חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ברכות השחר
שלום וברכה אני אשמח לדעת עד מתי אני יכול לברך את ״אשר יצר״. כתוב בפניני הלכה שלדעת כל הפוסקים האשכנזים – במשך כל היום. האם הכוונה רק לזמן? מה הפסיקה לגבי שינוי המקום? כלומר הייתי בשירותים בבית ונזכרתי לברך את ברכת ״אשר יצר״ רק כשהגעתי למקום העבודה
אפשר לברך אשר יצר עד הפעם הבאה שאתה צריך להתפנות, גם אם שינית מקומך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-11-13 20:00:47
שבת
ערב טוב לגבי נוסח הקידוש בשבת בבוקר האם מתחילים מאם תשיב או אפשר להתחיל ושמרו בני ישראל? מה עדיף ומה מקובל לפני נוסח ספרד – חסידים?
יש שנהוגים לומר ויש שנוהגים לקצר, אתה רשאי להחליט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-11-10 16:02:16
נטילת ידים
לכבוד הרב המשיב שליט"א, שלום. כתוב בפניני הלכה הל' ברכות פ"ב אות ז', מים שהניחו בהם בקבוק חם כדי לצננו ולהגישו לתינוק נפסלו מנטילה, מפני שנעשתה בהם מלאכה. א"כ, האם הוא הדין אם נתן את המים בבקבוק ונתן את הבקבוק במקרר כדי לצנן את המים ג"כ נפסלו לנטילה? (מצוי שעושים כן לפני שיוצאים לטיול וכדו'.) תודה רבה, אברהם
לא נפסלו בכך, שכן לא נעשתה בהם מלאכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-27 03:01:01
הזכרה אדר א'
שלום, יש לי שאלה הלכתית לרב : יש לנו בע"ה חגיגת בר מצוה ב-י"א אדר ב, 13/03. זה לא יכול להיות לפני (הוא לא יהיה בר מצוה), וזה לא יכול להיות אחרי (יש בר מצוה אחר בכיתה). והכל כבר הוזמן וסגור. התאריך גם נקבע בכוונה כדי להקל על המשפחה שתגיע, אי"ה מחו"ל. רק שהובא לידיעתי עכשיו שבאותו ערב, יש את ההזכרה של הבת דודה הקרובה, שנפטרה באדר, בשנה רגילה. תפילה וסעודה בערב ברוב עם בירושלים כמו כל שנה, ועליה לקבר למחרת בהר המנוחות. שני האירועים מרוחקים מאד אחד מהשני (ירושלים/עמק חפר) כך שאי אפשר לעשות את ההזכרה "בזריזות" ואחר כך לנסוע לבר מצוה. וגם קצת לא נעים לעבור ככה מהזכרה כואבת (נפטרה צעירה בתאונת דרכים) לשמחה. ולנו גם לא נעים לא להשתתף בהזכרה. השאלה היא : האם אפשר לקיים את ההזכרה באדר א' לפי מנהג ספרדי (האמא ממרוקו, האבא מאלג'ר) או ירושלמי ? תודה רבה מראש. יונתן -054-6427844
אפשר. אמנם כיון שמנהג הספרדים המובהק הוא לקיים את ההזכרה באדר ב', נראה לי שעדיף לקיימה יום לפני, ואם אי אפשר אז יום אחרי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-26 07:22:14
הלכות בישול
היי, למדתי עכשיו מהאתר בהלכות בישול (פרק כה, י"ד) שמותר להשתמש בתנור אחד ל2 המינים (בשרי וחלבי) , כל עוד משתמשים בתבניות שונות ועושים הפרדה של חימום על החום הכי גבוהה של חצי שעה וגם מנקים לפניי. השאלה הראשונה שלי היא: מה הניקוי כולל? האם הכוונה לניקוי יסודי עם אקונומיקה וכד' או שמספיק להסיר את הלכלוך שרואים? שאלה נוספת: בהמשך הלימוד מהאתר קראתי בהערות (בהערה 15), שמותר לאפות חלבי ובשרי ב*מקביל* ; "בבת אחת"- כי אין חשש שה"זיעה" תעביר את הטעם (חוץ ממקרים מיוחדים שבהם חוששים ואז יש לשאול רב) השאלה שלי היא: איך יכול להיות שמצד אחד כדי לאפות באותו התנור צריך תבנית שונה לכל מין וגם ליצור הפרדה של חצי שעה בחום הכי גבוהה וגם ניקיון, ומצד שני אפשר לאפות אותם ב*מקביל*? האם החום לא מטריף את התבניות/המאכלים? תודה רבה על האתר והאפשרות ללמוד ולשאול.
- מדובר על ניקוי כללי, רק כדי לוודא שאין ממשות של אוכל מהמין השני בתנור.
- אסור לאפות בבת אחת באותו תא חלבי ובשרי. הדבר נאמר בהערה כתחילת הסבר לסוגיה, לא כהוראה הלכה למעשה. אמנם בדיעבד שהדבר קרה, אכן אם לא היה מעבר אוכל ממשי בין המינים, כגון שנזל רוטב בשרי תחת הכלי של המאכל החלבי, המאכלים מותרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-24 12:12:39
לימוד התורה
שלום אין לי הבנה כל כך טובה בלימוד התורה אני מרגיש רצון ללמוד אבל אני לא מצליח כל כך וזה מוריד לי את החשק מה הסוד בלימוד והבנת התורה
- תפילות לבורא עולם.
- מציאת רב, חברותא ומקום לימוד המתאים לך.
- למידת ספרים המתאימים לך. ספרים מובנים של דורנו בעדיפות ראשונה. כמו למשל סדרת פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-22 11:13:26
השתלת שיער ; החלמה
שלום. אשמח לדעת האם מותר לעשות השתלת שיער בשיטת DHI, ועוד, ע"פ המרפאה שביררתי בה, בעשרת ימי ההחלמה הראשונים ישנו איסור להניח דברים על הקרקפת, האם יהיה מותר באופן הנ"ל להיבטל ממצוות תפילין של ראש ? (אם תהיה אפשרות להניח בעדינות ודאי שאעשה, אבל אשמח לדעת מה ההלכה באופן שלא יהיה אפשר כלל).
איני מכיר את השיטות השונות, אך מלבד בעיית הנחת התפילין, ישנן שתי בעיות נוספות.
לא תקיף – אם צריך לגלח את מקום הפאות, כמובן שאסור לעשות זאת על ידי סכין גילוח, ולגבי מכונת תספורת – כאשר מדובר על צורך גדול, ניתן להקל כדעות שמסתפקות במעט מאוד שיער שנשאר במקום פאות הראש.
לא ילבש – למעשה כאשר הדבר מפריע מאוד לאדם, ניתן להקל, כיון שכיום אין זה מעשה מובהק של נשים בלבד.
תפילין – לא ניתן בשביל השתלת שיער לא להניח תפילין יום אחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-21 07:39:23
מעשרות
שלום. אני רוצה בלי נדר להתחיל להפריש לתרומות ומעשרות. הבנתי שניתן להשתמש בחלק מהכסף לחתונות של הילדים אך צריך שהכסף ישמש לגמ"ח. רציתי לשאול אם יש קרן כזו לציבור הציוני. תודה
אם קיבלת על עצמך דבר כזה חשוב, כדאי לך לדעת היטב איך מיישמים אותו. לשם כך אני מציע לך לקרוא את הפרק העוסק בכך מתוך ספרו של הרב מלמד פניני הלכה ליקוטים פרק ו. שם תראה בדיוק עבור מה כדאי ונכון לתת את כספי המעשר, ומתי ניתן ליתנו לילדים.
ניתן לקרוא מתוך כל ספרי פניני הלכה מתוך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-17 19:47:26
ברכה על טו'ת
הפושט טלית ותפילין לפני ה כניסה ל ביה'כ האם חייב לברך עליהם לאחר צאתו כשלובש ומניח אותם שוב , לאשכנזים?
על הטלית לא יברך שוב, ועל התפילין יברך שוב אם נכנס לגדולים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-12 07:00:04
תרופה חלבית
קניתי תרופה המכילה לקטוז, האם זה אומר שהתרופה חלבית? האם צריך המתנה אחר בשר?
פניני הלכה כשרות פרק ל הערה 8 – תרופה שנועדה לבליעה ואחד ממרכיביה הוא לקטוז או חלבוני חלב אינה נחשבת לחלבית, ואין איסור ליטול אותה לאחר אכילת בשר (אג"מ ב יו"ד כו; שבט הלוי ז, קיח).
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-10 16:14:00
2 שאלות
כבוד הרב, 1. ברוך השם השעה נולד לאישתי ילד רביעי. עכשיו שיש 4 ילדים אני מוצא את עצמי מטפל בילדים יותר ויותר. השאלה אם הפטור לנשים מתפילה של עוסק במצווה פטור מן המצוות תופס גם לחיוב של גברים לתפילה וגם לשאר חיובים כמו ברכת המזון או נטילת ידיים על לחם. 2. בנושא של טהרת המשפחה, למדנו בפניני הלכה של טהרת המשפחה שבמקרה של הווסת של אישה ארוך יותר מ32 ימים שהאישה לא תהי חייבת בדינים של וסת החודש ובווסת העונה וישאר לה רק וסת הפלגה. אישתי לא חושבת שזה נכון לאחר שלימדו אותה אחרת השאלה אם אפשר להגיד לה לנהוג כך לכתחילה לפי רוב פוסקים של ימינו?
- לא. הקולא לנשים היא רק בתפילה והיא בנויה על כך שמעיקר הדין הן יכולות להסתפק בברכות השחר וברכות התורה. על גבי זה צרפו את שאר הסברות להקל עליהן.
2. בעבר היה ברור שהבעל קובע בענייני הלכה. אבל כיום שנשים ב"ה יותר חכמניות, מי שיודעת יפה הלכה, ובמיוחד בהלכות נידה שהתורה וחכמים נתנו להן את האחריות, יש מקום לתת להן את הכבוד להחליט, ובלבד שהיא הולכת על פי רב אחד, ויודעת היטב את כל ההלכות, כך ששיקול הדעת שלה יותר מדוייק. אני מציע שתלמדו יחד את הסוגיה ותחליטו. כך הוא מהלך הסוגיה בקצרה:
וסת חצי קבוע.
בסימן קפו,ג מבואר שאישה שרגילה לראות דוקא בזמנים מסויימים, כגון בין 25 ל 30 יום, יש לה וסת קבוע לגבי הימים (לפני ואחרי) שלא רגילה לראות בהם. ולכן בימים אלו אינה צריכה לעשות בדיקות של לפני ואחרי התשמיש כדי לוודא שאינה רואה מחמת תשמיש.
ונחלקו הפוסקים האם אפשר להשליך את הדברים גם לגבי פרישה, האם אישה שרגילה לראות אחר ל' יום צריכה לחוש לעונ"ב ויום החודש:
ריטב"א,מהרי"ל– כיון שהוחזקה שלא תראה ביום השלושים, אינה צריכה לחוש לעונ"ב. וכ"מ ברשב"א ובלבוש. וכ"פ טהר"י,מלבו"ט,אג"מ,טה"ב לגבי עונ"ב. וכ"פ דרכ"ט (דוקא שרגילה לראות אחר 31 יום), והוסיף שה"ה ליום החודש.
בי"ו – חוששת ליום השלושים מדין עונ"ב, משום שחמור דין זה מדין בדיקת רואה מחמת תשמיש שרבים הראשונים שסוברים שא"צ כלל לבדוק. וכ"פ חוו"ד,סד"ט,ערוה"ש,שועה"ר ועוד. וכ"פ המנחת יצחק,הרב בן ציון אבא שאול,שבט הלוי.
למעשה – לפי כללי הפסיקה שספק דרבנן לקולא, וכיון שכיום נשים רבות כלל לא רואות בימים שהן פורשות בהן (שלושים, חודש, הפלגה), יד המקלים על העליונה, ולכן אישה שרגילה לראות לאחר 31 ימים מראייתה הקודמת, אינה צריכה לחשוש כלל שתראה בעונ"ב או ביום החודש, שכן על פי דיני קביעת ווסת יש לאישה זו ווסת קבוע לגבי אותם ימים שיודעת שלא תראה בהם.
מזל טוב. שתזכו לגדל את כל ילדיכם בנחת ובשמחה. אל תשכח לתת לאשתך הרבה מאוד זמן לישון בחודשיים הראשונים כדי להתאושש (פניני הלכה).
בברכה
אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-07 23:04:48
שביעית
יש לי עץ לימון בגינה שגדל בצורה לא יפה כך שרק בצד אחד גדלו ענפים ובצד השני הוא ישר. השאלה היא האם מותר לי לסדר את העץ כך שיהיה יפה וכמובן שכל כוונתי זה לנוי ואין לי כוונת השבחה. ועוד בעיה היא שיש על העץ לימונים שהם עדיין לא בשלו האם מותר לקצוץ את העץ אע"פ שע"י כך מפסיד את הלימונים ? תודה רבה
קציצת עץ לשם יופי ללא כל רצון להשבחתו – מותרת. ואם נעשית על ידי אדם שיודע לקצוץ באופן מקצועי, הוא צריך לקצוץ בשינוי כדי שיהיה ברור שאין המטרה להשבחה.
לגבי הפירות – מותר לחתוך ענפי פירות רק לפני שהתחילו לצמוח עליהם פירות, או לאחר שנעשו הפירות ראויים לאכילה, שאם לא כן נמצא שהוא מפסיד את הפרי שהתחיל לגדול. אמנם יש לציין שקדושת שביעית בפירות העץ נקבעת לפי שליש גידולם, כלומר רק פירות שהגיעו בראש השנה של תחילת השנה השביעית לשליש הבשלתם, יש בהם קדושת שביעית, אף שהמשיכו לגדול בשנה השמינית. ואם הגיעו לשליש הבשלתם בשנה השישית, לא חלה עליהם קדושה אף שהמשיכו לגדול בשנה השביעית, ומותר לקטוף אותם ולסחור בהם כבכל השנים. אמנם משנכנסה השנה השביעית, אסור לבצע מלאכות שמשביחות את העץ או את גידול הפירות.
התשובות נתנו מתוך ספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א – פניני הלכה שביעית ויובל. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-05 12:40:47
שימוש במסיר איפור בשבת
היי, רציתי לדעת האם מותר להשתמש בשבת במסיר איפור שבא בתצורת מגבונים. אציין שהמטרה היא כמובן לא לסחוט את המגבון, אבל יוצא שנעשה איתו שיפשוף די חזק, ושבסוף המגבון כבר לא כל כך לח. תודה רבה
פניני הלכה שבת יד, ד – אמנם האיסור הוא להתאפר, אבל להסיר את האיפור מותר על ידי מים או צמר גפן, אבל אין להשתמש בצמר גפן שספוג במים, משום איסור סחיטה.
פניני הלכה שבת יד, ו – מותר להשתמש במגבונים לחים קטנים וגדולים לצורך ניקוי תינוק ומקומות מלוכלכים שבגוף ולצורך ניקוי שולחן ומרצפות. אמנם יש מחמירים, משום שלדעתם השימוש במגבון כרוך בסחיטה, שבעת הניגוב לוחצים על המגבון והלחות נסחטת ויוצאת מתוכו, ויש מזה תועלת לצורך הניקוי. אולם העיקר כדעת המתירים, שכן המגמה בשימוש במגבונים, להסתייע בלחות שעל פניהם כדי לנקות היטב, אבל אין מעוניינים לסחוט את המגבון כדי להרטיב את המקום שמנגבים, שאם היו רוצים להרטיבו היה אפשר לשוטפו במים. וכל זמן שהלחות נשארת על המגבון אין היא נסחטת ונפרדת ממנו, ואין בזה איסור. ואם במקרה יצאו מעט טיפות מן המגבון, כיוון שאין מתכוונים לזה, אין בזה איסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-10-03 10:29:12
הלכות שבת
שלום וברכה קראתי בפניני הלכה שמותר להתקלח במים פושרים בשבת. האם מותר להשתמש בסבון נוזלי לגוף? האם מותר לחפוף את הראש עם שמפו?
אכן כאשר אדם מצטער בשבת מהחום וכד', מותר לו להתקלח בשבת בסבון נוזלי, ואם אין לו שיער ארוך מותר לו גם לחפוף שיער בשמפו כי אין חשש סחיטה. אבל בלא צער אין להתקלח בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-09-30 22:57:30
הרחקות בזמן נידה
שלום, התחתנתי לפני ארבעה חודשים. עניין ההרחקות בזמן הנידה מאד קשה לי מבחינה פסיכולוגית, אני נעלבת מהן (למרות שאני מבינה אותן), ואני מרגישה שבעלי ואני מתרחקים בתקופה הזאת. אח"כ כשאנחנו כבר בתקופה המותרת, לוקח לנו זמן להיזכר שמותר לנו לגעת, והכל מרגיש לא טבעי. האם יש איזשהי עיצה של איך להסתדר? האם יש הרחקות שהן לא חובה? תודה רבה
כדאי לכם לקרוא יחד מתוך פניני הלכה טהרת המשפחה פרק ג. אם אין לכם את הספר, ניתן לקרוא ממנו דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-09-30 15:42:38
קשירת ציציות
שלום וברכה, רציתי לדעת האם מותר לי / אישה לעבוד בקשירת ציציות/ טליתות לילדים ומבוגרים? תודה.
לכתחילה עדיף להחמיר על פי המבואר ברמ"א סימן יד, א ובמשנה ברורה שם, וכן הוא בבן איש חי. ואם אין לך עבודה יותר טובה, אפשר להקל. ואם את מחליטה לעבוד בזה, יש עדיפות לעשות ציציות לילדים ולא למבוגרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-09-30 07:16:42
ישיבה בסוכה בשמחת תורה
שלום הרב. עקב הקרונה אנחנו מעדיפים לאכול בחוץ מחר בערב. האם יש בעיה לאכול בסוכה בשמחת תורה?
כדי לדעת דברים כאלו צריך לקרוא מתוך פניני הלכה סוכות. אם אין לך את הספר, ניתן לקרוא ממנו דרך האתר של פניני הלכה. התשובה נמצאת בפרק ו סעיף ה:
אסור לאכול בסוכה ביום השמיני, וכל מי שאוכל בסוכה לשם מצווה ביום שאינו אחד משבעת ימי חג הסוכות, עובר באיסור תורה, שנאמר (דברים יג, א): "אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ". וגם אם אינו מכוון לקיים מצוות סוכה, אסור מדברי חכמים לאכול בסוכה ביום השמיני, מפני שהוא נראה כמי שמתכוון להוסיף על המצווה. ומי שאין לו מקום אחר לאכול, כדי שלא יֵראה כמי שמתכוון להוסיף על המצווה, צריך לפני היום השמיני להסיר מסכך הסוכה מקום של ארבעה טפחים על ארבעה טפחים (כ-32 ס"מ), ובכך יַראה שאינו מעוניין בסכך. וכל החשש שמא יֵראה כמי שמתכוון להוסיף על המצווה הוא ביום השמיני, אבל מי שרוצה לאכול בסוכה לאחר היום השמיני, אינו צריך לפחות מהסכך, מפני שאין לחשוש שהרואים יחשבו שהוא מתכוון להוסיף על המצווה (רמ"א תרסו, א).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-09-26 13:25:58
שמיני עצרת
האם יש חובה לשבת בסוכה בשמיני עצרת בחוץ לארץ? מה הפרטים של החיוב הזה? מה המקור המנהג לא לשבת בסוכה בשמיני עצרת בחוץ לארץ?
כדי לדעת דברים כאלו צריך לקרוא מתוך פניני הלכה סוכות. אם אין לך את הספר, ניתן לקרוא ממנו דרך האתר של פניני הלכה. התשובה נמצאת בפרק ו סעיף ה:
בחוץ לארץ אוכלים בסוכה גם ביום השמיני, כי הוא נחשב אצלם ספק שביעי, אבל אין מברכים על הישיבה בסוכה, הואיל ונוהגים בו יום טוב של שמיני עצרת, ואם יברכו על הסוכה נמצאת סתירה במנהגם (סוכה מז, א; שו"ע תרסח, א; עיין פניני הלכה מועדים ט, 4).
אבל ביום התשיעי שנקרא בחוץ לארץ 'שמחת תורה', אסור לאכול בסוכה, מפני שהאוכל אז בסוכה נראה כמי שרוצה להוסיף על המצווה. ומי שאין לו מקום אחר לאכול, אינו יכול להסיר חלק מהסכך לפני היום התשיעי, משום איסור סותר בחג. וכדי שלא יֵראה כעובר באיסור 'בל תוסיף', יכניס לתוך הסוכה קדרות וצלחות מלוכלכות, שזה דבר שאסור לעשות בסוכה, ועל ידי כך יהיה ניכר שאינו מתכוון לשבת שם לשם מצוות סוכה (שו"ע תרסו, א).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-09-26 12:30:51
צניעות
שלום הרב! ראשית רציתי לומר תודה רבה על כל הספרים! אני בעלת תשובה ומאוד התקשתי למצוא ספר הלכה שיכוון אותי, המליצו לי על המון עד שהמליצו לי על ה״פניני הלכה״ ואני נהנת מהספרים ואף מהאתר מאוד והרבה יותר קל לי להתנהל ביום יום, אם אני נתקלת בקושי או שאלה אני פונה לאתר ומבררת ומקבלת תשובה, כל המידע מאוד נגיש נוח ומזמין ועל כך אני מוכרחה להודות!!! יצא לי להיתקל בשאלה שלא מצאתי לה תשובה, בנושא הצניעות: מה הדין לגבי שיער פזור? מותר לפזר את השיער? אסור? מותר מתחת לאורך מסויים? הנושא של השיער מאוד מבלבל אותי כי אם צריך כיסוי ראש לאחר החתונה מטעמי צניעות למה גם לא לפני כן… או לפחות למה לא לאסוף אותו… ממש אשמח לתשובה! תודה רבה!!!
פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק ו (פסקה שלישית)
טו – כללי הלכות כיסוי הראש
מהתלמוד (כתובות עב, א) משמע, שהמקור לכיסוי הראש לאשה נשואה הוא מן התורה, שנאמר לגבי אשה סוטה שחטאה ונתייחדה עם גבר זר, שבשעה שהיא באה להקריב את קרבנה, כחלק מהעונש שהתורה הטילה עליה, הכהן פורע את שיער ראשה כדי שתתבייש, שנאמר (במדבר ה, יח): "וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה", מכאן שעל פי התורה שיערה של אשה נשואה צריך להיות אסוף תמיד (מאירי, רשב"ץ וריא"ז, ועי' יחו"ד ה, סב). כך היא דעת רוב הפוסקים, שיסוד דין כיסוי ראש מהתורה, אלא שמהתורה מספיק שהשיער יהיה אסוף בתוך רשת או כיס קטן, וחכמים הוסיפו וקבעו שצריך לכסות את כל השיער במטפחת שאינה שקופה. ויש אומרים שכל דין אסיפת השיער וכיסויו מדברי חכמים (תרומת הדשן רמ"ב בדעת הרמב"ם).
דין כיסוי הראש אינו תלוי במנהג, ולכן גם במקום שבו כל הנשים אינן מקפידות לכסות את ראשן, מנהגן אינו משנה את הדין, וחובת כיסוי הראש נשארת בתוקפה (מ"ב עה, י).
חובת כיסוי הראש חלה על אשה נשואה, אבל רווקה אינה צריכה לכסות את ראשה. ויש אומרים שמצד מידת הצניעות רווקות צריכות להקפיד שלא ללכת ברחוב בשיער פזור (מ"א עה, ג). ואכן כך נוהגות חלק מן הבנות הדתיות, שאוספות את שיער ראשן בסרט או שקולעות משערן צמות, כדי שלא יהיה פזור. אולם רבים סוברים שאין בזה איסור (מחצית השקל ומגן גיבורים שם). ומאחר שיסוד המחלוקת בדברי חכמים, הרוצות להקל רשאיות, כפי הכלל שבכל ספק בדברי חכמים הלכה כמיקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-09-19 13:50:37
תנור אפיה שהיה דלוק בבין השמשות
לכבוד הרב שלום. מופיע בפניני הלכה בפרק של מוקצה בשבת . שבת: כג . ז- כלים שמלאכתם לאיסור. בכותרת המשנה מכשירי חשמל : … אבל מכשירי חשמל שיש להם חוט להט או גוף חימום.. השאלה שלנו היא כזאת – תנור אפיה שהיה דלוק בבין השמשות- נחשב כמוקצה מחמת גופו ואסור בטלטול גם לצורך גופו ומקומו. (כך קראתי) אם כך איך מותר לפתוח את דלת התנור לאחר שהתנור כבה כדי להוציא את המאכל? תודה רבה
עיין בפניני הלכה סוף הערה 14 שטלטול מקצת המוקצה מותר לצורך דבר המותר. לכן מותר לפתוח את דלת מקרר, מכונת כביסה ומכונת ייבוש ותנור ומיחם של שבת, וכן מותר להזיז ידנית את תריסי המזגן, ולפתוח את ברז המיחם של שבת (שביתת השבת (מלאכת קוצר,בבאר רחובות לז), אול"צ (ב,כו,ד), אשמרה שבת (ח"ב עמ' קפו), שש"כ (כח,הערה נה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-09-19 06:14:14


