חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
המסת סבון מוצק במים בשבת
שלום לרב, לצערי יש לי משהו שנקרא פיסורה (סדק בפי הטבעת), לכן הרופא הנחה אותי לשבת כל יום בוקר וערב לתקופה ממושכת באמבטיית מים חמים כאשר אני ממיס לתוכם סבון מוצק (דווקא מוצק, שהופך את המים לעכורים). האם מותר לי לעשות זאת גם בשבת? אם לא אבצע את הטיפול בצורה מיטבית, אני עלול להצטרך ניתוח כדי לפתור את הבעיה… תודה רבה.
תחתוך לפני שבת את הסבון לחתיכות קטנות, או אף תגרדו במגרדת, ובשבת תניח אותו בתוך המים שימס מאליו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-03-01 13:57:55
נישואי כהן לגרושה לשעבר
אשה שהתגרשה מבעלה, והתחתנה עם איש אחר. ואח"כ בעלה השני נפטר. האם מותר לה להתחתן עם כהן?, כי כעת היא אלמנה ולא גרושה. תודה.
אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-28 08:46:42
נטילה שניה בבוקר
שאלה בנוגע לנטילת ידיים של בוקר- לא ברור לי מעשית מהניסוח בפניני הלכה, כמה פעמים יש ליטול שנית אחרי ההתפנות בבוקר (ולפני הברכה והניגוב)? כתוב שנוטלים ידיים, אך לא ברור לי כמה פעמים מדובר בפעם השניה:"בפועל, אין רגילים לברך מיד עם הנטילה הראשונה שלאחר הקימה מהשינה, וזאת מפני שבדרך כלל אנשים צריכים להתפנות לאחר השינה, ואין ראוי לברך ברכה בשעה שאדם צריך לנקביו. ועוד, שלדעת הרא"ש עיקר הנטילה נועדה להכנה לתפילה, וממילא צריך לברך על הנטילה הסמוכה לתפילה. ולכן, לאחר ההתפנות לוקחים שוב את הנטלה ונוטלים ידיים, ומברכים את הברכה לפני הניגוב." לתשובתכם אודה, בהערכה
שלא טובה. אפשר להסתפק בפעם אחת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-27 14:29:45
עבודת ה והמידות
שלום כבוד הרב. לפני כשנתיים הייתי במדרשה והרגשתי שהגעתי לנקודה מאוד מבורכת בחיים שלי. עבודת ה שלי הייתה ברמה גבוהה והייתי מאושרת ממי שאני, קמתי בבוקר בשמחה והרגשתי משמעות. לצערי כבר תקופה ארוכה שאני רחוקה מה' יתברך ומעצמי, זה התחיל בכך שהייתי בשירות לאומי שמאוד העמיס עלי נפשית, חשבתי שזה יגמר ברגע שתסתיים השנה אבל לצערי זה לא נגמר. אני לא מתפללת בכלל, קשה לי לקיים כל מיני מצוות שבעבר קיימתי אותם בשמחה, ויותר מזה-אני פשוט לא מצליחה ללמוד תורה. אני פותחת ספר ופשוט לאחר 10 דקות סוגרת אותו כי מרגישה שאני מואסת בזה. כל העניין הזה רק מקשה עלי יותר ומכניס אותי לתסביך שככל שאתרחק מה' ואעבוד אותו פחות, כך הוא יעניק לי פחות דברים. ואסביר- אני בגיל שב'ה בנות מתחילות לצאת ולהתחתן ולצערי יש לי כבר כמה חברות שבזוגיות ומאוד מאוד קשה לי לפרגן להן מכל הלב, לצערי אני ממש מקנאה בהן על כך שמצאו את זיווגון, ואני יודעת שככל שאקנא זה גם יוריד מהבטחון שלי בה' וגם ירחיק אותי יותר מעצמי, כי זה מכניס אותי לעצבות ולדכאון שלמה לי לא מגיע זוגיות. ואז אני נכנסת ללחץ שהקבה לא ישלח לי את הזיווג שלי כי אני לא עומדת במבחן שלו ויש בי חוסר אמונה, ואז זה שוב מצער אותי ומרחיק אותי יותר מהקבה וחוזר חלילה, ורק מחמיר אצלי את החששות ואת הקושי בלסמוך על ה'. אודה מכל ליבי אם הרב יוכל להתייחס ל2 העניינים שהעלתי כאן- 1. איך להחזיר את החיות בעבודת ה ובכללי את החיות שלי? כי לצערי יש ימים שאיני רוצה לצאת מהמיטה. 2. איך לא לקנא בחברות שזכו בזיווג, ואיך להגדיל את הביטחון שלי בקבה שישלח לי את זיווגי בזמנו. אשמח גם אולי אם הרב יוכל לייעץ לי איזה ספרים לקרוא כדי לקרב את הזיווג שלי וגם לשפר את מידותיי. תודה רבה אודה למענה
הנסיון מראה שפתרון טוב הוא למצוא מישהי ברמה גבוהה כדי ללמוד איתה באופן קבוע. כמו כן להשתדל ללכת לשיעורי תורה, וכן לשמוע שיעורי תורה דרך האינטרט. אני ממליץ במקרה שלך על שיעורי נשים של רבניות ולא רבנים. יש כאלה רבים, מן הסתם באתר של המקבילה של מכון מאיר – 'מכון אורה'.
לגבי זיווג, כדאי לקרוא את הספר של הרב אליעזר מלמד 'שמחת הבית וברכתו'. אפשר לקרוא ממנו דרך האתר של ישיבת הר ברכה בחלונית 'פניני הלכה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-26 20:59:29
פניני הלכה שמחה
בספר פניני הלכה מועדים, הרב דן במצוות השמחה ובעמ' 22 כתוב "ללמדנו שבראד ובראשונה מוטלת על האיש מצווה לשמח את אשתו. וכן לאשה, המצווה הראשונה – לשמח את בעלה". רציתי לשאול מה מקור הדברים שגם אשה חייבת לשמח את בעלה? תודה
כתוב "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ". איפה האישה? אלא שברור ש'אַתָּה' כולל את שני בני הזוג, מפני שהאיש ואשתו נחשבים חטיבה אחת. ואם המצווה היתה לשמח אותה והיא לא אותו, הפסוק היה מזכיר אותה ברשימה. כמו כן כשמוזכרת גם האישה (דברים יד, כו- "וְשָׂמַחְתָּ אַתָּה וּבֵיתֶךָ"), לא כתוב מי משמח את מי. ללמדנו ששניהם צריכים לדאוג לשמחת השני. וכן פשוט מסברא, וכי יעלה על הדעת שהאיש צריך לשמח את אשתו והאישה לא צריכה לשמח את בעלה? וכן הוא במציאות, שכתבו חכמים שעיקר השמחה לגברים בסעודה, וכידוע מאז ומעולם (עד הדור האחרון) נשים בישלו את כל האוכל.
וזהו שכתב הרב בספרו שמחת הבית וברכתו לגבי מצוות שמחת עונה, שהחובה גם על האישה לשמח את בעלה (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-26 14:30:43
פיקוח נפש
שלום כבוד הרב, קראתי בפניני הלכה שבת, פרק כז, פיקוח נפש וחולה, א – כללי פיקוח נפש: "אבל עבור תרופה שאין בסיס ממשי לכך שאולי תועיל, אין מחללים שבת", השאלה שלי היא: מה הכוונה ב"בסיס ממשי" ? האם הכוונה היא: אם החוקרים ברפואה אומרים שתרופה זו היא אולי מועילה, אבל הם לא ניסו את התרופה בבעלי חיים, זה רק בתאוריה, מותר לחלל שבת כדי להביא את התרופה לחולה כי זה נקרא בסיס ממשי? בברכה,
בסיס ממשי הוא שניסו תרופה זו וראו שמועילה, אלא שמועילה רק לאחוז מועט. אבל מקרה שהבאת אין בסיס ממשי, רק תאורטי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-26 11:23:56
ניתוח בכל המועד
האם מותר לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים בחול המועד? הבחירה בחול המועד נובעת מהרצון להחלים בטרם אשוב ללימודים כסטודנט .
כיון שלא מדובר על ניתוח דחוף אלא כזה שאפשר להקדים או לאחר, אסור לעשותו דוקא בחוה"מ, שכן יש בזה זלזול במועד שנועד לשמחה ולימוד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-24 09:07:35
זיווג
שלום רב. לפני כבערך 4 שנים(כיום בת 21) הייתי בידידות עם 2 בחורים מהסניף. נוצר מצב שפגעתי רגשית באחד מהם, מכוון שנכנסתי לקשר זוגי עם השני. עבר מאז די הרבה זמן(כמעט בטוחה גם שביקשתי סליחה כבר מאז), והבחור שפגעתי בו גם התחתן. אבל עדיין מחלחל בי הספק שאולי לא ביקשתי ממנו סליחה כמו שצריך, ואולי ח'ו יתעכב לי השידוך בכלל זה. מרגיש לי קצת לא מתאים להתנצל בפניו שוב באמצע החיים, ובמיוחד כי הוא נשוי ודי בטוחה שמחל על הסיפור, אבל אשמח לשמוע את תשובת הרב לכל מקרה. מקרה נוסף שאני ממש מצטערת שיצא לי הוא שיצאתי עם בחור והיה לנו דייט קצת מביך.. סיפרתי לחברות שלי וקצת צחקנו על הסיפור ומעט על הבחור, ומרגיש לימממש לא נעים. כמובן שביני לבין עצמי עשיתי תשובה על כך והחלטתי להבא לא לעשות זאת יותר, מרגיש לי מוזר להתנצל בפני הבחור מכוון שלא ידע על כך(לא נפגשנו מאז וזה היה דייט 1, וגם חברותיי כלל לא מכירות אותו) ואם אספר ואתנצל בפניו כאילו אפגע בו יותר. כיצד עלי לנהוג? נכנסתי קצת לחששות מכווו שאני ממש מפחדת שהדברים הקטנים האלה מעכבים לי את השידוך שאני כל כך רוצה למצוא. תודה רבה אודה למענה.
אין לי שום ספק ששני מקרים אלו לא מעכבים לך את השידוך. במקרה הראשון לא אמרת איך יצא שפגעת רגשית בבחור, מכל מקום אם אכן היתה פגיעה של ממש, כדאי לכתוב לו במייל וכד' (לא סיפור היום להשיג) שאמנם עבר הרבה זמן אבל מידי פעם את נזכרת בזה ויש לך צער שלא התנהלת כראוי ופגעת בו, ורק רצית לוודא שהוא אכן סלח לך. אם לא מדובר על פגיעה של ממש (אפשר לשאול חברה שהכירה את העניין), סביר שהעניין נשכח ונסלח. לגבי המקרה השני, כיון שהחברות לא מכירות את הבחור, אין זה לשון הרע, וק"ו אם אף אחת לא יודעת את שמו, כך שגם בעתיד לא תדע על מי מדובר. אמנם תמיד לא כדאי לומר דברים לא טובים על מישהו, אבל אין כאן איסור שעלול למנוע ממך שידוך.
בהצלחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-23 19:03:57
שבת
שימוש במדבקות בשבת שלום , האם ניתן להשתמש במדבקות רב פעמיות על לוח מנויילן לצורך משחק בינגו בשבת? אנו לא מתכוונים שהמדבקות ישארו על הלוח כל הזמן אלא לפני המשחק הבא נזרוק אותן או נאסוף חזרה אל דף המדבקות ונשתמש בהן שוב . אולי אפשר להקביל זאת לשימוש בסימניות הקטנות עם הדבק. ואם אפשר להוסיף בקצרה מה הסיבה שבאופן כללי יש איסור להשתמש במדבקות בשבת.
איסור הדבקה הוא משום מלאכת 'תופר' והסרתו מלאכת 'קורע'. למעשה ניתן להקל בהדבקה שאינה לקיום רק במקום הצורך, אמנם כאשר מוכח עליה שאינה לקיום כמו סימניות, כך שאין כלל בעיה של מראית עין, מותר לכת'. נראה שזו המציאות במקרה שהצגת, היינו שכל הרואה מכיר במדבקות אלו שאינן לקיום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-22 03:05:43
תפילה למיתה
שלום כבוד הרב, אני כבר כמה חודשים מנסה לחזור בתשובה ולא מצליח, כל פעם שאני נופל אני נכנס לדיכאון עמוק בגלל המחשבה שאני מאכזב ומכעיס את בורא עולם. איני יכול לסבול את המחשבה שכבר 13 שנה אני נמצא בחטאים ואני עכשיו עמוק בתוך הבוץ ומצופה ממני לחזור בתשובה, אני לא רואה כל תקווה איך אני חוזר בתשובה ממצבי הנוכחי. רציתי לשאול למה הקדוש ברוך הוא לא ברא אותי במשפחה חרדית כך שאוכל לחיות את חיי לקיום מצוות ולקבל את חלקי בעולם העליון, למה עליי לעבור את כל הנסיונות והייסורים האלה? ולמה נבראתי עם ככ הרבה תכונות רעות עד שקשה לי מאוד להסתדר בחיים האלה? ושאלה נוספת האם על פי הלכה אני יכול לקבל על עצמי תשובה ולהתפלל למות כדי שלא יצטרך לעמוד בעוד נסיונות וכך גם לא אכעיס את בוראי אם אכשל. רוב תודות.
קודם כל אתה חייב למצוא מישהו שילווה אותך בתהליך התשובה שלך. ילמד איתך וישוחח איתך מידי שבוע. אם יש ישיבת הסדר במקום מגוריך, כדאי לך מאוד לגשת לשם לטובת העניין. אין ספק שזה יקדם אותך מאוד אם תהיה קשור למוסד מסויים או לפחות לבחור דתי רציני.
בקשר לשאלתך למה הקב"ה לא ברא אותך במשפחה חרדית. ראשית אני חייב להעיר שאני הייתי מעדיף להלווד דוקא למשפחה דתית לאומית ולא חרדית, כיון שהיחס של הדתיים לתורנו הקדושה שלם יותר, בעיקר בענייני היחס הנכון למדינה שלנו, לצבא שלנו, והיחס הנכון לפרנסה. שנית, יש לדעת שמי שנולד למשפחה חילונית אין עליו קטרוג על כך שהוא חילוני, שכמעט ואין לו אפשרות אחרת, ודומה לתינוק שנשבה לבין הגויים וגדל על דרכיהם, שודאי לא נטען עליו למה הוא לא דתי. וממילא לפי זה גם לחילוני טוב שמתנהל בדרך ארץ ובישרות עם הבריות, יש מקום טוב בעולם הבא לפי תנאי חייו.
לגבי תפילה למות, כמובן הדבר לא שייך בכלל, שכן אתה כמו רבים כמותך פשוט צריכים הכוונה נכונה, שכנראה עדיין לא קיבלת. אני בטוח שאם תמצא את האדם הנכון ללמוד איתו, לא תרצה למות כלל וכלל, ולהיפך תשמח לעבוד את ה' בחייך, שכן למתים אין אפשרות כזו כלל וכלל, שנאמר 'במתים חפשי', היינו שהמתים חופשיים מהמצוות, ואין להם היכולת לעבוד את ה' מתוך בחירה בטוב. לכן אני חוזר ואומר שאם אתה רוצה לעמוד במשימה הקשה שקיבלת על עצמך, אתה צריך למצוא חברותא. ובנתיים תשתדל לא להעמיס על עצמך בעניין המצוות יותר מידי, אלא לקבל רק מה שאתה יכול לעמוד בו בשמחה. יש ישיבה חשובה בירושלים שנקראת מכון מאיר, בה יש רבים בתהליך של חזרה בתשובה, כדאי לך מאוד להגיע לשם, או לפחות להכנס לאתר שלהם ולשמוע שיעורים.
בהצלחה רבה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-19 01:12:54
ניצול הזמן ללמוד תורה בבית
היי,אם יש לי רקע תורני בינוני מינוס( לא יכול ללמוד גמרא לבד) ,אם יש לי כשעתיים ללמוד בבית ביום אחרי עבודה מעייפת ביותר. באיזה נושא בתורה כדאי לי להתמקד בשעתיים האלו? והאם יש ספרים ספציפיים מומלצים? בברכה, נועם.
הלכה, תנ"ך ואמונה.
הלכה- מספריו הנפלאים של הרב אליעזר מלמד – פניני הלכה. אפשר ללמוד מהם גם דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
אמונה- הספרים הבסיסיים והקלים ללימוד הם כוזרי (יש ספרי עזר של הרב שרקי והרב אבינר), ספר המדע לרמב"ם (לא צריך עם פירוש) ושלושת ההקדמות של הרמב"ם- למשנה, לפרק חלק, ולפרקי אבות (גם לא צריך פירוש, אך יש ספר יפה של הרב אורי שרקי על ההקדמה לפרקי אבות הנקראת שמונה פרקים). מסילת ישרים לרמח"ל. וכמובן כל ספר טוב בן זמנינו בא בחשבון, כמו הספרים של הרב אורי שרקי דעה צלולה וקדושה וטבע, וכן הספרים של הרב החלבן והרב ראובן ששון- טללי חיים. וכמובן כתבי הרב קוק חשובים מאוד.
תנ"ך- קריאה יפה של פשט התנ"ך עם פירוש שטיינזלץ, זה מעולה. יש פירוש יותר מעמיק של דעת מקרא, ועוד יותר מעמיק של המלבי"ם.
בהצלחה רבה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-15 11:01:05
הלכה
שלום וברכה. מה הדין לגבי אמא ובן חורג ואבא ובת חורגת, האם מותר בנגיעה, חיבוק ונשיקה?
באגרות משה אבן העזר ח"ד סד, ב כתב להקל לעניין נגיעה ונשיקה כדרך הורים עם ילדיהם.
ובשו"ת עשה לך רב ח"ג לט, כתב שאם ההורים המאמצים גידלו את הילד מגיל קטן, מצד הסברה אין התאווה שולטת, בדומה לבן ביולוגי, ולכן אפשר להתיר להם ייחוד. עכ"ד. מן הסתם יתיר גם נגיעה חיבוק ונישוק כבן לאימו.
גם בציץ אליעזר ח"ו מ, כא, מצדד להיתר לגבי ייחוד כיון שמדובר על שעה"ד. ומטעם הזה התיר לחבקם ולנשקם באופן אבהי ואמהי. אבל אם האימוץ התחיל אחר גיל איסור יחוד, שלוש לנקבה ותשע לזכר, חלים עליהם כל איסורי יחוד, ולכן מלכתחילה אין לאמץ בגיל כזה. וחיזק דבריו בח"ג מד, מה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-11 22:29:03
כתיבה, הפרדה בין אותיות
שלום כבוד הרב, אשמח לדעת האם צריך להפריד בין אותיות שיוצרות חיבור שהוא של שם ה' בכתיבה. למשל האם לכתוב כך: ציפי'ה. (אם הבנתי נכון ממה שקראתי ב'פניני הלכה' אין צורך, אך בגלל שראיתי רבים שנוהגים כך אשמח לדעת האם הבנתי נכון). בנוסף, האם יש חיוב להפריד בין אותיות כאשר זה במשמעות של שם ה' (ולא סתם מילה שיש בה צירוף). למשל האם חובה לכתוב כך :א-ל כאשר זה במשמעות של ה'. תודה רבה!
המנהג הנכון הוא להחמיר בזה רק כשכותבים אחד מהשמות הקדושים, כמבואר בפניני הלכה ליקוטים א' ה, ח בהערה 6.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-11 16:41:43
כשרות כלים של בישול גוי
הרב כתב על כשרות בישול גויים. רצינו לשאול: העובד זר של אבי לא בדיוק אמין, בלשון המעטה. כשאמא שלי לא מתפקדת, וזה קורה הרבה, הוא מבשל. גם ביצים, גם תפוחי אדמה, גם שניצלים. לכאורה הוא כן מבין מה בשרי ומה חלבי. משפחתנו המורחבת- האחים שלי, לא מקפידים על כך ואוכלים אצלם חופשי. אנחנו הבנו שכל כלי הבישול כבר בעצם טרף. הם אומרים שזה לא בעיה שלהם וחשוב לכבד את ההורים ולאכול מהאוכל שלהם בתורנות שלהם בשבת. מי צודק? האם יש בעיה לאכול את האוכל שלהם שהתבשל בסירים שהוא בישל בהם? האם יש לפחות היתר לאכול שם את האוכל שלנו (תירוץ: אני מבשלת כי אני טבעונית!) אבל בכלים שלהם, כולל כל הסכו"ם והצלחות וכו. או רק בתנאי שזה כמובן האוכל שלנו על כלים חד פעמיים? תודה! רחל וישורון אהרונוב, ירושלים עיר הקודש
אתם צודקים, ולכן מן הראוי להחליף את העובד הזר כמה שיותר מהר. ובנתיים כל עוד אין בעיה של כשרות חוץ מבישולי גויים, אזי אף שלהורים מותר לאכול מהאוכל שהגוי מכין, מ"מ לכם אסור אם מדובר על מאכל שעולה על שולחנות מכובדים ואם לא נאכל כמו שהוא חי. אינכם צריכים לריב עם אחרים שאוכלים מאוכל זה, שכן יש פוסקים מעטים שסוברים כך.
לגבי שימוש בכלים של ההורים, מי שמחליט להקל לאכול מכלי הבישול שהגוי הכין בהם יש לו על מי לסמוך, שי"א שכיון שהוכנו להורים בהיתר, הכל מותר. אך לכת' אין לסמוך על כך. מכלים אחרים שאינם כלי הבישול, מותר לאכול.
כל הנ"ל הוא על סמך זה שכל הבעיה היא רק בישולי גויים ולא בעיה עצמית בכשרות האוכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-10 17:40:58
חומוס
שלום בפניני הלכה כתבתם שברכת החומוס הינה אדמה למה לא לציין שיש חולקים ס’ פסקי תשובות סי’ רב סעי’ כב. תודה ושבת שלום
לא תמיד הרב מביא את כל הדעות באחרונים, ובפרט כאשר ברורה לו ההכרעה כפי שבאר בהערה 3. אין זה אנציקלופדיה אלא ספר הלכה שמכוון להכרעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-02-01 12:57:12
הלכות שבת – בישול
שלום רב, לגבי מעשה שבת במח', הרב כתב שבדיעבד מותר לשתות שקית תה שעירו עליה מכ"ר כי יש דעות שסוברות שעירוי מכ"ר הוא ככ"ש. (קישור למקור של דבריו הרב – https://ph.yhb.org.il/01-26-05/) אך אין זה מבואר לי, שהרי תה הוא אחד מקלי הבישול! ולכן גם בכ"ש התה יתבשל! לפי זה, גם לסוברים שעירוי מכ"ר ככ"ש – עדיין התה יתבשל – ויהיה אסור בשבת! ולכן אינני מבין למה כאשר אדם מערה מכ"ר על שקית תה – בדיעבד יהיה מותר כאשר תה הוא קל בישול?!
כפי שהרב מדייק בפרק י, ח, אנו רק חוששים שעלי התה הם מקלי הבישול, וממילא כיון שהוא רק חשש, אזי לדעת המקלים וסוברים שרק דבר שידוע שהוא מקלי הבישול יש בו חומרת קלי הבישול, דין עלי התה כמאכל רגיל, וממילא לדעת הסוברים שעירוי מכ"ר לא מבשל, אין כאן בישול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-01-31 21:41:23
הורדת שירים מיוטיוב
בתשובה באתר נכתב בקשר להורדה מיוטיוב במקרים מסוימים – "נראה שדעת המקלים בזה (הרב ליאור והרב אישון) חזקה יותר מדעת המחמירים". לפי הידוע לי יוטיוב עצמה (בלי קשר לזמר) אוסרת בתנאי השימוש שלה להוריד שירים. האם לאור זאת זה יהיה אסור?
התשובה נשארת בדיוק לפי נוסחה. כלומר אין כאן הכרעה בשתי ידיים לומר שהמקלים טועים, אלא שדעת המקלים נראית יותר, וממילא הרוצה להקל, רשאי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-01-30 19:49:57
הצצה בתמונות
אני עובדת בחנות של פיתוח תמונות. רציתי לשאול אם יש בעיה להסתכל בתמונות של אנשים בזמן העבודה, כשמפתחים וכו'. ואם יש בעיה- האם זה ממש איסור או רק לא ראוי. תודה רבה!!
מותר, שכן ודאי כל מי שמביא את התמונות לפיתוח יודע שמסתכלים עליהם, וממילא על דעת כן הביאם. גם מצד עניין ביטול זמן העבודה הדבר מותר כל שאינו מוגזם באופן שבעל הבית היה מקפיד על כך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-01-30 15:15:29
חובת חליצת נעליים בברכת כוהנים
שלום וברכה, בקהילתנו (מנהג סְפרְד) כהן אחד בלבד. ישראלי ממוצא אשכנז. לאחרונה נמנע הכוהן מלחלוץ את נעלי הבית (בד ללא שרוכים) עימם הוא מגיע לתפילת שחרית, בעת שנושא כפיו. יש בביה"כ שטיחון ייעודי לצורך ברכת הכוהנים אך הכהן נמנע מלהשתמש בו. יצוין כי הכהן נהג עד לאחרונה לחלוץ נעליו ולעשות שימוש בשטיחון ולאחרונה כאמור החל במנהג החדש בטענה כי זהו מנהג אבותיו. מעיון בכתבי הרב מלמד (פניני הלכה) הבנתי כי אין פסול הלכתי בנוהג זה. לקהילתנו אין רב או מוביל רוחני. שאלותי לרב: 1. האם יש פסול בחידוש מנהג הכוהן. 2. האם מנהג המקום הוא הקובע במקרה זה או שמנהג הנושא בתפקיד (הכהן) הוא הקובע. תודה וכל טוב, ברכה והצלחה.
לא רק שאין פסול בנוהג זה, אלא זה מותר, כפי שכתוב בפניני הלכה תפילה כ, ח. אמנם אכן הדבר נראה תמוה בעיניך כיון שאין המנהג להקל בזה. אך אין אפשרות למחות בו, כיון שעושה כהלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-01-28 19:15:21
עול תורה ועול דרך ארץ
מה פירוש "כל המקבל עליו עול תורה מעבירין עליו עול דרך ארץ" לאור מציאות ימינו ? תודה !
מעריך שתמיד הפרוש היה זהה אלא שלבושו אולי משתנה בין הזמנים השונים, והוא שכל המקבל עליו עול תורה מסירים ממנו דברים מיותרים בענייני דרך ארץ. דברים אלו הם המכונים עול. כגון הפסדים ונזקים, השקעות לא טובות שידרשו ממנו זמן יקר, וכד'. אדם כזה יראה ברכה במעשה ידיו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-01-27 08:19:26


