חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
תהילים
שלום וברכה ראיתי תשובה של הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבה שהאשכנזים לא הבדילו בין לילה ליום לגבי לימוד תנך והספרדים הנוהגים לפי המקובלים נהגו להמנע בלילה מלימוד תנך. לפי זה מותר לאשכנזים לקרוא תהילים בלילה?
דעת הרב היום שלכל העדות מותר ללמוד בלילה וביום תנ"ך ולקרוא תהילים. ואם אפשר עדיף לסדר את הלימוד כך שקריאת פסוקים תעשה במשך היום, אך במקום הצורך אין בעיה, כגון קריאת תהילים לצורך חולה, או שבלא זה לא יתקשה ללמוד דבר אחר.
כל האמור לגבי קריאת פסוקים בלבד, אבל ללמוד עם פירוש מותר, שכן הפירוש הוא תורה שבעל פה.
אחר חצות וכן בלילי שבת ויום טוב, אין כל בעיה לקרוא פסוקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 08:48:00
הבאת עד לרב בשבת
האם מותר לקחת בתוך שבת עד לשאול רב בשבת/מוצ"ש?
רק אם בלא שתקח אותו בשבת תהיה לך טרחה גדולה לעשות זאת במוצאי שבת, כמבואר בפניני הלכה שבת כב, טז – "בשעת הדחק כדי למנוע טרחה יתירה, מותר לעשות מעשים קלים לצורך חול, למרות שאין רגילים לעשותם תמיד כדרך שגרה, ובתנאי שלא ייראה שהוא עושה אותם עבור חול, כדי שלא לזלזל בשבת. למשל, מי שהולך למקום שקשה למצוא בו יין להבדלה, רשאי להביא עמו יין, ובתנאי שיביא אותו בעוד היום גדול, כדי שלא ייראה שהוא מביא את היין למוצאי שבת".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-24 08:40:04
תפילה
שלום וברכה אם התחיל להתפלל ובאמצע התפילה הבחין שהדלת של השרותים פתוחה מה יעשה? (בפניני הלכה תפילה ג,י הרב כותב שאם הדלת של השירותים פתוחה אסור להתפלל השאלה מה הדין במקרה הנ"ל?)
אם מגיע אליו ריח, ילך משם. ואם לא מגיע ריח ופניו מול השירותים, יסתובב מעט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-23 15:48:01
תפילה
שלום וברכה אם התחיל להתפלל ובאמצע התפילה הבחין שהדלת של השירותים פתוחה מה יעשה? (בפניני הלכה תפילה ג,י הרב כותב שאם הדלת פתוחה אסור להתפלל שם השאלה מה הדין במקרה הנ"ל?)
אם לא מגיע ריח ואינו עם הפנים לשירותים, ימשיך להתפלל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-23 12:28:38
ברכת ברקים ורעמים
אם אדם בירך על ברקים ורעמים בעיר אחת. ונסע לעיר אחרת ובדרך היה שמש ואין עננים וכשהגיע לעיר השניה, יורד שם גשם ויש ברקים ורעמים. -האם יכול לברך שוב על הברק והרעם?
רק אם בעיר שהגיע אליה נגמרה מערכת הגשם, יצאה השמש, והתחילה מערכת חדשה, יכול לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 15:48:02
שבת צוות מעורבת
שלום כבוד הרב. רציתי לשאול לגבי ארגון וקיום שבת צוות מעורבת. אני קומונרית בסניף בני עקיבא מעורב באחד היישובים וכמדי שנה יש רצון לקיים שבת צוות. השבת מיועדת לכלל חברי הצוות (כ-30 בנים ובנות בכיתות י יא) ובאה הן להכשרת הצוות (במהלך השבת מתקיימות שיחות ויחידות בנושא מסוים) והן לגיבושו- כדי שיוביל את הסניף בצורה טובה יותר. השאלה שלי היא האם מבחינה הלכתית מותר לי לארגן שבת מעין זו? חשוב לציין שהסביבה המעורבת היא הסביבה הרגילה שהם גדלים בה ואין חידוש מיוחד בעירוב שבשבת עצמה, בנוסף סביר להניח שגם אם לא אני אארגן שבת צוות אחד מחברי הצוות יעשה זאת ואז גם השבת תהיה ללא נושא וכתוצאה ישירה הגיוני גם שתהיה יותר קלות ראש במשך השבת. אשמח לתשובה בהקדם, בתודה מראש.
כיון שהדבר מוטל עלייך, אזי במצב הבדיעבדי שאת בו, הדבר אפשרי, תוך שמירה על מקסימום הפרדה שאפשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 15:34:55
כוס של קידוש
האם מותר מעיקר הדין להשאיר את כוס הקידוש במקרר בלי כיסוי ?
על פי הטעם של איסור יין מגולה, נראה שהדבר מותר, שהמקרר נחשב ככיסוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-22 10:45:36
ברכות
אנח ספרדיה מה מברכים על שניצל עם פרורי לחם
לא קשור לאשכנזים-ספרדים, ברכת השניצל 'שהכל', ויש שמברכים 'מזונות'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-21 16:33:44
יפרח
האם מותר למסור מספר טלפון של עובדים שעובדים איתי לאיזה עובד שביקש
אם אתה חושב שהוא ישמח שתתן להם את המספר שלו, ודאי שמותר. אם אתה חושש שלא, תגיד להם שיבקשו הם ממנו את המספר באופן אישי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-21 14:56:35
שתי דמויות בוהקות
שלום, אני כיום בן 35 , כשהייתי בן בערך 15 (הייתי בחור ישיבה אני אקטין ואומר שכאשר הייתי מתרכז מאוד בארון ספרי התורה הייתי רואה דברים עשהייתי עוצם את העיניים אך זה לא העניין) ,אני זוכר שהייתי בחדר הסטתי את מבטי לחלון וראיתי שתי דמויות לבנות בוהקות מצחקקותת אני יודע שזה לא היה חלום כי עד היום אני זוכר את המקרה בביררור , אני עוד יודע שזה לא היה חלום כי אני לא זוכר שום חלום שחלמתי לפני 20 שנה ת לפני שנה או שבוע , הייתי רוצה לדבר אם יש לכך הסבר דתי.
כנראה היית בחור צדיק שיש לו כשרון לראות קצת דברים מעבר למה שכולם רואים. אני מכיר כמה וכמה אנשים כאלו באופן אישי שרואים הילות מעל ראשם של אנשים, ובמקרים נדירים רואים דברים נוספים. בפועל אין לזה שום משמעות מבחינתך, רק זכית לראות משהו ממה שכולנו יודעים ולא רואים – שבדברים של קדושה יש אור אמיתי שחופף אותם, ושיש דברים שמסתובבים בינינו ואיננו רואים אותם, כמו שאמרו חז"ל שאם אדם היה רואה אותם לא היה מצליח להתנהל מרוב בהלה. מה שחשוב זה לקיים תורה ומצוות, להיות ישר וטוב. אין כל מקום להתעסק עם זכרונות אלו, אין להם שום יתרון בעבודת השם היומיומית, והמתעסקים איתם אינם רואים ברכה כלל וכלל, כיון שהדבר מסיט אותם מהעבודה האמיתית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 22:13:18
מכשיר חיתוך ביצים בשבת
האם מותר לחתוך ביצה בשבת עם מכשיר שחותך ביצים ?
כן. כמובא בפניני הלכה שבת יב, ב בהלכות 'טוחן'- "מותר להשתמש בכלי שנועד לחתוך חתיכות גדולות. לפיכך, מותר להשתמש בסכין שנועד לחתוך פרוסות מגבינה צהובה, וכן מותר להשתמש ב'מקצץ ביצים', שיש לו שורה של להבים המרוחקים זה מזה, ועל ידם ניתן לחתוך את הביצה לפרוסות". אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 20:47:04
שימוש באייפד ביומ"ט לילד עם פיגור שיכלי
שלום במסגרת לימודיי לתאר שני. אני עוסקת בסוגיית יחס ההלכה לילדי חינוך מיוחד לאור קשיים ואתגרים העומדים לפניהם במהלך החיים. הנושא שבו אני מתמקדת הוא שימוש באייפד ביומ"ט ובשבת לילדים עם פיגור שיכלי. באייפד מותקן לוח תקשורת המשמש כ "פה" של הילד- בעזרתו הוא מביע את רצונו וניתן לתקשר איתו. אני בודקת את יחס ההלכה כלפי ילדים אלו האם הם ברי מצוות ? ברי חינוך? האם ישנה אפשרות לשימוש באייפד ככלי תקשורת במיוחד ביומ"ט ובשבת?- חשוב לציין שהאייפד הוא כלי בלתי נפרד מהם לאורך כל היום ובלעדיו עולה קושי גדול למשפחה ולסביבה של הילד. תודה רבה על התייחסותך אושרת הרכבי
חשמל ביו"ט אסור מדרבנן, ובשבת: אם יש חוט להט האיסור מהתורה, ואם אין חוט להט, לדעת רוב הפוסקים האיסור מדרבנן. כמו כן, האיסור לכתוב במחשב, לדעת רבים הוא מדרבנן ולא מדאורייתא. לכן אם הילד מבין עניין ואפשר להגדירו כהגיע לגיל חינוך, אסור לו להשתמש בכלים אלו מדרבנן כמו כל ילד שלא הגיע לגיל מצוות, וכיון שהשימוש בהם לדעת רבים אינו מדאורייתא אלא מדרבנן, ניתן להקל במקום צורך גדול כדין שני דרבנן. וכיון שיש אומרים שמותר לילד לעשות איסור דרבנן לצורך עצמו, יש מקום יותר להקל. אמנם שתי בעיות ישנן: א. כל ההיתרים שנאמרו למקום צורך גדול, נאמרו למקרים חד פעמיים ולא באופן קבוע ב. גם אם מקלים באופן קבוע כי הדבר מאוד מאוד נצרך, זה רק בתוך הבית בלא שרבים רואים זאת, כיון שכאשר הדבר נעשה בפרהסיה יש בו משום זלזול בכבוד השבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 10:51:44
שבת
שלום, ראיתי בספר פניני הלכה שבת כג-ד שהתעודת זהות היא מוקצה מחמת חסרון כיס. וב'כא-טו הרב מתיר לטלטל התעודת זהות בשינוי במקומות שבהם אסור לאדם ללכת ברחוב בלא תעודת זהות אבל אם היא מוקצה מחמת חסרון כיס, איך מותר לטלטל וגם להשתמש בה ? תודה רבה
מותר לטלטל בשינוי כל סוג של מוקצה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 07:31:17
מחשבות קדושה בשירותים
שלום וברכה פעמים רבות בזמן המקלחת/השירותים עולות לי מחשבות בעיניינים של עבודת ה', האם זה בעייתי? אם כן מה אפשר לעשות? תודה!
במקלחת מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-20 06:31:52
דייט חדר בריחה
שלום כבוד הרב, האם ניתן לצאת לדייט לחדר בריחה?, מדובר כאן מדובר על חדר סגור שבו מבצעים משימות ופותרים חידות ביחד, יש כל הזמן מישהו שצופה במצלמה במה שקורה בחדר, האם יש בעיה של ייחוד? האם יש בעיה של משחק ואיסור התקרבות יתירה? האם אפשר להקל בנושאים הנ"ל? האם זה לדעתך ראוי?(מדובר כמובן בדייט לצורך חתונה) תודה מראש
ייחוד – אין בעיה. אבל מצד הקירוב הדבר בהחלט בעייתי. לדעתי ניתן להקל רק במקום צורך גדול, כגון שהקשר תקוע ומנסים לרוממו או לרעננו על ידי כך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-19 19:13:07
ביסמוט
האם מותר לכתוב פסוק על צלחת אירוסין ששוברים? האם יש הבדל בין חצי בסוק לפסוק שלם? האם יש עניין לא לרשום את שמות בני הזוג? תודה!
פסוק – אם יש על הצלחת פסוק על ירושלים, כגון 'אם אשכחך', מותר (שלא בכתב הדומה לספר תורה), כיון שמנהג השבירה הוא גם, או בעיקר, זכר לחורבן. אבל פסוק אחר, עדיף שלא, כיון שאין בכך תועלת. ובכל מקרה לא לכתוב פסוק עם שם ה'. מקור – פניני הלכה ליקוטים א' ה, ז.
שמות הזוג – אין בעיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-19 13:31:35
חזרה ל"מנהג אבות"
בוקר טוב. סבא רבא שלי הוא הולנדי ששמר שעה וסבא שלי החליט שהוא מחמיר על עצמו ושומר 5 וקצת על עוף ו6 על בשר וכך גם אבא שלי שומר. האם מותר לאבא שלי/לי לחזור למנהג העדה והאבות ולשמור שעה או לפחות להקל ולשמור 3 שעות?
כיון שכבר שני דורות אתם נוהגים להחמיר כמנהג רוב ישראל, אין זה מן הראוי לחזור אחורה. וגם הרוצה להקל, לא יעשה כן תוך חשש כלשהו של פגיעה בכבוד הסבא או האבא, לכן רק אם כולם יחד חוזרים למנהג המקורי, יש למיקל על מי לסמוך, ובלבד שהדבר נעשה מתוך יראת שמים ושמירה על מנהג אבות, ולא כרצון למצוא קולות בהלכה מתוך תחושה שהתורה מכבידה. והנכון יותר הוא להמשיך לשמור שש שעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-17 07:19:40
שירות צבאי
האם השירות הצבאי היא מצווה שיכולה להיעשות על ידי אחרים ? מדוע ?
אם המציאות היתה שלא צריך את כולם, היה אפשר לומר זאת, אך אנו רואים שהצבא לא מוותר בקלות למי שלא מעוניין להתגייס, למרות שהוא מוציא עליו הרבה מאוד כסף, ועוד רוצה שגם החרדים יתגייסו. אם כך, מוכח שאין זו מצווה שיכולה להעשות על ידי אחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-16 12:12:48
נטילת ידיים
שלום. לפני אילו פעולות צריך ליטול ידיים (חוץ מתפילה. ברכות, לימוד תורה)? והאם בכל פעם שנוגעים ברצפה/ בנעליים (עוד משהו?) צריך ליטול או רק לפני הפעולות הנ"ל? תודה רבה!!
לאחר הקימה מהשינה – צריך ליטול מכלי ג' פעמים. לפני שחרית מנחה וערבית, אם נגע במקום מכוסה שבגופו או מקום אחר מלוכלך – צריך ליטול מכלי פעם אחת. לפני ברכות או לימוד תורה, אם נגע במקום מכוסה שבגופו או מקום אחר מלוכלך – מצד הדין מספיק לשפשף את ידיו בבגדיו, ורבים נוהגים להדר ולשוטפם במים ללא כלי (המנהג יותר נפוץ לפני לימוד תורה). לאחר עשיית צרכים – שוטפים ידיים, ויש נוהגים ליטול מכלי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-15 20:43:28
חימום אוכל בשבת
שלום כבוד הרב. האם מותר לכוון שעון שבת (לפני שבת) לצורך חימום האוכל לפי זמנים כשאוכל עדיין בתנור.? תודה רבה
שימוש בתנור אפיה בשבת על פי פניני הלכה פרק י'.
– השהיית תבשיל בתנור לפני שבת
א) אש גלויה: אסור להשהות מערב שבת תבשיל שלא הגיע למחצית בישולו, על אש הגז או כיריים חשמליות או בתנור אפיה, שמא יבוא להיטיב את האש לאחר כניסת השבת לצורך סעודת שבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. ולכתחילה ראוי להשהות רק תבשיל שמוכן לאכילה, וכל התעסקות באש או במאכל תפגום בטעמו.
ב) אש מכוסה: גם אם התבשיל לא הגיע למחצית בישולו, ניתן להשהותו לפני שבת על ידי כיסוי האש, כגון שיניח טס נחושת על אש הגז, או יחמם על פלטה של שבת, או יכסה את כפתורי התנור, וכך אין חשש שיבוא להיטיב את האש. והטוב ביותר, שכל המאכלים יהיו מבושלים לגמרי לפני כניסת השבת, כדי שאם יהיה צורך, יוכל להזיז את הסיר למקום יותר חם על הפלטה, או שאם יפתח את הסיר או דלת התנור, יוכל לסוגרו. כמו כן, טוב להקפיד שהמים שבמיחם ירתחו לפני השבת.
ג) שעון שבת: כאשר כפתורי התנור מכוסים, מותר להניח בו לפני כניסת השבת מאכל לא מבושל, ולכוון את שעון השבת שידליק את התנור שעה לפני הסעודה, כדי שלקראת הסעודה המאכל יתבשל. אך כל שפתח את דלת התנור לפני שהמאכל מוכן לאכילה – אסור לסוגרו, כיון שבכך גורם לבישולו יותר מהר.
ד) תרמוסטט: השהה מאכל בתנור שעובד על תרמוסטט ולא על מצב שבת קבוע, נכון להקפיד לפתוח את התנור רק כאשר גופי החימום עובדים, כדי שלא לגרום להפעלתו.
– הנחה והחזרת תבשיל לתנור בשבת
תבשיל שהיה בתנור אפיה מערב שבת, והוציא אותו בשבת, מותר להחזירו לתוכו כשהתנור חם רק על ידי כיסוי כפתורי התנור, ובנוסף צריך לכתחילה להקפיד על שלושת כללי ההחזרה: א – שלא יניח את התבשיל על הרצפה. ב – שתהיה דעתו להחזירו. ג – שידו תמשיך לאחוז בו. אבל אסור לקחת בשבת תבשיל קר ולהניחו בתוך תנור חם, אלא רק בתוך תנור קר שיידלק על ידי שעון שבת, ובנוסף לכך צריך להסתיר את הכפתורים או להניח את המאכל על צלחת או תבנית הפוכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-15 18:04:41


