חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פת עכום
האם קיים היתר של פת עכום אם הגוי הוא שכיר בבית פרטי שלי (בחו"ל) כמו שיש דיון על כך בבישולי עכום?
מה שאני מכיר זה דוקא הפוך, שכתבו הפוסקים בזה להחמיר יותר כיון שאין לו סיבה להקל, שמדוע שלא ישתתף בהכנה? כן כתבו הגאונים והטור שההיתרים שנאמרו בפת גויים שייכים דוקא כאשר העיסה של הגוי, אבל כאשר העיסה של הישראל אין סיבה להקל ולהתיר את אפייתה ע"י גוי בלא השתתפות הישראל, שכן בכה"ג לא הוי חיי נפש, וממילא חלים עליה דיני פת עכו"ם גם במקום שנוהגים היתר. כ"כ מהר"ם,מרדכי ואו"ה בשם הגאונים, וכ"כ הטור והרמ"א בתו"ח, והובאו למעשה בש"ך,ז. וכ"כ השו"ע,יא 'פת של ישראל שאפאה גוי בלא חיתוי דישראל ובלא קיסם-אסור'. וכתב הט"ז,ז ד"ה 'פת של ישראל'- 'דזה יש לו דין שלקות הנזכר בסימן קיג, כן פסק הטור'. וכ"כ הט"ז בסימן קיג,ב ושכ"כ הסמ"ק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-04 18:51:12
לימודים גבוהים באוניברסיטת בר אילן
שלום כבוד הרב, האם ישנה בעיה הלכתית ללמוד באוניברסיטת בר אילן (לאור הכנס שהתקיים שם השנה וכו')?
מותר ללמוד בבר אילן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-04 17:28:12
עולם הישיבות בציונות הדתית
נושא 1. מהי מטרת התורה/ המצוות? האם נכון לדעתך ללמוד על מטרה זו ועל טעמי המצוות? איך עניין זה בא לידי ביטוי בישיבות המרכזיות של הציונות הדתית? נושא 2. למה צריכים ללמוד תורה? על בסיס התשובה לשאלה הנ"ל, למה לומדים דווקא את מה שלומדים, ובדרך שלומדים במציאות הנוכחית בעולם הישיבות? איך שיטת לימוד זו מסתדרת עם תפיסת עולמו של הראי"ה קוק בנוגע ללימוד תורה? (שהציונות הדתית שמה אותו כמנהיגה הרוחני והתפיסתי) ובנוגע לשני הנושאים- למה לא מעמיקים בנושאים חשובים ובסיסיים אלה בעולם הישיבות? תודה רבה מראש
- א. להאיר את החיים ואת העולם כולו באור ה'. לכן הלוגו של ישיבת הר ברכה הוא "תורה שהיא דרך חיים". ב. ודאי שצריך ללמוד על כך. ג. בלימוד ספריו החשובים של הרב קוק.
- א. כדי להאיר את החיים ואת העולם כולו באור ה'. ב. אצלנו לומדים בדיוק לשם מטרה זו בעמל גדול. ג. מסתדרת מצויין.
- אצלנו מעמיקים בנושאים אלו. לא בקטע להעביר כאן ביקורת על ישיבות אחרות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-04 15:09:15
קריעת נייר בשבת
לכבוד הרב המשיב שליט"א, שלום וברכה. בספר פניני הלכה על הל' שבת פי"ג סעיף י"א כתוב שהקורע נייר טואלט כדי להשתמש בו עובר באיסור תורה, ועל כן בשעת הצורך יקרע בשינוי, ולא יכוון לקורעו במקום הניקוב. והנה בשו"ת משפטי עוזיאל ח"ח סימן מ"א כתב הגז"ל שאין בזה איסור דאורייתא, והעלה דבמקום כבוד הבריות י"ל דמותר לגמרי. וכן נראה דעת הרב קאפח ז"ל בפירושו למשנה תורה פכ"ג הערה י"ז. ויודע אני שכבודכם טרודים בכמה דברים חשובים, אך רציתי לשאול דעת מעלתכם על דברי המשפטי עוזיאל בזה. שו"מ בספר מנוחת אהבה ח"ג פט"ז הערה כ"ט והערה ל', שאכן מצד הדין היה אפשר להקל בזה לקרוע בלא שום שינוי, אלא שמכיון שהמון העם חושבים את זה לקריעה גמורה אין להקל אפי' בדיעבד אלא בשינוי. עכת"ד. וקשה בעיני, חדא חשבתי שאין לנו לגזור גזירות חדשות מדעתא דנפשייהו לאחר חתימת התלמוד, וכמו שהזכיר דבר זה בשו"ת יביע אומר בכ"מ. ועוד, דאפי' אם נאמר שאין זה נקרא גזירת גזירה חדשה, אבל הרי האדם עושה את זה בנסתר ולא בפני אחרים, והוא בעצמו יודע שזה מותר, וא"כ איזה חשש יש מצד המון העם. בכבוד רב, אברהם ל.
- אני מעריך שלכל הלכה בפניני הלכה ובכל ספר ניתן למצוא מי שחולק, כך שאין כל כך מקום לשאול איך הרב פסק שהוא דאו' אם מישהו אחר פסק שהוא דרבנן. אמנם במקרה הספציפי הזה אני הקטן מסכים עם הסוברים שהוא דרבנן, וכפי שכתב גם ילקו"י ושש"כ.
- מלבד שאלתך, דעתו תמוהה, וברור שאין הלכה כמותו. לגבי עצם השאלה, ודאי מצינו פעמים רבות שאומרים סגנון כזה, שאף שהדבר מותר, אין להקל בו כיון שהמנהג להחמיר. ואין זו סברא טובה לומר שרק בחדרי חדרים עושים כן, גם משום שאם הדבר היה מותר היו עושים זאת לא רק בשירותים, וזה שלא עושים זאת, זו סיבה להחמיר. וגם אם נאמר שרק בשירותים משתמשים בנייר טואלט, מ"מ אם בכל מקום לא היה נייר חתוך אלא גליל, הדבר ודאי מפורסם וברור שהאנשים קורעים אותו כרגיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-03 18:12:48
רפואה בשבת
לכבוד הרב שליט"א, שלום וברכה. בספר פניני הלכה הל' שבת פכ"חסעיף ו' כתב שבתרופות שמיוצרות בבתי חרושת מותר לסמוך לכתחילה על היתרו של הגר"ש קלוגר ז"ל שבמי שכבר התחיל בלקיחת התרופות קודם השבת מותר להמשיך בשבת, בצירוף סברת מיעוט הפוסקים שלגבי תרופות האלו ליכא גזירה כל עיקר. ועל כן גם במקום שלא יצטער בפרישתו מלקיחת התרופה מותר בכה"ג. ויש לי להקשות עלדבריו: הנה המהרש"ם בדעת תורה סי' שכ"ח סקל"ז הקשה על הגר"ש קלוגר מדברי הגמ' בשבת ק"מ ע"א דמבואר דרק משום סכנה מותר להמשיך בלקיחת רפואות ("כיוןדאישתי חמשא ומעלי שבתא אי לא שתי בשבת מיסתכן"). ואולם התירוץ לזה הוא לפי הכתוב ב'שיטה לר"ן'בשבת שם, דמ"ש בגמ' מילת 'סכנה' הוא לאו דוקא, אלא הכונה למצטער. ולפי זה יוצא דהיתרו של הגר"ש קלוגר הוא דוקא במקום שע"י פרישתו מלקיחת התרופה יצטער. ואם כן שמעינן דדוקא אם ע"י פרישתו יצטער אפשר להתיר. ולפי דברי כבוד תורתו בפניני הלכה דגם כשלא יצטער מותר, לכאורה נסתרו הדברים מדברי הגמ' בשבת שם. (ואולי נאמר דזה שמבואר בגמרא שמשום סכנה/צער מותר, נכלל בזה גם מה שיש לחוש שאם אינו לוקח התרופות למספר ימים יבא לו צער, ומה שלא לקח התרופה בשבת ימהר את הצער הזה, אבל לכאורה קצת דוחק…) בכבוד רב, אברהם ל.
גם החזו"א פסק כגרש"ק. מה גם שכאין צער הדין יותר קל, שכן לדעת רבים מותר לבריא לקחת תרופות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-03 18:06:51
ספר מומלץ
לכבוד הרב שליט"א, אני רוצה ללמוד הל' נדה, מחפש ספר שמבדיל בין עיקר הדין, חומרות ראויות, וחומרות יתירות – איזה ספר הי' הרב ממליץ? תודה
עד שיצא פניני הלכה נידה בעוד כשנה, אני ממליץ על הספר איש ואישה של הרב קנוהל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-03 17:46:33
בשר וחלב
מי שטועם מתבשיל בשרי כמות קטנה של עד כף (כמו שנהוג בערב שבת) האם צריך להמתין 6 שעות. אני מדגיש הטעימה היא לא מהבשר עצמו אלא מהרוטב או מהתפוח אדמה שבתבשיל.
צריך להמתין שש שעות, כמבואר בפניני הלכה כשרות כו, ה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-03 15:40:05
הלכות בורר בשבת
שלום הרב,, יש לי אלרגיה לאגוזים .מה עושים אם יש בעוגה שאני אוכלת אגוזים? אפשרי להוציא אותם?
לא, שהרי אסור להוציא את הפסולת מהאוכל, אלא צריך לאכול את העוגה מלבד האגוזים, ואם הם קטנים והדבר לא אפשרי, אוכלים עוגה אחרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-03 13:28:37
זריקת קליפות לצלחת בשבת
שלום וברכה ראיתי שהרב פסק שמותר להניח קליפות על צלחת. בשש"כ פסק שיש להניח חתיכת פת על הצלחת, וכך גם בילקוט יוסף. אשמח אם אפשר לקבל למקורות לדין זה (מלבד המנ"א). תודה מראש יישר כח!
לא הבנתי את הקושיה, וכי בגלל שבשש"כ וילקו"י פסקו משהו, יש קושיה איך הרב מלמד פסק אחרת, ועוד בדין דרבנן ?? השאלה יכולה להיות מדוע הרב פסק להתיר, הרי לפי הסוגיה או הפוסקים נראה אחרת. אבל במקרה הנוכחי הסוגיה והפוסקים מראים שניתן להקל, כפי שכתב הרב בספר.
שלושה טעמים נאמרו להיתר:
1. אין איסור ביטול כלי בדברים שאין להם חשיבות (ע"פ משנה שבת מז: ושו"ע רסה, ד). וכפי שכתב גם בשש"כ כב,הערה מג,ז בסוף, והערה נא ע"פ מ"ב,יד.
2. אין איסור ביטול כלי בדבר כאשר יכול לנער המוקצה מתוך הכלי בכל רגע (שבת קכח: שו"ע שח, לט מ"ב שח, קמז; רסה, ה). וכפי שכתב גם שש"כ (כב,הערה מג,אות ב) ואורחות שבת (יט,הערה תעב אות ג; שכח ובהערות תעב אות ד-ה ותפד).
3. אין איסור ביטול כלי בצלחת חד פעמית, או בצלחת שנועדה לנתינת קליפות בה. אורחות שבת יט,שכז ושש"כ כב,כט.
וכפי שציינת כן פסק גם במנוח"א. ואמנם בשש"כ,כט כתב שלכת' טוב להניח חתיכת מאכל או חפץ אחר בצלחת ורק אז לתת בה את הקליפות. אך מלבד זה שלא מצריך הדבר מדינא, נראה שאין צורך בזה, וכנ"ל. ואכן לא ברור לי למה שש"כ כתב כן, שהרי בהערה מג,ז בסוף כותב שכיון שאין בהם חשיבות אין בהם איסור ביטול כלי, וכדביאר בהערה נא. ומ"מ הוסיף בסעיף כט שאם נותנם בכלי המיועד לכך, או בצלחת חד פעמית א"צ בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-02 13:13:56
כשרות ב'
בכשרות ב פרק כו הלכה ב הרב מכריע כמו הש"ך בסתם שלא צריך להדיח ולקנח אם מחכים שעה. הטז חולק והפמ"ג הכריע כטז. האם ידוע למה הרב הכריע כמו השך בלי איזכור של הדעות האחרות?
אולי הדבר יבואר בספר ההרחבות שיצא בקרוב. בכל אופן גם בספר הכשרות י,מח כתב כך ע"פ הש"ך, והוסיף שיתכן שגם הט"ז שחלק בדין גבינה אחרי בשר יודה בזה. וכ"כ בספר מעדני השולחן (מטעמי השולחן,י). וכן פשוט, שהרי הוא דין דרבנן, וספק דרבנן לקולא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-02 10:03:12
תפילה ונסיעה
שלום וברכה 1. אם אני טס פחות מ72 דקות צריך להגיד תפילת הדרך עם שם ומלכות או בלי? 2. האם יש מעלה יותר גדולה ככל שאדם מתפלל מוקדם יותר?(מהנץ והלאה)? נגיד מי שמתפלל ב7 יש לו יותר מעלה ממי שמתפלל ב8?(נגיד שאמר ק.שמע בזמן)?
- בשם ומלכות, שכן תפילת הדרך אינה על דרך של 72 דקות, אלא על דרך של פרסה מחוץ לעיר – קרוב לארבע קילומטר (3.648 ק"מ), כמבואר בפניני הלכה ברכות פרק יח.
- כן – זריזים מקדימים למצוות. אמנם אם אדם עושה שיקול ריציני, והגיע למסקנה שבאמת יותר טוב לו לקום יותר מאוחר ולהתפלל בשמונה, עדיף שיתפלל בשמונה. אמנם נראה שהדבר הנכון יותר לטווח ארוך הוא לארגן את סדר היום כך שהשינה היא בלילה והקימה ביום (למרבה החידוש…), גם מהצד הבריאותי, שכן דווקא שינת הלילה היא השינה הטובה, וגם מצד סדרי היום. לכן הנכון יותר לקום לתפילה של שבע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-02 07:44:21
טיסה לחול
האם מותר לטוס לחול להופעה בימי בין המצרים במקרה וההופעה רק בתאריך הזה ואין שוב
בוודאי שאסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-02-01 17:56:34
צמיד עם כיתוב מהברית החדשה
שלום לכבוד הרב, קיבלתי צמיד במתנה מחברה גויה עם חריטה פנימית (שאינה נראית מן החוץ) ובה "פסוק" הלקוח מן הברית החדשה. כיצד עלי לנהוג?
אם יש אפשרות לשייף את כל הפסוק, אפשר לאחר מכן ללובשו. ואם אין אפשרות, צריך לשבור אותו ולזרוק לפח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-31 13:26:23
מלאכים
כבוד רב שלום, רציתי לשאול לגבי מלאכים, השבוע ההייתי בירושלים וניגש אלי בחור חרדי . שאמר לי שאני נשמה אלוהית ויש מלאך ששומר אלייך Cahetel , בחיים שלא ראיתי את הבחור ולא מכיר אותו בהתחלתי חשבתי שמדובר באיזה אדם הזוי. בדקתי באינטרנט וראתי על פי התאריך לידה 28.4.93 שיש מלאך כזה ששומר ,רציתי לדעת אם זה קשר ליהדות או לקבלה,במידה וכן אשמח לדעת איך הוא קשור? בברכה, ניר
מה ששומר על האדם יותר מכל הוא מעשיו הטובים והתורה שהוא לומד. וככל שהאדם מתאמץ יותר להיות טוב וישר ומלא בתורה מסייעים לו מן השמים. אומנם מוזכר בספרים כי מי שעושה מצווה קונה לו פרקליט אחד, שהוא מלאך המעיד עליו שקיים את המצווה, אך העיקר הוא לא השמירה של המלאך אלא מה שהאדם שומר את עצמו להיות נאמן לטבעו הישר והטוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-30 11:17:14
מדף שנפל בשבת
בשבת נפל אחד התומכים המחזיקים מדף בארון. המדף לא נפל והסתפקתי מכמה צדדים האם מותר להחזיר את התומך. אולי נוגע לדין בנין בכלים, אולם זה ארון גדול אולי יותר מ-40 סאה. בפועל המדף לא נפל כי נשארו עוד 3 תומכים בפינות האחרות אבל היה עלול ליפול. מדובר בתומך שהיא בעצם סיכה עם חתיכת פלסטיק הנכנסת לחור בארון . הוא לא מחובר חזק ונופל מדי פעם. אם מותר להחזיר מה הדין אם המדף כן נפל האם מותר להכניס את התומכים ולהחזיר את המדף?
החזרת התומך: אם הארון מחזיק ארבעים סאה (אמה על אמה על שלוש אמות. אמה היא – 45.6 ס"מ), דינו כבניין בקרקע, ואסור להכניסו רגיל אלא הפוך. ואם הוא קטן מארבעים סאה, דינו כבניין בכלים שבמקום שהחיבור רופף וארעי ורגיל להשתמש בו כך, אין חשש שיחזקו בשבת, ומותר. (פניני הלכה כג, 13).
החזרת המדף: גם אם הארון גדול, אם המדף לא נכנס שם בדוחק אלא בקלות, מותר, כיון שאין זה חיבור כלל. (הרחבות לפניני הלכה פרק טו ו, ז).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-29 13:04:21
לימודים בבר אילן
שלום כבוד הרב. עקב כנס הפריצות שהתקי'ים באוניברסיטת בר אילן, האם מותר ללמוד שם?
מותר. המקומות האחרים לא יותר טובים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-29 05:43:46
פינוי אריזות ריקות בשבת
האם בקבוקי שתיה ריקים או עטיפות ואריזות ריקות של מוצרי מאכל שנותרו על השולחן בשבת הם מוקצה או שניתן להחשיבם כ"גרף של רעי"? (לכאורה אין להחשיבם, כיוון שלא מדובר על דברים מטונפים או מאוסים שמעוררים גועל; זה רק לא מכובד ולא "אסתטי" להשאיר אותם כך, ופוגם בכבוד השבת)
- גרף של רעי: פניני הלכה כג, יב- "הכל תלוי בחומרת הטינוף ובמקומו. בבית, גם דברים מטונפים מעט, כמו סירים שנותרו בהם שיירי מאכל וכוסות שנותר בהן מעט יין ונר שמן מפויח, כאשר הם גורמים לאי נעימות, דינם כדין 'גרף של רעי' ומותר לפנותם. וכן הדין בחצר סמוך למקום ישיבת אנשים. אבל שלא סמוך למקום ישיבתם, אסור לפנותם. ואם היתה צואה ברחוב או בחצר שאנשים מהלכים בה, כיוון שהיא דוחה מאוד, גם אם היא רחוקה ממקום ישיבתם – מותר לפנותה. אבל אם היתה בחצר אחורית שכמעט ואין הולכים בה, אסור לפנותה. ואם היתה שם נבלה מסריחה שריחה הרע נודף וגורם צער, למרות שאין הולכים לידה, מותר לסלקה." לכן התשובה לשאלתך היא שכאשר הם על השולחן, הם 'גרף של רעי'.
- מוקצה: שקיות אוכל שרוקנום מתכולתם,אף שלא נקרעו הוי מוקצה,[1] שלא רק שאין הדרך כלל להשתמש בהם שימוש חוזר (רשז"א),אלא שנשתנו מצורתם הראשונה וע"י פתיחתם בטל שם כלי מהם,כיון שדוקא בעודם סגורים יפה על המאכל יש להם שם כלי,ודמי לשברי כלים שאין הדרך כלל להשתמש בהם. אמנם אם הוא באופן אישי רגיל לשומרם לשם שימוש בהם, כגון לשים בהם טיטולים מלוכלכים וכגון לעשות בהם יצירות – אינם מוקצה מחמת גופו. אם שומרם כשקית פח דינם ככשלמ"ה, ואם שומרם ליצירה דינם ככשמל"א, שכן בד"כ מדביקים אותם או גוזרים אותם, וא"כ דינם כדין דפי טיוטה. אמנם אם שומרם מפני מבצע הוי ממ"ג, שאין עליהם שם כלי, שהרי לא שומרם כדי להשתמש בהם בתור כלי. ולגבי קופסאות אוכל ובקבוקי שתיה, כיון שרבים ממחזרים אותם לפעמים, דינם ככלים שלמים שזרקם, ולפחות כדין שברי כלים שניתן להשתמש בהם ואינם מוקצה, גם אם הוא לא נוהג כלל לשומרם. כלים חד פעמיים, שמראש קונים אותם כדי לזורקם לאחר שניטנפו מהשימוש ולא רגילים לנקותם כלל (ולא נחתכו או ניקבו באופן שא"א להשתמש בהם)- אם עדיין אפשר שישתמשו בהם אינם מוקצה, ואם טונפו באופן שאין רגילים להשתמש בהם יותר, או שנזרקו לפח מטונף, נעשו מוקצה. אמנם במקום שהם מפריעים בטינופם, מותר לפנותם מדין 'גרף של רעי'. [1] מדובר על שקיות שהניחו האוכל בתוכם במפעל וכד', אבל לא שקיות שהאדם בביתו שם בהם אוכל, שכן לפעמים שומרים אותם לאחר הוצאת האוכל מהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-28 18:19:30
צניעות
שלום כבוד הרב,האם בת שנוהגת לכסות את רגלה עד הקרסול,אך לא נוהגת שיש לשמור על צניעות בכפות הרגלי'ים,יכולה ללכת עם חצאית אמצע/חצאית עד הקרסול ומתחת מכנסי'ים עד הקרסול (במצב שהחצאית עד הקרסול מתרוממת קצת מעליו אולי המכנסי'ים מתחת יכולים למנוע בעי'ה זו)?
אין צורך ללבוש מכנסיים לשם צניעות אם החצאית מגיעה עד קרוב לקרסול.
אין צורך לכתוב 'רגליים' 'ומכנסיים' 'ובעיה' עם גרש, אין זה שם ה'. ואף בשם שרומז קצת לשם ה' כגון מוריה וידידיה אין צורך בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-27 07:59:41
תענית דיבור
האם צריך לקבל את תענית הדיבור בתפילת מנחה של היום שלפני התענית או שמספיק לקבל בדיבור או במחשבה
כיון שאין זה צום, אין לזה גדר, אבל אם רוצים להקביל אז מקבלים בדיבור בלי נדר במנחה או בזמן אחר לפני השקיעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 16:32:24
כשרות
האם מותר להמשיך להשתמש בחמגשית מפלסטיק שכנראה שהיא הייתה בשרית לפני הרבה שנים ובשנה האחרונה היא משמשת לצורך ארוחת בוקר חלבית לגן של בני ?
כן. אין בארוחת בוקר דברים חמים. וגם אם יש ובטעות יפלו על החמגשית, יקבלו טעם פגום שאינו אוסר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-01-26 09:39:13


