חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הורדה של שירים מהאינטרנט
שלום הרב, ראיתי שהרבה דנים האם מותר להוריד שירים מ'יוטיוב' – אך כולם מתעסקים בשאלה האם מותר להוריד שירים מהיטיוב כאשר הזמר הוא לא זה שהעלה את השיר ליוטיוב, אלא אדם אחר שיש בידו את השיר, ומעלה את השיר למרות שאין הזמר רוצה בכך. הייתי רוצה לשאול שאלה שונה – במקרה בו הזמר העלה את השיר, האם מותר להוריד את השיר? שהרי על כל כניסה שהאדם צופה בשיר ביוטיוב הזמר מקבל כסף. מצד שני יכול להיות שיש כאן דין של יאוש מדעת, או כסף שלא שווה פרוטה (- אני לא יודע כמה הזמר מקבל על כל צפייה בשיר, אך נראה לי שהזמר מקבל פחות משווה פרוטה על כל כניסה לשיר, אך מצד שני הסכום הכולל יכול אולי לצאת הרבה כסף לזמר – שוב אינני יודע). מה דעת הרב במקרה הזה, האם מותר להוריד את השיר מהיוטיוב כאשר הזמר מעלה את השיר?
נראה שדעת המקלים בזה (הרב ליאור והרב אישון) חזקה יותר מדעת המחמירים
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2018-11-29 19:37:03
נגיעה
שלום וברכה לכבוד הרב. האם יש איסור נגיעה וחיבוק לאדם גם בין אדם לטרנסג'נדר?
אם הוא שינה בפועל את מינו, אסור. וכן אם לא שינה את מינו אבל הוא נהנה מינית מנגיעה בגברים, גם אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-28 16:21:00
ברכות השחר
האם מי שקם להתפנות אחרי עמוד השחר ואח"כ חוזר לישון האם עדיף לברך כבר על נטילת ידיים ואשר יצר ולהצמיד אלוקי נשמה או יש לברך כרגיל אשר יצר ולהמתין עם שאר הברכות עד שיקום לתפילה אחרי שמתפנה שוב?
צריך לעשות כאפשרות השניה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-27 09:20:32
מנהג קדיש לאחר תפילת ערבית לאשכנזים
שלום רב, האם קיים מנהג של בני אשכנז המתפללים נוסח ספרד, לומר רק קדיש אחד לאחר שיר למעלות לפני עלינו לשבח בערבית מבלי לומר את הקדיש שאחר עלינו לשבח כפי שמודפס בסידורים ?
אכן זו דעת הרב מלמד, שכיון שמדובר על אותו קדיש באופן כל כך סמוך, נכון יותר לכל העדות שלא לאומרו פעמיים. כך נוהגים ביישוב ובישיבה שלנו בהר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-26 16:59:21
מעשר כספים מכסף מההורים
שלום הרב, אנו זוג דתי שנוהג להפריש כל חודש עשירית מהמשכורת שלו וכן הפרשנו עשירית ממתנות החתונה לצדקה. אחד ההורים נוהג לעזור בסכום קבוע כל חודש (עזרה שנמשכת כמעט שנתיים) ובנוסף אנו מקבלים מדי פעם סכומים נכבדים מהסבא והסבתא של אחד הצדדים. האם גם מסכומים אלו יש צורך להפריש מעשר כספים? במידה וכן האם יש צורך להפריש רטרואקטיבית על כל החודשים שלא הפרשנו?
מעשר כספים מפרישים מכל כסף שנכנס, לא משנה מאיפה. אכן צריך להפריש רטרו (רק לאדם שלא הפריש כלל מעשר כמה שנים באופן שהסכום יוצא גבוה מאוד ומכביד מאוד ואף עלול להניעו מלהפריש וכד', ניתן להקל שיפריש רק מכאן ולהבא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-23 10:16:11
כשרות
ברשותנו 2 תנורים. אחד בשרי והשני תנור שיש בו אופציה גם למיקרוגל. הוא חלבי. השאלה, אם אפשר לחמם בו( באופציה של המיקרוגל) משהו בשרי כשהוא סגור. יש לציין, שאנחנו נוהגים לפי פסקי הספרדים, הרב עובדיה. תודה רבה
המנהג הנכון הוא להפריד בין חלבי לבשרי כשהדבר אפשרי גם אם לפי שורת הדין ניתן להקל, ולכן אין זה לכתחילה להשתמש במקרוגל חלבי למאכל בשרי. אמנם לפי שורת הדין אם המקום עליו מונח הכלי הבשרי הסגור נקי לגמרי משאריות חלב- מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-21 13:25:42
תשמיש אסור
שלום כבוד הרב, רציתי לשעת האם לזוג נשוי מותר לקיים לנשק אחד את השני באיבר למטה. במיוחד האם מותר לגבר לעשות זאת לאישה? חלק אומרים שמרן אסר על כך נחרצות והרמבם התיר יש על מי לסמוך?
אביא לך את המובא בספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א שמחת הבית וברכתו ב, יט (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
"יש ראשונים שמחמירים וסוברים שאסור לנשק ולהסתכל באותו מקום, אבל אין בדבר סכנה (ראב"ד). ויש ראשונים שסוברים שהדבר מותר, אבל מידת חסידות לחוש לסכנה שבזה (סמ"ק). אולם לדעת רובם המכריע של הראשונים, דעתו של רבי יוחנן בן דהבאי נדחתה והלכה כדעת חכמים שאין בדבר לא איסור ולא סכנה. ולא זו בלבד אלא שיש מהם שאומרים, שגם אין בדבר חסרון קדושה (יראים). ורבים סוברים, שאף שאין בדבר לא איסור ולא סכנה, מכל מקום מנהג צניעות וקדושה שלא לנהוג כך (רמב"ם, סמ"ק, רמ"א אה"ע כה, ב).
למעשה, כיוון שדעת רוב הראשונים להקל, ובנוסף לכך גם לאוסרים האיסור מדברי חכמים בלבד, אין בדבר איסור. אמנם כיוון שלדעת רוב הראשונים מצד הצניעות והקדושה עדיף להחמיר, נכון לחוש לדעתם (רמ"א אה"ע כה, ב). אבל כאשר הדבר משמח מאוד אחד מהם, ובלא זה שמחתו פגומה, הרי ששמחת מצוות עונה גוברת, וראוי שינהגו כדעת רוב הפוסקים. ואם ירצו להחמיר, יימנעו מזה בחיבור שיכול להיות ממנו עיבור. וכאשר אחד מבני הזוג חש מזה דחייה, נכון שינהגו כדעת המחמירים.
אין לאשה הגבלות ביחס לנישוק וראיית האיבר של בעלה. אמנם נכון שלא יעשו דבר שדוחה אותו או אותה. ואם דבר מסוים משמח באופן מיוחד אחד מהם, אף שהשני אינו מעוניין בו כל כך, כל זמן שאינו דוחה אותו, יש בו צד של מצווה, שכל מה שמוסיף לאהבה ולשמחת החיבור שביניהם, בכלל מצוות עונה ומצוות וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ (ויקרא יט, יח)".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-19 16:32:55
ברכת הלבנה לנשים
שלום לכבוד הרב! אימי שואלת האם ראוי שאשה תברך ברכת הלבנה, כלומר בפשטות עפ"י ההלכה מותר לה לברך אך עפ"י הקבלה (של"ה) נהגו שלא לברך מפני עניין פגימת הלבנה, היא רוצה לעשות מה שהכי נכון ורוצה לדעת איך נכון לנהוג?
מנהג זה שאין הנשים מברכות אמנם התחיל מהקבלה, אבל הביאוהו פוסקי ההלכה למעשה (מ"ב תכו, א וערוה"ש תכו, יד), ואכן כך המנהג הרווח, ולכן עדיף ללכת לפי המנהג. יש לציין שלמנהג ספרדים אסור לנשים לברך ברכה זו משום שהיא תלויה בזמן (פניני הלכה תפילת נשים כג, א. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-16 11:57:09
תיפוף בשבת
האם מותר לתופף על שולחן בשינוי בשבת (תיפוף רק עם יד אחת/עם האצבעות)?
תיפוף ביד אחת/אצבעות אינו בהכרח שינוי, ולכן רק אם עושים זאת בשינוי מובהק מותר כפי שהתירו למחוא כף בשינוי. ועיין פניני הלכה שבת ב' כב, יח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-16 08:25:01
בישול בשבת
בעניין חימום תבשיל עם רוטב בשבת – מתי ובאילו מצבים ניתן לחמם תבשיל זה כאשר הוא קר לאשכנזים?
מותר אם הרוטב קרוש וטפל למאכל, כגון רוטב של דגים ופרגיות, שכיון שכעת הוא מוצק ובושל לפני שבת, אף שיהפוך לנוזלי על הפלטה, אין איסור בישול ואין איסור נולד, כמבואר בפניני הלכה שבת א' פרק י' סעיף ה' (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-14 15:02:39
קריירה נשית
שלום וברכה, מהו היחס הראוי לפי דעת הרב מלמד בין נשים ולימוד המדעים ? מחד, הרב מלמד כתב במספר מאמרים ב"רביבים" על כך שצריך שכל אדם יממש את כישרונותיו לשם תיקון עולם במלכות שד-י, ובכלל זה נשים שיכולות לתרום לחברה ולמדע. מאידך, ישנה פסקה בעין אי"ה (ברכות ב', עמוד 226 פסקה מ"ו) שלכאורה משמע ממנה אחרת. למשל ציטוט אחד ממנה: "כי לא נוצרו להיות עסוקים בעמקי המדעים והמוסרים בין מצד תכונות נפשן וכן מצד הטיפול הראוי להם בגידול הבנים, עיבורם לידתם והנקתם… אם יתגבר דור אחד ויאבה לשכלל את הבנות גם כן בהשלמת השכל במעלה עליונה, אז ירע לאושר הדור הבא…"
עברו הרבה מאוד שנים מזמן כתיבת עין איה, הוא הספר הראשון שכתב הרב קוק בהיותו בסביבות גיל 23. עינינו הרואות שגם נשים צדיקות מצליחות יפה לעסוק במדעים ולגדל משפחה יפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-14 14:03:59
לערוך שולחן שבת מוקדם
שלום, אנחנו רוצים בלי נדר, לערך שולחן לשבת בשישי בבוקר או מוקדם בצהריים. אני מתכוונת רק בינתיים לשים מפה לבנה. הבעיה שבשישי בצהריים- בסביבות 13:30-14:00 אנחנו אוכלים עליו ארוחת צהריים , ואין לנו שולחן אחר. הבעיה היא לא הלכלוך כי יש לנו שעוונית שקופה תמיד על המפות. אלא האם זה מכובד וראוי לאכול בשישי בצהריים על שולחן שיש עליו כבר מפה לשבת ? כמו כן כאשר כתוב בספרים שיש לערוך שולחן לכבוד שבת מוקדם- האם מספיק רק במפה לבנה או שלערוך הכוונה לשים כבר את הקרש לחולות, את הכיסוי לחלות, הגביע וכו'? תודה רבה
- זה בסדר, שכן מן הסתם אתם עושים כך כדי לחסוך זמן בהכנות לשבת.
- באופן פשוט הכוונה גם לקרש והגביע, אבל כיון שיש לכם שולחן אחד, אפשר לכתחילה לשים את הנ"ל רק אחרי ארוחת הצהריים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-14 10:11:49
החזר כספי בעקבות שביתה
שלום וברכה, מזה כחודש מתקיימת שביתה של הסגל הבכיר במרכז אקדמי לב. שאלתי היא, מהו דין התורה בעניין החזרת הכספים לסטודנטים על שכר הלימוד, על העיכוב לצאת לשוק העבודה ועוד. תודה
אין בזה דין ברור, אפשר לתבוע אותם לדין תורה אם אכן נגרם נזק ברור מהשביתה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-14 09:21:09
פתיחת דלת בניין בשבת עם מפתח רגיל
אני גרה בבנין משותף בו מתגוררות 2 משפחות שומרות שבת. בבניין דלת כניסה עם קידוד ובנוסף אפשרות לפתוח עם מפתח. האם שימוש בפתיחת הדלת במפתח מותרת בשבת.
אם אין פתיחת הדלת על ידי מפתח מפעילה פעולה חשמלית, מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-14 04:55:21
מדיח כלים בשבת
שלום הרב! הטכנולוגיה מתקדמת. האם אפשר היום לסמוך על הוראות היתר שימוש של מכון צמות? https://www.zomet.org.il/?CategoryID=250&ArticleID=105
באופן כללי כיון שמדובר על הוראות של רבנים ודאי אפשר לסמוך. עם זאת ישנם דברים שנראה שהם בעמדת מיעוט, ולכן יש יותר מקום להחמיר, כמו למשל שימוש בקלנועית בשבת. עיין פניני הלכה שבת ב' פרק יז סעיפים ד ו- יח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-13 08:47:02
ברכות
ילד/ה בגיל 6 שמתקשה לברך את כל ברכת המזון- האם עדיף שיברך 1-2 ברכות ראשונות לפי הנוסח שלנו כדי שיתרגל לנוסח ( כך חשבתי שעדיף) או – להדפיס לו את הנוסח המקוצר?( כך מופיע בפניני הלכה ברכות עמ' 75)
אכן המנהג הוא כאפשרות הראשונה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-13 03:49:15
שם ליילוד
כבוד הרב שלום רב, אני ואשתי מצפים לבן זכר בע"ה אני רוצה לקרוא לו בשם השני על שם אבי (ציון) זכרונו לברכה, אבל הוא נפטר בגיל צעיר (65) בעקובת המחלה הארורה. אז אנחנו קצת נרתעים ומפחדים לקרוא לו על שם אבא שלי בגלל מה שקרה לו. לתשובתך אודה.
65 לא נחשב קיצור ימים, לכן אתם יכולים לקרוא לו על שמו ולקיים מכך מצוות כיבוד הורים, גם של כבוד הנפטר וגם של כבוד אימך. ואם אתם חוששים תוסיפו שם שני.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-11 13:15:46
האמוראים והתנאים
שלום וברכה. מתי היתה תקופת האמוראים והתנאים לפני או אחרי החורבן?
התנאים תוך כדי החורבן, והאמוראים אחרי החורבן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-11 06:44:13
גניבה
שלום וברכה. אני מוכרת בחנות . באחד הימים הגיע ילד לחנות וביקש שנראה לו מכשיר מסוים, הבאנו לו 2 דוגמאות כדי שיוכל לראות. הוא ביקש לעיין בהוראות וכו'. תוך כדי כך הוא החל לשוחח עם המוכרת השניה שהציגה לו את המכשירים כנראה כדי לגרום להיסח דעת. לאחר שהתעכב זמן מסויים (שהיינו לידו) כנראה היו כמה שניות ששתינו (המוכרות היחידות באותה שעה בחנות) פנינו לעזור ללקוחות אחרים והוא פשוט נעלם עם אחד המכשירים. האם זה נקרא שהתרשלנו בשמירה על החפץ ואנחנו צריכות לשלם לבעל החנות? בתודה.
לא נשמע שהתרשלתם, ולכן אין אתן צריכות לשלם על הגניבה. אמנם מעתה כמובן עליכם לשים יותר לב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-07 20:14:30
קדיש יתום לאחר עלינו לשבח בתפילת ערבית
ב"ה שלום לכב' הרב אליעזר מלמד אשכנזי בשנת אבל שמתפלל חזן והנוסח שלו הוא נוסח ספרד , שהמנהג הוא לומר שיר למעלות ואחריו קדיש יתום לפני עלינו לשבח, האם יאמר קדיש יתום גם לאחר עלינו לשבח? הרב כתב בפניני הלכה תפילה כ"ד ג' שלא יאמר קדיש נוסף אחרי עלינו לשבח. אבל לא ברור לי אם זה רק ל עדות המזרח או גם לבני אשכנז. מה עוד שבכל הסידורים בנוסח ספרד מופיע גם קדיש יתום לאחר עלינו לשבח. נכון שלא פוסקים הלכה לפי הסידור אך כאן לכאורה יש מנהג של עדות נוסח ספרד שאומרים 2 קדישים. ואולי כשיש מנהג אז זה לא נקרא להרבות בקדישים.
לדעת הרב מלמד, לכל המנהגים עדיף לא לומר אחרי עלינו לשבח שוב קדיש. אבל אם אתה מתפלל במקום שאומרים, עדיף לומר כמנהג המקום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-07 17:29:13


