חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
כשרות פסל סוכה
גודל הסוכה הוא 1.95 מטר 2.5X מטר. בחזית של הסוכה (פתח הסוכה) יש המשך של קורות עץ באורך של כשני מטר והם מהווים המשך ישיר של השטח העליון – גג הסוכה עליו מונח הסכך. הסוכה עצמה כשרה למהדרין יש לה 3 דפנות מלאות. האם החלק הנוסף באורך של כשני מטר של הסכך הבולט (פסל סוכה) כשר לשימוש כסוכה עצמה לכל דבר? תודה רבה וחג שמח.
זו מחלוקת – יש אומרים שרק אם דופן אחת נמשכת לאורך הסכך, הסכך כשר, אבל במקרה שלך לדעתם הסכך לא כשר. וכיון שהוא ספק דאו', יש להחמיר. לענ"ד אם תעשה צורת הפתח בדופן אחת, זה היה יכול להספיק במקום דופן, אך כעת אין לי פנאי לבדוק את הדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-29 11:26:52
תודה
תודה רבה על כל מענה השאלות המהיר והאיכותי!! בע"ה נכתב ונחתם לחיים טובים ולשלום אנחנו וכל בית ישראל אמן!
בשמחה. שנה טובה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-27 12:33:08
הגיינה יום כיפור
שלום וברכה האם מותר ביום כיפור השנה לשטוף ידיים עם סבון את כל היד (לא רק עד פרק שני) וכן האם מותר להשתמש באלכוג'ל?
שניהם מותרים
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-27 07:42:00
קדיש יתום מניין ושבת
שלום רב, נשאלתי שתי שאלות ע"י חבר לא דתי שאביו נפטר לפני כחודש: אני גר בקיבוץ לא דתי ואין בקיבוץ מניין כדי להגיד קדיש יתום 1. האם מותר להגיד קדיש יתום ללא מניין? אם לא אז למה? 2. אני בכל מקרה נוסע בשבת, האם אני יכול לנסוע בשבת לבית כנסת בישוב אחר שיש בו מניין, כדי להגיד קדיש יתום? תודה, אופיר
- קדיש הוא מהדברים שבקדושה שתקנו חכמים שחייבים להאמר במניין. כדאי לנסוע פעם ביום ליישוב קרוב כדי לומר קדיש באחת מתפילות היום, או לשכור מישהו שיאמר קדיש לפחות פעם אחת ביום עבור הנפטר.
- לא. מטרת הקדיש להועיל לנפטר, וכאשר נעשה תוך חילול שבת,אינו מועיל לו כלל.
- בנוסף לאמירת הקדיש, כדאי לך מאוד להועיל לנפטר בדבר אחד נוסף לפחות שתבחר, כמו למשל לעשות קידוש לכבוד שבת, להניח תפילין, לומר פרק תהילים בכל יום, או כל דבר מצווה אפילו קל מאוד. ללא ספק תגרום בכך לעזרה גדולה לאביך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-26 19:32:30
מזקק מים
יש לי מכשיר שמזקק לי מים האם מותר לי להפעיל אותו ביום שישי ושהוא ימשיך לעבוד גם בכניסת שבת הוא נכבה מעצמו בסיום הפעולה השאלה האם מותר להשתמש במים האלה
אם בשבת לא נגרם כלום בעקבות פעולה שאת עושה כשהמכשיר עובד בשבת, מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-25 09:13:14
טלית
שלום וברכה לפי מנהג אבי לובשים טלית מהחתונה. האם מותר לי ללבוש לפני אם אני רוצה? (מהבר מצווה אני לא לובש. 5 שנים כבר) אבל תגיד רציתי ללבוש. יש צד של הידור?
באופן כללי שומרים על מנהג האבא ולא משנים. אם כבר שינית חמש שנים, תשאר כך כמו עניין השש שעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 22:30:17
תרנגול לשחיטה
מה שווי תרנגול לכפרות ביררתי בכ- 13 אתרים. הממוצע הוא 28 ש"ח. בנוסף, שאלתי שני אנשים שחשבתי שהם מתמצאים בעניין אבל ידעו לענות לי פחות או יותר ואמרו לי מחירים כמו בין 20 ל- 30 שקלים. מדובר על התרנגול הכי פשוט שלא נמכר לצורך ביצים אלא לשחיטה.
יישר כח. אז המחיר הנמוך של עשרים שקלים יוצא מצויין עם מנהג רבים לתת סכום זה, כפי שהרב מלמד אמר בעבר. יש כמובן הבדל בין אם אדם קונה מאתיים תרנגולות או אחת. מן הסתם אם קונה מאתיים המחיר פחות מעשרים שקלים, וממילא עשרים זה בסדר גמור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 19:42:36
בשר וחלב – המשך
מה בכוונה דורי דורות? סבא שלי ז"ל וסבתא שלי שתבדל לחיים טובים שומרים גם 3 שעות (ההורים של אבי) לא נראלי שלאבי ככ מפריע שאני שומר 6. אבל חשבתי מה הצד העדיף.
עדיף שש, אמנם כאשר הדבר עלול לפגום בכבוד ההורים, כגון שעשו סעודה חלבית משפחתית מיוחדת בתוך שש שעות, באופן שיהיה בולט שאתה לא לוקח מהמאכלים החלביים ומישהו מההורים עלול להיעלב, תשמור שלוש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 14:41:35
בשר וחלב
שלום וברכה 1. מה עדיף לשמור 3 שעות בין בשר לחלב כמו שאבי נוהג. או 6 שעות(כרגע אני שומר 6)? אנחנו אשכנזים. 2. הרב שליט"א כותב שמי שרוצה לשמור חמש וקצת יש לו על מי לסמוך. לפני זה הרב כותב שזה בשעת הדחק…
- אם מנהג אביך הוא גם מנהג משפחתו מדורי דורות, עדיף לשמור שלוש כל עוד אתה בתוך ביתו כדי לכבד אותו ואת המנהג, וכשתתחתן אם תרצה תשמור שש. אבל אם אביך העתיק מנהג זה ואינו נעלב מכך שאינך עושה כמוהו, תמשיך לשמור שש.
- הרוצה להקל באופן קבוע ילעמ"ס, והרוצה להחמיר באופן קבוע יכול להקל בשעה"ד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-24 13:35:59
הפסקה בתפילה
שלום! אשמח לשאול… בפניני הלכה נכתב בשם השו'ע, שאסור להפסיק בשתיקה מרצון באמצע תפילת שמונה עשרה. אצלי שמתי לב שלפעמים השתיקות דווקא מועילות לתפילה, אפשר 'לשהות' בברכה. כמו כן פעמים שמצליחים לכוון בברכה, והשתיקה שבאה מתוכה ממשיכה את התפילה. האם תהיה בעיה עם שתיקות כאלו? ומה בדבר שתיקה של מיינדפולנס- מודעות לנשימה, כדי בסופו של דבר לשוב לברכה ולכוון בה? תודה מראש!
מותר לשתוק כדי לכוון יותר טוב, אך לא לשתוק יותר מדי, שהרי סוף סוף אתה עומד מול מלך העולם, וצריך להתנהג בכבוד הראוי, ולא עומדים לפני מלך ומדברים ושותקים זמן רב ושוב מדברים ושוב שותקים, אין זה מכובד. ובטח שלא להתחיל להיות מודע לנשימות באמצע התפילה, את זה עושים במשך היום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-23 03:52:46
הכנת קפה בשבת
שלום, לאחר עיון בפניני הלכה שבת הלכות בישול, לפי הבנתי קפה שחור/נס כדאי להכין בכלי שלישי ויש אפשרות להקל להכין בעירוי מכלי שני. ראיתי תשובות סותרות באתר ולכן שואל שוב על מנת להבין בדיוק. כי ראיתי שגם הרב מציע להכין דווקא קודם את הקפה ולערות עליו מכלי שלישי בשביל להימנע מצובע במשקים(שגם זה הרב אמר שיש אפשרות להחמיר למרות שלרוב הפוסקים אין צובע באוכלין). לסיכום: אשמח לדעת מה דעת הרב לכתחילה ויש על מי לסמוך לגבי קפה שחור ונס קפה? תודה רבה מאוד.
לדעת הרב מלמד מותר לכתחילה להכין בעירוי מכלי שני כל דבר שאין ידוע שהוא מקלי הבישול. כל סוגי הקפה בכלל זה, ואפילו תה בכלל זה, שהרי אין לנו דרך לבדוק האם הוא מקלי הבישול, שכן איננו אוכלים את עלי התה. אמנם לגבי תה נוהגים רבים להכין בכלי שלישי מחשש שהם מקלי הבישול ויש מהדרים דווקא לערות מכלי שלישי לחשוש לצביעה במשקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-23 00:27:55
גיל לימוד גמרא
לרב שלום וברכה, מאיזה גיל חייב אדם להתחיל ללמוד גמרא והאם יש פרקים מסוימים שחובה ללמוד אותם, תודה מראש.
מגיל שהוא מסוגל להבין מה שכתוב שם בצורה יפה. מתחילים בערך בכיתה ו', וכשמגיעים לגיל 15 כבר ניתן לקיים בקלות את דברי המשנה באבות – 5 למקרא, 10 למשנה, 15 לתלמוד.
הנכון הוא להתחיל מהמסכתות שיש בהם הלכה למעשה ליום יום של כל אחד באופן בולט – ברכות ושבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-22 21:31:34
נטילת רשות מאישה בזימון
כאשר אני מזמן, האם צריך/כדאי/לא לומר "ברשות אמי/בעלת הבית"? הבנתי שאין צורך כיוון שהן לא חייבות בזימון ולכן אני לא צריך ליטול רשות, ומצד שני יוצא שהן נעלבות כאשר מזכירים רק את האבא או את בעל הבית.
כיום שמעמד האשה עלה, צריך לכבד אותן במה שאפשר ולהזכירן בזימון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-22 17:38:21
קדושת מקום
באולם שמתחת לבית כנסת גדול, מקיימים באופן קבוע תפילות שבתות וחגים. מעתה מקיימים גם תפילות בימי חול. האולם משמש גם אולם שמחות של הקהילה ומשכירים אותו לאירועי בר/בת מצוה בריתות ועוד. בכל יום שדרושה קריאת תורה, מורידים ספר/ספרי תורה מבית הכנסת הגדול. בו ביום משיבים את הספרים לארון הקודש של בית הכנסת הגדול. היות והדבר מכביד על הגבאים, מבקשים להפוך את ארון הקודש שבאולם השמחות לארון קודש בו יהיו ספרי תורה באופן קבוע, כולל נעילה מתאימה. האם האולם הפך כבר, או יהפוך אז, לבית כנסת והדבר סותר את השימוש בו כאולם שמחות ?
לא. כיון שהכוונה מראש היתה להשתמש בו גם לשמחות, מותר להמשיך לעשות זאת כל עוד לא ייחדו אותו באופן מפורש לטובת בית כנסת בלבד. אמנם יש לציין שכיון שנועד גם לדברי חול, אין לו את מעלת בית הכנסת (שוב מחילה שאין לי פנאי להרחיב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-22 09:53:50
שניים מקרא אחד תרגום
בס"ד שלום בשנה וחצי האחרונות נקלעתי לפיגור של כמעט שנה בקריאת שניים מקרא ואחד תרגום. לא זכרתי שאפשר להשלים קריאה של שנה פלונית רק עד שמחת תורה של השנה החדשה שלאחריה. כך יצא שמפסח תש"פ ועד לפני חודש,קראתי את חומשים ויקרא במדבר דברים בכוונה להשלים את תשע"ט.אך היות והקריאה הנ"ל לא עולה לשנת תשע"ט (כי שמחת תורה תש"פ עבר)אני שואל אם היא יכולה להיחשב קריאה לשנת תש"פ, ומעכשיו ועד שמחת תורה הקרוב אני אקרא את בראשית שמות. למרות שהקריאה לא לפי הסדר זה בסדר בדיעבד? מן הסתם בחצי שנה הראשונה של תש"פ קראתי לפחות חלק מחומשים בראשית שמות(בכוונה להשלים את תשע"ט כנ"ל),רק היות ואני לא זוכר החלטתי לקרוא אותם שוב עכשיו עד שמחת תורה. אם סיבכתי, אשאל בפשטות : מפסח תש"פ ועד לפני חודש קראתי את חומשים ויקרא-דברים ומלפני חודש ועד שמחת תורה הקרוב אשלים את בראשית שמות. בדיעבד נחשב שקראתי את כל הפרשיות של שנת תש"פ? תודה רבה אורן
מה שקראת בשנת תש"פ יכול לעלות לך גם אם כוונת הייתה לשנת תשע"ט, וכעת תשלים רק את בראשית ושמות. הסדר לא מעכב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-22 09:41:32
קדושה בחפצים
בעקבות "מצב קורונה" מתארגנים מניינים רבים בעיר רחובות. באחד מהם משתמשים בארון רגיל בו מציבים את ספרי התורה. מדובר בארון שייעודו אינו להכיל באופן קבוע ספר תורה אלא משתמשים בו בתקופה הזאת בלבד לספר תורה. מה דינו של ארון זה אחרי החגים, כאשר מבקשים להשיב אותו לשימוש "חול", האם יש לשמור על דרגת קדושתו ?
כיון שהיה ברור מראש שמדובר על מצב זמני, הארון לא התקדש ('צר ביה ולא אזמניה'. מחילה שאין לי זמן להרחיב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-22 09:34:08
גניזת אינציקלופדיה
ס"ד שלום הרב יוצא לי לראות אינציקלופדיות זרוקות ברחוב. ברור לי שיש שם פסוקים, קטעי חז"ל ואף שמות הבורא. לצד זה יש גם כפירה עבודה זרה -תמונות ציורים וציורים ותמונות לא צנועות תמונות של רשעים … מה הדין? תודה רבה
אינך צריך לקחתם לגניזה. עיין פניני הלכה ליקוטים א פרק ה, יד הלכות גניזה. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-21 19:25:27
מעשר כספים
שלום הרב, יש לי כמה שאלות לגבי מעשר כספים האם מותר לשלם מקום ישיבה של בית המדרש (בראש השנה, כיפור וכל השנה) עם כספי מעשר ? ומה עם העליות בתורה ? חלק מכסף הזה משמש למשכורת של אברכי כולל האם מותר לשלם הידורי מצוות בכספי מעשר ? למשל: לולב ג' ב-100 ש"ח ולולב א' ב-250. האם מותר לשלם 150 ש"ח מכספי מעשר ? האם מותר לתת המעשר בחפץ ? למשל יש לי תפילין שעולה 500$. ואני צריך לעשר 600$. האם מותר לתת התפילין בגמח ולעשר רק 100$ (אקנה תפילין חדש בשבילי כמובן) ? תודה
נושא המעשר מובא בספרו של הרב מלמד פניני הלכה ליקוטים ב', בפרק 'צדקה'. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
כספי מעשר נועדו לאחרים, לא לטובת האדם עצמו. לכן:
- לא ניתן להתנות את המקום בבית המדרש או את העליה לתורה בכסף שניתן למעשר. אתה יכול לתת את הכסף כמעשר לבית המדרש, ואם הם מוכנים לתת לך בעד זה מקום ישיבה, מה טוב. וכן לגבי העליות – אם אתה בכל מקרה מתכוון לתת סכום צדקה לישיבה, אתה יכול לתת אותו בזמן העליה, אך לא ניתן לתלות את הצדקה בעליה.
- במצוות שאדם חייב בהם, לא ניתן להוציא על הידורי מצווה מכספי מעשר.
- אפשר לסמוך על הדעות המקלות וסוברות שניתן לתת מעשר גם לטובת מצוות ולתת את התפילין לגמ"ח שבאמת צריך אותם, אבל לחשב את הסכום שהם שוות כעת, ולא את הסכום שהם עלו. וגם כשמחשבים את הסכום שהם שוות כעת, מחשבים לי המחיר הנמוך, כאילו היית מוכר זאת לאחיך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-21 11:16:01
יום כיפור והנקה
שלום מה ההתייחסות ההלכתית לגבי אישה שמניקה בצום יום כיפור. בננו יונק כל הזמן ולא מסכים לשתות מבקבוק. זה מעלה חשש שיהיה קשה לאשה לצום ולהניק כל הזמן. מה ניתן לעשות?
מביא לך את מה שכתבו בפניני הלכה ימים נוראים ח, י (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –
מעוברות ומיניקות חייבות לצום ביום הכיפורים (פסחים נד, ב; שו"ע תריז, א). ואף שההנקה מקשה על הצום, מפני שהיא גורמת לאובדן נוסף של נוזלים, אין בכך סכנת נפשות, ולכן המינקת חייבת לצום. וגם לתינוק לא נשקפת סכנה, מפני שגם כאשר החלב מתמעט, אין בכך סכנת נפשות. מה עוד שניתן לתת לתינוק תוספת דייסה או מי סוכר, וכך התינוק לא ירגיש את הצום.
עצה טובה למיניקות, שידלגו על שתי הנקות לסירוגין, וכך יעברו את הצום בקלות יחסית. כלומר, אשה שמיניקה כל שלוש שעות, תניק בעשר בבוקר, ובשעה אחת תיתן לו תחליף, ושוב תניק בארבע, ושוב תיתן תחליף בשעה שבע. וכך לא תסבול כל כך מהצום וחלבה לא יתמעט. ויש תינוקות שמסרבים לקבל תחליף מאימם, ואזי צריך שמישהו אחר ייתן להם תחליף או מים עם סוכר.
אמנם כאשר התינוק חלוש ונוטה לחולי, והרופא סבור שהוא נזקק באופן מיוחד לחלב אימו, ויש חשש סביר שבעקבות הצום חלבה של האם ייפסק או יתמעט באופן משמעותי, על פי הוראה של רופא ירא שמיים תשתה לשיעורים (באו"ה תריז, א). אולם זה מקרה נדיר מאוד, מפני שאם המינקת תשתה ביום שלפני הצום כחמישה או ששה ליטר מים, קרוב לוודאי שחלבה לא יתמעט בעקבות הצום. ועדיף שתתחיל להרבות בשתייה שלושה ימים לפני הצום, ותוסיף לעצמה שעות שינה, ובכך חלבה יתגבר. בנוסף לכך, ניתן לשאוב עבור מספר ארוחות בימים שלפני הצום, ועל ידי כך גם יהיה לתינוק שפע חלב בצום, וגם אין חשש שהחלב של האם יתמעט.[1]
[1]. כאשר יש סיכוי סביר שבעקבות הצום חלבה של האם יפסק או יתמעט באופן משמעותי, יש שהקילו שתשתה לשיעורים, מפני שלדעתם חלב אם הוא עניין של פיקוח נפש (כך מסרו בשם החזו"א), והוסיפו שאין להתחשב בכך שיש כיום תחליפים טובים (הליכות שלמה ו, ב; שיח נחום לו). אולם קשה על דבריהם מאוד, שכן אף שבוודאי יש סגולות טובות בחלב אם, ורופאים רבים מעודדים מאוד את ההנקה, מ"מ נשים רבות אינן מניקות כלל, ולא שמענו שהרופאים נלחמים על כך שימשיכו להניק כדי להציל את ילדיהן מחשש סכנת נפשות. ואם בעבר, כשתינוקות רבים מתו בשנתם הראשונה, ולא היו תחליפים טובים לחלב אם, ההוראה הברורה היתה שמינקת חייבת בצום. ואפילו בתשעה באב מיניקות היו חייבות לצום. איך אפשר להעלות על הדעת שכיום שיש תחליפים טובים, ולא שמענו על תינוק שמת מפני שאמו הפסיקה להניקו, יהפוך פתאום עניין זה לפיקוח נפש. ואפילו בעבר כשלא היו תחליפים, המקילים הקילו רק כאשר התינוק היה חולה, כמבואר בדבר שמואל קז, והובאו דבריו להלכה בחת"ס ו, כג; באו"ה תריז, א; דעת תורה תריז. וכ"כ הר צבי או"ח א, רא, סוס"ק א. לפיכך, קל וחומר היום, שרק אם ישנה הוראה רפואית מיוחדת שמצריכה לתינוק זה דווקא חלב אם, ויש חשש סביר שחלב המינקת יתמעט בעקבות הצום, תשתה ביוה"כ. ולכך נטו גם בתורת היולדת נא, הערה יא; ופס"ת תריז, ב. ולכאורה היה מקום להחמיר כיום גם בתינוקות אלו, הואיל ויש תחליפים לחלב אם, וכל מה שהקילו היה בזמן שלא היו תחליפים, ואם שפסק חלבה היתה צריכה לשכור מינקת, ואם לא היה להם כסף לכך, התינוק היה באמת בסכנת נפשות עקב תזונה ירודה. אולם למעשה דין זה מסור לרופאים, ואם הרופא המטפל, סבור שהואיל והתינוק חלוש יש סכנת נפשות מסוימת במידה ויפסיק לקבל חלב אם, ובנוסף לכך מצב ההנקה אינו יציב, ויש חשש סביר שהחלב ייפסק עקב הצום, אפשר להקל.
צריך להוסיף, שהחשש שמא הצום יפסיק את החלב הוא רחוק מאוד. שכן מי שמכיר את המציאות בפועל, יודע שהצום אינו גורם להפסקת ההנקה. כי אפילו במצב שהמינקת לא נהגה כראוי ולא הרבתה לשתות לקראת הצום, על ידי השתייה המרובה שלאחר הצום, החלב חזר לקדמותו. ואם החלב נפסק, הרי שזה לא בגלל הצום אלא מפני שהאשה לא שתתה וישנה כפי הנצרך למינקת, או שמצבה הבריאותי הכללי רעוע, כך שממילא ההנקה היתה נפסקת גם בלא הצום. ולהפך, אשה שתתכונן כראוי לקראת הצום, היינו תשתה בשלושת הימים שלפני הצום הרבה מאוד מים, ותקפיד לישון כראוי, תזכה על ידי כך להרבות את חלבה. ולכן אין מקום לבטל מצווה דאורייתא שנתבארה בגמרא ובפוסקים, שמיניקת חייבת בצום יום הכיפורים, בטענה מופרכת שהנשים כיום פחות בריאות. ואפילו בצום תשעה באב שהוא מדרבנן מעוברות ומיניקות חייבות, כמבואר בפוסקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-21 11:10:47
גיל ההתבגרות
שלום חג שמח אני בשבט הראה יש לי בת בשבט שאני חושב שהיא אחלה… אז נגיד אני שולח הודעה לכל האנשי קשר שלי וביניהם הילדה הזאת ואז היא עונה לי מותר לי כאילו להתחיל לשאול אותה מה קורה ושנדבר קצת בהודעות כי משעמם לי? או שזה לא בסדר?
זה ממש לא בסדר. כל קשר בין בן ובת מותר רק לשם נישואין, וממילא רק בגיל ששייך בו להתחתן. הדרך הטובה ביותר להפיג את השעמום הוא על ידי קריאת ספרים. צריך להתרגל לאהוב לקרוא ספרים, זה דבר נפלא. כמו כן, כדאי מאוד לקחת על עצמך משימה של לימוד תורה, כמו למשל לקרוא כל יום כמה סעיפים של פניני הלכה (אם אין לך שום ספר, יש את כל הספרים באתר של פניני הלכה), או כמה פרקים של תנ"ך. אין לי שום ספק שאתה תראה מזה ברכה גדולה מאוד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-09-21 08:43:39


