חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פסח
שלום וברכה. תרופות שלא כתוב עליהם כשר לפסח האם מותר להשתמש בהם בימי הפסח? האם מים מינרלים שלא כתוב עליהם כשר לפסח האם מותר לשתות מהמים האלו?
רק תרופות שיש להם טעם טוב, כדוגמת סירופ או גלולות מציצה, חובה שיהיו כשרות לפסח. אבל תרופות חסרות טעם, מותר לבולעם בפסח ללא לברר האם כשרות לפסח, כמבואר בפניני הלכה פסח ח,ז (אפשר לקרוא את הספר באתר של ישיבת הר ברכה).
לגבי מים מנרלים- אמנם סביר שהמים כשרים לפסח, אך בשל התפתחות תעשיית המזון, המנהג כיום שלא לאכול ולא לשתות שום דבר קנוי שאין עליו כשרות לפסח, כיון שאין אנו יודעים בוודאות שאכן אין בדבר כלשהו חמץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-13 04:41:31
חול המועד
שלום,מדוע הרב החמיר בדין כיבוס בחול המועד למרות שהזמנים השתנו ואין שום טירחה לכבס ודין הבגדים היום הוא כדין בגדי פשתן שכתב מרן שמותר לכבסם, וגם הכביסה נעשית היום בצינעה ולא כמו פעם שהיה בפהרסיא, ואולי חז"ל לא גזרו על כביסה שנעשית בימינו שנעשית בקלות וראיתי שהרב מזוז הקל בכך , ובמה זה שונה מדין גילוח שהתיר הרב לאנשים שמתגלחים כל יום ?תודה
איסור כיבוס ותספורת אינם משום שהם מלאכה קשה, אלא כדי שיכנסו לחג באופן מכוכד. ואמנם על פי דעת רש"י ור"ן לגבי בגדי פשתן היה מקום להתיר כיבוס כיום כיון שנעשה בקלות, אך עיין במה שכתב על זה הרב בהרחבות לפניני הלכה פרק יא, סעיף יא,א. ומ"מ קשה מאוד להתיר מה שחז"ל אסרו בלא ראיה ברורה מהפוסקים, ולכן גם כיבוס וגם תספורת אסורים במועד אף ששניהם נעשים בקלות יחסית. אמנם גם חכמים בעצמם התירו כיבוס במקרה שבו לא יעזור לאדם לכבס את בגדו לפני החג (כגון שיש לו בגד אחד, או בגדי קטנים), וכן התירו תספורת למי שהיה אנוס ולא יכול היה להסתפר לפני החג. וממילא מובן היתר הגילוח, שהרי מי שרגיל להתגלח, בלא הגילוח נראה באבל, וזה ודאי לא כבוד החג. וכיון שכל כוונת הגזירה היתה שיתכוננו לחג כדי לכבדו, ולאדם זה לא יעזור להתגלח לפני החג, ממילא מקביל הדבר בדיוק להתרים שהתירו בכיבוס ותספורת כנ"ל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-12 18:52:52
שיעורי בית בחוה"מ
האם מותר להכין עבודה בחשבון בחוה"מ?
אסור, משום שמלאכת הדיוט הותרה דוקא לצורך המועד, וקל וחומר כשמדובר על עבודה, שכן עבודה נחשב כמלאכת אומן שאסורה גם לצורך המועד משום 'מלאכת עבודה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-12 08:56:02
ערב פסח
האם מותר לעשות תיקון לבגד של ילדה בערב פסח אחר חצות היום, התיקון הוא להצר את הבגד שמידי רחב עליה תודה
מותר אם נעשה בחינם, כמבואר בפניני הלכה פסח יג,ב (מובא באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-10 09:54:45
חול המועד
שלום וברכה. תודה על התשובה לגבי חול המועד. ומה לגבי חניות תכשיטים, סופר פארם, שעונים ומשקפיים? למה הבד"ץ לא נותן לקולה דיאט הכשר לפסח?
- אותם כללים. כמובן שסופר פארם ומשקפיים הם צרכים יום יומיים ואם כן יותר קל לעבוד שם מאשר בחנות תכשיטים ושעונים.
- אינני יודע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-09 18:26:35
עבודה בחול המועד
שלום וברכה. האם מותר לעבוד בחול המועד כמו לסדר מוצרים על המדפים, להדביק מדבקות ומחירים על המוצרים? וכן מה לגבי ניקיון רצפה?
אם החנות פותחת בהיתר, כגון מכולת, מותר. לגבי חנויות אחרות אביא לך את המובא בפניני הלכה מועדים פרק יב, ההיתרים לפתיחת חנות, ולפירוט עיין שם (הספר מובא באתר של ישיבת הר ברכה):
יב,ו- "אם בעל החנות יודע שבכל יום יש יהודים שנצרכים לקנות בהיתר מוצרים לצורך המועד- מותר לו לפתוח את חנותו למשך מספר שעות מצומצם ביום, וצריך להקפיד שהמכירה תיעשה בצינעה…".
יב,ז- "כאשר יש חשש רציני שאם לא יפתח את החנות בחוה"מ יפסיד את הלקוחות הקבועים שלו ויגרם לו הפסד גדול לטווח ארוך- כיון שהוא מוכר דברים שיכולים להועיל במועד, מותר לו לפתוח את החנות" (יותר ממספר שעות מצומצם. כמו כן יש צד נוסף להתיר בקניונים שמחייבים את המוכרים לפתוח את חנותם, ואל"כ יוציאום מהקניון).
יב,ז- "במקומות שמתאסף קהל גדול, כמו בעיר העתיקה, מערת המכפלה ואירועי שמחת בית השואבה- מותר להקים דוכנים לממכר צרכי מצווה (וצרכי חוה"מ), כיון שיש צורך מצווה וצורך של דבר האבד, מפני שאין אפשרות להגיע לקהל הזה בהזדמנות אחרת".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-08 19:35:39
ספירת העומר
שלום, עקב גיוסי לצבא נאסר עליי לשמור ספירת העומר, ואי עמידה בפקודה נחשבת עבירה. כיצד אוכל לכפר על החטא? (תרומה, מצווה אחרת שניתן לקיימה, וכו'). תודה רבה מראש.
אין שום היתר לא לשמור ספירת העומר בצבא, אתה חייב לפנות לרב הצבאי המקומי, או לרבנות הצבאית בעניין. לא לשמור ספירת עומר זה עבירה יותר חמורה מסרוב פקודה!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-06 16:47:11
ניקיון כיריים אינדוקציה לפסח
כיצד מנקים כיריים אינדוקציה לפסח
כך מובא בספרו של הרב מלמד, פניני הלכה פרק יא סעיף ג (אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
כיריים חשמליות: מנקים היטב, ומחממים על החום הגבוה למשך חצי שעה. וכן כיריים קרמיות, הנראות כזכוכית אטומה, שמניחים עליהם ישירות את הסירים. הכשרתם בניקוי וחימום על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה, וכבולעו כך פולטו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-06 09:19:31
חינוך קטן למצוות
שלום כבוד הרב! מהו הגיל המינימלי לחינוך קטן למצוות לפי הדעות השונות? תודה רבה!
כל מצווה לפי עיניינה, ברגע שהילד מבינה באופן בסיסי ויודע לקיימה לפי ההלכה, חובה לחנכו לקיימה. ולגבי החינוך לפרוש מאיסורים הגיל מוקדם יותר- מרגע שמבין שדבר זה אסור תמיד, בערך מגיל שלוש. ועיין בפניני הלכה שבת ב' פרק כד סעיפים א-ב. אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-04 09:12:25
מדיח כלים שימוש בשרי וחלבי
האם ובאיזה תנאים אפשר להשתמש באותו מדיח כלים לחלבי ובשרי?
רבו הדעות בסוגיה זו, ולמעשה נראה שמצד הדין אפשר להקל ולהשתמש במדיח לכלים בשריים וחלביים לחוד אף באותו יום בלי הכשרה בינתיים. שכן יש רק בעיה עם הרשת, ונראה שאינה בולעת כיון שמדובר על עירוי של פרווה על שני כלים חלבי ובשרי, וגם אם הרשת בולעת היא מוכשרת מיד מאותם המים. ומלבד זה יש שם סבון רב שפוגם בשאריות המאכלים (סבון המדיח חזק יותר מסבון כלים). ויש לצרף את הספק שאין המים חמים בחום שהיסל"ב, שכן אינם מגיעים לשמונים מעלות. וכן את זה שהרשת עשויה אלומניום ואנו יודעים היום שכמעט ולא בולעת כלום. והרוצה להדר ייחד את המדיח למין אחד (בשר או חלב) ולפרווה (לחוד. כמו כן יכול להכניס כלים חלביים שלא השתמשו בהם כעת לחלב אלא לפרווה). שאר הדברים שהציעו הפוסקים אינם כל כך מעשיים, כגון להמתין 24 שעות בין הדחת כלי החלב והבשר, או החלפת הרשתות).
יש לציין שמי שבא לאכול אצל אנשים שנוהגים להשתמש במדיח לבשר וחלב ביחד, לא צריך להעיר להם אם יש סיכוי שיעלבו, שכן אף שיש סיכוי סביר שהמים הרותחים יבליעו את הבשר בכלי החלבי וכן את החלב בכלי הבשרי, מ"מ מיד אח"כ אותם המים גם מכשירים כלים אלו (ואעפ"כ אינו לכת', גם משום שחום המים אינו חום שהיסל"ב לכו"ע, כלומר שמונים מעלות, ולמעשה אנו מחמירים בהכשרה של עירוי בחום כזה. וגם משום שלא סומכים לכת' על הכשרת כלים שנעשית בלא כוונה. וגם משום שלא שייך לערבב בין כלי המטבח).
לגבי בישול הבשר והחלב שנמצאים במסננת, נראה שאין בעיה בזה, משום שהמים מגיעים לשם בדרך של עירוי שנפסק הקילוח ואולי אף בדרך של כלי שני, ולכו"ע אין בזה בעיה של בישול בב"ח (נחלקו הפוסקים האם יש איסור בישול בעירוי שלא נפסק הקילוח). כמו כן לדעת רבים אין בעיה של בישול בב"ח בבשר וחלב שכבר בושלו, שאין בישול אחר בישול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-03 14:03:34
שי לחג
שלום הרב לכבוד חג הפסח קבלתי שי (שני בקבוקי יין) מספק שאנחנו עובדים איתו תקופה ארוכה האם מותר לי לקבל את השי או שמא יש בזה שוחד? תודה
איסור שוחד הוא רק בבית הדין, ויש שהרחיבו את האיסור גם לבעלי תפקידים ציבוריים שיש להם תפקיד מעין שיפוטי. אבל במקרה שלך הדבר מותר כמקובל אצל סוחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-03 13:19:34
מזמור שיר ליום השבת, האם נאמר גם ביו"ט ומדוע?
בס"ד כבוד הרב, השלום והברכה, ישנה מחלוקת בין הקהל, האם יש לומר את "מזמור שיר ליום השבת" ביו"ט כגון בשחרית לפסח או לאו? אודה לכבוד הרב לתשובתו ואודה לו באם ינמק. ותבוא עליו הברכה, בשורות טובות, פסח שמח וכשר. אסף חיים פרייס
נוהגים לאומרו, שכן גם ימים טובים נקראים שבתון, כמובא בספר ויקרא פרק כג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-02 16:53:02
מצה שמורה – ליל הסדר
שלום הרב ! 1.האם ניתן לצאת ידי חובת אכילת מצה בליל הסדר ( מחברת – מצות ראשון[מצות מכונה] + לא מצוין שמצות אלו שמורות משעת קצירה / טחינה ) ? 2.אם כן , כמה מצה זה כזית [ מצוין על החבילה שמשקל כל מצה זה כזית . אך לא צריך לאכול נפח של זית ? ] ? בתודה מראש, מתניה .
- כל המצות שיש עליהם כשרות רגילה הם שמורות משעת טחינה, ומצד הדין ניתן לצאת בהם ידי חובה, אך נכון יותר להדר ולאכול מצות שמורות שעת קצירה, כמבואר בפניני הלכה פסח יב,ב (אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
- אתה צודק לגמרי, כזית לא מודדים לפי משקל אלא לפי נפח, ולכן כזית מצה זה שליש מצת מכונה, כמבואר בפניני הלכה פסח טז,כג-כד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-04-02 13:31:54
חזן כהן כשאין חזרת שץ
שלום הרב!אני ראיתי פניני הלכה תפילה שכתב הרב מלמד :"שכאשר מוותרים על חזרת הש"ץ בתפילת שחרית ויש שם כהנים, כדי שלא להפסיד את ברכת כהנים, מוטב שהכהנים יטלו את ידיהם לפני התפילה, ויעמדו להתפלל במקום שהם רגילים לשאת כפיים, וכשיגיע החזן לברכת 'רצה', יתחיל שוב להתפלל בקול, וכך יוכלו הכהנים לברך את ישראל אחר סיום ברכת 'מודים'. ומי שנמצא באותו מקום בתפילת לחש, יענה אחריהם אמן (עי' מ"ב קכח, עא)." אני שואל האם גם החזן במקרה כזה שעשה תפילה ללא חזרה אם הוא כהן האם הוא יכול גם לברך ברכת כהנים תוך כדי התפילה הזו? אני יודע שאם מדובר בתפילה רגילה שיש חזרה שהוא יכול אם יודע שלא מתבלבל.השאלה אם גם פה כשאין חזרה הוא יכול כשהוא מגיע למודים לעשות ברכת כהנים בהנחה שהחזן כהן.. תודה רבה! וחג פסח שמח!
כיון שחזרת הש"ץ בתפילה רגילה היא תפילתו העקרית של החזן, ואילו תפילתו בלחש נועדה כדי להסדיר תפילתו כראוי (כמבואר בפניני הלכה יט,א), ממילא גם בנד"ד יאמר החזן ברכת כהנים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-30 05:37:48
זיעה
קומקום חשמלי שהמים רותחים והגוי שפך לתוך קופסאת מרק שעושים על ידי מים רתוחים המרק של הגוי טרף האם יש חשש לקומקום מצד האדים שעולים בשעה שנשפך על המרק הטרף ישר כוח תזכו לכל הברכות
גם אם אכן המרק של הגוי טרף, סביר שלא עלו מספיק אדים באופן שהיתה ממש זיעת איסור שהגיע לקומקום ולא היה שישים במים כנגדה, אבל כיון שפשוט להכשיר קומקום, יש לעשות כן. כלומר לאחר 24 שעות מהמקרה הנידון, למלא בו מים עד הסוף, להרתיח ולשפוך. להרחבה עיין פניני הלכה שבת הרחבות י,יג,ו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-30 03:30:14
תענית בכורות – נפל
שלום רב ! האם לדעת כל העדות בכור אחר נפל צריך להתענות בתענית בכורות ??? ( בלי שום קשר אם יפטר בסעודת מצווה אח"כ או לא … אלא האם חל עליו החיוב מלכתחילה )
לא בדקתי את מנהגי כל העדות, אבל בפניני הלכה פסח יג,ד כתוב ללא חילוקים שבכור אחר נפל שייך בתענית בכורות, שכן אף שאינו בכור לאמו ופטור מפדיון בכורות, הוא בכור לאביו ושייך בו דין ירושה, וכיון שבמצרים מתו כל סוגי הבכורים, אזי כולם שייכים במנהג תענית זו.
אפשר לקרוא מתוך פניני הלכה, מובא באתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-29 19:03:03
שירה וריקוד בגיל 11 וחצי
שלום כבוד הרב. בתנו בת 11 וחצי (כיתה ו') לומדת בבי"ס ממ"ד בעיר. השכבה שלה מופיעה בטקס יום הזיכרון בפני קהל מעורב בשירת מקהלה ובריקודים של יום הזיכרון. האם בתנו תוכל להשתתף בשירה ובריקודים? בהזדמנות זו נשאל גם לגבי מסיבת סוף השנה. גם שם יש שירים וריקודים בפני קהל מעורב. האם בתנו תוכל להשתתף? כאן המקום להוסיף שבתנו מאוד אוהבת שירה וריקוד והדבר מצער אותה מאוד. מתחילת השנה ועד עכשיו, היא נמנעה מלהשתתף בכל מיני ארועים קטנים שבהם הופיעה המקהלה הבית ספרית. אולם כעת מדובר ב- 2 טקסים מאוד גדולים ומשמעותיים בעיניה. תודה רבה.
במקום שנוהגים להקל בגיל כזה, כמו במקומכם, אפשר להקל, כי עדיין הבנות לא כל כך מפותחות מבחינה גופנית, ואין זו הופעת יחיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-29 07:29:43
הכשרת כיריים אינדוקציה לפסח
שלום כבוד הרב, יש לנו כיריים חשמליות שהם אינדוקציה (המשמעות היא שרק אם שמים סיר עליהם הן נדלקות). הכיריים הם מזכוכית מחוסמת . שאלתי היא איך ניתן להכשירם לפסח? תודה מראש וערב טוב!
כך מובא בספרו של הרב מלמד, פניני הלכה פרק יא סעיף ג (אפשר להכנס לספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
כיריים חשמליות: מנקים היטב, ומחממים על החום הגבוה למשך חצי שעה. וכן כיריים קרמיות, הנראות כזכוכית אטומה, שמניחים עליהם ישירות את הסירים. הכשרתם בניקוי וחימום על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה, וכבולעו כך פולטו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-28 18:29:35
קידוש בשבת
בוקר טוב כבוד הרב. עלתה אצלנו בלימוד שאלה לגבי הדרך הנכונה לחלוקת היין בקידוש. הרב בפניני הלכה מציע למזוג לילדים יין בכוס משלהם וכך הברכה תחול גם על הכוס שלהם ולאחר הקידוש כל אחד שותה מכוסו. השאלה, האם אין צורך שתהייה כוס מלאה – כוס של ברכה. כלומר, האם אנחנו לא עושים מצד חיבוב מצווה שלכל אחד תהייה כוס יין, אך מהצד השני מוזגים פחות מכוס של ברכה. תודה, אורן.
אין צורך שהכוס שלהם תהיה מלאה, כמבואר בפניני הלכה, כיון שהיא נגררת אחר כוס הברכה של המקדש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-23 07:06:27
הכשרה לפסח של משטח זכוכית גדול על אי במטבח
שלום כבוד הרב, בנינו אי במטבח ועל החלק העליון שמנו זכוכית מחוסמת בגודל 110 ס"מ X 130 ס"מ. איך מכשירים את המשטח לפסח. תודה מראש, דובי
אם מקפידים לא לשים על משטח זה דברים רותחים במשך השנה, מספיק לנקות אותו לפסח, שהרי לא בלע חמץ. וטוב לצפות אותו בנייר כסף. ואם לא מקפידים לא לשים עליו דברים רותחים, יתכן שבלע חמץ במשך השנה, ולכן חייבים לצפות אותו כדי שלא יהיה מגע בין הדברים הרותחים ששמים עליו בפסח לבין הזכוכית שבלעה חמץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2017-03-21 17:34:54


