חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
אכילה אצל שכנים
שלום וברכה! אני גר ביישוב תקוע. יש כאן אנשים נפלאים, שאני מתארח אצלם לסעודות שבת ( אני מדבר על הדתיים שביניהם, אבל), ישנם דתיים שאינם מקפידים ככ על כל מיני דברים, בפרט על ירקות עלים, וכן בשר לאו דווקא על חלק. את רובם אני ממש חושש לשאול שמא זה יעליב. את ירקות העלים וודאי שוטפים היטב במים, כך שלפחות בתבשיל אני יכול לאכול ממנו, אך סלטים וכו'? וכן בשר…
הכי טוב לא לאכול אצל אנשים שאינך סומך על כשרותם באופן מלא. אם אין לך ברירה, אתה צריך מראש לשאול אותם על מה שאתה רוצה להקפיד בו, בטח על כשרות הבשר אם אתה מקפיד על בשר מהודר. עיין פניני הלכה כשרות ב' לח, ח-ט. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-19 13:29:30
שבת
שכחנו לכבות את המחשב מלפני שבת ופתאום בשבת הוא הפעיל שעון מעורר שהשמיע קול מוזיקה גבוה. האם מותר במקרה זה להוציא את החיבור של הרמקולים מהמחשב או שניתן רק לכסות את הרמקולים בשמיכות שלא ישמעו קול חזק ?
אם הכיסוי של הרמקולים מספיק כדי שהדבר לא יגרום לצער, יש להסתפק בזה. ואם לא, ניתן להוציא בשינוי או על ידי קטן, שכן התירו חכמים תרי דרבנן במקום צורך גדול. הוצאת הרמקול היא דרבנן אחד, ושינוי או קטן היא דרבנן נוסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-19 10:51:10
תפילת נשים
ב'סד ברוך השם ,השם זיכני לחזור בתשובה בשנת 1994 ומאז אני נוהגת בקביעות להתפלל תפילת שחרית , ולאחרונה מחוסר זמן ,עושה ברכות השחר , ומנחה , אין לי מושג מה זה מנחה קטנה או גדולה לא תמיד יש לי את מי לשאול , ביתי שאף היא חזרה בתשובה לפני כעשור , מעמיסה היא עלי , וכל יום אומרת לי : חייבים גם את זה וזה וזה , קשה לי ואני לא בטוחה בעצמי, מרוב עומס , אני מבקשת את כבוד הרב , לומר לי בקצרה מה אשה חייבת להתפלל אחת לאחת , אני אומרת בירכות השחר שגם כוללים ברכות תורה , פיטום הקטורת , מזמור לתודה , אשרי יושבי, לפעמים שירת הים , קריאת שמע עמידה , לדויד אליך שאחרי העמידה , היום יום …הלוויים היו אומרים בבית המקדש.קטורת עלינו לשבח . מה הסידור המומלץ לנשים , אני מתפללת בספר תפילה לשם והכל מתגשם , תודה על העזרה והתשובה לשאלותי שרה סויסה תבורך
בדיוק בשבילך כתב הרב אליעזר מלמד שליט"א את ספרו פניני הלכה תפילת נשים שאפשר לקרוא ממנו דרך האתר של פניני הלכה.
אומר לך בקיצור את החובה והראוי:
חובה לומר ברכות השחר.
לגבי תפילת שמונה עשרה – לכתחילה טוב לאשה להתפלל שחרית ומנחה, והרוצה להקל יכולה להסתפק בתפילה אחת, ועדיף שזו תהיה שחרית כדי לפתוח את היום בתפילה. אישה שצריכה לטפל בילדיה וללכת לעבודה ואין לה פנאי לתפילה, יכולה להסתפק בשנים אלו בברכות השחר.
בשאר חלקי התפילה נשים פטורות, אמנם הרוצה להדר, זהו סדר החשיבות:
- פסוק שמע ישראל וברוך שם.
- שלושת פרקי קריאת שמע.
- גם ברכות קריאת שמע.
- ברוך שאמר, אשרי, חמשת מזמורי ההללויות, ישתבח.
- פרשת התמיד והקטורת.
בימים שיש תפילת מוסף, טוב להתפלל גם תפילה זו.
מצד הדין נשים פטורות מאמירת הלל, והאומרת זאת תבוא עליה ברכה.
נשים חייבות בקריאת שמע שעל המיטה וברכת המפיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-19 10:29:34
VMYRPU, KZHNUI
כתוב בפניני הלכה שאדם שחוטא להכעיס לא מצטרף למנין האם הדין הזה קיים גם בזימון?והאם דתל"שים נחשבים כחוטאים להכעיס?
אכן הדין זהה כמבואר בפניני הלכה ברכות ה, ח – "כמו שלמניין עשרה לתפילה מצרפים כל יהודי שרוצה בכך, ואפילו אם הוא עובר עבירות חמורות בפרהסיא, כגון שהוא אוכל שרצים וחזיר, כך מצרפים כל יהודי המעוניין לברך ברכת המזון לזימון שלושה או עשרה. אמנם עם מי שעובר עבירות להכעיס, כדי להתריס נגד התורה ונושאיה, אין ראוי לשבת בסעודה, וממילא אין לצרפו לזימון."
רוב רובם של הדתלשים אינם עוברים עברות להכעיס כדי להתריס נגד התורה ונושאיה, לכן אם הם רוצים לברך ברכת המזון הם מצטרפים לזימון.
ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-16 16:50:40
הלכות סוכה
שלום, בספר פניני הלכה סוכות פרק ב' הלכה י"א נאמר שקורת בטון פחות מג' טפחים בטלה לסוכה ואפשר לכתחילה לשבת ולישון תחתיה. ומצוין שג' טפחים הם כ-22 ס"מ. מדוע ג' טפחים הם 22 ס"מ ולא 24 ס"מ לפי ר' חיים נאה שטפח הוא 8 ס"מ? השאלה רלוונטית לי מאוד כי כרגע אני בונה והקבלן יצק קורות ברוחב של 23 ס"מ (ולא יותר). האם אפשר לשבת תחתיהן אן שצריך פחות מ22 ס"מ? תודה רבה ויישר כח!
חישוב הטפח כ 8 ס"מ התגלה כטעות. טפח הוא 7.6 ס"מ, וממילא ג' טפחים הם 22.8 ס"מ, כפי שהסביר שם הרב בהערה הראשונה של הפרק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-16 08:30:41
הכשרת כבד
על פי פרק כב סעיף יג, הרשת שעליה צולים את הכבד לא נהיית טמאה בעקבות ההכשרה. השאלה אם הדין תקף גם לגבי רשת של ברזל יצוק, מצופה אמייל? תודה מראש!
דין כלי אמייל כדין כלי מתכת, כמבואר בפרק לב סעיף י.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-15 18:49:46
מגבונים
יש מגבונים שכתוב עליהם "מותר להשתמש בשבת". הם מותר לשים אותם בשרותים למרות שכתוב עליהם כאילו דברי תורה? תודה, שמחה.
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-14 22:28:17
בשר וחלב
האם מותר לאכול עוגה חלבית לאחר צליית דג שעטוף בנייר כסף במנגל בשרי? אם כן באלו תנאים. תודה
מותר ללא שום תנאי. כיון שמדובר על מנגל, החום הגדול מכשיר את הברזלים שעליהם מונחים המאכלים, וממילא הדג פרווה גמור. קל וחומר כאשר הוא היה בתוך נייר כסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-11 14:53:14
מעשר כספים
שלום וברכה חובה לתת מעשרות גם אם צריכים את הכסף למשהו אחר? האם יש הבדל בין נשים לגברים?
- כן, חובה. אמנם אפשר לרשום את חוב המעשר ולתיתו בזמן אחר כדי לקנות כעת את מה שצריך.
- לא, אין הבדל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-10 14:41:43
ישיבה בתפילה
האם ניתן להקל בשעת הצורך לשבת בין העמידה לחזרה כשהעמידה נמשכת זמן ארוך מהרגיל ?
כן. אם אין בד' אמות שלך מתפלל אחר, אפשר לשבת בחוסר מעש, ואם יש, אפשר לשבת וללמוד משהו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-10 11:07:32
לימוד ספרות השו"ת
שלום רב. ברוך השם אני משתדל לקבוע עיתים לתורה (בעיקר תלמוד והלכה) אך התעוררה לי השאלה כיצד לומדים את ספרות השו"ת בעוד שלרוב ספרי ההלכה הפסוקה (שו"ע,ילקוט יוסף, משנה ברורה, כף החיים, פניני הלכה וכו) הם בעלי סדר שיטתית. ספרות השו"ת לא כך והיא ספרות "מבולגנת מאוד" בכלל איך לומדים אותה? ומאיפה להתחיל? האם עדיף ללמוד את ספרות השו"ת של הראשונים? (כגון הריב"ש,הרי"ף הרמב"ם וכו) או להתמקד דווקא באחרונים הקרובים לדורנו? כגון "היביע אומר",הציץ אליעזר,רב פעלים,אגרות משה וכו
איני רואה כל צורך ללמוד על הסדר את ספרות השו"ת, אלו ספרים שלומדים כאשר עוסקים בסוגיה מסויימת מהגמרא דרך הראשונים והאחרונים להלכה, או כאשר יש שאלה ספציפית. כך היא הדרך הנכונה ללמוד תורה – ללמוד את הסוגיה בגמרא, לראות את הראשונים והאחרונים הבסיסיים עליה, ואז לראות ספר של דורנו שמסכם את הדברים להלכה, וכאשר נתקלים בבעיה, פותחים את הספרים הנצרכים באופן נקודתי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-09 20:49:13
לבישת טלית
שלום לרב ברצוני לשאול האם במהלך תפילת שחרית טלית חייבת להיות מעל כל הבגדים או שאפשר שיהיה מעיל מעליה ? אם אין חובה האם יש בכך הידור? תודה רבה
בהחלט יש הידור בדבר מצד כבוד המצווה וכבוד התפילה, ולפחות לשים את הקצה העליון שלה על הראש בתפילת עמידה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-09 20:03:43
שליחויות ממסעדות
שליח שנשלח ע"י אפליקציה להרבה מסעדות ויתכן שחלק מהן לא כשרות מה הדין? אגב במידה ויפנה לחברה אין באפשרותם לוווסת את השליחויות
אם אין פתרון, מצד הדין אפשר לסמוך על המקלים, ואם אתה יודע שאכן המאכל לא כשר ולא רק המסעדה לא כשרה, אזי אם הדבר חוזר על עצמו פעמים רבות, נכון להחמיר ולמצוא עבודה אחרת. כל זה מבואר בספרו של הרב אברהם וסרמן 'רעך כמוך' פרק מעמ' 129 והילך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-06 10:46:35
כיסוי ראש
האם מותר לאישה נשואה להסתובב ליד אחיה ואביה בלא כיסוי ראש?
מצד הדין מותר וטוב להחמיר כמנהג הנשים הדוסיות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-05 19:23:28
זמן צאת השבת
בעמוד 55 מספר פניני הלכה הרב מלמד שליט"א מביא שתי טבלאות עם זמן צאת הכוכבים בירושלים ותל אביב לפי מיקום השמש מתחת לאופק. לפי הטבלאות קיים הבדל בזמן צאה"כ בין שתי הערים הנ"ל. אני הבנתי מתוך דבריו של הרב שיש הבדל בזמן שקיעת החמה הנראית בין ירושלים ותל אביב כי הגובה אכן קובע מתי תיעלם מעיני הרואה השמש מתחת לאופק (וכן מוצאים במסכת שבת דף קיח עמוד ב). אבל למה קורה שיש הבדל בהופעת שלשה כוכבים בין ירושלים לתל אביב? אני הבנתי שמידת החשיכה התלויה במידת ירידת השמש מתחת לאופק היא אחידה לכל מקום הנמצא על אותו קו רוחב. אני אשמח מאד לקבל הסבר מהרב שליט"א. המון תודות.
זמן ההחשכה זהה בשני מקומות שנמצאים על אותו קו אורך, אם אחד גבוה ואחד נמוך, אז השקיעה אצל הגבוה תהיה יותר מאוחרת מהנמוך, אבל ההחשכה תהיה שווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-05 11:21:52
מעשר
שלום , אני בת 22 וכרגע מובטלת בעקבות תקופת הקורונה. רציתי לשאול האם אני צריכה לתת מעשר מהמשכורת האחרונה שלי על אף שלא תהיה לי הכנסה בזמן הקרוב? תודה רבה והמשך שבוע נפלא בעז״ה.
מעשר נותנים מכל הכנסה. אם יש לך בעיה לתת אותו כרגע, את יכולה לרשום לך את הסכום באופן שלא תשכחי, ולתת אותו בזמן אחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-02 21:26:50
יחס בין יהודי ליהודי בעלי השקפת עולם שונה
שלום כבוד הרב, משתמש שמוצג כיהודי אנטי-ציוני ששומר מצוות המתגורר בארה"ב,המחזיק ככל הנראה גם בגישת סאטמר ונטורי קרתא,ובלתי מתפשר ברשת החברתית, אומר לי שאני לא יהודיה,כופרת ורוצחת ואומר ש"זו מצווה לתת עלבונות לציונית עלובה כמוך",עושה לי שיימינג ברשת ומדבר בשם התורה, כי אני רואה את הציונות כערך יהודי ותומכת במדינה כדבר טוב שקרה לנו משמיים, אני לא יודעת מי מאיתנו צודק, ורציתי לשאול את זה, ורציתי לשאול בכללי איך ואם בכלל התורה מאפשרת דבר כזה? האם התורה מאפשרת זלזול כזה ורמה כזו על אי הסכמה בהשקפת עולם? אני אפילו לא יודעת מה לענות לו,כי אני יהודיה פשוטה שרוצה לחיות כאן בשקט ולא לעורר מהומות, אני יודעת שזו לא מהשאלות השגרתיות שאתה מקבל, ובכל אופן אני שמחה ומעריכה את המענה המסור לשאלה זו בנושא יחס בין יהודי ליהודי, ואיך יהודים אמורים לנהוג זה לזה, כל טוב שיהיה.
יהודי שמתנהג בצורה כזו לכל אדם ובפרט לאחיו היהודי, הוא אדם נבזה, שעובר על איסורי תורה חמורים הקשורים לדיני "ואהבת לרעך כמוך". אין להתייחס אליו כלל, זה נותן לו כח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-02 13:21:59
שירת נשים
שלום הרב, בגמרא כתוב ש"קול באשה ערווה" וראיתי בפניני הלכה שכותב שיש לדון מה מהות האיסור האם עצם השמיעה אסורה או שלא תיווצר קירבה בין הזמרת לשמוע ובסוף הכריע שמי ששומע שירת נשים ברדיו יש לו על מה לסמוך, רציתי לשאול מה הסברא לחלק בין קול שמוזכר בגמרא כערווה לבין שאר הדברים המוזכרים שם? הרי רוב הראשונים לא כתבו שום חילוק וגם השו"ע הביא את לשון הגמרא, ובוודאי שעל אשה לא צנועה לא נגיד שיש לדון אם האיסור הוא בעצם הראיה או שמא תיווצר קירבה בין האשה לרואים ויהיה לפי זה למי שרואה בטלפון וכדומה תמונות לא צנועות על מה לסמוך חלילה. תודה רבה.
דיון זה על ענייני ערווה, האם מדובר על איסור עצמי או על איסור שיש לו טעם ברור של קירבה או הרהור, מבואר מדברי הפוסקים בספר ההרחבות לפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ד סעיף ו. ניתן עיין בספר דרך האתר של פניני הלכה. בכל אופן שם מבואר שהאיסור אינו עצמי. ולענייננו כיון שיש תרתי לטיבותא: א. אין זה הקול העצמי של האישה. ב. אין לשומע הרהור או חשש קירבה (אם אכן זה כך) – יש מקלים, וניתן לרוצה להקל לסמוך עליהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-02 11:53:03
נישאוין כהן עם בת גיורת
שלום הרב, אני בן אדם כהן שנולד בחו"ל, ושמה בדרך כלל אומרים שכהן רק יכול להיתחתן עם דור שלישי של גרים, ואז עלתה לי אופציה בשביל לצאת אם מישהי בשידוך שהאמה שלה היא גיורת והאבא יהודי ואמרו לי שמותר, ואז עכשיו אני לא יודע מה לעשות, כי בצד אחד ראיתי כמה מקורות שמותר וכמה שלא ורציתי לדעת לפי ההלכה האם מותר להתחתן עם בת גיורת שהאבא שלה זה יהודי במאה אחוז, וכמובן שאם זה יהיה בדיעבד אז אני לא תצא.
מה שאמרו לך זה נכון. בת של זוג גרים לא תנשא לכתחילה לכהן, אבל ביתה (דור שלישי) יכולה להתחתן עם כהן לכתחילה. אבל במקרה הנכחי, כיון שאבא שלה יהודי, אפשר להתחתן איתה לכתחילה. לכן אם הבחורה הזו נולדה לאחר שאמא שלך התגיירה ונישאה ליהודי – מותר להתחתן איתה לכתחילה.
כך מובא בשולחן ערוך אבן העזר סימן ז סעיף כא:
"גר שנשא גיורת, וילדה בת, לא תנשא לכתחלה לכהן אפי' בת בתה עד כמה דורות, אע"פ שהורתה ולידתה בקדושה. ואם נשאת לכהן, לא תצא. ואם יש בה צד א' של ישראל, כגון גר שנשא ישראלית או ישראל שנשא גיורת, הבת מותרת לכהן לכתחלה. וה"ה למשוחרר שנשא ישראלית או ישראל שנשא משוחררת".
אבל אם היהודי התחתן עם גויה, ורק לאחר שנולדה הבת, האמא התגיירה, אין הבת נחשבת כבת של גיורת אלא כגיורת בעצמה שאסורה לכהן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-01 17:34:38
ברכת הגומל
שלום הרב, אירע לנו נס ב"ה. בני שהוא תינוק בן 3 חודשים שהה בדירתה של גיסתי כשהרתיחה סיר שמן על כיריים ולפתע הסיר התלקח ופרצה אש ועשן. באופן מיידי גיסתי פינתה את התינוק מהדירה. הגיעו מד"א ופינו אותם הוא נבדק בבית החולים וב"ה הוא בריא. האם זה נחשב שהוא היה בתוך הסכנה ויש לברך הגומל? ראיתי שהרב כותב שקטן פטור מברכת הגומל, אך האם אני כאבא שלו צריך לברך על הנס הגומל?(אני לא הייתי בדירה שפרצה האש) תודה
- קטן לא מברך ולא מברכים עליו, שכן אינו בכלל 'חייבים'. אם האבא היה צריך לברך על בנו, הרב היה כותב זאת בפניני הלכה.
- לא מברכים על מקרה כזה, כיון שבפועל התינוק היו בתוך הסכנה, אלא יצאו לפני שהגיעו לכלל סכנה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-11-01 10:55:54


