חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פסח
שלום, השנה כשערב פסח חל בשבת, אנו רוצים להכין אורז כדי לאכול בליל שבת. אנו אשכנזים. האם מותר להכין אורז בתנור כשר לפסח?
כן. פניני הלכה ט, ה. אפשר לקרוא דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-10 11:08:35
ברכת שהחיינו על מוצר מודפס 3D
שלום רב, אני מורה במגמת פיתוח מוצר בישיבת תמר בנטור רמת הגולן. אנחנו מייצרים מוצרים ומדפיסים במדפסות תלת מימד, לייזר CNC וכד' האם על מוצר שהודפס ומשמש את האדם ומשמח אותו יש לברך שהחיינו בשם ומלכות ? כי הרי זה כמו מוצר שאתה קונה בחנות. שאלה נוספת: במידה ומדפיסים בארץ כלי מטבח בברזל האם צריך טבילה ? והאם שונה במידה ומדפיסים בחו"ל. תבורכו מפי עליון אסף
אם מדובר במוצר פשוט שמשמח רק את המדפיסים אותו, אבל שאר האנשים לא שמחים בו, לא מברכים, כגון הקונה גרביים או חולצת טריקו פשוטה. ואם מדובר במוצר שמשמח אנשים רבים, ואם היו קונים אותו בחנות היו מוכנים להוציא עליו כחמישים שקלים, מברכים. עיין פניני הלכה ברכות יז, ד. אפשר לקרוא דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-10 10:58:57
טבילת כלים
שלום הרב, האם צריך להטביל תבנית שעשויה מפוליקרבונט המיועדת להכנת פרלינים? תודה רבה
חומר זה הוא סוג של פלסטיק, ופלסטיק פטור מטבילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-10 09:00:05
טבית כלים
כלי סינון מתכת לסינון קינואה או אורז. מגע ישיר עם האוכל, אבל האוכל אינו ראוי לאכול בלשב זה. חייב בטבילה, עם או בלי ברכה, או לא?
פניני הלכה כשרות לא, ג (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –
כלים שבאים במגע עם האוכל, אבל נועדו להכנתו בשלבים הקודמים לשלב שבו מכינים אותו לאכילה, כגון סכיני שחיטה וכלים שמשמשים להכנת בצק, פטורים מטבילה. זה הכלל, כל הכלים שבאים במגע ישיר עם האוכל בעת שהוא ראוי לאכילה צריכים טבילה (שו"ע קכ, ד-ה).[1]
[1]. סכין של שחיטה, לדעת מרדכי פטור מטבילה. וכ"כ באיסור והיתר הארוך נח, פד-פה, בשם ראבי"ה, וכ"כ שם לעניין כלי שנוקבים בו את עיסת המצות. וכן נפסק בשו"ע קכ, ה. והרמ"א כתב לגבי סכין של שחיטה, עפ"י מהר"ש, וספר תשב"ץ קטן שכו, שיש חולקים וטוב לטובלו בלא ברכה. ונחלקו האחרונים בדעתו, י"א שלדעתו גם כלי שמכינים בו מאכל לפני שהוא ראוי לאכילה, חייב בטבילה בלא ברכה (ט"ז ז, גר"א), וי"א שסכין שחיטה חייב בטבילה בלא ברכה מפני שלעיתים משתמשים בו גם למאכל מוכן, אבל כלי שנועד לשימוש לפני שהמאכל ראוי לאכילה בלבד, ככלי לישה, פטור גם לרמ"א (ש"ך יא, כנה"ג). וכך יש להורות, בצירוף דעת השו"ע וההולכים בשיטתו שפוטרים סכין שחיטה גם אם לעיתים משתמשים בו למאכל מוכן (וכ"כ רש"ק שו"ת טוב טעם ודעת מהדו"ג ב, כב), והרוצה להחמיר יטבילנו בלא ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-10 07:13:19
אישה
שלום וברכה. האם זה נכון שבתקופת התלמוד ולאורך הדורות הנשים היהודיות הוצאו אל מתוך בית הכנסת מחוץ לבית המדרש וכמובן מחוץ להנהגה?
לא 'הוצאו', פשוט לא באו כיון שהיה נחשב לא צנוע. והן קיבלו זאת בהבנה ובשמחה. עיין פניני הלכה העם והארץ פרק ו, טז.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-08 13:59:00
שאלה
שלום וברכה. "שלא עשני אישה" – כך מברכים בכל בוקר בברכות השחר. למה הברכה נאמרת בשלילה? למה ברכת הנשים "שעשני כרצונו" לא מתאימה לגברים? למה האישה לא מברכת שעשני אישה?
עיין פניני הלכה תפילת נשים ו, ב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-08 13:51:37
שמן בשיער בשבת
שלום, ראיתי בפניני הלכה לשבת כי מצד אחד בפרק יד' סעיף ה' כתוב כי מותר לסוך בשמן על השיער, ומצד שני בסעיף ג' כתוב כי אסור "להעמיד את השיער" ע"י שמן. רציתי להבין מה ההבדל, האיסור הוא רק אם מעצבים תסרוקת מיוחדת ורוצים לשמרה? אם אני רוצה לשים שמן כדי "להעלים שוונצים" (קצוות מפוצלים) כדי שהשיער יהיה מסודר זה נחשב עיצוב ואסור בשבת? תודה מראש
אכן כדבריך, האיסור הוא לעצב תסרוקת מיוחדת, אך להעלים שוונצים מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-07 21:26:29
לימוד אישה באוניברסיטה
שלום וברכה, אני בחורה דתיה חרדל"ית בת 19 ועושה שירות לאומי בבי"ס יסודי. חשבתי לפנות ללימודים אקדמיים בשנה הבאה בעז"ה כדי לקבל תואר ראשון ואחר כך בהמשך אי"ה אולי גם תואר שני…ככל הנראה בתחום הניהולי. רציתי לשאול את הרב מה דעת ההלכה בעניין לימודים אקדמיים ואם יש מקומות מסוימים ששם יש עדיפות לאישה דתיה ללמוד? תודה רבה
שלום עדן. לדעת הרב מלמד לימודים אקדמיים גם לבנות הם לכתחילה לגמרי. ראוי שכל בת תמצא את כישרונה במלואו, לא רק בתחום המשפחה החשוב ביותר, אלא גם בתחום המקצועי. לכתחילה נכון ללכת ללמוד במקום דתי שיש בו הפרדה בין בנים לבנות, אך אם המקום רחוק או שרמתו אינה מספקת וכדומה, ניתן ללמוד בכל מקום שיש בו הרבה דתיים וייחסו אליהם אינו מזלזל, כמו למשל באוניברסיטת אריאל. כדאי מאוד לשלב יחד עם הלימודים גם לימודי קודש קבועים. יש לנו ביישוב בהר ברכה תכנית מצוינת גם לבנות, כדאי לך להיכנס לאתר של ישיבת הר ברכה לראות.
בהצלחה.
אורן מצא. רב בישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-04 16:34:16
מעשר והלוואה
האם במקרה ואין להפריש גם מעשר כספים וגם ליתן הלוואה. האם כדאי לקבץ את כספי המעשר וליתן מהמעשר הלוואות?
אלו שתי מצוות שונות. מעשר כספים נועד לצרכי עניים ולומדי תורה, ואילו מצוות ההלוואה נועדה לכל נצרך. לכן אם יש ביכולתך לקיים את שתיהם לחוד, תבוא עליך ברכה. אנשים שרוצים לקיים מצוות הצדקה למהדרין, מפרישים עשרים אחוז, וכפי שמביא השו"ע שמעשר הוא מידה בינונית, ומידה מן המובחר לתת חומש. ואם כן אתה יכול לתת מעשר אחד לצדקה ומעשר שני להלוואות. אבל אם אתה רוצה שקופת ההלוואה תהיה מכספי מעשר ולא חומש, אתה צריך להקפיד שהכסף יינתן רק למטרות נצרכות מאוד, כגון עזרה בחתונת ילדים או קניית בית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-03 12:47:42
כמה נושאים
שלום וברכה בהקשר לחיסון. למה מחייבים אנשים להתחסן ומאיימים שאם לא יעשו כך אז יפוטרו וכו. אין בחירה חופשית יותר? בתורה עצמה יש בחירה לאדם מה לעשות. 2. הרב כתב שלא לאכל אפילו פירות לפני בדיקת חמץ. מה ההבדל בין זה לבין לפני המגילה שמותר אכילת ארעי, לפני תקיעת שופר, לפני נר חנוכה שמותר
- יש בחירה חופשית, ויש השלכות לבחירה החופשית. ולכן כל אדם יכול לבחור שלא להתחסן, אבל יש השלכות לבחירתו. כמו אדם שמחליט מבחירתו החופשית לגנוב, ולכן פיטרו אותו מהעבודה. בנד"ד הוא החליט לסכן את גופם ופרנסתם של אנשים אחרים, ולכן מובן מאוד אם מחליטים לפטרו.
- במגילה וכד' יש רק חשש שמא ישכח, אבל בבדיקת חמץ רוב הפוסקים אומרים שחייב לבדוק דוקא בתחילת הלילה כפי שכתב בהערה 1.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-02 10:48:34
התחזקות באמונה
לפני שנתיים חזרתי בתשובה ובזמן האחרון האמונה שלי פחתה לגמרי,אני יודע שלחוזר בתשובה יש ירידה אחרי תקופה מסויימת אבל עדיין יש לי ירידה יותר מידי חזקה,אני יודע שיש שכר ועונש ושיש עולם הבא,אני יודע שאת הכל יצר אלוקים,אבל אני לא מצליח לחזור לאמונה שהייתה לי (שחזרתי בתשובה),אני מרגיש שכל יום אני חוזר עוד קצת ועוד קצת בשאלה-ואני לא רוצה שהדבר הזה יקרה,אני מאמין שחלק גדול מזה שזה קורה זה שיש לי עומס בחיי היום יום בגלל התפילות ואין לי אפילו זמן לעצמי או לאישתי או לדברי תורה. סדר היום שלי הוא כזה:תפילה בבוקר(נץ)-עבודה-מנחה-עבודה-ערבית-בית-עזרה בטיפול הילדים-מקלחת אוכל-כבר השעה פה 22-23 -כבר מאוחר ואני הולך לישון. יש לכם המלצה בשבילי איך לפעול?
בוודאי שיש לי פתרון. הפתרון הוא לימוד שעות רבות של התורה המחייה והמשמחת בשבת. זהו שאמרו חכמים שכיון שאין לאדם זמן ללמוד תורה בימות החול, ברא הקב"ה את השבת שאם מקיימים אותה כראוי היא מקרינה ברכה לכל השבוע. עיין בפניני הלכה שבת בפרק העוסק בתורה ותפילה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
בנוסף לכך, יש חובה ללמוד מעט תורה כל יום בבוקר ובערב. לכן נוהגים אחרי תפילת שחרית ללמוד הלכה אחת או שתיים, ובלילה לומדים לפחות חצי שעה עם חברותא שמאוד לא נעים לאחר לו. איך עושים את זה? פשוט מאוד. ברגע שמגיעים הביתה בערב קשה מאוד לצאת מהבית, ולכן צריך תירוץ טוב. אתה צריך להגיע לבית מיד אחרי העבודה ולהתפלל ערבית בשעה יותר מאוחרת, כך שיהיה לך תירוץ מספיק טוב לעצמך ולאשתך לצאת מהבית – לתפילת ערבית, ותקבע חברותא עם מישהו חצי שעה אחרי ערבית. זה פתרון ידוע ומעולה לכל אנשי העבודה. כך עושים רבים אצלנו ביישוב בהר ברכה ורואים ברכה גדולה. פתאום כיון שיש יעד, מספיקים כל מה שצריך עד תפילת ערבית. ופתאום כיון שלומדים את התורה המחייה, מגיעים שמחים הביתה, מחייכים יותר לאישה, ואז היא אומרת "אם כך, אולי תלמד ארבעים דקות, תגיע יותר שמח"…
בהצלחה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-01 12:59:59
ברכת הכובאנה
שלום הרב. הרב כתב שברכת הכובאנה היא מזונות משום שיש בה הרבה שמן. מה נקרא הרבה שמן? בדרך כלל בהכנה שלה דרוש שמן רק למריחה על משטח העבודה ואולי עוד 2-3 כפות יש בתוך המתכון עצמו. תודה רבה
העקרון הוא שכאשר יש הרבה שמן, העיסה מתוקה מאוד ולכן יש שאוכלים אותה בין הסעודות, ויש שאוכלים אותה בנוסף ללחם, וממילא אין דינה כלחם. אבל אם שמו מעט שמן באופן שכולם מתייחסים לעיסה כזו כלחם, דינה כלחם, וכדין לחמניות 'מזונות' שדינם כלחם. לכן הרב הדגיש שמדובר על עיסה שיש בה הרבה שמן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-28 11:16:33
שבת
האם מותר לחתוך מלפפון לעיגולים ולשים עליו רק מלח
פניני הלכה שבת פרק יב:
ט – איסור כבישה ומליחה במאכלים
אסרו חכמים לכבוש מלפפונים וזיתים וכיוצא בהם במי מלח או חומץ, מפני שפעולת הכבישה דומה לבישול. וכן אסרו חכמים למלוח מאכלים שהמלח גורם להם לשנות את טבעם, כדוגמת צנון, בצל, שום, לפת ומלפפונים. שעל ידי המלח הם מזיעים ומרירותם יוצאת, והם נעשים רכים או קשים וטעמם משתבח. והרי זה דומה למלאכת עיבוד עורות (להלן יח, ו), והשפעתה על המאכלים דומה להשפעת הבישול (שו"ע שכא, ב-ו, מ"ב טו).
מותר לטבול חתיכה אחת במלח ולאוכלה, שבאופן זה הוא אינו נראה כמתכוון לכבוש. ולדעת רבים אף מותר למלוח כמה חתיכות ולהניח אותן לפניו כדי לאוכלן מיד זו אחר זו (שו"ע שכא, ד), אבל המנהג להחמיר ולאכול מיד כל חתיכה שטבלוה במלח, מפני שאם ישהה את החתיכה הטבולה במלח עד שיטבול עוד חתיכות, יֵראה בינתיים ככובש מאכל (מ"ב שכא, כ; כה"ח כו).
כאשר מוסיפים שמן, מותר למלוח כמה חתיכות יחד, שהשמן מפיג את המליחות, ואין זה דרך כבישה אלא דרך הטעמת המאכל (מ"ב שכא, יד). וכן מותר לתת מלח בסלט מלפפונים וצנון שמכינים לארוחה סמוכה, שהואיל ומוסיפים להם שמן ותבלינים שמחלישים את כוח המלח, ניכר שאין כובשים אותם (ט"ז שכא, א; מ"ב יד). וכן מותר לתת מלח בלא הגבלה על ירקות שאין רגילים לכבוש במלח, כדוגמת עגבניות (שש"כ יא, ב).
גם דברים שנראים כמו כבישת מאכלים אסרו חכמים לעשות. לפיכך אסרו להכין כמות גדולה של מי מלח או שאר משקים שרגילים לכבוש בהם מאכלים. אבל מותר להכין כמות שנועדה לצורך טיבול מאכלים של סעודה אחת. מי מלח מרוכזים, שאחוז המלח בהם הוא שני שליש, אסור להכין אפילו בכמות מעטה, משום שהוא נראה כמכין ציר לכבישת דגים (שו"ע שכא, ב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-25 08:29:21
פסח
האם צריך לקנות לכלב אוכל מיוחד לפסח? פניני הלכה פרק ב הלכה ו – חמץ שנפסל ממאכל כלב: אם מתחילתו לא היה ראוי למאכל אדם כלל, אף שהיה ראוי למאכל כלב – לא חל עליו איסור חמץ. אמנם מאכלים שמכינים לכלבים וחתולים, החמץ שבהם ראוי מתחילתו למאכל אדם, ולכן חובה לבערם. איך מאכל של כלב רואי לכתחילה למאכל אדם?
- כן.
- לא צריך שהוא יהיה ראוי לכתחילה אלא ראוי בשעת הדחק. וכיון שחמץ המצוי במאכלים שמכינים לכלבים וחתולים ראוי מתחילתו למאכל אדם בשעת הדחק, חובה לבערם לפני פסח. שכן בשני מצבים בלבד אין בעיה של חמץ: א) חמץ שהיה ראוי בתחילה למאכל אדם והתקלקל עד שאינו ראוי אפילו למאכל כלב – אינו נחשב לאוכל, ומותר להשהותו וליהנות ממנו בפסח. ב) חמץ שכבר מתחילה לא היה ראוי למאכל אדם 'כלל' (אף לא בשעת הדחק), אף שראוי למאכל כלב, לא חל עליו איסור חמץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-25 04:33:53
תענית אסתר
ערב טוב האם מותר לחולה שאין בו סכנה לאכול צ'ולנט בתענית אסתר?
מה שכתוב בהלכה זה שהפטור מהצום מחמת חוליו, יכול לאכול ולשתות כהרגלו, אבל לא יתענג במאכלי מותרות (פניני הלכה זמנים ז, ז). אם החולה מרגיש שצ'ולנט עבורו הוא מאכל מותרות ולא ארוחת צהריים רגילה, שיימנע. ואם מסופק בדבר, יכול להקל, שכן תענית אסתר קלה במעט משאר תעניות, כיון שיסודה מחמת המנהג (פניני הלכה זמנים יד, ט).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-24 16:59:05
צירוף נשים לזימון
שלום וברכה במהלך לימודי בסוגיית זימון נתקלתי בשני טעמים בגינם לא מצרפים נשים לזימון. הטעם הראשון והפשוט הוא שיש מחלוקת אם הן חייבות בברכת המזון ולכן יש בעיה בצירופן לזימון. אך הטעם השני ועליו הרב מלמד בחר להתבסס בפניני הלכה והוא "משום צניעות". לא הצלחתי להבין מה הבעיה בזימון בצירוף נשים מבחינה זו! הרי גם כך הם אוכלים ביחד, אז הבעיה של הצניעות עולה בזימון דווקא?! ועוד יותר, אם הסיבה היא צניעות מדוע הן כן מצטרפות כאשר יש שלושה גברים? ועוד, מדוע הן אינן מצטרפות גם בסעודה משפחתית גרעינית בה לכאורה אין חשש צניעות? או גם בסעודות רגילות בהן אין חשש כגון סעודת ברית מילה ושמחות? תודה רבה!
- אם שמרו על כללי הצניעות, אזי הגברים ישבו ודיברו עם הגברים והנשים עם הנשים אף שאכלו על שולחן אחד, וממילא לא היה קשר שמחייב זימון בין הגברים לנשים, ועוד שאם כעת יצטרפו את הנשים לזימון, יראה כאילו היתה קירבה שאינה ראויה. אכן היום בציבור הדתי לאומי רבים לא מבינים זאת, כיון שלא תמיד שומרים על כללי הצניעות הראויים. אך בציבור החרדי וכן הדוסים הכבדים של הדתי לאומי מבינים זאת היטב.
- כאשר יש שלושה גברים, הן אינן 'מצטרפות' אלא 'עונות' לזימון, כמו כל אחד אחר שאכל שלא עם שלושת המזמנים, שעונה לזימון שלהם אף שלא אכל איתם. וכיון שאין הגברים זקוקים להן כדי לזמן, אין בעיה של צניעות.
- גם במשפחה גרעינית לא מצטרפות, כיון שלא חילקו חכמים בגזרתם, כדרכם במצוות רבות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-23 09:37:01
פורס מפה ומקדש
שלום, קידוש בערב שבת שחל בפורים כשמשלבים סעודת שבת ופורים (פורס מפה ומקדש) מה ההלכה כשמביאים יין יותר טוב לקידוש האם מברכים הטוב והמטיב בקידוש (שלא מברכים בורא פרי הגפן כפי שמובא בפניני הלכה)? ואם כן מתי? אחר ויכולו ולפני ברכת הקידוש? או אחר מקדש השבת? או אחר טעימה קצת? תודה
מברכים הטוב והמטיב. איני רואה סיבה לא לברך זאת במקום של ברכת הגפן בקידוש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-18 00:44:08
נטילת ידיים
האם חובה ליטול ידיים אחרי נגיעה בשערות והאם צריך לעשות זאת מיד
רק אם השערות לא נקיות צריך לשטוף ידיים לפני אמירת דברים שבקדושה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-17 14:06:05
שבת
האם אפשר לשפוך שמן מקופסת טונה ולשפוך עם השמן טונה
כן. אפשר לשפוך את כל תכולת הקופסא על משטח חלק כמו למשל משטח לחיתוך ירקות, ואז לאסוף רק את הטונה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-17 13:57:58
שבת
האם מותר לפצח אגוזים גם אם אני לא אוכל אותם מיד
לא. פניני הלכה שבת יא, סעיפים ו, יח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-02-16 19:35:07


