חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
השהיית תבשיל בערב שבת
שלום! משפחתי מניחה בערב שבת (כשעה- שעתיים לפני שבת..) סיר תפוחי אדמה (לא מבושלים) על האש, ע"מ להכין ממנו פירה לפני סעודת ערב שבת. (בכניסת שבת, אנחנו מעבירים את הסיר לפלטה). ובנוסף, כחצי שנה לפני כניסת שבת אנו מכניסים לתנור דג (לא מבושל..), בשביל סעודת ערב שבת, ואבי מכבה את התנור לפני יציאתו לבית הכנסת. האם יש בכך בעייתיות מבחינת השהיית תבשיל בערב שבת? ואם כן, מה ניתן לעשות?? (משהו שאני אוכל להגיד להורים בלי שהם יתעצבנו עליי חח) תודה רבה!
מצד דיני השהייה אין שום בעיה. התפוחי אדמה ודאי מבושלים בשעה על האש, וממילא כאשר מניחים אותם על הפלטה לפני שבת הם מבושלים לגמרי. וכן לגבי הדגים, כיון שהתנור מכובה מכניסת השבת, אין שום בעיה.
אבל לגבי מעיכת התפוחי אדמה יש לציין שמותר רק למועכם במזלג ולא בכלי עם חורים שמיוחד למעיכה, כמובא בפניני הלכה יב, ב פסקה שניה (אמנם אין לריב על כך, שכן בדיעבד מותר לאכול גם אם מעכו בכלי מיוחד). כמו כן, לאחר המעיכה, כאשר שמים שמן, יש לערבב בנחת ולא בכוח, כמובא בפניני הלכה שם הערה 10 (גם על כך אין לריב, כיון שיש מי שמתיר גם בכוח).
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-26 14:33:49
ברכות
שלום! מה ברכתו של מרק ירקות (הירקות הם רב לגמרי), אם טעם המים נוצר על ידי הירקות וגם התבלינים שונים)? תודה רבה! נ.ב. שלחתי פה לפני כמה שבועות שאלה בנוגע להשהיית תבשיל בערב שבת, אשמח למענה… תודה!
אם יש הרבה ירקות במרק, ברכתו אדמה ופוטרים את המרק עצמו. נא לעיין בפניני הלכה ברכות בפרק עיקר וטפל בדין של מרק. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
עניתי על השאלה השניה ביום שבו נשאלה. זו טרחה גדולה לחפש אותה בין כל השאלות שנשאלו מאז, היה אפשר פשוט לשאול שוב.
אולי זו היתה השאלה:
1) לפי דעת הרב מלמד כאשר מניחים מרק/מאכל עם רוטב על הפלטה מערב שבת, מותר לעשות את זה ישירות על הפלטה או צריך כלי שני על הפלטה? ובדיעבד?
2) לפי דעת הרב מלמד בשבת יש איזה שהיא סיטואציה שבה צריך לשים על הפלטה בשבת כלי ואז מעל זה את הכלי שיש בתוכו את האוכל[כאשר מוציאים אוכל מהמקרר בשבת בבוקר?](כלי שני)?
תשובתי היתה:
- לפני שבת אפשר לשים ישירות.
- בשבת עצמה לכתחילה עדיף לשים על חוצץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-25 21:28:44
נסיעה על סקייטבורד בשבת
ערב טוב בספרך פניני הלכה התייחסת לנסיעה על אופניים או קורקינט בשבת וכתבת שהנסיעה אסורה משום עובדין דחול (או מונח דומה). מאחר והכלי משמש לנסיעה ממקום למקום בחול אין להשתמש בו בשבת. גם לא לצרכי הנאה. לילדי יש סקייטבורד שהם מאוד אוהבים לנסוע בו להנאתם. למיטב ידיעתי אין הסקייטבורד משמש בימי החול למרות נסיעה ממקום למקום מאחר ואינו כלי יעיל לשם כך (בכלל ולא רק עבור ילדי) אי לך, האם מותר לנסוע על סקייטבורד בשבת? תודה מראש וכל טוב עירית לוי
בפניני הלכה כתוב שנסיעה באופניים אסורה, לגבי קורקינט וסקטים כתוב שלמקלים יש על מה לסמוך, אבל נכון להחמיר. אין הבדל בזה בין קורקינט וסקטים לבין סקטבורד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-25 21:03:43
ברכת ירקות מצופים
האם ירקות שמצופים בציפוי דגן, ברכתם שהכל כמו שניצל?
כפי שמבואר בפניני הלכה, הכל תלוי האם הציפוי מועט או מרובה. אם מועט, מברכים על המאכל עצמו, אם זה עוף – שהכל, ואם ירק – אדמה, כדוגמת חצילים מטוגנים. ואם הציפוי עבה מברכים מזונות, כדוגמת קבוקים וקובה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-23 05:53:54
מרק על הפלטה מערב שבת וצריך כלי שני על הפלטה?
שלום הרב. 1) לפי דעת הרב מלמד כאשר מניחים מרק/מאכל עם רוטב על הפלטה מערב שבת, מותר לעשות את זה ישירות על הפלטה או צריך כלי שני על הפלטה? ובדיעבד? 2) לפי דעת הרב מלמד בשבת יש איזה שהיא סיטואציה שבה צריך לשים על הפלטה בשבת כלי ואז מעל זה את הכלי שיש בתוכו את האוכל[כאשר מוציאים אוכל מהמקרר בשבת בבוקר?](כלי שני)?
- לפני שבת אפשר לשים ישירות.
- בשבת עצמה לכתחילה עדיף לשים על חוצץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-21 15:45:24
לחכות 24 בין חלי לבשרי בתנור?
שלום הרב, הרב מלמד לא כתב שעם מכינים חלבי/בשרי בתנור יש לחכות 24 שעות עד לאפית הצד השני (בשרי/חלבי) אלא רק להפעיל 30 דק'. האם אכן מספיק להפעיל 30 דק' ללא לחכות יום?
אתה בעצם שואל האם אני מסכים עם הרב מלמד. התשובה היא – כן. וכפי שכתב לקראת סוף הערה 15 – קשה על סיבת ההמתנה עשרים וארבע שעות, שכן הכשרה בחימום התנור על החום הגבוה דינה כליבון קל, שלא רק מפליט את הטעמים כהגעלה אלא גם שורף אותם, ועל כן אין צורך להמתין עשרים וארבע שעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-21 07:40:35
ברכות
שלום כבוד הרב שליט"א כתוב בפניני הלכה https://ph.yhb.org.il/10-06-07/ "לעומתם, הרבה פוסקים כתבו, שהואיל והמצה משמשת כלחם בפסח, במשך כל השנה דינה כלחם. ובנוסף לכך, יש שוני בין ייעודה של המצה לייעודם של קרקרים ומציות, שעל המצה רגילים לקבוע סעודה, ואילו מציות וקרקרים נאכלים לקינוח וטעימה. לפיכך, גם כאשר אוכלים מצה דרך ארעי, מברכים עליה ‘המוציא’ וברכת המזון. וכך הוא מנהג יוצאי אשכנז." לפי זה לכאורה הברכה על מצה עשירה (של ביצים) לאשכנזים תהיה המוציא אבל כתוב כאן https://ph.yhb.org.il/04-14-01/ שהברכה מזונות "אלא שכדי לצאת ידי חובת סעודת שבת, צריכים לקבוע על המצה העשירה את הסעודה, היינו לאכול ממנה כנפח ארבע ביצים, ויחד עם שאר הסעודה להגיע לשביעה גמורה, ועל ידי כך תשתנה ברכתה מ’מזונות’ ו’על המחיה’ – ל’המוציא’ וברכת המזון." למעשה מהברכה על מצה עשירה לאשכנזים ולמה? תודה מראש.
מצה זה קמח שנילוש במים, ואילו מצה עשירה זה קמח שנילוש במי פירות, כמו עוגיות הפפושדו המוכרות, לכן ברור שברכתה מזונות כל שלא קובע עליה סעודה. אולי המינוח 'מצה' עשירה הטעה אותך – בפועל זו אינה מצה כלל, אלא בעצם עוגיות רגילות שעשויות מקמח מצה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-21 00:07:47
אפיית לחם פרווה שנילוש במיקסר חלבי
שלום. ברשותי מיקסר אחד, וקערה אחת. לעיתים עושים בו בצק חלבי, או מוצרים אחרים חלביים. האם יש בעיה ללוש בו בצק לחלות לשבת, שיאכלו בארוחה בשרית ? מפניני הלכה, פסח, פרק יא אות ט, אני מבין שחמיצות הבצק מבליעה, גם בקר. אך ראיתי תשובות של כמה רבנים (למשל הרב דב ליאור), שכותב שכל מה שנעשה בקר אינו הופך את המיקסר להיות חלבי. האם הבנתי נכון מפניני הלכה ? האם זו מחלוקת ? תודה רבה.
הרב מלמד סובר כמו הרב ליאור. לכן אם המיקסר נקי לגמרי, מותר לאכול את המתערבב בו בסעודה בשרית. בפסח מדובר על איסור חמץ, אבל כאן אין קשר בין החלב הכשר שאולי בלוע בכלי לבין הבשר הכשר שאוכלים בסעודה, ואין בלחם הכשר שכעת אוכלים טעם ממשי של חלב. מה גם שפעמים רבות הכלי אינו בן יומו מטעם שאולי בלע מבצק חלבי.
יש לציין שבהדורה החדשה של פניני הלכה פסח, הרב כותב שאם כלי הלישה מזכוכית או מתכת ויש קושי בהגעלתם, אפשר להכשירם בניקוי טוב בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-20 15:53:53
הלכות לש – המשך
סליחה, הדוגמה שנתתי לא היתה טובה. אשאל מחדש: אני מבין שבהכנת סלט עם מיונז צריך לשים קודם את המיונז ועליו את שאר הדברים. מה הדין אם בסוף מגיעים למסקנה שיש מעט מדי מיונז, ורוצים להוסיף עוד על גבי שאר הדברים?
רק אם חתיכות הסלט חתוכות דק דק, המיונז מדביקם, אך כיון שאינו הופכם לעיסה גמורה (גוש אחד), הוי ספק עיסה עבה, ולכן מותר ליתן את המיונז על הסלט ולערבבו בשינוי סמוך לסעודה. השינוי הוא הולכת הכף בקווים ישרים או ערבוב באצבע. וכן אם רוצה להוסיף מיונז, מותר להוסיף ולערבב בשינוי. כך יעשה הרוצה להכין סלט ביצים עם כבד או עם טונה ומיונז, והרוצה להוסיף טחינה לאורז או קוסקוס, אף שלפעמים נוצרת בהם עיסה גושית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-20 04:42:35
כשרות
כלי בשרי שבושל בו מאכל פרווה למשל ספגטי, וערבבו אותו בעודו על האש באמצעות מזלג או כף או סכין חלבי, ואכלו את המאכל עם המזלג/ כף/ סכין חלבי מתוך הסיר, כיצד מכשירים את הסיר הבשרי ואת הכלים החלביים? האם הם נחשבים כלי שני ויש לשפוך עליהם מים רותחים כדי להכשירם? או שדרושה הגעלה? וכיצד יש להכשיר כלים במקרה בו מאכל פרווה שבושל בסיר בשרי עורבב בעודו על האש באמצעות כלי חלבי ואחר כך גם הונח בצלחת חלבית? והאם יש הבדל בין ערבוב מאכל פרווה בסיר בשרי באמצעות כלי חלבי בזמן שהמאכל מתבשל לבין ערבובו אחרי שהמאכל כבר בושל כלומר בחימום של המאכל?
אם הסיר הבשרי שבושל בו הפרווה וגם המזלג החלבית שערבבו איתה היו נקיים לגמרי, הכלים לא צריכים הכשרה.
אם היו צריכים הכשרה, אזי על פי הכלל כבולעו כך פולטו, היה צריך להכשירם בהגעלה בכלי ראשון.
תשובה לשאלה האחרונה – אין הבדל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-19 20:56:26
" חוזר לתחילת התפילה"
שלום הרב שליט"א. 1) בכל מקום שהרב כתב בפניני הלכה: " חוזר לתחילת התפילה", הכוונה היא שצריך לחכות הילוך 4 אמות ואז להתחיל את מהתחלה שוב? 2) אם כן, דבר זה של לחכות הילוך 4 אמות – מעכב?
כאשר אדם טעם בתפילה באופן שצריך לחזור לתחילה, אינו צריך להמתין שיעור ד' אמות.
כמו כן, גם אשר צריך להמתין שיעור ד' אמות, כמו למשל כאשר אדם מגיע באיחור לתפילת מנחה או ערבית והקהל בדיוק מתחיל את תפילת עמידה, או כאשר מתפלל פעם נוספת לתשלומין – אם לא המתין ד' אמות, אינו מעכב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-19 17:37:05
חימום מרק על נפלטה בשבצ לפני שהפלטה נכנסת לעבודה על ידי השעון שבת
שלום הרב, כמדומני שכתוב ב"חזון עובדיה" שמותר לשים מרק ישירות על הפלטה לפני שהפלטה תידלק מהשעון שבת(כך שאני חושב שזה נחשב גרמא). מה דעת הרב מלמד בנושא? הרב יכול לכתוב לי איפה זה נמצא בפניני הלכה?
אסור. אם אין הדבר מובא בסעיף העוסק בחימום נוזל בשבת, ואף לא בסעיף יז העוסק בבישול על ידי שעון שבת, ואף לא בספר ההרחבות, זה אומר שאין הרב סובר קולא זו. והסיבה, שאמנם ביבי"א י, כו, התיר זאת, אך באור לציון ח"ב ל, יח, אסר זאת, שהואיל ולשו"ע חימום תבשיל נוזלי אסור מהתורה, אין להתחשב בדעת המקילים. וכך השיב גם הרב ליאור למנהג האשכנזים, כמובא בהרחבות לסעיף יז.
ניתן לקרוא מספרי הרב דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-19 17:32:10
כבד ומה שנצלה איתו אותו זמן/כלים
שלום הרב שליט"א. 1) מותר לאכול כבד לאכל שניצלה? 2) מותר להשתמש אם מלקחיים של כבד לבשר אחר?למשל באותו זמן שיש על המנגל גם כבד וגם כנפיים אס להפוך את הכנפיים אם אותו מלקחיים שהפכו את הכבד 3) מותר שכבד יגע בכנפיים(לפי צליה/אחרי צליה?) 4) מותר להוציא מהמנגל את הכבד עם המלקחיים שנגעו בכבד קודם צלייתו(בזמן הינוחו על המנגל)?
- כן
- כן. ולכתחילה עדיף להחמיר.
- כן – ליד ולא מעל.
- כן
- דיני כבד הובאו בפניני הלכה כשרות ב' פרק כב סעיף יב-יג. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-18 11:17:43
קניית בית
שלום הרב, בעה אשתי ואני הולכים לקנות בית, האם יש לברך הטוב והמטיב רק בכניסה לבית או כבר בחתימת החוזה או גם וגם? מדובר על בית חדש שיתחיל להבנות בארץ ישראל ביישוב בגב ההר. בנוסף, האם יש לברך ברכות נוספות על הקמת בית חדש בארץ ישראל (מציב גבול..) ואם כן מה הנוסח?
פניני הלכה ברכות יז, ז – בני זוג שקנו בית, צריכים לברך 'הטוב והמטיב' בשעה שיכנסו לגור בו. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
ברכת מציב גבול אלמנה מברכים רק כאשר לא ראו את המקום שמברכים עליו שלושים יום, כמבואר בפניני הלכה ברכות טו, כב-כג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-17 18:57:14
להניח על השיש חלבי
שלום הרב. עוגה/פשטידה/חלה וכדומה שבעת הכנתם הניחו אותם על השיש , שמשתמשים בו גם כן לפרווה ולבשרי, מותר לאכול?
אם השיש היה נקי משאריות בשר, מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-16 14:41:03
חלה בחזקת חלבי
שלום הרב, חלה שנאפתה בתנור שנאפה בו קודם חלבי, מותרת לאכילה?( מבחינת זה שאסור להכין לחם חלבי ובשרי)
אם התבנית שהחלה היתה עליה היתה נקיה לגמרי משאריות חלב, החלה פרווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-16 11:56:58
חלב ובשר בחג השבועות
שלום הרב, בפניני הלכה כתוב ש"רבים נוהגים לאכול באותה הסעודה מאכלי חלב ובשר", מותר לאכול בסעודה של הערב רק חלבי ובסעודה של הבוקר רק בשרי ללא ערבוב חלב ובשר באותה ארוחה?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-16 07:53:50
בתי בת 11 חודשים ואישתי רוצה לעשות לה עגילים
בתי בת 11 חודשים ואישתי רוצה לעשות לה עגילים..האם זה צנוע למשפחה חרדית ?
איני רואה בעיית צניעות בעגילים. אבל אם בחברה שאתם חיים בה, הדבר נחשב לא מקובל ואנשים יתמהו, לא כדאי לעשות זאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-15 20:24:54
ברכת שהחיינו
אני עומד לתרום כליה. רציתי לדעת אם אוכל לברך שהחיינו על קיום מצוות הצלת אדם מישראל ממש לפני הניתוח?
לא. אם הכל יצליח והכליה תקלט כראוי, הוא יכול לברך שהחיינו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-15 19:41:50
פניני הלכה -י"ז אות ח'
שלום וברכה! קודם כל חייב אני לכיר טובה על עתר פניני הלכה. במשך החורף השתמשתי בו עם "חברותה טלפון" ונהנו ממנו הרבה! בפניני הלכה פרק י"ז אות ח' בהערה ח' כתוב: עי’ לעיל ט, ט, לעניין ‘גרמא’, שיש מתירים ‘גרמא’ לכתחילה, ולרוה”פ ‘גרמא’ מותר בשעת הדחק. וכאן שאינו מתכוון להפעיל, אלא הוא פסיק רישא דלא ניחא לו, גם כשאינו בשעת הדחק מותר. עכ"ל. למה צריכים זה שאינו מתכוון להפעיל אלא פרדל"נ? הרי מדברים על הרוצה לאכול בשבת וממילא שעת הדחק הוא? עוד נראה שאכן פ"ר דניחה לו הוא דאם לא יפעיל המנוע עלול המאכלות שבתוך המקרר להתקלקל. תודה מראש על התשובה ושבת שלום ומבורך שלום ראזענבערג
- לא מספיק להתיר בשעת הדחק, כיון שמדובר על היתר גורף לכל שבתות השנה, ולכן רק אם ההיתר יהיה לכתחילה, לא חייבים מקרר שיש לו מצב שבת.
- כיון שהמנוע נמצא בקרבי המקרר ופועל באופן אוטומטי, האדם כלל אינו נותן דעתו לפעולתו, וכלל לא אכפת לו האם יפעל כעת בעקבות פתיחתו או לא. ולכן נחשב הדבר כלא אכפת ליה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-05-14 14:07:36


