חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הטלת ציצית בבגד בלילה
האם אפשר ["מותר"] לקשור קשרי ציצית ל-4 כנפות בלילה – זמן שפטורים מציצית ?
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-29 10:59:13
מלאכת בורר
שלום רב תודה כמה שאלות במלאכת בורר 1 מה גדר תערובת? 2 מה זמן לאלתר? 3 שני מינים הכוונה לדוגמה תפוז ואגס? 4 הביאור הלכה בשיט ד"ה לאכל מיד מביא את הישועות יעקב שכותב ששני מינים זה מלאכה שאינה צריכה לגופה האם למשל הפרדת מין ממינו לצורך סדר ( ולא לצורך אכילה) נחשבת מלאכה שאינה צריכה לגופה? 5 שאלה אחרונה מה עושים בסיום סעודת שבת כשמעורבב בין האוכלים שהולכים לפח גם צלחות כוסות ואוכל שנשאר לסעודה הבאה? תודה. וסליחה על האריכות
שאלות מצויינות. כל התשובות נמצאות בספרו של הרב מלמד פניני הלכה שבת פרק יא. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-28 17:06:24
מסחר ושימוש בסמלים שקשורים לנצרות בפירסום
שלום כבוד הרב, אני סוחר בחו"ל , ועוד מעט אלו אידיהן, השאלה שלי היא למשל ביטוים כמו MARRY CHRISTMS וכו' אסור להשתמש, ככה ידוע לי , אך השאלה מה עם תמונות שיש בהם סימנים של נצרות כמו עצי אשוח, ודברים כאלה וכדומה, האם יש בעיה להשתמש , האם זה לכתחילה או בדיעבד, וממש יעזור לנו אם יש איזה כיוון לחוברת לגבי מסחר מקוון. תודה רבה לרב
עץ האשוח וכד' אינו חפץ של פולחן, אלא של קישוט לכבוד החג. לכן במקום הצורך מותר למכור לגויים עצי אשוח (עיין שולחן ערוך יורה דעה סימן קמח סעיף יב), אך אסור ליהודי לשים אותם בביתו או בחצרו לכבוד ימי החג של הנוצרים.
חגים נוכריים ותאריך לועזי
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-28 12:13:24
גלצירין
הרב כותב כך: הגליצרין מיוצר על ידי הפרדת התרכובות שומניות מסוג ‘טריגליצריד’ למולקולת גליצרין ושלוש מולקולות של חומצות שומן. בתחילה, לפני כמאה וחמישים שנה, השתמשו בגליצרין לצורך הסמכת והמתקת משקאות חריפים. הפקתו נעשתה על ידי הרתחה שלא פסלה אותו מאכילה, וממילא הוסכם שהשימוש בו אסור (דרכי תשובה קג, ע; ישמח לבב יו”ד כד). עם התפתחות תעשיית המזון החלו להשתמש בגליצרין גם כחומר מייצב, מתחלב, משמר, מונע התגבשות, ושימושים נוספים שאינם לטעם. כיום, בעת זיקוק הגליצרין, מערבים בו חומרים הפוסלים אותו מאכילת כלב, כגון סודה קאוסטית. יש אומרים שבשלב זה, פוקע ממנו האיסור (מעשה חושב ה, יב, יג). ולרוה”פ כיוון שטעמו נפגם מחמת חומר אחר שעירבו בו, ולאחר שמוציאים אותו ממנו חוזר הגליצרין להיות ראוי לאכילה, נשאר איסורו של הגליצרין במקומו (חוות דעת קג, א; חלקת יואב יו”ד יא; אול”צ א, לד). עוד נחלקו האחרונים אם הפרדת הגליצרין מחומצות השומן נחשבת ל’פנים חדשות’: מצד אחד אפשר לומר שכיוון שתרכובת הטריגליצריד מתפרקת למולקולות שונות, מדובר בפנים חדשות. מצד שני, אפשר לומר ששינוי שהופך חומר לפנים חדשות הוא שינוי בסדר הרכבה הפנימי של המולקולה, וכיוון שהסדר הפנימי של מולקולת הגליצרין לא השתנה, דינו נותר כשהיה. למעשה, בשרידי אש ב, כא, היקל, וכן ביאר בצי”א ו, טז. ומנגד, במנח”י ה, ה, החמיר, ולכך נוטים רוב הפוסקים למעשה, עכ"ל לא הבנתי, לטעם השני שגליצרין נחשב לפנים חדשות, משמע שזה היתר גם אם נאמר שהפסול של אכילת כלב לא הוי טעם להתיר, כיון לאחר שמוציאים אותו ממנו חוזר הגליצרין להיות ראוי לאכילה, בכל אופן כיון שבאו פנים חדשות לכאן, הוא מותר. שאלתי: הרי הגליצירין עצמו הוא שומן איסור, וזה כמו מי שלוקח שומן אסור, וחותך אותו לשנים ומה שייך להתיר משום פנים חדשות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-28 09:40:50
נטילת ארבעת המינים
ידוע הכלל שבהגבהה מקיימים מדאורייתא מצוות ארבעת המינים. האם מותר לברך על נטילת לולב אם הוצאתי את הלולב והאתרוג מהשקית והנחתי ואז הגבהתי כדי לקיים את המצווה? שהרי יש כלל לגבי פסח שאם האכילו אותו בכח מצה והוא ידע שזה ליל פסח יוצא ידי חובה אפילו אם לא רוצה לצאת ולא יוכל לברך על אכילת מצה. כנל לגבי ארבעת המינים שגם אם נתכוונתי לא לצאת כבר יצאתי מדאורייתא. האם מותר לברך על המצווה אף על פי שמדאורייתא יצאתי והמצווה מדרבנן?
פניני הלכה סוכות הרחבות לפרק ה:
ג,ב – שכח לברך לפני הנטילה
שכח לברך לפני הנטילה, יכול לברך באמצע הלל קודם הנענועים (מ"א תרנא, יא), ואם שכח גם אז, יכול לברך קודם הקפת ההושענא, שגם אז נמשכת המצווה ליטול את הלולב. כ"כ בכורי יעקב תרנא, כ, ויסוד דבריו בתוס' לט, א, וממנו אפשר להבין שמי שנוהג כמנהג ירושלים ליטול את הלולב כל היום, יכול לברך כל היום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-25 20:50:58
תרומות ומעשרות
האם יש להפריש תרו"מ מלימון עם ברכה, האם יש לראותו כתבלין בלבד שפטור ממעשר או לא?
לימון הוא פרי רגיל שמפרישים עם ברכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-22 20:33:28
תפילה
שלום הרב רציתי לשאול שאלה החזן טעה בקדיש ואמר רק חצי קדיש ובמקום קדיש תתקבל וסמו לב רק אחרי התפילה מה עושים במקרה כזה? תודה רבה
כל עוד לא סיימו את התפילה, אפשר להשלים אחרי שיר של יום או עלינו לשבח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-22 18:00:22
זימון
לרב מלמד שלום רב.. ראיתי שהרב פסק שנכון שנשים יזמנו בינהם ,ואף אם יש גבר או שניים , והגברים יענו להן לזימון. השאלה היא כזו הרבה פעמים נוצר מצב שאני ואבי נמצאים בסעודה עם אימי ואחיותי,אז לאור הדברים הנ"ל עדיף שהן תזמנה , ואני ואבי נענה להן?
זה אכן בדיוק מה שכתוב בספר. הם מזמנות לעצמן, ואתם עונים.
אורן מצא. רב בישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-19 20:50:34
רוטב בשרי על דלת תנור
טיפת רוטב בשרי חם (אבל לא רותח, ספק אם היד סולדת בו) ניתזה על דלת זכוכית של תנור (הדלת נפתחת כלפי מטה והיא היתה פתוחה כך שזה ניתז על צידה הפנימי). גם התנור היה חם. האם מספיק לערות מים רותחים על מקום הטיפה?
לא ניתן להוציא את בליעת הרוטב הבשרי על ידי עירוי נקודתי, שכן כיון שהדלת היתה רותחת (אם אכן זו היתה המציאות), דרגת בליעתה כדרגת בליעה בכלי ראשון. לכן או שתשפוך מים רותחים על הדלת כשהיא רותחת, ויותר טוב להפעיל את התנור על החום הגבוה לעשרים דקות, שמא תיהרס מהמים הרותחים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-18 10:22:58
אורך עניית אמן
הרב כתב שאורך עניית אמן לא יעלה על אורך אמירת א-ל מלך נאמן. האם מדובר באמ"ן בניגון- כמו שמלמדים בגן: 'א-ל, מלך, נ-א-מן' או כמו פניה למישהו? לפי מדידות שערכתי יוצא שאמירה בצורת פניה נמשכת כשניה וחצי, לעומת אמ"ן בניגון שנמשך כשתים וחצי שניות. הנפק"מ היא האם ניתן לענות אמן ניגון כמו בהדלקת נרות חנוכה. בתודה מראש.
הכל לפי ניגון התפילה המתאים. אם החזן ממהר, קצב אמירת האמן יותר מהיר, ואם החזן מתחזן, קצב האמן איטי יותר, שכן כך יותר מכובד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-16 10:51:33
מנין במחיצה
עשרה אנשים המתפללים במרחב אחד ויש ביניהם מחיצה שקופה. האם הם מצטרפים למניין?
כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-15 08:26:13
ברכות
שלום אני רוצה להתחיל לברך אבל לדעתי לברך על כל דבר שאני אוכלת או שותה זה מוגזם כי כל היום אני זוללת . האם זה בסדר לברך בבוקר על השתיה והאוכל הראשונים. אני לא שואלת בזלזול זה פשוט נראה לי מוגזם מייגע ולא נעים ומחטיא א המטרה. כי כשאני אומרת בבוקר ברכת שהכל על הקפה זה מכל הלב. אחר כך אני רואה אנשים שממלמלים את זה ככה כדי להיפטר יוצאים מהשרותים מברכים נוטלים ידיים מברכים אוכלים מברכים שותים מברכים הכל אחד אחרי השני זה ממש מגוחך. אני רוצה להרגיש את החיבור לשמים ולכן רוצה לעשות הכל מהלב. אני מבינה שהמצוות ביהדות זה מעין מכאניזם שמפעילים עולמות עליונים אבל אין בי את הכח ואני חייבת כוונה אמיתית. – וגם רציתי לשאול אם כבר התחלתי לאכול או לשתות זה בסדר לברך באמצע? תודה
- את צודקת. לכן:
- את יכולה לפי ההלכה לברך בבוקר 'שהכל' על הקפה ו'מזונות' על העוגיה ולכוון לפטור בכך את כל מה שברכתו 'שהכל' ומזונות שתאכלי בשעות הקרובות. וכל עוד אינך יוצאת מהבית, או הולכת לנוח, או מברכת ברכה אחרונה, אינך צריכה לברך שוב אותה סוג של ברכה ראשונה. אותו דבר לגבי ברכת העץ וברכת אדמה.
- לגבי ברכה אחרונה – כאשר את יודעת שתעשי הפסקה משמעותית עד האכילה או השתיה הבאה שיש עליה אותה ברכה אחרונה, כגון הפסקה של שעה או יוצאת מהבית או הולכת לנוח, תברכי ברכה אחרונה על כל מה ששתית ואכלת בשעות האחרונות (על כל סוג מאכל את ברכתו הראויה לו).
- לגבי לחם – את שתברכי ברכת המזון, כל האכילות מצטרפות לסעודה ולא צריך לברך עליהם ברכה ראשונה, אלא אם מדובר על מאכל שלא קשור כלל לסעודה, כמו גלידה.
- אפשר לברך גם באמצע האכילה או השתיה או שכחת לברך בתחילתה.
- ברכת 'אשר יצר' על שרותים, צריך לברך כל פעם, ואין אפשרות לפי ההלכה בברכה אחת לכוון על כל הפעמים הקודמות או הבאות.
- בהצלחה בעבודת ה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-14 11:28:07
כבוד ספר תורה
בעקבות מגפת הקורונה אנו מקיימים מנין חצרות. עבור קריאת התורה קבלנו אישור להשתמש בס"ת של איזה בית מדרש בשכונה. האם מספיק שהמביא את ספר התורה יביא אותו לבד, או אנשים נוספים צריכים ללוות אותו? וא"כ כמה מלווים?
אפשר שאדם אחד יביא אותו. עיין פניני הלכה ליקוטים א' פרק ה סעיף ג. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-12 08:39:55
זמן עמידה בנץ
שלום רב. ברצוני לשאול,עד כמה דקות ניתן להתפלל תפילת שמונה עשרה לפני הנץ המפורסם בלוחות(או אחרי) ועדיין ייחשב כתפילת נץ. במיוחד לאור העובדה שהזמנים מפורסמים רק בערים ראשיות בישראל וייתכן שישנם זמנים שונים בהפרש של דקות לכאן ולכאן.
כמה דקות. עיין בזה בפניני הלכה תפילה פרק יא סעיף ו. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. כמו כן בתוכנת חזון שמים יש את הזמנים המדוייקים לפי המקומות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-12 07:04:59
קדיש יתום
שלום. אבי נפטר. סיימנו שבעה. אנחנו בין שבעה לשלושים. אבי היה אדם מאמין ואני חושב שהיה רוצה שאומר עליו קדיש. אני לא מאמין כלל. הבנתי שקדיש צריך לומר במניין אך אני לא מעוניין להצטרף למתפללים מכיוון שאני לא מאמין ולא מחובר כלל לעניין. בכל זאת אני מעוניין לומר קדיש מכיוון שאני חושב שאבא היה רוצה שאומר. ברור לי שמדובר במצב לא הגיוני אבל אני בכל זאת רואה הגיון בביצוע הטקס שלדעתי אבא היה רוצה שאבצע גם אם איני מאמין בו. העליתי לכן במוחי 2 אפשרויות. אפשרות אחת שאחנה את רכבי ליד בית כנסת בתחילת תפילה וכאשר יתחילו לומר קדיש אומר ברכבי יחד איתם, הם לא יראו ולא ישמעו אותי אך אני אשמע אותם ואולי גם אראה אותם. אפשרות שנייה היא שאצטרף לתפילה אינטרנטית בזום ואומר שם קדיש. להבנתי אמירת קדיש היא לקרוא את הקדיש שהם קוראים יחד איתם. האם אפשרויות אלה תקפות? תודה.
כל הכבוד לך על הרצון לכבד את אביך, רצון זה בעיני הוא דבר גדול מאוד כשלעצמו.
האפשרויות שהצעת נחמדות ואפשר לעשותם, אבל אינם על פי תקנת חכמים שתקנו לומר קדיש. יש כללים לכל מצווה, והכלל בקדיש שהוא צריך להיאמר באופן שלפחות תשעה אנשים מלבדך שומעים את הקדיש שאתה אומר ועונים עליו 'אמן', לכן אם אתה רוצה לומר את הקדיש כמעלתו, אתה צריך לצאת מהרכב ולהתקרב למתפללים. אתה יכול לבקש מאחד מהם שיסמן לך מתי לבוא, שכן הקדיש נאמר בסוף התפילה. יש גם קדיש שהחזן אומר, כך שתצטרך עזרה לדעת מתי לומר את הקדיש שהאבל אומר.
אם הדבר לא שייך מבחינתך, טוב תעשה את תשכור מישהו שיגיד במקומך קדיש לפחות פעם אחת ביום במשך כל שנת האבלות. יש בזה תועלת גדולה לנפטר בעולם העליון שהוא מצוי בו כעת.
מחבר התשובה: יעקב וינברגר
2020-10-08 15:28:39
חבטת ערבה
אם לשני אנשים יש רק חמש ערבות, עדיף שיחבטו בהן אחד אחרי השני, או שכל אחד יחבוט באחת? (ואח"כ אולי שוב שיחבטו בכל החמש..) תודה רבה.
שכל אחד יוסיף לערבות את הערבות מארבעת המינים, וכך לאחד יהיה ארבע ולאחד חמש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-08 09:20:42
מדיח כלים
שלום הרב, אנחנו נוהגים במדיח כלים לפי פסיקתו של הרב ומשתמשים במדיח לכלים בשריים וחלביים לא ביחד. ברצוני לשאול כמה שאלות אודות הפסיקה הזו: א. כלי פרווה – האם אפשר להניח אותם במדיח בין עם הכלים החלביים ובין עם הכלים הבשריים? ב. ידוע לי שישנם רבים בסביבתנו שאינם נוהגים לפי פסיקה זו – האם זה עלול ליצור בעיה באירוח וכדו'? ג. האם פסיקה זו היא לכתחילה? כרגע אין לנו אפשרות בביתנו שיהיו לנו שני מדיחים, אך האם בעתיד אם וכאשר נבנה בית צריך/כדאי יהיה לתכנן באופן שיהיו לנו שני מדיחים או שאין צורך להתאמץ על כך? תודה רבה.
פניני הלכה פרק כה, י – "מצד הדין מותר להדיח במדיח או בכיור את כלי הפרווה עם כלים בשריים או חלביים, והם נותרים פרווה. אמנם כאשר מדובר במדיח גרוע שנותרות בו שאריות שומנים ומאכלים, אין להדיח בו כלי פרווה עם כלים בשריים או חלביים. וכן בכיור, אם משרים שם את הכלים עם מים חמים מאוד או למשך יממה ויותר, אין להשרות כלי פרווה עם כלים חלביים או בשריים. אכן זה אחד מהבלבולים שעלולים להיווצר מכלי הפרווה, שההפרדה הברורה שבין בשר לחלב מטשטשת, ולכן יש מהדרים לנקות תמיד את כלי הפרווה בנפרד. "
תשובה לשאלותיך:
א. כן.
ב. לא. אם אדם נוהג כמו פוסק מובהק בדברים שאינם נוגעים לאיסורי תורה או למנהג נחרץ, המתארח צריך לקבל את מנהגו של בעל הבית. עיין פניני הלכה לח, ח.
ג. שאלה זו קשורה לכל הסעיף שחלקו צוטט לעיל העוסק באופן בכלי פרווה, הדבר נתון לשיקול דעתכם על פי עיונכם בדברים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-07 10:00:31
עשיית מנורת שבעת קנים
ב"ה שלום לכבוד הרב, אני לא אדם דתי ואני מאוד אוהב יודאיקה. ראיתי שבהרבה חנויות של תשמישי קדושה (כולל בתי חב"ד רבים) מוכרים מנורות שבעת קנים שלעיתים גם מצופות בזהב, האם מותר לקנות אחת כזו? כי חבר דתי אמר לי שיש איסור להחזיק מנורת שבעת קנים בימינו. לדעתי, אם אקנה אחת, זה יזכיר לי כל יום את בית המקדש והעובדה שאנחנו צריכים להשתדל להביא את המשיח, אבל אני בטוח שכבוד הרבנים מבינים יותר טוב את המצב. תודה וחג שמח.
אכן חברך צודק – המנהג הוא שלא לסמוך על הדעות המקלות בסוגיה זו. אתה יכול פשוט לקנות חנוכיה של חג החנוכה, שגם היא דומה מאוד למנורת המקדש, אך כיון שיש לה שמונה קנים, היא מותרת, ועל ידה תוכל להיזכר כל יום בבית המקדש, והדבר יזכיר לך את הצורך להביא את המשיח על ידי קיום שאר מצוות התורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-06 22:29:12
ברכות פת הבאה בכיסנין
שלום וברכה בצק שנעשה לשם לחם ולבסוף אשתי הפרישה ממנו חלק למטרת עוגיות. העוגיות בנויות בצורה כזאת שזה בצק של לחם לכל דבר אלא ששמים בתוך קוביית שוקולד מריר טרם האפיה האם ברכתו מזונות או המוציא?
ברכת העוגיות 'מזונות', שכן אחת ההגדרות של 'פת הבאה בכיסנין' זה בצק רגיל ממולא במיני מתיקה, כמבואר בפניני הלכה ברכות פרק ו. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-10-06 17:04:14


