חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
חזרה בתשובה
אדם שעושה כבר הרבה שנים זרע לבטלה , אז מספיק שהוא יעשה תיקון ויתן צדקה בשביל שאלוהים יסלח לו או שהוא צריך לחזור בתשובה ( למרות שהוא לא כ"כ רוצה )? על איזה עבירות אפשר לעשות תיקונים ולהתחרט ואז אלוהים סולח מבלי לחזור בתשובה
לעשות תיקון זה לעשות תשובה. אין תיקון אחר לשום חטא בלא תשובה. ותשובה הכוונה שאדם מבין שמעשיו אינם טובים ומבקש סליחה מבורא עולם ומקבל על עצמו לא לעשות יותר חטא זה. כדאי לך לקרוא בספר שמחת הבית וברכתו פרק ד' לגבי שמירת הברית (אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-17 11:37:35
ברכות
יש איזה ברכה מיוחדת אם אני רוצה לזכות בטוטו ?
לא. מי אמר שמותר למלא טוטו. עיין פנה"ל שבת הרחבות שאוסר את הדבר משום מסייע בידי עוברי עבירה, שכן הרבה מהמשחקים בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-16 11:10:48
יום כיפור
מותר לאדם שלוקח תרופות לשתות אותם גם ביום כיפור ?
אם חייב לקחת את התרופה ואין לה טעם טוב, מותר לבולעה בלא מים. ואם לא יכול בלא מים, ילעס את התרופה ויבלענה, או יערב במעט מים טיפת סבון שתפגום מאוד את טעמם, ובעזרת מים אלו יבלע את הגלולה. כך מובא בפניני הלכה ימים נוראים ח,ב (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-15 13:44:38
ברכה על "קנטקי צ'יקן"
הרב מלמד כתב (ברכות,יא,ה) שברכת השניצל היא "שהכל". האם הוא הדין ביחס ל"קנטקי צ'יקן" (עוף מצופה) ?
כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-12 18:28:17
אכילת בשר בליל יום טוב
בהמשך לתשובה של הרב "השמח בסעודה חלבית בליל החג, יכול לעשות כן לכת', כפי שנוהגים רבים" אני שואל מה עם המצווה לאכול בשר ביום טוב ?
המעיין בסוגיה יראה שהעיקר זה השמחה שבאוכל, ועכ"פ ספק דרבנן לקולא. עיין פניני הלכה מועדים א,הערה 5 (אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה). ואכן מנהג רווח בישראל בשנים האחרונות, בעקבות ריבוי אפשרויות המאכלים החלביים, לאכול בליל שבועות סעודה חלבית. ומנהג ישראל תורה. ויותר מזה, נלע"ד שמשפחה שארוחה כזו היא יותר מיוחדת אצלה מארוחה בשרית, עדיף שיאכלו ארוחה חלבית בלילה. אך סעודה חלבית אינה לכת', גם מצד הסוגיה וגם מצד המציאות, שיש שמחה יתירה בגיוון בין הסעודות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-08 14:39:59
ברסלב
שלום רב, יש לי 11 שאלות מאוד חשובות שמטרידות אותי ועוד כמה עשרות (אם לא מאות) יהודים לגבי חסידות ברסלב, אשמח לתשובה בהקדם. *** 1) האם יש לנו מסורת על רבי נחמן שהיה צדיק? 2) האם יש לסמוך על מה שכתב בליקוטי מוהר"ן ובליקוטי הלכות של רבי נתן תלמידו המובהק? 3) מדוע חלק עליו הסבא משפולי? 4) במידה ורבי נחמן זצוק"ל הוא ודבריו אמת לאמיתה האם זה אומר שכולנו צריכים להיות חסידי ברסלב? 5) במידה ורבי נחמן אמת כנ"ל ודרכו אמת, מדוע צדיקים גדולי עולם שהיה להם רוח הקודש לא כיוונו את ישראל לדרכו? 6) מהו הדבר העיקרי בו חלוקות ההשקפה החסידית וההשקפה הליטאית? 7) כתוב בליקוטי מוהרן בסימן (תורה) ע שיש צדיק שהוא יותר מכל הצדיקים וכל שאר הצדיקים הם כענפים וכענפים לענפים שיוצאים מאותו צדיק, האם זה אמת? אם כן איפה ראינו מקורות לזה? 8) האם יש מקור לזה שרבי נחמן הוא נשמת משה רבינו ושהוא ראש בני ישראל כמו שמכונה ע"י חסידיו? 9) מה אמור להיות היחס כלפי הספרים שחיברו תלמידים אחרים בברסלב מלבד רבי נתן שהיה מקורב והיה תלמידו המובהק? 10) אם מה שחסידי ברסלב אומרים שהתיקון השלם של היהודי הוא רק ע"י הצדיק האמת (רבי נחמן) ולבד לא יצליח היהודי להיות מתוקן בשלימות ושצריך לקשר את עצמו לצדיק, אם כל זה נכון אז מה זה אומר עלינו? האם נחשפה תורה חדשה בעם ישראל? האם כבר לא מספיק לעבוד את השם באופן המוכר? להתפלל, ללמוד ולקיים? האם לא קונים בזה עולם הבא? ולמה לא הובא בגמרא שלנו כל הנ"ל? 11) האם עלינו להיות תחת חסותו של רבי נחמן גם או שעלינו לעבוד את השם כרגיל ע"פ התורה והמצוות ורבי נחמן בא רק לעזור לנו במה שאנחנו לא משיגים? תודה
אכן היחס לתורת ר' נחמן חשוב מאוד, כי לצערנו אנו רואים רבים שהולכים בדרכו ואין חייהם מאירים כלל וכלל.
ר' נחמן היה צדיק וגאון גם בתורה וגם בנפש האדם, אך תורתו התאימה לתקופתו, תקופת הגלות. כיום, מלבד הקושי הגדול בהבנת דבריו כראוי, תורתו תופסת מקום משני. אנו באמצע הגאולה, לה חיכינו אלפיים שנה, ותורת הרב קוק, שהיה גם הוא צדיק וגאון עצום שלא היה כמוהו בדורות האחרונים, היא המרכזית, וכוללת את כל גדולי הדורות שקדמו לו.
אין זה אומר שלא כדאי ללמוד את כתבי ר' נחמן (רק אלו שכתב ר' נתן), אך הלימוד שלהם צריך להעשות בכובד ראש, גם בגלל עומקו וגם כדי לדעת לקחת ממנו תובנות והדרכות לדורנו. לכן לימוד זה צריך להעשות רק לאחר שאדם למד כראוי את ספרי האמונה היסודיים, כגון כוזרי, רמב"ם, מהר"ל, נפש החיים, כתבי הרב קוק, וכמובן לימוד הלכה. רבים מתלמידי החכמים כיום בציבור הדתי לאומי, עושים עבודה זו נאמנה וכותבים דברים חשובים במחשבת האמונה, ומכניסים בתוך דבריהם גם את דברי ר' נחמן (דוגמא לכך נמצאת בסדרת הספרים פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד. בתחילה מביא את הרעיונות המרכזיים ואח"כ את ההלכות בצורה יפה, יסודית ונעימה).
מסקנה- כפי שעולה משאלותיך הנוקבות והצודקות, כיום זו טעות לדבוק בתורת ברסלב. זה ללכת אחורה ולא קדימה. כיום דרכו של הרב קוק היא המרכזית.
וכעת אפשר לענות על שאלותיך בקצרה:
- כן. 2. כן. 3. לא יודע. 4. ודאי שלא, רק לקחת מתורתו מה שמתאים לימינו. 5. כל גדול ושיטתו, והדברים המתאימים מתורתו לכל אחד ואחד. 6. האם להדריך את ההמון בהנהגות המקובלים. יחס פרטי ההלכה מול טעמיה. 7. כן. המקור מן הסתם בתורת הקבלה. 8. כן, וכמו כל צדיק יסוד עולם בכל דור ודור. כל דור ובחינת משה שבו. 9. לא כדאי לקרוא. 10. היה לחידוש זה מקום בגלות, אבל בארץ ישראל וק"ו בגאולה דבריך הם הנכונים. 11. לעבוד את השם כרגיל.
בהצלחה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-05 21:35:56
גזיזת ציפורניים
שלום הרב. שמעתי פעם שאין לגזוז את ציפורני הידיים והרגליים באותו יום, האם זה נכון? בנוסף, שמעתי שיש עניין לא לגזוז את הציפורניים בימי חמישי או שיש בגלל גדילתן בשבת, האם זה נכון? מתי באמת לא כדאי לגזוז? אשמח לדעת. תודה רבה!
לפי ההלכה אפשר לגזוז ציפורניים מתי שרוצים. וגם לפי הסוד, כיון שכמעט בכל דבר יש מחלוקת (כגון לגזוז הידיים והרגליים באותו יום), כמובא בספר פסקי תשובות רס, ניתן להקל. וגם במה שאין מחלוקת (כגון לקצוץ ציפורני הידיים ביום חמישי) מבואר שם שבמקום הצורך ניתן להקל. מה שכדאי להקפיד זה לגזוז ביום ששי לכבוד שבת כדי להרוויח מצווה. כמו כן עדיף לא לקצוץ לפי סדר האצבעות אלא בדילוג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-08-04 11:19:40
מילה טובה
שלום וברכה. שמשהוא אומר לי שהמנהלת היא קפדנית או אומר מילה אחרת האם זה טוב לענות להם שהיא מנהלת טובה?
עדיף להתעלם, כי זה יביא את האומר להוסיף בלשון הרע. אא"כ אתה חושב שיש סיכוי שדברך ישמעו ויתקבלו על ליבו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-30 23:07:51
סעודה חלבית בליל שבועות
הרוצה להדר במאכלי חלב בליל שבועות מבלי לאכול בשר. האם ראוי שינהג כך ?
השמח בסעודה חלבית בליל החג, יכול לעשות כן לכת', כפי שנוהגים רבים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-28 09:51:44
דם בביצה
נמצא דם בחלמון הביצה.מה דין החלמונים שנגעו בחלמון הביצה .ומה דין חלבון הביצה?
הביצים הקנויות כיום אינן ביצי רבייה (מתרנגול ותרנגולת), וממילא אין הדם מראה על התרקמות של אפרוח, ולכן אין זה דם אסור ואינו אוסר את הביצה. אך כיון שיש בו איסור מראית עין (שנראה כאוכל דם), צריך להוציאו אלא אם כן התערבב כבר בביצה ולא ניכר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-27 13:54:53
לימוד קבלה
מהי הדרכתו של הרב מלמד בעניין לימוד הקבלה ?
רק אחרי שאדם למד הרבה גמרא והלכה, למד את התנ"ך, למד את הספרים החשובים באמונה (לפחות- כוזרי, שלושת הקדמות הרמב"ם, מסל"ש, נפש החיים, הרב קוק), רק אחרי שהוא מלא בתורת הנגלה, שייך להתחיל עם ספרים בסיסיים כמו שומר אמונים הקדמון ושערי אורה, ולאט לאט להכנס. אבל אם ילמד קבלה כשאינו תלמיד חכם, לא יבין את הדברים כראוי, וממילא יהפוך עליו הדבר לרועץ. אמנם אם אדם משתוקק לדעת גם מושגים בסיסיים בקבלה, אין מניעה שילמד את הספרים הבסיסיים הנ"ל, ובלבד שרובו הגדול של זמנו יושקע בתורת הנגלה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-26 15:32:18
מנצ'ס
מה מברכים על מנצ'ס ?
לא ברור לי ממה זה עשוי, אם אכן זה מקמח אורז, ברכתה מזונות ובורא נפשות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-26 12:11:21
בגדים
בס"ד שלום בהמשך לתשובה שקיבלתי מוקדם יותר היום מהרב אורן מצא – אמרת לי שאם אין באפשרותי לברר של מי הבגד שנמצא אצלי, לרשום את השווי שלו. יש לי 3 שאלות: 1. איך מחשבים שווי של בגד? לפי מה? 2. האם יש אפשרות למסור את הפריטים לזיכוי הרבים ולא להתעסק בזה יותר? 3. מה בנידון רכוש שממש אין לי מושג איך הגיע אליי? (נניח אולי שכחו אצלי) תודה רבה!
- חושבים בכמה אנשים היו מוכנים לקנות בגד כזה משומש.
- אם אין לבגד סימן מובהק, אפשר להשתמש בו או למוסרו. אך אם יש לו סימן מובהק אין אפשרות למוסרו. סימן מובהק הינו סימן מיוחד כזה שאם בעליו היה רואה אותו, היה מיד מזהה שזה שלו, או לחילופין אם היינו מבקשים שיתן סימן בולט להוכיח שהבגד שלו, היה אומר סימן זה.
- על זה בדיוק אנחנו מדברים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-25 18:21:00
שחיינו על סכום כספי
שלום וברכה, אושרה לי תשמ"ש (תשלום משפחה – סוג של תמיכה כלכלית לחיילים העומדים בתנאים מסוימים) בצבא לחייל נשוי עם ילד בסכום של 4500 ש"ח לחודש ואני אקבל גם רטרו של חמישה או שישה חודשים מאז שבני נולד. האם אנחנו מברכים הטוב והמטיב כשהכסף יופקד בחשבון בנק שלנו? בפניני הלכה ברכות (הוצאה תשס"ח) יז, ה מופיע ש"הטבות ומענקים שרגילים להעניק לעובדים במסגרת עבודתם – אין לברך, כי אין בהם חידוש". אבל בהמשך כתוב ש"מענק כספי או מלגה, עבור לימודים או דבר נאה שעשה" מברך עם לא מתבייש על זה. באיזה מקרה אני נמצא? מצד אחד היא תוספת שכל מי שעומד בתנאים אמור לקבל, מצד שני עקב איחור בתשובה על הבקשה ושלילה של בקשה אחרת (על תשמש לפני שנולד לי בן – רק על היותי נשוי) הכסף הזה קצת הפתיעה. ועוד שהסכום שיופקד יהיה גדול. עוד כמה שאלות קשורות לשאלה העיקרית הנ"ל: 1) מה לגבי בונוסים בעבודה או תמריצי חתימה בצבא? 2) מה לגבי מי שמקבל תוספת במשכורת או קידום? 3) אם לשאלה העיקרית על המקרה שלי בתשמש תהיה חיובית, גם הינו מברכים רק על התוספת אם לא הינו מקבלים רטרו סכום גדול? תודה על הקדשת הזמן.
לדעתי צריך לברך הטוב והמטיב, גם כי מדובר על סכום גדול שלא הכל מקבלים, וגם כי תקבלו רטרו שזה דבר לא ברור בכלל, וא"כ יש בזה חידוש מפתיע ומשמח.
על בונוסים, תמריצים, תוספת במשכורת, אין לברך בדרך כלל, שכן אלו "הטבות שמקובל להעניק במסגרת העבודה". אא"כ מדובר על סכום גבוה מהמקובל בהפתעה. וכן על קידום, רק אם אם מדובר על קידום לא צפוי, יש לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-25 14:49:31
אבידה/השאלה
בס"ד שלום כבוד הרב אני רוצה לדעת מה הדין של פריטי לבוש שנמצאים אצלי ואני לא זוכר מאיפה הם כאשר אני בספק אם אותו בגד הושאל או שהביאו לי ואינני זוכר מי הבן אדם. (האם זה משנה אם מדובר בבגד פשוט? ובכמה זמן עבר מאז המעשה?) תודה!
אם אין אפשרות לברר של מי הבגד אפשר להשתמש ולרשום בפתק את הפריט ואת שוויו כעת, ואם ביום מן הימים יבוא מישהו ויתבע אותו ממך, אזי או שתחזיר לו את הבגד או שתשלם לו את שוויו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-24 19:04:07
תפילה כשיש ברקע קול של זמרת ברדיו
בעניין תפילה כשיש ברקע קול של זמרת ברדיו, הרב מלמד כתב (תפילה, ג, יא) שבדיעבד מותר. לא כל כך הבנתי את המילה "בדיעבד" בהקשר הזה – האם הכוונה שמלכתחילה אין להתפלל, ובדיעבד אם התפלל יצא ידי חובה? או שהכוונה שמעיקר הדין מותר אפילו לכתחילה, אלא שעדיף שלא?
לשון הרב- בהקשר הזה הכוונה לומר שכשאין ברירה אפשר להתפלל ולסמוך על דעת המקלים. כגון כשמתפלל בביתו ומהבית הסמוך נשמע קול זמר אישה מהרדיו, ולא עוזר שסוגר החלון, ולא שייך לבקש מהשכן לסגור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-21 15:16:33
שמיעת מוזיקה בימינו
בפניני הלכה בהלכות שזכר לחורבן כתוב שמותר לשמוע מוזיקה כיום ללא הבדל בין ספרדים לאשכנזים. ועוד מובא בהערה שההיתר הוא על דעת הרב עובדיה שמתיר ביחוה דעת א, מ"ה לספרדים ללכת בזה על פי דעת הרמ"א. ולא הצלחתי למצוא את הדברים ביחוה דעת, שם כתוב היתר רק לשמוע שירי קודש מרדיו וטייפ ושטוב להחמיר גם בזה. והציץ אליעזר שמתיר זה על פי דעת הרמ"א. לא לנוהגים כשולחן ערוך. אז אשמח להבין היכן הרב עובדיה מתיר זאת. תודה!
אכן הרב עובדיה מתיר דוקא לשמוע דרך הרדיו, כמובא גם בחלק ו,לד (היתרו דוקא לגבי שירי קודש אינו נוגע לנד"ד). ולדעת הרב מלמד כיון שבפועל המנהג להקל גם לנגן, וכך דעת רוב הראשונים, כך ההלכה גם לספרדים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-18 12:20:43
מערכת שעות
שלום כבוד הרב, ביתי תלמד בעזרת ה'בשנה הבאה באוניברסיטת אריאל.היא נרשמה והתקבלה. שאלתי – האם היא יכולה להכין מערכת לימודים לשנה הבאה בימים אלו? כי אם היא תעשה זאת יותר מאוחר אולי חלק מהקורסים יסגרו. 2. האם הכנת מערכת שעות בימים אלו היא רצויה? תודה רבה
אין שום מניעה לעשות מערכת בשלושת השבועות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-17 06:13:07
התנהלות בבית כנסת
בס"ד שלום כבוד הרב. ברצוני לשאול 3 שאלו בנוגע להתנהלות בבית כנסת. 1) יש בית כנסת קרוב לבית שלמעט מתפלל אחד ותיק כל הדור שהיה כבר איננו. אותו מתפלל מחזיק בשיניים את המניין (תפילה יש רק בשבתות). מצד אחד חשוב מאוד לשמר מניין בבית כנסת אך מצד שני רובו ככולו של המניין הם אנשים שמביאים מהרחוב בדרך לבית כנסת שלהם ולוקח זמן רב לפעמים עד שמתגבש מניין (תפילת שחרית 8:30 אך לרוב מתחילים רק בסביבות 9:45). האם יש עניין בקיום מניין שכזה או שמה יש ל"להחליף בעלים" ולקוות שגבאי או קהילה צעירה ותוססת יותר תוכל לקחת על עצה את המשימה הזו? (חשוב לי לציין שיש לפעמים בעיית יחסי אנוש עם אותו מבוגר). 2) הילד שלי בן כמעט 3 שנים. ב"ה הוא מבין שאבא הולך לתפילה (הוא רוצה כיפה וציצית) והוא מתנהג טוב בבית הכנסת. רציתי לשאול האם כדאי לחכות עם הגעתו באופן תדיר לבית הכנסת על מנת ליצור אצלו את התחושה שהדבר לא זול ומובן מאילו או שמה אדרבא שלפחות יספוג מן האווירה הקדושה? 3) האם כדאי לי להתפלל במניין ללא דיבורים שקט ומסודר אך בנוסח לא שלי (ובכך נפגם מן הכוונה וסיפוק) או במניין רועש עם ילדים וכו אך בנוסח שלי (שנעים לי ומספק אותי)? תודה רבה!
- איני רואה עניין בקיום מניין שכזה. תפילה צריכה להתחיל בזמן ולהיות מכובדת.
- אין זה מנהג ראוי להביא ילדים שלא הגיעו לגיל חינוך לבית הכנסת בזמן התפילה. הרב מלמד כותב בספרו פניני הלכה תפילה ה,ו כך: אין להביא לבית הכנסת בזמן התפילה תינוקות וילדים קטנים שאינם יודעים להתפלל, מפני שהם עלולים להפריע למתפללים. ואף שישנו מנהג חסידות להביא תינוקות לבית הכנסת, כדי שיספגו מאווירת הקדושה שבו, זה דווקא שלא בשעת התפילה. ע"כ. ואף שאתה אומר שילדך מתנהג יפה, אך לא כל הילדים כך, ולכן יש להשתדל לבטל מנהג זה. מה גם שהנסיון מראה שגם ילדים שמתנהגים יפה מפריעים למתפלל לכוון כי סוף סוף הם אינם מתפללים אלא עושים דברים אחרים, וזה מפריע. ואם אינך מתכוון לשמוע להנהגה זו ובכל זאת אתה רוצה מידי פעם להביא את בינך, תעשה זו לזמן קצר ובתפילות חשובות, כגון בראש חודש ושבת.
- תפילה מכובדת באופן משמעותי, יותר חשובה מהנוסח. אך אם המניין בנוסח שלך אינו ממש רועש עם דיבורים בתפילה וילדים שמפריעים, אלא רק מעט פחות מכובד, עדיף להיות בו עכ"פ מידי פעם ובשבתות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-13 11:11:43
שאלת המשך
השאלה: הרב מלמד כתב (ברכות יב,יב) שמותר לתת לאדם מאכל אם לא יברך, במידה וייעלב אם לא יתן לו. האם הדין הזה נכון ביחס לכל דבר, שאין איסור לגרום לאדם לעבור עבירה אם המציאות היא כזו שהוא יעלב, יכעס וכד'? התשובה: ההיתר המדובר הוא לעבור על איסור דרבנן של מסייע לדבר עבירה (אכילה בלא ברכה) במקום שיש חשש סביר שיעבור על איסור תורה (עלבון). דוקא במקרה כזה של דרבנן מול דאו' התירו חכמים את איסוריהם, והוא הדין במקרים זהים. יש לציין שבמקרה של נתינת אוכל לחילוני יש פוסקים שמתירים אף בלא עלבון, כמבואר בספר 'רעך כמוך' של הרב אברהם וסרמן. שאלת המשך: תודה על התשובה, אך לכאורה לא ברור – הרי מסייע לדבר עבירה זה במצב בו האדם היה נכשל בכל מקרה בעבירה, וכאן הוא לא בהכרח היה אוכל אלמלא היו מגישים לו?
גם אם מדובר על מקרה שבלא מאכלך לא היה אוכל, ניתן להקל במקום עלבון מכמה סיבות המובאות בספר 'רעך כמוך':
- כשהנכשל עושה את האיסור בין כה וכה וחברו רק מוסיף לו 'ריבוי בשיעורים', אין איסור לפני עיוור אלא מסייע. ברוב המקרים המציאות באוכל היא דומה.
- יש מקלים כל עוד קיים ספק אפילו קלוש אם יאכל בלא ברכה. וכאשר נותנים אוכל לחילוני ומציעים לו לברך, סביר שיברך. וכן כאשר מברכים לידו, יתכן שיוצא י"ח.
- יש מתירים גם כשידוע שיאכל בלי ברכה, כיון שהברכה היא דין במברך ולא בפרוסה, וממילא אין האיסור נעשה בגוף החפץ שנתן לו.
- י"א שאין איסור לפני עיור בחילוני שלא יודע שיהודי חייב לברך על מאכלו, אלא חושב שרק דתיים עושים כן.
- י"א שהמתכוון למצווה או לא לעבור עבירה ועי"ז נכשל חברו, אין בזה לפני עיור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-07-12 18:22:52


