חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
אמירת קדיש לאחר שיעור מצולם
בס"ד שלום רב! אני מפיק לאנשים סרטונים לאזכרות. (בייחוד בעידן הקורונה שלא מתכנסים) ואני מצלם לימוד של אותיות השם וחלק גם רוצים סיום מסכת. אפשר להגיד אח"כ קדיש? זה מצולם במיוחד לאותה אזכרה….אבל זה לא שידור חי. תודה
מותר תוך כוונתך לשם לימוד תורה או אמירת תשבחות לה'. אמנם יש לומר להם שאינם יכולים לענות 'אמן' כיון שאינו שידור חי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-31 10:12:46
הלכות שבת וזמנים
1. בפניני הלכה הלכות ט באב לא ראיתי שהרב מחלק שמחצות יום ט' באב יש דברים המותרים, כגון לשבת על כיסא, לומר שלום ועוד. מדוע? 2. האם מותר לגרד את הגב בשבת עם מקל גירוד? בדף היומי למדנו כעת שאין מתגרדין בשבת ורש"י מסביר שזה עובדין דחול. האם פוסקים כך?
- לא חיפשת טוב. הוא מחלק כך לגבי ישיבה ושכיבה, ולגבי מלאכה נצרכת. אמירת שלום אסורה לדעתו כל היום.
- מותר לגרד קלות באופן שאין חשש פציעה או תלישת שערות או ניתוק עור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-31 08:48:37
הלכות מלאכה בתשעה באב
א. זמנים י,יד: "מותר מחצות היום ואילך להכין את הסעודה שלאחר הצום. יש נשים שנוהגות לטרוח אחר חצות היום בשטיפת הבית, ניקויו וסידורו". האם מותר גם להכין אוכל ולנקות את הבית לשבת? ב. באופן כללי ביחס לכל המלאכות – כתוב שם שהכל תלוי בהיסח הדעת מהאבלות. לפי זה, אם תכ"ד המלאכה שומעים שיעור בנושא ט' באב וכד', כך שבפועל אין היסח הדעת, יהיה מותר לעשות כל מלאכה?
א. יש מקלים, אך לענ"ד יש להחמיר ולכבד את היום ולהתאבל כראוי. אני חושב שאנשים פשוט משועממים ביום הזה ומחפשים תעסוקה, או שרוצים לפנות זמן שיהיה להם לאחר הצום. אני קצת מתבייש בזה למרות שמבין את האנשים, שכן אנחנו לא באמת חושבים שצריך להתאבל על מצבנו ועל כך שאין לנו בית מקדש…
ב. לא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-30 07:56:16
ט באב
שלום וברכה 1. בפניני הלכה הרב כותב שמותר ללמוד בספרי מוסר בט באב. מותר עם פירוש ? והאם מותר ללמוד אורחות המוסר של הגר"ח קנייבסקי שליט"א שיש בזה גם פירוש ולפעמים סיפורים? 2. זה נכון שמאחרי חצות בט באב מותר ללמוד הכל?
- מותר, שהכל בכלל מוסר.
- לא, אם זה היה נכון לדעת הרב, זה היה כתוב בפניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-29 09:34:17
ט באב
שלום וברכה האם מותר להתאמן על הקריאה בתורה בט' באב?
על הקריאה של ט' באב מותר, ועל הקריאה של שבת אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-29 06:57:46
היסטוריה וכתיבה בתשעה באב
שלום. הרב מלמד כתב בפנ"ה שראוי ללמוד ספרי היסטוריה על החורבן והגלות. האם הכוונה שמותר רק את חלקי הצרות, או שמותר גם לקרוא לדוגמא על שיבת ציון שהייתה בין לבין, וקצת על תקופות לפני ואחרי. היסטוריה כללית של עמ"י. אני בעיקר רוצה לעשות לעצמי סדר בראש על תקופת המקדשים. שאלה נוספת היא האם מותר רק לסכם את זה במחשב (כדי לזכור) או שגם זה בכלל כתיבה האסורה
מותר רק דבר עצובים, ומותר לכתוב דברים שמותר ללמוד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-29 05:23:50
השאלת ספר
אני לומד במוסד אקדמי מסויים. חבר שלי שלא לומד במוסד מבקש ממני להוציא ספר מהספרייה בשמי ולהשתמש בו. מה עליי לעשות ?
הכל לפי כללי הספרייה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-28 08:10:43
משמרות לילה
שלום כבוד הרב, אני עובד כרופא וטרינר בבית חולים לחיות במשמרות לילה בין פעמיים ל-4 פעמים בשבוע, במשמרות אלו אני לא ישן מפאת כמות העבודה. השאלה שלי היא איך עליי להתנהג בעניין הנחת תפילין ותפילת שחרית? האם אני יכול להתפלל אפילו שלא ישנתי כלום (אני ישן בצהריים שלפני המשמרת ואחרי שחוזר הביתה עד שעות אחר הצהריים)? שאלה נוספת: מה עדיף להסתיר את האמת בפני המנהל כדי לא להלשין על טעויות של אנשים אחרים בצוות (שהרבה פעמים זה אומר לקחת עליי אחראיות על טעות שלא עשיתי אבל כרופה אני אחראי על האסיסטנט) או להגיד את האמת המפורשת ולהלשין על מישהו אחר (שיכול לפגוע בפרנסה של הבן אדם אם ח״ו יפטרו אותו בגלל הטעויות)? יש מצבים רבין אני לוקח את האחראיות עליי ואני מרגיש שזה פוגע באימון ביני לבין המנהל.
מי שלא ישן בלילה מניח תפילין ומתפלל שחרית כרגיל. ולגבי ברכות השחר הסמוכות לתפילת שחרית הדין הוא כך:
נטילת ידיים: למנהג יוצאי ספרד יטול ידיים לפני תפילת שחרית ללא ברכה, ולמנהג יוצאי אשכנז יתפנה לפני התפילה ויגע במקום מכוסה שבגוף, ובכך יתחייב בנטילה בברכה.
ברכות התורה: לכל המנהגים מברכים ברכות התורה, ומי שלא ישן במשך כל היום והלילה, לכתחילה טוב שיכוון לצאת בברכותיו של מי שישן.
'אלוהי נשמה' ו'המעביר שינה': אם לא ישן כל הלילה, נכון לשומען מאדם שישן, וכאשר אין שם מי שעומד לברכן, למנהג יוצאי ספרד וחלק מיוצאי אשכנז יברך בעצמו, וכך יעשה אשכנזי שאינו יודע מה מנהגו.
מותר לאכול ולשתות במשך כל הלילה, ובחצי שעה הסמוכה לעלות השחר אסור לאכול לחם או מאפה מזונות יותר משיעור 'כביצה', ומשעלה השחר מותר רק לשתות מים, והמתקשה להתרכז בתפילה יכול לשתות קפה.
תשובה לשאלה השניה – צריך לומר את כל האמת הנצרכת למנהל ואסור לשקר. המנהל צריך לדעת כל הקשור לעבודת העובדים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-28 03:18:09
תשמיש קדושה
שלום רב, אני משתמש בסטנדר שולחני ללימוד בספרי קודש. האם זה הופך אותו להיות תשמיש קדושה שאסור להשתמש בו לתשמישי חול, כגון להניח עליו את הראש, להשתמש בו למחשב נייד ועוד? תודה רבה
כיון שמציאות רבים מניחים עליו את הראש ושמים עליו את המחשב, ממילא מתחילה הוא נועד רק לזה ולא רק לקדושה. כמו כן, יתכן שדינו כתשמיש דתשמיש, כיון שמה שנוגע בו זו הכריכה של הספר שהיא עצמה תשמיש קדושה. ולכן מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-27 14:24:21
ט' באב
שלום וברכה 1. האם אפשר להקל ולקרוא תהילים בט' באב? 2. כשמניחים תפילין במנחה ב ט' באב צריך להגיד ק.שמע? (כדי לצאת ידי חובה מצוות תפילין לא?)
- פניני הלכה זמנים י, יח – הנוהג לומר בכל יום כמה פרקי תהילים, עדיף לדחותם לאחר תשעה באב, והרוצה לסמוך על המקלים, יאמרם אחר חצות.
- אכן נוהגים לקרוא עם התפילין ק"ש, לא מפני שבלא זה לא יוצאים ידי חובת תפילין, אלא כדי לקבל עול מלכות שמים באופן השלם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-26 20:52:38
אכילת בשר ביום שישי הקרוב
שלום. האם מותר לאכול בשר ביום שישי הקרוב(י באב) לגבי כביסה ראיתי שהרב כתב בפניני הלכה שאפשר להקל ביום שישי
רק מה שיש בו הכנה לשבת מותר, אבל בשר אסור כל עדה לפי מנהגה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-26 12:38:43
אליצור
שלו בשעה טובה ב"ה נולד לנו בן בי"ז בתמוז. אני מבין שיום פדיון הבן חל בשבת. מוצ"ש בשעה מאוחרת, כך שזה יגרום שנשקיע ונתאמץ אך אנשים מרחוק לא יגיעו ויהנו מזה כמו שצריך בנחת ויהיה לחוץ כי השעה מאוחרת. האם ניתן להקל ולערוך את פדיון הבן ביום ראשון?
אפשר לעשות את הפדיון ביום (אוצר פדיון הבן יז, ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-26 06:33:16
שאילת שלום בשידוך
שלום. האם בשידוך איסור שאילת שלום תקף, או שמותר לומר מה שלומך ? שמעתי שאסור, אך לכאורה האיסור הוא כדי שלא תיווצר קרבה בין האיש ולאישה, וכאן הרי אנו רוצים לייצר קרבה זו(כמובן על פי גדרי ההלכה, אך כל השידוך סובב סביב הדיבור). תודה רבה!
אתה צודק. כיון שברור שמדובר בדרך נימוס וכיון שכל המטרה להכיר לשם נישואין – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 21:51:04
כיסוי ראש
שלום הרב, קוראים לי אורית ברנר. אני מאורסת ומתכננת להתחתן בחודשים הקרובים. אני רוצה לדעת מה הדעה הלכתית של הרב מבחינת הכיסוי ראש. אין ספק שאני אכסה את השיער שלי בתור נשואה אבל אני רוצה לדעת כמה שיער מותר להשאיר מחוץ לכיסוי, כלומר כמה שיער מותר לגלות?
שלום אורית ומזל טוב. כך כותב הרב מלמד בספרו פניני הלכה משפחה פרק ז, יח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
בדרך כלל, לא כל השיער נכנס אל מתחת למטפחת או הכובע, אלא מקצתו נראה הן מצד הפנים והן מאחור, והשאלה האם הדבר מותר וראוי.
מהזוהר משמע שאשה צריכה להקפיד שלא יתגלו שום שערות משער ראשה, ויש שכתבו שכך ראוי לנהוג (מ"א עה, ב). אולם לדעת רוב הפוסקים אין ההלכה כן, וברור שלא כל השערות צריכות להיות מכוסות. וכן כתב אחד מגדולי הראשונים, הרשב"א (ברכות כד, א), שהשיער שבדרך כלל אינו נכנס אל מתחת למטפחת אין בו איסור. וכן פסק הרמ"א (או"ח עה, ב). ויש שפרשו שאף כוונת הזוהר כך, וכל דבריו הם על השערות שרגילים לכסות על פי ההלכה, שאסור שתראה אפילו אחת מהן.
למעשה, ישנן שתי שיטות עיקריות בהגדרת הלכה זו:
יש אומרים שיש להקפיד לכסות את כל השערות, אולם אותן השערות שגם לאחר שתשתדל להכניסן מתחת לכיסוי, באופן טבעי יצאו מכיסוי הראש, כמו למשל מעט שיער שבעורף ובצדעיים, אין חובה לכסות (מ"ב עה, יד, ועוד פוסקים).
ויש אומרים שעוד מתקופת המשנה, מנהג כיסוי הראש לא כלל את כל השערות בלא יוצא מהכלל. ואם כן אין איסור לגלות מעט מהשער שמעל המצח או שבצדעיים, משום שכך הוא מנהג הנשים הכשרות ברוב הגלויות שתחת הישמעאלים. ואין להחמיר ולאסור זאת, שכן מצינו בכמה וכמה דברים שהקילו חכמים כדי שלא לפגום ביופייה של האשה (מהר"ם אלשקר לה).
וכן פסק גם הרב פיינשטיין, שמותר שקצת מהשערות שמעל המצח יראו, וקבע לזה גדר, שעד טפח מרובע משערות הראש מותר לאשה לגלות, ויותר מטפח אסור. ומכיוון שרוחב הפנים הוא כשני טפחים, אם אשה רוצה לגלות קצת מן השיער שמעל מצחה, מותר יהיה לה לגלות עד שיעור של כחצי טפח, וניתן למדוד את חצי הטפח על ידי שיעור של רוחב שתי אצבעות, שרוחבן כארבעה סנטימטר. במילים אחרות, מאחר שעד טפח מרובע משערה מותר שיהיה גלוי, מותר לאשה שכיסוי ראשה יגיע עד פחות מארבעה סנטימטר מקצה השיער שעל המצח. שהרי חצי טפח כפול שני טפחים, שזהו בערך שיעור רוחב המצח, שווה טפח מרובע. והוסיף הרב פיינשטיין, שאף שלכתחילה ראוי להחמיר לכסות את כל השערות, מכל מקום גם לתלמיד חכם וירא שמיים אין להימנע מלשאת אשה שהיא בעלת מידות טובות ומדקדקת במצוות ומתכוונת לגלות מעט שיער שמעל המצח, ובתנאי שלא תגלה יותר משיעור של רוחב שתי אצבעות (אג"מ אה"ע א, נח).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 19:16:02
לאכול בשר בסיום בתשעת הימים דרך הזום
שלום הרב! האם כאשר אני שומע סיום דרך הזום אפשר לאכול בשר בתשעת הימים? מצפה לתשובה גרשון
כדי להקל בזה השמחה צריכה להיות משותפת, לכן רק אם הסיום קשור לכל חבורת הזום, כגון שהם סיימו לימוד מסכת שלמדו ביחד, ומקיימים יחד את הסעודה בזום, מותר. אבל סתם שמיעה בזום של מישהו שעושה סיום, לא מתיר לשומעים לאכול בשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 15:05:30
נטילת כדורים פסיכיאטריים בשבת
שואל מבחינת נטילת תרופות בשבת. כדורים פסיכיאטריים שצריכים ליטול אותם באופן קבוע.הכדורים צריכים להילקח במהלך היום או הערב תוך כדי ארוחה והם גורמים לעייפות רבה לאחר מכן. האם יהיה מותר לקחת אותם בליל שבת במהלך הסעודה ( וזה נח לי כי אחרי הסעודה אני יכול ללכת לישון) או שעדיף ליטול לפני שבת על אף שאחרי זה בתפילת ליל שבת ובסעודה אהיה עייף מאוד תודה מראש
על פי המבואר בפניני הלכה שבת פרק כח מותר לך לקחת תרופות אלו בשבת משתי סיבור שכל אחת עומדת בפני עצמה: 1. מותר לקחת תרופה כדי שיוכל להתפלל או ללמוד תורה. 2. הרגיל ליטול מעת לעת תרופות שמיוצרות בבית חרושת, ומקפיד שיהיו לו בביתו, רשאי ליטלן.
ניתן לעיין בספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 09:11:26
אמירת קדיש יתום למבודד
בס"ד כבוד הרב, שלום נכבדי היקר כרגע בגלל מצבי הבריאותי, נכפה עליי לא להגיע בכלל למקומות ציבוריים מוקהלים ובינהם לצערי גם לבית הכנסת, עד יעבור זעם המגפה בעז"ה. החודש מנחם אב אני אמור לערוך אזכרה כמדי שנה לאני מורתי עליה השלום ומכאן השאלה לגבי אמירת קדיש באותו יום. להלן השאלה: ראיתי שכבוד הרב שליט"א אליעזר מלמד נ"י, פרסם פסק הלכה חדש בתאריך כב באדר התשפ, 18 במרץ, 2020, לגבי אמירת קדיש במפגש וירטואלי ומכאן השאלה: האם באותו מפגש וירטואלי אני חייב לראות את כל העדה כדי להגיד קדיש או שרק לשמוע ולהצטרף לקדיש של העדה? בית כנסת בורוכוף בירושלים מעביר בשידור חי יום יום תפילת מנחה וערבית, אני לא רואה את העדה אלא רק שומע אותם, האם אמירת הקדיש שלי במצב הזה היא תואמת לפסק ההלכה של הרב? ממתין להתייחסותך,מבקש גם מקורות תודה רבה, חודש טוב, בשורות טובות וישועות גדולות בברכה אורי
פסק ההלכה הזה בנוי על כך שכיון שאין באמירת הקדיש איסור ברכה לבטלה, אמירתו ביחיד נחשבת כדברי תורה שמותר לכל אחד לומר, ואם עשרה שומעים אותו בזום יש לזה מעלה יותר גדולה למרות שאין זה נחשב כאמירת קדיש במניין כפי מעלתו שהרי אין דין מניין בזום. אתה יכול לומר את הקדיש והיושב במרומים ישמע תהילותך וכוונת ליבך, ובכך תגרום לעילוי נשמת אמך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-23 06:54:14
כשרות
אוכל פרוה שנתבשל בכלי חלבי בן יומו ונפלה לתוכו חתיכת בשר כשהוא רותח, האם יש ביטול בששים?
כן. אם יש פי ששים בתבשיל כנגד הבשר, הכלי לא צריך הכשרה והתבשיל נשאר פרווה אם ניתן להוציא את כל הבשר מתוכו. אותו דין גם אם התבשיל היה חלבי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-22 18:20:21
קריאת שם לתנוק
האם יש עניין ביהדות לקרוא לתנוק על שם הסב, הסב נפטר.. האם עשו זאת בתנך? האם זה עושה נחת רוח לסב?
אכן יש בזה מצווה מהתורה של כיבוד ההורים שחיים, כפי שמובא בפניני הלכה ליקוטים משפחה א, כח (אפשר לקרוא מהספר באתר של פניני הלכה)-
"גם קריאת שמו של תינוק על שם סבא או סבא רבה, ותינוקת על שם סבתא או סבתא רבה, הוא מכלל מצוות כיבוד הורים. אמנם אין זו חובה, אבל הקורא על שמם מקיים מצווה. בין לנוהגים לקרוא את השם אחר מותם, ובין לנוהגים לקרוא את השם בחייהם (עי' שדי חמד מערכת כ, כלל קד; בן איש חי, ש"ש שופטים כז). לעיתים בגלל רצון זמני לתת שם אופנתי הורים מוותרים על המצווה הזו או דוחים את השם של הסבא להיות שם שני, ומסתבר שברבות השנים, כשיעמדו על חשיבות העברת המסורת, יצטערו על כך. ומי יודע אולי במשך דורות רבים שם זה עבר במשפחה, ועתה בגללם נפסקה השרשרת. עם זאת חובה להדגיש שהזכות הבלעדית לבחירת השם שייכת להורים, והם אינם חייבים לקיים מצווה זו, ואין להוריהם לעורר מחלוקת על כך."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-22 18:19:12
מעשר
אני עומדת בעז"ה לרכוש דירה ויהיה עלי לקחת משכנתא/הלוואה שתנגוס ממשכורתי סכום גבוה. עד עכשיו הייתי נותנת מעשר ומחלקת למי שזקוק ממשפחתי. האם אני צריכה להמשיך במתן מעשר מכיוון שאצטרך להצטמצם בהוצאות (דרך אגב אני מפרנסת יחידה) . תודה רבה
שלום אסתר. כל אחד שמחליט לתת מעשר, צריך לקחת אותו בחשבון בכלל ההוצאות השוטפות, כולל קניית דירה. זהו עומק הסגולה שאמרו חכמים שיש בנתינת מעשר – שבכך שאדם נותן כל כך הרבה כסף לעזרת אחרים, הוא לומד את הפרופורציות הנכונות בחיים, יודע מה לקנות, כמה לקנות, איפה לקנות וכמה לחסוך, ועל ידי כך זוכה לעשירות, כלומר לחיות בכבוד. דוגמא נפלאה לכך היא קניית דירה – אדם שנותן מעשר ולוקח אותו בחשבון בהוצאות השוטפות שלו, סביר שאם הכנסותיו לא גדולות, לא יקנה דירה בעיר אלא ביישוב דתי בשומרון למשל, בגלל ששם מחירי הדירות זולים. נמצא שבזכות המעשר החליט לגור במקום שיש בו חשיבות גדולה יותר של יישוב הארץ, הרוויח מקום יותר תורני שבו יוכל לחנך את ילדיו בחינוך יותר תורני, הרוויח שיוכל במקום כזה לחסוך יותר כדי לעזור להם כשיגדלו, ועוד. וממילא הרוויח בגדול. איני אומר שזה מה שאת צריכה לעשות, רק רוצה להסביר את הרעיון הנ"ל במציאות כדי שיהיה מובן יותר. לכן הרב אליעזר מלמד רואה חשיבות גדולה מאוד לנתינת מעשר, לא רק מפני המצווה שבזה והעזרה לאחרים, אלא גם מפני שאדם לומד לנהל נכון יותר את כספו על פי הדרכת התורה. ועל פי המבואר הוא מסביר שמי שמחליט להקל בנתינת מעשר, באמת לא הרוויח עוד כסף ועוד ברכה בחייו.
לדעתי את צריכה להמשיך לתת מעשר, אך איני יכול להיכנס לחשבונות שלך כדי להחליט במקומך. כדאי לך לקרוא את כללי ההלכה בזה מתוך ספרו של הרב מלמד פניני הלכה ליקוטים ב' פרק ו' מסעיף ז' והילך ולהחליט לבד. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
בהצלחה.
אורן מצא. רב בישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-21 19:54:05


