חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
תפילה מול ערווה
האם מותר לאשה להתפלל מול ערווה של עצמה, שרגילה לכסות?
יש לחלק בין ברכות לתפילת עמידה ובין מקום הערווה עצמו לשאר מקומות המכוסים:
ברכות – לכתחילה נכון לברך את כל הברכות ובפרט את ברכת המזון בלבוש סביר, אמנם מצד הדין כל שערוותה מכוסה, אפילו יושבת על הרצפה ערומה, כיוון שמקום הערווה מכוסה – מותר לברך.
תפילת עמידה – צריכה להיות לבושה לפחות באופן שאם מישהו ידפוק בדלת, תפתח לו כך, כמבואר בפניני הלכה תפילת נשים פרק י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא כך את הנוגע לענייננו מסעיפים ג-ד:
"ושלא כדין שאר הדברים שבקדושה דין התפילה. שבכל שאר הדברים שבקדושה, כדוגמת ברכות וקריאת שמע, כל זמן שהאדם מכסה את ערוותו, הרי הוא רשאי לאומרם (שו"ע או"ח עד, ו). אבל בתפילה הדין שונה, שהואיל והאדם עומד לפני המלך ברוך הוא, עליו להתלבש באופן מכובד (שו"ע צא, א). ולגבי נשים, כל זמן שהבגדים צנועים על פי גדרי ההלכה, הרי הם כשרים לתפילה. לכתחילה, יהדר אדם ללבוש בגדים נאים, שלא יהיה כבוד שמים פחות מכבוד בשר ודם. וכאשר קשה להחליף את הבגדים, אפשר להתפלל בבגדים רגילים, והעיקר שלא יהיו בזויים. לכן מי שעוסקת בעבודות ביתה ומטפלת בילדיה ואין לה פנאי להתלבש לקראת התפילה, רשאית להתפלל בבגדיה הרגילים או בחלוק נאה שבו היא הולכת בביתה, שכל זמן שאין היא מתביישת לפתוח בבגדים אלו את דלת ביתה – אין הם נחשבים בזויים אצלה. אין להתפלל בכתונת שינה (פיג'מה) (מ"ב צא, יא). אבל לחולה מותר להתפלל בכתונת שינה, מפני שמקובל שזהו לבושו של חולה גם בעת שאנשים מכובדים באים לבקרו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 20:02:47
חלוקת אוכל לשבת
האם מותר לתת לאדם נזקק אוכל לשבת, כאשר קיים סיכוי שהוא יחמם אותו באיסור בשבת? (מדובר במקרה שלא נעים לשאול אותו, והחלוקה כבר מתנהלת מדי שבוע כך שאם היא תיפסק זה מן הסתם יעציב אותו…)
מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 16:03:24
קריירה
שלום הרב מאז ומתמיד אהבתי כדורגל, האם מותר לי כשהיה גדול להפוך את הכדורגל לקריירה שלי?
כן. כמובן שאסור לשחק בשבת. נראה לי שכשתהיה גדול תעדיף שזה יהיה תחביב נחמד ותעבוד בעבודה שיש בה יותר תועלת, כי בכדורגל חוץ מהכושר והביחד שיש בזה, שזה נחמד מאוד כמובן, אין בזה משהו מועיל לעם ישראל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 11:26:30
אירוע בבית של הנפטר
שלום כבוד הרב שאלתי היא האם מותר לנכדים לערוך אירוע בבית של הנפטר אחרי שעברו 11 חודשים העיקרון לערוך את האירוע מחוץ לבית בחצר ולא בפנים האם יש מניעה לנכדים לערוך שם אירוע?
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 06:57:30
שבת
ביום שישי באמצע תפילת ערבית מערכת התראות של כיבוי אש הופעלה הופעלה אזעקה שהפריע גם לתילה וגם לשכנים של בית הכנסת. מה עושים במקרה כזה
מכבים בשינוי כדין תרי דרבנן במקום צורך גדול או צורך מצווה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-26 15:35:11
האם נחשב כותב על הקאםפיוטער
השולח טקס האם הוא מלאכת כותב?
האם כתיבה במחשב או בפלאפון בשבת אסורה מהתורה או מדברי חכמים? זו מחלוקת. שולח לך את דברי הרב מלמד בספרו פניני הלכה הרחבות פרק יח סעיף א. אפשר לקרוא מספרי הרב דרך האתר של פניני הלכה.
יש סוברים שהואיל והאותיות ניכרות על המסך, וכך היא דרך כתיבה כיום, האיסור לכתוב במחשב הוא מהתורה. ואף אם המסך יכבה לאחר זמן, כיוון שאין הכרח לכבותו, הרי שהכתיבה יכלה להתקיים זמן רב, והאיסור מהתורה. וכך כתב בקדושת השבת ח"ב פרק ח, ענפים 41-54, בשם ריש"א והרב אליהו.
ולדעת שבט הלוי ח"ו לז, ונשמת שבת ח"ד קלז-קלט, אם האותיות עומדות להימחק מעצמן, כגון על ידי שומר מסך, אזי כתיבתן אסורה מדרבנן, ואם אינן עומדות להימחק מעצמן, האיסור מהתורה.
לעומתם, רבים סוברים שהאיסור מדרבנן, מפני שהכתב אינו מתקיים כלל. שכן האותיות נוצרות על ידי אלומת אלקטרונים שפוגעת במסך עשרות פעמים בשנייה, נמצא שאין שם כתב קבוע כלל. וגם במסך פלזמה אין ממש אותיות. ועוד צד להחשיב האיסור מדרבנן, שהאותיות שבמסך עומדות להיעלם, או על ידי פתיחת מסך אחר, או בעת סגירת המחשב, ולכן אף אם ייחשבו כאותיות כתובות, איסורן מדרבנן בלבד. וכך דעת רשז"א (שולחן שלמה שמ, יא). וכך דעת הרב פיינשטיין (כמובא בתחומין יד עמ' 433) לגבי טלוויזיה במעגל סגור. וכך מובא בהלכה כסידרה בצה"ל ח"ג ע' 111, בשם הרב ליאור והרב אריאל. ויש שכתבו עוד סברה, שכל מה שלא היה במשכן כמותו, אין עליו איסור תורה. כ"כ מהרש"ם (ב, רמז) ביחס לחשמל בשבת. ובמשיב מלחמה ח"א עמ' שלג, ביחס לכתיבה בטלפרינטר שאסורה מדרבנן. וביחו"ד ד, כט, ביחס לשימוש בסרט למדידת חום.
אמנם לסוברים שכל שימוש בחשמל דינו כשימוש באש, האיסור מהתורה. וכן לחזו"א יש לחוש בזה לאיסור תורה מצד בונה וסותר. וע' במנחת איש כב, 55. ועיין בהלכה כסדרה בצה"ל ע' 111-112, ושם הלכו יותר לפי השיטה שאיסור השימוש במחשב מדרבנן, וממילא כתבו להעדיף כתיבה במחשב על פני כתיבה בעט בשינוי. אולם נראה שבצירוף שיטת מרן הרב קוק שכל שימוש בחשמל אסור מהתורה, אין לשימוש במחשב עדיפות, והעיקר שיכתבו בשינוי, במחשב או עט רגיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-26 00:15:25
כשרות
שלום. שאלות שנותרו לי בעניין שרצים לאחר לימוד כרך כשרות ב: מה דעת הרב בנוגע לבדיקת תבלינים וסולת?
כדין קמח
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-23 15:52:06
כניסת אוכל מחוץ לבית בסעודה
שלום, מה דין אוכל שנכנס לבית באמצע סעודה, כאשר הסועד לא ידע שיביאו לו את האוכל? האם יש לברך עליהם לשיטת אשכנזים? לפי מה שראינו בשו"ע הרמ"א אומר שלא ראה שנהגו לברך. המשנ"ב מסביר את דעת המחבר. בשורה התחתונה מה צריך לנהוג אשכנזי שיושב וסועד ומקבל מנה מחבר שנכנס פתאום לביתו. תודה מראש עמית
צריך לברך עליהם לכל המנהגים, כפי שמובא בפניני הלכה ברכות ג, י – המתכוון לאכול מהמאכלים שיש לו בבית, ובאו חברים באמצע הסעודה והביאו לו מאכלים נוספים, או שלאחר שסיים את מה שהיה לו בבית נמלך וביקש שיביאו לו מאכלים נוספים מהחנות או מהשכנים, צריך לברך על אותם מאכלים, מפני שעליהם בוודאי לא התכוון כשבירך 'המוציא'.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-21 10:02:47
בורר
שלום רב! בנוגע להלכות בורר. 1. לא הצלחתי להבין למה נאמר שהטעם שמותר לברור מיץ תפוזים מחתיכות הפרי ומים במסנן מים הוא בגלל שגם ללא ברירה ניתן לשתות אותו. הרי גם ירקות מבושלים והרוטב שלהם ניתן לשתות ללא ברירה שהרי גם הירקות הם אוכל. הסיבה להיתר לכאורה הוא בגלל שחתיכות הפרי הם חלק מהמיץ והפסולת הקטנה שבמים הם חלק מהמים. לעומת ירקות ורוטב שהם שני מינים. למה צריך גם את הטעם שגם ללא ברירת מים הם ניתנים לשתיה? 2. האם מותר להשתמש בקנקן עם רשת בפתח שעוצרת קרח? ומה הדין אם שמים בו חתיכות לימון? מותר להשתמש? לכאורה הטעם שנאמר להתיר מלחיה לא שייך כאן. שהרי בקנקן זה לא נועד להוציא במינון מסויים אלא רק כדי לסנן. אז אסור?
- מפני שאם אין המים או המיץ ניתנים לשתייה, הלכלוך שבהם אינו בטל כלפיהם וממילא נחשב לפסולת. וכן דין פרי מלוכלך – אם הלכלוך לא ניכר ואפשר לאוכלו כך לכת', בטל לגבי הפרי ומותר לשטוף את הפרי גם לא לאלתר. ואם הלכלוך מרובה, יש לו חשיבות, ומותר לשטוף רק לאלתר.
- בקרח אין בעיה מפני שהוא מין אחד עם המים. ובלימון אין בעיה משום שהחתיכות גדולות וניכרות, וכפי שכתב הרב לגבי מרק עם חתיכות גדולות ולגבי קופסת שימורים של מלפפון חמוץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-21 08:16:24
ציצית פסולה- גזירתה
מובא שמחמירים שלא לגזור ציציות במספריים. יש לי מספר גופיות ציצית- עם ציציות – שנפסלו האם ניתן לגזור את כנף הבגד יחד עם הציצית כך שהמספריים לא נוגעות בחוטי הציצית או שגם בכך יש להחמיר? תודה
אין צורך להחמיר באופן שציינת. והאמת שגם בחיתוך הציציות עצמם אין צורך להחמיר, שכן בעבר חתכו עם סכינים, ולכן אמרו שאין זה יפה לחתוך ציצית עם סכין שגם ממיתים בה בעלי חיים, אבל במספריים אפשר להקל, אחרת זה לא יוצא יפה, וכיום שאנו יותר מדקדקים בענייני יופי, כבוד הציצית ויופיה זהו הידור עדיף על חיתוכה במתכת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-19 06:24:31
תמונה של אישה
האם מותר לשים תמונה של אישה בעיתון / עלוני שבת ?
כן. בעלוני שבת נראה פחות מתאים אם מדובר על דוגמנית בגדים או משהו כזה, כי אנשים רגילים לקרוא בהם בבית הכנסת ובאופן כללי מטרתם ללימוד תורה עד כמה שאני יודע (לא קראתי אחד כזה כבר הרב מאוד שנים).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-18 10:05:36
אומדן היכולת להתאפק 72 דקות – שאלת המשך
לאחרונה שאלתי את השאלה הבאה: "בהלכות ברכת "אשר יצר" (ברכות יג,יג) הוזכר שיש הבדל אם אדם יכול להתאפק 72 דקות או לא. השאלה, איך אפשר לשער דבר זה? אני באופן אישי נמצא תמיד בספק ולא יודע אף פעם להעריך." והתשובה שקיבלתי: "אין מה לעשות, אדם צריך לשער, ואם טעה לא עבר באיסור, כפי שכתב הרב, שכן חכמים נתנו שיעורים אלו לבני אדם ביודעם שאינם יכולים לדייק (וכן לגבי שיעורי כזית, כביצה ורביעית כפי שכתב הרב בפנה"ל ברכות). עם זאת, צריך להשתדל ללמוד להעריך נכון, ועם הזמן אדם לומד לדייק יותר." שאלות המשך: 1) המדרגה החמורה – שצריך עד שאינו יכול להסיח דעתו מכך, ועליו לעצור עצמו כדי שהפסולת לא תצא. האם צריך ששני התנאים התקיימו, או מספיק אחד? 2) היכולת להתאפק 72 דקות – האם הכוונה שעל האדם להעריך האם מרגע זה ועד לרגע בו יהיה במדרגה החמורה, יחלפו 72 דקות או פחות? 3) הוזכר דין לגבי אדם ש"באמצע עניין" בלימודו או בעיסוקו. המינוח הזה קצת מעורפל וניתן להתפרש בדרכים שונות לפי ההקשר… האם כל אדם יכול להחליט לבד מה נקרא מבחינתו "אמצע עניין" בהתאם לדבר שעושה?
- התנאי השני הוא המרכזי – שעליו ממש לעצור עצמו.
- עד הרגע שבו הוא לא יכול להתאפק יותר.
- כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-17 18:36:37
בצק מעורב
אשתי היקרה הכינה בצק לפיצה מ 2 כוסות קמח כוסמין וכוס מקמח תף,חצי כוס שמן , 2 כפות סוכר. איזו ברכה ראשונה לאחרונה עלינו לברך?
לא מכיר את הטעם של בצק כזה, אם הוא כטעם לחם – המוציא. ואם מתוק יותר – מזונות. ואם קובע עליו סעודה, כלומר שאוכל כמות של 4 ביצים (שתי משולשי פיצה) יחד עם סלט וכד' – בכל מקרה המוציא.
כך מובא בספרו של הרב מלמד פניני הלכה ו, ט – ברוב המקרים דין הפיצה כדין לחם, משום שעושים את הבצק שלה כבצק של לחם. ואף שמניחים עליו רסק עגבניות וגבינה צהובה ומיני תבלינים, הרי זה כפרוסת לחם שמרחו עליה ממרחים שונים. אבל אם לשו את הבצק עם מי ביצים או מי חלב ונעשה טעמו שונה במקצת, דין הפיצה כדין מאפה מזונות, ורק אם קבע עליה סעודה, דינה כלחם.
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-17 11:30:52
עובד זר בשבת
אם העובד הזר מחמם את הצלחת של מעסיקו היהודי במיקרו בשבת האם מותר לו לאכול? עשה זאת מעצמו, ללא רמיזה או אמירה כלשהיא
צריך להמתין שהאוכל יתקרר כדי לא ליהנות מפעולת הגוי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-16 08:32:20
א
שלום! קראתי בכמה מקומות על היתר של הוצאת זרע לבטלה במקרה של צורך, המקורות הן: [אינני מבקש להלאות את הרבנים בכל הקטעים האלו, די אם תשיבו על מה שכתב הרב קוק בשו"ת עזרת כהן לה] 1) מאמר תורני עלום שם http://tshuvot.wordpress.com/2009/12/15 2) הרב קוק עזרת כהן סימן לה, לז 3) הרב משה קורצטג, היה אב"ד בדרום אפריקה https://www.medethics.org.il/wp-content/uploads/2020/02/R0071294a.html 4) אג"מ אב"ע ח"א סג' 5) הגר"ח פלאג'י וימהר אברהם אות ר"י. הוא מתיר באופן כללי לרווק. https://tshuvot.files.wordpress.com/2009/12/d795d799d79ed794d7a8-d790d791d7a8d794d79d-d7a8d791d799-d790d791d7a8d794d79d-d7a4d790d79cd790d792d799.pdf 6) הרב יצחק רונס: https://havruta.org.il/wp-content/uploads/2008/01/tzohar2463.pdf 7) מאמר תורני עלום שם, תומך במאמר הראשון https://levbassar.wordpress.com/2010/10/25/%d7%aa%d7%92%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%a0%d7%97%d7%95%d7%a6%d7%94-%d7%91%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%aa%d7%a9%d7%95%d7%91%d7%aa-%d7%9b%d7%95%d7%aa%d7%91-%d7%aa%d7%9c%d7%9e%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%95%d7%a1%d7%91/ האם אין בכל זה כדי להתיר?
גם הגר"ח פלאג'י בחיים ושלום פלאג'י ב, יח וגם האג"מ אה"ע ג, יד וגם הרב קוק שם, לב כותבים שיש איסור תורה בהוצאת זרע לבטלה, כך שבודאי לא מתירים להוציא במקום הצורך, ומה שכתבו הוא היתרים לשעת הדחק, כגון לאדם להוציא את הזרע בגופה של אשתו למרות שברור שלא תתעבר מכך כי יש לה אמצעי מניעה, וכגון לצורך שימור זרע לאדם שחלה בסרטן, ועוד הוסיף הרב קוק שכאשר מטרתו שלא להכשל באשת איש אין עוון זה חמור משאר העבירות כפי שאמרו על המוציא סתם בשביל הכיף. זה הכל. הביא את כל הסוגיה הרב אליעזר מלמד בספרו שמחת הבית וברכתו פרק ד ובספר ההרחבות. ניתן לקרוא לקרוא מהספר מתוך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-14 17:46:36
תפילת שחרית
שלום כבוד הרב, האם אפשר לקרוא את תפילת שחרית עד חצות היום בשעת הדוחק?
פניני הלכה תפילת נשים פרק ח סעיף א –
"בדיעבד, אשה שלא הספיקה להתפלל עד סוף ארבע שעות, יכולה להתפלל עמידה של שחרית עד חצות היום, ואף שאין לה שכר כמי שהתפללה בזמן, מכל מקום שכר תפילה יש לה. ומי שנוהגת להתפלל בכל יום תפילת עמידה אחת, בשחרית או במנחה, אם עברו ארבע שעות ולא התפללה שחרית, מוטב שתתפלל באותו יום מנחה. ואם היא חוששת שאולי תשכח להתפלל מנחה, תתפלל שחרית עד חצות היום."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-14 09:39:35
תפילה בותיקין ביחידות
תפילה בותיקין ביחידות: יש לכאורה סתירה בספר, בתפילה יא,ט נכתב "מי שרגיל בכל יום להתפלל 'ותיקין' במניין, ויום אחד אין לו מניין, רשאי להתפלל באותו היום 'ותיקין' ביחידות." מצד שני בהערה נכתב – "יחיד הרוצה מפעם לפעם להתפלל בותיקין רשאי לסמוך על דעתם", ומשמע שההיתר הוא לכל אחד ולא רק למי שמתפלל כך כל יום?
אלו שתי אפשרויות שבהם אפשר להתפלל ותיקין בלי מניין. האפשרות הקלאסית והמוסכמת כתובה למעלה, והאפשרות היותר שולית כתובה בהערה.
דרך אגב מסגנון הדברים – "ונוהגים להורות", אפשר ללמוד שהדבר בסוגיה לא אינו מוחלט, אלא יותר נתון לשיקול דעתו של אדם, והרב בכל זאת רצה לתת הדרכה בעניין. דבר זה קורה פעמים רבות בסוגיות, שההכרעה נזילה יותר ואינה חד משמעית, בניגוד למה שיש שחושבים – שבכל סוגיה צריך לפסוק דברים ברורים וחד משמעיים. גם אמירה כזו, נחשבת לדברים ברורים. אמנם "האדם הקטן" אוהב שיגידו לו בדיוק מה לעשות, אבל צריך לשאוף לבגרות מחשבתית, ואפשר להתאמן על סוגיות כאלו שמביאות לעצמאות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-14 04:34:18
נקימה ונטירה
הייתה איזה פעם שביקשתי מאחי הקטן בן 11 שיעזור לי לסדר את השלחן וההוא סרב, אחר כך הוא ביקש שאעזור לו להביא את השוקולד מהמגירה הגבוהה ומשום שהסירוב שלו לעזור לי היה מתמשך וקרה הרבה פעמים רציתי שהוא יבין שיש השלכות לסירוב לעזור כדי שיבין את החשיבות שבלעזור לזולת ואמרתי לו "מי שלא עוזר למה שאני יעזור לו?". מיד אחר כך בכל זאת הבאתי לו את השוקולד. האם עברתי בכך על לא תקום או לא תטור? האם העובדה שבסוף הבאתי לו את השוקולד היא בעלת משמעות בנושא זה (מלבד ההבדל הידוע בין לא תקום ללא תטור. האם במעשה שכזה נאמר איסור לא תקום או לא תטור?)
גם אם לא היית מביאה לו זה בסדר ואף רצוי מדי פעם מצד מצוות תוכחה וחינוך, שאם לא כן אנשים יהיו פרזיטים. כל עוד אין זה נעשה מתוך שנאה אלא מתוך שיקול דעת לטווח רחוק, זה בסדר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-13 20:38:03
תשלום לשדכן
כמה מקובל לשלם לשדכן? מדובר באחי,שאימי אמרה לו למצוא לי שידוך,ומצא ב"ה וכבר עברו 30 שנה…
עברו שלושים שנה מאז שהוא שידך לך? אם כך תסתפק בהזמנתו למסעדה על חשבונך כאות הוקרה או תקנה לו מתנה יפה. לא נראה ששייך להביא לו כסף. מקובל לשלם לשדכן לא פחות מחמש מאות שקל, ורבים נותנים אלף, ולשדכן מקצועי אלפיים, או קונים מתנה יקרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-11 07:06:39
ברכות
מה הברכה על בלילה של פנקייק , בלינצעס וכדו׳ אם שותים מהבלילה לפני הטיגון? תודה
שהכל
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-08 19:32:50


