חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
טלית לש"ץ במנחה
שלום, האם ש"ץ צריך להתעטף בטלית במנחה (ביום חול ובמנחה בערב שבת)? תודה
פניני הלכה תפילה ד, ד (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –
מי שיש לו חולצה עם שרוולים קצרים המגיעים עד קרוב למרפק – יכול להיות חזן. ואם השרוולים שלו קצרים מאוד ואינם מגיעים עד קרוב למרפק, יכסה את זרועותיו עד המרפק בטלית.[1]
למנהג אשכנזים, לכתחילה החזן צריך להתעטף בטלית לכבוד התפילה, וכן נוהגים גם בתפילת ערבית (מ"א יח, ב). ולמנהג ספרדים, החזן אינו צריך להתעטף בטלית. אמנם כאשר החזן אינו לבוש בלבוש מכובד, כגון שאין לו חליפה, נכון שיתעטף בטלית (הרב אליהו). אם התפילה בלילה, החזן שמתעטף בטלית אינו מברך עליה, משום שלדעת הרא"ש צריך לברך על טלית בלילה, ולדעת הרמב"ם אין מברכים, וספק ברכות להקל. ויש מדקדקים להתעטף בטלית של חבר, תוך שהם מכוונים שלא לקנותה, וכיוון שטלית שאולה פטורה מציצית, לכל הדעות אין מברכים עליה
[1]. רש"י פירש פוחח שכרעיו נראים. מכאן שהרגליים צריכות להיות מכוסות לפחות עד הברך. ולא חילקתי בין מעל הברך למתחתיו, מפני שכיום רוב האנשים אינם רגילים לילך לפני אנשים חשובים במכנסיים שעד הברך, ולכן גם שאר המתפללים צריכים ללבוש מכנסיים ארוכים. אמנם בקיבוצים או בחברות נוער שבהם הכל רגילים ללבוש מכנסיים קצרים, וכך באים לפני אנשים נכבדים, מותר לחזן ללבוש מכנסיים שמגיעות עד הברך.
לגבי הזרועות: הרי"ף והרמב"ם והטור סוברים שפוחח הוא מי שכתפיו מגולות, לפיכך אם יש לו חולצה עם שרוולים קצרים מאוד, יכול להיות חזן. וכן פסק במ"ב נג, לט. אמנם בשו"ע נג, יג, פסק עפ"י העיטור, שגם אם זרועותיו מגולות הוא פוחח, וכ"כ ב"ח. לפי זה החזן צריך להיות עם שרוולים עד המרפק. אמנם יתכן שגם לפי שו"ע אין צריך לדקדק וגם עד קרוב למרפק נחשב כעד המרפק. ויש מחמירים שהחזן יהיה עם שרוול ארוך, וכ"כ בישכיל עבדי ח"ז עמ' שכ"ט, שכך צנוע ומקובל ללכת בפני אנשים חשובים. וכיוון שהרי"ף והרמב"ם ורוה"פ מקילים לגמרי בזרועות, אפשר להקל בשרוולים שמגיעים עד קרוב למרפק. והמהדרים מכסים את כל היד בשרוול ארוך. וכך נהג מו"ר הרצי"ה לדקדק שיהיו החזנים עם שרוולים ארוכים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-31 05:16:07
קניות באינטרנט בחול המועד
האם מותר לקנות באינטרנט בחול המועד באתרים לא ישראליים? בידיעה שהמוצר יגיע לאחר חול המועד. מבחינתי זו הנאה.
לא. באיסור מסחר במועד יש שני צדדים: המוכר – שאם הוא גוי אין בעיה. הקונה – שמותר לקנות רק דברים שיש בהם צורך למועד. ולא רק זה, אלא צריך שהצורך יהיה ממשי ולא בשביל הכיף וכד', כמובא בפניני הלכה מועדים בפרק העוסק בחול המועד. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-30 07:34:33
חול המועד
האם מותר לכלה לחפש שמלת כלה בחול המועד?
חנויות אלו פתוחות בדרך כלל באיסור בחול המועד, לכן אסור להכנס אליהם. וגם אם החנות פתוחה בהיתר, הדבר עלול להוביל למסחר שאסור במועד, שהרי מדברים גם על כסף וגם על כך שיישמרו את השמלה עם תרצה אותה וכד'. לכן רק אם יש בעיה מיוחדת לחפש שמלה לאחר המועד, יש אולי מקום להקל מדין דבר האבד, אבל אין סיבה שתהיה בעיה כזו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-29 19:17:09
קטניות
מועדים לשמחה, האם לפי פסיקת הרב אליעזר גרעיני אבטיח נחשבים קטניות או לא? וכן גרעיני דלעת, פיסטוקים, קשיו, וכד'.
אינם קטניות
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-29 12:26:04
פסח
איך לנהוג בסעודות השבת בנוגע לברכה על הלחם אם אני מגיש לחמניות כשלפ שברכתן שהכל
לא ניתן לקיים את שתי הסעודות הראשונות של השבת בלחמניות שברכתן שהכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-26 06:14:08
שבת ויו"ט
הכנה משבת ליו"ט: האם מותר לגלול ספר תורה בשבת (בשעות הצהריים של השבת), לצורך קריאת התורה למחרת בפסח ראשון ?
אם לא ניתן לעשות זאת ביום טוב עצמו, אפשר לגלול על יד קריאת כמה פסוקים בספר התורה לאחר הגלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-25 14:46:45
שנת אבל
שלום, באיזה מצב מותר לבן דוד בשנת אבל להגיע לחתונה של ילדים של הבן דוד שלו? או שזה אסור?
פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק י, סעיף יא (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
חתונה: כאשר יש צורך שהאבלים ישתתפו בשמחת נישואין, כגון שייגרם צער רב לחתן או לכלה אם לא ישתתפו, אזי נוהגים להשתתף בחופה בלבד ולא בסעודה. וכן הדין בילדים שאבלים על הוריהם במשך כל שנת האבלות, שבשעת הצורך ישתתפו בחופה בלבד. וכאשר האבלים קרובים מאוד לחתן או לכלה, כגון אחים ולפעמים גם דודים, ויש צורך גדול שישתתפו גם בסעודה, כי בלא זאת שמחת החתן או הכלה תפגע מאוד, לאחר סיום השלושים, אפשר שיאכלו בנפרד, ולא יימצאו באולם בעת שמשמיעים מוזיקה וקל וחומר בעת שרוקדים, כדי שלא יפגעו בכבוד הנפטר שעליו הם מתאבלים. ואם יהיה להם תפקיד משמעותי באירוח המוזמנים והגשת האוכל, מותר להם להיות עמם באולם גם בעת שמשמיעים מוזיקה.
כאשר האבלים הם הורים של החתן או הכלה, אפילו בימי השלושים, עליהם להשתתף בכל מהלך החתונה כדי שלא לפגוע בשמחה. אולם בריקודים לא ישתתפו, ורק אם החתן או הכלה יבקשו מהם לרקוד עמהם, ישתתפו מעט בריקודים כפי בקשת החתן והכלה. אין דוחים חתונה שנקבעה מחמת אבלות שלושים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-25 14:39:02
פסח
מה שיטת הרב מלמד במאכלים עם קטניות שנקנו לפני פסח,האם בטל ב60?האם אוכל שהוכן בבית עם קטניות פחות מ60 גם כלול בהיתר?מה פרטי ההיתר ,קיים בכל סוגי הקטניות?אם זה בישול זה משנה אם זה רוטב או כל דבר אחר .?איך לחשב?
כדי לדעת את דעת הרב מלמד אפשר לעיין בספרו – פניני הלכה פסח, מתוך האתר של פניני הלכה, יש פרק העוסק בקטניות. ובקצרה:
א) מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.
ב) שוקולדים וממתקים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.
ג) מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 18:47:34
פסח
שלום, השנה נצא מהבית לפני צאת הכוכבים ביום חמישי. מה עלינו לעשות לגבי בדיקת חמץ?
לבדוק היום בלילה בלי ברכה, כפי שכתוב בפניני הלכה פסח פרק ד – מי שנצרך לנסוע מביתו לפני ליל י"ד, יבדוק בלי ברכה בלילה האחרון שנמצא בביתו.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 15:33:37
קטניות שוקולד
שלום הרב, ראיתי בפניני הלכה התייחסות לגבי קטניות בממתקים ושוקולדים ולא בדיוק הבנתי. האם מותר לי לאכול אותם גם אם אני לא נוהג לאכול קטניות? תודה מראש.
זה בדיוק מה שכתוב, שכיון שהקטניות ששם בטלו ברוב לפני פסח, המאכל מותר. מה גם שבדרך כלל אין שם כלל קטניות, אלא שמני קטניות, כמו שמן קנולה או שמן סויה, שלהלכה אינם קטניות. הדבר נכון גם למעדני חלב, גלידה וכד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 14:54:26
ערלה
שלום רב. פניתי עם שאלה אודות הלכות ערלה. השאלה מתמקדת בענין של הובלת השתיל בתוך מכונית שלפ שו"ת יביע אומר אולי יש מקום להקל ולפי שו? מנחת שלמה יש להחמיחר. קבלתי תשובה מכם לעען בספר פניני הלכה, דיני ערלה, אבל הרב מלמד שליט"א שם לא מתייחס לשאלת הובלת השתילים במבונית. אני מבקש לדעת מה אומר הרב שליט"א בנוא זה. תודה וחג כשר ושמח
הערה 11
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 10:27:50
ערלה
אני הבאתי שתיל (בן ארבע שנים כאשר ה"סלע " היה עטוף בבד) הביתה באוטו. ראיתי בשו"ת יביע אומר (חלק י) שבתוך התשובה הוא כותב ש"לכתחילה" יש להקפיד להוביל שתילים בארגזים שיש בהם חורים למטה. וראיתי שו"ת מנחת שלמה שהגרשז"א זצ"ל הקפיד על זה בדיעבד. רציתי לדעת מה אומר הרב מלמד איך אני צריך לנהוג לגבי איסור ערלה. חג כשר ושמח
כדי לדעת את דעת הרב מלמד, יש לעיין בספרו פניני הלכה כשרות א בפרק העוסק בערלה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 08:40:43
פסח
שלום וברכה, יש לי תנור פירוליטי שאני מעוניינת להכשירו לפסח. את המסילות והרשת אי אפשר להכשיר בפירוליטי ולכן ראיתי בפניני הלכה שיש להכשירם במשך חצי שעה בחום מקסימלי. השאלה מתי להכשיר אותם? אם לפני שהתנור כשר אז אולי לא יוכשרו, ואם אחרי אולי יחמיצו את התנור?
כיון שהתנור נקי והרשת נקיה אין מעבר טעמים ללא נוזל, כך שאין זה משנה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-24 08:05:58
כללי כיסוי ראש
שלום 🙂 קראתי בספר פניני הלכה, וכן במקומות אחרים, שכשמכסים את השיער עם מטפחת אחרי החתונה מותר להשאיר שיער גלוי ברוחב של 2 אצבעות. ללא קשר לזה, כיסוי ראש עם פאה נחשב לגיטימי עבור חלק מהפוסקים. רציתי לשאול האם מבחינה הלכתית מותר לשלב את שני העניינים – האם מותר לחבוש פאה שמגלה שיער קדמי ברוחב של 2 אצבעות ( נקרא "פאת סרט")? תודה רבה
לדעת המקלים הפאה נחשב כמו כיסוי ראש. לכן הרוצה להקל כפי שאמרת, רשאית לעשות זאת לדעת המקלים בהשארת 2 אצבעות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-23 21:14:09
ארבע כוסות
שלום וברכה הרב כותב שאם שכח להסב בארבע כוסות. לשוע יחזור בכולם. לרמא רק בכוס שניה. מה לגבי ברכה ?
על זה בדיוק מוסבת המחלוקת – האם צריך לברך על שתיית כוס נוספת. לכן למעשה: שתה אחת מארבע כוסות בלא הסבה, ולא קשה לו לשתות כוס נוספת: למנהג יוצאי ספרד, יחזור לשתות בהסבה בלי ברכה. ולמנהג יוצאי אשכנז, רק בכוס השנייה יחזור לשתות בהסבה בלי ברכה, אבל בשאר הכוסות לא ישתה שוב, כדי שלא יראה כמוסיף על ארבע כוסות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-23 20:37:07
הכשרת רשת לחציצה בפלטה
איך מכשירים רשת ששמים על הפלטה ומניחים עליה סירים?
בתוך התנור
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-23 10:55:13
הכשרת מחבת בציפוי שיש
האם ניתן להכשיר לפסח מחבת בציפוי שיד?
אם השתמשת במחבת זו לחמץ ללא נוזל, לכתחילה מחמירים ולא מכשירים אותה לפסח כיון שצריכה ליבון חמור, והיא תינזק בליבון כזה. אמנם אם אין לך כלי אחר לפסח, אפשר להקל וללבן אותה בחום הכי גבוה שהשתמשת בה. כלומר לשים אותה על אש הגז הכי גדולה עם מכסה למשך כ10-15 דקות. כך מובא בפניני הלכה פסח י, ה לגבי תבנית אפיה ובפרק יא, ח לגבי מחבת טפלון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 21:35:22
ארבע כוסות
שלום וברכה הרב כותב שמי ששכח להסב בארבע כוסות – לרמא יחזור וישתה רק כוס 2. ברמא כתוב שחוזר גם בכוס ראשונה…
בהערה 6 שלח לעיין לגבי כוס ראשונה במ"ב תעב, כא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 14:01:31
קטניות בפסח
שלום וברכה דעת הרב אליעזר מלמד בנושא אכילת קטניות בפסח היום (מתוך פניני הלכה) היא שאין לאכול קטניות מחשש של עירוב חמץ בקטניות. מנגד הרב כותב באותו המקום שכל אחד ינהג כמנהג אבותיו ואדם שאביו נוהג לאכול קטניות בפסח יאכל גם הוא. תמוה איך ניתן לפסוק כנגד הטעם שהרב בעצמו הביא, האם לא חשוב לרב שכל יהודי לא יאכל חמץ בפסח? תודה
- גם הנוהגים לאכול חמץ בפסח, שהם חצי מעם ישראל, צריכים לוודא שאין בהם חמץ.
- חשש הימצאות חמץ אינו החשש היחיד כפי שמופיע שם, ולכן גם כשאין חשש חמץ, כגון שאדם בדק את האורז היטב, מנהג אשכנזים לאסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-22 10:50:00
תנור חמץ בפסח
שלום, קבלתי תשובה בנוגע להכשרת תנור לפסח, אבל לא צויינו מקורות. אשמח לקבלם. כתבתם: "1. אין איסור אחשביה בפירור שאולי נמצא ויש לו טעם פגום. "2. אשכנזים יכולים לכתחילה להכשיר פלסטיק וזכוכית כמובא שם לקראת סוף הפרק. 3.מה שנופל על דופן התנור שלא במתכוון ודאי לא נחשב לרוב תשמישו." 1. אמנם מצאתי כן במ"ב (תמ"ב ס"ק מ"ג), אבל עדיין לא התייחסתם לטענה שאין אפשרות להגיע אל כל הפירורים לפגמם, וממילא יש לחוש שיפול פירור ויאסור את כל התערובת אפילו באלף. 2. במהדורה שלפניי כתוב בדיוק להיפך, וז"ל:"ולמעשה (מודגש), האשכנזים נוהגים שלא להגעיל כלי זכוכית לפסח כדעת הרמ"א, ורק בשעת הדחק סומכים על הדעה המקילה". 3. האם רוב תשמישו נקבע ע"פ רוב התשמיש ממש או ע"פ רוב הבליעה? בתודה מראש וכל טוב
- לדעת הרב מלמד יש אפשרות להגיע לכל הפירורים, או על ידי הסרתם או על ידי פגימתם. לכן אין צורך לחוש לפירור שאולי יקפוץ מאיפשהו לתוך המאכל, שהרי גם אם יש פירור שלא הגיעו אליו בנקיון, סביר שהוא תקוע במקום שאין שום סיכוי שיגיע לתוך המאכל.
2. המהדורה הנכחית – "רבים מיוצאי ספרד נהגו כדעת המקילים להכשיר כלי זכוכית בשטיפה בלבד, ורבים מיוצאי אשכנז נהגו שלא להכשיר כלי זכוכית. אולם למעשה נראה שהעיקר כדעה האמצעית, לפיה דין כלי זכוכית כדין כלי מתכות, שהכשרתם בהגעלה. ומי שנהגו במשפחתו להקל, רשאי להמשיך במנהגם. ומי שנהגו במשפחתו להחמיר, ראוי שימשיך במנהגם." הסיבה לדבר היא שאנו יודעים כיום שגם המתכת וגם הזכוכית שלנו כלל אינם בולעים, וכפי שכתוב בפניני הלכה כשרות ב'.
3. על פי רוב התשמיש ממש, שהרי כלים שרוב תשמישם בצונן אינם בולעים, ולכן הכשרתם מדינא בצונן למרות שבלעו גם בחום. כמובא בפרק י הערה 5. הנקודה היא שקוראים גם לתשמיש בצונן סוג של בליעה, ולכן קראו גם לניקוי כלים אלו הכשרה.
לגבי מקורות – מחילה, ממש אין לי זמן לחפש מקורות, ולא לקיים דיון נוסף בנושא. יש שאלות רבות והזמן קצר. כדאי לך ללמוד את הדברים מהמהדורה החדשה שמובאת באתר של פניני הלכה, וכן מפניני הלכה כשרות ב' בפרק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2021-03-21 21:00:35


