חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
אמירה לגוי
שלום, כשהגעתי בבית בערב שבת ליל הסדר, ראיתי שהפלטה לא היתה מחוברת לזרם החשמל. היו לנו אורחים (היינו 9 אנשים) ,והחמין היה קר (אבל מבושל לפני השבת). אז עשיתי אמירה לגוי בפרוש כדי לחבר הפלטה לזרם החשמל. האם היה מותר ? חשבתי שזה נקרא אמירה לנוכרי לצורך מצוה דרבים שמותרת בשעת הדחק גם בדאוריתא ואם היה אסור, האם היה מותר להנות מהפלטה ביום טוב ב (מפני שאני בחול, ויום א היה עוד יום טוב. וביום טוב האמירה לגוי מותרת לצורך אוכל נפש) תודה רבה ומועדים לשמחה
אמנם לא כתוב כמה זה רבים, אבל ודאי 9 אנשים אינם רבים. הרב מלמד כותב בפניני הלכה מועדים בהלכות חול המועד יב, הערה 7 שרבים הם עשר משפחות לפחות. ולכן היית צריך עוד דרבנן בנוסף לאמירה לגוי, כגון לומר לגוי לחבר את הפלטה לתקע בשינוי, או לומר לו לחבר לפלטה שעון שבת באופן כזה שכשיחבר את התקע לשקע הפלטה עדיין לא תעבוד אלא תתחיל לעבוד לאחר זמן (כלומר גרמא. באופן זה, אם אין גוי או קטן פחות מגיל 13, גם אתה היית יכול לעשות זאת, כיון שגרמא מותרת בשעת הדחק). בדיעבד כיון שלדעת מיעוט הפוסקים מותרת אמירה לגוי במקום מצווה (אף שאינה של רבים), מותר להנות ממה שנעשה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-23 10:06:41
קטניות בפסח
בעזרת ה' יתברך שלום ומועדים לשמחה, בפניני הלכה נכתב כך – אין דינן של הקטניות חמור יותר מדין חמשת מיני דגן, וכל מה שכשר במיני דגן כשר גם בקטניות. לפיכך, אם לא באו עליהן מים, או שבאו עליהן מים אבל נזהרו שלא ישהו שמונה עשרה דקות עד שאפאום כמצות, מותר לאוכלן. ויש שנהגו להחמיר בזה, ודעת רוב הפוסקים להקל. על פי זה אני רוצה לשאול – האם מותר לאכול פופקורן בפסח? האם מותר לאכול פריכיות אורז שנעשו ללא מים? אם התשובה היא שלילית, אשמח להבין מדוע. שאלתי כמה תלמידי חכמים וטרם זכיתי להבין מדוע יש להחמיר בכך, תודה רבה!!
הסיבה להחמיר בפרכיות אורז היא משום שיש כיום גם פריכיות שלא עשו אותם באופן הכשר גם לאשכנזים, וכן משום שמדובר על אורז שהתקבל כמותג של קטניות האסורים, וממילא היתר בזה עלול להביא למכשול. אבל למעשה לענ"ד אין צורך להחמיר בזה ומותר לקנות את הפריכיות אורז של המפעל ממעלה אדומים שעושה באופן המותר גם לאשכנזים.
לגבי פופקורן איני מכיר את המציאות, יתכן שהגרגירים עברו שריה במים, ובאופן זה במיני דגן הדבר אסור, וממילא גם בקטניות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-22 11:24:07
הגדרת כתיבת דברי תורה בחוה"מ
הרב מלמד כתב שכתיבת דברי תורה בחוה"מ מותרת אם זה "כדי להתרכז יותר בלימודו" (מועדים, יא, יג). במידה והלימוד מובן ורק רוצים לסכם אותו (למשל כדי שיהיה קל לחזור עליו בעתיד), האם זה כלול בהיתר?
כן. גם משום שסוף סוף הסיכום גם מועיל כעת ללימוד, שכן על ידי כתיבת הדברים, צריכים לדייק יותר, וממילא הלימוד מובן יותר. וגם משום שיש בצורך סיכום הדברים דבר האבד (יב,ד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-22 08:34:16
צורך עבודה בחול המועד
שלום, אני עובד כמאבטח בבית חולים, והכנסות שלי פחות מהוצאות, האם אני יכול לעבוד בחלק מימי חול המועד, או מדין שעבודה קצת לצורך הרפואה. או בגלל שמצב כלכלי דחוק. בברכה, דוד
זו עבודה שחייב מישהו לעשות אותה בחול המועד, ולכן היא מותרת גם בלי דוחק כלכלי, אלא שמן הראוי לעבוד פחות כדי להקדיש חלק משמעותי של היום לשמחת החג ולימוד תורה.
אין זה המקום לדון במצבך הכלכלי, אבל אם תעבור לישובי השומרון, כגון הר ברכה, אלון מורה, איתמר, יצהר, מצבך הכלכלי מן הסתם ישתפר פלאים, ובנוסף תזכה למעלת מצוות יישוב הארץ במדגתה הגבוהה. רבים עשו כמוך ורואים ברכה גדולה גם בחינוך הילדים וגם במצב הכלכלי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-20 22:00:03
כשרות לפסח
סבון כלים שבפועל משתמשים בו גם לשטיפת ירקות יש יותר מקום להצריכו הכשר לפסח למרות שלא ראוי לאכילת כלב?
אין צורך בכשרות גם בכה"ג כמו שלא צריך כשרות כל השנה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-20 20:20:35
תולעים בירק
שלום הבנתי מדבריו של הרב מלמד שליט"א שאין חיוב לבדוק מעיקר ההלכה אחר שרצים שלא רואים בעין רגילה וכן שכך תמיד נהגו והמחמירים הם המשנים. אולם הבן איש חי בהלכות פסח מזהיר לבדוק היטב את עלי החסה לליל הסדר והוא חי לפני למעלה מ 100 שנה. אינני מן המחמירים , אני רק מבקש להבין. תודה.
א. 100 שנה זה ממש קרוב, ויתכן שהוא מראשוני אלו ששינו.
ב. ברור שצריך לבדוק היטב את עלי החסה, השאלה היא מה לבדוק, האם לעבור על כל עלה בהסתכלות רגילה ואזי בדיקת כל עלה תיקח שניות בודדות, או בהתבוננות מעמיקה ואזי בדיקת כל עלה תיקח פי כמה.
ג. הבא"ח מדבר על גידולים רגילים שהיו בעבר. כמובן שרוב הגידולים היום הרבה יותר נקיים, כיון שאנשים הרבה יותר איסטניסטים, כך שהמגדלים מקפידים יותר על נקיונם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-20 18:33:36
רשת וכזית
1. האם בכדי להכשיר לפסח רשת בתנור מספיק לחמם את התנור לאחר ניקיונו לחום גבוה ? אם כן, מה המינימום של החום ? 2. אדם הכין עוגה בגודל של כזית. 50% מהרכיבים הוא קמח (חצי זית). מהי הברכה האחרונה אם אכל את כל העוגה ? מהי הסברה ?
- אם רק רוצים להניח עליה תבנית חד פעמית, זה מספיק – על החום הכי גבוה. ולכת' עוטפים אותה אח"כ בנייר כסף.
- כפי המבואר בפנה"ל כל ששמינית מהרכיבים קמח, שאר רכיבי העוגה מצטרפים אליהם לשיעור ברכת על המחיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-16 07:44:39
שאלה
שלום וברכה. איזה רבנים בזמנינו הם הכי בקיאים בתורת הקבלה? האם מותר להשתמש בפסח במוצרים שהם לא כשרים לפסח כגון: משחה לנעליים, משחה לשפתיים, שפתון, משחת שיניים, מי פה, סבון מוצק ונוזלי? ומה הדין לגבי אוכל של תינוק?
- לא יודע.
- כל דבר שיש לו טעם טוב שנכנס לגוף צריך כשרות לפסח, כגון משחת שיניים, מי פה, שפתון עם טעם ואוכל של תינוק. שאר הדברים לא צריכים כשרות. הכל כתוב בספרו של הרב אליעזר מלמד פניני הלכה פסח. אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-14 21:23:36
קניין מהפקר בשבת
בכבוד הרב, בתקופת פסח בשכונה שלנו יש מלא ספרי קודש שאנשים מפקירים בחוץ. האם מותר בשבת לקחת הביתה ספרים שאני רוצה להוסיף לספרייה האישי שלי. האם יש מעלה לקרוא באותו ספר באותו שבת כדי שלא יהיה בגדר הכנה משבת לחול? תודה מראש, חג כשר ושמח.
מצד דיני קניין בשבת האיסור הוא דוקא לתת מתנה אבל לקחת ספר הפקר מותר, וצריך לקרוא בו מעט כדי שלא יהיה בזה הכנה משבת לחול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-14 18:33:11
הכשרת מיחם לפסח
שלום לכבוד הרב קראתי בפניני הלכה לרב מלמד, שהכשרת מיחם נעשית ע"י הרתחת מים בתוכו ושפיכתם בדרך רגילה,לעומת זאת מצאתי פוסקים אחרים שאמרו שצריך שהמים יגלשו על הדפנות (כמו בסיר למשל) אז 1 אולי לא הבנתי וגם הרב מלמד מתכוון אותו דבר 2 אם כן הבנתי והוא מקל יותר אז אשמח להסבר מדוע הוא סובר שזה מספיק רק להרתיח בתוכו מים ואין צורך בגלישתם על הדפנות 3 חשוב מאד! ברשותי מיחם שאינו מרתיח בכוחות עצמו(קצת מקולקל) אז אני מרתיחה מים בקומקום ומעבירה אילו והוא שומר על החום בשבת (מחובר לחשמל במצב שבת,ושומר על זה רותח ודאי יותר מתרמוס) האם במקרה כזה שהמיחם אינו יכול להרתיח בעצמו, אני יכולה להכשיר אותו בכך שאערה לתוכו מים רותחים ואשפוך אותם? תודהרבה
כיון שהשימוש של המיחם הוא רק במים, ממילא החשש שבלוע בדפנותיו חמץ הוא קטן מאוד, לכן אפשר לסמוך על הפוסקים המקלים.
אמנם בסיר שנועד למאכלים חמץ, הרב כותב שצריך שיזלו מים.
אפשר להרתיח אותו כפי שתארת, שכבולעו כך פולטו. לידיעתך המיחם שומר על המים רותחים יותר מתרמוס מפני שגם במצב שבת הוא מחמם את המים, רק שעושה זאת בחום נמוך. לכן כדאי להשאיר את המים הרותחים שאת שופכת לתוכו כשעה-שעתיים בעודו על מצב שבת ורק אחר כך לשופכם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-14 13:00:12
ישיבה עם רעים ביום העצמאות
בעלי אבל על אימו. ביום העצמאות אנו נוהגים להיפגש בבית של אחד החברים למפגש רעים של מספר זוגות. במפגש זה אין נגינה ומוסיקה אלא סעודה משותפת. האם בגלל שזה יום העצמאות מותר לו להשתתף במפגש רעים זה?
אם הדבר חשוב לכם מאוד, אפשר לסמוך על המקלים, כיון שמדובר על סעודת מצווה, ובלבד שאכן מודגש בסעודה עניינו של יום על ידי דברי תורה ראויים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-13 20:35:00
כשרות לפסח בשר/עוף טחון
האם בשר טחון/עוף טחון סטנדרטים שמעורבים בו עוד מרכיבים נחשב חמץ? האם ניתן להשאיר קפוא ולהשתמש לאחר הפסח?
אם רוצים להשתמש בהם בפסח, צריך להיות כתוב עליהם שהם כשרים לפסח.
אם רוצים למכור ולהשתמש לאחר הפסח- מותר לכת'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-11 06:58:25
הכשרת כיריים קרמיות עם אינדוקציה
בס"ד שלום הרב, יש לי שאלה בקשר הכשרת כיריים קרמיות עם אינדוקציה בספר שלך (פניני הלכות – כרך פסח) אתה מיתייחס לכיריים קרמיות חשמליים, שם בשביל להכשיר צריך פשוט לנקות היטב ולהפעיל בחום הכי גבוה למשך שעה. אבל בכיריים קרמיות עם אינדוקציה זה בלתי אפשרי לעשות כך כי המערכת שונה. להלן אבסיר בקצרה איך עובדת המערכת אינדוקציה במקרה אם הרב לא כל כך מכיר. באינטרנט ראיתי כי כתוב שמכשיר האינדוקציה מורכב בתוך מבנה עשוי נירוסטה אשר בתוכו שדה חשמלי, המשטח העליון של המכשיר עשוי מזכוכית קראמית עמידה בחום שעליה מניחים את המחבתות או סירי הבישול. הכיריים לא עובדות אם לא מונח עליהן סיר (לכן לא ניתן להפעיל את הכיריים למשך שעה בחום מקסימלי ללא סיר עליהן…) , לכן האם ניתן להכשיר את הכיריים האלו? אם תומר שאפשר להניח סיר ואז להפעיל בחום המקסימלי, איזה סיר להשתמש? עם סיר חמץ (נקי שעברו 24 שעות) או עם סיר של פסח? סליחה על אריכות הדברים אבל העניין נצרך מחד ,ומאידך אינו ברור לי דיו – הענין המציאותי וההלכתי. תודה רבה ופסח שמח לרב ולבני ביתו ולכל ישראל.
יש להפעילם ע"י הנחת כל סיר נקי וריק, שכן כל עוד אין נוזל, אין העברת טעמים, לכן אין זה משנה באיזה סיר תשתמש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-10 12:33:58
שבת
שלום, שתי שאלות לי. 1.בבית הכנסת ערכו קידוש ב"שבת מברכים". בהכנת השולחן פרסו מפות ניילון וחתכו בסכין את העודף, כדי שהניילון יתאים לאורך השולחן. האם זה מותר? אם נעשה הדבר, האם מותר לאכול מן המוגש על השולחן, שמכוסה בניילון המדובר? שאלה אחרת; האם ראוי להעביר אש מנר נשמה שהודלק לזכרון, עבור הדלקת נרות שבת? או שצריך להדליק שני נרות, שדולקים 24 שעות, כל אחד למטרה אחרת? בברכה ותודה.
- חיתוך ניילון- אסור לעשות זאת אך מותר לאכול על השולחן, שכן אינך נהנה מהניילון אלא מהשולחן. ובשביל הפלפול הוסיף שאף יותר מזה- גם אם היתה מציאות של הנאה מהניילון, היה מותר בדיעבד להנות ממנו, כיון שבאופן עקרוני אפשר לגלגלו על השולחן בלא לחותכו, וממילא פעולת האיסור שנעשתה אינה מוכרחת, שכן היה אפשר להנות מניילון גם בלעדיה. וגם אם יש רק גליל אחד של ניילון, כך שאין אפשרות לפורסו על כל השולחנות בלא לחותכו, מ"מ כל שולחן יכול לומר 'אני לא נהנה מאיסור החיתוך'.
- יתכן שהמנהג הנכון הוא להדליק שתי נרות בכה"ג מפני מראית עין וכדי לא ליצור חילוקים, אבל מדינא אפשר לכוון שמדליקים את נר הנשמה גם לצורך הנאה מהאש, ואז הדבר יהיה מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-10 11:40:12
מוצרי נטולי גלוטן בפסח
שלום רב, לגבי חולי ציליאק שאסור להם מאכלים עם גלוטן, שאלתי לגבי מוצרים ללא חשש גלוטן האם הם כשרים לפסח גם כשאר לא מצויין עליהם כשר לפסח. שמעתי שהם לא כשרים כי היום תעשית המזון מוציאה את הגלוטן מהחיטה ויכולים להשתמש בחלקים האחרים שנמצאים בחיטה כגון בסיבים התזונטיים. קראתי בספר של הרב מלמד על תהליך הפקת חומצת לימון שהוא מביא שם שהגלוטן הוא אחראי על ההתפחה וממילא אם מוציאים אותו אין התפחה בשאר החלקים האחרים של החיטה כגון העמילן. אם כך, שהגלוטן הוא אחראי לההחמצה, וכשאר מוציאים אותו נראה כי המוצרים ללא גלוטן הם כשרים לפסח, על אף שלא מצוין עליהם הכשר לפסח. שאלה נוספת האם יש הקלה בניקיון לפני פסח אם המוצרים בבית הם ללא גלוטן? תודה רבה ינון
- דבריך נכונים, אך באופן עקרוני בלבד, למעשה כיום שהתפתחות המדע ומורכבות המאכלים גדולה, אין אפשרות להתיר מוצר לפסח אם לא כתוב עליו שהוא כשר לפסח, אלא אם כן מדובר על מאכל מסויים שבררת עליו אצל מומחה לכשרות.
- אם הבית נקי כל השנה מחמץ, ניתן לעשות בדיקת חמץ בלבד, לראות שאין משחות שיניים שאין עליהם כשרות לפסח וכד', וזהו. אך אם מידי פעם נכנס לבית חמץ, אין הבדל בינך לבין אחרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-08 19:13:13
התעלמות הרב מלמד במאמרו מהאר"י הקדוש
שלום, קראתי מאמר בעיתון של הרב מלמד בו הוא מסביר שאין לחשוש מכשפים. דברי האר"י הקדוש התקבלו גם אצל הבעש"ט וכל החסידים וגם אצל הגר"א ורוב מוחלט של המתנגדים. מבקש להסביר את התעלמותו ,מהאר"י הקדוש: כשפים והשבעת קליפות-בע"ח יש תאור למקומם . ע"ח שער מט' , קליפת נגה, פרק ד', דף קיב עמ' ב' (עמודה ב' . לא עמוד ב'). שדים- . ע"ח שער נ' , קיצור אבי"ע, פרק ח', דף קטז' עמ' ג' גם ידוע , אפילו ביוטיוב , פעולותיו של הרב פתיה, רק לפני מספר עשורי שנים. לצערנו הרב יש הרבה שמתעסקים בזה. פוגעים בבני תורה ורבננו אפילו לא יודעים במה מדובר למה כב' הרב מתעלם מכל הנ"ל?
כבוד הרב לא מתעלם מהנ"ל אלא מדגיש את העיקר, שהוא ע"פ דברי רבותינו בגמרא ובמשך הדורות שאמרו כללים ברורים. אחד מהם הוא האם אדם חושש או לא חושש. והשני הוא שבזמננו זה שהוא זמן הגאולה, כח הכשפים ירד פלאים. ועל פי זה עדיף לא להדגיש את דברי האר"י הנוגעים לדברים אלו, שכן הם בנויים על כך שהאדם חושש ועל כך שאיננו בזמן הגאולה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-08 07:26:12
ברכה אחרונה בעוגה
לגבי ברכה אחרונה בעוגה: הרב מלמד כתב (ברכות,י,ט) שאם יש לפחות שמינית קמח מברכים "על המחיה". אם לא יודעים את שיעור הקמח, האם אפשר להניח שזה המצב? (למשל: עוגיה שברשימת המרכיבים שלה רשום (בין השאר) קמח חיטה וקמח תפו"א; חטיף שברשימת המרכיבים שלו רשום (בין השאר) קמח חיטה וגרנולה)
אכן כדבריך. יש לציין שדין גרנולה כדין חיטה, כמבואר בפניני הלכה ברכות במהדורה החדשה, אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של הישיבה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-07 18:56:20
דיני חרקים בירקות
שלום לרב, בהקשר לכתבת הרב מלמד שליט"א בנושא בעיתון "בשבע", למה הרב לא התייחס על הגידולים ההידרופוניים ? תודה,
הרב אמר את הכללים, אינו רואה צורך להתייחס לכל סוגי הגידולים. כל אחד יבדוק לפי הכללים באיזה רמה הדבר שקונה, ולפי זה יחליט איך לבדוק. כך הרב משתדל לעשות בכל ההלכות שבתורה- ללמד את הכלל ולתת כמה דוגמאות, בתקווה שאנשים יבינו את הרעיון ויוכלו להתמודד איתו לבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-07 13:41:26
פסח
מה המינהג למעשה לגבי חדר נקי מיבחינת בדיקת חמץ
בודקים כל חדר, גם אם ניקו אותו היטב לפסח, שכן הבדיקה נועדה לוודא שאכן הוא נקי, כמבואר בפניני הלכה פסח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-04-07 13:41:23
לחם לאחר פסח
הרב מ. אליהו זצ"ל היה אומר שאין לאכול לחם הראשון היוצא מהתנורים במוצאי פסח מפני חשש למקקים היוצאים המכונות. המצות מאד קשות לי לעיכול והשנה ישנו יום נוסף .והשאלה כמה צריך להקפיד על חומרה הנ"ל?
אין צורך להקפיד בזה. זה גם ספק, וגם טעם לפגם שאין בו איסור בדיעבד. לבעיית העיכול כדאי לך לנסות סוג מצות אחר, לא מקמח חיטה אלא כוסמין. יותר יקר אבל שווה לנסות בשביל שמחת החג.
מחבר התשובה: יעקב וינברגר
2019-04-06 18:15:52


