חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
לישה בשבת
האם אפשר לערבב בשבת מיונז חרדל מיץ לימון ופפריקה לתערובת אחת
מותר לערבבם בשינוי על ידי הולכת הכף בקווים ישרים, או ערבוב באצבע.
אלו הלכות לש בשבת, לפי המבואר בפניני הלכה פרק יב סעיפים ג-ז
א) סוגי העיסות: אסור מהתורה לערב נוזל עם חלקיקי מאכל ולגרום על ידי כך לגיבושם לעיסה עבה. וחכמים אסרו גם לעשות את העיסה רכה, והתירו לעשותה בשינוי. וכאשר המאכל מתמוסס בנוזלים והם נשארים כצורתם, כגון קפה וסוכר במים, או המכין בקבוק מטרנה לתינוקו, אין איסור לישה.
ב) עיסה רכה: עיסה שאם יניחוה בצלחת תתפשט לצדדים בגובה שווה, מותר לעשותה בשינוי של סדר נתינת החומרים. אם רגילים להניח תחילה את המאכל ולערות עליו את הנוזל, יניח תחילה את הנוזל. ואם רגילים להניח תחילה את הנוזל, יניח תחילה את המאכל ויערה עליו את הנוזל בבת אחת כדי שלא תיווצר בתחילה עיסה עבה. אסור לערבב עיסה זו במהירות כדרך חול, ולכתחילה נכון גם שלא לערבבה בנחת תוך סיבוב הכף, אלא בשינוי של הולכת הכף בקווים ישרים, או ערבוב באצבעו, או על ידי נענוע הכלי בסיבוב, או על ידי עירוי העיסה מכלי לכלי. כאשר אין סדר קבוע לנתינת החומרים, יניח תחילה את החומר היבש ויערה עליו את הנוזלים, ויקפיד לעשות שינוי בבחישה.
ג) עיסה עבה: אסור לעשות עיסה עבה בשינוי של סדר נתינת החומרים והערבוב, אלא אם כן הוא שעת הדחק. לכן אסור לערב שומשום ואגוזים בדבש לגוש אחד של עיסה עבה, ולהכין פירה על ידי עירוב אבקת פירה במים. וכן אסור להכין ג'לי על ידי עירוב אבקת ג'לי במים, ואף שבתחילה התערובת נוזלית, לבסוף היא מתקשה. וכן אסור לעשות פודינג שעיסתו עבה.
ד) גדר עיסה: כאשר חלקי המאכל היבש אינם נדבקים זה לזה על ידי הנוזל, אלא מתפזרים בו, אין איסור לישה. לפיכך, מותר לערב בגבינה או שמנת חתיכות תותים ובננות, פתיתי גרנולה, סוכר וקקאו, או עלי תבלין. וכן מותר ליתן שמן ומיונז בסלט ירקות שאינו קצוץ דק. אבל כאשר הסלט קצוץ דק ונתינת השמן והמיונז ידביקו את חלקי המאכל אך לא יהפכוהו לעיסה של גוש אחד, ספק אם נחשבת עיסה עבה, ולכן מותר לערבב אותה בשינוי סמוך לסעודה. וכך יעשה הרוצה להכין סלט ביצים עם כבד או עם טונה ומיונז, והרוצה להוסיף טחינה לאורז או קוסקוס, (אף שלפעמים נוצרת בהם עיסה גושית. – צריך לבדוק האם מתאים להביא משפט זה פה, שכן פעמים שנוצרת ממש עיסה גושית, והקולות בשני מקרים אלו מצדדים אחרים).
ה) התרים בעיסה עבה:
– מותר להוסיף נוזלים לעיסה עבה ולעשותה רכה. לכן מותר להוסיף מים לטחינה גולמית ולערבבה בסיבוב בנחת ולא במהירות. ולכתחילה נכון לערבב בשינוי, כיון שתוך כדי תהליך ערבוב המים בטחינה, יש שלב שהעיסה מתקשה מעט.
– אין איסור לישה בתבשיל שנתמעך ונתרכך. לכן מותר לערבב בנחת תבשיל שיש בו בשר ותפוחי אדמה וגריסים שנתמעכו, ומותר אף להוסיף בו נוזל ולעשותו חטיבה מגובשת. וכן מותר להוסיף שמן לפירה ולערבבו בנחת. וכן עיסה שכבר נילושה מערב שבת, וחלק מהנוזל נפרד ממנה מעט, כפי שקורה בסלט חצילים וחמאת בוטנים, מותר לערבב אותה בסיבוב בנחת.
– מאפה שנילוש והתפורר, כגון פירורי עוגיות, מותר לערבבו בשינוי סמוך לאכילתו עם גבינה או חלב באופן שתיווצר עיסה עבה. וכן מותר להכין קוסקוס בעירוי מכלי שני, ולערבב בשינוי.
– מותר לערבב בשינוי שתי עיסות זו בזו, כגון גבינה לבנה בדבש, אף שתיווצר עיסה עבה. ואם תיווצר עיסה רכה, מותר לערבבם בסיבוב בנחת.
– מותר להכין קפה שחור, ואין לחוש לעיסה שנוצרת בדרך אגב בתחתית הכוס. וכן מותר לירוק על גבי עפר, כיון שלא בטוח שהרוק יספג בעפר. אך אין לאדם ליטול ידיו או להטיל מימיו על עפר, ובשעת הצורך אפשר להקל (פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן, לעיל ט, ה), ואם יש שם אבן, יטול עליה (גרמא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-08-08 19:07:51
נסיעה בכלי רכב בשבת מעל גיל מצוות
האם מותר לנסוע בשבת בכלי רכב לילדים מעל גיל מצוות?
תשובה לדבר נמצאת בספרו של הרב מלמד פניני הלכה שבת פרק כד סעיף י (ניתן לקרוא מספרי הרב דרך האתר של פניני הלכה)
י – אופניים קורקינט וסקטים
אסור לרכוב על אופניים רגילים שיש להם שני גלגלים, משום 'עובדין דחול' (לעיל כב, ח). וגם כאשר יש להם גלגלי עזר, אסור לרכוב עליהם. אבל מותר לילדים קטנים לרכוב על תלת אופן, מפני שתלת אופן הם אופניים של ילדים קטנים בלבד, ויש ביניהם לבין האופניים רגילים הבדל גדול, ולכן אין במשחק בהם משום 'עובדין דחול' (שם, 4).
יש מתירים לילדים לנסוע על קורקינט וסקטים בשבת, שכן לדעתם כשם שמותר לילדים לרוץ בשבת, כך מותר להם לרכוב על קורקינט או סקטים בשבת. ומנגד יש שאוסרים לנסוע עליהם, משום שכל מה שהתירו חכמים לרוץ להנאה הוא דווקא ברגליים, אבל לא על ידי מכשירים, שהופכים את הריצה למהירה ומקצועית יותר, והרי זה מעשה של חול.
ואף שבדיעבד יש למקילים על מה לסמוך, נכון להחמיר, משום שדעת המחמירים נראית יותר, וכשם שנהגו ישראל לאסור רכיבה על אופניים משום 'עובדין דחול', שהנסיעה בהם מנוגדת לצביון השבת, כך נכון שלא לרכוב על קורקינט וסקטים. בנוסף לכך, על ידי הגבלת הילדים למשחקים פשוטים יותר, יתחנכו הילדים הגדולים להקדיש את השבת לתורה ומנוחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-08-07 10:42:37
כשרות
שלום כבוד הרב אני חוזר בתשובה. ברצוני לשאול שתי שאלות: 1.בדיני כשרות של מניעת שרצים בדר"כ אני נוהג כשיטה המחמירה. האם כשאני מתארח בבית הורי צריך להמשיך כך או שנכון יותר לנהוג כשיטה האמצעית או המקלה כמו שמובא בספר פניני הלכה כשרות חלק ב' ? (על מנת לא להקשות על ההורים) 2.שוב כאשר מתארח בבית הורי, אמי נוהגת לאחר האפייה להמשיך ולהדליק את התנור למשך שעה על מנת להכשירו מבשר לחלב ורק מוודא שאין לכלוכים גדולים (ללא לנקות לפני).האם זה בסדר או שצריך לבקש שתחכה שהתקרר,תנקה ורק אז תפעיל על חום גבוהה? תודה רבה בברכה שי
- אצל ההורים, מפאת כבודם יש לנהוג לפי עיקר הדין. עדיף כמו השיטה האמצעית. וכפי שכתב הרב לגבי כשרות בשר חלק בפרק כ הערה 11.
- אם משתמשת בתבניות שונות לבשר ולחלב, זה בסדר, כפי שכתוב בפרק כה, יד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-08-05 08:04:58
מעשות בגידולי מים בבית
הרב כותב: אמרו בירושלמי (ערלה א, ב), לגבי אילן שגדל בבית שפטור מתרומות ומעשרות (למרות שרצפתו אדמה), מפני שרק הגדל בשדה חייב, שנאמר (דברים יד, כב): "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶה שָׁנָה שָׁנָה". אבל לגבי שביעית הירושלמי נשאר בספק. לרמב"ם דברי הירושלמי הם רק על החיוב מהתורה, אבל מדברי חכמים צריך להפריש גם מהגדל בבית (מעשר א, י). ולראב"ד פטור גם מדברי חכמים. ולכן למעשה יש להפריש בלא ברכה. ולגבי חממות, לרמב"ם שסובר שגם הגדל בבית חייב פשוט שגם הגדל בחממות חייב בתרו"מ בברכה, ויש אומרים שלראב"ד פטורים, ולכן מורים למעשה שלא לברך. אולם נראה בפשטות שבחממות גם הראב"ד יסכים, כי הפטור בבית מפני שאין דרך גידול פירות בבית, אבל בחממה שרגילים לגדל – חייבים בתרו"מ, ולכן צריך להפריש מפירות הגדלים בחממה תרו"מ בברכה ולתת מעשר ראשון ללוי ומעשר עני לעני.גידולי מים: יש אומרים שחייבים בתרו"מ כדין שדה (הר צבי זרעים ב, לא), וי"א שכיוון שאין שם אדמה פטורים (עפ"י נחפה בכסף א, יו"ד ה; ספר השמיטה ח"ב ח, ב, עמ' צז). למעשה יש להפריש תרו"מ בלא ברכה, וכ"כ במשפטי ארץ א, יט; קדושת הארץ א, נג. אני מגדל גידולי מים בתוך הבית, כך שיש כאן ס"ס, לפי הראב"ד גידול בבית פטור, וא"ת שהלכה כמו הרמב"ם שחייב בגידולי בית, יתכן שגידולי מים פטורים, וא"כ הוי ס"ס, והשאלה האם מה שהרב חייב להפריש בלא ברכה הוא דוקא בגידולי מים בחצר, או גם בגידולי מים בבית.
אתה צודק, ובלבד שאכן הגידולים בתוך הבית ולא במרפסת או באדנית התלויה על החלון מבחוץ וכד' מקום שחשוף לשמש וגשם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-08-02 18:00:21
אמירת קדיש לאחר שיעור מצולם
בס"ד שלום רב! אני מפיק לאנשים סרטונים לאזכרות. (בייחוד בעידן הקורונה שלא מתכנסים) ואני מצלם לימוד של אותיות השם וחלק גם רוצים סיום מסכת. אפשר להגיד אח"כ קדיש? זה מצולם במיוחד לאותה אזכרה….אבל זה לא שידור חי. תודה
מותר תוך כוונתך לשם לימוד תורה או אמירת תשבחות לה'. אמנם יש לומר להם שאינם יכולים לענות 'אמן' כיון שאינו שידור חי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-31 10:12:46
הלכות שבת וזמנים
1. בפניני הלכה הלכות ט באב לא ראיתי שהרב מחלק שמחצות יום ט' באב יש דברים המותרים, כגון לשבת על כיסא, לומר שלום ועוד. מדוע? 2. האם מותר לגרד את הגב בשבת עם מקל גירוד? בדף היומי למדנו כעת שאין מתגרדין בשבת ורש"י מסביר שזה עובדין דחול. האם פוסקים כך?
- לא חיפשת טוב. הוא מחלק כך לגבי ישיבה ושכיבה, ולגבי מלאכה נצרכת. אמירת שלום אסורה לדעתו כל היום.
- מותר לגרד קלות באופן שאין חשש פציעה או תלישת שערות או ניתוק עור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-31 08:48:37
הלכות מלאכה בתשעה באב
א. זמנים י,יד: "מותר מחצות היום ואילך להכין את הסעודה שלאחר הצום. יש נשים שנוהגות לטרוח אחר חצות היום בשטיפת הבית, ניקויו וסידורו". האם מותר גם להכין אוכל ולנקות את הבית לשבת? ב. באופן כללי ביחס לכל המלאכות – כתוב שם שהכל תלוי בהיסח הדעת מהאבלות. לפי זה, אם תכ"ד המלאכה שומעים שיעור בנושא ט' באב וכד', כך שבפועל אין היסח הדעת, יהיה מותר לעשות כל מלאכה?
א. יש מקלים, אך לענ"ד יש להחמיר ולכבד את היום ולהתאבל כראוי. אני חושב שאנשים פשוט משועממים ביום הזה ומחפשים תעסוקה, או שרוצים לפנות זמן שיהיה להם לאחר הצום. אני קצת מתבייש בזה למרות שמבין את האנשים, שכן אנחנו לא באמת חושבים שצריך להתאבל על מצבנו ועל כך שאין לנו בית מקדש…
ב. לא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-30 07:56:16
ט באב
שלום וברכה 1. בפניני הלכה הרב כותב שמותר ללמוד בספרי מוסר בט באב. מותר עם פירוש ? והאם מותר ללמוד אורחות המוסר של הגר"ח קנייבסקי שליט"א שיש בזה גם פירוש ולפעמים סיפורים? 2. זה נכון שמאחרי חצות בט באב מותר ללמוד הכל?
- מותר, שהכל בכלל מוסר.
- לא, אם זה היה נכון לדעת הרב, זה היה כתוב בפניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-29 09:34:17
ט באב
שלום וברכה האם מותר להתאמן על הקריאה בתורה בט' באב?
על הקריאה של ט' באב מותר, ועל הקריאה של שבת אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-29 06:57:46
היסטוריה וכתיבה בתשעה באב
שלום. הרב מלמד כתב בפנ"ה שראוי ללמוד ספרי היסטוריה על החורבן והגלות. האם הכוונה שמותר רק את חלקי הצרות, או שמותר גם לקרוא לדוגמא על שיבת ציון שהייתה בין לבין, וקצת על תקופות לפני ואחרי. היסטוריה כללית של עמ"י. אני בעיקר רוצה לעשות לעצמי סדר בראש על תקופת המקדשים. שאלה נוספת היא האם מותר רק לסכם את זה במחשב (כדי לזכור) או שגם זה בכלל כתיבה האסורה
מותר רק דבר עצובים, ומותר לכתוב דברים שמותר ללמוד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-29 05:23:50
השאלת ספר
אני לומד במוסד אקדמי מסויים. חבר שלי שלא לומד במוסד מבקש ממני להוציא ספר מהספרייה בשמי ולהשתמש בו. מה עליי לעשות ?
הכל לפי כללי הספרייה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-28 08:10:43
משמרות לילה
שלום כבוד הרב, אני עובד כרופא וטרינר בבית חולים לחיות במשמרות לילה בין פעמיים ל-4 פעמים בשבוע, במשמרות אלו אני לא ישן מפאת כמות העבודה. השאלה שלי היא איך עליי להתנהג בעניין הנחת תפילין ותפילת שחרית? האם אני יכול להתפלל אפילו שלא ישנתי כלום (אני ישן בצהריים שלפני המשמרת ואחרי שחוזר הביתה עד שעות אחר הצהריים)? שאלה נוספת: מה עדיף להסתיר את האמת בפני המנהל כדי לא להלשין על טעויות של אנשים אחרים בצוות (שהרבה פעמים זה אומר לקחת עליי אחראיות על טעות שלא עשיתי אבל כרופה אני אחראי על האסיסטנט) או להגיד את האמת המפורשת ולהלשין על מישהו אחר (שיכול לפגוע בפרנסה של הבן אדם אם ח״ו יפטרו אותו בגלל הטעויות)? יש מצבים רבין אני לוקח את האחראיות עליי ואני מרגיש שזה פוגע באימון ביני לבין המנהל.
מי שלא ישן בלילה מניח תפילין ומתפלל שחרית כרגיל. ולגבי ברכות השחר הסמוכות לתפילת שחרית הדין הוא כך:
נטילת ידיים: למנהג יוצאי ספרד יטול ידיים לפני תפילת שחרית ללא ברכה, ולמנהג יוצאי אשכנז יתפנה לפני התפילה ויגע במקום מכוסה שבגוף, ובכך יתחייב בנטילה בברכה.
ברכות התורה: לכל המנהגים מברכים ברכות התורה, ומי שלא ישן במשך כל היום והלילה, לכתחילה טוב שיכוון לצאת בברכותיו של מי שישן.
'אלוהי נשמה' ו'המעביר שינה': אם לא ישן כל הלילה, נכון לשומען מאדם שישן, וכאשר אין שם מי שעומד לברכן, למנהג יוצאי ספרד וחלק מיוצאי אשכנז יברך בעצמו, וכך יעשה אשכנזי שאינו יודע מה מנהגו.
מותר לאכול ולשתות במשך כל הלילה, ובחצי שעה הסמוכה לעלות השחר אסור לאכול לחם או מאפה מזונות יותר משיעור 'כביצה', ומשעלה השחר מותר רק לשתות מים, והמתקשה להתרכז בתפילה יכול לשתות קפה.
תשובה לשאלה השניה – צריך לומר את כל האמת הנצרכת למנהל ואסור לשקר. המנהל צריך לדעת כל הקשור לעבודת העובדים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-28 03:18:09
תשמיש קדושה
שלום רב, אני משתמש בסטנדר שולחני ללימוד בספרי קודש. האם זה הופך אותו להיות תשמיש קדושה שאסור להשתמש בו לתשמישי חול, כגון להניח עליו את הראש, להשתמש בו למחשב נייד ועוד? תודה רבה
כיון שמציאות רבים מניחים עליו את הראש ושמים עליו את המחשב, ממילא מתחילה הוא נועד רק לזה ולא רק לקדושה. כמו כן, יתכן שדינו כתשמיש דתשמיש, כיון שמה שנוגע בו זו הכריכה של הספר שהיא עצמה תשמיש קדושה. ולכן מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-27 14:24:21
ט' באב
שלום וברכה 1. האם אפשר להקל ולקרוא תהילים בט' באב? 2. כשמניחים תפילין במנחה ב ט' באב צריך להגיד ק.שמע? (כדי לצאת ידי חובה מצוות תפילין לא?)
- פניני הלכה זמנים י, יח – הנוהג לומר בכל יום כמה פרקי תהילים, עדיף לדחותם לאחר תשעה באב, והרוצה לסמוך על המקלים, יאמרם אחר חצות.
- אכן נוהגים לקרוא עם התפילין ק"ש, לא מפני שבלא זה לא יוצאים ידי חובת תפילין, אלא כדי לקבל עול מלכות שמים באופן השלם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-26 20:52:38
אכילת בשר ביום שישי הקרוב
שלום. האם מותר לאכול בשר ביום שישי הקרוב(י באב) לגבי כביסה ראיתי שהרב כתב בפניני הלכה שאפשר להקל ביום שישי
רק מה שיש בו הכנה לשבת מותר, אבל בשר אסור כל עדה לפי מנהגה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-26 12:38:43
אליצור
שלו בשעה טובה ב"ה נולד לנו בן בי"ז בתמוז. אני מבין שיום פדיון הבן חל בשבת. מוצ"ש בשעה מאוחרת, כך שזה יגרום שנשקיע ונתאמץ אך אנשים מרחוק לא יגיעו ויהנו מזה כמו שצריך בנחת ויהיה לחוץ כי השעה מאוחרת. האם ניתן להקל ולערוך את פדיון הבן ביום ראשון?
אפשר לעשות את הפדיון ביום (אוצר פדיון הבן יז, ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-26 06:33:16
שאילת שלום בשידוך
שלום. האם בשידוך איסור שאילת שלום תקף, או שמותר לומר מה שלומך ? שמעתי שאסור, אך לכאורה האיסור הוא כדי שלא תיווצר קרבה בין האיש ולאישה, וכאן הרי אנו רוצים לייצר קרבה זו(כמובן על פי גדרי ההלכה, אך כל השידוך סובב סביב הדיבור). תודה רבה!
אתה צודק. כיון שברור שמדובר בדרך נימוס וכיון שכל המטרה להכיר לשם נישואין – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 21:51:04
כיסוי ראש
שלום הרב, קוראים לי אורית ברנר. אני מאורסת ומתכננת להתחתן בחודשים הקרובים. אני רוצה לדעת מה הדעה הלכתית של הרב מבחינת הכיסוי ראש. אין ספק שאני אכסה את השיער שלי בתור נשואה אבל אני רוצה לדעת כמה שיער מותר להשאיר מחוץ לכיסוי, כלומר כמה שיער מותר לגלות?
שלום אורית ומזל טוב. כך כותב הרב מלמד בספרו פניני הלכה משפחה פרק ז, יח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
בדרך כלל, לא כל השיער נכנס אל מתחת למטפחת או הכובע, אלא מקצתו נראה הן מצד הפנים והן מאחור, והשאלה האם הדבר מותר וראוי.
מהזוהר משמע שאשה צריכה להקפיד שלא יתגלו שום שערות משער ראשה, ויש שכתבו שכך ראוי לנהוג (מ"א עה, ב). אולם לדעת רוב הפוסקים אין ההלכה כן, וברור שלא כל השערות צריכות להיות מכוסות. וכן כתב אחד מגדולי הראשונים, הרשב"א (ברכות כד, א), שהשיער שבדרך כלל אינו נכנס אל מתחת למטפחת אין בו איסור. וכן פסק הרמ"א (או"ח עה, ב). ויש שפרשו שאף כוונת הזוהר כך, וכל דבריו הם על השערות שרגילים לכסות על פי ההלכה, שאסור שתראה אפילו אחת מהן.
למעשה, ישנן שתי שיטות עיקריות בהגדרת הלכה זו:
יש אומרים שיש להקפיד לכסות את כל השערות, אולם אותן השערות שגם לאחר שתשתדל להכניסן מתחת לכיסוי, באופן טבעי יצאו מכיסוי הראש, כמו למשל מעט שיער שבעורף ובצדעיים, אין חובה לכסות (מ"ב עה, יד, ועוד פוסקים).
ויש אומרים שעוד מתקופת המשנה, מנהג כיסוי הראש לא כלל את כל השערות בלא יוצא מהכלל. ואם כן אין איסור לגלות מעט מהשער שמעל המצח או שבצדעיים, משום שכך הוא מנהג הנשים הכשרות ברוב הגלויות שתחת הישמעאלים. ואין להחמיר ולאסור זאת, שכן מצינו בכמה וכמה דברים שהקילו חכמים כדי שלא לפגום ביופייה של האשה (מהר"ם אלשקר לה).
וכן פסק גם הרב פיינשטיין, שמותר שקצת מהשערות שמעל המצח יראו, וקבע לזה גדר, שעד טפח מרובע משערות הראש מותר לאשה לגלות, ויותר מטפח אסור. ומכיוון שרוחב הפנים הוא כשני טפחים, אם אשה רוצה לגלות קצת מן השיער שמעל מצחה, מותר יהיה לה לגלות עד שיעור של כחצי טפח, וניתן למדוד את חצי הטפח על ידי שיעור של רוחב שתי אצבעות, שרוחבן כארבעה סנטימטר. במילים אחרות, מאחר שעד טפח מרובע משערה מותר שיהיה גלוי, מותר לאשה שכיסוי ראשה יגיע עד פחות מארבעה סנטימטר מקצה השיער שעל המצח. שהרי חצי טפח כפול שני טפחים, שזהו בערך שיעור רוחב המצח, שווה טפח מרובע. והוסיף הרב פיינשטיין, שאף שלכתחילה ראוי להחמיר לכסות את כל השערות, מכל מקום גם לתלמיד חכם וירא שמיים אין להימנע מלשאת אשה שהיא בעלת מידות טובות ומדקדקת במצוות ומתכוונת לגלות מעט שיער שמעל המצח, ובתנאי שלא תגלה יותר משיעור של רוחב שתי אצבעות (אג"מ אה"ע א, נח).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 19:16:02
לאכול בשר בסיום בתשעת הימים דרך הזום
שלום הרב! האם כאשר אני שומע סיום דרך הזום אפשר לאכול בשר בתשעת הימים? מצפה לתשובה גרשון
כדי להקל בזה השמחה צריכה להיות משותפת, לכן רק אם הסיום קשור לכל חבורת הזום, כגון שהם סיימו לימוד מסכת שלמדו ביחד, ומקיימים יחד את הסעודה בזום, מותר. אבל סתם שמיעה בזום של מישהו שעושה סיום, לא מתיר לשומעים לאכול בשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 15:05:30
נטילת כדורים פסיכיאטריים בשבת
שואל מבחינת נטילת תרופות בשבת. כדורים פסיכיאטריים שצריכים ליטול אותם באופן קבוע.הכדורים צריכים להילקח במהלך היום או הערב תוך כדי ארוחה והם גורמים לעייפות רבה לאחר מכן. האם יהיה מותר לקחת אותם בליל שבת במהלך הסעודה ( וזה נח לי כי אחרי הסעודה אני יכול ללכת לישון) או שעדיף ליטול לפני שבת על אף שאחרי זה בתפילת ליל שבת ובסעודה אהיה עייף מאוד תודה מראש
על פי המבואר בפניני הלכה שבת פרק כח מותר לך לקחת תרופות אלו בשבת משתי סיבור שכל אחת עומדת בפני עצמה: 1. מותר לקחת תרופה כדי שיוכל להתפלל או ללמוד תורה. 2. הרגיל ליטול מעת לעת תרופות שמיוצרות בבית חרושת, ומקפיד שיהיו לו בביתו, רשאי ליטלן.
ניתן לעיין בספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 09:11:26


