חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
לשקר בשביל להסתיר ליל טבילהרון
שלום הרב! 1. האם מותר לשקר בשביל להסתיר ליל טבילה מאנשים אחרים? 2. האם מותר לשקר בשביל שבליל הטבילה שלנו נהיה בביתנו ולא במקום שמצפים שנהיה?
- כן
- כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-05 18:44:41
נעילת הסנדל
שבוע טוב. ראיתי בפניני הלכה שביום כיפור לא ללכת עם סנדלים. השאלה אם מה כן אפשר?(מה הכוונה לנעלי גומי דקות? יש לי כפכפים זה מתאים ללכת ביום כיפור? או שעדיף לקנות נעלי גומי(כמו crocs)?
לדעת הרב, קרוקס אסור כיון שנוחות מאוד ואנשים רגילים ללכת איתם אפילו לעבודה. כפכפים שאינם קרוקס זה מצויין.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-05 18:20:00
יום כיפור
שלום, רציתי לשאול איזה תפילות אישה צריכה לקרוא ביום כיפור? תודה רבה 🙂
אם יש לה זמן ויכולת, טוב שתתפלל את כל תפילות העמידה ביום החשוב, כולל כמובן ברכות השחר וקריאת שמע של שחרית. אם אין לה זמן, תתפלל מה שרגילה בכל יום, תאמר לכל הפחות וידוי אחד, שהוא חובת היום. ונכון שתאמר וידוי אחד בכניסת יום הכיפורים, ועוד וידוי אחד בשעת הנעילה. וכדאי מאוד להיות לפחות בתפילת נעילה בבית הכנסת, או על כל פנים להתפלל אותה ביחידות, שתכלית עשרת ימי תשובה הוא יום הכיפורים, ותכלית יום הכיפורים הוא תפילת נעילה, שהכל הולך אחר החיתום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-05 08:09:12
אבינו מלכנו ביחיד בעשרת ימי תשובה
שלום האם מותר להגיד אבינו מלכנו בתפילת יחיד בעשרת ימי תשובה? תודה מראש על המענה גמר חתימה טובה
כן, כפי שמובא בפניני הלכה ימים נוראים פרק ה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-10-02 11:03:35
מיחזור עלוני שבת
ראיתי את פסיקת הרב אליעזר שעלון שאין רובו דברי תורה אלא פרסומות,סיפורים,ראיונות וכדו' אפשר לשים במיחזור נייר ואינו טעון גניזה. ואילו עלון שרובו ככולו דברי תורה יהיה חייב גניזה. שאלתי ובקשתי: מאחר ורבו מנשוא העלונים המתפרסמים בימינו,והגופים המטפלים בגניזה כורעים מהנטל. האם לא נכון לתת משקל (לא רק ל'כמות' התורה אלא ל'אכותה') לכך שפרסום העלונים הוא למטרה זמנית? פרסומם הוא כדי שיקראו בהם פעם אחת וייעזבו..(בשונה מספרים ואפילו חוברות רכות, או פרסומים של חיבורים תורניים). נראה לי שנכון בשאלתי לכלול גם צילומים של מקורות תורניים (כל עוד אין בהם שם השם) ואפי' חומש או גמרא מאחר ומטרת הדפסתם היא לשימוש חד פעמי. כל זה בתנאי שאין שם השם כתוב שם ושהעלונים/דפים מונחים באופן מכובד במיחזור ולא מתגוללים על הארץ או באשפה ח"ו. אחזור ואומר ששאלתי מתעוררת בעיקר עקב הריבוי ה'לא נורמאלי' של ההדפסות, שהולך ומתרבה.. ואף אם נחליט שהתועלת בהדפסה המרובה עדיף, נראה לענ"ד שיש להתייחס בהתאם לאופן השימוש בהם לאחר שמילאו את תפקידם. תודה רבה וברכה , אביב
אם הדף נועד לקריאה חד פעמית, הרוצה להקל רשאי (פניני הלכה ליקוטים א פרק ה, יד)
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-28 23:30:15
תהילים
שבוע טוב האם אפשר להגיד תהילים בלילה והאם יש הבדל בין קריאת התיקון הכללי לבין שאר הפרקים?
הטוב ביותר בשעות היום. בלילה עדיף לקרוא תהילים עם פירוש. בכל מקרה עדיף לקרוא תהילים מלשבת בטל. אחר חצות הלילה אפשר לקרוא תהלים כרגיל. אם יש מישהו חולה או במצוקה אפשר לקרוא בכל שעה.
בשבתות וימים טובים אפשר לקרוא תהילים גם בלילה.
אין הבדל בין התיקון הכללי לשאר הפרקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-28 19:20:49
סליחות
שלום וברכה 1. אשכנזי יכול להגיד סליחות בנוסח ספרדים(והפוך ספרדי לאשכנזי) או שכל אחד צריך להגיד בנוסח שלו? 2. אם כן אז אפשר לומר גם וגם?(נגיד בחצות נוסח ספרדים ובבוקר נוסח אשכנזים?
- לכתחילה עדיף בנוסח אבותיו, אבל אם חשוב לו לומר בנוסח אחר, אפשרי.
- אין צורך ולא מקובל. חשוב לשמור על איזון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-26 19:16:43
פגישות – דייטים
שלום הרב, האם דיני הרחקות שבין איש לאשתו נדה חלים גם על זוג בפגישות(דייטים)? למשל האם מותר לשבת עם בחורה בדייט על ספסל נדנדה? או לאכול מאותו צלחת וכד'? או להעביר חפץ מיד ליד?
דוקא באשתו החמירו חכמים ברוב דיני ההרחקות שאין בהם נגיעה, משום שמותר לו להתייחד איתה ומותרת לו לאחר זמן. אבל בשאר עריות, כיון שאסור לו להתייחד עמהם ואסורות לו לעולם, לא החמירו בהרחקות שאין בהם חשש הרהור עבירה, כגון מסירת דברים מיד ליד וכד'. אבל דברים שיש בהם חשש הרהור אסרו אף בשאר נשים, כגון מזיגת הכוס, הצעת המיטה ורחיצת ידיו (רשב"א, רא"ש, אשכול, ראבי"ה, בית שמואל, של"ה, חכ"א). ומזה ילמד כל אחד לעצמו להיזהר בדברים שיש בהם קירבה יתירה (דרכ"ט).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-25 11:47:16
הלכות יום כפור
בס"ד אשתי חולת לב מורכבת. נוטלת תרופות לאורך כל היום. את חלקן יש ליטול לאחר אכילה.( כמות של "לשיעורין" איננה מספקת.אודה לתשובתכם. שנה טובה ומבורכת אברהם
אם יש חשש אפילו קטן שבלא אכילה ושתיה היא תמות חס ושלום, היא פטורה מהצום. ואם אינך בטוח אם יש חשש כזה, צריך לשאול רופא ירא שמים, לא רב.
בשורות טובות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-24 12:45:03
כשרות
שלום. במיקרוגל שחיממו בו בשרי בלי מכסה, חיממו מרק פרווה מכוסה בכלים חלביים. מה דין הכלים? תודה רבה.
אם הצלחת של המקרוגל היתה נקיה משאריות מאכל בשרי, אין צורך להכשיר את הכלי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-23 20:58:25
שופר
בס"ד שלום וברכה בעל תוקע שכבר יצא ידי חובה. בא לתקוע בשופר לנשים אשכנזיות . והם לא יודעות לברך. האם יהיה במצב כזה לברך להם ?
משונה מאוד שכיום נשים 'לא יודעות לברך', ובכל אופן אם אף אחת לא רוצה לברך, הוא יברך עבורן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-23 19:20:10
הפסק בברכה
מה הדין אם אדם אמר בברכה שלפני ההפטרה (בסוף הברכה) "ברוך אתה ה' הבוחר בתורה"… ובין המילה ה' למילה "הבוחר" הוא הוסיף את המילים "אלוקינו מלך העולם" ?
שאלה זו נכונה לכל ברכה שלא אומרים בה "אלוקינו מלך העולם", שאין בזה הפסק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-22 08:23:29
מסחר באינטרנט
שלום. אני מורה. אב ל-7 ילדים ב"ה.הוצאות מרובות.במסגרת המאמצים להגדיל את ההכנסה התחלתי לפני כ-3 חודשים ללמוד (בהשקעה כספית משמעותית) תחום של מסחר באינטרנט באתר "אמזון". כעת אני עמוק בתוך הלמידה ומתקרב לשלב שבו אני צריך להשקיע סכום כסף כדי לרכוש מוצרים בסין ולשלוח אותם לארה"ב למחסנים של אמזון . מרגע ההגעה למחסנים- כל הטיפול עובר לידי מחשבי ואנשי אמזון :מכירה, שירות לקוחות, החזרות ללקוח אם יש צורך וכדומה. השאלה היא כזו: האתר של אמזון פתוח 24 שעות ביממה , 7 ימים . כל מי שנכנס לאתר (רובם גויים מצפון אמריקה כי מחסני החברה באפיק שאני נכנס אליו נמצאים באמריקה) מכניס את פרטי האשראי שלו ומבצע רכישה. לאחר מכן אמזון יישלחו את המוצר אליו הביתה תוך ימים ספורים. כל ההתנהלות מול הלקוח היא רק של אמזון, לא שלי. אני מקבל סכום מסוים עבור כל מוצר שנרכש שם ואמזון גובה את האחוז שלה עבור כל רכישה. האם זה מותר מבחינת שבת? האם יש נקודות הלכתיות אחרות שצריך להיות מודע אליהן? תודה רבה מראש
- לפי איך שהצגת את הדברים איני רואה כל בעיה של שבת, שהרי אין בינך לבין קניה ומכירה בשבת שום קשר. איני רואה הבדל בינך לבין אדם אחר שקונה מוצר דרך אמזון.
- לא מכיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-18 12:09:26
סליחה בהודעה
שלום אפשר לכתוב בהודעה סליחה לחבר/משהו מהמשפחה (זה נחשב )? לא בהכרח שרבתי עם משהו אלה לכתוב שאם היה איזה משהו אז לבקש.
ממש מיותר. וכפי שכותב הרב מלמד בפניני הלכה ימים נוראים ה,ה – "יש נוהגים לפני יום הכיפורים לבקש סליחה ומחילה מכל חבריהם ומכריהם. אולם אין במנהג זה כמעט תועלת. ויש שעל ידי מנהג זה מרמים את עצמם לחשוב כאילו הם צדיקים שמרוב זהירות מבקשים מחילה מכל חבריהם, כאשר בפועל הם נוהגים ברשעות, מפני שמהאנשים שבאמת נפגעו מהם, הם אינם מבקשים סליחה. אלא העיקר הוא שיערוך אדם חשבון נפש לקראת יום הכיפורים, וייזכר במי שאולי נפגע ממנו, וממנו יבקש סליחה ומחילה (של"ה מסכת ר"ה דרך חיים קנא)."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-17 14:52:34
שמחת בית השואבהרון
האם מותר לבת ללכת לשמחת בית השואבה בישיבה, כשברור לה שהיא הולכת בגלל שבנים רוקדים שם (ריקודים של בנות לא יעניינו אותה)? האם יש הבדל בזה בין נשואה לרווקה?
מותר, וכפי שהיה בבית המקדש בשמחת בית השואבה, וכפי שנוהגות רוב ככל בנות ישראל בשמחת תורה – יושבות להנאתן ומסתכלות על ריקודי הגברים. ואם מדובר ברווקה שהגיע לגיל חתונה – שתנצל את הארוע כדי לחפש חתן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-15 14:31:50
טבילת כלי פורצלן
האם כלי פורצלן חייב בטבילה? (פעם היו הלכות טבילת כלים באתר אבל כיום אין)
לפי דעת הרב מלמד הם חייבים בטבילה בברכה, אלא אם כן עשויים בחוג חרס באופן חובבני, שכיון שהציפוי שעושים שם דק מאוד ומתקלף, בטל לכלי החרס. הדבר יהיה כתוב בספר החדש שיצא בעוד זמן מועט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-14 18:02:22
בדיקת מוך דחוק סמוך לווסת
מה דעת הרב בעניין בדיקת מוך דחוק בזמני הפרישה הסמוכים לווסת? האם הרב מחמיר כחוות דעת שיש לבדוק בדיקת מוך דחוק בכל עונת הפרישה או שניתן להקל?
מסתימת לשון הראשונים והשו"ע נראה שדי בבדיקה אחת. והאחרונים נחלקו: פת"ש,יז ע"פ החוו"ד– בוסת קבוע ובעונה בינונית צריכה בדיקה כל העונה, דהיינו שתשים מוך דחוק כל העונה. מהרש"ם,מהרש"ג ורה"פ- דחו את דברי החוו"ד, וכתבו דסגי בבדיקה.
למעשה– לא צריך לשים מוך או תחתון לבן כל העונה, אלא סגי בבדיקה. מדינא מספיק לבדוק פעם אחת בעונה שאמורה לראות בה, ולכת' תבדוק פעמיים- פעם בתחילת העונה ופעם בסופה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-13 08:26:09
ש
1. חיממנו מאכל פרווה, בקערת פלסטיק חלבית- שהונחה במיקרוגל בשרי. המיקרוגל עצמו לא נקי וייתכן שיש בו שאריות של תבשיל בשרי, עם זאת, הצלחת זכוכית של המיקרוגל די נקיה. מה דין הקערה? 2. חיממנו טוסט חלבי בתנור חלבי ובתבנית חלבית. בלי ששמנו לב היתה בתנור בעת האפיה גם תבנית פרווה. מה דין התבנית? תודה מראש וישר כח!
- אם הצלחת של המקרוגל נקיה לגמרי, אין צורך להכשיר את הקערה, אבל אם יש עליה אפילו מעט מאוד שומן בשר ניכר, יש להגעילה כיון שסביר שהמעט הזה מתחמם מהר מאוד ונבלע בקערה. אם צלחת המקרוגל נקיה, גם המאכל כשר.
- אמנם אם היתה זו פשטידה חלבית והתבנית הפרווה היתה מעליה, היה צריך להכשירה כדי להחזירה להיות פרווה, על ידי נתינה בתנור למשך כעשרים דקות על החום הגבוה, כיון שהגיע אליה הבל של הפשטידה. אבל בטוסט אין כל כך הבל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-04 13:54:01
שליח ציבור המקפיד על דגשים חזקים
שלום כבוד הרב, היום המנחה עלה שליח ציבור המקפיד לבטא דגשים חזקים בתפילה, אך הציבור התלוצץ מכך. האם ראוי לשליח ציבור להתפלל עם דגשים חזקים? איתי בר־אור
שליח הציבור, כשמו כן הוא – שליח של הציבור. לכן רק אם הוא מתפלל במבטא של הציבור, או שהציבור 'זורם' עם המבטא שלו, שייך שיעלה. כמו כן, אין צורך כלל להתפלל עם דגשים חזקים, אלא מי שרוצה לדקדק, צריך לעשות כן באופן מכובד, שהרי הוא עומד לפני מלך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-09-02 12:30:06
כלאיים בצלים
שלום כבוד הרב, רציתי לשאול בנושא לשתילת בצל סגול ובצל לבן זה ליד זה. האם יש בזה איסור כלאיים?
איסור כלאיים הוא דווקא בשני מינים שונים, אבל שני זנים של מין אחד אינם כלאיים. ולכן אין איסור בשני סוגי בצל שונים, כמבואר בפניני הלכה כשרות א' ג, ד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2019-08-28 21:03:16


