חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
גזל
במבצע צוק איתן הביאו לישיבה בדי ציצית מנדפות ופתילי ציצית לעשות בשביל חיילים בשטח, אחרי שעשיתי כמה ציציות לחיליים לקחתי לי בגד בשביל לעשות לעצמי ציצית. האם זה גזל?אם כן למי אלי להחזיר את הבגד?
תלוי במי ששילם על הציציות, אם לא אכפת לו שמי שעושה ציציות יקח אחד לעצמו, אין זה גזל. וכיון שאין אנו יודעים האם אכן כך, אחרי שאתה עושה תשובה שלמה על הדבר, תשתמש בציצית רק כשאתה חייל (מילואים או סדיר), או שתיתן לחייל אחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-27 20:24:31
עמידה בהנחת תפילין
האם יש מקום להקל לספרדי להניח את תפילין של יד בעמידה ?
אם יש לך מנהג אבות או מנהג עדה ברור, צריך לעשות כפי המנהג. אבל אם אין לך כזה, אפשר להניח בעמידה כפי שנהגו בחלק מעדות הספרדים (תוניס, מרוקו, אלג'יר ועוד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-26 09:09:38
מטפחות ס"ת
שלום אצלנו בבית כנסת בוכרים, בחג שמחת תורה, מכרו מטפחות של ספר תורה (תרומה לבהכ"נ), על מנת שיחזירו אותם במוצאי חג שמחת תורה. אני זוכר שכך גם היו נוהגים בבוכרה. המטפחות האלו היו כסגולה או קמיע, ולא בשביל ליהנות בתשמישי חול. שאלה 1. האם יש התר בדבר? שאלה 2. מהי כוונת הכתוב בש"ע סי' קנ"ג סעיף ו' – "מכרו מטפחת – לוקחין בדמיו ספרים" האם מותר למכור מטפחות של ספרי תורה לחולין? תודה מראש יהודה
למטפחות הללו יש דין תשמישי קדושה כיון שהיו תשמיש של ספר התורה. לכן אם המטפחות שייכות לאדם פרטי, יש על הכסף שקנו אותם בו קדושה, ומותר לקנות בכסף זה רק דבר שקדושתו גבוהה מקדושתן ('מעלין בקודש ואין מורידין'), כגון חומשים, כמבואר בשו"ע קנג,ב. אמנם אם המטפחות שייכות לציבור, יכולים הגבאים או רב בית הכנסת לעשות במעות כרצונם, כמבואר בשו"ע קנג,ז ובספר פסקי תשובות קנג,יא. ואם המטפחות נקנו מתחילה על דעת למוכרם, אין על דמיהם קדושה, כמבואר במ"ב,סב.
לסיכום, תשובה לשאלותיך: מותר למכור מטפחות של ספר תורה בשביל תרומה לצרכי בית הכנסת, והלוקח שמתכוון להחזיר המטפחת לספר התורה, לא ישתמש בה תשמיש של חול, ועיין בזה בשו"ע וברמ"א קנד,ח שיש מקום להקל בזה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-26 08:33:17
תנועת נוער מעורבת
שלום הרב. מה המקום של תנועת נוער מעורבת מבחינת ההלכה?
הדבר מותר רק במקום צורך גדול, כגון שבלא זה הנוער ידרדר מבחינה תורנית ואף יבוא לידי התבוללות, כמציאות בחו"ל. עיין בפניני הלכה ליקוטים ג' ו,כ. וכן בשמחת הבית וברכתו ד,ט. ניתן להיכנס לספרים דרך האתר של הישיבה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-22 20:10:52
יום טוב שני של גלויות בארץ ישראל
כבוד הרב שלום רב! לפני שנתיים בעלי, אני וביתי עברנו לגור מת"א לארה"ב. אנחנו משתדלים להגיע בחגים לארץ ישראל כדי שנוכל לחגוג אותם עם כל המשפחה שלי. וכן בעתיד אנחנו מתעדים לחזור לארץ ישראל ב"ה (אין לנו תאריך חזרה כרגע קבוע), האם עלינו לחגוג יום טוב שני של גלויות בארץ ישראל? אציין, ששמירת יום טוב שני של גלויות מאד לא נעימה עבורי ומעכירה לי את אווירת החג. תודה מראש על התייחסותך!
כיון שגרתם בארץ שנים רבות ואינכם מתכוונים להשתקע בחו"ל אלא לחזור לארץ ישראל, אינכם צריכים לנהוג יו"ט שני של גלויות כשאתם בארץ, כמבואר בפניני הלכה 'מועדים' ט,ח (אפשר להכנס לספר דרך האתר של הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-19 18:57:06
הלכות סוכה
שלום וברכה,בעקבות דיון שערכנו לאחר עיון בפניני הלכה ברצוני לברר האם מותר לצפות בסרט של חול בסוכה? לאחר העיון בפניני הלכה ראינו כי מותר לשוחח עם חבר ואף לשחק בסוכה במשחקי קופסה האם גם סרט נכלל תחת התרים אלו? אציין כי גם בסלון ביתנו אנו צופים בסרטים. תודה מראש חג שמח.
אמנם אני מבין את המסתייגים מהדבר, כיון שסרטים נותנים תחושה חזקה יותר של 'חול', אבל למעשה נראה לי שהדבר מותר. עם זאת במקום שהדבר לא נהוג, נראה שיש להחמיר ולא לראות סרט בלא אוזניות, כיון שבעיני השומעים את קולות הסרט מבחוץ נראה הדבר כזלזול בסוכה, וממילא יש בזה צד של חילול ה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-18 19:13:58
הנחת תפילין בזמן עלייה לרגל
ידועה המחלוקת בין הבית יוסף לבין והרמ"א בנושא הנחת תפילין בחול המועד. אם מעמיקים בסוגיה רואים את מחלוקת רבי יוסי ורבי עקיבא בנושא מהו אות ואם יש אות בחול המועד. כי אם יש אות הרי אין חובת הנחת תפילין. אם מעמיקים בנושא, וזה כבר מזווית ראייה פרטית שלי, שייתכן והיא מוטעית, ניתן להסתכל על הדיון בנושא מצוות שהזמן גרמא והאפשרות שנשים יניחו תפילין. האם ייתכן שפה טמון המפתח שלמעשה אין להניח תפילין בחול המועד? בכל אופן – האם יש מקור (שלא עלה בכוחי למצוא) שמביא ראייה על מה שנעשה בזמן בית המקדש בזמן העלייה לרגל. האם גם אז הייתה מחלוקת או שהייה מנהג אחיד ומוסכם.
אינני רואה קשר למצוות שהזמן גרמן. לגבי מה שנעשה בזמן בית המקדש אינני יודע, מן הסתם היה מנהג מוסכם, שהרי היתה סנהדרין. הלכה למעשה כדאי לעיין בפניני הלכה מועדים י,ב ובהערה (ניתן לקרוא בספר דרך האתר של הישיבה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-18 16:45:14
בישול בשבת
יש אחרונים המתירים לאכול אוכל שבושל בשבת במסעדה? ידוע שלא נפסק להלכה
המקרה: מסעדה שטבח יהודי מבשל בה בשבת תבשילים שנועדו גם לצורך הסועדים במוצאי שבת.
בשו"ת הר צבי או"ח,קפ היקל בזה כל זמן שחילול השבת לא נעשה לרצונם של הנהנים ממנו במוצ"ש. גם במנוח"א כה,ג נטה להקל. אך כפי שציינת הדעה העקרית אינה כמותם. עיין בפניני הלכה שבת ב' כו,ז (אפשר לקרוא בספר דרך האתר של הישיבה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-17 20:45:10
פדיון נפש
שלום וברכה, מה הכוונה פדיון נפש? האם צריך לעשות פדיון נפש דווקא על ידי מטבעות כסף או שאפשר גם בשטרות? אצל מי כדאי לעשות פדיון נפש?
פדיון נפש על תרנגול מטרתו, להעביר את הדין שהיה ראוי לבוא על האדם, שיבוא על התרנגול. אפשר לעשות כן גם בכסף, שהרי הכסף נקרא 'דמים' מלשון דם שבזכותו אנו חיים (ונותנים אותם לעני). כמו כן נתינת הכסף לצדקה נועדה להרבות זכויות כדי להינצל מן הדין. אפשר לעשות גם בשטרות, שהרי השימוש שלהם בדיוק כשל מטבעות, שהעיקר הוא שהעני יוכל להשתמש בכסף. אפשר לעשות פדיון נפש לבד לפי נוסח הכפרות הכתוב במחזורים של יום כיפור.
יש לציין שעם הפדיון נפש צריך גם לעשות תשובה ולהתפלל לרבונו של עולם, שכן דוקא "תשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-16 03:38:53
ערב שבת
האם ראוי ונכון לילד שלפני כחודש היה לו בר מצווה להתענות בערב שבת כדי שיהיה מספיק רעב לשבת
כל מה שאסרו חכמים הוא דוקא סעודה גדולה, אבל ארוחה רגילה מותרת מעיקר הדין, אלא שאמרו חכמים שמצווה להימנע גם מארוחה רגילה בשלוש השעות שלפני השקיעה, כדי להגיע לסעודת השבת עם תיאבון. אמנם מעט עוגות ופירות אפשר לאכול עד כניסת השבת, ובתנאי שאכילתם לא תפגע בתאבון של סעודת השבת (פניני הלכה שבת א' ב,ז. אפשר לקרוא בספר דרך האתר של הישיבה).
איני רואה כל הבדל בזה בין אדם בוגר לילד שזה עתה מלאו לו 13 שנים.אכן ראוי לחנכו לגמור את סעודתו עד ג' השעות שלפני השקיעה, ובזמן הזה להסתפק בעוגה וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-14 08:41:43
ברמן
שלום הטוש"ע פוסקים שיש עדיפות בנתינת הזרוע, הלחיים והקיבה לכהן ת"ח על פני כהן עם הארץ. האם כך גם בשאר מתנות הכהונה? אם כן, מדוע כתב הרב מלמד דין זה רק בפרק של הזרוע, הלחיים והקיבה (פנה"ל ליקוטים א פרק יג הלכה ט)? תודה מראש.
בגמ' חולין קל: מבואר שבמתנות כהונה יש להעדיף כהן ת"ח, שכן תכליתן "למען יחזקו בתורת ה' ". וכ"פ תס', רמב"ן ועוד על פי המשנה חלה ד,ט. אמנם הרמב"ם בהלכות תרומות ו,ב ועוד ראשונים השמיטו הלכה זו (ראה פירוש המשניות לרמב"ם חלה שם ורדב"ז לרמב"ם שם). השו"ע פסק לגבי הזרוע והלחיים והקיבה להקדים כהן ת"ח, ולכן הרב הביאו בזה. אך בשאר מתנות כהונה אין פסיקה ברורה.
יש לציין שהדברים אמורים דוקא במתנות כהונה שהן חולין גמורים כהנ"ל וכראשית הגז. אבל מתנות שאסור לאוכלן בטומאה כתרומה וחלה, אסור ליתן לכהן עם הארץ, שמא יאכלם בטומאה (רמב"ן, רמב"ם שם).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-13 08:49:09
הולכת ספר תורה בעזרת נשים
שלום, לאחרונה עברתי לישוב שבבית הכנסת שבו נשים יושבות לצד הגברים ובהולכת ספר תורה החזן היה עובר דרך עזרת נשים כדי שיוכלו לנשקו. כיום החליטו להעביר את הספר מהחזן לאחת הנשים, היא מוליכה אותו בצידן ולבסוף מחזירה לעזרת גברים להמשך הולכה. האם דבר זה מותר? מה הצד להחמיר או להקל אם יש? ומה לעשות אם אסור? (לצאת בזמן זה וכד') חשוב לומר שבישוב זה יש רק בית כנסת אחד.
כל עוד יש עזרת גברים ועזרת נשים לחוד, מותר גם לנשים להוליך את הספר בצידן. הצד להחמיר בזה על פי ההלכה, הוא מפני שאין הדבר מקובל, ולמנהג ישראל יש תוקף. מכל מקום, אם הדבר נעשה מתוך יראת שמים, זה בסדר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-12 20:36:38
רחיצת פה ביוה"כ
שלום לכם הרב מתיר בספרו רחיצת שיניים לאיסטניס עם מים ומעט סבון, כדי שלא יהיה ראוי לשתיה. לכאורה גם מים עם מעט מי פה, ולי מוכרים רק "טיאדנט", הם אינם ראויים לשתיה כלל, ולאו דווקא סבון. דבר נוסף. מן המציאות רחיצת שניים פרושה המעשי הוא שטיפת הפה, ואני מבין שזה כלול בהיתר של רחימת השיניים. בברכת כהנים ברכת כהן הדיוט מאיר לובין
לדעת הרב מלמד משחת שיניים צריכה הכשר כיון שהיא נותנת טעם טוב בפה (פניני הלכה פסח ח,ט). ואף שמעדיפים לא לבולעה, מ"מ אי אפשר לומר שטעמה 'פגום לגמרי' ושהבולעה 'יחוש טעם רע'. להיפך, אנשים מעוניינים בטעמה הטוב שישאר בחלל הפה. ואילו למים עם סבון יש טעם מאוד לא נעים!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-10-05 11:04:09
שתיית מים ע"י שליח ציבור בעת חזרת הש"ץ
האם יכול שליח הציבור בתפילות ראש השנה ללגום מעט מים בעת חזרת הש\"ץ אם גרונו ניחר וקשה לו להמשיך בתפילתו. ומה לגבי ברכה.
תפילת חזרת הש"ץ דינה כתפילת עמידה לכל דבר, ובתפילת עמידה אסור להפסיק בדיבור, ואף במעשה אין להפסיק לכת'. אמנם אם יש בדבר צורך גדול, שבלא זה התפילה לא תהיה יפה כראוי, אמר לי הרב מלמד שיש מקום להתיר לשתות באופן שלא צריך לברך. וזה אחת משתיים: 1. אם השתיה מועטת והכוונה בה רק להרטיב את הגרון כדי לא להיות צרוד. 2. פעמים רבות שתיה כזו מועילה גם לצימאון, ואזי צריך לברך. והפתרון לכך, לברך לפני תחילת התפילה ולכוון על מה שיצטרף באמצע. במקרה כזה צריך שהשתייה תהיה במתחם בית הכנסת ולא מחוץ לו, כיון ששינוי מקום מצריך ברכה נוספת (פנה"ל ברכות ט,ז).
לגבי שתיה לפני קידוש: שתיה שאינה לצימאון מותרת, ושתיה לצימאון אסורה לאחר תפילת שחרית אא"כ הוא צורך גדול. וכיון שהמקרה שלנו הוא צורך גדול, מותר לשתות בחזרת הש"ץ של שחרית (מ"ב הלכות שבת רפו,ט. ספר פסקי תשובות רפו,ט). וגם לגבי חזרת הש"ץ של מוסף ניתן להקל, שאולי חיוב הקידוש חל דוקא משסיים את התפילה, וכיון שתפילתו העיקרית של החזן היא חזרת הש"ץ, יש מקום להקל כל שלא סיימה (הרב מלמד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-26 14:17:42
מזגן מעל הסוכה
אני גר ברב קומות ויש לי סוכה שיוצאת מאחד החדרים השכן שמעלי הרכיב מזגן מעל הסוכה ומסרב להעתיקו למקום אחר מה דעת תורה במצב זה לא מצאתי מענה בספר פניני הלכה סוכות שברשותי תודה שרייבר דוד
בפניני הלכה פרק ב סעיף יא מבואר שסכך פסול פוסל בד' טפחים (30 ס"מ) ולכן אסור לשבת ולישון תחתיו, ולכת' גם אם רוחב מקום הפסול הוא ג' טפחים אין לשבת ולישון תחתיו. ולכן אין לשבת בדיוק מתחת המזגן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-25 17:23:32
חדר כושר מעורב
האם מותר ללכת לחדר כושר מעורב ?
בספרו של הרב מלמד שמחת הבית וברכתו ד,ט מובא כך: "כדי שלא יחטא אדם בהרהורי עבירה, אסור לאדם לעסוק בדבר שיגרה את יצרו, כלומר יביא אותו לידי קישוי או לידי מחשבות ממושכות אודות אשה מסוימת. לפיכך, יש לאדם להתרחק ממקומות ומצבים של חוסר צניעות שעלולים לגרות את יצרו. אולם לפעמים יש בדבר צורך של פרנסה, כגון לימודים אקדמאים במסגרת שאינה צנועה כהלכה. ואזי הדין הוא, שאם יש אפשרות ללמוד את אותו המקצוע במסגרת צנועה, חובה עליו לעשות כן. ואם אין אפשרות ללמוד את המקצוע המתאים לו במסגרת צנועה, מותר לו ללמוד במסגרת שאינה צנועה ובתנאי שהוא מעריך שיצרו לא יגבר עליו. אבל אם הוא מעריך שיצרו יתגבר עליו, אסור לו ללמוד שם. ובמצב של ספק או במצב של שעת הדחק יש לשאול שאלת חכם".
לפי זה נראה שבמקרה שלך הדבר אסור כיון שאין בזה צורך גדול, שהרי יש אפשרות לעשות כושר כראוי גם בלי חדר כשר, וממילא גם אם נוח לך מאוד להיות דוקא בחדר כושר מכל מיני סיבות, נראה שאין זו סיבה מספקת כדי להקל גם אם אתה חושב שהדבר לא יגרום לך להרהורים מיותרים (עיין עוד בפרק זה שבספר הנ"ל, מובא באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-21 07:13:42
ברכת האינג'רה
שלום לכבוד הרב שאלתי היא מה ברכת קטנית הטף שממנו יהודי אתיופיה עושים ממנו את עיקר סעודתם ברכה ראשונה ואחרנה אבקש לא לפסוק הלכה מספק. מה זה טף: טף הוא קטנית תבואה שגרגירים שלו בגודל גרגירי חול שאין דרך לאכול אותם חיים או מבושלים,אלא אחר טחינה אופים אותו לאינגרה צורתו כעין לפה דקה צורת ההכנה : טוחנים את הטף לשים את הבצק מבלי לערב בו חומרים אחרים ואופים אותו. שאלה ראשונה למה פשט פסק שמברכים עליו שהכל ולא אדמה ברכה מבוררת יותר כי מאכל זה זורעים אותו לדעת זה אף יותר חשוב מחמשת מיני דגן בסביבת גידולו ודרכו בכך שאלה שנייה האם שייך לדון שברכתו תהיה מזונות משום שהשתנה למעליותא וכן כיין שזה עיקר הסעודה "ועל זה יחיה האדם", והוא זן ומשביע אשמח לקבל תשובה עם מקורות ובבקשה להתייחס לכל השאלות
אם אין זה אחד מחמשת מיני דגן אלא מין קיטניות, ברכתו שהכל, ובמקומות שנוהגים לעשות לחם ממין זה י"א שברכתו אדמה.
עיין שו"ע סימן רח,ח ובמ"ב ס"ק לג. וכן עיין במ"ב קנח,ז ושעה"צ,ו שפת העשויה מדבר שאינו ממין דגן אינה בכלל פת. וכ"כ בשו"ת יוסף אומץ להחיד"א ה,ב שפת הנעשית מקטניות ברכה שהכל. כל זה הביא בספר שערי הברכה טז,ד.
עיין גם בספר פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד, ברכות ח,י (מובא באתר של הישיבה) שברכת הבמבה למשל היא שהכל כיון שהתירס והבוטנים רוסקו לגמרי. וכן על חלווה וטחינה ברכים שהכל כיון שגרגירי השומשום נטחנו לגמרי ואיבדו את צורתם הראשונה. והוסיף בהערה שגם ברכת לחם שנעשה מקטניות היא שהכל.
ועיין עוד מקורות לזה בספרים ברכת ה' ח"ג ז,לב. ושעברי ברכה כג, 221, 523.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-20 17:49:24
אבי נפטר
שלום – אבי נפטר ב- ד' כסלו תשע"ו. וניקבר ב- ה' כסלו תשע"ו. השנה היא שנה מעוברת. א- מתי עולים לקבר. ב- עד מתי אני אומר קדיש. ג- יש – "קדיש על ישראל" – ויש – "קדיש".
התשובות מתוך הספר פני ברוך על הלכות אבלות:
אבלות י"ב חודש מונים מהקבורה (פרק לג,יד). ואילו יום הזכרון (יארצייט) נקבע לפי יום המיתה (פרק לט,לה).
בשנה מעוברת נוהג אבלות רק י"ב חודש, ואין נוהגים שום דיני אבלות בחודש הי"ג (פרק לג,טו).
ביום כלות הי"ב חודש (אפילו בשנה מעוברת) עולים לבית הקברות (לד,יז). ויש נוהגים ביום זה להתפלל לפני העמוד ולומר קדיש (לד,יז). ומשנגמרו ימי האבלות, כלומר אחר י"ב חודש מהקבורה, נוהגים לעלות לקבר ביום הזיכרון (יארצייט. לז,ח). וביום זה (ד' כסלו) נהוג להיות חזן בשלושת התפילות ואומר הקדישים (גם קדיש 'על ישראל') (לט,ג). אף שביום הזכרון הראשון נוהגים כל דיני אבלות של יב חודש, בשנה מעוברת שיום הזכרון בחודש הי"ג אין נוהגים בו דיני אבלות (לט,כב).
נוהגים לומר קדיש על אביו ואמו י"א חודש מיום הקבורה, לא כולל היום האחרון שהוא יום הקבורה (לד,א לד,ט). המדובר הוא על קדיש 'על ישראל' שהוא קדיש מובהק של אבלים, אבל קדיש דרבנן שאומרים בתפילה למשל אחרי שיר של יום וכאן אחרי לימוד תורה, אפשר לומר גם אחר י"א חודש (לד,י).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-20 12:24:09
הלכות שבת
אם יש בסיר בשר מבושל כל צרכו, ורוטב שנקרש גם בטמפרטורת החדר. האם מותר להניחו בשבת על הפלטה כך שיתחמם לשיעור יד סולדת? ומה הדין אם מדובר ברוטב שנקרש לא בטמפרטורת החדר, אלא רק במקרר? תודה, יצחק
מותר בשני המקרים, ובמקרה שלך שהרוטב נפל למאכל אזי אף שנקרש בעקבות הנחתו במקפיא הדבר מותר, כמבואר בפניני הלכה שבת א' י,ה ובהרחבות י ה,ב (אפשר להכנס באתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-16 08:25:19
ספר תורה
להלן השאלה: אנחנו מתפללים בבית כנסת שנוסד לזכרו של משה שעיה, והוא בית כנסת לכל העדות. החלטנו לכתוב ספר תורה שיהיה של כל הציבור, כלומר שלכל אחד בציבור תהיה הזדמנות לקחת חלק במימון הספר. עלתה שאלה האם יש עדיפות לנוסח כתיבה מסוים על פני נוסח אחר כך שכל הציבור יוכלו לצאת ידי חובה בצורה הטובה ביותר. נשמח לקבל הדרכה בענין. האם הרב מלמד יוכל להדרש לעניין
אין עדיפות ברורה של מסורת אחת על חברתה, כמבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה ליקוטים א' פרק ג סעיף י (כדאי לך לקרוא, מובא באתר של ישיבת הר ברכה). ואולי אפשר להציע שכיון שבית הכנסת נוסד לזכרו של משה שעיה, אזי גם את ספר התורה תכתבו לעילוי נשמתו, וממילא הוא יהיה בנוסח אבותיו, וכך תמנעו מחלוקת. אפשרות נוספת- אם אחד מהקהל נותן את עיקר הסכום הנדרש, גם זו סיבה טובה לכתוב את הספר לפי נוסח אבותיו.
לשאלתך האם הרב מלמד יוכל להדרש לעניין, אפשר לנסות במייל שלו המובא בעיתון 'בשבע' בסוף מאמרו 'רביבים'- [email protected]
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-16 07:09:31


