חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
יציאת זרע ללא חדירה
שלום רב: בדרך כלל כחודש חודשיים לפני הלידה נמנענו מיחסיי אישות מסיבות רפואיות או חשש ללידה מוקדמת(צירים) בנוסף אחרי לידה לוקח בערך 7- שבועות עד שאפשר ללכת למקווה. השאלות שלי הם: 1. בזמן שאנחנו מותרים אבל לא יכולים לקיים יחסי אישות ממספר סיבות האם מותר לי לחתחילה לעשות חיבוק ונישוק בידיעה שיש מצב טוב שיצא לי זרע בתחתונים? 2.מה הדין במקרה שתוך כדי ניסיון חדירה אני גומר בפתח הנרתיק האם זה נחשב זרע לבטלה. 3. אישתי לא מוכנה לקחת אמצעי מניעה מכל סוג שהוא ממספר סיבות. מה שעשינו עד היום זה הינו נמנעים מיחסים עד יום 21 מהביוץ מה השזה מותיר לנו זה פעם הוא פעמיים בכל מחזור. (אישתי נכנסת להריון גם שהיא מניקה.)השאלה שלנו האם מותר להשתמש בקונדום או אמצעי מניעה שהגבר יכול לקחת? מצב זה גורם לי צער רב בגלל שאני לא יכול לשמש ומהמצב של פליטת זרע לבטלה. (אישתי ילדה לפני כחודש ואנחנו מקווים שהיא תוכל לטבול בשבוע הקרוב) 4. לפני מספר חודשים נסחפנו ועשיתי לאישתי מין אורלי לאחר מכן בדקתי וזה לא כל כך מותר.מאז הפעם הראשונה אישתי לא מוכנה לוותר על התענוג הזה.האם יש מקום להתיר.
אין לאשה הגבלות ביחס לנישוק וראיית האיבר של בעלה").
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-12 12:58:45
חנוכת בית
מהי הדרכת התורה לגבי חנוכת בית ? חיובה, זמנה, אופן קיומה ?
נכון לעשות בבית שקנו, יש שנוהגים גם בבית שכור. זמנה- סמוך לכניסה, מתי שנוח. אופן קיומה- סעודה עם דברי תורה, ויש שנוהגים לעשות תיקון מיוחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-10 16:47:26
הבדל בין "איסור" ל"שבות"
שלום כבוד הרב, מה ההבדל בין בין "איסור" ל"שבות": האם כשמדברים באיסור מן התורה, אומרים "איסור", וכשמדברים באיסור דרבנן, אומרים "שבות" ? מה הפירוש של "שבות" ? בברכה,
'איסור' יכול להיות גם איסור דאו' וגם דרבנן, ו'שבות' זהו בהכרח איסור דרבנן. 'שבות' מלשון שביתה ממלאכה. לכן דוקא איסור חכמים בשבת נקראים 'שבות'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-09 11:10:25
שאלה בפניני הלכה
בפניני הלכה שבת ט,ג נכתב: "ההבדל שבין איסור תורה לאיסור חכמים, שבספק הנוגע לאיסור תורה צריך להחמיר, ואילו בספק הנוגע לאיסור חכמים מותר להקל. ובשעת הצורך, כאשר יש ספק אם מעשה מסוים אסור או מותר, מותר לעשותו בשינוי, שעל ידי השינוי הוא נעשה ספק בדברי חכמים ומותר להקל בו. (ע"ע בהלכות יא-יב בדין 'שבות דשבות' לצורך מצווה ושעת הדחק)." במשפט האחרון, על איזה ספק מדובר בדיוק? ספק בהלכה או ספק לאדם מחוסר ידיעה אם מותר או אסור? והאם הכוונה אסור מהתורה או מדרבנן? משום שאם הכוונה לאיסור מהתורה, הרי עדיין יהיה אסור מדרבנן לעשות זאת בשינוי? האם תוכלו בבקשה להבהיר את הנקודה שאנשים לא יבואו לידי מכשול? בתודה והערכה רבה על סדרת הספרים הנפלאה הזו.
מדובר על ספק בפוסקים, שיש אומרים על דבר מסויים שהוא אסור מהתורה וי"א עליו שהוא מותר. באופן פשוט כיון שמדובר על מחלוקת בדאו', הלכה להחמיר. ומבאר הרב שאם יעשה הפעולה בשינוי, המחלוקת לא תהיה בדאו' אלא בדרבנן, וממילא תהיה הלכה להקל.
גם כאשר יש ספק במציאות שלא ניתן לבררו, נחשב הדבר לספק, כגון באדם שמסופק האם המים בדוד החשמל הגיעו לחום גובה באופן שאם יפתח את הברז יגרום לבישול בדוד. אבל ספק במציאות שניתן לבררו לא נחשב לספק, כגון ספק האם יש בחדר צבי ורוצה לסגור את הדלת. כמו כן ספק לאדם שלא למד כראוי את ההלכה אינו נחשב לספק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-09 10:44:16
סמארטפונים ואינטרנט
מהי גישתו של הרב אליעזר מלמד בעניין סמרטפונים וגלישה באינטרנט ? מהו הקו הכללי הנכון על פי התורה במציאות ימינו בכלים אלו ?
שניהם מותרים ע"י חסימה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-08 12:04:40
ישיבה בסוכה בשמיני עצרת
שלום כבוד הרב, 1) משהו מחו"ל שבא לבקר ילדיו בארץ והוא בדירה לעצמו. בשמיני עצרת הוא צריך לאכול בסוכה והילדים שלו שהם גרים בארץ באים לבקר אותו. השאלה היא: האם הילדים שלו יכולים לאכול בסוכה עמו ? האם זה בכלל "בל תוסיף" או לא ? 2) מה זה "שבות דשבות" ? בברכה,
- אסור לבן הארץ לאכול בסוכה בשמיני עצרת, אלא אם כן מדובר על שעת הדחק שאז צריך לפני היום השמיני להסיר מסכך הסוכה מקום של ארבעה טפחים על ארבעה טפחים (כ-32 ס"מ), ובכך יַראה שאינו מעוניין בסכך.
- שני דרבנים, כגון כיבוי חשמל בשינוי, וכגון אמירה לגוי לעשות איסור דרבנן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-07 10:02:39
מעשה שבת
שלום, בטעות הימרתי ב"ווינר" על משחק ספורט שהתקיים בארה"ב בשבת. זאת, כיוון שלא שמתי לב למועד המשחק, בטרם שליחת ההימור. ההימור היה בסכום של 10 שקלים וזכיתי ב14.5 שקלים. האם מותר לי ליהנות מהכסף? אני חושש שאולי יהודים בארץ היו מעורבים בטיפול בהימור במהלך השבת. אם אסור לי ליהנות מן הכסף, אשמח לדעת אם יש חילוק בין הסכום ששילמתי לסכום שהרווחתי. הערה נוספת: כרגע הכסף נמצא כבר בחשבון שלי באתר ההימורים, באופן אוטומטי. הערה שנייה: ייתכן ויכולתי להתאמץ ולנסות לבטל דרך הטלפון את ההימור מייד אחרי השליחה, לאחר ששמתי לב לטעות שלי. ואולם, הוריתי לעצמי היתר שלא להתקשר, ייתכן ובגלל עצלנות מצדי, ומחשבה שאין לי חובה להתאמץ לבטל את ההימור, שכן מעשה שבת דרבנן, וספיקא דרבנן לקולא אם עליי להתאמץ עד כדי כך. תודה רבה!
מצד הדין אכן ניתן להקל, אבל אם גילית שאכן יהודים קשורים להימור ולחילול שבת, יש להחמיר, כיון שספק חסרון ידיעה שניתן לבררו בדרך רגילה לא נחשב ספק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-06 18:15:08
לתת יד ביד ולהתחבק ולהתנשק ברחוב
1)האם מותר לבעל ולאישה מתי שהם מותרים לתת יד אחד לשני מתי שהם מטיילים ברחוב ומתי שהם נמצאים בהופעה? 2)האם מותר לבעל ולאישה מתי שהם מותרים להתחבק ולהתנשק ברחוב? 3)האם יש בתשובה לשאלה 1 ובתשובה לשאלה 2 הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין אשכנזים לאשכנזים חסידיים? שיהיה לכבוד הרב ערב טוב
- לפי המקובל במקום שנמצא בו.
- לא.
- אני מבין שאתה אוהב את השאלה הזו, אבל אמרתי לך שאין בה צורך, כי אם יש הבדל אני כותב אותו גם אם לא שואלים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-03 16:56:30
לבישת ציצית
מהו הכלל לגבי מתי צריך ללבוש ציצית לפי ההלכה ? למשל מה הדין במקרה ואדם רוצה לעשות פעילות גופנית ? אדם לבוש עם פיג'מה לאחר מקלחת וזה כשעתיים לפני השינה נגיד והציצית לא כל כך נוחה עליו. האם עליו לטרוח ולשים גופייה מתחת לפיג'מה ומעליה ציצית (כדי שיהיה קצת יותר נוח ולהוריד לפני השינה או שאין צורך בכך על פי ההלכה ? לסיכום, מהי הדרך הנכונה על פי שורת ההלכה בעניין לבישת ציצית ?
כידוע אין חיוב ללבוש ציצית, אלא שאנחנו משתדלים להדר ולחזר אחר המצוות, ולכן מחייבים עצמנו במצווה חשובה זו בכך שלובשים בגד שחובה להטיל בו ציציות. וכיון שכך, כאשר הדבר קשה/לא נוח, אפשר לא להתחייב במצווה. כמו כן בלילה הדבר קל יותר, כיון שי"א שבגד של יום פטור מציצית בלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-02 19:52:51
הכנה ליום חול
שלום כבוד הרב, יש לי כמה שאלות: 1) האם מותר למשהו שצריך לנסוע לאחר יום טוב (או שבת) להכין מזוודות או לסדר דברים בבית ביום טוב (או שבת) כדי שיהיה יותר קל, נוח לאחר יום טוב (או שבת) ? האם זה בכלל איסור הכנה ? 2) מי שעושה יום טוב שני של גלויות והוא צריך לנסוע לאחר יום טוב שני של גלויות, האם זה מותר שהוא יגיד למשהו שאינו עושה יום טוב שני של גלויות להכין בשבילו מזוודות או לסדר דברים בבית ביום טוב שני של גלויות כדי שיהיה יותר קל, נוח לאחר יום טוב שני של גלויות ? בברכה, שבוע טוב
- אכן כדבריך, הדבר אסור.
- מותר רק במקום צורך גדול, כמבואר בפניני הלכה מועדים ט,ט (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-10-02 08:35:15
הושענא רבה
שלום הרב אם בליל הושענא רבה ישנתי ולא למדתי האם אפשר לאחר כמה ימים לתקן ולהשלים
אין שום בעיה לישון בליל הושענה רבה. העיקר הוא לקבל על עצמך להיות קבוע בלימוד התורה כראוי ובקיום המצוות ביום יום, ועיקר העיקרים הוא המצוות שבין אדם לחברו ובין אדם לעמו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-30 12:35:09
משחקים בשבת
לרב שלום וברכה האם מותר לשחק בקלפים(משחק המלחמה) וטאקי בשבת? מצד בורר- האם שייך בורר בכך שאני מזיז את הקלפים שאינני רוצה להניח על השולחן בתור הקרוב, הנמצאים אצלי בחפיסה אחת ביד עד שאני מוציא את הקלף שאני חפץ בו ומניח אותו על השולחן? כמו כן, האם פעולה זו מקרי לאלתר? מצד מוקצה-? כלי מטבח לילדה – האם מותר לשחק בהם? האם עליי להוציא רק מה שאני חפץ בו והדבר נקרא לאלתר? (מצד מוקצה ובורר) משחק הזיכרון? תודה רבה מראש אלדד
אינני חושב שמעט הקלפים שנמצאים ביד נחשבים לתערובת שחל עליה איסור בורר, וגם אם כן, אזי כמו שמותר להסיר את קליפת הפרי כך מותר להסיר את הקלף העליון המחסה על הקלף שאתה מעוניין בו לאלתר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-30 09:41:55
סוכה תחת עץ או מרפסת
שלום, המרפסת שלנו בבית מכוסה כמעט במלואה על ידי המרפסת שמעלינו, למעט שטח מלבני בשיעור המספיק לסוכה שאיננו מכוסה. בנינו סוכה במרפסת והתיישבנו מתחת לשטח זה. האם זו סוכה כשרה? כמו כן, סוכה הבנויה ליד עץ וענפי העץ מצלים על חציה, האם מותר לשבת מתחת לחצי הסוכה שלא מכוסה על ידי העץ או שכל הסוכה פסולה? אודה לרב אם יוכל לציין מקורות לתשובה. חג שמח!
א + ב – כל עוד יש שלוש דפנות וסכך מעליהם תחת כיפת השמיים, הסוכה כשרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-30 01:52:10
לימוד תורה בשבת
שלום! אני ב"ה משתדל ללמוד בשבתות וחגים שש שעות כדברי הרב מלמד בספר וב"ה מרגיש התעלות מזה. כיום אני רווק ולכן זה יחסית קל אבל בעוד כשבועיים אני בעז"ה עומד להתארס. רציתי לשאול איך אפשר בתור זוג צעיר לקיים את זה? הרי האישה נשארת לבד כ"כ הרבה שעות בשבת? כמו"כ רציתי לשאול על תקופת האירוסין, האם כשאני מזמין אותה אלי לשבת אני צריך ללמוד את השעות ולא להיות איתה (אין לה מה לעשות לבד בבית שלי כ"כ הרבה זמן)? בחול המועד לפעמים הבעיה גדילה כי רוצים ללכת לטיול של המשפחה/ חברים וזה לוקח הרבה שעות. כיצד ניתן לשלב את זה? תודה רבה
לגבי זוג נשוי, אפשר וכדאי ללמוד ביחד. כמו כן אפשר ללמוד בבית, כך שהיא לא תשאר לבד. ואם כן נשאר לך בערך שעתיים להשלים, ואותם אפשר בהחלט להשלים בבית המדרש. כמו כן בחודשים הראשונים לנישואין, אפשר במקום הצורך להפחית מעט משש שעות כדי לשמח את האישה ולא ליצור מתח לא ראוי רק כדי להגיע לשש שעות.
לגבי זוג מאורס, צריך לזכור שאין הבדל הלכתי בין זוג מאורס בימינו לזוג רווקים רגיל, ואף יותר מזה- כיון שהחיבה בשלב זה גוברת, ראוי ונכון להיות פחות ביחד 'בשביל הכיף', אלא רק לצורך ענייני החתונה, או עכ"פ פגישה קצרה. ולכן ההמלצה היא לא להיות בשבתות ביחד, זה המון זמן ביחד ואיני מוצא היתר לזה. ממילא אין בעיה של לימוד תורה בשקידה שש שעות. אם בכל זאת אינך נשמע להדרכה זו, ודאי אינך יכול לעזוב אותה בביתך, ולכן בדיעבד תשלים את לימוד התורה יחד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-29 21:08:55
לחם משנה
לפעמים תוך כדי שלוקחים חלה מהחנות היא נשברת קצת, האם זה יכול להיחשב כלחם משנה?
פחות מהודר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-28 08:28:53
"יחסים" בין הנשמות לאחר הפטירה
שלום אבקש לשאול בשם אמא שלי: אבא שלי נפטר. אמא שלי מבקשת לדעת האם לאחר שגם היא תלך לעולמה היא תהיה עדיין נשואה לאבא שלי בתור נשמות. כלומר, האם היחסים המשפחתיים נשמרים בין הנשמות גם לאחר שהן נפטרות ומתקיימת מעין "משפחה" גם כנשמות. תודה וחג שמח, כלנית בר-און
אכן כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-27 08:42:16
שאלות על סוכות
1( ברכת "לישב בסוכה" למנהג אשכנז – הרב מלמד כתב (סוכות, ג, ה) שיש לברך "גם על טעימה כל שהיא שלמזונות או יין או מאכל חשוב אחר". מה בדיוק ההגדרה של "מאכל חשוב"? (למשל, מה הדין בחביתה?) 2( פרגולה – הרב פסק (סוכות, ב, יז) כדעת המחמירים. האם ניתן להקל במקרה שאדם מתארח בחג אצל משפחה שסוכתה כדעת המקילים?
- מאכל חשוב בא להוציא ממתקים כגון סוכריות ובמבה, ובמאכלים שאתה מסופק בהם, ניתן לברך גם עליהם, שכן הדעה העקרית אומרת שאם בשהייה הנוכחית לא תאכל מאכל שמחייב סוכה, יש לברך על עצם השהייה בסוכה.
- כן. אמנם אם יש אפשרות ללמדם שמדובר על ספק דאו', כדאי לעשות כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-26 08:40:08
ישיבה בסוכה
לגבי קטע זה בפניני הלכה- למנהג אשכנז, העומד לאכול שיעור שחייבים לאוכלו בסוכה, מברך על אכילתו 'לישב בסוכה'. לפיכך, המתכוון לאכול פת או מזונות כשיעור יותר מנפח 'ביצה', יחד עם הברכה על האוכל מברך 'לישב בסוכה'. ומי שאינו מתכוון לאכול כשיעור זה במשך כל שהייתו הנוכחית בסוכה, יברך 'לישב בסוכה' גם על טעימה כל שהיא של מזונות או יין או מאכל חשוב אחר. ואף שיש בזה עוד מנהגים, כך ראוי לנהוג.. לא ברור האם טעימה בעלמה דורשת ברכת לישב בסוכה או הכוונה רק שהייה בסוכה בצירוף טעימה?
הכוונה לשהייה בצרוף טעימה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-25 17:48:38
כיבוס בחול המועד
שלום וחג שמח לכבוד הרב! האם חייל שעליו לחזור מיד במוצאי שמחת תורה לבסיס (מקוצרת) יכול לכבס בגדיו בחול המועד?
אם אין אפשרות אחרת, מותר, משום שנחשב דבר האבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-23 07:56:32
האם אתרוג ישן כשר
לפני כשנה עטפתי כמה אתרוגים בצורה הרמטית ועכשיו כשפתחתי ראיתי שהם שלמים ויפים ללא הצטמקות כלל. האם הם כשרים עדיין? האם צריכים לבדוק עם מחט וחוט האם יש בהם עדיין לחות או מספיק להסתכל ולראות שלא הצטמקו?
האתרוגים כשרים ללא בדיקה עם מחט (בכורי יעקב תרמח, ד; שעה"צ תרמח, ח).
אם אכן הם יתמידו במראם היפה לכל החג, תגיד לי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-09-23 06:44:47


