תועלת באור שבמקרר כשיש אור בחדר, יכול לפתוח בשינוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-17 06:06:28
טבילה בריב
שלום כבוד הרב אני ובעלי כאשר רבים או מתווכחים מתבצרים כל אחד בעולמו.הגיע זמן הטבילה ואנחנו לא מדברים כבר כמה שבועות, האם אני צריכה לטבול?
ודאי. את חייבת לטבול ולומר לו בדרך פיוס שטבלת כדי להיות איתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-14 20:31:42
ושונא מתנות יחיה
שלום וברכה. מה כוונת הפסוק "ושונא מתנות יחיה"? אדם שמקבל מחבירו או מאדם שלא מכירו אוכל או שתיה או מתנה האם צריך לסרב?
אין צורך לסרב לקבל מתנה, כוונת הפסוק היא להדריך את האדם איך להתייחס למתנה. האדם צריך לחיות בזכות עצמו. אדם שחי על סמך אחרים, יש בזה צד של מיתה, כיון שמראה בכך שאינו יכול לחיות בזכות עצמו (מהר"ל). ולכן אדם שמקבל מתנה יכול וראוי לשמוח ממה שקיבל, אבל היחס הבסיסי לעצם הצורך בקבלת מתנה, צריך להיות שלילי. לא לקוות לקבל מתנות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-13 20:23:18
מה ההבדל בין ציון לבין ירושלים
מה ההבדל בין ציון לבין ירושלים?
"על הר גבוה עלי לך מבשרת ציון הרימי בכח קולך מבשרת ירושלים הרימי אל תיראי אמרי לערי יהודה הנה אלהיכם"
לציון עולים ובירושלים יש להרים בכח את הקול. הרב קוק הגדיר את ההבדל שבין ציון לירושלים בהקימו תנועה בשם "דגל ירושלים". וכך הוא מסביר הרב את המטרה שבהקמת האירגון החדש:
"התנועה הירושלמית הנקראת בשם ההסתדרות ירושלים ודגל ירושלים מוכרחת היא להיות מתפשטת במלא עולם להמתיק על ידי הוד קדושתה את מרירות החול אשר נסתבכה בהתנועה הציונית, ולהציל את אור הקודש אשר בשם ציון עושקיו כח. אמנם דרכנו דרך הקודש סלולה היא בעז"ה בשלום ובמישור, בית ישראל יבנה על שני העמודים: עמוד הקודש, קדש הקדשים העומד לנס עולם מעולם עד עולם הקשור תמיד בשם ירושלים אשר כבא ה' יקרא לה. ועמוד החול, אשר לבש לבוש חולין רק בירידתו להחיות רוח שפלים אשר שחה לעפר נפשם, שהוא יונק את כוחו משם ציון ע"י קו המתעקם, ההולך ומתעקם, עד אשר אור ירושלים יופיע לישרא עקימא, ולתמם עם תמימים, היה פריו למאכל ועליהו לתרופה, וימין ושמאל יפרוצו לרומם קרן ישע".
הרב מבחין בין שני עמודים שרק על שניהם יחד יבנה הבנין השלם. בנין החול, זה המהווה בסיס ותשתית לבנין הקודש, הבנין הערכי המביא לידי ביטוי את היחוד שבאומה הישראלית. להערכתו של הרב הסכנה הגדולה לקיומה של התנועה הציונית כרוכה בעובדת תשומת הלב הגדולה ל"ציון" ובהזנחת העיסוק בשם "ירושלים". עיסוק מתמיד במסגרות עלול להוביל למשבר רוחני גדול (מתוך מאמר של הרב שי פירון).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-13 08:26:19
פגם הברית
שלום לרב אני בן 30 נשוי עם 2 ילדים דתי לצערי הרב אני לא מצליח לשלוט על היצר שלי אני תמיד נופל בברית קודש תרמת שאני כבר אבוד עצות ניסיתי כמעט הכול תפילות צדקות תפילות ושיחות עם ה' אני חייב עצה ושהרב יתפלל עלי לסור מהרע הזה אני לא רוצה את זה בחיים שלי אני בנאדם טוב ואני שונא להכעיס את אבא שבשמיים הרב אתה חייב בבקשה לעזור לי תודה רבה
איך אתפלל עליך אם לא אמרת את שימך ושם אימך?
מרשימת הדברים שכתבת שאתה עושה כדי לא להכשל (תפילות צדקות ושיחות עם ה'), נראה לי שחסר משהו בסיסי, וזה לימוד תורה בצורה מאוד רצינית! כלומר לימוד רציני של הלכה ואמונה, עם חברותא רצינית, זמן חשוב כל יום. כמו כן אני מציע לך לרכוש את הספר של הרב אליעזר מלמד 'שמחת הבית וברכתו', ובטוח שחייך יהיו הרבה יותר טובים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-09 22:06:20
אמה על אמה
שלום בפניני הלכה העם והארץ בחלק על זכר למקדש, הלכה ג, כתב הרב שלמעשה קבלן שבונה בתים צריך לשייר אמה על אמה לא מסוידת. התקשתי בדבר זה, מה אמור לעשות קבלן שבונה בניין מגורים ענק בתל אביב כאשר רוב לקוחותיו הם חילונים, הרי להשאיר לכל אחד בבית אמה על אמה מול הפתח זה ייצור בלאגן שלם, האם גם כאן הרב יורה שצריך להשאיר ורק להסדיר זאת מול הדיירים או שהדין יהיה שונה? יישר כוח על הסדרה לומד אותה בקביעות ומאוד נהנה.
למעשה נראה שהקבלן יכול להקל כדעת האג"מ, ואילו הקונה ראוי שיחמיר וישייף אמה על אמה, וכך פטרנו את הבעיה שהעלת.
שמח מאוד לשמוע שאתה נהנה מהספרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-09 05:16:49
ניתוחי מתים
לכבוד הרב מלמד נרו יטיר ויזרח לעד אחדשה"ט בספר פניני הלכה מובא פסק בענין ניתוחי מתים, במקרה כשאדם נרצח, המשטרה דורשת לנתח את גופתו כדי שעל-ידי כך יוכלו למצוא את רוצחו, להפלילו ולהענישו. במקרה כזה ניתן להקל ולבצע נתיחה. הרב קלאצקין מלובלין בספרו אמרי-שפר (סימן פב) שכדי למצוא את הרוצח ולהענישו, מותר לנתח את גופת הנרצח, וכן היא דעת רוב הפוסקים, וכך פסק הציץ-אליעזר (חלק ד, סימן יד, הלכה ט), והרב טיקוצ'ינסקי בספרו גשר-החיים (חלק ג פרק כ"ח הלכה ג). רציתי לברר האם מותר לבצע נתיחה גם במקרה שיש חשוד ברצח שטוען שהוא לא הרוצח והוא מבקש לבצע נתיחה בכדי שיוכל להוכיח את חפותו, שבמקרה זה אין את הסברא של הרב מלובלין. אודה לכבוד הרב אם אפשר לציין מקורות לפסק. בכבוד רב אליעזר
חשוד ברצח אינו ודאי הרוצח. לכן ע"פ המקורות הנ"ל נראה שכל עוד הניתוח יכול להועיל למציאת הרוצח, הדבר מותר. איני נכנס לדקויות כמה הניתוח יכול לעזור, את זה יש להחליט בכל מקרה לגופו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-08 14:01:53
פניני הלכה לתימנים
האם ספרי פניני הלכה מתאים לבני העדה התימנית
כן.
דוגמאות למנהגי תימן שהובאו בספרי פניני הלכה: בישול נוזלים בשבת. מנהגי אבלות בתשעת הימים. טלית בסליחות. לומר הסליחות בישיבה. ברכת 'לישב בסוכה'. ברכת ארבע כוסות בליל הסדר. חדר ייחוד. ועוד הרבה.
יש לציין דבר חשוב לגבי מנהגים, והוא שמנהג הוא לא מה שכתוב בספרים, אלא מה שאנשים נוהגים בפועל. וכיון שבתוך מנהגי כל העדות יש שינויי מנהגים, הרב מלמד הקפיד לכתוב את המנהגים המובהקים בלבד, ומי שיודע שמנהג משפחתו-עדתו שונה, יעשה כמנהגו. אבל אם כדי לדעת את המנהג צריך לקרוא בספר, סימן שאין בזה 'מנהג'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-08 09:44:59
תוכנית המשודרת בשבת בשידור חוזר
שלום וברכה. האם מותר להתראיין לתכנית ביום שישי והתוכנית עצמה תשודר לאחר מכן בשבת?
אם מדובר על רדיו של יהודים הדבר אסור משום שותפות לדבר עבירה, וכן יש בדבר חילול השם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-05 23:49:54


