חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
מעשר
האם השנה מברכים על מעשר שני?בפירות מהעץ שלנו
אכן כן, מברכים על פדיון מעשר שני, כיון שאלו פירות של השנה הראשון שאחר השמיטה שהיתה בשנת התשע"ה.
כיון שיש לכם עצי פרי כדאי לכם מאוד לקרוא את הפרק העוסק בהלכות תרומות ומעשרות מתוך הספר פניני הלכה ליקוטים א', המובא גם באתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-14 14:44:12
הלכות שבת
בהחזרת עוף מבושל שעצמותיו לא נתבשלו כל צרכן, כתוב בפניני הלכה שמותר. לפי זה, במצב בו יש בסיר תבשיל מוצק המבושל כל צרכו, ויש בקרקעית הסיר גם נוזלים שהאדם אינו מעונין לאכול אותם (והנוזלים נמצאים שם כדי שהתבשיל המוצק לא יישרף). האם יהיה מותר להניח את הסיר על אש מכוסה כך שכל תכולת הסיר תתחמם לחום של יד סולדת? ושאלה אחרת, לדברי האומרים שמותר להבדיל על חמר מדינה שאין בו אלכהול, האם כך הדין גם בקידוש היום? (הרי סוף סוף גם במיץ ענבים אין אלכהול) תודה, יצחק הראל
- אסור לעשות כן גם בכה"ג, ודין העצמות מיוחד כיון שמבחינת האדם אין להם שום משמעות ואינו יכול להפרידם בלא להרוס את המאכל. הרב מתייחס למקרה זה בספר ההרחבות פרק י ה,א: "כתב לי הרב יעקב ורהפטיג, שלדעתו הדין תלוי בדעת המחמם, שאם מגמתו לחמם את הנוזלים אזי אסור, ואם אין מגמתו לחמם אותם אלא כוונתו לחמם את המוצק אפשר להקל כפי רוב המאכל. ע"כ. ונלע"ד שהואיל והוא נוגע לספק דאורייתא, ויש לחוש להערמה, גם כשהמיעוט נוזלים, אם יש לו חשיבות, יש להחמיר. ורק על הרטיבות המלווה את המאכל אין לחוש".
- איני יודע מה תהיה דעתם לגבי קידוש, אך ודאי אין לומר שמן הסתם מקלים גם בקידוש, שהרי להבדלה יש דין יותר קל לעניין זה, כיון שיש אומרים שאפשר לעשותה בלא משקה כלל, כפי שהובא בפנה"ל ח,3. ואין לדמות מיץ ענבים לשכר מדינה, שהרי מיץ ענבים נחשב כיין כפי שכתוב בפנה"ל ו,ד.
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-14 13:45:45
הראל
שלום הרב. בפניני הלכה, הלכות שבת, פרק ט, ג, כתוב כך: בשעת הצורך, כאשר יש ספק אם מעשה מסוים אסור או מותר, מותר לעשותו בשינוי, שעל ידי השינוי הוא נעשה ספק בדברי חכמים ומותר להקל בו. שאלתי היא, על איזה ספק מדובר. האם ספר בידיעת המציאות – וכגון האם מאכל מסוים מבושל כל צרכו או לא (ובאופן מעשי אי אפשר לברר זאת), או ספק בהלכה, וכגון שיש מחלוקת הפוסקים שלא הוכרעה – וכגון האם 55 מעלות נחשב ל'יד סולדת'. תודה, יצחק הראל
שני סוגי הספקות נחשבים ספק לעניין ספק דרבנן לקולא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-14 12:30:12
שמירת שבת
הזמנתי עבודת תוכנה אצל מתכנת חילוני שעובד באופן פרטי מהבית, העבודה הינה בהתחייבות לסיום תוך חודשיים בתשלום כולל, רציתי לדעת אם אני צריך לחשוש שיעבוד על זה בשבת ולהתנות איתו על זה מראש (אני מעדיף שלא מחוסר נעימות), והאם זה בכלל יעזור שאני יתנה איתו מראש (כ מי אמר שהוא יקיים זאת).
כיון שכדי להספיק את העבודה לא חייב לעבוד גם בשבת, וגם אם יעבוד בשבת מסתבר שאת עיקר עבודתו יעשה ביום חול ואינך יכול לדעת איזו עבודה נעשתה דוקא בשבת, בטלה עבודה זו ברוב העבודה שנעשתה בחול, לכן אינך חייב לומר לו לא לעבוד בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-11 08:00:33
תרופות בשבת
שלום כבוד הרכ, בפניני הלכה הרב מציין כי מחמירים בנוגע לתרופות מחשש סממנים שיבוא לידי איסור מלאכת טוחן. למיטב ידיעתי אין כיום ייצור תרופות ביתיות כך שאין חשש למלאכת טוחן. כנראה שהחשש נבע מתקופה של לפני יותר ממאה שנה (אולי) בה היו טוחנים מיני צמחים לרפואה וכנראה שהיה צריך לבצע את הטחינה סמוך ללקיחת התרופה כדי שהתרופה לא תאבד מיעילותה. ובודאי היום שאין הכנת תרופות ביתיות כלל ותאריך התפוגה של תרופות הוא מעל לשנה החשש שאנשים יעברו על מלאכת טחינה לא קיים. יותר מכך, הרב מתיר קפה שחור (כמובן בהגבלות הנובעות ממלאכת בישול ולישה) למרות שטחינה בקפה שחור מצויה מאוד היום וישנן מטחנות ידניות המאפשרות את הטחינה ובכל זאת אין הרב חושש לכך שאנשים יבואו לכלל איסור טחינה כאשר יראו שימוש בקפה שחור טחון (אני מניח שהסיבה היא שקפה שחור נשמר בשקית לאורך זמן ולכן אין זה מצוי שאנשים יטחנו אותו לפני הכנת המשקה – ממש כמו שהתרופות של ימינו נשמרות לאורך זמן). כתוספת, ההחמרה בתרופות עלולה להביא לידי מצב בו אנשים ימנעו מתרופות וויטמינים שניתנו להם על ידי רופאים הדואגים למצב בריאותם בשל חוסר הוודאות לגבי הגדרתם כחולים שאין בהם סכנה ובכך עלול להיגרם להם נזק בריאותי. אם חשש הטחינה הפך ללא רלוונטי בימינו, מדוע לא להתיר מלכתחילה נטילת תרופות ללא חשש?
לדעת כל הפוסקים גם בימינו אין להקל לגמרי משתי סיבות: 1. לדעת רבים, כל תקנה שתקנו חכמים אינה מתבטלת בלא החלטה של בית דין יותר חשוב ויותר גדול מבית הדין שקיבל את החלטת האיסור. 2. עדיין יש אנשים מעטים שמכינים תרופות ביתיות, ונמצא שטעם התקנה לא נתבטל לגמרי.
ההוכחה מקפה שחור אינה רלוונטית, כיון שגזירת חכמים בנד"ד שמא יטחון ויכין תרופה נובעת מבהילות החולה להתרפא, ודבר זה לא שייך בקפה.
כמו כן גם החשש שכתבת באי לקיחת תרופה לחולה שאין בו סכנה אינו רלוונטי ע"פ פניני הלכה, שהרי הרב מלמד פוסק שאף מי שיש לו רק צער משמעותי מותר בלקיחת תרופות המיוצרות בבתי חרושת, וק"ו אם הוא חולה.
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-05 10:21:44
הבדלה וכהנים
למה מסתכלים בציפורניים בהבדלה? למה מריחים בשמים בהבדלה? למה אומרים לבריאות למתעטש? למה כהנים עולים לדוכן בלי נעליים? תודה רבה אשמח למקורות
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-04 18:57:08
שינוי שם משפחה
שלום כבוד הרב, ברצוני לשנות שם משפחה ,כרגע שם משפחתי הוא גיני. אני מעוניין או בגבע או בגנאל. אני ספרדי ( אמא פרסיה ואבא תורכי) ככה שאעדיף שזה יתאים כשם ספרדי.. אשמח מאוד אם הרב יחליט בשבילי אם גבע או גנאל. אני משה בן מלכה. בתודה מראש ובשורות טובות
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-09-01 23:17:48
כבוד ספרים
בפניני הלכה ליקוטים בענין זהירות בכבוד ספרים מודפסים כתב הרש"י שליט"א שבספרים של תוש"ב אין חובה לדקדק בהנחתם אלא כולם שווים ומותר להניחם זה על זה. ורציתי לידע המקור לזה וטעם הדבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-31 03:05:33
מזוזה
שלום לכבוד הרב, בית מזוזה שיש לו פתח (מלמטה לדוגמא) וניתן להוציא את המזוזה ללא צורך להסיר את כל הבית מהמשקוף, האם ניתן להוציא כך את המזוזה ולקחת לבדיקה וכשמחזירים חזרה להחזיר דרך הפתח ויהיה ניתן לברך לקבוע מזוזה כרגיל ? תודה.
כן. כך גם אני עושה.
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-30 08:17:14
בר מצווה
שלום. בני נולד ז' תשרי תשס"ה לפני השקיעה, בר מצווה חל מיום רביעי ופרשת בר מצווה היא יום כיפורים בספר. האם ניתן לדחות שבת בר מצווה לאחרי החגים – לפרשת בראשית? תודה מראש
אין בעיה לדחות את הארוע המשפחתי לשבת אחרת, אך את יום הבר מצווה, ז' תשרי, היום בו הוא מחוייב להניח תפילין בפעם הראשונה ומחוייב בכל המצוות מן התורה, תציינו באופן מצומצם אך מכובד, שהרי זהו יום חשוב מאוד. כמו כן שיעלה לתורה בקריאה הסמוכה ליום הולדתו (נראה לי שיוצא השנה ביום שני ח' תשרי, לא כמו שכתבת שז' יוצא ביום רביעי).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-28 13:32:39
יציבות נוסח קדיש בחצי האחרון
שלום וברכה. מקובלנו שנוסח התפילות והקדיש והברכות עתיקים ומכוונים ואין להוסיף או לשנות. אך בקדיש לדוגמא תוקף הכלל הזה הוא רק עד דאמירן בעלמא. ולכן משם והלאה מתפצלים נוסחים למנהגים השונים. השאלה היא: מתוך ששיזבא בנוסח הספרדי הוא הצלה כשלעצמו האם מותר לי לשנות ב״רווח והצלה״ ולומר ״ורווח והצלחה״? מה גם שיש מנהג כזה בקרב חלק מעדת התימנים הגם שאני עצמי אינני תימני.
אמנם לדעת הרשד"ם,לה אין הזהרת 'אל תטוש תורת אמך' חלה על מנהגים, אלא רק על דינים. ולכן אין חשש לשנות את נוסח התפילה. אמנם בהגמ"י כתב ע"פ הירושלמי שאין לשנות מנוסח אבות, והביאו המ"א סח,א להלכה. וכ"ד רה"פ. ולכן למעשה יש לומר את כל נוסח הקדיש כנוסח אבותיך ולא לשנות כלל. ועיין עוד בזה בפניני הלכה תפילה פרק ו' (מובא באתר של ישיבת הר ברכה).
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-11 19:45:55
מעשר
1.שלום כבוד הרב כרגע יש לי חוב שצריכה לסגור בהוצאה לפועל עס 45000 שח האם צריכה לעשר? 2.אומרים קודם עניי ביתך האם יכולה לעשר לבת שלי שלומדת? מה הכוונה עניי ביתך: 3.כלה שטובלת במקווה האם אני יכולה לעשר מהמשכורת ולהכין לה שלושה מגשים של עוגיות לכיבוד? 4.איך מחשבים מעשר? אשמח לתשובה במהרה תודה ולהתראות.
1. כשאדם נמצא במשך זמן מסויים במצב דחוק, ישהה את נתינת מעשר הכספים עד שמצבו ישתפר, וירשום בפנקסו מידי חודש כמה הוא חייב למעשר, ולבסוף יפרע את כל חובו (פניני הלכה סעיף,יב). אמנם אם מצבו הדחוק אינו זמני, הוא פטור מנתינת מעשר כספים ויסתפק בסכום מועט למי שעני ממנו (סעיף,ז).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-08-11 10:15:35
צום 9 באב דחוי
הרב יום טוב, אישתי ילדה לפני חמישה חודשים והיא מניקה בצורה מלאה . האם היא צריכה לצום את 9 באב הדחוי ?
אנא מלאו את התשובה
שלום
מעוברות ומיניקות חייבות להתענות בתשעה באב.
אבל בצום-נדחה דינן קל יותר,
ואם הן חלשות במקצת או שיש להן מיחוש מסוים, אף שאינן חולות – פטורות מצום שנדחה (באו"ה תקנט, ט, 'ואינו'; כה"ח עה).
ולהרחבה ומקור התשובה ראה בספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/05-10-20/
ברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2016-08-08 05:42:11
אכילת בשר בתשעת הימים בצום דחוי- דחוף
שלום הרב, הבנתי שהשנה ט' באב הוא צום דחוי, שאלתי היא, האם יש השנה שבוע שחל בו לעניין אכילת בשר בתשעת הימים? הבנתי שמותר לכבס בגדים,אבל לעניין אכילת בשר איני יודעת אם מותר. ושאלה נוספת כבוד הרב, אני בהריון חודש רביעי אני חייבת בצום נכון?
שלום
למנהג אשכנזים אסור ולמנהג ספרדים ותימנים מותר (לעניין גילוח ראוי להחמיר שבוע לפני)
ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספר באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/05-08-23/
מנהג אשכנז שלא לאכול בשר ולא לשתות יין כל תשעת הימים, כולל ראש חודש אב, וכן נהג האר"י. ולמנהג רוב הספרדים, מותר לאכול בשר ולשתות יין בראש חודש, ומסיום יום ראש חודש מתחיל האיסור (מ"ב תקנא, נח; כה"ח קכה). ואף ביום עשירי באב, שבו נשרף בית המקדש, מחמירים שלא לאכול בשר ולשתות יין. האשכנזים מחמירים עד חצות יום עשירי, ורוב הספרדים עד סיום יום עשירי באב (שו"ע ורמ"א תקנח, א, כה"ח י).
ומנהג יהודי תימן, שלא להחמיר בזה, אלא אוכלים בשר ושותים יין, ורק בסעודה מפסקת שלפני צום תשעה באב נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין, כדין המשנה.
כאשר תשעה באב חל ביום ראשון, אין באותה שנה שבוע שחל בו תשעה באב, כי כבר במוצאי שבת מתחיל צום תשעה באב. ולאחר סיום מנהגי האבלות של יום י' באב מסתיימים כל מנהגי האבלות של שלושת השבועות.
ופעמים שתשעה באב חל בשבת, ואזי הצום נדחה ליום ראשון, וכיוון שתשעה באב חל בעצם בשבת, יש אומרים שכל השבוע שלפניו הוא שבוע שחל בו תשעה באב (סמ"ג). ודעת רוב הפוסקים, שדיני שבוע שחל בו תשעה באב אינם חלים באותה שנה, הואיל ובפועל הצום נדחה ליום ראשון (רא"ש, ר"ן), וכן נוהגים רוב הספרדים (עיין שו"ע תקנא, ד). לפיכך, מכבסים בכל השבוע שלפני שבת חזון. אולם לעניין גילוח, ראוי שגם הספרדים יחמירו שלא להתגלח בשבוע שלפני תשעה באב, כדי להיכנס לתשעה באב כשסימן האבלות ניכר בפנים (כמבואר לעיל בהערה 7). ולמקילים בזה יש על מה לסמוך.
בברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2016-08-02 15:40:49
בין המצרים
שלום רב, אני עובדת בבנק ופנה אליי לקוח בשאלה הבאה: הוא עובר למשרד חדש בימים אלו ומעוניין לקיים פתיחה רשמית של המקום עם מוסיקה כיבוד וכו'. האם זה אפשרי בימים אלו? במידה וכן האם לאחר ר"ח אב זה אפשרי גם כן? הלקוח שלי בעל משרד תיווך מוכר וידוע בעיר וכמובן שהמעבר יהיה מתוקשר -עיתונות מקומית וכו' ויקבל הדים בתקשורת המקומית מה שיעניק פרסום נוסף לעסק.
אנא מלאו את התשובה
שלום
אסור להשמיע מוסיקה באירוע מתוקשר ובנוכחות מספר רב של אנשים
גם את עצם האירוע לא ראוי לעשות בשלושת השבועות ובפרט בתשעת הימים
מפני שכתבו האחרונים, שאסור לערוך ריקודים ומחולות מי"ז בתמוז ועד תשעה באב (מ"א תקנא, י). ובכלל זה אסרו בימים אלו נגינה ושמיעת כלי זמר. לפיכך אסור לקיים בשלושת השבועות חוגי הרקדה, קונצרטים וערבי שירה, וכן אסור להשתתף בהם.
בברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2016-07-31 07:28:08
גרנולה
כבוד הרב מלמד כתב תחת הערך ’ברכה על גרגירי דגן’ בסוף הערה 3 שם כי על גרגירי גרנולה שנדבקו לאחר שהורטבו בחלב מזונות. הוא הוסיף שזה כך לכל הדעות. נשאלתי על כך. כי זה לא מבושל. מה עונים?
לדעת הרב מלמד, כיום על כל המאכלים העשויים מדגן שאנשים רגילים לאוכלם לא רק כחטיף, כגון גרנולה ושלווה, מברכים מזונות ועל המחיה, ולא משנה אם בושלו או נאפו ולא משנה אם נדבקו או לא, שכן מבואר בראשונים ואחרונים שהכלל המרכזי הוא דרך האכילה ולא אופן עשייתם. הדבר יתוקן במהדורה הבאה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-07-28 13:30:48
מורה לנהיגה
שלום, האם יש בעיה שאישה תלמד נהיגה אם מורה גבר? במקרה שאין כל-כל אפשרות אחרת? ומה נכון לעשות לכתחילה? תודה רבה ויום טוב
שלום
כשאפשר עדיף מורת נהיגה ואם יש בזה טורח מותר ללמוד אצל מורה
ובלבד שהלומדת והמלמד רגילים לשמור על כללי הצניעות המקובלים
ולהלן הרחבה ומקורות מספר פניני הלכה מאת הרב מלמד שליט"א
מבואר במסכת בבא בתרא נז, ב, שההולך למקום שנשים נמצאות בו בחוסר צניעות ליד הנהר, נקרא רשע. אבל אם אין לו דרך אחרת, מותר לו ללכת דרך שם, ועליו הפסוק אומר: "ועוצם עיניו מראות ברע". ואם הדרך הצנועה ארוכה באופן משמעותי, כבר אינה נחשבת כדרך חילופית, ומותר ללכת בדרך שאינה צנועה (עיין ע"ז מח, ב, ותוס' 'הא איכא'; שו"ע יו"ד קמב, ט). וכתבו הפוסקים, שמזה בניין אב לכל שאלות הצניעות, כגון מי שרוצה ללמוד באקדמיה במסגרת שאינה צנועה, או לבחור עבודה שתצריך אותו לעיתים לטפל בנשים באופן שאינו צנוע, כמו רופאים בחלק מהתחומים, וכן פיזיותרפיסטים ופסיכולוגים. שבכל המקרים הללו, אם יש לו בדבר צורך גדול, כגון שעל ידי לימודים אלה או עבודה זו, יתפרנס יותר, או שימצא סיפוק ומיצוי גדול יותר, והוא מעריך שיצרו לא יגבר עליו, כשם שאינו גובר על רבים מהעוסקים במקצועות הללו – מותר לו לעסוק בהם. וכמובן שיקפיד שלא יעבור על איסור ייחוד. ואם הוא מעריך שיצרו יגבר עליו, היינו שעיסוקו יביא אותו לידי קישוי או שיגרום לו להרהר רבות בנשים שיפגוש בעבודתו או בלימודיו, שלא למטרת נישואין, עליו לבחור מקצוע אחר. ובמקרה של ספק או שעת הדחק, ישאל שאלת חכם (עיין אג"מ אה"ע א, נו).
צריך להוסיף, שבכל הדברים הללו לא ניתן לקבוע גדרים לכולם, מפני שהשוני בין האנשים גדול מאוד. וכפי שאמרו חכמים, שהיודע בעצמו שיצרו נכנע וכפוף לו, רשאי להקל בדברים שאחרים חייבים להחמיר בהם. כגון רב גידל שהיה מדריך נשים בעת טבילתן כיצד לטבול, ואמר שהנשים דומות עליו באותה שעה כאווזים לבנות. וכן ר' יוחנן, שידע שהנשים שיוצאות מבית הטבילה רוצות להסתכל בדמותו כדי שיזכו להוליד בנים טובים כמותו, וישב לפניהן בשערי הטבילה ולא חשש מיצר הרע (ברכות כ, א). וכן ר' אחא שלצורך שמחת חתן וכלה היה מרכיב את הכלה על כתפו ורוקד, ואמר שאין הדבר גורם לו להרהורים יותר מנשיאת קורה על גבו (כתובות יז, א). ומנגד, היו תנאים ואמוראים שחששו מאוד מיצרם, כדוגמת אביי, שראה איש ואשה שהלכו דרך ארוכה יחד ולא חטאו, ושיער בעצמו שהיה יכול לחטוא והצטער מאוד, עד שניחמוֹ אותו סבא ואמר לו שאין זה סימן לפחיתותו, שכן "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו" (סוכה נב, א), וכן רבי חייא בר אשי, שגם לעת זקנותו התפלל שלא יפול בידי יצר הרע, וכשאשתו התחפשה לזונה, רצה לחטוא עימה, ואף שהתברר לו שהיא אשתו, כיוון שהתכוון לאיסור התענה על כך עד סוף ימיו. וכן לעניין איסור ייחוד, אמר רבי מאיר: "הזהרו בי מפני בתי", ורבי טרפון אמר: "הזהרו בי מפני כלתי" (קידושין פא, ב).
וכיוון שיכול אדם לרמות את עצמו, כתבו הראשונים והאחרונים שלא יסמוך אדם על עצמו אלא אם כן הוא חסיד גדול שמכיר ביצרו(ריטב"א קידושין פב, א; סמ"ק מצווה ל'; יש"ש קידושין ד, כה; פת"ד אה"ע כא, ג). ובספר החינוך (מצווה קפח), החמיר יותר וביאר שהאמוראים שהקילו בזה לשם מצווה היו כמלאכים, "אבל אנחנו עכשיו אין לנו לפרוץ אפילו גדר קטן בעניינים אלו כלל". וכן מקובל להורות. ומ"מ בתחום הסביר, שבו אנשים רבים מתגברים על עצמם, הדבר תלוי בהערכתו של האדם, וככל שהוא רגיש יותר בעניין זה, כך עליו להחמיר יותר.
עוד צריך לדעת לגבי כל הדברים הללו שתלויים בהתעוררות היצר, שישנו הבדל גדול בין צעירים למבוגרים. שהצעירים, מטבעם הגופני והנפשי, מתעוררים לכך במהרה, ועל כן עליהם לגדור את עצמם יותר. וכן רווק צריך להיזהר בזה יותר מנשוי, מפני שאינו יכול לבטא עדיין את תשוקתו בקדושה במסגרת ברית הנישואין.
בברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2016-07-25 07:15:55
לימוד תורה
איך אני יכול ללמוד תורה הרבה שעות והלימוד תורה שלי יהיה באהבה
שלום
לענ"ד הדרך הטובה היא ללמוד בספרים הבסיסיים (כגון גמרא משנה תנך וספרי אמונה של רבותנו הראשונים כגון כוזרי מהר"ל וכו' והלכה בספרי פניני הלכה https://yhb.org.il/?s=%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%93%D7%94 ) טובה עד כמה שידך מגעת ( ולא בספרי חידושים, או ספרים עמוקים שקשה להבינם)
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2016-07-14 08:22:50
ברכה על כפית שמן זית
כתוב בשו"ע שעל שמן זית וכן על יין מברכים ברכה מיוחדת ולא 'שהכל', מכיוון שבשונה משאר משקים המשקה שיוצא מהזיתים ומן הענבים נחשב משקה ולא כזיעה בעלמא. לכן שאלתי היא האם על כפית שמן זית צריך לברך 'העץ'?
מבואר בשו"ע רב,ד שלא מברכים על שמן זית כיון שהוא מעורר דחייה בגרונו (כידוע. ריטב"א,מ"א,ערוה"ש). אבל אם מתקנו על ידי דבר אחר באופן שהשמן טעים ונשאר העיקר, מברך 'העץ'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-07-13 16:35:00
מנין בקדיש
אני מתפלל במניין שחרית מצומצם שלעיתים ישנם רק עשרה ובזמן הקדיש ישנו מתפלל שמתחיל עם תפילין של יד האם מותר לו להצטרף למניין ולענות אמן? האם צריך לברך ברכה של ראש?
הוא מצטרף למניין , אבל אסור לו לענות אמן בין הנחת תפילין של יד לתפילין של ראש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2016-07-13 10:26:45


