חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הלכות תפילה
שלום רב. לאחרונה בני נוטל על עצמו חומרות רבות בענייני הלכה, כולל דרישה להגיע לכוונה, אמירת קרבנות, אמירת פסוקי דזמרה (שניהם גם אם זה מצריך לאומרם לאחר התפילה במהלך היום). הדבר מקשה עליו מאוד את מהלך החיים, כמו לדוגמא איחור קבוע (אם בכלל מספיק להגיע) לשיעור הראשון בגמרא. לטענתו הוא הבין כי כך צריך לעשות זאת על פי "פניני הלכה". הייתי מבקש לדעת ולהבהיר לו מה החיקף החיוב בכל הקשור לכוונה בתפילה, אמירת קרבנות ואמירת פסוקי דזמרה ואם יש חובה להשלים את אמירתם אף לאחר התפילה (לרבות על חשבון מהלך החיים השוטף, כולל שיעורים). תודה רבה מראש
אקדים שלעניות דעתי לא תמיד כדאי להעיר לנער שמנסה להיות צדיק, גם אם מגזים. זה דבר טבעי ונורמלי לא להיות מאוזן כראוי על ההתחלה. יתכן מאוד שיותר חשוב במצבו שירגיש שהתפלל כראוי מאשר ירוויח את השיעור הראשון בגמרא. אמנם אם אכן עושה מה שעושה כי הבין שכך ההלכה ויש סיכוי טוב שיקבל מה שכתבתי, אז כדאי.
הכוונה בתפילה כמובן חשובה מאוד, אבל הכוונה היא להשתדל להיות מרוכז, לא יותר מזה. אין סיבה בגלל זה להתפלל לאט מאוד, זה עניין של הרגל לקרוא מהר ולהשתדל להיות מרוכז. כך היא הדרכתו של הרב מלמד. חשוב לו מאוד שהתפילה לא תהיה איטית ומטריחה. אצלנו בישיבה פסוקי דזמרה לוקחים תשע דקות. וכל התפילה מתחילה ('הודו') ועד סוף (עלינו לשבח), בין שלושים וחמש לארבעים דקות ביום שאין קריאה בתורה. כלומר, התפילה מתונה ומכובדת אבל לא איטית. כמו כן צריך להזהר מלחזור על מילים פעמיים באופן שמעוות את משמעות המפשט (דבר מצוי אצל נערים שרוצים לכוון ולדקדק במילים כראוי).
לגבי השלמת פסוקי דזמרה וקורבנות, אכן צודק בנך שטוב להשלימם אחר התפילה. אבל אפשר להסתפק בהשלמת הקטעים החשובים ביותר, בקורבנות זה פסוקי קרבן התמיד ופיטום הקטורת, ובפסוקי דזמרה ההללויות (קולא זו לא כתובה בפניני הלכה, אבל ברור שרבים לא נוהגים להשלים כלל, וכיון שיש פוסקים שהקלו, אזי במקום שהדבר פוגע בהגעה בזמן לשיעור, נכון יותר להשלים בהפסקה וכד' את המינימום הנ"ל).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-02 08:41:23
הכנת קפה נמס בשבת
שלום וברכה האם לדעת הרב מלמד מותר להכין קפה נמס בשבת בעירוי מכלי ראשון? תודה רבה!
אף שיש מקום לדון בזה, למעשה הנכון הוא להכין בעירוי מכלי שני. ואז גם אין בעיה של נתינת הסוכר והחלב בתוכו כשהוא כבר בכלי שלישי, משא"כ אם הוא בכלי שני, אינו לכת'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-01 23:09:02
הר הבית
כאשר אני עולה להר הבית האם אני צריך לטבול במקווה שמוכיח מדאורייתא או שמספיק מקווה שמוכיח לתקנת עזרא
שמוכיח מדאורייתא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-05-01 21:53:37
פסח שני
שלום כבוד הרב, האם כשהיה בית המקדש קיים, פסח שני היה בט"ו אייר, ואז לא היו אומרים תחנון ? זה היה יום טוב ? ו יד אייר היה כמו יד ניסן מבחינת עשיית מלכה ולתחנון ? האם אנחנו אומרים תחנון בבוקר של יד ניסן ? בברכה
לא. יד אייר הוא היום המרכזי, וגם ליל טו הוא לילה חשוב.
לא אומרים תחנון בכל חודש ניסן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-30 09:42:01
סכי
מה היחס של ההלכה לחסרי דת? מיהם? מה מעמדם? איך להתייחס אליהם?
כאל תינוקות שנשבו. כלומר יחס טוב וסלחני, כאל יהודים שלא זכו להכיר באמת כמוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-30 04:09:08
סתירה בין מהדורות פניני הלכה
בפניני הלכה ברכות ג,ו, במהדורה המודפסת וגם באתר נכתב: "כדי ששאר המאכלים ייפטרו בברכת הלחם, צריך שלכל הפחות יאכל מן הלחם כשיעור 'זית'." לעומת זאת במהדורת האפליקציה נכתב בניסוח שונה: "כדי שהלחם יפטור את שאר המאכלים גם כשאוכלם לבדם, צריך שיאכל מהלחם כשיעור 'זית' לפני שיאכל משאר המאכלים לבדם." מה הנכון?
הנכון באפליקציה, וכן הוא במהדורה האחרונה של פניני הלכה. כל הכבוד על שימת הלב לדיוק. אם כבר שמת לב אז הוסיף לך שני דברים בעניין זה:
1. דבר זה לא מוסכם על כל הפוסקים, לכן אין צורך להעיר למי שלא ישמח לשמוע. הפוסקים שכתבו כך במפורש הם דגמ"ר,שולחן הטהור,הגאון מליסא,באה"ט ומחה"צ אליבא דהמ"א,משנה ברורה קסז,לה ("שלא במקום הדחק טוב שיאכל מתחילה שיעור כזית". הפוסקים הובאו בספר פסקי תשובות קעז,א קסז,יד. וכ"כ הרב דוד יוסף בהלכה ברורה קעז,ח עמ' קפז- "ורק באוכל כזית פת הרי הוא פוטר מיני תבשיל שאוכל לאחר מכן בלא פת".
2. אמנם לגבי לחם דין זה פחות מעשי, כיון שבדרך כלל אדם שרוצה לאכול לחם בארוחה, לא מתחיל לאכול משאר המאכלים לפני שאוכל כזית מהלחם, שכן כזית בלחם זה לא הרבה (קופסת גפרורים). אבל במצה הדין הזה מאוד מעשי, כיון שכזית זה שליש מצה. ויותר מזה- אנשים שלא אוהבים מצה, לפעמים אפילו לא אוכלים שליש מצה בשבע וחצי דקות מתישהו בזמן הארוחה, כך שאינם יכולים לברך ברכת המזון (בפנה"ל ברכות י,ז בהרחבות מבואר שבדיעבד עד שבע וחצי דקות נחשבת האכילה בכא"פ).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-29 18:18:17
פסח שני
שלום כבוד הרב, הבנתי שלגבי פסח שני זה כמו פסח ראשון- שוחטים אחר חצות עד הלילה, ואוכלים עם מצה ומרור בליל ט"ו. אם כן, למה המנהג בימנו הוא לאכול מצה ב יד באייר ?זה צריך להיות בליל ט"ו ? ולמה לא אומרים תחנון ב יד אייר ? ולמה בט"ו אומרים תחנון ? בברכה
כיון שאין בימינו פסח שני, הלכו בזה אחר תחילת המצווה שעליה נקרא היום – 'פסח' שני, היינו קורבן הפסח.
מנהג אכילת המצה בי"ד באייר אינו בגדר 'מנהג' כלל, אלא דבר נחמד שיש שנהגו בו כדי לסמל שזה יום מיוחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-29 09:37:16
הלכות תפילה
אדם שאחר לתפילת שחרית, לא ידע את ההלכה והתפלל שמונה עשרה עם הציבור בלא לקרוא קודם ק"ש וברכותיה, לאחר מכן נודע לו שלא נהג כראוי השאלה: א. האם ראוי שיתפלל תפילת נדבה (יחדש בתפילתו וכו') לאחר ברכות ק"ש, כדי לסמוך גאולה לתפילה? ב. האם בכה"ג שמתפלל נדבה יוכל לברך ברכות ברוך שאמר וישתבח, משום שנחשב מסדר שבח בוראו לפני התפילה?
א. לא. תפילת נדבה אנו נוהגים רק במקום שיש ספק האם אכן צריך להתפלל שוב, כיון שכדי להתפלל נדבה צריך אדם להכיר בעצמו שהוא מסוגל לכוון מתחילה ועד סוף (פניני הלכה תפילה יח,ג).
ב. לא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-29 06:36:20
נטילת ידיים
שלום לכבוד הרב, אני יודע שאחרי שירותים צריך לשטוף ידיים ולאו דווקא בנטלה. האם גם על שהות בשירותים עצמם בלי להתפנות צריך לרחוץ ידיים? אצלנו בבית הברז בתוך השירותים. אם שטפתי ידיים לאחר השירותים ולאחר מכן יצאתי, האם אני צריך לשטוף שוב את ידיי מחוץ לשירותים על הזמן שהייתי בשירותים בין שטיפת הידיים ליציאה מהשירותים? תודה רבה.
יש אמנם המחמירים בזה, אך למעשה אפשר להקל בזה משתי סיבות: 1. השירותים היום נקיים הרבה יותר מבעבר. 2. נחלש כוחה של הרוח הרעה בימינו. ע"פ זקן אהרון א,א; ארץ צבי, קי; מנחת יצחק א,ס; אוהל משה קכו,ג; חזו"א ק"ש יז,ד.
על פי זה מבוארת התשובה לשאלתך השניה, שאין צורך לשטוף ידיים שוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-27 08:54:34
פסח שני
שלום כבוד הרב, יש לי שאלה לגבי פסח שני. הבנתי שפסח שני הוא ב יד אייר, כי זה שלושים יום לאחר הקרבת קרבן פסח ב יד ניסן. לגבי פסח שני, כתוב בתורה: "בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם, בֵּין הָעַרְבַּיִם–יַעֲשׂוּ אֹתוֹ: עַל-מַצּוֹת וּמְרֹרִים, יֹאכְלֻהוּ. לֹא-יַשְׁאִירוּ מִמֶּנּוּ עַד-בֹּקֶר, וְעֶצֶם לֹא יִשְׁבְּרוּ-בוֹ; כְּכָל-חֻקַּת הַפֶּסַח, יַעֲשׂוּ אֹתוֹ." (במדבר ט, 11-12). השאלה היא מה הכוונה של "בֵּין הָעַרְבַּיִם–יַעֲשׂוּ אֹתוֹ", כלומר מתי היו אוכלים את קרבן פסח בפסח שני? לאחר חצות היום של יד אייר או צריך לחכות הערב של טו אייר (כמו בניסן שאז אנחנו אוכלים את קרבן פסח בערב של טו בניסן) ? בברכה
כמו פסח ראשון- שוחטים אחר חצות עד הלילה, ואוכלים עם מצה ומרור בליל ט"ו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-26 18:01:16
לגבי הלכה ברמב"ם
בס"ד לכבוד הרב שלום. קראתי את ההלכה הבאה ברמב"ם, ואני מודה שהיה לי קצת קשה לעכל את מה שקראתי. הלכות איסורי ביאה י"ב, הלכה י: אבל ישראל הבא על הכותית בין קטנה בת שלש שנים ויום אחד בין גדולה בין פנויה בין אשת איש ואפילו היה קטן בן ט' שנים ויום אחד כיון שבא על הכותית בזדון ה"ז נהרגת מפני שבא לישראל תקלה על ידיה כבהמה ודבר זה מפורש בתורה שנאמר הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם וכל אשה יודעת איש למשכב זכר הרוגו. היעלה על הדעת שאם יהודי בא על ילדה גותית (או גויה, לא הבנתי מה בדיוק הכוונה) בת שלוש, שזה אונס ודאי, דווקא את הילדה יוציאו להורג? פשוט מאוד קשה לי להבין את זה… אשמח לשמוע את דעתו של הרב.
לא מדובר על אונס, כמבואר בדבריו של הרב קאפח על הרמב"ם הזה. כמו כן גם הבועל חייב מיתה, כמבואר ברמב"ם פרק זה הלכות ד, ו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-26 18:00:56
צניעות
שלום הרב!קראתי המון תשובות למה אסור לשמוע קול של אישה ועדיין לא הבנתי למה? קרא לי לא מזמן שהצלחתי להתגבר על זרע לבטלה,האם עשיתי מצווה גדולה? האם זה נכון הדרת נשים ביהדות?
1. פשוט מאוד, חז"ל בחכמתם ידעו לזהות שבקול הזמר של האישה חשופים צדדים עמוקים של אישיותה, וכיון שהקשר האינטימי שבין איש לאשתו צריך להיות רק בקדושה וטהרה על ידי נישואין, הרחיקו חכמים מכל אפשרות שעלולה להיווצר בין גבר לאישה שאינם נשואים. מי שחושב ששמיעת קול זמר של אישה שאינו לפני גדרי ההלכה לא ייצור אצלו בעיה בקשר האמיתי שצריך להיות בין איש לאשתו, לא מבין את עמקות החיים כראוי. וכמבואר בפניני הלכה ליקוטים ג' פרק ו (אפשר לקרוא דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
2. עשית דבר גדול שודאי תקבל עליו שכר גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. יש לציין שהשכר הגדול באמת הוא על ההתמדה הקבועה במצוות וההימנעות הקבועה מעברות, שדוקא הקביעות מראה שהחיבור לרבונו של עולם ולתורתו, הוא חיבור אמיתי ואיתן.
3. ודאי שלא, ההיפך הוא הנכון, וכפי שמבואר בפרק הנ"ל שבפניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-26 17:43:23
זיווג
שלום הרב. אני בחור בן 29. יצאתי לשידוך ונהניתי מאד מתכונות נפשה של הבחורה, מבחינתי היא כלילת המעלות עדינה ויראת שמים בדיוק כמו שחיפשתי שנים רבות ולא מצאתי. הבעיה שלי לגביה היא חיצונית. מצד אחד יש לה חן, מאידך יש בה נקודות שאני ממש לא מסוגל (ולא נעים לי לומר זאת) להתמודד איתן, ברמה רצינית מאד. מדובר בפרטים מסוימים בפנים (אף ארוך, שיניים. בעיקר האף). כעת אינני יודע מה לעשות. הנקודות הללו מציקות לי מאד. יתכן והן ניתנות לטיפול, אך דרך לומר לה זאת אני לא מוצא, וברור מדוע. היא בהחלט עלולה להיפגע, ונקודה נוספת היא שזה יוזיל אותי בעיניה. אינני יודע כיצד לנהוג ואודה מאד לעצה שתסייע לי בעניין. תודה!
לא אמרת כמה זמן נפגשתם? אם מעט, יתכן שמעלותיה תגברנה על חסרונותיה במשך הזמן, ולא תתרגש מהחסרונות כל כך. אם הרבה, אזי רק אם הדבר דוחה אותך תוותר. אם לא, דע לך שזכית ואסור לך לוותר עליה. במיוחד אם העיניים שלה והגוף שלה מוצאים חן בעיניך באופן כללי, זה יחפה על האף והשיניים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-23 07:00:37
קין
שלום, היה לנו טיול שנתי, ואחד מבני הכיתה לא יצא לטיול, אז השאלה ההיא האם לספר לו שהטיול היה טוב מאוד ולהגיד את האמת אך לגרום לאותו חבר צער או שמא עדיף לשקר ולהגיד שהטיול לא היה משהו?
לומר שהיה בסדר, או בסדר גמור, או סבבה, או אחלה, בלי להתלהב בפניו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-22 17:31:24
תספורת וגילוח בספירת העומר
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת,כשכתוב בפניני הלכה זמנים, ג-מנהגי אבלות בספירת העומר, ו) תספורת: "מותר לבעלי השמחה להסתפר לכבוד ברית המילה". האם זה ביום עצמו של ברית מילה, כלומר בבוקר (לפני הברית מילה) או לקראת יום של ברית מילה. למשל, אם הברית הוא ביום שני, אז מותר להסתפר וגם לגלח ביום ראשון או ביום שני ? וגם אותה שאלה לגבי ההלכה יב – סיכום קצר לימי שמחה שבתוך ספירת העומר: "בראש חודש אייר, לדעת כמה פוסקים מותר להסתפר, מפני שהוא כיום טוב ואין חלים בו מנהגי אבלות. אבל למעשה המנהג שלא להסתפר בראש חודש אייר, וכן נפסק ב'שולחן-ערוך' (תצג, ג)." האם זה ביום ראש חודש עצמו,או לקראתו. למשל, אם ראש חודש אייר הוא ביום שני, אז מותר להסתפר וגם לגלח ביום ראשון או ביום שני ? תודה
ההיתר הוא דוקא ביום עצמו, מצאת הכוכבים עד השקיעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-22 09:38:50
ספר תורה בשבת
בס"ד שבוע טוב לכבוד הרב ידוע שאין להעלות אב אחר בן או ההיפך זה אחר זה לתורה משום "עין הרע" והשאלה היא: במנחה של יום שבת האב קרא שלישי ,האם בנו יכול לגלול את ספר התורה ולעוטפו במעיל, או שמא גם כאן נמנעים מעין הרע? תודה רבה ושבוע טוב
לא מכיר בעיה בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-21 18:43:35
תספורת ביום העצמאות
הרב (זמנים, ג, יא) הביא מחלוקת בין הרב ניסים לישכיל עבדי לגהי תספורת והביא בהערה 12 ראיה מהגר"ח פלאג׳י אולם לכא' זה נכון רק לספרדים שהאבלות הוא רק מדני תלמידי רבי עקיבא אבל לאשכנזים שהחמירו מאוד. כי הוסיפו גם מדען מסעות הצלב (שהרי אומרים אב הרחמים אפילו בר"ח וכו') האם גם כן מותר?
יום העצמאות הוא יום חג ולכן לכל המנהגים חובה להתגלח בו כדי לא לפגוע בקדושתו של היום, ומותר להסתפר בו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-04-18 10:08:16


