חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
אי מתן פיצויים למפוני גוש קטיף
שלום הרב,רציתי לדעת מה דעת התורה בנוגע לאי מתן פיצויים למפוני גוש קטיף.הרי אם יש מעמד למדינה של מלכות ברשותה לקחת רכוש מהתושבים. תודה!
מעמד המלכות כפוף לחוקי המלכות שהמדינה עצמה קבעה. כידוע לפי חוקי המדינה אין היתר לקחת מאדם רכוש. כמו כן לפי חוקי המדינה יש חובה לפצות את מפוני גוש קטיף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-20 13:44:27
תפילין בלילה
הגמרא במנחות אומרת שאין הולכים בתפילין בלילה. השולחן ערוך פוסק על פי התוספות(שלא כמו הרמב"ם) שסיבת האיסור הינה מהחשש שמא ישן בהם. האם היום, כאשר יש חשמל והחשש לא קיים אדם שהיה אנוס, יוכל להניח תפילין בלילה?
לא. כדי לשנות דין כזה, צריך שיהיה ברור שכיום אין חשש שינה בלילה באופן גורף, וזה לא נכון. מלבד זה ברור שמשעה מסויימת כבר רבים הולכים לישון, ואם כן מה הגבול? תשע? עשר? ודאי שאין ביכולתנו (עכ"פ בינתיים ללא סנהדרין) לתת לדבר גבול חדש. עוד יש לציין שמי שלא הניח תפילין ביום, לא יועיל לו להניח תפילין בלילה גם אם היה ניתן להניח, כיון שכידוע הלילה לפי התורה מתייחס ליום הבא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-19 10:41:39
זמני התפילנ
כבוד הרב שלום, אני בחורה מסורתית שלומדת בביה״ס חילוני לכן אין לנו זמן מתאים לתפילות וכו.. אני מתחילה את הלימודים מאוד מוקדם ולכן ב6:30 כבר עלי להתחיל להתארגן ואפילו ב6:00. הזמן הפנוי היחידי שיש לי בבוקר זה בין 5:00-5:30 ל-6:00-6:30 מה עלי לעשות? האם יש איסור להתפלל בשעה כזו? הבנתי שצריך פשוט עם הזריחה והזריחה מתחילה רק בשש ורבע שש וחצי
תפילה בזריחה היא מעלה גדולה, אבל אפשר להתפלל גם לפני. לכן את יכולה להתפלל בין שש לשש וחצי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-18 05:44:42
מכונות גילוח
שלום הרב, האם הסרת הסכין הכפול במכונת גילוח,"מכשיר" את מכונת הגילוח ללא חשש. תודה.
מנהג רבים להקל בכל מכונת גילוח, וכן נראה למעשה. אינני בטוח שהשינוי המוזכר משמעותי. אם אתה רוצה להדר, אז אל תצמיד את המכונה לפני בכוח ואל תמתח את הפנים תוך כדי גילוח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-17 18:32:15
מיקרוגל
שלום, ברצוני לשאול בבקשה לגבי מיקרוגל: לגבי המיקרוגל הביתי – האם מספיק כיסוי נפרד מחורר (בחורים של כחצי ס"מ על חצי ס"מ) אחד לבשרי ואחד לחלבי, או שצריך כיסוי ללא חורים? מדובר במיקרוגל נקי שהחימום בו נעשה על גבי צלחות. לגבי מיקרוגל ציבורי – בהנחה שהוא טרף – כיצד ניתן להשתמש בו? האם קופסה סגורה הרמטית (עם גומי במכסה) מספיקה? תודה רבה, חרות שמעון חיפה
- מצד הדין אפשר להשתמש במקרוגל נקי לבשר ולחלב כפי שציינת, אבל המציאות מראה שקורה לפעמים שהמקרוגל לא נקי או שמתבלבלים בין הכלים. כמו כן כיום המנהג הרווח הוא להפריד באופן ברור בין בשר לחלב גם בדברים שאינם נצרכים מן הדין, כגון שני כיורים וסקוצי'ם, כוסות שתיה קרה שונות לארוחות בשריות וחלביות, ושני תאים בתנור; לכן נלע"ד שנכון יותר שלא להשתמש במקרוגל לבשר ולחלב, אלא לבשר ולפרווה או לחלב ולפרווה. ואני מצפה ליום שבו המנהג יהיה לקנות שני מקרוגלים (כידוע זה הרבה יותר זול מלעשות שני כיורים ושני תאים בתנור). ועם כל זאת, את הדין אי אפשר להכחיש, שכפי שציינתי הדבר מותר אם אכן מקפידים על הנקיון. כמו כן גם אדם שמהדר בביתו, כאשר נמצא במקום אחר יכול להקל כפי הדין.
- מצד הדין אם הצלחת של המקרוגל שהקופסה מונחת עליה נקיה, מותר גם אם אין הקופסה הרמטית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-17 12:56:25
הדלקת נרות
ראיתי שהרב מלמד כתב באתר ישיבה שאשה מעדת אשכנז, שבעלה מדליק נרות חנוכה, יכולה להדליק גם בברכה, כי מנהג אשכנז- שבמקום שפטורים יכולה לברך והרי הרב שם מתייחס לפטור האשה מדין אשתו כגופו המובא במ"ב וא"כ יוצא שהיא לא פטורה, אלא כאילו הדליקה נרות חנוכה ע"י הדלקת בעלה ולא הגיוני שאדם יברך פעמים על חנוכיה. ואי אפשר לומר שלא תכון לצאת כי אשה סרבנית היא. וא"כ רציתי להבין אולי לא למדתי נכון את הדברים או שיש הסבר אחר בסוגיה. תודה רבה יאיר
הסברה של אשתו כגופו נאמרה כדי לתרץ מדוע מקיימת את ההידור של מוסיף והולך למרות שלא מדליקה בעצמה, אך אם רוצה להדליק, אין שום בעיה הלכתית בכך שתכוון לא לצאת בהדלקת בעלה ותדליק בברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-17 09:01:45
תפילות האישה
כבוד הרב שלום, שמי קרין ואני בת 15. אני מגיעה ממשפחה מסורתית מתחזקת, שומרת שבת ברוך השם אבל דבר אחד מפריע לי שאני לא מתפללת בבוקר. זה לא נובע מחוסר רצון או משהו, אני פשוט לא כל כך מבינה את הסדר ואת השעות כך שאני קצת מבולבלת ולא רוצה לעשות טעויות בתפילה. אני לומדת בביה״ס חילוני כך ששם אף אחד לא מסביר לנו על זה או מנסה לכוון אותנו או אפילו להראות את האופציה הקיימת. הבנתי שאישה מחויבות בברכות השחר, ברכות התורה, פסוק ראשון של קריאת שמע ולסיום תפילת השמונה עשרה. הנני מתחילה את הלימודים ב7:45 בבוקר ואיני יודעת באיזו שעה צריך להתפלל, אשמח אם כבוד הרב ירשום לי שעה מדויקת שכדאי לי להתפלל בה, קשה לי להבין קודים כאלה. מתנצלת אם זו חוצפה כבוד הרב אך אני באמת רוצה להתפלל כמו שצריך ולא לעשות צחוק. בדרך כלל אני מתחילה להתארגן לביה״ס בשעה 6:00-6:15. 1. האם כבוד הרב יוכל לרשום את סדר התפילות לפי הסדר שצריך וכולל מתי צריך ליטול ידיים לפני איזו תפילה והאם אמורים לעשות הפסקה בין התפילות. נניח קראתי שחרית והלכתי לישון קצת או להתארגן ואז חזרתי לשמע? קשה לי להבין. 2. האם כבוד הרב יוכל להגיד לי שעה מדויקת או בין איזו שעה לאיזו שעה אני צריכה להתפלל את כל אחת מהתפילות האלה. 3. האם כבוד רב יוכל להגיד לי איזו תפילה אומרים בישיבה ואיזו בעמידה ואם יש בשכיבה. 4. הבנתי שבתפילת העמידה יש צעדים מיוחדים האם הוא נמצא גם בברכות השחר, התורה ושמע. ואילו צעדים אלו? היכן ניתן למצוא עליהם הסבר? מצטערת כבוד הרב על כך שהפרעתי לך ושיגעתי אותך, אני אוהבת את הבורא ואת אבא שבשמיים אהבה אמיתית ואני רוצה להתקרב אליו כמה שיותר ולהראות לחברות שלי גם את הדרך הנכונה. תודה מראש כבוד הרב, מעריכה את זה. חנוכה שמח 😉
אישה צריכה להתפלל תפילה אחת ביום, עדיף תפילת שחרית בבוקר. מבחינתך בין שש וחצי לשבע וחצי זה מצויין כל השנה.
אם את רוצה להתפלל גם תפילת מנחה, אפשר כל השנה בין אחד וחצי בצהריים לארבע וחצי.
בתפילת שמונה עשרה חייבים לעמוד, בשאר חלקי התפילה אפשר לשבת.
בסוף תפילת שמונה עשרה, לפני שאומרים את המשפט 'עושה שלום במרומיו…' פוסעים שלוש פסיעות אחורה, ובכל חלק במפשט משתחווים לצד אחר: עושה שלום במרומיו- לצד שמאל, הוא יעשה שלום עלינו- לצד ימין, ועל כל ישראל ואמרו אמן- קדימה.
נטילת ידיים נוטלים בבוקר מנטלה מיד אחרי עשיית צרכים ומברכים 'על נטילת ידיים'. כמו כן במשך היום שוטפים ידיים (לא צריך נטלה) אחר עשיית צרכים ומברכים 'אשר יצר'.
הפתרון הכי טוב הוא לפתוח באתר של ישיבת הר ברכה בחלונית של פניני הלכה, ולהכנס לספר פניני הלכה תפילת נשים, שם תמצאי תשובות לשאלותייך בעניין התפילה. אם יהיו לך עוד שאלות אחרי שתקראי את הספר, אפשר לשאול בשמחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-17 08:16:22
האם אני נשואה?
חבר שלי הציע לי נישואין במהלך קיום יחסים, והסכמתי. החברה הדתיה שלי אומרת שכתוב בתורה שאשה יכולה להפוך לנשואה על ידי קיום יחסים. אז האם למעשה אני נשואה כבר? אני שואלת כי מאז עברו הרבה מים מתחת לגשר ואנחנו כנראה נפרדים. אם אני מתחתנת שוב פעם אז אני כאילו בוגדת? הילדים שלי יהיו ממזרים? אני לא ממש דתיה אבל אני לא רוצה ילדים ממזרים. מה לעשות?
את לא נשואה! הצעת נישואין אינה נישואין (בהלכה זה נקרא קידושין). חכמים מלמדים אותנו שאחת הדרכים שאישה יכולה להיות נשואה זה ע"י שתקיים יחסי מין עם גבר בכוונה לשם חתונה (לפי ההלכה צריך שיהיו שם שני עדים. כך כותב השולחן ערוך, אבן העזר לג,א- "כיצד האישה מתקדשת? בביאה… בביאה כיצד, אמר לה בפני שני עדים: הרי את מקודשת לי בביאה זו, ונתייחד עמה בפניהם, הרי זו מקודשת אף על גב דחוצפא היא"). במקרה שלך לא התכוונתם להתחתן בקיום היחסים, אלא זו רק היתה החלטה להתחתן בעתיד בלי שום קשר לעצם קיום היחסים, ולכן אינכם נשואים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-13 15:08:53
חנוכה
1.האם בדירה שבה לא רואים מהרחוב את הדלת כי היא במפלס 1- (וא"א להדליק בפתח החצר לפי מה שכתב הרב מלמד בשם החזו"א)יש עניין להדליק ליד הפתח מבפנים או מבחוץ? 2. אם בחלון של הדירה אני משער שיראו את החנוכיה ברחוב אבל זה יהיה פחות מהגובה של מפלס הרחוב האם עדיף משם או ליד הדלת?
- עדיף בפנים כדי שלפחות אתם תראו את הנרות.
- ע"פ פניני הלכה עדיף בחלון. ואם עוד אחד מדליק, ידליקו בשתי המקומות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-11 06:00:38
קשת בענן
שלום וברכה. האם קשת בענן זה סימן טוב או רע?
בראשית ט,יג-יד – "את קשתי נתתי בענן והיתה לאות ברית ביני ובין הארץ. והיה בענני ענן על הארץ ונראתה הקשת בענן". רש"י- והיה בענני ענן: כשתעלה במחשבה לפני להביא חושך ואבדון לעולם (אז- ונראתה הקשת בענן). כלומר הקשת מבשרת על דבר לא טוב שהיה צריך להיות ובזכות הברית לא קרה.
אומרים חכמים במסכת חגיגה טז. כל שלא חס על כבוד קונו ראוי לו שלא בא לעולם. מאי היא? אמר רבי אבא- זה המסתכל בקשת, דכתיב (יחזקאל) "כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם, כן מראה הנוגה סביב, הוא מראה דמות כבוד ה' ". וכן הוא בזוהר (בשלח סו:)- המסתכל בקשת כאילו מסתכל בשכינה.
ולמה יש בזה בעיה? כיון שאין זה דרך ארץ להביט בדמות כבוד ה', וממילא יש בזה זלזול (שוט'). וכמו שאנו מתייחסים לבית המקדש, שאיננו באים סתם כך ללא הכנות לראות את פני ה' (בשוט' מביא בשם התס' רי"ד מדוע הקשת מסמלת את השכינה- מפני שאי אפשר להבדיל בבירור בין הצבעים שבה ולהבחין במקום שבו מסתיים צבע אחד ומתחיל אחר. ובדומה לזה אין אדם יכול לכוון בבירור את מראה השכינה).
וכ"פ השו"ע רכט,א- "ואסור להסתכל בה ביותר".
ועד כדי כך ההסתכלות בקשת רצינית, שנחלקו האחרונים האם נכון לרואה קשת לומר לחברו להסתכל:
מ"ב- ואין כדאי להגיד לחברו שיש קשת, מטעם מוציא דיבה (ח"א. וכ"ד בא"ח וכה"ח).
מן הסתם כוונתו, משום שהקשת באה כסימן לכך שהיה צריך להביא פורענות, וממילא משמע שאיננו
צדיקים. וכפי שכותב הזוהר (ח"א א:)- בשעה שהקשת נראה בעולם הגיע השעה להאביד את הרשעים
מן העולם, אך האבות מתגלים אז והם ניצולים בזכותם (פסת"ש).
ברית כהונה- נכון לומר לחברו לראות את הקשת ולברך עליה, כי לכך נועדה, להזכיר לבני האדם
שבזכות הברית, ה' מקיים את העולם, ויתעוררו לתשובה.
פניני הלכה ברכות טו,י- וכן נוהגים.
למה דוקא קשת?
כאן צריך להזכיר את דברי חז"ל על כך שבתחילה ברא הקב"ה את 'עולם התוהו', שבו ברא כל כח עם כל עוצמתו בלי להתחשב בכוחות האחרים, וממילא כל כח אמר 'אנא אמלוך' ולא התחשב באחרים, וממילא עולם זה נחרב. ועל חורבותיו נבנה העולם שלנו, המכונה 'עולם התיקון', שבו התיקון הוא שכל כח יבין את מקומו ביחס לשאר הכוחות, וממילא תהיה ארמוניה שלמה.
חז"ל אומרים שלא נחתם גזר דינם של דור המבול אלא על הגזל. במילים אחרות, סטו לגמרי מהתיקון שצריך לעשות בעולם. כל אחד רצה את של חברו, וממילא נוצר בלאגן בחברה, וממילא מידה כנגד מידה נוצר בלאגן בעולם ע"י המבול.
המיוחד בקשת זה היופי שבה. ולמה היא כל כך יפה, בגלל הצבעים שבה. ואיך זה קורה? מפני שכל צבע יודע בדיוק את מקומו, וע"י השילוב הנכון בין הצבעים נוצר מראה מרהיב שכזה. כלומר הקשת מסמלת את התיקון השלם- הסדר! וזהו התיקון המוטל על כתפינו למצוא לכל דבר את המקום שלו, ולהיות מסודרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-06 19:35:06
שמירת נגיעה
שלום לרב, האם מותר לגעת באישה שמועדת על מנת להצילה מנפילה ולמנוע היזק? או לתמוך בזקנה שקשה לה לרדת בכוחות עצמה מהאוטובוס ועלולה ליפול?
כן וכן, כפי שהתירו לרופא לגעת במטופליו כיון שטרוד בעבודתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-06 10:45:41
חנוכה
שאלתי לפני שנה: הרב כתב שאישה נשואה לא מדילקה לעצמה כי אישתו כגופו אך ראתי שאם רוצה יכולה כמו שמבואר במנ"ב (תרעה, ט)וכן מבואר בדברי הגרש"ז אוירבך זצ"ל (חלק ב, סימן נח, אות א) האם כך הרב מורה לדינא? התשובה שקיבלתי: ראה בהערה : "אם ירצו ידליקו בברכה, כמובא במ"ב תרעה, ט. שהרי גם במצוות שנשים פטורות, לפי מנהג אשכנז רשאיות לקיים בברכה, ק"ו בנרות חנוכה שנשים חייבות. וכיוון שיש רווקות ואלמנות שגרות לבדן, יש מקום שהבנות יתרגלו להדליק נרות בבית הוריהן בברכה. שאלתי כעת: האם במקום שזה לא מקובל שנשים מדליקות, האם אשכנזיה שתדליק יהיה בזה יוהרה/שינוי ממנהג המקום/פרישה מהציבור?
הפוסקים לא סייגו כך, ולכן מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-05 16:01:34
נרות חנוכה
שלום הרב. אני יוצא למילואים לפני החנוכה וחוזר באמצע המועד. במהלך הימים שאיני שוהה בבית איך אני מקיים את מצוות הדלקת נרות? כמו כן אישתי כנראה תתגורר בבית הוריה בזמן הזה, האם היא חייבת במצווה?
אתה מדליק במקום שתהיה בו ואשתך יוצאת בהדלקת אביה על ידי שיקנה לה במתנה חלק בנר והיא תקנה את חלקה על ידי הגבהתו.
כדאי לך להכנס לאתר של ישיבת הר ברכה ולקרוא פניני הלכה זמנים יג,יא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-05 15:07:07
סירופ – שאלת המשך
תודה על התשובה. אבל, על הצד שהסירופ לא עבר בישול (ואין לי מושג מה המציאות בנידון זה) – לכאורה בגלל שמדובר בכלי שני, אזי גם כשאפשר לגעת בבלינצ'ס, יש לחשוש לכתחילה שהסירופ הוא מקלי הבישול, וצריך להיות אסור (כפי שכתוב בסעיף ז')?
אכן, כל עוד המאכל הנמצא בכלי השני חם בחום שהיד סולדת בו, אסור ליתן עליו סירופ שלא עבר בישול. אמנם אם לקח את הבלינצס על ידי כף שנגעה בכל תחתיתו, הכף נחשבת כלי שני והצלחת כלי שלישי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-02 18:32:37
חימום סירופ בשבת
לפי מה שכתב הרב מלמד בעניין בישול גוש חם בשבת (שבת, י, י) – האם יהיה אסור לבזוק סירופ קר על בלינצ'ס חם? (כי לכאורה הצלחת היא כלי שני)
אם הבלינצ'ס רותח באופן שאי אפשר לגעת בו מרוב חום, והסירופ לא עבר בישול בתהליך ייצורו, אכן הדבר אסור לכת'. הפתרון הפשוט הוא לחכות שהבלינצ'ס לא יהיה כל כך רותח, ואז מותר ליתן עליו את הסירופ גם אם הוא לא עבר בישול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-12-01 05:34:13
כללים לבוא לחתונה
לכבוד הרב! מה הדין לגבי הגעה לחתונה בין יהודים חילונים? אם למשל רואים ריקודים מעורבים. שילוב כללי הלכה ונימוסים. ואם יש חומרה בהלכה אני תוהה כיצד לכבד חתונה ושיהיו עדים שומרי שבת. תודה, אני מקווה שהתשובה לשאלה תגיע בשעות הקרובות.
אם מדובר על חתונה כזו שאם לא תגיע יעלבו, מותר להיות בחופה. אם אין ברירה אז אפשר להשאר כל עוד כולם יושבים ואוכלים אוכל כשר. אבל ברגע שמתחילים ריקודים מעורבים, הרי זה מושב לצים וצריך ללכת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-11-29 14:38:15
פניני הלכה
לכאורה בקישור הזה https://yhb.org.il/07-12-14/ יש טעות במראה מקום לשו"ת הר צבי. התשובה נמצאת בענייני זרעים א סימן מח.
תודה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-11-29 10:06:53
טוסטר
שלום הרב, האם אפשרי להשתמש בטוסטר חלבי בשביל לעשות טוסט נקניק? נגיד עם לעטוף אותו בנייר כסף כשהטוסטר נקי? מממ או שיש אפשרות להמיר בין בשרי לחלבי
מצד הדין אפשר ע"י חציצה גמורה בין המאכל לטוסטר הנקי כפי שהצעת, אבל למעשה אין להשתמש בעצה זו אלא במקום צורך גדול ובאופן חד פעמי, מפני החשש הגדול למכשול בשימוש קבוע.
לא מעשי להכשיר טוסטר כיון שבולע בליעה חמורה והכשרתו ע"י ליבון חמור, כלומר ע"י אש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-11-28 11:39:53
ספר תורה
שלום הרב. תמיד היה לי חלום שבבית שלי יהיה ספר תורה אמיתי בעיקר בגלל המצווה שלכל אחד צריך שיהיה ספר תורה אבל גם כי נראה לי שלגדל ילדים בבית עם ספר תורה זה משהו מבורך. לאחרונה דיברתי על זה עם אישתי והיא ציינה שבטח יש דברים מיוחדים שאסור שיהיה בבית כזה כדוגמת לבוש לבנות או נגיד להביא הביתה אנשים שלאו דווקא ידברו יפה. האם זה נכון? ומה המגבלות? ברור שהספר יהיה במקום מכובד ומאחורי שני כיסויים.
המגבלות היחידות שנאמרו בהלכה בעניין זה הם: תשמיש המיטה, עשיית צרכים, והכנסתו למקום מטונף. לכן אם הס"ת בסלון, אין שום הגבלה להתנהלות הרגילה והמכובדת בסלון.
כדאי לדעת שלפי הדין רק מי שיש לו הרבה מאוד כסף פנוי שלא מיועד לחתונות ילדיו וכד', וכעשירית מסכום זה מספיק לס"ת, חייב לקנותו, כמבואר בפניני הלכה ליקוטים א' ג,ד וז"ל- "רק אדם עשיר, שעלות כתיבת ספר התורה היא פחות מעשירית מרכושו הפנוי, מצווה עליו לכתוב ספר תורה, אבל מי שמחיר הספר קרוב לעשירית מרכושו הפנוי, פטור מן המצווה" (אפשר לקרוא מהספר באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-11-26 17:18:21
בישול ביצים
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת: למה אנחנו צריכים כשאנחנו מבשלים ביצים לבשל אותם במספר אי זוגי ? תודה על תשובתך
היו שסברו בעבר שטוב לבשל יותר משתי ביצים בפעם אחת, שמא אחת אסורה מדם שיש בה, ותתבטל ברוב. אבל כיום אין הביצים שאנו אוכלים מזכר ונקבה אלא רק מנקבה, כך שאין חשש לביצה אסורה ולכן אין צורך להקפיד על כך (עיין רמ"א יו"ד סו,ד; יד יהודה סו,ז; מעדני אשר,ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-11-26 10:35:11


